Trodde väll att de skulle bli st....
Mvh WazZ
* Officiell - REL Storm 5 tråd *
Startad av
Unregistered8ee75b8b
, jan 10 2005 07:45
119 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 13 januari 2005 - 18:35 Röster får en helt ofantlig tyngd och djup. Likaså får hela rummet en ny atmosfär...det växer flera storlekar. Edit: Och spikesen på plats är ett måste....utan dem dansar den kring helt vild på golvet. ![]() Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 13 januari 2005 - 19:16. Postad 13 januari 2005 - 23:14 ![]() ![]() Går det att dimma displayen ? Postad 13 januari 2005 - 23:19 Har lyssnat lite mer nu...och den släpper mer och mer hela tiden. Nu är den någon fasansfullt samspelt med musiken....som sagt var den det redan ur kartong, men det blir då inte sämre direkt... Ruggigt fin sub. ![]() Postad 13 januari 2005 - 23:24 Displaytimern går att sätta i -- för alltid på och sedan 1-60 sek. ![]() Postad 13 januari 2005 - 23:26 Postad 13 januari 2005 - 23:27 Postad 13 januari 2005 - 23:30 ![]() ![]() Nädå, ingen misshandel från min sida. Sen så är det ändå lite överdriven försiktighet från RELs sida. Är subben inget fel på, och bara uppvärmd så ska det mycket till för att man ska lyckas skada den. Och bara man tar de allra första timmarna mjukt så är det oftast helt lugnt. Postad 13 januari 2005 - 23:34 Jag visste inte vad jag skulle välja då jag köpte sub. REL lät ju så fruktansvärt bra, men Velodyne passade mig bättre. Men det är klart och tydligt att REL = tight musik med järnhand, Velodyne = Stenkross som skrämmer barn ute på gatan. Jag tror nog att du gjort rätt val! Edit: Dessutom var den grymt läcker! ![]() Redigerat av Grubbe666, 13 januari 2005 - 23:35. Postad 13 januari 2005 - 23:38 Är redan lite smått kär i ljudet den har att erbjuda...det är ju helt enkelt så fruktansvärt kontrollerat. Har aldrig hört något liknande innan....jag har hört djup bas, men inte på detta viset. Och tänker man då på att den sammanlagt gått i ca 7 timmar endast så kan jag inte ens förseställa mig hur den kommer låta helt inspelad. ![]() Postad 14 januari 2005 - 02:03 ![]() Du har ju helgen räddad iaf, och du får Q150´n att framstå som en... Men att det bara var istort sätt höjden som skiljde på dem, tyckte Stormen såg betydligt större ut på de första bilderna! Redigerat av Scaramanga, 14 januari 2005 - 02:03. Postad 14 januari 2005 - 02:30 Jag är rätt lyrisk....så du har läst helt riktigt! ![]() Däremot ska du inte tro att jag menar att Q150E är en dålig sub....det är den verkligen inte. I sin prisklass har jag fortfarande inte hört något mer musikaliskt...däremot betyder ju inte det fulländning...den saknar lite av den allra djupaste botten, och den kan tappakontrollen om man spelar riktigt krävande musik, riktigt, riktigt högt. Men det gör alla subbar jag hört fram tills Stormen.... Så är det ju alltid....man kan höra ett par grymma högtalare för 5.000 kr, sedan hör man ett par grymt bra för 15.000 kr. Det gör ju inte 5.000 kronors-högtalarna sämre som så, bara det att man nu lättare kan se bristerna i dom. Och storleksmässigt så är den väl nästan dubbelt så hög, och sedan en 5 cm bredare och djupare. Det är ju samma storlek på elementen, båda har tiotummare. Där slutar visserligen likheterna, men det förklarar ju att djupet och bredden är såpass nära. Postad 14 januari 2005 - 06:38 denna passar nog dig som handen i handsken ![]() det enda jag har hört ifrån REL i denna prisklass är q400, åden kan jag säga hade ett väldigt tungt ljud(bra)men den var ej inställd för fem öre där den stod(hificonsult) vad skiljer REL subbarna mot varandra i dom olika serierna?? avancerar. Postad 14 januari 2005 - 07:00 Estetiskt sett är dom inte helt fyskam heller ;-P Det enda jag tycker är litet störande är toppenbrädan dom använde på de gamla modellerna (jag tror inte storm 5 har det?) där det var som någon flummig svarvning på kanterna. MvH /nox Postad 14 januari 2005 - 08:37 Ja, rummet, placering och inställning gör ju mer än subben i sig....även den bästa subben, helt felinställd, felplacerad osv låter ganska illa....Så tråkigt att dom inte fått till det bättre då. Men en sub måste provlyssnas hemma ändå....man kan aldrig få reda på hur den ska låta hemma i en butik. Det som skiljer Q serien från ST serien är att man får lite mer tryck för pengarna i Q-serien, medan ST serien erbjuder ett mer kontrollerat ljud, bättre lämpat till musik. Men som sagt....när man kommer upp i denna nivån på ST serien är tryck inte heller ett problem. Om man inte har ruggigt stort rum vill säga. Nej, den ser rätt ok ut. ![]() ![]() I will! ![]() Postad 14 januari 2005 - 09:10 För er som inte vet är slam-depth en eq-förändring runt 80Hz som man kan höja och sänka +-9dB och på så sätt få fram de "coola" vibrationerna när allting bara skakar, tavlor trillar ner och vitrinskåpen välter (nåja, nästan iaf). Personligen föredrar jag att dra ner slam-depth något då 80Hz i många normalstora vardagsrum åstadkommer stående vågor och annat bjäfs. Med risk för att generalisera så är det oftast personer som inte är så insatta som föredrar mycket bas kontra en balanserad ljudbild där högtalare och frekvenser smälter in i varandra. Det är väldigt ofta kamrater och deras utrustning har alldeles för mycket baspådrag. ![]() Postad 14 januari 2005 - 09:17 Visst är det så, vill man få tillbaka det där lite boomigare, kanske häftigare, ljudet så kan man ju enkelt göra det...via fjärren t.o.m. Kan ju vara skoj på fest eller så, men vid nomal lyssning är det helt neutralt läge jag föredrar. Lagom tryck/precision förhållande. Men ändå har Q serien lite mer tryck, redan lite tidigare i prisklassen är ST serien. Storm 5:an har ju klart med tryck än Q150E visserligen, men då skiljer det rätt mycket i pris. Q400 tror jag skulle ge ännu fetare tryck, men inte ha samma precision som Stormen. Lite mer riktad också, pga den framåtriktade basen...märken den skillnaden mellan Q150E (framåtriktad) och Storm 5 (neråt) nämligen. Postad 14 januari 2005 - 10:51
Precis, fanerigen var inte så snygg på Storm III, därför köpte jag en svart så kom man från det "problemet". Postad 14 januari 2005 - 12:57 ![]() Postad 16 januari 2005 - 17:06 Jag kan ju börja med att nämna att min refrenspunkt mestadels är REL Q150E, eftersom jag ägt den ett bra tag och kört den mycket. Men den har jag i sin tur testat mot Kappa subben, och en bunt andra, lite billigare subbar...som varit olika bra på olika områden. Jag har även lyssnat en del på REL Stampede och Strata 5, men inte så mycket som jag skulle velat för att verkligen känna mig säker på hur dom är. Även en kort stund med JM Labs referenssub och ett par andra dyrare grejer. Storm 5 då....jo, första intrycken kan ni ju läsa tidigare, och det är inga dåliga sådana alls. Dels ett enormt respektingivande utseende...finess kombinerat med styrka och tyngd. Massivt bygge är det med sina 30 kg i förhållande till måtten. Finishen imponerade direkt, och håller riktigt hög kvalité. Såna problem som tydligen skulle finnas med finishen i Storm 3 verkar helt bortblåsta som tur är. I övrigt har den sin framåtriktade display, samt en ratt som sköter allt. Diplayen går att ställa i valfri timeout, samt i ljusstyrka. Många steg också, så alla hittar något som passar. Går givetvis att skippa timeouten helt också, om man alltid vill ha displayen på. Sen har den ju även fjärr, vilket är en ren dröm att få ha när man ska ställa in den. Som ni kanske vet är ju basen extrem beroende av att man sitter på rätt plats och lyssnar...och då förenklar det givetvis att kunna ställa in allt sittandes på sin plats, istället för att behöva få fram till subben varje gång, och nästan hinna glömma bort hur det lät innan. Extremt enkel att ställa in alltså tackvare detta...sparar mängder med tid där, och man har möjlighet att testa så mycket mer noggranna inställningar än annars. Inställningarna då...jo, de är rätt omfattande de med. Man kan ställa allt man ska, så som delningen för högnivån eller lågnivå ingångarna (dock ej LFE-ingången givetvis då den förbipasserar filtret), volym individuellt för hög och lågnivå, fas (0 eller 180 grader, via enkelt knapptryck på fjärren så det är lätt att höra skillnaden). Det går även från fjärren att direkt mute:a på LFE-ingången. Går även att ställa slam/depth kontrollen i steg från -9 till +9dB. Slam/depth är kort och gott en EQ som påverkar frekvenskurvan runt 80Hz, för att antingen tona ner eller förstärka det registret. Slam-hållet är alltså party-party, medan depth-hållet är mer finlir. Sedan har vi en knapp kvar på fjärren, och det är Memory-knappen, som ger en möjlighet att spara fyra olika konfigurationer i subben, och sedan enkelt byta mellan dessa med ett knapptryck. Eller juste...standbyknapp finns ju också. ![]() Hur är nu då musikljudet undrar ni? Kontrollerat, med grymt djup och kraft kort och gott. Ur kartong hade den dynamiken och trycket...men inte riktigt djupet, det kommer med tiden, allt eftersom den spelas in. Helt ofantligt vilken kontroll den har på riktigt krävande baspartier...där många subbar skulle antingen tappa helt, eller låta slöa, jobbar Stormen bara vidare, tillsysnes helt omdeveten om att det bör vara tungt. Klart respektingivande, och minsta tendens till att 200W inte skulle räcka har jag inte varit med om alls. Helt oavsett volym. Strömstark är bara förnamnet. ![]() ![]() Filmljudet då....räcker den hela vägen där med? Ja, då ska jag först dra lite snabbt hur RELs subbar fungerar (hela bunten). Alla REL går att köra med hög och lågnivå samtidigt. Varför då detta kan man fråga sig? Jo, via högnivån, som ju mäter signalen som går till frontarna, precis som den då gör till 2-kanalsmusik, så får subben samma basinformation som frontarna...dessutom behandlade med din förstärkare, så karaktären är densamma (vilket innebär ett mer samspelt ljud). Och då extremt få (inga?) varken golvare eller stativare någonsin kan spela rakt ner till under 20Hz med någon form av kontroll så blir kort och gott frontarna tackvare detta fullregister, i.a.f. i nedre ändan. Detta tillför en hel dimension i ljudet...mycket tackvare vibrationer, som man får live, men inte ur en anläggning som saknar det registret. Känslan jag får av att koppla på en sub, förutom det klart ökade trycket och hörbara djupet, är att rummet ökar många steg i storlek. Mycket skön känsla. Samtidigt som då denna högnivån ger frontarnas lägsta bas, från där du valt att dela den till musik, så kan du få hela LFE-spåret via lågnivå, och med egna inställningar för volym. Som REL själva säger får man till film nästan två subbar i en. Jag testade att koppla bort högnivån till en film, så jag enbart matade subben med LFE-spåret, och tappade en hel del i ljudet....rummet blev mindre och ljudet inte lika levande. Alltså är det en klar fördel att köra både hög och lågnivå samtidigt till filmer, om man har möjligheten. I övrigt så har jag tidigare haft problem med att mata gamla subben med allt för stor del av LFE spåret...har valt att dela det vid 60Hz istället, och det blev klart bättre. Stormen hanterar lätt LFE-spåret satt till 100Hz, samtidigt som den matas med högnivån, och dessutom båda dessa på hög volym...utan att tappa kontrollen. Det hade jag faktiskt inte trott den skulle klara. Ljudet i sig till film är väldigt fylligt, med grymt djup och tryck. Mest imponerande av allt är nog ändå hur dynamisk den är, då den håller total fokus på basen hela tiden, oavsett hur mycket det blir. Är en sann njuting att se på film med den inkopplad. ![]() Som ni förstår är jag alltså riktigt nöjd med vad den presterar, och vill klart säga att den är väl värd sina pengar. Jag har hört klart dyrare subbar som låtit klart sämre...speciellt då om vi snackar musik och kontroll. Behöver jag nämna att jag beställer en sådan här på måndag? ![]() ![]() Edit: Då jag just nu sitter och ivrigt väntar på att få min egen Storm 5:a levererad har abstinensen nu blivit så stor att jag var tvungen att läsa igenom min recension igen....och såg en mindre uppsjö av felstavningar och flummiga meningar. Har nu gjort ett försök att fixa till detta en aning. ![]() Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 10 februari 2005 - 02:24. Postad 16 januari 2005 - 17:40 ![]() Låter verkligen mäktigt, vore inte dumt att få höra hur din anläggning låter nu.. Verkar som du fått ett kraftigt lyft, inte fel alls.. ![]() Misstänkte hela tiden att du skulle få svårt att lämna tillbaka den ![]() Edit; Fixat nu orebromannen ![]() Redigerat av Scaramanga, 17 januari 2005 - 01:00. Postad 16 januari 2005 - 20:26 Jaså var det bokfaner? Trodde det var ek! Kul att du är nöjd. Blir jäkligt avundsjuk ![]() Scaramanga! ursäkta att jag är petig men det räcker nog med att använda "svara" knappen istället för "citera" vid detta tillfälle. Blir onödigt många rader extra. Postad 16 januari 2005 - 22:05 Hoppsan...my bad. Menade ekfanér...inte bok. Light oak hette den ju. ![]() Postad 16 januari 2005 - 22:37 Haha ok! trodde nästan ett tag att jag hade problem med mina ögon.Hoppsan...my bad. Menade ekfanér...inte bok. Light oak hette den ju. ![]() Hur uppfattar du displayen. Är den väldigt stark i biomörker? Kan man dimma ljusstyrkan Postad 16 januari 2005 - 22:41
![]() Går från knappt lysande till riktigt intensiv, i flera steg. Sen så ställer man ju timeouten på valfritt antal sekunder (1-60) också, så den bara lyser när du pillar. ![]() Postad 17 januari 2005 - 06:49 Nej jag menade det att Storm 3 hade..hur ska jag förklara det.. toppenskivan var fräst på sidorna som dom brukar göra på gammeldagsa möbler ![]() MvH /nox Postad 17 januari 2005 - 10:44
jag är med på vad du menar, såg inte bra ut Som tur var finns inte dessa "infräsningar" på de svarta. Postad 10 februari 2005 - 17:49 /Håkan Postad 10 februari 2005 - 17:56 Sen är den även brutal till hembio, så det ska mycket till för att du kommer sakna något där.Och om du läser där jag förklarar hur REL funkar, med hög och lågnivå samtidigt, som jag skrev i min recension tidigare så förstår du att det ger ännu mer än andra subbar. Postad 10 februari 2005 - 21:33 Postad 11 februari 2005 - 08:00 /Håkan Postad 14 februari 2005 - 21:37 Iaf...bjussar på lite bilder på skönheten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu är det bara att börja spela in.....igen. ![]() Postad 19 maj 2005 - 00:44 mvh H Postad 19 maj 2005 - 12:01 Musikaliteten behåller man, men man tappar både en del djup och mest tydligt en hel del råkraft. Stratan går inte alls att spela lika högt med, och den kan inte heller ta ett lika stort frekvensområde till film. Stormen driver lätt både högnivå delad vid ca 40-50 Hz samt LFE spåret delat vid 100Hz på riktigt rejäla volymer utan att tappa kontrollen eller låta illa. Stratan får man dels sänka en del med, och även dra ner LFE-spårets delning en del för att den ska klara av det. Stormen är även en del mer dynamisk, svarar bättre, och känns en del kvickare. Postad 19 maj 2005 - 15:39 Tackar för snabba och bra svar. Skall fundera lite till innan jag förhoppningsvis blir medlem i den exklusiva Storm-klubben. Mvh X Postad 25 oktober 2005 - 09:58 Blir mer och mer sugen på att slänga ut ace-bass2:an till förmån för nåt bättre. Skall isåfall försöka få låna hem en storm5 och se om jag blir lika förtjust ![]() Är ni fortfarande lika nöjda ni som sitter med storm5:an hemma? Postad 14 februari 2006 - 13:20 Postad 26 april 2006 - 09:08 ![]() Hade tidigare en Yamaha YST SW-800 och Denon 3803, lyckades bränna båda vid ett strömavbrott. Hittade en ny STorm 5 i osprättad kartong för 10' och velade länge innan jag bestämde mig för den hade inte tänkt lägga så pass mycket på ny sub vilket betyder att Denon 3806 går bort som ersättare för den gamla receivern. Enda invändningen är att STormen är i ljus ek och allt annat jag har är körsbär, men för en rabatt på 5.500 kr kan jag leva med det. Valde lite på chans en NAD L73 DVD/Receiver som jag inte fått än. Just nu så spelar jag in STormen med en 15 år gammal Pioneer kompaktstapel (stereo endast). Kan redan efter 2 timmar höra vad jag missat i musiken enda sen jag sålde mina Canton RC-L och gjorde plats för Yaman och Omnisat. Omnisatarna har äntligen hittat en livspartner och tvillingsjäl. Med Yaman spelade jag nästan aldrig musik förutom vid fester, men nu kommer CD samlingen att få en ordentlig genomkörare. Är inte så lite sugen på att få prova med film, men NAD'en kommer först på fredag. Postad 28 april 2006 - 16:25 Postad 15 juni 2006 - 16:54 Postad 30 juni 2006 - 15:14 -Kan dessa matcha 1st Velodyne DD-12 tro? Eventuellt möjligt att koppla in Velodynes digital drive SMS-1 för att erhålla rumskorrigering på 2 st REL..... -Någon som testat detta? Postad 02 juli 2006 - 11:59 Bör ju isåfall vara ett sånt galler så man kan använda dom befintliga skruvarna å inte skruva direkt i lådan.... Verkar ju va lite slagläng på elementet så ja vet inte? Postad 03 juli 2006 - 07:35 Jag kommer att prova med SMS-1'a till min stentor III'a, eventuellt i kombination med en stentor II'a också om jag inte säljer den. Kan återkomma med intryck när jag provat, risken är att det drar ut på tiden innan jag fått ihop till en SMS-1'a. Det är vädligt skralt i kassan just nu. Postad 26 augusti 2006 - 17:52 Sant om kommersiella subbar tycker jag!! Vilka summor!! Subbor är ju som gjort att diy:a. Att bygga en subb med siffror som slår tex. denna rel på fingrarba är ju busenkelt och kostar en tiondel. Lägg märke till att de enger nedre frekvens "in room" Vilket är lite beige då rummet lägger på (kommer inte ihåg exakt) +12db runt 20hz. Såna siffror åstadkommer du för ca tretusen på diy sidan och då med pwm stärkare. MEN det är ju lite svårare med integrationen, rel subbarna är ju genomtänkta och låter mkt bra. Men om man snackar BRA bas för samma peng kolla in INO subbarna. För ca 12kkr får man px-2 med filter och och valfri billig digitalstärkare (typ ear) Px-2 är det näst billigaste alternativet och har en f3 vid 17hz. Och då Ej "in room". Modell Profundus X-2 Baselement: 2 st 20,7 cm Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar. Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W) Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär) Rek.först.eff: 2 * 200 W Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz) Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W) Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard) Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker) Huya mig vad OT. Är lite inspirerad eftersom jag nyss var och lyssnade på dessa!! Med tanke på att de var de näst billigaste och dessutom bara två, px-4 är ju IÖ:s rekomendation. Så varsågoda att käbla lite på mig, jag tål det ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |