Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharps nya 45", 37" och 32" LCD-TV

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 november 2004 - 15:10

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

För att klargöra; Sharpen ger mycket bra bildkvalitet, naturligtvis också för rörliga bilder!  Skulle inte byta bort den för någon annan (inom rimliga gränser förstås  ;) ).

Dock lämnas en del att önska ur bildkvalitetsynpunkt när man har dålig mottagning på analog antennsignal. Men det är knappast TV'ns fel...

Och Du, Optima; Jag har aldrig utgett mig för att vara auktoriserad Sharp-talesman, jag bara läser ur Sharp's garantibevis, som jag i min enfald fäster större tilltro till än till dina (ut)sagor.  B)

Mina analoga kanaler är helt suveräna på Sharp lika bra som digitala källor-har även en Pioneer 434 och där kan man snacka om dåliga analoga bilder.
Men allra bäst hos Sharp är PC bilden rena drömmen för er som tar hem filmer via nätet!!!
Kommer att passa perfekt när BBB börjar sända Viasat

Postad 29 november 2004 - 18:46

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Det kommer många nya LCD-TV i stora format just nu, Sony släpper snart sin Qualia 005, 46" LCD med 1920x1080 och LED bakgrundsbelysning, LG släpper en 55" LCD-TV med 1920x1080:

55-inch LCD HDTV: Model RU-55LP10 boasts 1920x1080p ultra-HD resolution --
the highest available. With LG's exclusive XD Engine™, this LCD provides
crisp, brilliant images.  The unit also incorporates LG's proprietary Super
In-Plane-Switching (Super IPS) -- which provides a 176-degree viewing angle,
the widest in the market, and fast response time to decrease blurred fast
motion images often seen on LCDs during sporting events.  Available third-
quarter 2005.  Price: TBD.

LG släpper även en DLP bakproj med 1920x1080, vilket tyder på att dom använder nya xHD3 chippet:

http://www.prnewswir...02459048&EDATE=

Redigerat av Tomas L, 29 november 2004 - 18:48.

Postad 30 november 2004 - 15:20

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Tomas L: Det va på fredagen 45"an den komme till affärn.
De ringde mig och jag drog dit, men till min besvikelse så ville de givetvis inte starta den...
Kunden skulle få den äran tydligen.
Bad att få se på kopplingsboxen (AVC)och det gick finfint ivarjefall.

Frågade även om DVB-T mottagaren fungerade här och de ringde o frågade nån.
Till slut så sade nån på andra sidan luren att det fungerar på några andra de testat.
Men den är inte godkänd eller inlämnad för godkännande av boxer.

Så, dvs att det fungerar nu men om boxer uppgraderar sina godkända boxar via antennen tex så kan det hända att digitalmottagaren i avc:n inte kommer att fungera längre.

Det som också är lite problematisk är ju om man vill kunna spela in något från de digitala kanalerna så kan det bli lite problematisk iomed att digitalmottagaren sitter i AVC boxen.
Det är samma jox med Pioneers plasmor med inbyggd dvb-t mottagare.

Lite andra grejer som jag läst och undrar om det är rätt konstaterat:

1. 1080p via AVC boxen fungerar inte..

2. 1080p direkt till skärmen fungerar och även via en 1080p kompatibel dvi switch

3. 1080p@50Hz fungerar inte?

4. Fått sagt till mig av en Sharpman :-) att tekniken ska släcka alla lysande(döda)
pixlar, men efter att ha läst på avsforum så har jag sett bilder på både lysande och släckta. Kan de va lysande ändå?

5. De döda pixlarna ska väl inte vara några problem iomed att man inte ser dem( de är för småa)

6. 3års garanti i Sverige, men är det bara 1år om man köper från tex Tyskland?

Har jag några rätt :ph34r:

Postad 01 december 2004 - 16:29

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Nu fick jag bekräftade ryktena som florerar runt i Europa angående GA3/GA4 modellerna som ska ersättas med GA5 som är en mer budget orienterad LCD från Sharp.

Detta svar fick jag idag från svenska Sharp:

På sikt är det så att GA5 serien kommer att ta över. Måste dock poängtera att det inte är en sämre serie utan att en del high end specifikationer har exkluderats såsom löstagbara högtalare, Digital 1-Bits förstärkarteknik etc.
Det viktigaste - bilden - kommer att hålla likadan klass som GA3/4 modellerna fast till ett något lägre pris.

Så om ni ska ha en GA3/GA4 så köp nu.

Postad 01 december 2004 - 16:37

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Så dom ska alltså ersätta en mer avancerad produkt med en budgetmodell? Jag skulle förstå om de lanserar en budgetmodell också, men att skippa den mer avancerade helt låter konstigt. Det finns ju alltid folk som vill ha det bästa och att då bara erbjuda budget kommer dom säkerligen förlora på. Fast dom plockar väl igen det på Svensson köpare.
Nåja, får väl vänta till nästa generation om jag inte hinner köpa en nu.

Postad 01 december 2004 - 16:40

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Så dom ska alltså ersätta en mer avancerad produkt med en budgetmodell? Jag skulle förstå om de lanserar en budgetmodell också, men att skippa den mer avancerade helt låter konstigt. Det finns ju alltid folk som vill ha det bästa och att då bara erbjuda budget kommer dom säkerligen förlora på. Fast dom plockar väl igen det på Svensson köpare.
Nåja, får väl vänta till nästa generation om jag inte hinner köpa en nu.

GD1E serien finns ju kvar som är deras Titanium serie så jag antar det är den som kommer vara dera high-end serie i fortsättning när dom andra fasats ut.

Postad 02 december 2004 - 14:27

Koolio
  • Koolio
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tur att man hann med att köpa en Sharp High-end TV då! :)

GA5? Då kör jag nästan hellre Philips med sunkiga Pixel-Plus!

Postad 02 december 2004 - 14:40

infan
  • infan
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Tur att man hann med att köpa en Sharp High-end TV då!  :)

Och det baserar du på?
Om nu bilddelen är identisk, men de sparat in på förstärkardel (och andra mindre viktiga detaljer) och därigenom lyckas pressa priset så har jag svårt att se några nackdelar direkt.

Om man nu inte tyckte att just de detaljerna är väldigt viktiga, själv kör jag ju ut ljud till recivern om det skall bli bra, högtalarna i tv:n behöver mer bara vara ok och tydliga för normala program.

Jag ser bara fördelar med att de släpper en tv för mindre pengar med likabra bild.
(kanske lite synd att högtalaren hamnar undertill och ej löstagbart.. men men..)

Redigerat av infan, 02 december 2004 - 14:44.

Postad 02 december 2004 - 18:19

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Insåg inte att högtalarna skulle hamna under. En väggtv ska ju även vara snygg, därför många köper. Men högtalare under ser enligt mig skitfult ut. Bara hoppas andra märken kommer ikapp Sharp när det gäller bildkvalité. Så kanske de har lite bättre utbud av apparater än Sharp.
Visst, aldrig fel med billigare apparater men jag gillade GA3/4 modellen så jag tycker den borde få vara kvar. Iallafall tills jag har råd att köpa en =)

Postad 02 december 2004 - 22:34

Koolio
  • Koolio
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tur att man hann med att köpa en Sharp High-end TV då!  :)

Och det baserar du på?
Om nu bilddelen är identisk, men de sparat in på förstärkardel (och andra mindre viktiga detaljer) och därigenom lyckas pressa priset så har jag svårt att se några nackdelar direkt.

Om man nu inte tyckte att just de detaljerna är väldigt viktiga, själv kör jag ju ut ljud till recivern om det skall bli bra, högtalarna i tv:n behöver mer bara vara ok och tydliga för normala program.

Jag ser bara fördelar med att de släpper en tv för mindre pengar med likabra bild.
(kanske lite synd att högtalaren hamnar undertill och ej löstagbart.. men men..)

"mindre viktiga detaljer"??

På fyllan eller? :D

Jag kan klara mig med att man inte kan rotera skärmen på stativet, eller att man inte kan ta bort högtalarna (usch, luktar Philips!) etc.

Men frånvaron av DVI i GA5-serien, glöm det grabben!

Min LC32GA3 har DVI-ingång, och DVD-bilden från Devon DVD-1910, med Faroudja-teknik och 1080i-kompatibilitet, aaahhh - där pratar vi ren njutning! :lol: :lol: :(

Men ni andra, misströsta inte, jag är säker på att det dyker upp andra modeller med motsvarande funktionalitet (inkl. DVI!!!) inom men inte alltför avlägsen framtid.

Jag tror helt enkelt att det är lite av en brytningstid för TV-tillverkarna. De har levererat high-end produkter (som Sharp GA3) som sålt i liten volym till en utvald kundgrupp ( :D ). Så kommer Anderson, LG och de andra klåparna, slänger ihop low-end produkter för halva priset och säljer som smör (typ 42-tums skräpplasma för 15999:-). Då kommer inte Sharp mfl. sitta och titta på, de vill ju också sälja till "massan". Därav den här typen av bakvänd utveckling, man flyttar sig neråt i segmentlagren, för att sälja mer. Vi som är lite extra teknikintresserade, som under senaste åren vant oss vid att det t.o.m. kan vara intressant att gå på Onoff o Siba, kommer att få återgå till att bara hitta intressanta top-of-the-line-prylar på Hifi-klubben o dyl, när stormarknaderna börjar kränga Anderson, LC, Sharp GA5 LCD/plasma på allvar.

Redigerat av Koolio, 02 december 2004 - 22:47.

Postad 02 december 2004 - 23:23

infan
  • infan
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Se där.. då fanns det trots allt en viktig detalj som jag kan hålla med om.
Inte sett någon nämna avsaknaden av DVI innan, så missat det.

Finns det några mer "viktiga" saker som de plockat ur?

(ps, jag är spiknykter :) )

Redigerat av infan, 02 december 2004 - 23:24.

Postad 03 december 2004 - 00:35

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
På AV Forum i så diskuteras det häftigt om just att 3/4 ska utgå och ersättas med 5an. Det senaste där är att flera personer kopplat in både DVI och VGA och dom ser ingen skillnad. Visst jag tyckte också att det är lite galet av Sharp men har nu börjat svänga till att det kanske inte gör så mycket. Bara hoppas på ett riktigt bra pris på 5an. Inte som nu när Storenet tar så gott som samma pris som 3/4an!!!

Dessutom har jag för mig någonstans att en uppföljare är på gång. Kommer inte ihåg var jag läst det någon stans så det kanske ska tas med en nypa salt. Den skulle komma under våren.

Bäckman

Postad 03 december 2004 - 16:08

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Insåg inte att högtalarna skulle hamna under. En väggtv ska ju även vara snygg, därför många köper. Men högtalare under ser enligt mig skitfult ut. Bara hoppas andra märken kommer ikapp Sharp när det gäller bildkvalité. Så kanske de har lite bättre utbud av apparater än Sharp.
Visst, aldrig fel med billigare apparater men jag gillade GA3/4 modellen så jag tycker den borde få vara kvar. Iallafall tills jag har råd att köpa en =)

GA4 har väl högtalarna på sidorna om jag minns rätt när jag kollade in min TV :(

http://sharp-world.c...quos/index.html

Redigerat av Unregistered7a297b68, 03 december 2004 - 16:11.

Postad 03 december 2004 - 16:43

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

GA4 har väl högtalarna på sidorna om jag minns rätt när jag kollade in min TV  :(

Jag svarade iofs på inlägget innan mig, även om jag missade att citera. Och där pratades det om GA5 som skulle ha högtalare under. Vilket jag tycker är fult.

Postad 03 december 2004 - 18:48

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

GA4 har väl högtalarna på sidorna om jag minns rätt när jag kollade in min TV  :(

Jag svarade iofs på inlägget innan mig, även om jag missade att citera. Och där pratades det om GA5 som skulle ha högtalare under. Vilket jag tycker är fult.

Smaken är som baken, själv tycker jag det är snyggt med högtalaren under skärmen istället för på sidorna, ser för plastigt och billigt ut med högtalarna på sidorna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.