// Lyckman
Harman Kardon Signature 2.0
(Försteg)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Rotel RSP-1066
(Försteg)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
Primare SP31.7
(Försteg)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
NAD T163v2
(Försteg)
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
NAD-klubben för oss som gillar kraft (165 inlägg)
|
5 år sedan |
Rotel-klubben (525 inlägg)
|
7 år sedan |
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg)
|
11 år sedan |
* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers * (654 inlägg)
|
14 år sedan |
NAD T973 + T163V2 (129 inlägg)
|
18 år sedan |
* Officiell tråd - NAD T163 * (193 inlägg)
|
19 år sedan |
Primare SP31.7 (18 inlägg)
|
20 år sedan |
hur kopplar man? sp31.7 (50 inlägg)
|
20 år sedan |
Gästbok för pdmlmember (3 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 25 November 2004 - 13:06
/Stefan
Postad 25 November 2004 - 14:45
Det försteget har jag aldrig sett med 5.1 ingång!Harman Signature 1.0 2 kanals försteg med 7.1 ing. brukar finnas beg till bra pris...
/Stefan
VAR kan man hitta ett sådant och till vilket pris?
Postad 25 November 2004 - 14:53
Sedär!
Jag visste väl att jag hade sett något liknande tidigare...
En "stegad" volymkontroll med resistornät för 6 kanaler kommer att kräva MASSOR av reläer eller dylikt, om man skall kunna styra det via IR. Själva kretsen är dock rätt okomplicerad
Nej då, lyckman det behövs bara ett relä för att styra volymen...
I princip så kan man göra det så enkelt för sej, så att man bara tar en liten likströms-motor med växellåda (finns hos hobby-flyg handlare) och kopplar ihop växel-lådans utgående axel med ovanstående "6-gangade" volymkontroll.
Spänning till reläet -> motorn driver
Koppla bort spänningen på reläet -> motorn stannar
Hmm...
Får nog ha två reläer iallafall...
Det KAN ju vara trevligt att sänka volymen också någon gång
Postad 25 November 2004 - 16:16
Sedär!
Jag visste väl att jag hade sett något liknande tidigare...En "stegad" volymkontroll med resistornät för 6 kanaler kommer att kräva MASSOR av reläer eller dylikt, om man skall kunna styra det via IR. Själva kretsen är dock rätt okomplicerad
Nej då, lyckman det behövs bara ett relä för att styra volymen...
I princip så kan man göra det så enkelt för sej, så att man bara tar en liten likströms-motor med växellåda (finns hos hobby-flyg handlare) och kopplar ihop växel-lådans utgående axel med ovanstående "6-gangade" volymkontroll.
Spänning till reläet -> motorn driver
Koppla bort spänningen på reläet -> motorn stannar
Hmm...
Får nog ha två reläer iallafall...
Det KAN ju vara trevligt att sänka volymen också någon gång....
Well. Den tanken jag hade inbegrep inte en stegmotor och en jätteomkopplare, utan ett resistornät styrt av reläer som i sin tur styrs av en liten räknare. Jag skall räkna fram en binär lösning åt dig för detta, så får vi se var vi hamnar i antal
om tanken är att använda en omkopplare och stegmotor, så krävs det givetvis inte en uppsjö med reläer. Det är dock lurigt att få till stegningen av volymen snyggt när man skall vrida runt något som kräver högt moment och dessutom inte uppträder mekaniskt linjärt. Som jag ser det är en växlad stegmotor det alternativ som kommer att funka bäst. På en vanlig motor har du alltid en overhead innan den bromsar in som kan bli ett riktigt störande moment vid höjning och sänkning (eg det blir alltid högre eller lägre än man tänkt sig). Givetvis, efter en viss inlärningstid, så kommer man ju lära sig att hantera overheaden åxå
// Lyckman
Postad 25 November 2004 - 16:48
I varje fall inte mer än i min befintliga volymkontroll i recievern.
Med ytterligare utväxling så minskar den redan minimala overhead ytterligare till en bråkdel av vad den redan är!
Ett relästyrt resistor-nät är inte intressant. Av flera anledningar.
Det blir onödigt dyrt och komplicerat.
Det genererar förmodligen rejält med störningar när ett helt gäng reläer ska slås till och från om vartannat när man ändrar volymen.
För att inte tala om hur det hade kunnat låta när man ändrar volymen, -en enorm massa klickande (vet inte hur du hade tänkt det, men det blir väl runt 6 st. reläer för varje hack på volymen som ska slås till och från)...
Nä, lyckman...
Ett relästyrt resistornät måste nog vara den mest invecklade och onödiga lösning man kan tänka sej...
Och förmodligen så är den inte ljudmässigt något alternativ heller...
En stegmotor är ett betydligt smartare alternativ, men ändå inte intressant.
Anledningen till att jag inte är intresserad av en stegmotor lösning är för att både motor och styrning blir för dyrt och komplicerat.
Nae...
Ska det vara motorstyrd volym kontroll så får det nog bli i form av en enkel likströmsmotor, matad av en filtrerad likspänning och skärmad med någon koppar plåt.
Billigt, eftersom jag redan har grejerna hemma. Enkel styrning (spänning på, av och polvänd).
Nu har jag inte bestämt mej för att bygga ett försteg, men jag är rejält sugen...
Är det någon som vet HUR mycket den där multikanals volym-kontrollen kostar egentligen (det hade ju besparat mej lödjobbet av 144 resistorer)??
Redigerat av Unregistered959, 25 November 2004 - 16:55.
Postad 25 November 2004 - 17:26
Jag kan garantera dig att det finns overhead i skruvdragaren, men lyckas du växla ner det ordentligt så kan det som du säger gå att bygga bort. Tyvärr äger jag ingen sådan receiver som du gör, så jag kan inte uttala mig om eventuellt overhead på den.Det finns ingen "overhead" i min lilla skruvdragare (en så'n där 4,8 volts historia för 79:-)....
I varje fall inte mer än i min befintliga volymkontroll i recievern.
Med ytterligare utväxling så minskar den redan minimala overhead ytterligare till en bråkdel av vad den redan är!
Ett relästyrt resistor-nät är inte intressant. Av flera anledningar.
Det blir onödigt dyrt och komplicerat.
Det genererar förmodligen rejält med störningar när ett helt gäng reläer ska slås till och från om vartannat när man ändrar volymen.
För att inte tala om hur det hade kunnat låta när man ändrar volymen, -en enorm massa klickande (vet inte hur du hade tänkt det, men det blir väl runt 6 st. reläer för varje hack på volymen som ska slås till och från)...
Nä, lyckman...
Ett relästyrt resistornät måste nog vara den mest invecklade och onödiga lösning man kan tänka sej...
Och förmodligen så är den inte ljudmässigt något alternativ heller...
Det kanske kan framstå som komplicerat. Själv ser jag det endast som att man byter ut omkopplaren mot ett gäng reläer och styr det hela med en krets i stället för en skruvdragare. Jag vet inte vad omkopplaren kostar, men de brukar inte vara speciellt billiga de heller. Sen skall du ha en växellåda till dragaren, etc. En relä-lösning går nog på ca 500:- (handla inte på Elfa!)
Man borde kunna designa det så att det blir i princip störningsfritt.
Självklart kommer reläerna att klicka, men det finns RIKTIGT tysta reläer att tillgå och dessutom kommer alla att slå samtidigt, vilket i praktiken ger 1 klick per steg. Tror inte att omkopplaren är helt "klickfri" heller, för att inte tala om hur skrudragaren låter.
Ljudmässigt tror jag att det är en utmärkt lösning. Reläer brukar i allmänhet vara rätt väl tillslutna vilket bidrar till att eventuell korrosion minimeras.
Detta var endast ett förslag, och jag dissar inte på något vis din motoriserade idé. Moddade skruvdragare rockar, det vet jag av erfarenhet!
Skall bli intressant att se hur ditt bygge blir!
// Lyckman
Postad 25 November 2004 - 18:18
Där finns faktiskt inte någon slags overhead (om jag förstår dej rätt). Den slutar att rotera till synes omedelbart när man släpper knappen (om inte omedelbart så är det inte många graders rotation efter att knappen släpps).
Med risk för att det låter som att jag "dissar" ditt förslag, så tycker jag bestämt att det låter som en "mindre lyckad ide'...
Reläerna som ska koppla mellan de olika resistorerna måste ju fortfarande styras på något sätt. Såvida du inte hade tänkt använda en knapp för varje steg på volymkontrollen så är det ju naturligt att tänka sej en 24-stegad, växlande brytare.
Då kan man ju redan från början skippa reläerna och låta denna brytare växla mellan resistorerna.
Precis så funkar ju volymkontrollen jag "klurade" ut, inspirerad av bilden (tidigare i tråden).
Man växlar mellan de olika positionerna och kopplar på sätt in sej på olika ställen i resistans-nätet...
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja krångla till en så enkel funktion som en volymkontroll är genom att blanda in en massa reläer? För att inte tala om krånglet med att styra alla dessa reläer.
Lyckman, du har inte lyckats förklara för mej VARFÖR det skulle vara en bra ide att bygga en volymkontroll med reläer!
Motorvarianten jag har nämnt är ju vedertagen i praktiskt taget ALLA typer av förstärkare med fjärrkontrollerad volym-kontroll (med undantag för de steg som använder knappar istället för ratt). Motorlösningen fungerar ju uppenbart aldeles utmärkt och har gjort så i många år!
Så vad är det jag har missat? Varför skulle det vara bättre med ett gäng reläer som kopplar mellan de olika stegen i ett resistans-nät? Och hur hade du tänkt styra dessa?
Kom till att tänka på en annan grej, lyckman....
IR-styrning av reläer!
Jag har för mej att du har lite erfarenheter av detta. Hur har du gjort? Köpte du någon slags färdigt modul, komplett med fjärr som klarar av att driva reläer direkt, eller hur gjorde du (för det var väl du med "hålet i väggen"
Redigerat av Unregistered959, 25 November 2004 - 18:21.
Postad 25 November 2004 - 20:09
Jag hade nog valt att göra det för:Lyckman, du har inte lyckats förklara för mej VARFÖR det skulle vara en bra ide att bygga en volymkontroll med reläer!
1. Enklare att få att fungera bra (imho).
2. Troligtvis billigare än en 24-stegs omkopplare med kringkomponenter.
Jag har personligen aldrig stött på en förstärkare som har resistansnät (med omkopplare) och motordrift av den samme, men det är möjligt att det finns. De stärkare med motordrift jag stött på, vrider en pot. Den saknar distinkta lägen till skillnad mot en omkopplare och kräver oftast ett mycket lägre moment, vilket gör att man kan hantera dem lättare, men visst. Har du en kraftig motor så är nog problemet inte så stort, och du kommer säkert att få det att fungera. Har själv ett hembyggt försteg med stegmotor som driver en pot, och det fungerar utmärkt.
Yes. En digital räknare. Sätter man lätt ihop med lite TTL-Kretsar. Finns säkert färdiga scheman att hitta på nätet.Reläerna som ska koppla mellan de olika resistorerna måste ju fortfarande styras på något sätt. Såvida du inte hade tänkt använda en knapp för varje steg på volymkontrollen så är det ju naturligt att tänka sej en 24-stegad, växlande brytare.
Yes. Det var inte kostnadseffektivt att bygga något själv. Köpte en byggsats från QKits. Elfa säljer en velleman pryl åxå, men den saknar reläer samt är av sunkig velleman kvalité. Fjärr ingår inte i vellemans byggsats heller.Kom till att tänka på en annan grej, lyckman....
IR-styrning av reläer!
Jag har för mej att du har lite erfarenheter av detta. Hur har du gjort? Köpte du någon slags färdigt modul, komplett med fjärr som klarar av att driva reläer direkt, eller hur gjorde du (för det var väl du med "hålet i väggen" )?
Så vad är det jag har missat? Varför skulle det vara bättre med ett gäng reläer som kopplar mellan de olika stegen i ett resistans-nät? Och hur hade du tänkt styra dessa?
Min avsikt har aldrig varit att påstå att det skulle vara bättre, men jag tror knappast att det blir sämre. Jag gav ETT förslag på hur man KAN göra. Jag har som sagt byggt en motorkontrollerad volymkontroll tidigare, då med stegmotor, styrning, pot samt velleman byggsats, och det var meckigt. Remmar som hoppade av, etc, etc. Jag tror inte det blir enklare med en omkopplare och likströmsmotor. Lösningen med reläer hade jag valt på grund av att jag tror att det blir enklare att få det och fungera, samt att det troligtvis blir billigare.
// Lyckman
Postad 25 November 2004 - 21:22
Än så länge så har jag bara hittat en "stegad", 6-gangad volymkontroll och den kostade 400 USD!
Det borde gå att hitta billigare, eftersom komponent-kostnaden ligger LÅÅÅNGT under 400 USD, men än så länge så har jag inte lyckats.
Iochförsej så kanske man kan hitta en "vanlig" potentiometer (men av hög kvalitet) vilket skulle kunna göra det billigare, om inget annat...
Jag tror inte att det behöver vara så krångligt med motordriven volym-kontroll, trots allt.
Min tanke var att helt enkelt "koppla" den volym-kontrollens genomgående axel direkt på den utgående axeln till motorns växel-låda. Med tanke på vridmomentet i en skruvdragare så tvivlar jag att motståndet hos en stegad volym-kontroll kommer att vara något problem. "Stegen" kommer ju t.o.m. bidra till att minska, för att inte tala om eliminera, den overhead du tidigare talade om.
Det finns andra motor-alternativ också, men då blir det lite dyrare. Det finns något som kallas för "borstlös" motor (inom elflyg-hobby) som egentligen är en extremt liten synkron-motor (växel-ström). Fördelen med en sådan är att vridmomentet är mycket större än hos en likströms-motor av samma storleks-klass och vikt, störningarna är minimerade p.g.a. att den just är "bortslös". T.o.m. det enklaste fartreglage för "borstlös" motor skulle vara tillräckligt för att styra en volym-kontroll (stegad eller ej). Enda haken är nog att kostnaden för att köra med "overkill" till en volymkontroll blir för hög.
En likströms motor räcker långt!
OM jag inte kan hitta en stegad 6-gangad volymkontroll till bättre pris än de där 400 USD så är säkert din lösning billigare, men jag har inte gett upp hoppet riktigt än.
Dessutom så har jag inte på något sätt lagt ner funderingarna på att köpa ett begagnat försteg även om "bygg-suget" är kraftigt just nu...
Vi får väl se vad som händer om ett par månader...
Det hade onekligen varit kul med ett hembyggt försteg som förutom att vara relativt billigt, dessutom ger minimal påverkan på ljudkvaliteten...
Postad 25 November 2004 - 21:23

http://www.avforum.n...duct=597&cat=13
http://cgi.ebay.de/w...ssPageName=WDVW
java script:popup("produkt.php?id=485","width=480,height=600,scrollbars=yes")
Hoppas din tyska inte är så rostig som min...
Postad 12 December 2004 - 18:07
När den biten är klar så har jag lite bättre förutsättningar för att t.ex. provlyssna Nads försteg och eventuellt andra försteg i "andra" prisklasser
Man vill ju alltid ha det "bästa möjliga" för sina pengar, men om jag tänker efter lite och håller huve't lite kyligt så är det egentligen tillräckligt för mej även om den ljudmässiga förbättringen inte blir maximal, så länge det låter bättre än det jag har idag, så är det ju inte helt fel. Kan man sen få en en massa "roliga" funktioner som t.ex. bassmanagement, 5.1 ingångar och annat smått och gott för pengarna så gör ju inte det ont heller...
Det ljudmässiga kravet jag har är alltså att det inte får låta sämre än det gör nu och om det låter bättre så är det en klar fördel...
Men det är klart...
Ett Tag försteg, hade inte gjort ont...
Men det får nog vara en "våt dröm" ett tag till...
Vi får väl se vad det blir (jag är minst lika nyfiken som alla andra
Postad 20 March 2005 - 13:26
Efter att ha "bläddrat" genom massor av olika annonser (både begagnat och nytt) och tittat DJUUUUPT i plånboken lika många gånger så insåg jag att det får nog bli en kompromiss. Jag kan inte få allt jag vill ha i form av funktioner och inställningar, samtidigt som jag får riktigt bra analog-ljud och sist men inte minst samtidigt som priset inte får vara för högt.
Mina önskemål (enligt senaste revisionen
Dolby Digital dekoder (för att kunna avkoda 5.1-ljud ifrån dator och kommande digitaltv-box
DPL-dekoder (för att kunna få surround-ljud på vanliga tvåkanals-källor som t.ex. VHS)
5.1-ingång (för att kunna lyssna på DVD-A och SACD)
BRA analog-ljud (sist men inte minst)
Efter att formulerat dessa önskemål så slog det mej att listan påminner om specen på signature-försteget (det som hör till slutsteget). Men de ytterst få tillfällena jag har hittat signature-försteg till salu så har priserna legat på +10.000:-
Ända tills nu...
Idag köpte jag mej just ett signature-försteg (senaste generationen med DTS-dekoder också). Det som avgjorde saken var att jag "fick" steget för 5.500:- vilket jag anser vara bra pris...
Så inalles har förstärkeriet kostat mej 12.000:- för både försteg och slutsteg!
Det känns som en bra affär och jag är TÄMLIGEN säker på att det inte finns så många recievrar som slår detta system sålänge det enbart handlar om ljudkvalitet...
Nej, gott folk, nu bjuder svärmor på middag.
Men ikväll ska det kopplas...
Tack för alla tips och all hjälp
/Krasse
Postad 20 March 2005 - 14:59
Postad 21 March 2005 - 02:11
Hela kvällen har gått åt för inkoppling (klurig sådan
Men lite ljud har det väl blivit...
Lite mp3'or, lite atrac3 komprimerad musik från MD'n och lite DD och DTS-ljud och en hel del radio...
He he...
Det verkar som jag gjorde ett ljudmässigt klipp så här långt...
Radiodelen är SYNNERLIGEN väl-ljudande (har hela tiden tyckt kabelradio låter sk-t). S.R. P2 och ett par danska radiokanaler har visat sej hålla riktigt hög ljudkvalitet. Faktum är att välproducerad musik via dessa radiokanaler håller sanslöst hög ljudkvalitet för att vara radio (betydligt bättre än massproducerade kommersiella skräp-cd)...
Musiken jag har spelat på MD-spelaren har väldigt ojämn kvalitet och försteget är fullständigt OBÖNHÖRLIGT. Dåliga inspelningar låter inte bra, men de som är bättre sticker ut rejält. MD kan faktiskt låta riktigt bra (bättre än vissa 192kbps mp3'or).
Mp3-musiken jag har spelat ikväll låter i huvudsak "tråkig", men det känns klart och tydligt som att det är mp3-formatet i sej som är problemet (läs om md-ljudet).
Än så länge har jag inte spelat en enda cd-skiva, men det blir nog imorgon (börjar bli hyffsat klar med inställningarna)...
Nej gott folk nu är det gonatt för mej...
Ha det så länge...
Postad 25 March 2005 - 21:55
Mer om detta kan ni läsa i min gästbok.
https://www.minhembi...showtopic=57992
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
NAD-klubben för oss som gillar kraft
14 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna