* Officiell tråd - Samsung DVD-HD945 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 05 juli 2004 - 21:54
Postad 06 juli 2004 - 01:05
Jag antar att det inte finns nån CRT som har DVI-D, dvs digital ingång.
Finns det en såpn CRT, som har DVI-D-ingång då skall det fungera(bör iallafall).
Samsungs 935(och med all säkerhet 945) har enbart DVI-D-utgång, dvs det går inte få ut DVI-analog eller VGA/RGB.
Så slutsatsen blir att om crt-projjen inte tar DVI-D så går det int.
Postad 06 juli 2004 - 11:30
Alternativt om man kan göra en förhandsbeställning på den redan nu?
Någon som vet om den kommer att vara regionsfri, eller fixar man det med någon kod via fjärren?
Postad 13 juli 2004 - 12:54
Postad 13 juli 2004 - 21:18
ställer mig i könUppar lite, då jag oxå är intresserad av en svensk release av denna spelare
Postad 15 juli 2004 - 04:13
för den projjen ska väl funka med dvi-d? och är det hdmi eller dvi ut på denna spelare? på samsungs sida står det dvi och kollar man på andra ställen som säljer denna så står det dvi? så vad är det som gäller.... och är det knepigt om man måste ha 13m kabel? kanske är känslig på sådana längder?
andy76q
Postad 15 juli 2004 - 18:25
Postad 15 juli 2004 - 20:11

Postad 15 juli 2004 - 21:45
Tja!Har Samsung fått ordning på problemet med 935 och deinterlacingen när man kör DVI? Har för mig att jag läste om sådana problem...
Har inte koll på nåt sånt strul...och vad jag vet finns inga nya firmware´s till den(verkar inte stödja 'hemuppgradering'?)
Det jag vet som kan störa är att faroudjan ställer till med litegrann i bilden, om man jämför mot en Denon A11("referens-dvdspelare m DVI"). Detta främst i upplösning 576P, mindre i 720P och 1080i. Inget som är interlaced-progressiv-relaterat vad jag vet....?
Jag är rätt nöjd med min 935 så länge, väntar på nåt bra som inte kostar skjortan.
Postad 16 juli 2004 - 02:03

En sak som jag undrar över dock, när vi körde DVI med den här Yamakawa 365 och testade scenen i Star Wars - Klonerna Anfaller så såg vi tydlig interlacing/aliasing eller vad man ska kalla det, på taket i den där scenen över fiket när Obi-Wan ska hälsa på Rex. Vad beror detta på? Går alltså även DVI-signalerna genom den inbyggda deinterlacern i dvdspelaren? Kan man iså fall inte köra signalen till projektorn och låta den deinterlacern sköta jobbet?

Postad 16 juli 2004 - 11:28
Fortfarande intresserad av butiker som har denna før leverans i Sverige, det borde vara dax snart...
Postad 20 juli 2004 - 10:08
Och det är ingen som vet om den har inbyggt dolby digital dekoder och 5.1 lågnivå utgångar? Produktspecen säger en sak och hemsidan en annan...
Postad 20 juli 2004 - 10:36
Ser inte så bra ut, tyvärr:
Borderline:
* Layer Change
* Responsiveness
* Image Cropping
Failed:
* Chroma, 3-2 Alt. Flags
* Chroma, 4:2:0 ICP
* 3-2 Cadence, Video Flags
* 3-2 Cadence, Mixed Flags
* 2-2 Cadence, Film Flags
* Bad Edit
* Motion Adaptive

Lite från texten:
"The player passes blacker than black just fine, though not via DVI. ....... we recommend the component output for this player."
Bara att vänta på storebrorn och se vad den går för.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 20 juli 2004 - 10:39.
Postad 21 juli 2004 - 18:54
Postad 22 juli 2004 - 11:55
Man ska iaf inte dra några större slutsatser av 945:ans prestanda baserat på detta. 841:an använder ju inte Faroudja-chip utan nån Zoran-historia.Ett Secret-test på den amerikanska DVD-HD841 hittas HÄR.
Ser inte så bra ut, tyvärr:
Postad 22 juli 2004 - 23:16

Dä ä bare å hoppäs.
Postad 23 juli 2004 - 10:17
Kollade först på HD935 och undrar om någon har provat att jämföra kvalitén mellan "vanlig output" och "DVI output" för att projicera bild till en projektorduk?
Nämn även gärna om ni använt progressiv signal eller inte.
8700+ har stöd för 576P, 720P, 1080i från HDTV vilket innebär att den inte kan ta emot signaler från 945 då den kräver HDCP-stöd?
Tänker på på noteringen i första posten:
(*2) Signalen som skickas ut via DVI-porten är skyddad med ett HDCP-protokoll (en typ av kryptering) och den skärm spelaren kopplas till måste också ha HDCP.
//Andreas
Postad 23 juli 2004 - 10:49
Det fungerar nog alldeles perfeket med 945:an till BenQ projen. Jag ska ha en sådan alt en 935:a till min 7800.
Postad 23 juli 2004 - 11:13

Tyckte bara att det var lite tråkigt. Stämmer nog det pacman och Bullit säger.
Postad 28 juli 2004 - 08:23
Jag har den tunga plikten att meddela att det inte ser ut att bli något DCDi chip i 945:an, Koreanerna verkar ha ändrat sig.... tyvärr!
Jag har hört detta från mycket säker källa! Så det blir blir bara Zoran Vladdis 7 i den, kan ju bli bra ändå?!?
Postad 28 juli 2004 - 11:26
Jag har ställt en fråga till Samsung om detta, då det finns två motsägande uppgifter på deras hemsida....tycker det ser ut som ett skrivfel och att 945 får DCDi...man kan iallafall hoppas det. Den där ZoranBorankretsen vet jag int´ nått om.
Får kanske ett svar, så vet vi sen.
Postad 28 juli 2004 - 22:54
Så det är det svaret du kommer att få...
Postad 30 juli 2004 - 09:03

Postad 31 juli 2004 - 09:12
Från början skulle det suttit ett Faroudja DCDi och Zoran Vladdis 7 i den, men sedan backade man (fan vet varför) så det blir inget DCDi.
Vladdis 7:an verkar ju inte helt tokigt, vi får väl se hur bra det blir...
Postad 01 augusti 2004 - 21:14
Fick detta svar från Samsung per mail:
="Hej Aake
=
=Tack för ert email den 25 juli angående HD-945.
=
=1.Är det en DcDi eller en Zoran Vaddis som hanterar bilden?
=-DVD-HD945 har ett Zoran Vaddis chip.
=
=
=2.Är det DVI eller HDMI-utgång?
=-Denna modell har HDMI utgång.
=
=3. Har spelaren både digital coaxial samt optisk utgång eller enbart
=coaxial?
=-DVD-HD945 har både optisk och koxial digital utgång.
=
=4. Är bildhanteringen förändrad alls från hd935? Vet att min hd935 inte ger den =bästa bilden i 576P över DVI jämfört med andra spelare med DVI. =Bildbehandlingen blir något sämre eftersom DVD-HD945 inte har DCDi (Vaddis =är något sämre) men vi har ännu inte hunnit testa praktiskt.
=
=5. Om jag på fråga 4, kommer det finnas möjlighet att köra alla upplösningar =i "PAL-frekvensen" 50hz ? Med hd935 så är man som europe(PAL) i moment22, =antingen 50hz och därmed sämre bild ELLER högre upplösning men då blir allt =ryckigt(60hz).
=-Samma som DVD-HD935
=
=
=Kontakta oss gärna om du har fler frågor.
=
=Med vänliga hälsningar
=
=Emilia
=Samsung Support"
Så slutsatsen lär bli enkel, ingen hd945 för mig...tyvärr....man får fortsätta att hoppas på den nya serien med Denoner...
Postad 03 augusti 2004 - 11:13
DVD-R/-RW*/+R/+RW*/RAM : Yes/Yes/Yes/Yes/No
* DVD-RW/DVD+RW: Video Mode support only
Betyder det att det inte går att spela upp filmer som ligger på DVD-R och DVD+R?
Har Zoran chippet samma problem med 60hz som DcDi chippet? eller de kanske inte har något att göra med chippet?
Postad 04 augusti 2004 - 01:44
Tja!Står så här i specen:
DVD-R/-RW*/+R/+RW*/RAM : Yes/Yes/Yes/Yes/No
* DVD-RW/DVD+RW: Video Mode support only
Betyder det att det inte går att spela upp filmer som ligger på DVD-R och DVD+R?
Har Zoran chippet samma problem med 60hz som DcDi chippet? eller de kanske inte har något att göra med chippet?
Nej, inget problem: den fixar dvd+r och -r utan problem...
60Hz: Enligt svaret jag postade ovan så kommer det bli samma visa dvs 50hz för 576P och 60hz för det andra(som jag tolkade det).
Detta har med säkerhet inget att göra med chippet, utan hur samsung har valt att låta dvdspelaren jobba. Borde utan problem gå att få till 50hz på de andra upplösningarna...men de har nog inte insett vitsen med 50hz....PAL/ övriga världen är kanske inte värd att satsa på....bara ntsc fungerar fint så...

Postad 16 augusti 2004 - 08:58
Den finns ju fortfarande inte med på prisjakt osv...
Ska man behöva vänta länge till???
Postad 21 augusti 2004 - 14:01
Men nu fick jag tassarna på ett produktblad här, där dom skryter om att dom visst har dcdi från faroudja...Tjena Aakee: Nä, den får tyvärr inte DCDi, detta är från en mycket säker källa!! Sorry!
NU skulle ju det kunna vara ett gammalt produktblad iofs, men samsung hade visst skickat detta till TeleHå i göteborg just i dagarna inför att den skall släppas...och visst att det går lite väl snabbt ibland, men det verkar ju lite dumt att aktivt skicka ut produktblad som är felvisande...
Jaja, det är väl bara att hoppas då efterssom att denons 1910 inte kommer att ha 5.1 lågnivåutgångar på sig...vilket jag surt nog behöver.
/Snurre
Bifogad fil(er)
Postad 22 augusti 2004 - 11:40
Tja!Men nu fick jag tassarna på ett produktblad här, där dom skryter om att dom visst har dcdi från faroudja...Tjena Aakee: Nä, den får tyvärr inte DCDi, detta är från en mycket säker källa!! Sorry!
NU skulle ju det kunna vara ett gammalt produktblad iofs, men samsung hade visst skickat detta till TeleHå i göteborg just i dagarna inför att den skall släppas...och visst att det går lite väl snabbt ibland, men det verkar ju lite dumt att aktivt skicka ut produktblad som är felvisande...
Jaja, det är väl bara att hoppas då efterssom att denons 1910 inte kommer att ha 5.1 lågnivåutgångar på sig...vilket jag surt nog behöver.
/Snurre
På Samsungs svenska sida fanns bägge uppgifterna, beroende på var man kollar.
Ett var en spec man surfade in på, andra var nog ett produktblad i .pdf om jag minns rätt.
Så jag frågade därför i mailet...skulle tippa att produktbladet inte hängt med i svängarna...inte förvånad om de två olika uppgifterna finns kvar på samsungs sida.
Ioffsg behöver det inte innebära katastrof att det inte blev DCDi, tror jag. Bildmässigt så har ju hd935(som jag har) en konstig setup av DCDi som gör att just PAL-mtrl inte blir helt perfekt. Har nyligen upptäckt att allt R1-mtrl ser helt super ut...
Så med lite tur blir endå bilden betydligt bättre för oss PAL-are trots annan bildprocessor.
Fast jag själv tittar mer på Denonerna efter beskedet att de´ int´ blir Dcdi.
Postad 23 augusti 2004 - 09:03
Jag tror också att denonerna verkar sjyssta, skulle klippt mig en 1910 tror jag om det bara inte vart för mitt behov av 5.1 diskreta kanaler ut då...
Postad 06 september 2004 - 10:48
ang HD-945 och Pal i 50 resp 60hz. Om man har en plasma som t ex tar PAL60 skulle det vara så att problemen(ryckighet) försvinner då? Eller styrs det ifrån mediat(t ex dvd-skivan).
mvg Fab

Postad 06 september 2004 - 23:40
Det hälper inte med en teve/projje som äter både 50 å 60hz. tyvärr.
Postad 18 september 2004 - 00:52
om man har 100hz-tv då?yeah...det är filmen som styr...är den inspelad/lagrad i 50hz så blir det styrande...går teven/projjen i 60hz pga dvdspelaren så blri det en missmatchande ström av bilder och därmed ryckig bild.
Det hälper inte med en teve/projje som äter både 50 å 60hz. tyvärr.

Postad 22 september 2004 - 14:05
En 100 Hz-TV kan i 99% av fallen inte ta emot ngt annat än vanliga PAL/NTSC-upplösningar och jag har inte hört talas om en enda som har DVI/HDMI-ingång.
Med en "vanlig" 100 Hz så finns det ingen anledning att för bildens skull köpa ngt annat än en vanlig 1000-1500:- DVD utan Progressive Scan och annat bild-lull-lull.
Postad 03 oktober 2004 - 13:17
Postad 04 oktober 2004 - 07:41
Ja finns det någon vänlig själ som kan skriva ett par ord om hur dom upplever denna DVD står i begrepp att skaffa en själv stort + att den klarar både DVD Audio och SACD men prestserar den bra till projje via HDMI det är ju nästan det viktigaste.Är det någon som har sett några tester på denna spelare eller själv kan skriva en recension?
Redigerat av FreddanB, 04 oktober 2004 - 07:42.
Postad 06 oktober 2004 - 02:32

Postad 06 oktober 2004 - 05:59

Postad 08 oktober 2004 - 11:26
Nu till mitt lilla 'men'...Kontrastgränser i vissa scener, alltid då ganska långsamma panoreringar förekommer, vanligtvis mellan t.ex. ett ansikte/staty el dyl. och bakgrund, blir konstigt. Gränsen mellan ansiktet och exempelvis resten av kroppen eller himlen ersätts mot en mycket klumpigare gräns. Typ som ett dammkorn på bio. En liten avlång sak. Lite irriterande. Ser det dock inte ofta och endast i vissa filmer. Alltid vid långsamma panoreringar. Någon som har samma problem? Märker inget liknande vid S-video.
En annan fråga. I setup:en på 745:an finns ett val av DVI-output...mode A eller mode B. Vad är skillnaden? Vilken skall man välja? Och varför kan jag inte ändra på svärtnivån (avvaktiverad) vilket borde gå?
Postad 08 oktober 2004 - 12:27
Har du inga sorgkanter som de med Denon-1910?Har en HD745 och kör den mot en Infocus SP 5700. Onekligen mkt bra bild! Emellan finns en 8m lång Supra DVI-kabel och Infocus egna DVI-M1 omkoppling. Eftersom projektorn är en matterhorn kör jag 576p vilket ser mkt bra ut. Kan t.ex. tweaka proj.inst. mer än via komponent/s-video. Så svärta och kontrast kan ökas. Är dock mycket nöjd med SP5700-svärtan och kontrasten så jag låter bli inställningspillet.
Nu till mitt lilla 'men'...Kontrastgränser i vissa scener, alltid då ganska långsamma panoreringar förekommer, vanligtvis mellan t.ex. ett ansikte/staty el dyl. och bakgrund, blir konstigt. Gränsen mellan ansiktet och exempelvis resten av kroppen eller himlen ersätts mot en mycket klumpigare gräns. Typ som ett dammkorn på bio. En liten avlång sak. Lite irriterande. Ser det dock inte ofta och endast i vissa filmer. Alltid vid långsamma panoreringar. Någon som har samma problem? Märker inget liknande vid S-video.
En annan fråga. I setup:en på 745:an finns ett val av DVI-output...mode A eller mode B. Vad är skillnaden? Vilken skall man välja? Och varför kan jag inte ändra på svärtnivån (avvaktiverad) vilket borde gå?
Hur upplever du ljudet jämfört med din gamla DVD-spelare?
Väldigt intresserad av information till en annan tråd i denna avdelning.
Ange gärna vad du har för utrustning bakom koax/opto.
Postad 11 oktober 2004 - 09:41
Den är just inköpt så jag har inte hunnit prova mycket än. Jag kör än så länge DVD:n via de analoga 5.1 utgångarna som finns, utöver digitala och faktiskt också Audio ut (Stereo). Kör Tara Labs-kablage till en Technics-förstärkare till Denon 3003. Ljudet är för mig helt godkänt om än inte riktigt av samma kvalitet som från CD-spelaren. Dock bättre än min referens, en tre år gammal Pioneer DVD. I min värld är det bra, jag är nöjd, är dock ganska säker på att den inte håller måttet mot exempelvis Denon eller NAD-maskiner, men det är inget jag kräver. Mina krav var främst riktade mot DVI-ut.
Postad 11 oktober 2004 - 09:59
majjamoj, var har du fått tag i 745:an?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar