Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är SVS subbor verkligen så bra ...

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 September 2004 - 17:35

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Fick svar från SVS.

Hello Mikael,

We measure the frequency response quasi-anechoic. Which is outside, at least 75ft from the nearest reflective boundary(like a house or a wall). We place the mic at a 2m distance. This gives us the same data that measuring in a true anechoic chamber at 1m would.

Tom V.
SVS

Postad 17 September 2004 - 23:02

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Raka ekofria frekvensmätningar är tydligen säljande...

Mätningar på båda PB2-Plus och Ultra subben förekommer här i slutet... är de här verkligen det "häftigaste" SVS har?

I ekofri miljö är de här mätningarna i mina ögon "för" raka. Placera de här basmodulerna i ett vanligt rum och du får en besvärlig knöl djupt ner i frekvensgången. Nu får man i ett normalt rum hur som helst problem med rumsresonanser även på andra ställen, men SVS konstruktören borde tänka på problemet med spikraka frekvenskurvor, och lindra kommande besvär... de gör t.o.m. en hel del amatör hemmabyggare :wub:
Förmodligen jagar SVS gänget höga dB siffror, samtidigt är det ett faktum att en film sub ska klara av att spela högt, i de djupa frekvenserna... allt är en besvärlig kompromiss mellan kvalité och höga dB.

Tur att man bygger subben själv... då har man åtminstone en möjlighet att styra behoven/målet dit man vill ha det :D

Arnesson,

Borde ju vara en baggis att bygga en egen?

Javisst, köp stora rör som används till gjutformar, en rejäl bas och ett präktigt slutsteg!
Har provat större lådor (dock inte cylinder formen) med en del olika element och rätt låga avstämningar, men överlag tyckte jag inte om det som hände när jag matade subben med riktigt låga sinustoner på hög ljudnivå omkring/under avstämningen.
1. Omkring avstämningen=den 4" port jag hade i lådan, blev en hårtork
2. Under avstämningen=baselementen tappade fullständigt koncepterna

Postad 18 September 2004 - 02:51

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Bilstereoelement som sitter i SVS är ju ofta gjorda för att spela djupt först och främst.

Så... Basföda.... SVS har alltså bilstereo element i sina subwoofers....
Hur vet du det om man får fråga?

så det är inte så troligt att det är några "bilstereo" element det är frågan om.

Att SVS använder billiga bilstereoelement i de flesta av deras subbar är ju ingen hemlighet , självklart något moddade.

Postad 18 September 2004 - 03:11

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Nej... jag har ej några låsta positioner.

Men i alla fall.... ocm du nu är intresserad att upplysa oss okunninga om subbar som presterar bättre än SVS subbar, var då inte feg... upplys oss då i stället... om du kan.

Citat från det jämförande subtestet av Brian som tidigare refererats till:

"If clarity and musical performance were you main goal, it would be hard to pick from the Klipsch RSW and Velodyne. If you're looking for a sub to rip the floor boards up, then the SVS may be the perfect fit. Keep in mind that if you have a smaller home theater room, it might not be the best idea to have one of the largest woofers in this test"

Postad 18 September 2004 - 03:40

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Fick svar från SVS.

Hello Mikael,

We measure the frequency response quasi-anechoic. Which is outside, at least 75ft from the nearest reflective boundary(like a house or a wall). We place the mic at a 2m distance. This gives us the same data that measuring in a true anechoic chamber at 1m would.

Tom V.
SVS

"Quasi anechoic" Låter som skitsnack akustiken utomhus skiljer sig ju så mycket det går från ett vanligt lyssnarrum och en del från ett "dött" ljudtestrum. Om SVS vore så seriösa som de påstår så skulle de ju mäta som alla andra och även i olika hemmiljöer.
Fast det har ju funkat för dom SVSsektmedlemmarna har ju tydligen okritiskt svalt deras riggade mätnngar med hull och hår...

Postad 18 September 2004 - 04:08

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Bilstereoelement som sitter i SVS är ju ofta gjorda för att spela djupt först och främst.

så det är inte så troligt att det är några "bilstereo" element det är frågan om.

Att SVS använder billiga bilstereoelement i de flesta av deras subbar är ju ingen hemlighet , självklart något moddade.

Om det inte är någon hemlighet så är det väl inga problem för dig att leta fram något som stöder det uttalandet?

MvH /nox

Postad 18 September 2004 - 05:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En liten fundering bara, ni som sitter och trackar ner på Svs.
Har ni hört dom själva in action eller gissar ni bara?!

Ang elementen, om det nu är modifierade "bilelement", vad spelar det för roll.
Antagligen är dom modifierade för att spela i ett rum, därmed kan man ej
kalla dom för "bilelement" .. eller?! :D

Redigerat av Martin.M, 18 September 2004 - 05:55.

Postad 18 September 2004 - 07:45

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Martin.M: Det är vad jag har försökt få fram under hela denna tråden... men Basföda kan ej styrka sina påståenden... alls. Så jag har bara ett tillägg.

Don't feed the troll....

Redigerat av Unregistered28512, 18 September 2004 - 07:47.

Postad 18 September 2004 - 08:42

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Vad spelar det för roll om det är modifierade bilstereoelement eller ej? Det är ju ingen skillnad på dom ändå förutom att bilstereoelementen är mer väderbeständiga. Det är knappast märkbart och inget att hänga läpp för. Så länge det låter bra är det ju frid och fröjd men själv vill jag alltid jämföra minst två högtalare vid samma tillfälle för nån av dom låter allid bättre i samma prisklass. Vilken som låter bäst är en smaksak som var och en får avgöra själva.

Jag har själv byggt en cylinderformad subwoofer med bilstereoelement för hemmabruk och den fungerar riktigt bra. Jag prioriterade musik framför allt och efter ha lyssnat på 5-6st subbar i prisklass upp till 7000kr lessnade jag och byggde en egen subwoofer. Lät bra mycket bättre än de i butik.
Postad bild
Byggbilder

Postad 18 September 2004 - 08:46

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

We could, but we don't specify standard, "off-the-shelf" drivers in our subwoofers. Taking the easy way out sure would save us much time and money, but where's the fun in that?!? Instead, work went on for months with the top woofer maker in the business. The goal? Simple, build the best, most affordable super-woofer yet seen. Anything that added to performance was included, nothing that didn't was left in. SVS's "skunk works" first maxed out the performance of this driver, and as a secondary consideration kept the cost as low as possible. Using "Finite Element Analysis" to guarantee exceptional flux symmetry and low distortion, our partners at TC-Sounds drew from the best designs in the world. These folks are famous for coaxing the last dB out of a woofer. This is just more proof. It's no ordinary speaker element. It's something no one has ever used before. It's pure SVS. Stealthy, devious... our latest secret weapon

Från SVS sida.

Postad 18 September 2004 - 12:10

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

We could, but we don't specify standard, "off-the-shelf" drivers in our subwoofers. Taking the easy way out sure would save us much time and money, but where's the fun in that?!? Instead, work went on for months with the top woofer maker in the business. The goal? Simple, build the best, most affordable super-woofer yet seen. Anything that added to performance was included, nothing that didn't was left in. SVS's "skunk works" first maxed out the performance of this driver, and as a secondary consideration kept the cost as low as possible. Using "Finite Element Analysis" to guarantee exceptional flux symmetry and low distortion, our partners at TC-Sounds drew from the best designs in the world. These folks are famous for coaxing the last dB out of a woofer. This is just more proof. It's no ordinary speaker element. It's something no one has ever used before. It's pure SVS. Stealthy, devious... our latest secret weapon

Från SVS sida.

TC-Sounds är kända som främst tillverkare av bilbasar åt sig själv och andra. Visst inget större fel på deras basar men elementen SVS använder är knappast något "secret weapon". Eller tror du på allvar att TC bara gör bra element till SVS. och inte till deras många andra kunder.

Postad 18 September 2004 - 12:19

Unregisteredc9540265
  • Unregisteredc9540265
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
De kommer tydligen med en ny "entry level" sub som hade varit kanon om man bara gått efter priset : 399$ dvs ca 3000 kr.. Tyvärr tillkommer ju en massa extra så en budget sub lönar sig nog inte att importera.

Men hade man kunnat köpa den för 3000 kr här hemma i Sverige tror jag inte många andra subbar hade blivet sålda :D

Postad 18 September 2004 - 15:53

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Från SVS sida.

TC-Sounds är kända som främst tillverkare av bilbasar åt sig själv och andra. Visst inget större fel på deras basar men elementen SVS använder är knappast något "secret weapon". Eller tror du på allvar att TC bara gör bra element till SVS. och inte till deras många andra kunder.

Så du menar att om dom tillverkar bilelement i vanliga fall så är allt dom gör bilelement?
Det verkar ju som om SVS har beställt element efter egna specifikationer?

Jag menar, om jag låter specialbygga en bil i en av ferrari's fabriker efter mina egna specifikationer så är det ju inte en ferrari eller hur? :D

MvH /nox

Postad 18 September 2004 - 16:23

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Prisjakt har över 20.000 användare och över 100 personer online samtidigt men det enda folk tycks kunna här är att bråka över hurvida en pryl är bra eller dålig.

Skärp till er!!

Postad 18 September 2004 - 16:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Prisjakt har över 20.000 användare och över 100 personer online samtidigt men det enda folk tycks kunna här är att bråka över hurvida en pryl är bra eller dålig.

Skärp till er!!

Alla saker kan ju inte vara BÄST och då jobbas det hårt här på forumet för att försvara/framhäva sina EGNA favoriter...& detta tycker jag inte handlar om att bråka. Den diskussion som följer är bara till gagn för andra eftersom den handlar om att diskutera/slå hål på myter/kontrollera fakta/jämföra med annat mm, mm... :D

Mvh JB

Postad 18 September 2004 - 16:32

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Nä men folk kan ju inte erkänna att de köpt dåliga saker så bråket tar ju aldrig slut.

Postad 18 September 2004 - 16:49

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Nä men folk kan ju inte erkänna att de köpt dåliga saker så bråket tar ju aldrig slut.

Är alla nöjda med sina köp är det ju jättebra, inte sant? :wub:

Sen är ju frågan om just den pryl man äger själ är det BÄSTA som finns i prisläget....men detta kommer det aldrig att gå att ge något enkelt svar på eftersom det ALLTID finns något bättre, men oxå på grund av att det nästan finns lika många personliga LJUDSMAKER som det finns medlemmar...:rolleyes:

En som ÄLSKAR t ex LINN skulle ALDRIG köpa KRELL eller tvärtom!

LINNARNA anser att LINN är det bästa som går att köpa för pengar, medan KRELLARNA anser att KRELL är det bästa som går att köpa för pengar... :D

Vilken av dessa två märken är då BÄST & där ALLA tycker lika som du? Om du kan ge ett RAKT och ENKELT svar på den frågan är du redo för Nobelpriset... :D

EDIT: Sorry för OT...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 September 2004 - 16:57.

Postad 18 September 2004 - 17:07

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Kom med fakta och inte gissningar då

Postad 18 September 2004 - 19:31

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Arnesson: Jag välkommnar fakta men när basföda utrycker sig mycket kritiskt utan att kunna styrka sina påstående så blir det lätt så här. Det bästa vore att Basföda skulle svara på våra frågor....

Postad 18 September 2004 - 20:21

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
[quote name='nox' date='Sep 18 2004, 16:53 '] [/QUOTE]
Så du menar att om dom tillverkar bilelement i vanliga fall så är allt dom gör bilelement?
Det verkar ju som om SVS har beställt element efter egna specifikationer?

Jag menar, om jag låter specialbygga en bil i en av ferrari's fabriker efter mina egna specifikationer så är det ju inte en ferrari eller hur? :D

MvH /nox [/quote]
Nox OEM tillverkning betyder att beställaren (SVS) kan begära att få ett element specat till sina specifikationer t.ex. spol och magnetvärden men det bygger ju ändå på TCs originalkonstruktion. Inte alla SVS innehåller heller basar från TC-sound i deras billigare modeller sitter ju riktigt billiga kinabasar.

Postad 18 September 2004 - 20:30

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Arnesson: Jag välkommnar fakta men när basföda utrycker sig mycket kritiskt utan att kunna styrka sina påstående så blir det lätt så här. Det bästa vore att Basföda skulle svara på våra frågor....

Jag har ju gett svar men ni SVS-frälsta verkar inte lyssna. Ni håller ju envist fast vid mantrat att SVS är bäst på bas hela tiden i alla miljöer och till lägst pris , sorry men det stämmer inte.............

Postad 18 September 2004 - 20:52

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1189 inlägg
  • 0

Jag har ju gett svar men ni SVS-frälsta verkar inte lyssna. Ni håller ju envist fast vid mantrat att SVS är bäst på bas hela tiden i alla miljöer och till lägst pris , sorry men det stämmer inte.............

Enkel lösning på problemet: Köp inte SVS

De som tycker att svs är bra/bäst får gärna köpa.

Postad 18 September 2004 - 22:26

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
casull

Jag förstår hur du känner dig som när du ställer raka frågor till en person och den personen ej besvarar dom utan tar genvägar eller försöker slingra ifrån sig.
--------

Förstår inte varför såna här personer ens har en diskussion för.

Basföda
Svara på dom frågorna han ställde så blir detta klart/över/färdigt någon gång så kan vi alla gå vidare istället.

Postad 19 September 2004 - 09:02

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Bara för att göra livet lättare för Basföda så kan jag påminna honom om vilka frågor han inte har svarat på.

Vilka SVS subar har du lyssnat på? Vilken sub har du testat mot en SVS som är mer välljudande? och dessutom billigare?

Alltså vilka modeller?

Och vilka subar har du jämfört med... alltså där också märke och modell?

professionella subbar säger du... menad du då PA grejor? och vilket märke och modell menar du... bara så vi uttrycker oss tydligt.

Sen så skulle det vara kul och veta vad som spelar högre OCH djupare? som dessutom är billigare.... återigen... märke och modell är det man vill veta.

Basföda: kan du berätta för mig vilka subbar som är bättre och framförallt billigare. I så fall säljer jag min SVS idag och byter till en av dessa.

Spela djupare...???: har du mätt frekvensen? Hur många +/-db?

Så du är ett basfreak.... får man fråga vad du använder för sub hemma då?

"...lider av lådkonstruktioner som inte är optimala."
Hur ska då en optimal lådkonstruktion vara?

Och en bonus fråga till Basföda: Vet du någon annan tilverkare av subwoofers som speciserar hur dom har mätt upp deras frekvensområde? Eller ens lämnar ut en graf som visar frekvensgången. Det gör inte jag i alla fall.

Postad 19 September 2004 - 10:42

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Fan ni låter som ett jäng snorungar som bråkar över godis... tycker denna diskussion har en fjortis aktig framtoning, ni kanske är fjortisar.

Verkar som det är nån som har köpt en SVS subb och inte kan acceptera att det finns grejer som är bättre, (om det nu finns det vet jag inte, kanske är skillnad på kvantitet och kvalitet)

Det är ju så att alla rekomenderar sina egna saker som de bästa för ingen vill/törs erkänna att det finns bättre grejer för samma slantar.

Lägg ner denna tråd, detta paj kastande är ju bara töntigt.

/ Joakim

Postad 19 September 2004 - 11:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Fjortistråd eller inte. Jag skulle gärna se att basföda & CO kommer med lite
fakta som backar upp alla påståenden.

roefv: Självklart tycker man att det man köpt själv i prisklassen är bäst. konstigt vore det väl annars. Varför skulle man köpa något man tyckte var näst bäst, eller tredje bäst?!
Det handlar om det där att allt låter olika i olika öron, det finns inget universialljud
som alla kan tycka om.

Att man måste köpa SVS olyssnad om man inte har någon i närheten som man
kan provlyssna är ju lite surt. Men jag har aldrig sett någon till salu, det säger
ju en del.

Jag skulle gärna vilja höra en SVS . själv så jag kan bilda mig en uppfattning,
finns det någon i närheten av Örebro så hör av er :D

Enda produkterna jag drar över en kam osett/olyssnat numera är Centrum, efter att ha sett både dvd, högtalare och reciever in action tar jag för givet att allt dom släpper är skit :P

Postad 19 September 2004 - 12:24

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
roefv

Hur mycket pengar fick du av basföda för att komma med dom där kommentarerna då? :D

Postad 19 September 2004 - 12:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

roefv

Hur mycket pengar fick du av basföda för att komma med dom där kommentarerna då?  :D

Vi kan väl skippa den där nivån va? :P
Kom med lite bra argument, lyssningsintryck Vs andra subwoofers och liknande.

Postad 19 September 2004 - 14:07

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag vet inte om Martin.M. syftar på bl.a. mej med benämningen & Co. men jag tar åt mej lite eftersom jag har uttryckt kritik när det gäller de kurvor som enl. uppgift visar frekvensgången hos SVS-subbor.

Jag vill göra klart för alla att jag inte har lyssnat på SVS-subbor, inte heller på klipsch, yamahas värstingar, och några andra subbor.

Mina kommentarer utgår ifrån de kurvor som presenterats i tråden, kurvor som jag dessutom tycker verkar vara en anings tillrättalagda.

Inget ont om svs-subbor m.a.o. Att "tillrättalägga" frekvens-kurvor verkar inte vara något som skulle kunna vara unikt för svs, snarare tvärtom. Det verkar som väldigt många tillverkare gärna lägger ut någon form av utslätade kurvor istället för en plottad kurva.

Men det kan vara så att jag har fel också...

Jag tvivlar inte på att svs ger rejält med djupbas, men jag betvivlar antydningar om att det inte finns andra subbor som klarar av att leverera djupbas i liknande utrsträckning.

Jag betvivlar inte heller att svs-subbor kanske är de som klarar av att ge störst ljudtryck av de subbor som är ämnade för hembio-bruk, men jag är tämligen övertygad om att det finns subbor som INTE direkt är avsedda för hembio-bruk som högst troligt klarar av att leverera samma eller ännu mer ljudtryck som svs subbor.

Det är egentligen bara en sak angående svs-subbor som jag är osäker på. Men det är samma osäkerhets faktor som jag känner inför alla högtalare som jag ännu inte har lyssnat på.

Jag vet inte om SVS subbor låter bra!
Det hjälper ju faktiskt inte mej om kreti och pleti tycker att deras subbor låter bra, med hänsyn tagen till hur jag uppfattar ljud och när det gäller min smak och mina åsikter så är det bara jag som kan avgöra om SVS subbor låter bra. Men detta är inte något som gäller svs subbor i synnerhet. Detta gäller alla högtalare som jag ännu inte har lyssnat på.

En sak som jag är tämligen säker på är att ALLA inte gillar svs-subbor. Precis som alla inte gillar velodynes subbor o.s.v.

Men detta beror i hög utsträckning på att folk har olika smak och framförallt att folks lyssningsrum är så olika. Just subbor är speciellt känsliga för rummets karaktär (mer än några andra högtalare) så det kan ju förklara varför vissa gillar t.ex. Yamahas subbor och tycker att dessa är bättre än några andra.

Det kan ju faktiskt vara så att det ljudmässigt fungerar bättre med en speciell subba i ett rum än med en annan.

Sen är det också ett allmänt faktum att visa människor i det närmaste blir "höga" på riktigt djup och kraftig bas. Bas som inte behöver ha någon förankring i verkligheten. Och vem kan hävda att någon tycker om fel grejer? Det man gillar det gillar man ju. Sen om det är den mest verklighetsnära basåtergivningen eller om det är något annat är ju egentligen oväsentligt.

Jag håller med vissa tidigare inlägg att det är hemskt tråkigt att man inte kan provlyssna SVS-subbor där man bor (eller i närheten). Men man ska nog inte döma ut något man inte har provlyssnat och av samma anledning så ska man nog inte höja något till skyarna heller om man inte har provlyssnat.

T.o.m. när man har provlyssnat så bör man vara lite försiktig med sina uttalanden, eftersom just subbor är så beroende av de rum som de placeras i.

Möjligtvis kan man endast hävda med säkerhet att man personligen föredrar en subba framför de andra man provat i det rummet man har provat subborna...

Egentligen så kan man faktiskt inte hävda något annat.

Postad 19 September 2004 - 17:54

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Martin.M

Håller du inte med mig angående jag sa då :D Förutom det jag skrev i det senaste inlägget förstås :D

Men sanningen är den, att man börjar undra lite faktiskt :P

Postad 20 September 2004 - 00:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
krasse: Jag syftade inte på dig utan utan folk som kastar ur sig korta kommentarer utan förankringar :P
Camridge: Inga kommentarer :D

Och som jag sa förut så har jag inte lyssnat på Svs själv ännu, men jag tycker det är synd att såga saker utan att ha hört dom.
Vad jag har förstått genom att läst inte bara på detta forum utan även på andra verkar dom fungera ypperligt även till musik.
Detta trots tillrättalagda kurvor, superbilliga bilelement och ännu billigare kinabaselement och annat som dykt upp här :D

Har för övrigt fått ett erbjudande av en medlem att komma och provlyssna vilket jag hoppas kunna göra inom en snar framtid!
Måste ju erkänna att jag också är lite skeptisk till Svs musikaliska egenskaper, får se om jag ändrar inriktning sen.

Redigerat av Martin.M, 20 September 2004 - 00:08.

Postad 20 September 2004 - 00:08

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag hoppas att inte jag är en av dessa "& CO" heller, för isåfall får vi nog läsa mina inlägg en gång till. Jag är högst opartisk hur som helst...

Man kan ju vända på resonemangen också: vilka subbor är SVS bättre än? och på vilket sätt? (i samma prisklass givetvis)

Svaret på detta lär vara skiftande, men det som alla svarande borde ha gemensamt är att ha lyssnat på de subbor man jämför med...

Postad 20 September 2004 - 02:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ingen ska behöva känna sig utpekad :D
Den allmäna tonen som är lite otrevligt bara tycker jag.

Postad 20 September 2004 - 02:12

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0
Det jag skulle vilja veta om dessa underverk är :

1. Om de är svårplacerade.
2. Vid vilken hz ni delar dom på.
3. Om de passar med förstärkare som kan köra s.k sub+ (delning till både frontar och sub samtidigt). kör nån av er som har en svs så - resultat i så fall.
4. Slutligen, funkar den till musik?

Jag har själv en Yamaha YST-SW800 som jag tycker fungerar tokbra till film, men mindre bra till musik. Det finns en knapp som man kan ställa vid musiklyssning, men den gör inte så stor skillnad tycker jag.

Aldrig hört en svs - finns den nån i Göteborg man skulle kunna snålfika hos :D och lyssna?

Postad 20 September 2004 - 07:15

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Mouse:

1. Nä... det tycker jag inte... dom fungerar bra i anslutning till dom övriga frontarna, även i hörn. Jag har en tub så den tar väldigt lite utrymme på golvet så det är rätt smidigt. Det lustiga med SVS rören är att dom fungerar fast dom inte är påslagna.... jo hur fungerar det då. Rören är klädda med ungefär samma typ av textil som det finns i bilar... så att när man placerar en SVS tub i ett hörn fungerar det även som en typ av rums behandling, dvs mindre eko, ljudet blir tightare mm mm. Lite som att ha heltäckningsmatta... fast konsentrerad till bara ett hörn.... och det kostar inget extra ;)

2. Jag har THX Ultra klassade högtalare som går bara ner till 80hz så jag kör subben från 80 och ner....

3. Sub+ .... hmm vet inte vad det är. Jag kör min Rotel RSP-1066 som både HP och LP till både frontar och sub.

4. Den fungerar mycket bra till musik... har aldrig haft en sub som funkat så bra till både musik och film... och då har jag ändå ägt subbasar som ska funka riktigt bra till musik... så som REL Storm... SVS fungerar så mycket bättre. Sedan att den är rätt linjär i mitt rum i alla fall gör att jag inte behöver ändra sub nivå när jag kör musik eller film...

Postad 20 September 2004 - 08:17

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

4. Den fungerar mycket bra till musik... har aldrig haft en sub som funkat så bra till både musik och film... och då har jag ändå ägt subbasar som ska funka riktigt bra till musik... så som REL Storm... SVS fungerar så mycket bättre.

Nu börjar det bli intressant här, funderar själv på sub för tillfället och bl.a. B&W och Rel är intressanta.
Skulle Casull kanske kunna försöka beskriva skillnaderna mellan Storm och SVS:en så skulle det kunna vara till lite hjälp!??

Postad 20 September 2004 - 08:54

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Tja... förklara sånt där här kan ju bli en utmaning... hehehe
När man spelar musik skulle man kunna säga att SVS subben har mer tyngd och slagkraft, den är lika snabb men fyller liksom ut bättre. Vid film tittande ska man inte ens jämföra.... SVS'en gräver så mycket djupare med bibehållen kontroll och om man vill kan man spela mycket högre också. Fast det roliga är med min SVS att man inte behöver spela högt alls för att få glädje av dess kapacitet. Vid film tittande är det inte ovanligt alls att det finns ljudeffekter vid 20-23hz, om man ska få glädje av dom med en REL Storm så måste man ha olika nivå inställningar för film och musik. Dvs högre nivå för film... men eftersom SVS ljud nivå inte minskar vid lägre frekvens så hör man utan problem alla coola effekter utan att behöva höja volymen så att grannarna störs... så mycket i alla fall... om man inte bor i hus ;)

Hoppas det var lite till svar i alla fall.

Postad 20 September 2004 - 09:48

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Inte alla SVS innehåller heller basar från TC-sound i deras billigare modeller sitter ju riktigt billiga kinabasar.

Och här har Basföda helt fel i sitt uttalande.

SVS 12" ISD (Improved Standard Driver) Woofer

Want woofers? Well if you want the best for your money there's only one place to go...SVS. We doubt you'll find a woof with more features or better performance in this class. How can we be so sure? Because these are made in the USA, just for us. There are some other excellent 12" woofers out there. We've used them, tested them, abused them. But they can't give you better performance for your money. And this is the latest design with over two years of experience and improvements to show. If there is a better driver in a sub that costs less than $1,000 we're not aware of it.

Källa SVS

Så Basföda.... kolla upp vad du skriver så det blir rätt.

Redigerat av Unregistered28512, 20 September 2004 - 09:53.

Postad 20 September 2004 - 09:54

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Tja... förklara sånt där här kan ju bli en utmaning... hehehe
När man spelar musik skulle man kunna säga att SVS subben har mer tyngd och slagkraft, den är lika snabb men fyller liksom ut bättre. Vid film tittande ska man inte ens jämföra.... SVS'en gräver så mycket djupare med bibehållen kontroll och om man vill kan man spela mycket högre också. Fast det roliga är med min SVS att man inte behöver spela högt alls för att få glädje av dess kapacitet. Vid film tittande är det inte ovanligt alls att det finns ljudeffekter vid 20-23hz, om man ska få glädje av dom med en REL Storm så måste man ha olika nivå inställningar för film och musik. Dvs högre nivå för film... men eftersom SVS ljud nivå inte minskar vid lägre frekvens så hör man utan problem alla coola effekter utan att behöva höja volymen så att grannarna störs... så mycket i alla fall... om man inte bor i hus  ;)

Hoppas det var lite till svar i alla fall.

Tja, lite klokare blev jag i alla fall....man får tacka!

Postad 25 July 2007 - 20:16

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
:wub: Jag är riktigt glad att jag köpt en SVS Pb.12plus/2 den totalt krossar min tidigare canton karat 300 mycket nöjd!! ;)

Postad 14 October 2007 - 12:51

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Är och har alltid varit väldigt nyfiken på SVS-subbarna.
I första hand är jag själv intresserad av cylinder subbarna, gissningsvis skulle 20-39 PC Plus vara ett gott riktmärke att starta vid.
Jag har idag ett Kef 3005 system, som i mitt vardagsrum fungerar ypperligt ialla hänseenden utom ett, och det är den där luftflyttande riktigt djupa filmbasen. Vad jag undrar är om det finns någon som äger en av cylinder subbarna från SVS, och skulle kunna tänka sig att erbjuda en provlyssning? Jag skulle bli oerhört glad och tacksam om någon vill erbjuda detta?
Bor själv i Växjö, men är öppen för förslag om det finns någon vänlig själ i närheten?

Redigerat av Dudemeister, 14 October 2007 - 12:51.

Postad 10 December 2007 - 13:20

borax
  • borax
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Är och har alltid varit väldigt nyfiken på SVS-subbarna.
I första hand är jag själv intresserad av cylinder subbarna, gissningsvis skulle 20-39 PC Plus vara ett gott riktmärke att starta vid.
Jag har idag ett Kef 3005 system, som i mitt vardagsrum fungerar ypperligt ialla hänseenden utom ett, och det är den där luftflyttande riktigt djupa filmbasen. Vad jag undrar är om det finns någon som äger en av cylinder subbarna från SVS, och skulle kunna tänka sig att erbjuda en provlyssning? Jag skulle bli oerhört glad och tacksam om någon vill erbjuda detta?
Bor själv i Växjö, men är öppen för förslag om det finns någon vänlig själ i närheten?

Är själv i exakt samma köptankar. Har du blivit något klokare på hur SVS subbarna låter / presterar? Har du köpt någon sub? Blir inte alls klok på om man ska köra på SVS eller inte...

Tack på förhand
/ Ola

Postad 10 December 2007 - 15:39

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Bara så ni vet... SVS rockar fortfarande :-)
En kille jag känner som är Linn frälst valde att köpa en
SVS PB-12/2 i stället för en linn sub.... det säger en del.

//Micke

Postad 17 January 2008 - 16:29

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Jag har ännu ej köpt en sub. Har i dagarna kommit hem från semester sedan den 8:e december.
Men mina SVS-drömmar har inte blivit mindre. Jag ska flytta till ny lägenhet i februari, så jag kommer efter detta att begynna mina Sub-undersökningar mer grundligt, sedan misstänker jag att det kan bli ett SVS-köp.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.