Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KEF 2005.2 till allrummet

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2004 - 13:54

Unregisteredf2fba0a7
  • Unregisteredf2fba0a7
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag 440 var ok men är nog lite i klenaste laget, 2400 är bra men den är bara lånad och är för stor!

Jag körde lite med mitt thule steg som gav 2x250W till 2 av äggen och det lät riktigt bra ;)

Just nu funderar jag på harman kardon 330 eller någon onkyo 701an kanske. Skulle helst vilja ha med ljudkalibrering alá yamaha eller pioneer men har inte bestämt mig om jag gillar dom modellerna.

Postad 22 June 2004 - 16:21

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag 440 var ok men är nog lite i klenaste laget, 2400 är bra men den är bara lånad och är för stor!

Jag körde lite med mitt thule steg som gav 2x250W till 2 av äggen och det lät riktigt bra ;)

Just nu funderar jag på harman kardon 330 eller någon onkyo 701an kanske. Skulle helst vilja ha med ljudkalibrering alá yamaha eller pioneer men har inte bestämt mig om jag gillar dom modellerna.

2400 för stor & Thulesteget lät riktigt bra...förstår inte riktigt... :lol: Äggen borde klara effekten från 2400 galant & starkare recivrar också - bara de ger bra & ren signal...Kanske 2400 som var för klen vid hög belastning jämfört med Thulen... B)

Glöm allt jag skrev ovan om det var "STORLEKEN" du syftade på... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 June 2004 - 16:24.

Postad 22 June 2004 - 20:51

Unregisteredf2fba0a7
  • Unregisteredf2fba0a7
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Oj det var visst DSP-AX3200 jag hade inte alls 2400.

Men det var storleken som är för stor för mig och avsaknaden av YPAO ;)

Postad 22 June 2004 - 23:13

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Oj det var visst DSP-AX3200 jag hade inte alls 2400.

Hmmm...då är jag med dig... ;) Kan bara säga att "Äggen" klarar bra med effekt och "sväller/renas" ju bättre signal/mer kraft de matas med...precis om alla andra speakers... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 June 2004 - 23:15.

Postad 07 July 2004 - 12:58

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite..

Har tänkt införskaffa eggen till hösten tilllsammans med antigen Denon 2805 eller 3805. I framtiden kanske ytterligare två högtalare införskaffas, mest för lyssning i stereo men också för att få 7.1 ljud.

Fråga: Vilka två golvhögtalare skulle kunna passa till eggen? Är det att rekomendera att skaffa ett par golvare från Kef med uni-Q element?

Postad 07 July 2004 - 21:54

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite..

Har tänkt införskaffa eggen till hösten tilllsammans med antigen Denon 2805 eller 3805. I framtiden kanske ytterligare två högtalare införskaffas, mest för lyssning i stereo men också för att få 7.1 ljud.

Fråga: Vilka två golvhögtalare skulle kunna passa till eggen? Är det att rekomendera att skaffa ett par golvare från Kef med uni-Q element?

Japp... :rolleyes:

Mvh JB

Postad 14 July 2004 - 14:05

Unregistered3fae1c7d
  • Unregistered3fae1c7d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag använder två ägg som bak-kanaler till min "hembio-anläggning". De låter mycket bra på min Marantz 7200. Som frontar har jag annat märke.

Postad 01 August 2004 - 21:01

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Även jag funderar starkt på att köpa detta system 2005.2.
Enda som skulle kunna vara negativt är att jag har en nyinköpt Yamaha 550 att driva dom med.
Tror ni denna är för klen?

Postad 02 August 2004 - 00:27

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Även jag funderar starkt på att köpa detta system 2005.2.
Enda som skulle kunna vara negativt är att jag har en nyinköpt Yamaha 550 att driva dom med.
Tror ni denna är för klen?

Det är en bra startreciver...

Mvh JB

Postad 04 August 2004 - 07:00

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Får väl se om någon fortfarande läser denna tråd. Jag gick från "gamla ägg" till 2002.5, tidigare inga problem men nu har jag fått något som verkar vara lagerbytes-oljudet från subben. Byter jag t ex från DVD till tuner på receivern får jag ett dunk från subben, antar att detta är samma sak som tidigare diskuterats?

Har inte hunnit se en hel film än så jag vet inte om det dunkar även då, verkar dock vara stor risk för det.

Någon som har mer info om detta än som tidigare skrivits?

Mvh Peter

Postad 04 August 2004 - 07:28

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hepp!

Funderar också på detta system och undrar om Kef har rättat till detta "konstruktionsfel"? Men om jag har förstått det rätt så är det bara höger lågnivåingång som har felet och om man endast använder sig av vänster lågnivåingång så är det inga problem. Att bara använda sig av vänster lågnivåingång har väl ingen praktisk betydelse?

Mvh

The Reaper

Postad 04 August 2004 - 12:07

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag fick just ett svar ang detta. Kef har ordnat fram ett nytt slutsteg för subben som ska lösa det här! Tråkigt att lämna ifrån sig subben men så får det bli.

Då är iaf problemet löst!

/Peter

Postad 04 August 2004 - 14:34

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Jag fick just ett svar ang detta. Kef har ordnat fram ett nytt slutsteg för subben som ska lösa det här! Tråkigt att lämna ifrån sig subben men så får det bli.

Då är iaf problemet löst!

/Peter

Låter ju bra. Alla subbar som produceras idag har alltså det nya slutsteget från början? Hur mycket kan slutsteget påverka/färga subljudet? Du kan ju försöka komma ihåg hur den låter idag och höra om det blir någon skillnad.

Mvh

The Reaper

Postad 04 August 2004 - 14:48

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
TheReaper> Ja, jag förutsätter att man får rätt steg om man köper en som skeppas från England nu. Däremot lär det finnas en del på lager här och var, med felaktigt steg ;)

Vad jag förstått påverkas inte ljudet av att steget byts men det återstår att se. Dock dröjer det ett antal veckor innan min sub lämnas in och därefter minst en vecka innan den är tillbaka. Min vanliga otur...

EDIT: Sorry, missade att svara på din fråga om lågnivå-ingångarna. Det stämmer att felet inte ska finnas om man bara kör mot vänster ingång. Däremot kan man kanske förlora en del på att göra det (enl affären jag köpte av) i ljudkvalitet.

/Peter

Redigerat av P_K, 04 August 2004 - 14:51.

Postad 04 August 2004 - 17:23

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Vill bara meddela att jag haft problemet en tid nu, det dunsar till i subban vid lagerbyte, byte av kanal på satteliten och ibland när man byter låt på dvd:n.

Var i kontakt med Malmö hificenter som lovade att kolla på problemet. Jag frågade honom om det var många det var fel på, han hade aldrig haft problem med kef innan. Nämnde även att det diskuterades om felet på forumet och att det var känt sedan en tid. Killen bara fnös till något om att man inte skall tro på allt som står i ett forum!!

Hoppas han sköter detta bra.

Återkommer i frågan, kass att vara utan subb när man väl skall lämna den.

Mvh AB

Postad 05 August 2004 - 06:47

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
>Anders

Kef själva säger att det är ett känt fel på denna sub! Stämmer att de tidigare har fungerat, det gäller vad jag vet bara den som ingår i 2002.5 (PSW2010?).
Många (alla?) som sålts sedan dec -03 bör ha ett slutsteg som behöver bytas.

/Peter

Postad 09 August 2004 - 13:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Killen bara fnös till något om att man inte skall tro på allt som står i ett forum!!

Kan jag iofs håla med om.

Hoppas det löser sig smidigt för dig.

Postad 09 August 2004 - 13:17

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag kan komplettera med lite mer info. Detta säger Kef's support:

"We have had one report from a Harmon Kardon user and we modified the input on his subwoofer. Your dealer should be able to modify yours if it is causing problems "bumps".
I can ask our electronics department to advise your
dealer on what is required. (Its a simple modification with a capacitor and a resistor on the Line in Left input socket).

Enligt dem verkar slutsteget OK, snarare vissa kombinationer av receivers och denna sub som rör till det. Sammanfattning: Jag vet inte vad jag ska tro :P

/Peter

Postad 17 August 2004 - 08:43

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Givetvis kan man inte alltid tro på allt som står skrivet i ett forum. Eftersom jag nog är källan till en del av informationen om detta konstruktionsfel (jag har skrivit om det både här och på component.se) så kan jag ju förtydliga att jag inte varit i direktkontakt med Kef. Däremot har jag talat med den verkstad som tar hand om Kef's garantiärenden här i Sverige som i sin tur kontaktat Kef. Enligt denna information så är det ett känt fel i slutsteget som går ut på att steget blir för varmt så att en (eller om det var flera) lödning släpper vilket skapar tjuvströmmar (eller vad man nu skall kalla det) som gör det ligger en svag spänning över höger lågnivå-ingång. Denna spänning gör att att det knäpper till i subben när man "kortsluter" kontakten. Samma knäppande ljud uppstår när signalen mute:as. Detta problem lär knappast bero speciellt mycket på vilken receiver man använder. Denna information fick verkstaden dock bara när de tog kontakt med Kef. Det innebär att varken verkstaden eller någon butik i Sverige hade fått denna information ifrån Kef. Personalen i butiken där jag köpte mitt paket hade nyligen fått in en sub med ungefär samma felbeskrivning (dock betydligt mer "luddig") men de hade aldrig hört talas om något generellt fel på dessa Kef-subbar. Verkstaden hade fått in flera Kef-subbar med liknande problembeskrivningar men det var tack var min relativt detaljerade beskrivning (som jag kunde tillhandahålla tack vare att jag fick hjälp av Sontec att kolla upp problemet) som de tog kontakt med Kef i England och fick en lösningsbeskrivning. Mitt steg är alltså inte utbytt utan reparerat enligt rekommendationer ifrån Kef och hittills verkar den fungera.

Eftersom jag själv blivit utsatt för detta och haft min sub inlämnad två gånger för samma problem (första gången vet jag inte vad de gjorde) i kombination med felsökningen hos Sontec och diskussionen med Kef's verkstad så tycker jag att det känns rätt trovärdigt att detta är ett generellt problem som Kef haft. Jag är inte heller förvånad över att inte alla butiker känner till detta. Har denna butik inte haft en kund som råkat ut för problemet så kan inte butikens personal känna till detta eftersom Kef inte frivilligt spritt denna information. Jag tycker iofs att det är idiotiskt av Kef att inte informera alla som säljer och reparerar Kef-produkter om att det kan finnas ett problem. Alla drabbas kanske inte men den kund som drabbas får sannolikt ett bättre mottagande om butiken känner till problemet och sannolikheten är högre att kunden får tillbaka en reparerad sub om verkstaden känner till problemet.

Postad 22 August 2004 - 18:09

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej Grabbar

Skall lämna min imorgon så får vi se hur de går.

Återkommer!

Mvh AB

Postad 23 August 2004 - 06:37

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Lämnade min i förra veckan och de har lyckats framkalla felet, mot en H/K förstärkare. Väntar på besked om att den blivit lagad, får se vad som gjorts med den.

/Peter

Postad 10 September 2004 - 07:14

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Har inte fixats än. Ingen rapportering om hur de går för övrigt heller.

Nästa vecka kanske!

Mvh AB

Postad 11 September 2004 - 06:32

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Min sub kom tillbaka från reparation i torsdags. De bytte ut slutsteget och felet är nu borta!

/Peter

Postad 11 September 2004 - 07:28

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Kanon att de fixat de, då lyser det lite hopp hos mig med.

mvh AB

Postad 11 September 2004 - 11:52

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Hej! Funderar stark att inhandla dessa "ägg" till mitt vardagsrum där små högtalare är det ända tänkbara för min "bättre" hälft. Klarar dessa småttingar att fylla ett ca 20 - 25 m2 stort rum? Bor i lägenhet så kvalité går före volym/tryck om ni förstår vad jag menar. Hade tänkt mig en Yamaha 650/750 att driva dessa med men frågan är ju då om det blir för ljust/vasst även med inspelade "ägg"?

Mvh

The Reaper

Hur gick det fick du köpt detta paket ? jag sitter själv och funderar på att köpa Äggen till min 750 så jag är lite nyfiken på hur du upplever ljudet till film

Postad 11 September 2004 - 11:56

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Vart finns dessa att köpa ???? helst i Göteborgstrakten

Postad 11 September 2004 - 15:32

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Tele-Hå vid skanstorget i gbg hade dom för provlyssning för ca en månad sen.

Postad 22 October 2004 - 09:50

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Har fått hem min sub. Åtgärdat enligt kef´s instruktioner sa de.

Har inte testat än men det är nog fixat.

Mvh AB

Postad 22 October 2004 - 11:43

mattia5
  • mattia5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Mordaunt Short har kommit ut med "Genie" som enligt What hifi... slår kef-systemet på fingrarna, samma storlek och samma prisklass, även Genie är så kallade designade högtalre (som om inte alla vore det). Jag håller med dem om att kefs ägg börjar kännas lite gamla men de har ju hittils varit de bästa i den kategorin men kanske vi nu har en ersättare?
/Mattias

Postad 22 October 2004 - 21:12

Unregisteredb3fec30c
  • Unregisteredb3fec30c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Såg i tidigare inlägg att någon bytt fronthögtalarna "äggen"mot bättre, hur fungerade det? Blev resultatet bra och vilka kombinationer rekomenderas.

Postad 24 October 2004 - 09:14

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej

Jo jag köpte en Arcam förstärkare och ett par AV Mi1 Signature. Jag kör frontarna via slutstegsfunktionen. Så när jag lyssnar två kanal. Styr jag volymen genom Arcamen precis som en vanlig int förstärkare. När jag sedan kör 5.1 blir arcamen ett slutsteg aom är kopplat till min H/K. Volymen sköts via H/K:n. Mkt smidigt och jag tycker faktiskt att eggen är bra på att hänga med. även om man nog så småningom köper en AV center för bästa klangmatchning.

Mvh AB

Redigerat av Unregistered6d817125, 30 October 2004 - 07:10.

Postad 25 October 2004 - 07:57

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jo, min sub var inne två gånger. Redan under första filmen jag såg på efter att jag fått tillbaka subben första gången (dvs samma kväll) uppstod samma problem igen. När jag fick tillbaka subben andra gången så fungerade den dock korrekt och den har fungerat sedan dess. Visserligen är jag inte helt nöjd med subben eftersom det inte riktigt går att få den att spela som jag vill. Antingen så går den hyfsat djupt men låter lite mullrig och okontrollerad (i music-läge) eller så har den lite mer kontroll och stuns men tappar djupet (i movie-läge).

Postad 27 October 2004 - 07:32

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tjenare, lång tråd det här : /

Min sub fungerade fint i en månad efter reparation (byte av slutsteg). Sedan fick jag ett annat fel, den stod och brummade och dunkade för sig själv, oavsett om den var ansluten till förstärkaren eller inte. Jordat / ojordat uttag spelade ingen roll och när man petade på metallplåten på baksidan av suben dunkade den.
Nu har de bytt steget en andra gång, fick tillbaka den igår och har inte hunnit koppla in den igen. Bara att hoppas...

Jag är åtminstone glad att paketet köptes hos The Rock, utmärkt service, de förtjänar verkligen beröm. Skönt att ha en leverantör man kan lita på.

ocl> Jag kan hålla med dig om det du skriver om subens karaktär, jag tycker den är klart bättre än gamla paketets sub men det finns andra som är roligare. Trots allt är jag nöjd, de där satelliterna är mycket fina.

/Peter

Postad 27 October 2004 - 09:11

Unregisteredb3fec30c
  • Unregisteredb3fec30c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Vad har ni för erfarenheter av olika stärkare till era KEF system, rekomendationer??? Själv har jag Yamaha 440 men vill byta upp mig

Postad 27 October 2004 - 09:34

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
lutte> Jag är jättenöjd med min Marantz SR5200, varmt och fint ljud tycker jag. Annars har jag bara testat Yamaha RX-V650 mot äggen, lät också helt okej men Marantz har lite varmare ljud på nåt sätt, inte lika vasst eller hur man ska säga. Mjukare karaktär? :)

/Peter

Postad 27 October 2004 - 11:13

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag är helnöjd med min Marantz 7200.

Postad 30 November 2004 - 13:06

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Vad har ni för erfarenheter av olika stärkare till era KEF system, rekomendationer??? Själv har jag Yamaha 440 men vill byta upp mig

Jag kör med Yamaha's 650, och tycker att det låter kalasbra! Vet inte vad folk menar när de säger att de vill ha "varmare" eller "mjukare" karaktär, tycker de kanske inte om en klar och detaljerad diskant?

650'n har ju YPAO, vilket gör det väldigt enkelt och smidigt att ställa in förstärkaren, så att man får optimal ljudbild (kangivetvis göras manuellt också, om så önskas)!

Men som sagt, KEF'arna vinner på att spelas in, ju längre desto bättre. Köpte mina begagnade (enligt förra ägaren hade han spelat dem ca 50-60 timmar), men jag tycker fortfarande att de förbättras efter att själv ha spelat med dem i åtminstone 100 timmar till!

PS. Kan rekommendera dig att köpa en DVD som klarar DVD-Audio och SACD, om du in te redan har det. Riktigt trevlig upplevelse!

Postad 11 December 2004 - 11:42

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Jag har detta system och tycker att det låter kanonbra! Är det någon som har några bra inställningstips på subben. Vid vilken frekvens delar ni, 12/24db etc?

Tack på förhand!

/Funkybase

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.