Postad 05 januari 2005 - 18:46
Nu till det roliga om det är någon som orkat fortsätta att läsa. Jag började med att göra tydliga kopplingssheman som jag kunde följa. Målet med alla kopplingar var att undvika lödningar på moderkortet för att enkelt kunna koppla ihop allt senare och slippa att allt sitter ihop som en lång slinga. alla skarvar och dragningar är lödda och försedda med krympslang. Nätdelens kontakt till moderkortet skarvades lätt med kablar från den tidigare datorslakten. handkontrollernas uttag strippas och får nya jordpunkter i chassit via kollpingstråd. Port 1 & 2 får sällskap på moderkortet av två USB-kablar (till baksidan) via ykoppling. Eftersom handkontrollerna bygger på USB-teknik med en extra kabel (gul) skarvade jag med Firewirekabel som har sex kablar i sig.
Port 4 delar sin plats på moderkortet med IR-mottagaren via ett 4-poligt relä. Funktionen blir att när handkontrollen INTE sitter i port 4 fungerar fjärren och när man sätter i handkontrollen så klickar reläet över och då fungerar handkontrollen i stället. Ingen ful dongel att hålla reda på!

Bild och ljudkablarna löste jag genom att köpa ett advanced AV-pack och ett HDTV-pack. Slaktade dem och klippte kabeln sparade en stump av kontakten som brukar sitta bak på xboxen. Sen letade jag helt enkelt upp vilka kablar som var motsvarande i det andra packet och gjorde en ykoppling även där. Lite pilligt när både signal och skärm skulle lödas samman i en y-koppling

Nätverkskabeln är helt lödfri. Jag skafade en litenskarvdosa och en kort korsad kabel. detta sitter på insidan av boxen och är kopplat rakt på moderkortet. det var nog den enklaste lösningen i hela projektet

Jag satte även dit två strömbrytare på baksidan för belysningen.
Nedan följer lite bilder på olika kopplingar.
Bifogad fil(er)
Postad 05 januari 2005 - 18:56

Bifogad fil(er)
Postad 05 januari 2005 - 19:00
Bifogad fil(er)
Postad 05 januari 2005 - 19:03
Väldigt snygg.
Starkt jobbat.
Nu väntar man bara på serieproduktionen

Postad 05 januari 2005 - 19:03
Och så här blev den!
Bifogad fil(er)
Postad 05 januari 2005 - 19:19

Snacka om att man är stolt

nej men skämt och sido, klart den snyggaste xbox modd jag sett och kanske även den snyggaste skapelsen jag sett till dags dato.
Hade gärna velat att du gjort en till mig,men ja ca 3 månaders arbete totalt resulterar ju i nästan 50000 kr så de känns osm att ja kan leva med min crystal ett tag till

Postad 05 januari 2005 - 22:07

Postad 05 januari 2005 - 22:59

GRYMT SNYGGT!!!

Postad 07 januari 2005 - 20:34

Postad 07 januari 2005 - 22:09
10/10 iaf för ett snyggt jobb.
Postad 07 januari 2005 - 23:43
Men inte för att klaga, men jag undrar bara om du har tänkt nått om lcd display i xboxen.
Förmodligen inte när du nu är klar nu, men jag funderar bara om du valde bort det kanske.
Samt så hade jag också startknapp på handkontrollen förut, men det är ju lite drygt i längden pga att man har en kabel som hänger.
Finns ju xtra irmottagare att sätta in så att du kan starta xboxen med dvdfjärren.
Har själv lött in den irmottagaren och dvd-irmottagaren i min xbox.
Klart seriösaste bygget av xbox jag sett.
Har själv moddat rätt hårt, dock inte gjort skalet själv......
Postad 10 januari 2005 - 08:25
Ok, vet inte hur du kan få det till det... Det kanske är vinkeln för IRL ser man tydligt vad det står.den är snygg, men är det bara jag som vid en snabb blick tycker att det står "Klåda" istället för "Xlåda"? Mindre coolt kanske
Postad 10 januari 2005 - 10:42
Smartjoy "saken" fungerar klockrent bara så du vet.Måste hålla med övriga gänget här, både jag och farsan
som vanligtvis tycker det brukar se töntigt ut med moddade produkter tyckte detta såg riktigt proffsigt ut.
En fråga: funkar det helt utan problem att lira spel med tangentbord och mus med dem anslutna till USB kontakterna där bak eller är det bara för att kunna styra ett ev. linux-system på den som dem är där?
Mus och tangentbord sägs ju vara lite halvkasst med den där smartjoy grejen.
//Loofy
Postad 10 januari 2005 - 12:23
Jg är medveten om det och ska åtgärda det med en list på insidan som ska skärma bort det. Den var tänkt ända från början men jag glömde sätta dit den när jag satte ihop den sista gången.Helt OK bygge me njag gillar inte att det lyser ut från en springa på samma sida som det står xlåda, stör mig på sånt.
10/10 iaf för ett snyggt jobb.
/Per
Postad 11 januari 2005 - 14:03
Har läst i denna tråd att man måste jorda vissa punkter för att xboxen ska känna av att det är en hdtv kabel som är inkopplad.
http://forums.xbox-s...howtopic=213487
Har inte sett några switchar i din låda så jag blev lite nyfiken..
Har jag fel eller?
Redigerat av Ticko, 11 januari 2005 - 14:03.
Postad 11 januari 2005 - 23:46
Postad 15 januari 2005 - 15:56
Boxen är ju snygg som fan;)
Postad 15 januari 2005 - 16:39
Postad 16 januari 2005 - 10:00
Postad 16 januari 2005 - 12:50
Postad 16 januari 2005 - 13:01
Därför bättre med komponent...420P får du inte ut genom någon scartkontakt.
Postad 16 januari 2005 - 16:06
RGB-S är INTE bättre än en kompoentansluting, så länge man hgar komponentingång. Signalen skickas med högre kvalité med hjälp av en komponentkabel! Tro mig, jag har testat! Även min flickvän, som nomralt är helt ointresserad av signaler, kablar, Xboxar och dyligt undrade vad jag hade gjort för att få bilden så oerhört mycket bättre. Svaret var enkelt: Jag hade köpt en komponentkabel till min Xbox!RGB-S är vad jag lärt mig bättre än komponent (480i).
//Biggles
Postad 30 januari 2005 - 02:57
Du råkar inte ha några bilder eller kopplingsscheman på hur du kopplade ihop advanced- och HDTV-packet??
//Fredrik
Postad 06 februari 2005 - 22:21

Bara måste försöka modda min fula låda nu..........

Postad 09 februari 2005 - 19:23
Lite kopplingscheman och sånt hade inte vart fel o se!
Fantastiskt bra jobbat! Inspirerande...
Postad 25 augusti 2005 - 15:39
För privatpersoner finns möjligheten att sälja, köpa och byta varor i forumen med motsvarande forumnamn. Du får inte i dessa trådar tipsa om var man till exempel kan hitta varan billigare, skicka i så fall ett PM istället. Vidare så får man inte (i forumtrådar ej avsedda för köp/sälj/byt, i sin signatur eller i galleriet) marknadsföra sina egna eller andra privatpersoners produkter som finns till försäljning. Vi tillåter inte heller att man någonstans baktalar andra medlemmars annonser.
Har redigerat i ditt inlägg då du bröt mot ovanstående del i våra regler. Vill du sälja något så gör det i det forum som är avsedda för detta och ingen annanstans.
Mvh Berggren (Admin)
Redigerat av Berggren, 25 augusti 2005 - 17:58.
Postad 08 september 2005 - 23:19
Sjukt snyggt helt enkelt !
Kraftigt imponerad /Passerati
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar