Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DLP, regnbågar och Eyestrain

209 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2005 - 01:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Hmm...
Jag tror jag kopplar nu!
Tänkte nog lite konstigt innan...

Kom att tänka på en annan grej.
I en modern 100Hz tv så "interpoleras" delbilder. Är det någon som vet om detsamma sker i t.ex. dlp-projjar med 300Hz "bilduppdaterings-frekvens"?
Interlace effekterna borde väl inte vara något problem, för alla "digitala" projjar visar ju en "progressiv" bild (d.v.s. hela sammanflätade bilder på en gång, istället för att visa hälften av linjerna först och sen resten)...

Postad 09 January 2005 - 21:20

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Så du menar att du ser RBE när du ej flyttar på blicken?????????????????????
Anledningen till att man ser RBE är ju för att de olika färg-delarna (rött grönt blått) inte ritas upp på samma plats på näthinnan eftersom ögat är i rörelse. Du måste nog blandat ihop RBE fenomenet med någon annan bildstörning som du tror är ett RBE-flimmer!

Jag vet vad RBE är, har sett det, tyvärr, på alla DLP's jag sett, upp till 100Kkr klassen. Och jag har sett det utan flytta blicken, ja. Visst, kan ju inte lova att blicken rör sig en 1/10 av en mm men när jag kollar rakt fram i bilden och ser det.
Ibland låter det som man måste headbanga för att se RBE, något som icke är fallet men mig iaf.

Postad 09 January 2005 - 21:45

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag vet vad RBE är, har sett det, tyvärr, på alla DLP's jag sett, upp till 100Kkr klassen. Och jag har sett det utan flytta blicken, ja. Visst, kan ju inte lova att blicken rör sig en 1/10 av en mm men när jag kollar rakt fram i bilden och ser det.
Ibland låter det som man måste headbanga för att se RBE, något som icke är fallet men mig iaf.

Då måste du verkligen dela med dig av din upplevelse.

Vi pratar givetvis inte om någon headbanging, men en grundförutsättning för att RBE ska kunna uppstå, är att ögat har förflyttats. Om man är känslig så räcker det med en liten förflyttning (som i ditt och mitt fall), medans andra inte ser dem hur långt de än flyttar blicken.

Vart menar du att fälten med färgerna uppstår i ditt fall?
Din upplevese av RBE stämmer m.a.o inte överens med de RBE simuleringar som man brukar se i olika forum? Vet du vilka jag menar? Jag ska leta reda på något!

Är vi på väg off-topic? Säg i så fall till så tar vi detta i en ny tråd.

Postad 09 January 2005 - 21:48

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Har själv kollat lite på DLP projektorer då jag är i köptagen. Dom jag hittills sett är Toshiba MT200, InFocus SP4805 och BenQ 5120, Den enda jag störde mig på var BenQen. Såg väldigt få regnbågar på dom andra. Jag tyckte inte RBE inverkade något på mig fysikst dock vart jag väldigt störd över att dom kom in och förstörde den fina bilden titt som tätt. (på BenQen).
Tänkte på det, ni som inte klarar av DLP projjar kan ni kolla på en DLP bakproj? För det borde väl vara samma sak.

Postad 09 January 2005 - 22:00

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
De flesta verkar koppla samman RBE och eyestrain. Det är möjligt att hög känslighet för RBE hänger ihop med hög känslighet för eyestrain, men det är inte säkert att det är så.

Postad 09 January 2005 - 23:41

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0

Vi pratar givetvis inte om någon headbanging, men en grundförutsättning för att RBE ska kunna uppstå, är att ögat har förflyttats. Om man är känslig så räcker det med en liten förflyttning (som i ditt och mitt fall), medans andra inte ser dem hur långt de än flyttar blicken.

Din upplevese av RBE stämmer m.a.o inte överens med de RBE simuleringar som man brukar se i olika forum? Vet du vilka jag menar? Jag ska leta reda på något!

Är vi på väg off-topic? Säg i så fall till så tar vi detta i en ny tråd.

Nej, så är det inte alls.

Många gånger ser man RBE när man flyttar blicken, och det är det enklaste sättet att se RBE. Det är också sättet man påpekar för folk som inte vet vad det är pga att det då är lättare att "framkalla" det.

Om det bara hade varit som så att man blev störd av RBE när man flyttade på blicken hade problemet nog varit mindre än vad det är, iaf för mig. När det dyker upp väldigt kontrastrika situationer, tex eld mot mörk bakgrund, kan jag sitta blickstilla med ögonen och ändå så blixtrar RBE till.

Postad 10 January 2005 - 00:34

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Vi pratar givetvis inte om någon headbanging, men en grundförutsättning för att RBE ska kunna uppstå, är att ögat har förflyttats.

Vart hittar du att grundförutsättningen för RBE är att ögat förflyttas? Finns det något underlag för det eller är det bara något som du upplever eller läst?

Postad 10 January 2005 - 08:21

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vi pratar givetvis inte om någon headbanging, men en grundförutsättning för att RBE ska kunna uppstå, är att ögat har förflyttats.

Vart hittar du att grundförutsättningen för RBE är att ögat förflyttas? Finns det något underlag för det eller är det bara något som du upplever eller läst?

Kan du dela med dig av din upplevelse?

Havocsi får också gärna dela med sig om hur han upplever RBE. Utveckla Blixtar.

Vad är det exakt som ni ser?

Ni delar alltså inte denna uppfattning om vad RBE är och hur det uppträder?
Postad bild

Postad 10 January 2005 - 09:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
RBE uppträder sådär också, som jag nämde så är det det vanliga sättet man upplever det på och det sättet som det är lättast att framkalla. Men om du tänker dig den där bilden och sen att det var en fackla som rörde sig över skärmen, men du satt still med ögonen, så kan jag iaf se RBE som blixtrar runt den facklan. Bara för att inte förväxla det med att jag följer den med ögonen så kan det även gälla för en fackla som är på ett ställe i bilden och när du sitter och tittar så blixtrar RBE till runt den flera gånger i facklan som rör sig.

Postad 10 January 2005 - 09:46

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Havocsi:
Nu kanske jag inte hänger med men är det inte alltid när objekten rör sig som det kan uppstå RBE? Om du i sin tur flackar med blicken så "skall" det kunna bli lättare, men det kräver väl fortfarande att det är rörliga bilder som vi tittar på?
Finns det någon RBE-känslig som kan kolla om ni upplever en skillnad på en Pausad bild eller ej. Det "borde" ju vara mindre problem med en stillbild?

Nin:
Jag har iaf dragit den slutsatsen att ögat/objeket måste förflyttas. Rätt eller fel, vem vet?

Postad 10 January 2005 - 12:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är just p.g.a. de uttalanden som i de senaste inläggen som gör att jag funderar på om alla segmenten på ett färg-hjul bygger upp EN frame ENDAST.

Om ett rörligt motiv hinner flytta sej INNAN alla de färgade segmenten på färg-hjulet har hunnit passera så uppstår just detta fenomen som vissa hävdar att de kan se.

Motivet hinner flytta på sej, men färgerna hänger inte riktigt med!

Det är därför som jag tycker att det kunde vara intressant att få det bekräftat om färg-hjulet verkligen gör ett helt varv för varje "frame" som filmen är uppbyggd av...

Postad 10 January 2005 - 14:39

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej...

Är med SP8405 sen två veckor så jag har suttit och kalibrerat projjen till och från
för optimal bild...

I den nya Calibrator boxen finss det ypperliga testbilder som jag har problem.
svart bakgrund med smala vita linje mönster.

Obs! Dessa bilder är statiska så man behöver inte pausa för stillbild.

Det intressanta med dem är att jag får RGB-flimmer otroligt lätt. behöver knappt
flytta blicken och det flimrar till direkt. Nästan som om man sitter i en
hjärntvättningsapparat från en billig scifi-rulle.

Det jag kom tänka på är att det är lättare för mig att få flimmer utanför
"titt" området. Alltså direkt brevid det man ser på eller precis ovan eller under.

Har för mig att samplings frekvensen är högre i ögats periferi området för att
kompensera för den sämre upplösningen. Lättare att upptäcka fara eller nåt som
rör sig...

Postad 10 January 2005 - 14:45

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Stämmer bra med det jag själv såg!
Det var aldrig i blickens focus som det "flashade" till utan alltid i periferin.

Postad 10 January 2005 - 15:17

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
2 citat från AVS Forums ang den kommande en-chips DLP projektorn Optoma 79 med ett nytt chip som kanske innebär ett större framsteg beträffande RBE/eyestrain...... :)

Optoma 79 - Latest from Optoma. Has a 8 segment color wheel with the newer dark chip. I was impressed with it, but the part that really impressed me was although rainbows were not completely eliminated, the 8 segment color wheel reduced to almost nothing. I seem to be really sensitive to rainbows, so if barely see them, its means most people wont see them at all. Beside that picture quality seemed very good. I gues the only bad thing about the projector is that they raised the price around 2K. The 77 was street priced in the middle range so the newer price will now put it into competition with the higher end units like Sim2[

samt

All of the projectors that had a dark room to show off their Darkchip 3 model looked great. I'm speaking particularly of the Benq 8720 & Optoma 79. InFocus 7210 was in an open booth so it didn't show so well. I thought they looked great in dark scenes & was much smoother & easier on the eyes than the 2+, at least in the limited viewing so far. They look the best I've seen yet with $12K and under projectors so far, considering my xomewhat limited exposure to a lot of different models.

Pris ca 10K USD....

Redigerat av Unregisteredca13620a, 10 January 2005 - 15:18.

Postad 10 January 2005 - 18:59

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Sylvester:
Benq:en kommer inte att ligga på 10k$ :D snarare runt 30-40k SEK
Så det finns alltid hopp och ljus i tunneln. (och med en DLP är det mycket ljus....en del skulle vilja säga för mycket :D

Tap: det som du säger stämmde på cirkeltestet i THX optimizern också, och den är ju inte rörlig. Nu vet jag knappt någonting igen om detta med RBE...... Nej nu skall jag koncentrera mig på att kolla på film istället. :)

Postad 10 January 2005 - 20:20

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

RBE uppträder sådär också, som jag nämde så är det det vanliga sättet man upplever det på och det sättet som det är lättast att framkalla. Men om du tänker dig den där bilden och sen att det var en fackla som rörde sig över skärmen, men du satt still med ögonen, så kan jag iaf se RBE som blixtrar runt den facklan. Bara för att inte förväxla det med att jag följer den med ögonen så kan det även gälla för en fackla som är på ett ställe i bilden och när du sitter och tittar så blixtrar RBE till runt den flera gånger i facklan som rör sig.

Tack för att du förklarar och delar med dig av dina erfarenheter.

Du skriver att mitt exempel bara är ett av flera olika alternativ av RBE. Det är främst det andra alternativet jag skulle vilja veta mer om eftersom jag aldrig själv upplevt det (åtminstonde inte registrerat det). Hur uppfattas/ser det fenomenet ut enlig dig?

Jag fattar dock inte exakt hur du menar i din sista mening (röd markerad).

"...som är på ett ställe i bilden (visst menar du på samma ställe - dvs ingen rörelse?) och när du tittar så blixtrar RBE till runt den flera gånger (vad menar du med blixtrar - vad ser du?) i facklan som rör sig (rör facklan på sig i bilden - fast den befinner sig på exakt på samma ställe i bilden? - dvs facklan är m.a.o still och bakgrunden rör sig?)

Detta låter som en speciell scen i en film (Gladiator?) som du tänker på, vilken?

Postad 10 January 2005 - 20:48

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Finns det någon RBE-känslig som kan kolla om ni upplever en skillnad på en Pausad bild eller ej. Det "borde" ju vara mindre problem med en stillbild?

Nej, en pausad bild tar ej bort RBE fenomenet. Bildens delfärger ritas ju forfarande upp i omgångar.

Postad 10 January 2005 - 22:27

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Timrå_IK:
Skulle en pausad bild kunna vara RBE-fri om man på något sätt kunde "garantera" att ögat inte rör sig? nu går ju inte detta i praktiken, men vad tror du/ni?

Postad 10 January 2005 - 22:54

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Timrå_IK:
Skulle en pausad bild kunna vara RBE-fri om man på något sätt kunde "garantera" att ögat inte rör sig? nu går ju inte detta i praktiken, men vad tror du/ni?

Fann vad löjlig man känner sig - i sin jakt på den perfekta bilden och ljudet, efter att jag nyss såg bilderna när vattnet "äter upp hela staden". Allt är relativt!
Snacka om off-toppic, men fy faan vad man skäms. En till femhundring till röda korset kostade motmedlet mot att döva samvetet ett tag.

Åter till din fråga:
Jag är helt övertygad om detta, men då syftar jag på det RBE fenomenet som jag refererar till - se tidigare inlägg.

Jag har ännu inte fått svar på vad man tänker på för fenomen med "låsta ögon", så ännu vet jag inte om det problemet tillhör RBE-kategorin.

Postad 10 January 2005 - 23:03

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ett försök till att förklara mina antaganden till hur jag uppfattar problemet.

Titta tex på en vit punkt på svart bakgrund, när du samtidigt rör på ögonen snabbt. Håll huvudet still, (headbanging hjälper ej - så länge blicken ej flyttas) titta på en punkt långt till vanster om punkten - flytta sedan blicken snabbt till en punkt långt till höger om punkten.

Postad 10 January 2005 - 23:06

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Notera att punkten uppträder på flera platser i den bild som hjärnan sätter ihop. Resten av den bild som du ser blir däremot mycket otydlig.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Punkt.gif   363bytes   2 Antal nerladdningar

Postad 10 January 2005 - 23:07

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Idag fick jag min Infocus 4805, har tittat 8h nu.

Ser RBE ibland, dock inte farligt mycket, helt ok.

Eyestrain? Vad är det egentligen, jag känner inget annat än att jag är trött, precis som jag hade varit efter 8h med min Panasonic AE500.

Grymt nöjd med bilden man får från en DLP, vilka färger o helt fritt från VB. Tjoohooo! :)

Postad 10 January 2005 - 23:48

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Förstora gärna bilden till hela skärmen, så ser du lättare vad jag menar!

Beroende på hur snabbt du flyttade blicken, så kommer avståndet på prickarnas mellanrum att skifta. ju längre bort punkterna på sidorna är ju snabbare kommer ögonen att flytta sig. (Blicken - ej ögat, för att vara tydlig- eftersom man kan ju flytta på huvudet inkl ögat utan att flytta blicken).

Hur ritas då en vit punkt upp på en DLP (förenklat)?
Jo - vitt är en blandning av alla grundfärgerna (rött blått grönt) - detta gäller även de andra teknikerna, vanligtvis så ritas dessa upp i samma pixel.

DLP agerar dock annorlunda. DLP-projektorns chip ritar först ut bilden i svart och vitt. sedan så sätter man ett färgat filter framför för att få färgerna (därav färg-hjulet)

Så vitt är egentligen först en röd punkt, sedan en grön punkt och sedan en blå punkt. När dessa punkter visas på samma ställe på näthinnan så kommer hjärnan att sätta ihop dessa till en blandning av vad den sett. DVS en vit punkt.

Om du däremot flyttar "blicken" under det att dessa punket visas så kommer dessa färgfält att avläsas på olika ställen på näthinnan.

Om man tittar på min fantastiska bild nedan :) så skulle den övre raden av de två övre kunna liknas med det som vi ser vid en "blick"-förflyttning på en icke DLP bildkälla.

På en långsam DLP skulle dock det se ut som den undre raden av de två övre raderna.

De två understa visar samma sak fast vid en ännu snabare förflyttning

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered7a9b2557, 10 January 2005 - 23:51.

Postad 11 January 2005 - 00:06

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Så tillbaka till grottmänniskan i mig.

När varningssignalerna sa till mig att det var fara på gång (dvs när jag såg RBE för första gången), så tittade jag nogrannare och kunde snabbt dra slutsatsen att det inte kommer att komma något lejon och äta upp mig. ;) Min hjärna uppfattade ganska snart att detta endast var en av många alternativa förvrängningar av verkligheten som olika projektorer, DVD-spelare och annan utrusting ställer till med.

Det finns så många icke perfekta saker i de olika bildvisarna som finns idag, som vi måste leva med, så detta är ett minimalt problem för mig - jag vet definitivt att jag inte behöver vara rädd i allafall :)

Postad 11 January 2005 - 00:14

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Stämmer bra med det jag själv såg!
Det var aldrig i blickens focus som det "flashade" till utan alltid i periferin.

Så upplever inte jag det. Det är både i blickens fokus och perferin.
Sedan så hände det både när man rör blicken och när den är fokuserad på "samma ställe" (ögat lär aldrig kunna vara 100% stilla på exakt samma punkt.).

Så jag tycker det som till viss del kommer fram här är bara bitvis rätt, eftersom man kan se RBE även vid fokuserad blick.

Sedan så tror jag inte

the 8 segment color wheel reduced to almost nothing

Tror tyvärr inte på detta, eftersom jag hört samma sak om och om igen genom alla år. Tyvärr så kommer det finns RBE på denna också.

Postad 11 January 2005 - 07:12

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Så som Timrå presenterar det tror jag också att det är. Det förklarar också varför RBE är värre i högkontrast-områden.

RBE med fixerad blick? Ja, om ögats "samplingsfrekvens" är lite för bra, näthinnecellerna hinner med att ladda om sig och ta emot nya signaler, då kommer ju ögat att kunna se serien av färger på en och samma punkt, utan att flytta blicken. Detta torde dock vara ovanligare än RBE vid blickrörelser.

Redigerat av Unregisteredca13620a, 11 January 2005 - 07:12.

Postad 11 January 2005 - 07:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Av det senaste inläggen att döma så känns det som att man kan dra slutsatsen att det finns TVÅ RBE-fenomen, av varandra helt oberoende, men som mycket väl kan samverka.

Nummer ett:

En helt stillastående bild (t.o.m. pausad) kan ge upphov till RBE. Förklaringen är egentligen ganska enkel om man kan erkänna att blicken inte är HELT låst på någon del av bildens motiv. OM blicken flyttar sej det minsta lilla när bilden är helt stillastående så kan RBE uppstå p.g.a. att de gröna, röda och blåa fälten inte lyser upp exakt samma synceller i ögat! Se Timrå_ik's bilder som illustrerar vad som händer på näthinnan när blicken rör sej.

Detta resonemang köper jag rakt av, det stämmer logiskt sett och bevisligen stämmer det överens med verkligheten också, eftersom det finns dom som har upplevt RBE på stillastående bilder. Jag har själv dock inte testat det...

Nummer två:

RBE som uppstår på rörlig bild ÄVEN om man tycker att man har "låst" blicken på en del av duken (inte motivet i bilden). Det är lite svårare att bevisa att någon verkligen KAN låsa sin blick på det viset, men man kan ju försöka iallafall.

För att detta RBE-fenomen över huvudtaget ska kunna uppstå (logiskt sett) så MÅSTE det vara så att en "frame" (som borde "ritas" upp av minst de tre grundfärgerna), hinner förändras INNAN minst 3 grundfärger har belyst denna "frame". Jag menar: OM t.ex. bara 2 av de tre grundfärgerna hinner lysa upp motivet i en frame och sen innan nästa frame kommer som då blir upplyst av den sista av de tre grundfärgerna, DÅ hamnar ju den sista av de tre grundfärgerna inte på samma ställe (på DMD-chipet och duken) som de övriga två!

OM Detta verkligen stämmer så är vi tillbaka till den frågan jag försökte hitta svar på tidigare i tråden.

Kan någon bekräfta att VARJE enskild frame lyses upp av MINST de tre (eller fyra) olikfärgade segmenten på färg-hjulet, innan "framen" byts ut till nästa frame?

OM det nu finns DLP-projjar som uppdaterar bildrutorna så snabbt så att färghjulet inte hinner visa alla grundfärgerna, så kan det ju vara intressant att veta VILKA dessa dlp-projjar är (eller rättare sagt, så borde det vara intressant att veta VILKA dlp-projjar som är så välsynkroniserade så att varje frame ALLTID lyses upp av alla färg-hjulets segment INNAN nästa frame visas av DMD-chipet)...

Finns det projjar som har bättre "synkning" mellan färg-hjul och DMD-chip än andra DLP-projjar så är i varje fall JAG j-kligt intresserad av att veta vilka dessa projjar är?

Men det är jag kanske ensam om?

Postad 11 January 2005 - 09:58

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Borde väl testa innan jag skriver, men jag kan nog nästan säkert säga att jag ser minst lika mycket RBE på en pausad bild. Dock krävs det ju att man flackar med blicken :)

RBE, vem bryr sig.... haha, bara känns så just nu! Så nöjd med min 4805, får väl se hur det känns ikväll.

Postad 11 January 2005 - 16:04

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Krasse:

Jag tror att det inte finns dlp projjar som inte visar samtliga olika färgsegment på
varje frame. Om en frame saknar nåt av färg segmenten skulle bilden bli olidligt
missfärgat och flimrigt.

t.ex.

vi tar en gammal tröskverk med bara de tre grundfärgerna (om det nu fanns nån).

färg sekvenerna blir då:

R G B - R G B - R G B - R G B - R G B

Som du ser är varje frame understruken...

Vi tar och ser på samma sekvens där den sista färgen inte hinner med i varje
frame:

R G - B R - G B - R G - B R - G B - R G - B...

Om vi antar att det är en monokrom statisk bild med bara svarta och vita mönster,
rutor eller vad som helst, så så är det inga problem värdet på samtliga delframe
skall ju vara identisk med varandra.

Där emot om man har en bild med en grön ruta i mitten så kommer den gröna
rutan bara finnas med i frame nr: 1, 3, 4, 6, 7... osv.

Mao. 30% av framen kommer att sakna den gröna rutan. Det borde synas
som ett pulserande i bilden...

[edit] räknefel :) +stavning...

Redigerat av Unregisteredaa0af437, 12 January 2005 - 00:51.

Postad 11 January 2005 - 23:38

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Kan man verkligen få blicken att vara HELT still? Nej, tror inte det. Man rör nog ögonen lite hela tiden och man stänger och öppnar ögonlocken.

Postad 12 January 2005 - 00:40

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Är det fortfarande ingen som kan förkla vad det är som de ser i bilden när de ser en störning i icke "blick" förflyttningar? Att titta på ett och samma ställe är dessutom inget problem (om ögonen däremot är helt stilla - har jag ingen kunskap om). Men ser man RBE på punkten som man fokucerar på måste ni beskriva vad ni menar med RBE.

Testa se på t.ex 4805 och att flytta blicken 10cm på en 150 cm bild på 3 meter i en scen som ni vet att ni ser RBE på, och kolla om ni ens ser fenomenet då? Testa sedan 20 cm, 30 cm o.s.v. hur långt måste ni flytta blicken för att de ska synas - nu när ni sitter och söker fenomenet?

Anledningen till att det är så svårt att uppfatta RBE på de med högre hastigheter och fler segment (4805 är medium) är för att ögat inte är så känsligt för detaljer i färger - Det krävs oftast att man kör upp bilden för stort och det krävs oftast extremt kontrastrika bilder, även för oss som är extremt känsliga. Eftersom dessa projektorer hinner rita upp punketerna mycket mer frekvent så hinner dessa färgsegment knappt flytta sig på nät hinnan vid normalt fimltittande. Och så länge som dessa fält ligger väldigt nära ursprungsplatsen så har hjärnan mycket svårt att uppfatta och särskilja dem.

På en dvd-skiva lagras bildinformationen med en lägre upplösning för färginformation än vad den gör för ljus (svart/vit) information. Ljus lagras, för NTSC, i upplösningen 720*480 medans färg endast har upplösningen 360*240. Så tittar ni noga på bilden så kommer ni att märka att vissa pixlar i färgövergångar har fel färger. Detta ser man normalt sätt inte, just för att ögat inte är tillräckligt bra. Men letar vi fel så hittar vi de, framförallt så är det ju lättare att se dem om man vet vad man ska leta efter.

Postad 12 January 2005 - 10:35

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Timrå_IK, Det är EXAKT samma sorts RBE som när du flackar med bilden. Är ingen skillnad.

Postad 12 January 2005 - 15:30

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
nin:
Bara för att vara övertydliga, har du en still bild samt "låst" blick? Alltså bilden panorerar inte och så inte heller ditt huvud eller ögon? Och du ser ändå en regnbåge? Jag kanske är tjatig men jag hänger inte riktigt med i svängarna här... :)

Postad 12 January 2005 - 21:59

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin:
Bara för att vara övertydliga, har du en still bild samt "låst" blick? Alltså bilden panorerar inte och så inte heller ditt huvud eller ögon? Och du ser ändå en regnbåge? Jag kanske är tjatig men jag hänger inte riktigt med i svängarna här... :)

Menar du pausad bild eller?
För det är ju stort sett alltid någon rörelse i bilden annars.

Postad 12 January 2005 - 23:21

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Timrå_IK, Det är EXAKT samma sorts RBE som när du flackar med bilden. Är ingen skillnad.

:( Är det inte längre mellan färgerna för dig när du flyttar blicken längre? Hur nära uppstår dessa färgfält för dig? Dela med dig av detaljerna är du snäll.

Kan du vara jyst och komma med ett exempel på vilken utrusting och scen som du sett detta. Kommer du ihåg hur stora fälten var (uppskattningsvis)? Låg det på höger eller vänster sida om det ljusa objektet?

Om jag förstår dig rätt så har alltså du sett dessa fält på sidorna eller runt om objektet trots att din blick varit still.

Finns det en möjlighet att du minns fel?

Om du minns allt rätt så är min slutsats att denna projektor måste varit felande, för detta innebär att projektorn har ritat upp färgerna på olika ställen på duken?

Vänligen dubbelkolla är du snäll, så att vi inte analyserar problemet utifrån att du har för dig detta bara, en dubbelkoll vore otroligt värdefullt i detta fall.

Finns det någon annan som testat att se RBE med blicken fokucerad på samma punkt på bilden? :)

Postad 12 January 2005 - 23:53

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
nin:
Jupp, jag menar en pausad stillbild. Jag (och TimråIK?) antar att man bara kan se RBE vid antingen rörliga bilder eller rölig blick/huvud, men det som du nämnde tyder på något annat, vilket låter lite konstigt. Men om du går med på viss rörlighet i blick/huvud/bild så är vi nog alla på samma blad sas.

Postad 13 January 2005 - 00:13

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

nin:
Jupp, jag menar en pausad stillbild. Jag (och TimråIK?) antar att man bara kan se RBE vid antingen rörliga bilder eller rölig blick/huvud, men det som du nämnde tyder på något annat, vilket låter lite konstigt. Men om du går med på viss rörlighet i blick/huvud/bild så är vi nog alla på samma blad sas.

Rentalman
Jag är dessutom av den uppfattningen att en rörlig bild ej kan skapa RBE - under förutsättning att blicken ej flyttas. (ev undantagsvis en 1ggr spin med taskig synk) Inte RBE som ser ut som exemplet som jag refereade till tidigare i tråden.

Innan jag analyserade RBE så upplevde jag dock det på samma sätt som exempelvis nin.

Postad 13 January 2005 - 08:19

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
TimråIK:
Hmm, den karamellen måste jag nog suga på, även rörliga bilder med fast blick alltså. Det kanske kan stämma rent teoretiskt alltså, sedan är det frågan om RBE är som en humla, är teorin rätt? :)

Postad 13 January 2005 - 09:02

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

:D Är det inte längre mellan färgerna för dig när du flyttar blicken längre? Hur nära uppstår dessa färgfält för dig? Dela med dig av detaljerna är du snäll.

Kan du vara jyst och komma med ett exempel på vilken utrusting och scen som du sett detta. Kommer du ihåg hur stora fälten var (uppskattningsvis)? Låg det på höger eller vänster sida om det ljusa objektet?

Om jag förstår dig rätt så har alltså du sett dessa fält på sidorna eller runt om objektet trots att din blick varit still.

Finns det en möjlighet att du minns fel?

Om du minns allt rätt så är min slutsats att denna projektor måste varit felande, för detta innebär att projektorn har ritat upp färgerna på olika ställen på duken?

Vänligen dubbelkolla är du snäll, så att vi inte analyserar problemet utifrån att du har för dig detta bara, en dubbelkoll vore otroligt värdefullt i detta fall.

Finns det någon annan som testat att se RBE med blicken fokucerad på samma punkt på bilden? :)

Som sagt, VART har du fått infon att RBE bara kommer av att man flyttar blicken/huvudet? Vore bra att veta det. Eftersom jag har aldrig läst det innan.

Som sagt, det är exakt samma RBE fenomen som när man skakar på huvudet, ingen skilland. Det finns i denna tråden ett bra exempel hur det ser ut.

Utrustning har varit allt från en billig Infocus 4805 till en dyr Sharp 12K. Alla DLP's har varit samma för mig.

Jag minns inte fel. Snäll, ge mig vart du fått infon om att RBE bara uppkommer via flakande blick.

Rentalman, Nej, det tror jag inte jag sett. Bilden har alltid varit i rörelse och jag har inte testat med pausad bild, eftersom det inte skulle ge mig något.

Postad 13 January 2005 - 13:08

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
nin:
Jag tror att vi talar om samma sak fast med olika ord. Det vore kul med en test utav dig eller någon annan som är känslig för RBE att just testa en pausad bild och inga rörelser på ögon/huvud. JAG tror inte att ni ser några fenomen då men jag VET inte....så en test vore som sagt var kul.

Postad 13 January 2005 - 18:30

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Stirra på samma punkt på en pausad bild borde knappast kunna ge RBE, men det känns ju också som en HELT onödigt test (jag har inte min projektor för att titta på stillbilder och jag kan inte se att man kan dra några användbara slutsatser ur testet heller).

Jag måste också åtminstonde delvis verifiera nin:s erfarenheter här, jag tillhör dom som verkar kunna se RBE effekter på vissa snabba rörelser i bilden (högkontrast situationer) utan att flytta blicken (åtminstonde tyckte jag inte att jag flyttade blicken, fast helt stilla är den kanske aldrig).
Jag ser oftare RBE pga att jag flyttar blicken (speciellt till och från text) men vid några tillfällen har jag har sett regnbågar utan att jag har tyckt mig flytta blicken, vad jag kommer ihåg så har det inte varit vid den punkt som jag har focuserat på utan ute i perferin.

Sen är det ju väldigt svårt att beskriva förlopp som är så snabba att man mer anar än ser dom men nog upplevde jag dom ungefär lika som RBE när jag flyttar blicken.

Postad 13 January 2005 - 18:44

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

nin:
Jag tror att vi talar om samma sak fast med olika ord. Det vore kul med en test utav dig eller någon annan som är känslig för RBE att just testa en pausad bild och inga rörelser på ögon/huvud. JAG tror inte att ni ser några fenomen då men jag VET inte....så en test vore som sagt var kul.

nin
Ungefär sådär uppfattade jag också RBE fenomenet till en början.

När jag skulle förklara vad jag kom ihåg om denna bild (nedan) så kom jag ihåg att linjen a-b var den längsta. När jag däremot kontrollerade saken vid ett senare tillfälle så visade det sig att jag mindes fel. För som du ser vid en analys, så är linjen a - c längst.

Så att du har uppfattat RBE precis som du beskriver, köper jag till 100%. Däremot så får du gärna kolla om din uppfattade upplevelse stämmer överens med den uppfattning som du får vid en analys av fenomenet. För mig visade det sig att jag hade uppfattat problemet annorlunda, än vad resultatet visade sig vid ett senare tillfälle.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  dist.jpg   14.73K   2 Antal nerladdningar

Postad 13 January 2005 - 19:06

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin:

Ja, skulle kunna försöka testa det nästa gång jag är på Stereo i Karlstad, men som stefans sa så känns testet mest meningslöst IMO.

Postad 13 January 2005 - 19:30

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Nin och stefans:
Är testet verkligen ointressant? Jag tror att det ger oss lite kött på benen att det kräver rörelse på ögonen för att se RBE, men jag kanske är ute och cyklar? Då får ni gärna led in mig på cykelbanan igen :D
Jag tror nämligen att nyckeln till att kunna se RBE är rörelsen på ögonen, det är iaf vid de tillfällen som jag kan se RBE, aldrig annars. Och att blicken rör sig när man sitter och tittar på en 2m bred bild är ju inte så konstigt, eller hur. Så disciplinerad att man inte rör blicken ens under det mest spännande partierna, det tror iaf inte jag att man kan vara. Sedan så är det säkert så att en hög kontrast hjälper till för att framkalla fenomenet.
Egentligen så kvittar detta då vi inte med denna disk kommer närmare en lösning på att få bort RBE problematiken ;) men samtidigt så är jag glad att jag inte "lider" som ni, samt att det trots allt (IMO) är färre och färre som har problem med tekniken allt eftersom tekniken utvecklas.
Nej om man skulle strunta i detta och se lite på film istället :)

Redigerat av Unregistered241397ab, 13 January 2005 - 19:32.

Postad 14 January 2005 - 14:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nin och stefans:
Är testet verkligen ointressant? Jag tror att det ger oss lite kött på benen att det kräver rörelse på ögonen för att se RBE, men jag kanske är ute och cyklar? Då får ni gärna led in mig på cykelbanan igen B)
Jag tror nämligen att nyckeln till att kunna se RBE är rörelsen på ögonen, det är iaf vid de tillfällen som jag kan se RBE, aldrig annars. Och att blicken rör sig när man sitter och tittar på en 2m bred bild är ju inte så konstigt, eller hur. Så disciplinerad att man inte rör blicken ens under det mest spännande partierna, det tror iaf inte jag att man kan vara. Sedan så är det säkert så att en hög kontrast hjälper till för att framkalla fenomenet.
Egentligen så kvittar detta då vi inte med denna disk kommer närmare en lösning på att få bort RBE problematiken :)  men samtidigt så är jag glad att jag inte "lider" som ni, samt att det trots allt (IMO) är färre och färre som har problem med tekniken allt eftersom tekniken utvecklas.
Nej om man skulle strunta i detta och se lite på film istället :P

Testet är ointressant av flera anledningar:
*Man ser inte film pausbild efter pausbild.
*Man kan inte sitta med ögonen HELT 100% fukuserade på samma punkt hela tiden, något som inte finns någon anledning till heller.

Man måste fråga sig själv, ser JAG RBE vid vanlig filmtittande? Att headbanga eller sitta som ett LSD fåne och stirra mitt i bilden är inte att se vanligt. Därför anser jag dom testerna är meningslösa, lite som att höra skilland om man står på huvudet, gör teckenspråk eller viker pappersplan samtidigt.

Jag har oftast sett DLP på rätt små dukar och på bra avstånd, så man inte behöver röra huvudet och blicken speciellt mycket. Under dessa förhållande har jag sett RBE och det har inte varit acceptabelt för min del.

Postad 14 January 2005 - 14:37

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
nin:
nu skrev du precis det som jag trodde, men som inte var riktigt uttalat innan, att blicken inte är still. Headbangande är bara ett sätt att förstärka en redan befintlig känslighet i ögat/hjärnan eller var känsligheten nu må finnas.
Nu skulle jag bara önska att någon med lite mer kunskaper än jag (som har åsikter..) kunde komma på hur man blir av med överkänsligheten, om det ens går. Det kanske är som så att man får lära sig att leva med att vissa personer inte kan ha en DLP?

Postad 14 January 2005 - 17:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin:
nu skrev du precis det som jag trodde, men som inte var riktigt uttalat innan, att blicken inte är still.

Sa jag det? Eftersom jag kollade på bl a Gladiator på samma ställe väldigt fokuserat och såg RBE så räknar jag det som så stilla man kan kolla i stort sett.

*Edit: Ska in till Stereo i Karlstad och testa detta mera nästa veckan, återkommer då*

Redigerat av nin, 14 January 2005 - 17:32.

Postad 14 January 2005 - 19:48

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

nin *Man kan inte sitta med ögonen HELT 100% fukuserade på samma punkt hela tiden, något som inte finns någon anledning till heller.

Ja det gjorde du (sade han med en lite retsam ton...) :) Och visst har du rätt i att man skall kunna se hur man vill utan att för den sakens skull lida för det genom att se RBE.
Skämt åsido, jag tror vi har kommit fram till samma saker nu och jag vet inte för min egen del om ditt test ger mig något egentligen, fast lite nyfiken är man ju alltid.

Postad 15 January 2005 - 11:39

martinj
  • martinj
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Intressant läsning men ni glömmer kanske den viktigaste aspekten.
Ni borde plugga på hur ögat samlar in, filtrerar och "samplar" information då kanske ni kan förstå händelsen lite bättre.
-Samma händelser under samma förutsättningar behöver inte uppfattas lika av hjärnan.

-Hjärnans filter av information(bilden) påverkas också efter vad du tittar.

Lycka Till

Postad 15 January 2005 - 22:17

Unregistered7a9b2557
  • Unregistered7a9b2557
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Intressant läsning men ni glömmer kanske den viktigaste aspekten.
Ni borde plugga på hur ögat samlar in, filtrerar och "samplar" information då kanske ni kan förstå händelsen lite bättre.
-Samma händelser under samma förutsättningar behöver inte uppfattas lika av hjärnan.

-Hjärnans filter av information(bilden) påverkas också efter vad du tittar.

Är det okej att beskylla någon för att vara aningens ”otydlig”? :angry:

Det råder inget tvivel om att dina två påståenden på slutet är helt korrekta!

Det framgår dock inte om du anser att något i dessa förenklade beskrivningar är felaktigt eller om du anser att man dessutom ska lägga till någon aspekt som förmildrar alt. förvärrar fenomenet RBE. Det framgår dessutom inte vad den viktiga aspekten påverkar, har den med RBE att göra? Har den med uppkomsten eller upplevelsen av RBE att göra, förklarar den kanske varför vissa ser detta men inte alla?

Som sagt, din text innehåller för mycket frågetecken över vad du menar för att någon ska kunna försöka förklara på ett enkelt sätt vad du menar.

Om du anser att någon info i tråden inte är korrekt så får du gärna kommentera detta.

Fråga till martinj: Vad påverkar aspekten och vad syftar den på för del i kedjan: från projektorbild till mänskligt intryck?

En litet test för att hålla tråden intressant :( Kolla noga!

Postad bild

Nå - hur många svarta prickar är det i korsningarna mellan strecken?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.