Att dom ska spela näst-intill som Jamo som kostar 16-17ooo:- fick jag höra av JWS/Proson själv idag på telefon,det var tydligen en minimal skillnad.
Förövrigt så tycker jag att priset är helt av obetydelse när man pratar ljud.Antingen så är det bra eller så är det inte bra,det låter ju inte bättre för att det är billigare och det låter ju inte bäst alltid bara för att det är dyrt.
Jag har alltid gillat NHT,särskillt Evo-serien,men i tisdags så fick jag en 2 timmar demo av Evo samt av Mordanut Short´s stora golvare.Evo med subbdelen kostade ca 25ooo:- & M-S kostade 75oo:- Det var Yamaha z9 som var kopplad med en Marantz för 65oo:-
Jag hade sagt till om att få en riktig demo av särskillt NHT men lyssnade även på dom andra hgt som stog där,bla M-S.
Nu är JAG övertygad om att DET GÅR ATT HITTA FYND FÖR BILLIG PENNING.NHT låter ju som kännt alltid bra,oavsett vad dom spelar,däremot så har jag bara läst om M-S,att dom är bra mm,mm,mm.Nu har jag hört själv o jag är mäkta impad!!
M-S låter minst lika bra som NHT,spöar arslet av Infinity o AudioPro är rejält överkörda,oavsett modell,jag lovar.
Alla som har haft en bra bilstereo kommer ju ihåg den underbara midbasen, sen det tajta ljudet o basen som bara fanns utan att "synas".
Ljudet var så samspelt som det bara kan vara,,helt suveränt.Nu bedömmer jag inte detta efter olika ljudideal utan så som man önskar att det ska vara.
Samma uppsätning av hgt men med en enklare Yamaha (z2,kan den ha hetat det?) Med denna kombo så lät det som hemma hos mig,bara väldigt rent o bra,enkelt att höra allt med detaljer o luftighet bla,bla,men hgt visade ändå sina samspelta register.Helt OUT-STANDING.
Denna M-S tillsammans med en reciver med rikligt med power är en helt underbar kombo,jag kan säga det för att det fanns även TagMclauren stärkare ala B/O samt 2st stativare.Detta lät givetvis oxå bra med tanke på storleken,priset var runda 69ooo:-
MEN,vi som var där tyckte alla att M-S + Z9 i stereo lät minst lika bra,inte bara annorlunda utan lika kvallitets-riktigt som man kan kräva av ett bra ljud.
Det jag vill komma med detta är:
Kan Proson ge sådana ljudupplevelser som M-S,ge ett ljud som spelar lika bra som ett pkt för 69ooo:-
Nu måste man räkna med Z9 som kostar ca 40ooo:- men det var ju ändå M-S som gjorde det enorma ljudet som vi fick höra.
Jag har tidigare kopplat ett par Twin1000 till min H/K8500 o dom rasade nästan sönder,hade jag spelat 3min till så dög lådorna bra till pelletsskruven.Dom lät inte alls bättre bara för att stärkaren blev "overkill".
Alpha 50 låter bättre med avr8500 med riktpris på 25ooo:- än med Pioneer AX5 för 15ooo:-.Ljudkvalliten ökar avsevärt med ökning av prestanda/pris på elektronik.M-S gjorde det oxå men inte lika mkt som med A50,dock fanns det gåshudsljud hela tiden.
Blir resultatet lika med Proson?Låter det bättre med "dagens" Proson om man kopplar bättre stärkare-dvd?JAG skulle tveka länge på att köpa 6030 o driva dessa med en stärkare för 25papp,tror inte H/K´n kom till sin rätta då.
Jag trodde inte heller,med handen på hjärtat, att M-S var bättre än mina A50 som jag HAR varit nöjd med i nått år nu.jag har bara sett blänkarna i tidningen om Mordanut Short o antagit, med tanke på priset, "Dom är väl som mina??Varför byta till samma/lika nivå/prestanda??"
Kvallitet kostar inte mer än nå annat,det är inte dyrare,det är bara Det som inte är bra som är dyrt.
//Janne