* Officiell tråd - Optoma H77 *
Optoma H77
(Projektorer)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 10 December 2004 - 09:19
Postad 10 December 2004 - 09:37
"Out-of-the-box" verkar den nya versionen FORTFARANDE ha problem men efter ändringar i "Fabriksmenyn" har de mesta (dock inte allt) av problemen försvunnit (frågan är om dessa ändringar sker på bekostnad av nått annat dock...
Here are my first impressions of the 'fixed' HC2000.
First of all, thanks to Russell at Nexnix (UK) and the people at Mitsubishi for endevouring to provide a resolution to the problems.
I received the replacement HC2000 on tuesday, so have only been testing it for 2 nights so far.
The unit has Serial no. 0001512 and firmware version c04.
The 'out of the box' settings showed the contouring/banding affects at a level worst than my original HC2000. I was a little surprised by this, I can only conclude that the artifact effects are regional and the unit was optimally tuned based on the region of manufacture (and not europe).
Anyway, I then went into the Factory menu:-
The Color Wheel Indexes (CWI) were set at 28 (x5), 27 (x4).
I played a trailer of Species 3 where there's lots of green wavy graphics that show severe contouring; and by adjusting the CWI (x4) to 33 was able to eliminate the contouring by about 90%.
I then tested some other DVD's that show problems and here are my opinions (of the improvements or otherwise):-
Kill Bill 2 (Coffin Scene) - the contouring is virtually eliminated
Twisted - contouring on some scenes on sides of faces is mostly eliminated
Harry Potter CofS - (opening Warner Brothers logo and clouds scene) - smearing in the clouds is still visible.
U571 - the contouring around lights is virtually eliminated.
So, to summarize my impressions so far:-
I think the contouring is reduced to a level that makes it much less noticeable.
But I will need to do more tests to make sure I have set to the optimum CWI and generally view more DVD's
Postad 16 December 2004 - 09:18
Jaha, ni som har skaffat er en H77:a! Var nu riktigt duktiga forummedlemmar och testa lite klassiska testscener och dela sedan med er av era intryck.
Jag skulle personligen vilja veta hur ni upplever dithering på H77:an. Det har ju skrivits en del om att det 8:de gröna färgsegmentet förutom den djupare svärtan (vilken ju är mycket trevlig), även ger mer dithering som ju är mindre bra.
Vad säger ni/du som har den hemma, eller för den delen haft möjlighet att syna den på annan plats?
Hur fungerar det att mata den med DVI, och hur blev resultatet?
Personligen tyckte jag mig se liite mer dithering på den än på min "gamla" Sharp XV-Z201 men det är nog ganska marginell och det kan lika gärna sitta i huvudet.
I kristallkulan ser jag mig mata den med DVI/HDMI i framtiden, därav frågan om DVI-ingången.
Postad 03 March 2005 - 08:47
Vissa (inte alla?) dras med lite problem men om programvaran någon gång görs rätt så skulle detta kunna bli en grymt prisvärd projja!
Postad 29 May 2005 - 21:06
Tänkte att det var dags att uppdatera den här tråden lite, det har ju hänt en del.
H77:an har ju som de flesta nog känner till fått sig en uppgradering och ett nytt namn "H78".
Så fort jag fick reda på att H77:an kunde uppgraderas mot en relativt billig peng skickade jag iväg min till England för att få detta gjort.
När min H78:a sedan hittade hem igen så testade jag den givetvis ganska omgående för att se om mina förväntningar skulle bli uppfyllda.
Det här är vad jag kommit fram till såhär långt:
Jag genomförde en halvsnabb kalibrering av projektorn med DVE-skivan innan jag började kolla. Denna gång hittade jag ganska snabbt nivåer på RGB Contrast och Brightness som gav ett godkänt resultat och en ganska neutral gråskala.
Det stod helt klart att de gjort något i alla fall med projjen. För skojs skull så testade jag mina gamla inställningar och det blev alltifrån bra.
Mina förväntningar:
Ända sedan jag först fick hem min H77:a så retade jag mig på den ganska kraftiga motion blur som kan ses så fort som kameran panorerar eller något rör sig över bilden. Detta irritationsmoment kallas även för motion dithering vill jag minnas och har säker fler namn (kärt barn ni vet
En scen som jag tycker är bra för att provocera fram detta är scenen i Sagan Om Ringen då Gandalf rider mot Isengard. Träden som Gandalf rider förbi får en hel massa extra konturer och bilden blir mycket orolig.
En annan sak som jag hoppades bli av med var ”banding”. Detta visar sig genom att mjuka färgövergångar istället blir stegvisa och ryckiga övergångar. En bra scen för detta är scenen i Finding Nemo då Dory tappar ner dykarglasögonen i avgrunden och Marlin simmar efter.
Övergången från blått till svart när vattnet blir möjkare och mörkare ner mot djupet, blir här inte alls speciellt mjuk utan stegvis.
Enligt vad specen visar så skulle H77:an även få något högre kontrastvärde och ljusstyrka skulle få sig en liten boost med denna uppgradering (från 3500:1 -> 3800:1 resp. 900 -> 1000 Ansi). Jag har inte vid något tillfälle ansett att H77:an varit i något akut behov av förbättrad kontrast eller ljusstyrka men visst, det är givetvis en bonus.
Blev något av detta bättre då?
Kontrast och ljusstyrka:
Vad gäller kontrasten och ljusstyrkan så kan jag inte säga att skillnaden var direkt slående. Den var i alla fal för lite för att jag med blotta ögat skulle kunna sen den speciellt som minnesbilden som jag hade att jämföra med hade hunnit åldras fyra veckor.
Motion blur:
Den riktigt intressanta skillnaden var den som rörde det tidigare så irriterande motion blur. Nu var det riktigt acceptabelt och jag satsade på att titta med kritiska ögon så att min önskan om förbättring inte skulle få mig att se saker… eller snarare få mig att inte se saker.
Visst ser man det i den ovan nämnda scenen med Gandalf till häst, men OJ vilken skillnad ändå, nu kan jag se den scenen utan att bli åksjuk. Den tidigare så irriterande motion blur som jag verkligen tyckte var jobbig och som hela tiden gjorde sig påmind så fort något rörde sig det minsta är nu inte alls något stort problem längre. Andra mindre jobbiga scener som tidigare var oroliga och grötade ihop sig ser nu riktigt lugna och trivsamma ut.
Bara skillnaden på denna punkt anser jag utan tvekan är värd kostnaden och besväret att skicka iväg projjen till England för denna uppgradering.
Banding:
Nu kommer vi till ett litet MEN här, för Banding-problemet finns fortfarande kvar till viss del.
Jag ser det inte lika mycket som tidigare i testmönster och de flesta filmscener som jag kollade på, men av någon anledning så blev det inte lika bra i den ovan nämnda Finding Nemo scenen. Där är färgövergångarna fortfarande ganska ryckiga. Vet inte om det är den blå färgen i denna filmen specifikt, eller vad det är. En sak är säker: denna projjen gillar inte övergångar från mörkblå av nyansen Finding-Nemo-havs-blå till mörksvart. Jag vill minnas att det var värre tidigare, men skillnaden hade gärna fått vara ännu större.
Nu vet jag att det före uppgraderingen gick att få detta bättre genom att kalibrera den noggrant och balansera gråskalan rätt. Eftersom min kalibrering var ganska snabb så är det inte omöjligt att det går att finslipa bort en del av problemet den vägen.
Summa summarum:
Om jag nu ska försöka att summera detta lite kort. Denna uppgradering är IMHO ett måste. Den fixar inte alla problem helt och hållet med skillnaden är ändå riktigt stor till det bättre.
Jag kunde helt plötsligt ta mig igenom en hel film (I.Robot), utan att efteråt kunna minnas ett enda tillfälle då jag stördes av varken motion blur eller banding. En MYCKET trevlig upplevelse.
Även om banding inte försvann helt så anser jag ändå att denna projje har fått sig ett riktigt bra lyft. Nu när den dessutom fått en betydligt humanare prislapp så kan den vara ett riktigt bra köp.
Hade gôtt!
Postad 03 June 2005 - 07:02
Rene,
Det är inte möjligt .. du MÅSTE sett regnbågar på den filmsnutten???
/Sören
Är det inte valbar spin på färghjulet på H77an precis som det är på Mitsus HC2000.
Kan ju vara så enkelt att ena körde på 4* spin (för bättre färger fast mer regnbågar) medans den andra körde på 5* (vice versa).
Dock vet jag inte om H77an har valbart spin likt H77an - eller om färgerna påverkas lika poitivt av lägre spin som de gör på HC2K.
Boogie
Postad 05 June 2005 - 20:37
Men å andra sidan så har HC2000:an vad jag förstår ännu mera problem med bandning och andra typer av dithering än vad H77:an någonsin haft sedan den släpptes i Sverige.
Optoma gjorde ju en fix på H77:an innan den släpptes på allvar i Sverige, medan Mitsubishi inte alls ville veta av några problem. Nu kanske de ändrat sig sedan jag hörde något senast men så var läget iaf i julas.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?