Rock on...!
Redigerat av Unregisteredb284fffc, 06 augusti 2004 - 10:31.
* Officiell tråd - Yamaha DVD-S550 *
Startad av
Unregisteredf74ff5b9
, jul 28 2004 11:56
301 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 06 augusti 2004 - 10:30 ![]() ![]() Rock on...! Redigerat av Unregisteredb284fffc, 06 augusti 2004 - 10:31. Postad 13 augusti 2004 - 19:51 Finns en firmware-guide för S540 här. Jag inbillar mej att metoden bör vara snarlik för S550, men det finns ännu ingen firmware att ladda ner från Yamaha för S550. Info från min spelare
Redigerat av Unregistered79420df8, 11 september 2004 - 09:39. Postad 17 augusti 2004 - 09:35 Skulle va tacksam med ett hyfsat svar på detta. Projen den ska sköta är en Hitachi PJ-TX100 /Matz Postad 17 augusti 2004 - 21:48 ![]() Fast jag ska koppla den till en Z1:a Redigerat av Unregistered1188632d, 17 augusti 2004 - 21:49. Postad 18 augusti 2004 - 11:28 En sak som jag måste kommentera är att dessa diskutioner ofta glider in på att bli en massa prat kring hur bra en spelare är till projektorer. Jag är intresserad om denna spelare är ett alternativ till Pioneer 575. Då jag endast har en vanlig 32" widescreen tv men en skaplig ljudanläggning med Yamaha receiver och Canton högtalare så är det viktigate för mig att det är bra bild till tv samt bra ljud. Vilken skulle ni som har haft möjlighet att lyssna och se på båda spelarna välja ? Postad 19 augusti 2004 - 12:37 Postad 19 augusti 2004 - 14:17 Hej Jag har läst testet idag. Jag tyckte att spelaren överlag fick bra betyg. Jag är som sagt själv mycket nöjd, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Det här med att spelaren inte stödjer textfiler - just nu - fick jag ett besked i telefon när jag ringde Yamaha i Göteborg - att de håller febrilt på att ställa iordning en firmware ang. detta. Det skall tydligen ganska snart enl. dom bli klart. Antingen kommer man att kunna ladda ner från nätet och/eller kunna gå och hämta en CD på inköpsstället. De hade inte riktigt bestämt sej för vilket eller om det blir båda alternativen. Jag poängterade för dom att detta är viktigt, för annars så tappar de kunder. De var väl medvetna om detta. Spännande att se nu när detta blir klart. Postad 19 augusti 2004 - 14:28 Postad 19 augusti 2004 - 15:41 Menar du att den klarar det redan nu - eller? Postad 20 augusti 2004 - 11:02 Någon har lyckats "dra ut" firmwaren från sin Philps 720SA och lagt ut det på nätet - läs mer här: Mpeg-playcenter En del användare har lagt in denna på Yamaha S550 och kan nu använda subtitles i DivX/Xvid.
Tänkte bara tipsa ![]() Postad 22 augusti 2004 - 01:11 Har någon testat om detta funkar? Jag har inte vågat - för hur gör man om spelaren låser sej eller hittar på nå´t annat skumt istället? Ett litet tips. På sidan 28 "Felsökning"- "Skivan kan inte spelas" Där står det att man måste färdigställa (låst antar jag att de menar) bla en DVD+RW-skiva för att kunna spela den - om jag inte läser alldeles fel. Det är inte riktigt rätt anser jag, för jag har vid ett tillfälle bränt lite och inte låst skivan och sedan vid ett annat tillfälle fortsatt att bränna in mera och det har fungerat utmärkt att spela upp allt som finns på skivan. Tryckfels-Nisse har antagligen varit i farten. Postad 22 augusti 2004 - 09:24 Goda nyheter att dom har ambitioner att förbättra divx funktionaliteten. Hoppas verkligen att dom inte går på alternatviet att bara ge ut via cd-skiva från återförsäljarna, känns lite stenåldern, borde vara givet att lägga upp som nedladdning på hemsidan. Men dom lägger säkert upp för nedladdning, allt annat skulle förvåna mig. Men som sagt bra nyheter, nu ska jag nog gå och köpaHej ![]() Postad 22 augusti 2004 - 21:19 Om det funkar så är den min på en gång! ![]() Postad 24 augusti 2004 - 08:59 Har alldeles nyss haft kontakt med support på Yamaha i Göteborg och han skickar ett mejl till mej med instruktioner - på engelska - hur man ska göra för att stöd för textfiler ska fungera. Det vore ju bra om det nu är så. De jobbar också med firmware. Åker hem på lunchen och kollar. Skickar mejlet på denna tråd i kväll. Postad 24 augusti 2004 - 13:13 Här är mejlet jag fick från Marcus Carlsson på Yamaha support tel. 031-893400 Symtom DivX Subtitle language is not the desired language, or no subtitle at all, or subtitle problem: Solution Press "SUBTITLE" button on the remote several times until the desired subtitle language is diplayed. If no subtitle is available, probably the DivX file do not have embedded subtitle. You need to download the correct subtitle language for that movie and copy into same disc. Preferably with the same filename as the movie filename. Extention*.srt must work with DVD S550. Common subtitle files accepted with extension, *.smi, *.sub, *.srt, *.ssa, *.txt Nu har inte jag hunnit att prova detta, för jag har inte en chans förrän senare i kväll. Någon annan som ev har möjlighet innan kan väl testa. Tala om resultatet så är du/ni snälla. På mej verkar det lite för enkelt för att vara sant - men man hoppas ju. Annars så får vi ringa och tjata och tjata och........ Postad 24 augusti 2004 - 13:56 Postad 24 augusti 2004 - 16:14 Fick svar alldeles nyss från Magnus Carlsson på Yamaha ang detta och han säger att flera personer där har testat och att det fungerar om man gör som det står i den engelska texten. Jag har inte provat själv ännu. Gör det som sagt lite senare i kväll när jag kommer hem från jobbet. Han lovar också att återkomma om nå´t nytt dyker upp. Postad 24 augusti 2004 - 17:22 Kan du tro att man håller tummarna. Allt har ju tidigare pekat på att den inte stöder någon typ av textformat för divx, men nu har vi ju fått lite hopp igen. Hoppas innerligen att Magnus C och Company inte diktar ihop detta utan att dom verkligen fått det att fungera, ja varför skulle dom egentligen ljuga, det finns ju ingen anledning. Vi håller tummarna....Fick svar alldeles nyss från Magnus Carlsson på Yamaha ang detta och han säger att flera personer där har testat och att det fungerar om man gör som det står i den engelska texten. Postad 24 augusti 2004 - 20:02 ![]() Spelaren känner av att det finns filer med text, men visar ingen text ändå. /Xrs Postad 24 augusti 2004 - 20:46 Hej igen!Kan du tro att man håller tummarna. Allt har ju tidigare pekat på att den inte stöder någon typ av textformat för divx, men nu har vi ju fått lite hopp igen. Hoppas innerligen att Magnus C och Company inte diktar ihop detta utan att dom verkligen fått det att fungera, ja varför skulle dom egentligen ljuga, det finns ju ingen anledning. Vi håller tummarna.... Nu äntligen har jag kommit hem från jobbet och ska kasta mej åstad med subtitleproblemet. Det tar en stund skulle jag tänka mej, men jag hör av mej även om jag lyckas lika illa som ni andra tydligen har gjort, som har försökt. Men först så måste jag be om ursäkt för att jag har döpt om supportern på Yamaha till Magnus. Han heter Marcus - och inte någonting annat. Jag fick hans direkt-telefonnummer också. Det kan ju kanske vara bra så att vi är flera som kan mejla eller ringa honom samtidigt som vi visar att vi menar allvar med dom krav vi ställer. Jag hoppas också att ingen av dom försöker lura oss med att säga att det funkar. Är det som han säger - att det funkar - så måste vi göra något fel - vad det nu är - eller också så är det nå´t "fel" på spelaren. Jag har inte en susning vad det kan vara i så fall och då är det bara Yamaha som kan hjälpa oss. Här är hans E-mejladress: [email protected] och här är hans direkttelefonnummer: 031-89 34 47 växeln: 031-89 34 00 Postad 24 augusti 2004 - 23:22 Nu har jag prövat allt utom .srt Jag får det inte heller att fungera. Går man in i Set up - egna inställningar - i spelaren och trycker på Sub.-knappen på dosan så kommer texten "Textremsa av" upp vid första trycket och vid andra trycket står det "Textremsa 01/01". Vid ett tryck till så kommer det upp en liten rund symbol med ett snedsträck i - uppe i vänstra hörnet. Jag vet inte hur man ska kunna ändra till "Textremsa på". Är det nå´nannan som har lyckats ännu? Kanske någon har installerat samma FW som gäller för Philipsspelaren? Någon i forumet menade att det då skulle fungera? Nää - det blir nog att ta en match med herrarna på Yamaha igen för att få detta löst så fort som möjligt. Synd att detta "smolk i bägaren" ska ställa till det, för jag tycker annars det är en utomordentlig bra spelare - både bildmässigt och CD-ljudmässigt. Jag är helnöjd trots detta, och jag tror ju i alla fall att det fixar sej på nå´t sätt. Bara de får tummen ur r....... och hjälper till. Eller vad tror ni övriga? Postad 25 augusti 2004 - 06:55 Visas den inte då så är det antingen fel på spelaren (subtitles fungerar inte) eller fel på din subtitle fil. Men eftersom ingen i hela världen har fått subtitles att fungera på Yamaha S550 (förutom de som flashat om till en philips 720SA) - så kanske det är dags att lägga ned försöken och vänta på en ny firmware ? ![]() Jag har en annan Mediatek baserad DivX/Xvid spelare och subtitles fungerar då man tryckt på 'subtitles' på fjärrkontrollen och "Textremsa 01/01" kommer upp på TV:n. Postad 25 augusti 2004 - 08:00 Ja, någonting är det. Det konstiga är att det funkar på datorn när jag har textfilen med. Tar jag bort den och kör bara filmen så finns inte texten med. Då tycker jag att det inte borde vara nå´t fel på textfilen - eller? Nu är jag ju inte världens bästa på det här med Divx med tillhörande textfiler. Fick förresten ett svar alldeles nyss från Marcus på Yamaha ang detta och han hävdar att det ska funka, men han har dessutom lämnat över detta till teknikerna här i Sverige samt till Yamaha i Japan. Han lovar att återkomma med svar så fort som möjligt, för de är ju också intresserade av att det ska fungera för oss som har köpt denna spelare säger han. Han bekräftar också att Yamaha har ett visst samarbete med Philips, men vill inte rekommendera att man ska testa med Philips FM - om det skulle skita sej. Postad 25 augusti 2004 - 08:49 Eftersom proceduren när man uppgradera firmware är lite oklar - med alla Mediateks spelare, så förstår jag att tillverkarna inte rekommenderar det. Man kan göra fel och det resulterar i en "förstörd" apparat. Följer man däremot instruktionerna så är det ingen större fara - men jag rekommenderar väl inte att man ska testa firmwaren från philips i nuläget. Den dagen det kommer en firmware från Yamaha kan det däremot vara kul att testa att lägga in firmwaren från Philips - gillar man den inte så flashar man tillbaka med firmwaren från Yamaha - och allt blir som förr ![]() Postad 25 augusti 2004 - 09:59 Hej igen! Fick nu ett nytt mejl från Marcus på Yamaha där han talar om att han har fått svar från Yamaha Japan. De håller på med en uppgradering av firmware för nedladdning till S550 för att få subtitles att fungera. När exakt det skulle bli klart kunde de inte säga. Det verkar ju positivt. Postad 25 augusti 2004 - 10:33 Eeeh, men hur mycket kan vi nu lita på Marcus... han går från att hävda att de har testat och det funkar till att man nu jobbar på en firmware för att få det att fungera. Hade han då bara drömt att dom hade testat och det fungerade, eller kan det vara så att det kändes som ett bra svar för att få spelaren att framstå i god dager? Nåja, allt verkar ändå peka på att det ska komma en firmware som löser det hela så det känns ju som gott nog ändå för tillfället.Hej igen! Postad 25 augusti 2004 - 13:02 Hade väl lita av samma tankar, men jag varken orkar eller har tid att ta upp en diskussion med honom om detta. Så man får väl tro på det han säger nu. Det visar sej ju om ett tag.Eeeh, men hur mycket kan vi nu lita på Marcus... han går från att hävda att de har testat och det funkar till att man nu jobbar på en firmware för att få det att fungera. Hade han då bara drömt att dom hade testat och det fungerade, eller kan det vara så att det kändes som ett bra svar för att få spelaren att framstå i god dager? Nåja, allt verkar ändå peka på att det ska komma en firmware som löser det hela så det känns ju som gott nog ändå för tillfället. Postad 25 augusti 2004 - 14:53 ![]() Postad 25 augusti 2004 - 15:20 Jag funderade också på det, så jag testade bägge varianterna, ingen av dem fungerade. Har även testat att ha väldigt enkla filnamn, om den skulle vara känslig för udda tecken eller långa filnamn, inte heller det gjorde någon skillnad. /Xrs Postad 26 augusti 2004 - 05:43 Postad 26 augusti 2004 - 08:56
Sköts internt av Mediateks MT1389 som sitter i denna, och en massa andra DivX spelare. Denna krets sköter allt från styrning/läsning av läsaren till dekodning av Dolby Digital, DVD Audio, alla video utgångar (RGB, YC, YUV, DVI, CVBS), karaoke, etc. Postad 29 augusti 2004 - 14:37 Hej du Neej - inte ännu. Det har ju inte gått så många dar se´n jag fick veta av Marcus på Yamaha att jappsarna håller på med detta. Postad 11 september 2004 - 22:11 Marcus från Yamaha hörde av sej i fredags och meddelade att han inte ännu hade hört något datum när firmware skulle bli klart att ladda ner.Hej du Jobbigt att vänta - men - men Postad 12 september 2004 - 17:24 Har beställt en Pioneer 575 från Tyskland i Juni, men de vill inte släppa dem därifrån verkar det som och därför kan Yamahan vara ett bra substitut. ![]() Sen blev jag lite nyfiken på FW, har den kommit nu för nedladdning eller? Postad 12 september 2004 - 18:07 Den klarar XviD. Angående firmwaren se posten ovanför din, den var ju bara sju timmar gammal... /Xrs Postad 13 september 2004 - 11:33 Haha ![]() Jag såg inte att posten var så ny, läste bara när citaten var ifrån (29:aug). Det var inte meningen att låta SÅ otålig ![]() Bra att den klarar Xvid också. Postad 20 september 2004 - 07:33 Haj, har precis köpt en s550 (har en 1400rds oxo). Jag kör den till en Finlux "Marimekko" tv med progressive scan. Dock får jag det inte att funka. (Jag kör SVHS till TV:n, TVn har Y/C in på SVHS, jag har aktiverat component ut på s550:n. Frågan är om man MÅSTE använda componentutgångarna på s550:n eller om den kör ut component signalen på SVHS kontakten oxo. Nån som fått det att funka med progressive mellan s550 och TV? Tacksam för tips. Per Postad 30 september 2004 - 18:20 Jag kör med komponentkablar ut och progressive funkar fin fint ![]() Dock har jag en plasmaskärm, vet inte om det funkar mot en vanlig tv.. Men jag hade en illblå rand som gick över skärmen men i övrigt utmärkt bild.. Har inte fått det felet igen ![]() Tycker dock att fjärrkontrollen är en ful liten heffaklump ![]() Postad 01 oktober 2004 - 22:45 Vill bara informera om att jagHej du gick in lite snabbt på Yamahas sida http://www.yamaha.se/ och kan ni tänka er - det har kommit en ny firmware till vår DVD-spelare S-550 I och med att jag ska åka bort alldeles nu och inte kommer tillbaka förrän på söndag kväll, så hinner jag inte att ladda ner och uppgradera just nu, så jag vet inte riktigt vad firmwaren innehåller, för jag läste inte så noga. Man är ju lite småstressad när man ska iväg liksom. Vi får väl hoppas att den ordnar till det så att spelaren tar undertexter nu. Om inte - så får man ju hoppas att det sker med nästa firmware. Någon annan har kanske möjlighet att testa? Postad 01 oktober 2004 - 22:57 What is new in Version V.34: 1. After playing JPEG/MP3, shuffle mode cannot be canceled by tray open/close. 2. After playing WMA, DVD-Video playback sometimes becomes slow. 3. DivX subtitle cannot be displayed. Har precis uppgraderat min till V.34 och testkört en kort stund. Glädjande nog så funkar de textformat jag hunnit testa hittills, nämligen .srt och .ssa. Jag gissar att vi nu har samma lösning som i Philips 720, för i mitt tycke så ligger texten väl högt upp i bilden, men i övrigt så verkar det fungera nu. /Xrs Redigerat av xrs99, 01 oktober 2004 - 23:53. Postad 02 oktober 2004 - 00:52 Hej Det var intressant. Detta är min första DVD-spelare jag har så jag har aldrig själv uppgraderat med någon firmware tidigare. Man kan inte allt, så därför skulle jag vilja veta hur jag installerar detta när jag har bränt CD´n. Tacksam att någon hjälper mej med det i en kort beskrivning. Postad 02 oktober 2004 - 01:26 Du brände säkert multissesion ![]() då gör man inget "riktigt" avslut på skivan men kan ändå spelas upp, och fortsättas att brännas på igen ![]() Postad 02 oktober 2004 - 08:22
1 Slå på DVD-spelaren utan någon skiva i. 2 Tryck "open/close" på spelaren och tryck sen "On Screen" på fjärrkontrollen. Nu ser du vilken firmwareversion som du har idag. V32 antagligen. 3 Lägg i CD:n och tryck "Close", då startar uppdateringen automatiskt. 4 Efter ett litet tag så kommer släden ut igen. Plocka bort CD:n men lämna släden ute. 5 Uppdateringen tar några minuter. När uppgraderingen är klar så dras släden in automatiskt och spelaren startar om. När yamaha-loggan är framme igen så är det klart. När uppdateringen är klar, så kan du upprepa punkt 1-2 för att verifiera att du verkligen har V34 nu. /Xrs Postad 02 oktober 2004 - 11:39 Mycket tack ska du ha för denna utmärkta beskrivning. En fråga till bara. Jag är väl lite "trög" antar jag. Det var ju två firmware som gick att ladda ner - om jag minns rätt. Kan båda ligga på samma skiva när jag stoppar in den i CD-spelaren? Jag menar så att det inte blir strul eller så? MVH Postad 02 oktober 2004 - 11:53 Nej, tror inte det fanns mer än en firmware där. Det som fanns att ladda ner var dels en beskrivning hur man ska göra (PDF-fil) och sen själva firmwaren som är en zippad fil. Den zippade filen innehåller sen i sig två stycken filer, 1junk.xxx (lustigt namn!) och YDV550.BIN som ska vara med på skivan, inget annat. Jag brände en skiva enligt instruktionerna (kolla dem noga, en av inställningarna var inte standard i Nero) med de två filerna i roten, se är det bara att köra. /Xrs 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |