![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 oktober 2005 - 12:58

Postad 07 oktober 2005 - 13:13
Postad 07 oktober 2005 - 23:24

Jag har hellre ett bra 2.1 system än ett "ok" 5.1 system... center + bak kan man lägga till sen ändå...
Postad 10 oktober 2005 - 20:55
Då ver den bokad, det blev en Yamaha YSP-1000. Leverans i slutet av september..
![]()
/Stefan
Har den kommit Stefan? Kan man få en recension, lite bilder???
En annan skillnad på 1000 jämfört med 800'an är att elementen sitter i tre rader istället för två, vilket tydligen ska göra det mindre känsligt vilken höjd över/under sweetspotten man placerar den...
Ska själv satsa på en svart ysp-1000. kommer matcha min samsung 46" bakprojje så oootroligt bra då den har nästan ingen ram runt och ett svart segment under som är dom inbyggda högtalarna.

Nu blir det ett exakt lika brett (103 cm) svart segment ovanpå... Som om dom var gjorda för varann!!
Andreas
Postad 11 oktober 2005 - 14:18

/Stefan
Postad 11 oktober 2005 - 19:40
// Fredrik
Postad 11 oktober 2005 - 20:18
Postad 12 oktober 2005 - 05:08
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om dessa skumma högtalare verkligen fungerar. Den här typen av högtalare brukar kunna fungera hyfsat men inte lika bra som ett gäng ”normala” högtalare. Inte är de särskilt billiga heller så jag skulle hellre lägga pengarna på två riktigt bra högtalare som fungerar både till musik och film, för det går faktiskt att titta på film och få en riktigt skön upplevelse med ett par stereohögtalare. En annan sak jag tror är att de flesta som köper denna typ av högtalare som är aktuell i denna tråd inte kommer att ha den i sin ägo speciellt länge, de kommer nog att tröttna på ljudet efter ett tag, men det är bara en spekulation från en som inte ens har lyssnat, så ta inte mitt inlägg på blodigt alvar.
Hej. Efter fyra månader med YSP-1 kan jag bara säga att du har skrattretande rätt i ditt resonemang (tycker jag).
Nu vet jag dock inte hur mycket den automatiska kalibreringen gör (yamaha var ju väldigt snabba med att komplettera med den funktionen, säkert av någon bra anledning...)
Jag tycker att yamahan skall ses som ersättning av Plasmans högtalare, men den saknar en i mitt tycke viktig funktion för det: Det borde ha finnas ett autostartläge för tv-ingången.
Visst, jag provade med "macro" på fjärrkontroll, men de kom i "otakt" emellanåt så: TV på- ljud av, och vise versa- frugan vart inte glad.
Mitt rum har en bokhylla på väster vägg och en mindre gardin på höger, kanske inte så ovanligt i ett tv-rum.
Jag var faktiskt imponerad av denna de första veckorna men oj, vad den känslan avtog snabbt.
En (kanske dålig) beskrivning av ljudet då: Placera ut ett mindre bra 5.1 system
så får man ju effekterna men kvaliteten på ljudet är inte bra.
För att jämföra med något så skaffade jag en Sony DB-2000, och Audiopro cinemaprecion PM-09 (för mindre peng än Yamahan).
Det blev en väldans skilnad det. (Kopplade högtalarna via reläer så att dom används till tv-ljudet men slår man på förstärkaren prioriteras den. Funkar bra.
Men vem vet- om ett halvår sitter jag väl här och skriver igen.....
MVH Löfke
,
Postad 16 oktober 2005 - 22:00
Känns som att Yamaha ligger lite efter

Har ngn fått leveransdatum än?
Postad 16 oktober 2005 - 22:07

Postad 16 oktober 2005 - 22:24
Dom hade fått in YSP-1000 på BRL när jag var där i fredags, så dom verkar ju skeppa ut den
Det låter ju positivt

Hörde du ngn skillnad mot Ysp-1 Martin?
Postad 16 oktober 2005 - 22:31
Vore ju trevligt om dom monterade båda två på samma ställe så man kan jämföra.
edit: Stavfel
Redigerat av Martin.M, 16 oktober 2005 - 22:32.
Postad 21 oktober 2005 - 20:47
/Stefan
Postad 21 oktober 2005 - 20:50

Postad 24 oktober 2005 - 12:47
Den är placerad i huvudhöjd i rummet som är rektangulärt med kala väggar.
Har kört utan sub i helgen men skall koppla in en BK Electronics sub för att få mer bas.
Fungerar som skvalstereo men den är byggd för att hantera olika surroundströmmar så stereoljudet blir ju inte optimalt.
Min konfig är numera endast YSP-800 + sub samt HTPC. Tidigare hade jag B&W CDM7 bi-ampade med NAD 317+214 så jag har bytt ned mig ljudmässigt men fått hyffsat surround. Passar mig och min lgh bra ljust nu.
Redigerat av Unregistered37616, 26 oktober 2005 - 09:56.
Postad 30 oktober 2005 - 14:36
Jag har en YSP-1000 hemma nu, ska försöka koppla in den i morgon efter jobbet. Ska bli kul att se vad den går för! Återkommer med ett omdöme.
/Stefan
Roligt att du fått din Stefan,,själv väntar jag fortfarande..haha.
Har du hunnit lyssna lite? Feed the people with info

Postad 31 oktober 2005 - 11:20
Sitter man utanför sweetspot så har man bra och brett ljud med en klar center. Men man måste sitta i sweetspot för att få bra illusion av bakhögtalarna.
Subbasen behövs och ger skön bas. Återigen är jag mycket nöjd av prestanda i förhållande till vad man betalar för. Den dag jag har plats för "riktigt" surround tror jag ändå att denna högtalare får ge bra ljud i sovrummet eller på annan lämplig plats.
Skulle vara kul att få höra vad andra YSP ägare tycker och ev. få goda råd kring tuning etc.
Mvh
Emil
Redigerat av Unregistered37616, 31 oktober 2005 - 11:27.
Postad 11 december 2005 - 21:57
Postad 01 januari 2006 - 14:02
Postad 05 januari 2006 - 12:57
Sammanfattningsvis kan sägas ( med reservation för upprepning):
- Subba är ett måste
- Mellanregister, diskant är mycket bra.
- Lyssna på musik i stereoläget ( riktigt behagligt och djupt ljud )
- Sweet-spot ÄR ganska liten. ( men sambon kan inte bry sig mindre )
- Surroudkänslan är mkt bra från sweet-spot och på övriga lyssningsplatser får man en helt ok fimkänsla
- Design och estetik är tveklöst och odiskutabelt dominant under en Plasma ( har satt den under min 37 tums LSD) Helt lysande att slippa borra upp högtalare och dra kablar.
......så är man angelägen om estetiken och ljud-kräsen på en sund nivå är detta helt klart ett bra köp.
( försökte lägga in en bild men det gick f-n inte.....)
Bifogad fil(er)
Postad 05 januari 2006 - 13:14
Postad 19 januari 2006 - 11:37
Beställde en Yamaha YSP-800 från netonnet.se för en vecka sedan. Tyvärr uppkom ett svagt brummande missljud när jag kopplade systemet till nätuttaget. Har provat med både jordade och ojordade uttag. Är det någon vet vad som kan vara fel?
Postad 19 januari 2006 - 15:44
Testa att dra ur antennen till din tv och se om det försvinnerTjena!
Beställde en Yamaha YSP-800 från netonnet.se för en vecka sedan. Tyvärr uppkom ett svagt brummande missljud när jag kopplade systemet till nätuttaget. Har provat med både jordade och ojordade uttag. Är det någon vet vad som kan vara fel?
Postad 19 januari 2006 - 16:31
Om sweetspoten är precis i mitten (av en 3 sitssoffa säger vi) och jag och en kompis sitter på vardera sida om den, säg 20 cm ifrån sweetspoten, hur kommer det upplevas?
tacksam för svar, är ruskigt sugen att köpa
Postad 23 januari 2006 - 14:23
Postad 02 februari 2006 - 19:52
Fyndbörsen säljer YSP-1000 för 8995kr,nån som har sett ett bättre pris?
Ni som har haft den ett tag nu är ni fortfarande nöjda?
Fungerar den bra att lyssna på musik med?
Postad 06 februari 2006 - 11:47
Postad 11 februari 2006 - 23:06
Soffan står ca 3 m från tvn och 1,5 m från den bakre väggen.
Redigerat av Benedict, 11 februari 2006 - 23:07.
Postad 19 februari 2006 - 17:05
Nå gon som jämfört YSP-800 mot YSP-1000?
Vore intressant att veta om den senare är värd 3000kr mer

Ska ha den under en Acer AT3705W....
Postad 22 februari 2006 - 22:41
Inte bara på att den är j-vligt snygg den ger otroligt ljud också för att sitta i en och samma box.
Betalade 9990 på Lars Bengtsson på Kungsholmen. (trevligt bemötande där i butiken också) Fick ett par schyssta kablar på köpet också.
Klart prisvärt och slipper alla kablar runt hela rummet.
En sub kommer jag att införskaffa för att ge botten en extra boost.
/Z
--------------
unikabud.se
Postad 23 februari 2006 - 10:01
Jag lyssnade på både YSP 800 och YSP 1000 på BRL i Örebro innan jag köpte min 800. Tyckte skillnaden var ganska liten. 800:an lät tom lite bättre, men det kunde förklaras med att den var mer "inspelad" sa försäljaren. Rådet jag fick var väl att ta 1000 om rummet var väldigt stort, men för mitt rum som är ca 4*5m räckte 800:an bra.
Ett tips är att åka o lyssna själv.
Postad 27 februari 2006 - 09:43
/FH
Postad 07 mars 2006 - 20:50
Nån som kan svara på om det finns utgång för hörlurar på YSP-serien?
/FH
Här har du en bra bild på in-/utgångar...
http://www.yamaha-hi...try=SE&idcat1=1
Postad 12 mars 2006 - 21:47
Som riktig amatör så behöver jag lite råd :
Hämtar min LG Px5R imorgon och letar efter något bra hemmabio till den . Systemet ska användas till tv/filmtittande på amatörnivå och som stereo när det behövs ..
* Frun vill inte ha kablar ( jag vill inte riva halva huset för att döja kablar)
* Vi har inga höga krav på "super ljud"
Vårat vardagsrum/Tvrum är ganska stort (Ca 60kvm) och där Tv-skåpet idag står ska plasman upp med den tilltänkta YSP1000 under.
Vad tror ni ?? Kommer det bli kass iom rummets storlek ?
Bifogar bild på rummet ifråga

Postad 13 mars 2006 - 10:30
Det ser ut som om din "bakre vänster kanal" kommer att sticka iväg i tomma intet eftersom ljudvågorna inte har något att studsa emot. Men jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd med en YSP-1000 tillsammans med en tex REL QUAKE sub. Det kommer att bli finfint!! Och låta göttgött!!
/Daniel
Postad 28 mars 2006 - 19:34
1 är första versionenHej på er!!
Vad är skillnaden mellan YSP-1 och YSP-1000?
800 och 1000 är nyare versioner. Exakt vilka skillnaderna är vet jag dock inte, men 1 saknar kalibreringsmikrofon vet jag iallafall.
Postad 29 mars 2006 - 14:35
Har två frågor:
1. Funderar på en sub för att få lite mer tryck i basen. Vill ha tips på en bra i prisklassen 1500-2000.
2. TV-ljudet och projektorns ljud är inte i fas. Kan man göra något åt det?
tacksam för hjälp
Postad 12 april 2006 - 23:40
Hur är det med ren musiklyssning (vilket man vill göra ibland)?
Är det bara att koppla den till en förstärkare med radio/cd?
Går det och i så fall låter det "bra"?
/D
Postad 23 april 2006 - 21:32
Postad 13 maj 2006 - 17:40
Man borde kanske se om det går att få ta hem både en YSP-800 och en YSP-1000 från någon lokal säljare så man kan testa för just sitt rum. Är det ingen direkt skillnad vore det ju synd att lägga 3000kr extra på YSP-1000

Någon som vet hur YSP klarar fönster? En sidan är i stort sett täckt av fönster och har ingen aning om hur bra ljud studsar mot glas

Tänkte beställa en sub till också. Skulle vilja ha en relativt liten så har mätt lite och såg att Tivoli Audio Model Subwoofer skulle passa bra storleksmässigt. Kan den funka ok tro? Spelar det någon roll att den exempelvis inte är magnetiskt avskärmad?
OBS! Jag är inte ute efter en sub kabapel att få vinglasen i vitrinskåpet att dansa utan bara ge mer tryck i basen

Redigerat av Unregistered95d4af76, 13 maj 2006 - 18:04.
Postad 27 maj 2006 - 12:08
Det tog ett tag innan den var inspelad, men nu anser jag att den med lätthet klarar sig mot fysiska 5.1-system i samma prisklass. Den automatiska justeringen är klockren, även om jag skruvade upp subben lite mer än vad den föreslog. Dock får man vara noga med att höja upp den så att den sitter över soffkanter och dylikt.
Har även jämfört med en YSP-800, men har ni råd anser jag att man ska satsa på storebror, skillnaden är ganska markant.
Subb är också ett krav. Själv har jag en Audio Pro B1.28. Funkar ypperligt.
2-kanals musiklyssning är också bra. Rekommenderar Stereo+3 beam läget här.
Redigerat av mape78, 27 maj 2006 - 12:11.
Postad 30 maj 2006 - 10:09
Finns det något vettig`t väggfäste till den förresten? Annars kommer den hamna vänster om TVn i en Hylla (kan fortfarande ha den högt nog för att hamna ovanför Soffkant).
Spelar det någon roll om YSP-1000 skulle stå 1.5 M till vänster om TVn? Klarar den det och ändå ge samma surround känsla?
mape78: Du som har erfarenhet, tror du YSP-1000 kommer funka fint i ovan rum? (5x4.5m)
Postad 30 maj 2006 - 11:16
Postad 30 maj 2006 - 11:26

Jodå, jag tror det skulle funka fint i det rummet. Optimalt är ju såklart att ha YSP'n i bredd med din TV, som en vanlig centerhögtalare. Det finns dedikerade väggfästen till den, men jag har ställt min på två vanliga högtalarställ från IKEA som jag har satt på TV-bänken. Billigare...
Sen bör man ju helst sitta rakt framför sin YSP för att hamna i sweetspot, men stereoljudet blir ändå bra i nästan hela rummet.
Postad 16 juni 2006 - 15:21

Återkommer i tråden när jag provat kalibrera den i mitt vardagsrum och kört Film samt Musik.
Iom med att min soffa står mot väggen får jag ju inte heller med vanliga surrisar något direkt ljud bakifrån men fixar den rakt från sidorna samt snett framifrån och center på ett riktigt sätt blir jag väldans glad då jag slipper en massa sladdar.
Någon som har förslag på en vettig sub till denna förresten? Jag spelar aldrig superhög musik så tänkte mig att denna kanske kan vara något --> Proson Blackbird Sub 8.1 ?
Det jag är fundersam på är att den inte är magnetiskt avskärmad. Kan pollande mobiler och sånt vara ett problem då? Den kommer stå 2m höger om TVn (plasma), risk för att en oskärmad sub stör bilden?
EDIT: Får spelaren imorgon. Hoppas jag får tid att testa under kvällen

Redigerat av Unregistered95d4af76, 21 juni 2006 - 12:05.
Postad 27 juni 2006 - 23:33
Likt föregående användare håller jag med om att Stereo + 3Beam låter finfint för musik. De inbyggda "subbarna" saknar dock den "stuns", eller "umpf", som man vill ha i musik. De funkar dock utmärkt för film tycker jag. Den högsta settingen på TruBass gillar jag dock inte utan hellre "Mid" med en liten bas höjning i menyn om man så vill. Detta gäller dock som sagt film, vill man ha dunk i musik så är det till att komplementera med en sub.
Då jag sålt min DVD för nyköp (beställer något skoj senare i veckan) fick min dator duga som ljudkälla för surround test. Optiskt ut på både DVD filmer och Xvid med AC3 gav finfina resultat. Med en soffa precis mot väggen så får jag självklart inget ljud bakifrån eller precis från sidan (men nästan) men det visste jag ju redan innan

Autokalibreringen fungerar bra men finns möjligheter att finetuna om man så vill.
När jag har kikat på vanlig TV med stereokällor är det just Stereo mode jag tycker funkar bäst på recievern. Kan bli blurrigt att slänga på annat tycker jag.
Just nu finns YSP:n placerad alldeles under TVn men skall slänga upp den på väggen till helgen. Bör innebära ytterligare förbättring av surround iom att den nu tampas med lite fåtöljer och annat junk i nuvarande höjd.
Jag är som ni märker nöjd med mitt köp. Var lite orolig innan men kunde pusta ut efter lite testande.
Subbas frågan kvarstår dock. Beställer en sådan inom kort men vill ju träffa rätt

Postad 28 juni 2006 - 22:00
Läste lite recensioner av den här apparaten, kul att den slår vanliga surroundsystem i samma prisklass ljudmässigt tycker jag

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar