Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Släpper coolaste HTPC:n hittills

193 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2005 - 01:30

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Jag ska då köpa denna lilla goding och ha som surfdator m.m. Kan använda min nuvarande dator som en ren speldator, ta bort brandväggar och virusprogram m.m. och optimera den enbart för spel, min Pappa har presis köpt en iMac G5 och min Lillebror har kört mac i alla år och nu är jag såld på mac Os. Har presis köpt en iPod så den kommer att funka klockrent med Mac Mini, men jag går nog på den billigaste, men mycke ram är viktigt, min lillebror har en bärbar mac med exakt samma processor och han har 1.2gb ram minne och tydligen så är de viktigare en vilken cpu man har.

Postad 13 January 2005 - 01:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ok, låter extremt jobbigt.

Eh, nej.
Kolla in Salling Clicker.

Jo men inte f-n köper man något som kostar lika mkt som hela datorn?!
Då måste jag köpa en ny telefon med... vilket jag inte tänkt göra.
Måste ju finnas någon "vanlig" fjärris man kan köra med?
Finns det prontos som kan köra blåtand? Har ingen aning.

Redigerat av Martin.M, 13 January 2005 - 01:37.

Postad 13 January 2005 - 02:16

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Ok, låter extremt jobbigt.

Eh, nej.
Kolla in Salling Clicker.

Jo men inte f-n köper man något som kostar lika mkt som hela datorn?!
Då måste jag köpa en ny telefon med... vilket jag inte tänkt göra.
Måste ju finnas någon "vanlig" fjärris man kan köra med?
Finns det prontos som kan köra blåtand? Har ingen aning.

Ati's fjärrkontroller fungerar och kostar bara några hundraallstarshop

Postad 13 January 2005 - 02:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Tack för det basföda. Ett steg närmare ett köp :)

Postad 13 January 2005 - 08:37

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Martin M: Har du ens varit inne på Apple Store? De har både ATI Remote Wonder och Keyspan Express Remote.

Postad 13 January 2005 - 09:43

bobby555
  • bobby555
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
En T68 (telefon) kan man säkert få för några hundralappar, men då är det nog smidigare med vanlig fjärr ja.

Man kan ju också tänka på att operativsystemet följer med för de pengar man betalar för datorn.

AM

Postad 13 January 2005 - 10:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Martin M: Har du ens varit inne på Apple Store? De har både ATI Remote Wonder och Keyspan Express Remote.

Jo tack har varit där inne massor av gånger.
Men vet man inte vad man ska leta efter så hittar man inte mycket.
Dom har ju så löjliga namn på allt. I I I I I I I .. vad det nu ska vara bra för?!

Postad 13 January 2005 - 11:20

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Hitta fjärrkontroller:

Gå in på http://www.apple.se.
Klicka på Store.
Klicka på Trådlös under Mac-tillbehör i menyn på vänster sida.

Postad 13 January 2005 - 18:06

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hitta fjärrkontroller:

Gå in på http://www.apple.se.
Klicka på Store.
Klicka på Trådlös under Mac-tillbehör i menyn på vänster sida.

Fast fjärren där finns betydligt billigare hos Mycom och andra som säljer Sapphire/ATI

Postad 14 January 2005 - 05:53

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
du kan fjärrstyra windows via mac, tvärtom är svårare,
asså missuppfatta mig inte simontemplar, jag gillar mac, visserligen för att jag
är en designfjolla. jag älskar snygga saker. men asså dom som säger att mac är mer funktionella än pc lever lite i dåtid, ms har gått om mac. det enda som är bättre med mac är att ingen skriver virus till dom. visseriligen hade jag haft en mac om jag hade mediaföretag eller dylikt. MEN för att komma til det jag skulle säga.

5.1ljud nej det kommer inte gå så bra, syftet med en htpc är att den är snygg, liten och funktionell, det är inte särskilt sexigt med ett externt ljudkort utanpå den lille lådan bara för ljudet. jag tror den kommer bli väldigt poppis men jag tror inte fler än 1 handfull människor kommer köpa den som htpc i sverige.

xbox aeger minimac 10ggr om isf. den är billigare, den klarar det mesta, och du kan få ut rgb via scart och ditt 5.1ljud.

det finns inga fördelar htpc:mässigt med en minimac tvärr.

Postad 14 January 2005 - 07:07

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
En stor fördel med mac är om du håller på med bilder och film då är den överlägsen pc, har man en digitalkamer och fotar mycke så är mac att föredra då den är gjord för just sånt. Min Lillebror är utbildad designer och inom de yrket så är de bara ett system som gäller och de är mac, ingen använder pc, sedan så slipper man ju uppgradera hela tiden som med pc, läste en test där en mac på 1.8 Ghz jämfördes med en P4 på 3.0 Ghz och den var betydligt snabbare vid just rendering av film och man kunde göra fler saker sammtidigt utan att den blev seg, var stor skillnad mot pc'n, sedan så är ju nyaste Mac OS riktigt snyggt. De enda som jag kommer att använda min PC till är att spela spel, allt annat kan macen bättre.

Postad 14 January 2005 - 09:49

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Mac snabbare på att rendera nja.

http://www.digitalvi...macvspciii2.htm

Kolla in nedan länk.

De kö en Powermac med dubbla CPUS mot en P4 3GHZ och ett par andra maskiner.

MAC:en har ingen chans i video program.

Sen vet jag förövrigt massor med grafiker/tryckare mm som kör PC, att mac skulle vara det enda valet är länge sen från då tex quark var exklusivt till mac. Sen har många valt att fortsätta med just de de är vana vid.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 14 January 2005 - 09:51.

Postad 14 January 2005 - 12:48

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Har som sagt just fått hem en eMac som i stort sett är identisk med Mac mini prestandamässigt. Det första jag gjorde var att importera mina bilder till iPhoto. iPhoto är himla trevligt men min PC på 3 ghz är klart snabbare både på att bläddra i en lista med thumbnails och att visa högupplösta foton. Får se om det blir någon skillnad när jag stoppat i mer minne.

Postad 14 January 2005 - 12:56

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Det är bara att använda programmet VNC för att fjärrstyra. Funkar lika bra från båda hållen.

Postad 14 January 2005 - 13:27

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Kolla in nedan länk.

Sen vet jag förövrigt massor med grafiker/tryckare mm som kör PC, att mac skulle vara det enda valet är länge sen från då tex quark var exklusivt till mac. Sen har många valt att fortsätta med just de de är vana vid.

Suck! Din kunskap om Mac är skriande okunnig när du hänvisar till en test med en gammal G4 dual 1.25GHz. Det var ett tag sen... Numera är det G5 dual 2.5GHz som gäller. Den spöar allt vad som finns i PC världen när det gäller bild och grafik.
Men detta är typiskt sätt att förhålla sig bland fanatiker i båda lägren. Att leta upp något som tycks bekräfta just den egna tesen...
Mac mini är en instegsdator för nya användare och dom som tröttnat på virus eller inte behöver en dator för spel eller 3D. All annan diskussion är att skjuta över målet.
Sen lär nog PC-tillverkarna få det väldigt svårt att göra en kopia såvida man inte sätter en platta på ovansidan och gör den till en praktisk kombination av dator och kaffekokare. :)

Redigerat av perri, 14 January 2005 - 13:29.

Postad 14 January 2005 - 13:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Sen lär nog PC-tillverkarna få det väldigt svårt att göra en kopia såvida man inte sätter en platta på ovansidan och gör den till en praktisk kombination av dator och kaffekokare. :P

Det där är ju en fördom från Mactalibanerna.
Det är ju inga problem att dra ihop en medioker dator som inte
är så bra på 3D eller spel i tex ett Shuttle chassi! Blir inte speciellt varm alls.

:)

Postad 14 January 2005 - 13:54

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Kolla in nedan länk.

Suck! Din kunskap om Mac är skriande okunnig när du hänvisar till en test med en gammal G4 dual 1.25GHz. Det var ett tag sen... Numera är det G5 dual 2.5GHz som gäller. Den spöar allt vad som finns i PC världen när det gäller bild och grafik.
Men detta är typiskt sätt att förhålla sig bland fanatiker i båda lägren. Att leta upp något som tycks bekräfta just den egna tesen...
Mac mini är en instegsdator för nya användare och dom som tröttnat på virus eller inte behöver en dator för spel eller 3D. All annan diskussion är att skjuta över målet.
Sen lär nog PC-tillverkarna få det väldigt svårt att göra en kopia såvida man inte sätter en platta på ovansidan och gör den till en praktisk kombination av dator och kaffekokare. :)

Mac mini är iofs en G4 så var därför jag ville hänvisa till det testet.

Vid samma klockfrekvens är mac snabbare men en Dual P4 Xeon 3ghz slår även Dual G5 2,5 GHZ i många tester.

Sök på google efter tester så hittar du detta.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 14 January 2005 - 13:57.

Postad 14 January 2005 - 14:00

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

asså missuppfatta mig inte simontemplar, jag gillar mac, visserligen för att jag
är en designfjolla. jag älskar snygga saker. men asså dom som säger att mac är mer funktionella än pc lever lite i dåtid, ms har gått om mac. det enda som är bättre med mac är att ingen skriver virus till dom. visseriligen hade jag haft en mac om jag hade mediaföretag eller dylikt. MEN för att komma til det jag skulle säga.

5.1ljud nej det kommer inte gå så bra, syftet med en htpc är att den är snygg, liten och funktionell, det är inte särskilt sexigt med ett externt ljudkort utanpå den lille lådan bara för ljudet. jag tror den kommer bli väldigt poppis men jag tror inte fler än 1 handfull människor kommer köpa den som htpc i sverige.

xbox aeger minimac 10ggr om isf. den är billigare, den klarar det mesta, och du kan få ut rgb via scart och ditt 5.1ljud.

det finns inga fördelar htpc:mässigt med en minimac tvärr.

Mac Mini har ju ett flertal fördelar mot xBox som bättre processor och grafikkort bättre DVD (DVD-R som tillval) DVI utgång FireWireanslutning och USB2 som standard. Trådlöst nätverk och bluetooth som tillval vilket gör den väldigt expanderbar. Mac Mini är en komplett dator med bra medföljande program som är betydligt mindre och snyggare än xBox.
Externa ljudkort finns det ett flertal billiga som är pyttesmå från M-Audio t.e.x.

Sen det här med funktionalitet. Visst har Windows blivit bättre men Apple ligger ännu några steg före. Longhorn Windows motsvarighet till Apple's OSX kommer antagligen inte släppas förrän 2007!

Jag tror att Mac Mini blir en dundersuce som en liten smidig HTPC hos de som vill ha en liten lättskött dator/media box till överkomligt pris.

Att det inte finns virus och trojaner till macar med OSX beror inte på att hackers inte har försökt skriva några utan på att OSX systemet är mycket solidare och svårforcerbart än Windows.

Postad 14 January 2005 - 14:09

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Anledningen till att inte lika mycke virus och trojaner finns till osx är ju främst pga att mac inte har lika stor användarskara som windows och inget annat. Inge kul att skriva trojaner och virus om bara 3% av befolkningen blir smittade.

Samma med IE vs Firefox, säg att firefox om ett par år har 50% av marknaden då ska du få se att det haglar säkerhetsluckor i den räven också.

Postad 14 January 2005 - 14:42

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Anledningen till att inte lika mycke virus och trojaner finns till osx är ju främst pga att mac inte har lika stor användarskara som windows och inget annat. Inge kul att skriva trojaner och virus om bara 3% av befolkningen blir smittade.

Samma med IE vs Firefox, säg att firefox om ett par år har 50% av marknaden då ska du få se att det haglar säkerhetsluckor i den räven också.

Wmadoss din teori stämmer inte. För en hacker så är det ju alltid mest prestige i att hacka system som är svårhackade. OSX är extremt svårhackat Windows är det inte. Som sagt de har försökt men inte lyckats. En dag kanske de gör det men nu så är OSX virusfritt medan Windows kryllar av Virus och Trojaner.

Postad 14 January 2005 - 14:45

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Mac Mini har ju ett flertal fördelar mot xBox som bättre processor och grafikkort bättre DVD (DVD-R som tillval) DVI utgång FireWireanslutning och USB2 som standard. Trådlöst nätverk och bluetooth som tillval vilket gör den väldigt expanderbar. Mac Mini är en komplett dator med bra medföljande program som är betydligt mindre och snyggare än xBox.
Externa ljudkort finns det ett flertal billiga som är pyttesmå från M-Audio t.e.x.

Sen det här med funktionalitet. Visst har Windows blivit bättre men Apple ligger ännu några steg före. Longhorn Windows motsvarighet till Apple's OSX kommer antagligen inte släppas förrän 2007!

Jag tror att Mac Mini blir en dundersuce som en liten smidig HTPC hos de som vill ha en liten lättskött dator/media box till överkomligt pris.

Att det inte finns virus och trojaner till macar med OSX beror inte på att hackers inte har försökt skriva några utan på att OSX systemet är mycket solidare och svårforcerbart än Windows.

Mac Mini har definitivt ett mer attraktivt yttre, det kan inte förnekas. Å andra sidan har den en del brister. En riktigt stor brist, åtminstone enligt mig, är dess oförmåga att komma upp i högre trådlösa hastigheter än 10Mbit om man nu vill använda det trådlösa nät man redan har hemma. Vill man nyttja högre hastigheter så måste man använda Apples eget system men då fungerar det bara mellan Mac-datorer. Har man flera Mac:ar så är väl allt frid och fröjd men har man redan en PC så blir kommunikationen alltså betydligt långsammare mellan datorerna än den skulle vara mellan två PC-maskiner (då räknar jag även in XBox eftersom den använder ungefär samma teknik). 10Mbit räcker utmärkt om man bara skall surfa men om man nu har ett 108Mbit WLAN hemma vill man ju kunna använda den högre överföringshastigheten mellan datorerna inom WLAN:et.

För många människor kan nog denna dator vara fullständigt lysande. Som htpc har den dock några ganska stora brister. För mig så har den egentligen bara utseendet, storleken och ljudnivån som fördelar. Det hade kunnat vara tillräckligt för att den skulle kunna användas som arbetsstation, uppkopplad mot den egentligen HTPC:n, men det potentiella strulet pga inkompatibilitet mellan de olika plattformarna gör att den går bort.

Postad 14 January 2005 - 14:54

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Apple mini är ingen HTPC, det är en liten dator, men att kalla den HTPC är att ta i. Saknar ju det mesta man vill ha in i en HTPC: Tv-kort, 5.1 ljud, stora hårddiskar etc.
Design enbart gör ingen bra HTPC :)

Postad 14 January 2005 - 15:01

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Wmadoss din teori stämmer inte. För en hacker så är det ju alltid mest prestige i att hacka system som är svårhackade. OSX är extremt svårhackat Windows är det inte. Som sagt de har försökt men inte lyckats. En dag kanske de gör det men nu så är OSX virusfritt medan Windows kryllar av Virus och Trojaner.

Det du säger om en hacker stämmer men nu pratade vi väl virus och trojaner och syftet med dessa är att sänka eller ställa till för så mycke problem och oreda för så många människor som möjligt och då faller mac bort ganska fort.

Skulle windows haft samma andel av marknaden som mac skulle inte många virus/trojaner finnas till windows det är ett som är säkert iaf.

Inte många hackers som skriver trojaner/virus...mest skriptkiddes och andra illvilliga männsikor. Hackers tar sig in i system.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 14 January 2005 - 15:02.

Postad 14 January 2005 - 15:20

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jobbar själv i repro-branschen och har mycket kontakt med grafiker, arkitekter, designers...

I stort sett alla kör mac! mycket lite folk som har PC

En PC är ju klart billigare för ett företag att köpa om man inte vet hur stabil en mac är.

Vi har dock bara PC (och vi har haft ett ****) men det är bara för att det är billigt. Vi hade haft det mycket bättre med mac kan jag lugnt säga.

Postad 14 January 2005 - 15:23

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Numera är det G5 dual 2.5GHz som gäller. Den spöar allt vad som finns i PC världen när det gäller bild och grafik.

Du kan inte skriva nått sånt utan belägg.
Speciellt inte när du anklagar andra för att vara ute och cykla.

Visa några bevis (och då inte resultat från Apples hemsida :)) på att detta stämmer.
Det ska givetvis vara tester på programvara som finns både till Mac och PC, tex Photoshop.

Jag tror du kommer få det svårt!

Postad 14 January 2005 - 18:09

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det är bara att använda programmet VNC för att fjärrstyra. Funkar lika bra från båda hållen.

Jag tänkte mer på dom inbyggda programmen,
laddar du ned program måstedu ändå ställa in med inställningar.
sen blir det inte alltid lätt för alla att fixa med nätverket om man streamar film.

det finns massa smådetaljer som gör att den inte är lika bra val som en pcär.
men visst den är snygg och cool och flashig.

Postad 14 January 2005 - 18:36

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Numera är det G5 dual 2.5GHz som gäller. Den spöar allt vad som finns i PC världen när det gäller bild och grafik.

Du kan inte skriva nått sånt utan belägg.
Speciellt inte när du anklagar andra för att vara ute och cykla.

Visa några bevis (och då inte resultat från Apples hemsida :)) på att detta stämmer.
Det ska givetvis vara tester på programvara som finns både till Mac och PC, tex Photoshop.

Jag tror du kommer få det svårt!

Om du vill, fast det är ju frågan om du verkligen vill... så kan du ju gå och googla lite och söka på exempelvis G5+PC+test eller något sånt. Mer svar än så får du inte då vi annars glider ut i OT.

Postad 14 January 2005 - 19:19

Unregisteredbb948fda
  • Unregisteredbb948fda
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Frågan är väl närmast om det går att köpa ett snyggt case så sat- och mark-mottagaren får plats. För jag tänker ju inte ha dem hängande på lösen...

Svampen

Postad 14 January 2005 - 21:30

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Tyvärr har tråden spårat ur och handlar nu om Mac vs PC... som vanligt. Jag är själv otroligt nöjd med mitt byte från PC till Mac. Medan Mac må vara snabbare än PC på många saker (REALTIDS rendering i OS X Tiger... både på stillbild och video (!!!) visa mig den PC som klarar det!) så är ändå PC snabbare på det mesta. Men jag föredrar en bil som toppar 200 km/h och har underbar väghållning, mot en som toppar 250 km/h och kraschar i var femte sväng. :)

PC eller Mac är en smaksak. Tråden ska handla om Mac mini som HTPC. Min ståndpunkt är att det finns bättre val. När det gäller hemdator hamnar saken i ett annat ljus beroende på användning, men det är en annan fråga.

-- Patrik

Redigerat av Unregistered93d1242d, 14 January 2005 - 21:31.

Postad 15 January 2005 - 07:37

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
macmini har inte tv-ut simontemplar

Postad 15 January 2005 - 10:40

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0

macmini har inte tv-ut simontemplar

Fixar du enkelt, finns S-video via en sladd som mac säljer. :angry:

You can use any TV with Mac mini as a display. Some newer HDTV models already sport a DVI connection, but you’ll need the optional S-Video/ Composite Video adapter to use Mac mini with regular TVs.

Redigerat av Unregistered94c28536, 15 January 2005 - 10:41.

Postad 16 January 2005 - 11:51

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
För den som vill ha surroundljud ur Mac mini: FireWave.

-- Patrik

Postad 18 January 2005 - 10:31

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej!

Jag vill börja med att säga att Mac mini är otroligt läcker och jag kan tänka mig att köpa en mac bara därför! :D

Är det någon som vet något mer om lösningen med MythTv som nämndes tidigare i tråden där man kan ha en pc stående i en garderob och använda macen som front. Går det då att ha tv-kort och liknande i pcn och sedan komma åt tv-kanaler och inspelat material samt styra inspelningar från macen i vardagsrummet över nätverk, helst trådlöst?!
Ett externt ljudkort behövs väl oavsett och m-audios transit tycker jag verkar smidigt och bra, bör ju gå att placera så att det inte syns överhuvudtaget!

Även Salling clicker verkar oerhört intressant då jag redan har en Tungsten T3 som skulle passa fint i det hela! Någon som har testat och kan säga något mer om hur det funkar, vad som går att göra och vad som inte går att göra?

Spacebot: Hur går det med dina planer på att använda mac mini i ditt htpc system? Är nyfiken på att höra vad du har fått till och till vilken kostnad?

Mvh

Christian

Postad 18 January 2005 - 11:39

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Om du vill, fast det är ju frågan om du verkligen vill... så kan du ju gå och googla lite och söka på exempelvis G5+PC+test eller något sånt. Mer svar än så får du inte då vi annars glider ut i OT.

Jodå om man nu sorterar bort Apples egna tester så är väl den här ganska talande:

http://www.robgalbra...cid=7-6451-6410

MVH
SnyggoRik

PS Jag har inget emot Mac, men när någon påstår att en produkt är bäst på allt, så måste jag bara reagera.

Postad 18 January 2005 - 13:09

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
[quote name='ocl' date='Jan 14 2005, 14:45 '] [quote name='SimonTemplar' date='Jan 14 2005, 14:00 ']
dess oförmåga att komma upp i högre trådlösa hastigheter än 10Mbit om man nu vill använda det trådlösa nät man redan har hemma.

Vill man nyttja högre hastigheter så måste man använda Apples eget system men då fungerar det bara mellan Mac-datorer. Har man flera Mac:ar så är väl allt frid och fröjd men har man redan en PC så blir kommunikationen alltså betydligt långsammare mellan datorerna än den skulle vara mellan två PC-maskin

(då räknar jag även in XBox eftersom den använder ungefär samma teknik). 10Mbit räcker utmärkt om man bara skall surfa men om man nu har ett 108Mbit WLAN hemma vill man ju kunna använda den högre överföringshastigheten mellan datorerna inom WLAN:et.

uppkopplad mot den egentligen HTPC:n, men det potentiella strulet pga inkompatibilitet mellan de olika plattformarna gör att den går bort. [/quote]
Du har fel

Jag kör 54mbit trådlöst i ett blandat OS X /Win xp sp2/Win 200pro nätverk med OS X som printserver/fileserver (SMB)/FTP/webb- och dns Inga problem. Delar musik mellan alla datorerna via itunes.

ENda problemat är den bärbara dellen som sänker farten till 11 mbit när den är aktiv.

Vill du ha fart är det tråd som gäller- allt annat blir segt när du kommer mer än några meter bort förbi e vägg eller runt ett hörn.

Strömma dvd är/dela media är inga problem. Ditt allmäna påstående om inkompatibilitet är inte korrekt. Tvärtom finns det numera få datorer som fungerar så bra i nätverk som OS X.3.x

Gå tillett apple center och be nån dema OS X server och os X :D

Postad 18 January 2005 - 13:14

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Spacebot: Hur går det med dina planer på att använda mac mini i ditt htpc system? Är nyfiken på att höra vad du har fått till och till vilken kostnad?

Tänkt konstbnad:

Ljudkort externt 900kr
512 mb ram dagspris i PC butik
Instegsmodell Mac mini med airport extreme(54mbps) installerat

TV kort till dellen: Ej bestämt vad ännu
Alternativt TV kort externt till minimacen pris 1000-4000kr beroende på vilket

Vi får se när den kommer!

Postad 18 January 2005 - 14:20

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Spacebot: Jag väntar med spänning på att höra mer om ditt projekt framöver! :D

Är det någon som vet något mer om Elgato DVB-C mottagare? Denna gör att en mac blev ännu mer intressant till mitt hem! Någon som sett den någonstans eller vet vart man kan få tag i/titta på den?

Mvh

Christian

Postad 18 January 2005 - 14:44

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jodå om man nu sorterar bort Apples egna tester så är väl den här ganska talande:

http://www.robgalbra...cid=7-6451-6410

MVH
SnyggoRik

PS Jag har inget emot Mac, men när någon påstår att en produkt är bäst på allt, så måste jag bara reagera.

Okey... Så du har alltså letat fram en gammal specialtest för pressfotografer och deras digitalkameror bara för att få rätt...
Råkar ha en fot i den branchen och kan bara konstatera att Nikons programvaror för Mac är bland det mest buggiga som har kommit ut på den fronten. En skandal faktiskt.
Så ta nu och hitta något mer allmängiltigt i 2 och 3D grafik samt med den allra senaste G femman så får vi se om du kan övertyga mig.
Men hastighet i sig självt är ointressant yrkesmässigt om datorn samtidigt hänger sig och är känslig för virus. Det hela handlar ju om att prestera ett jobb på kortast möjliga tid för att få balans i ekonomin.
Alla andra som inte använder datorn i yrket men ändå måste ha det snabbaste kör med snoppmätning eller "eftersom jag har en mycket snabbare dator än vad du har så är jag en mycket mer potent och en mycket bättre människa än vad du är." Mycket kompensation alltså... :D
Jag kör själv både med PC och Mac men föredrar som sagt Mac yrkesmässigt då det är mindre strul med den samt att den är allenarådande inom den grafiska branchen.
Kommer definitivt att köpa en Mac Mini då den har en stor praktisk potential i många olika sammanhang både privat och yrkesmässigt fast den "bara" är en G4 1,25GHz.

Redigerat av perri, 18 January 2005 - 14:52.

Postad 18 January 2005 - 14:56

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Jag är inte ute efter att övertyga dig eller någon annan. Däremot är det väl lite väl optimistiskt att hylla en produkt till skyarna bara för att den kommer i en ny förpackning . Skall dock erkänna att utseendet (storleken) tilltalar.
Men vi kan väl hålla berömmet om äpplet på lite mer sansad nivå.

Det tillkommer dessutom skärm, tangentbord samt mus. Förutom mer minne, ljudkort mm. som nämns i tråden.

Ha det bra

SnyggoRik

Postad 18 January 2005 - 16:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Blir alltid lite krig i sådana här trådar.
Kul dock så länge det håller sig på en sansad nivå :D

Alla macägare som har såna problem med PC, virus, blåskärmar
och gud vet vad. Det är inte så att ni är dåliga på att hantera en
pc bara? Jag har aldrig lyckats att fixa varken virus eller blåskärmar
annat än på windows 95 som var ett riktigt skitoperativ.

Och sen detta att PC= windows, ja visst 90-95% kör säkert windows
men siffran ser ju liknande ut PC Vs Mac.

Är OsX så mycket bättre än tex debian, slackware, Red Hat etc?

Teach me.

Postad 18 January 2005 - 16:49

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
Dags att flytta denna tråd till allmänna datorfrågor...? :D

Postad 18 January 2005 - 17:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Dags att flytta denna tråd till allmänna datorfrågor...?  :D

Vi gör så på direkten. :D

// Tråd flyttad

Postad 18 January 2005 - 22:14

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Är OsX så mycket bättre än tex debian, slackware, Red Hat etc?

Teach me.

Ja OSX är ett mer allround och "bättre" operativsystem http://www.apple.com/macosx/ med många bra program som inte finns till andra nix operativ som t.ex. http://www.delicious-monster.com/.
'Exposé är en supersmart funktion som måste ses/användas http://www.apple.com...eatures/expose/

Postad 19 January 2005 - 02:58

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
https://ssl.itbutikk...46&varenr=76263

Postad 19 January 2005 - 06:56

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Du kan ju åtmindstånde varna innan du postar en sådan länk. Spydde nästan upp frukosten! :D :D Ful som stryk.

-- Patrik

Postad 19 January 2005 - 13:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Fördelen med McMini är att den kommer vara liten och tyst, till skillnad från de vanliga PC mini chassis som finns. Har dock kommit fram till att McMini blir väldigt dyr om man ska köpa till alla tillbehör som man behöver. Med 512mb ram, tangentbord, 80 GB hd så är man snart uppe i 7000kr, dock är det hyfsat bra pris med tanke på vad övriga Mac datorer kostar.

Postad 19 January 2005 - 14:36

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Du kan ju åtmindstånde varna innan du postar en sådan länk. Spydde nästan upp frukosten! <_< :lol: Ful som stryk.

-- Patrik

Så min herre är känslig för äckelgrönt sådär på morgonen eller? :blink:

Postad 20 January 2005 - 15:14

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Läste igeom tråden men kan ha missat svaret.

Någon som kom fram till om denna klarade 1080i HDTV.
ett par frågor till, när den klarar hdtv kommer den då klara HDDVD i framtiden?

Om denna ej klarar detta vilken MAC skulle kunna göra det?

Jäkligt snygg burk, ett sådant yttre till en HDDVD och Blueray klar MAC skulle sitta fint.
bara den är tyst :P men man får väl vänta och se.

Vad ligger en bra tyst G5 på ?

En sak till,,,,,, måste gå att Spela Americas Army B)

Redigerat av nborve, 20 January 2005 - 15:14.

Postad 20 January 2005 - 18:50

Unregistered39471
  • Unregistered39471
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det Apple borde göra är att designa en tilläggsenhet (gärna samma design och storlek) för HTPC tillämpningar. Det skulle ge plats för alla ljudutgångar och de bildutgångar som behövs. Då skulle jag köpa!

Bifogad fil(er)

Postad 20 January 2005 - 21:04

Unregistered237728fc
  • Unregistered237728fc
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har tänkt på den här burken nu ett par dagar, men vet inte vad jag ska tycka/tänka. Är varken särskilt spel-intresserad (kör konsoll eller retro-spel isåfall) eller htpc-intresserad (hembioutrustning är inte min grej, dvd&tv räcker). Skulle behöva uppgradera till en tyst burk, som är kompakt och snygg utan att vara "billig"...

Redigerat av Unregistered237728fc, 20 January 2005 - 21:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.