Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En snygg kabel e bättre

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2005 - 11:51

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Till RCA-interconnect finns det lite av varje... Biltema har enLågnivåkabel 13.98 kr/m. 2 kablar ihopsatta

ELFA:s alternativ... Exempel 55-801-05 kostar 14 kr/m (ink moms).

Liknar Supras som du visade men har bara 2 ledare.

Annan populär är ELFA: RG 59 Denna har 2 kablar ihopsatta så du slipper en ev. kabelstrumpa. 47,375 kr/m (ink moms)

ELFA: RG59 i olika färger. 11,775 kr/m (ink moms)

osv. osv. finns massor att välja på. Använder biltemas har ingen anledning att söka efter annat fabrikat.

Komm ihåg att de billiga kablarna inte alltidblir så billigt i slutänden... Biltemas är nog den billigaste av alla... där behövs bara 1 m kabel och 4 RCA kontakter. (dock måste du köpa hela 5 meterrullen...)

Men tar du RG59 enkabelsvarianten, så behöver 2 meter kabel. 4 RCA kontakter. 1 meter kabelstrumpa. 10 cm krympslang...

Så fundera på vilket meterspris du menar... 50 kr/metern totalt? 50 kr/metern för allt utan RCA kontakter? Eller 50 kr/metern bara för kabel? (dvs 100kr/m för 2 kanaler)

Postad 19 March 2005 - 13:23

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Japps. Vad jag menar med 50-lappen/meter är alltså enbart kabeln exkl. kontakter.
Eftersom jag skall bygga en liten specialare med udda antal kontakter i varje enda, (3(vänster, höger och center mellan reciever och Slutsteg))

Längden på denna kabeln lär bli typ 70 cm dvs, jag behöver 0,7*3 meter kabel ~2,1 m.

Men sedan... när jag ändå är i gång och fixar kan jag bygga en RCA-kabel mellan TV->Reciever (2 kontakter i varje enda) Längd på denna kan ju få bli 0,95 meter. Så då behöver jag 1,9 meter till.

summa sumarum: 2,1 + 1,9 = 4 meter kabel, som jag är villig att betala runt 200-250 kronor för.

Kontakterna sedan så hade jag nog tänkt mig Biltemas som liknar Marcus-kontakterna för 39,90:-/par (* 5) = 200:- (om det inte finns nått bättre alternativ för samma pris och mängd kontakter)

Mer angående Slutstegskabeln:
denna hade jag då tänkt lägga i nån fin strumpa en liten bit, sedan krympslang ut till kontakterna på varje sida, Ena sidan får vara lite mer "spel" på eftersom anslutningarna i Slutsteget sitter ganska glest (Ett bryggat Rotel RMB-1066) Medans dem kan sitta lite tätare på föstärkar-sidan.
Samma strumpa kan jag även ha till TV->Reciver-kabeln.

Jag skulle inte ha något emot om strumpan och slangarna kan matcha de Xindak-kablar jag redan har :unsure: ::
Postad bild

Någon som har nån idé vart sånt kan köpas och vad det kostar?
har vart inne på de där sidorna som länkas till i tråden men hehe vet inte riktigt vad sakerna jag söker heter på engelska.

Sedan en annan sak. Klämms strumpan enbart ihop/fast med hjälp av krympslangen? Vissa kablar har ju en "klump" där vart köper jag sånna eller är det bara att köpa en krympslang modell mindre så att den smiter åt extra mycket?

BTW.. :ph34r: Tack GrodanB För att du hjälper ett hopplöst fall som mig :) ;)

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 20 March 2005 - 00:13.

Postad 19 March 2005 - 17:29

Mr Zäta
  • Mr Zäta
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Hej

Techflex heter firman som gör mer eller mindre alla "Sleves" som det heter på utrikiska :unsure:

http://www.techflex.com/ har länkar tips etc

Belden och Canare är de största tilverkarna av kabel i USA (tror jag) iaf de populäraste bland DIY'are

e lite tajt på tid förtiden men skall försöka bevaka tråden lite bättre :ph34r:)

Jag kan säg att fixa egna kablar kommer att bli dyrare änn du tänk dig, men de e kul... kalla de läropengar ;)

Zes

Postad 20 March 2005 - 00:27

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Mr_Zäta Ok Vad har jag underbudgeterat? Eller är kabelstrumpor och krympslang jättedyrt?

(har lödkolv etc etc)

//Loofy

Postad 22 March 2005 - 17:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Varför dog denna tråden nu.. snart dags för påskprojekt och jag behöver råd på vad jag skall köpa ;) . :D

Är det sant som mr_zäta säger att det kommer kosta mer än det jag sa i något av dem föregående inläggen?

//Loofy

Postad 23 March 2005 - 08:35

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Loofy: Ja om du ska köpa kabelstrumpa från techfelx i usa lär du hamn på en hel del med frakt osv..

Postad 23 March 2005 - 10:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Priserna finns i inläggen innan... det är ju bara att räkna...

Det är ju inte några dolda priser som tillkommer... om du inte skall beställa de mest exsotiska varianterna...

Grå eller svart kabelstrumpa finns på ELFA. Krympslang finns på ELFA, Clas Ohlsson, Biltema...

ELFA har en kul variant med smältlim i som blir stel när man krympt på den...

Kablestrumpor på ELFA

Krympslang på ELFA finns under Kabel/kablage -> Kabeltillbehör -> Krympslang (lyckas inte få en länk till menyn)

Krympslang På Clas Ohlsson

Krympslang på Biltema 1

Krympslang på Biltema 2

Med dessa länkar torde du kunna beräkna dina kostnader ganska exakt... Kom bara ihåg att ELFA är utan moms.

Redigerat av GrodanB, 23 March 2005 - 10:18.

Postad 23 March 2005 - 11:32

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
japps. jaa jo frakten Ree, nåja hehe hade ju nog inte tänkt att beställa från USA, nåja får väl springa i väg en vända till Biltema då, eventuellt. Så får vi se vad det blir av det.

Fråga: Finns det något som är EXTREMT viktigt att tänka på med lödtennet. det SKALL vara silver i etc?

//Loofy

Postad 23 March 2005 - 12:53

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Skall du använda silverpläterad kabel? Annars finns det ingen anledning. (Knappt då heller...)

Blyfritt däremot är både miljövänligare och nyttigare... Dock behövs andra temperaturer vid lödning... Skall inte heller flyta ut lika snyggt och enkelt som 60/40 tenn

Redigerat av GrodanB, 23 March 2005 - 12:55.

Postad 23 March 2005 - 13:28

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Den RCA kontakten du visar har ingen klämmöjlighet. Bara lödning...

Skitbra är den i alla fall... Vet inte hur många gånger jag har svurit åt att man lött en på plats och sedan hittat kåpan på bordet... Med denna skall den ligga på bordet tills du lött klart... Perfekt... Har nog lött ett 20-tal nu och hitintils har jag inget att klaga på...

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. Denna kontakten är kanon. En fråga GrodanB. Hur har du gjort för att "fästa" skärmen? De kontakter jag monterat har jag skurit upp ett spår i, som jag sedan fipplat ned skärmen i och lödat. Efter detta har jag slipat (för att få på kåpan). Troligtvis helt "fel", men ändå. ;)

// Lyckman

Postad 23 March 2005 - 14:03

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Låter komplicerat... Slipa och fila...

Jag bara virar ihop skärmen och löder den på inidan av RCA:n... Fungerar kanon. Kan bli lite slipning om lödtenn hamnar på utsidan av RCA:n (den del som inte är kåpa). Då kan kåpan ha problem att komma på. Men som tur är är tenn lätt att fila bort.

Mer exakt:

1. Skala (1.5 till 2 cm) av så man har mittledaren och skärm som 2 olika kablar. (skärm flätas upp och tvinnas.)
2. Förtennar skärm och mittledare.
3. Klipper av "skärm" så den är kortare än den oskalade mittledaren. (mindre risk för kortslutning)
4. Förtennar RCA:n, i mittledar lödkoppen och insidan av RCA:n tex. till vänster om mittkoppen (bara smälter lite tenn så det flyter ut)
5. Sticker i kabeln så att skärmen hamnar till vänster mot det tennet man smälte på plats i 4.
6. Löda mittledaren. Löda dit skärmen. En liten platt tång kan vara mycket bra för att se till att skärmen sitter där den skall.
7. Om tenn hamnat på utsidan av RCA:n slipar man bort det.

Man kan också fästa skärmen i underkant av "bygeln" som sitter längst bak i RCA:n.

Verktyg som jag rekommenderar till alla som skall göra detta:

Elektroniksidavbitare.
Sidavbitare modell kraftig.
Lång spetstång så man slipper bränna sig på kolven.
Skruvstycke så man slipper hålla RCAn själv
En lödstation är bra att ha men inte tvunget...
Med den stora spetsen löder man grova kablar mycket lätt och fint... (även skärmen går kvickt att fixa)

Postad 23 March 2005 - 21:24

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Njae.. Inte komplicerat.. Dremel min vän, Dremel! :)

Jag var inne på att göra så som du beskriver först, men det verkade så pilligt. Jag skar upp två spår. Ett på varje sida. "Drog" ned hälften av skärmen in i varje spår. Lödade. Slipade ner utsidan.

Postad bild

Skall testa "din" metod på nästa kabel ;)

// Lyckman

Postad 23 March 2005 - 21:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Dremmel... tja den räddar det mesta...

Nu när man ser hur du gjort, ser man att skillnaden är i princip att du har gjort 2 snitt vilket jag skippade...

Utan ditt snitt är det i princip samma sak.

Så här blev en... inte den snyggaste men den som inte var inkopplad...
Postad bild

Redigerat av GrodanB, 23 March 2005 - 21:53.

Postad 23 March 2005 - 22:51

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
OT men:

Jag gillar bakgrunden!!
Fick 2 till idag så nu har jag 4!! :(

Edit: Håller på med en rätt seriös mod som du kan få ta del av sedan.. vid intresse. :P

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 23 March 2005 - 22:52.

Postad 24 March 2005 - 10:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
OT:
Intresse finns alltid... (misstänkte att du skulle gilla bakgrunden :P )

Jag använder den primärt till "Rappid prototyping" för filterkonstruktion... Så det är inte säkert att jag kan använda modden... Men vill ABSOLUT höra om den. Behöver några till innan man kan använda den permanent. Fast troligare är att jag bygger mig "Custom" aktiva filter istället... :(

Postad 10 April 2005 - 17:28

monsa
  • monsa
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
är det nån som kan hjälpa en med materialval till en kabel som jag ska ha mellan datorn o förstärkaren....
tror jag ska ha en varnlig stereo plugg i ena sidan o till förstärkaren 2 st rca kontakter
tacksam för svar vilken på kabel som funkar o så

Postad 15 April 2005 - 10:42

Unregistered86b8cb1f
  • Unregistered86b8cb1f
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Gjort lite egna kablar som blev helt förträffliga

komponentkabel med grejer från ELFA

Postad 15 April 2005 - 10:46

Unregistered86b8cb1f
  • Unregistered86b8cb1f
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Gjort lite egna kablar som blev helt förträffliga

komponentkabel med grejer från ELFA

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered86b8cb1f, 15 April 2005 - 11:05.

Postad 04 July 2005 - 21:28

fille8608
  • fille8608
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
blir det någon större skillnad på ljudet om man gör en högtalarkabel i coax?

Postad 11 August 2005 - 15:54

Didde08
  • Didde08
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har köpt kontaktdonen från kjell & Co http://www.kjell.com...1720000,1760000

Samt en coaxialkabel från biltema http://www.biltema.s...p?iItemId=86256

Mittledaren är inge problem att få fast men skärmen som inte är i koppar (Om det nu har med saken att göra) är helt omöjlig att få fast hur jag än försöker löda.

Ska jag prova med en annan kabel eller någon som har något förslag?

Thomas

Postad 11 August 2005 - 16:07

Mr Zäta
  • Mr Zäta
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Hej

Jag borrade ett hål i "botten" av RCA'n, försänkte den lite på undersidan, drog igenom skärmen plattade till den lite, löddade och slipade ner den så att höljet gick på.

Försökte ta bilder men min kamera vill inte så nära, se ovanstående bilder från de andra så förstår du principen..

Mvh

Postad 11 August 2005 - 17:23

Didde08
  • Didde08
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Dremmel... tja den räddar det mesta...

Nu när man ser hur du gjort, ser man att skillnaden är i princip att du har gjort 2 snitt vilket jag skippade...

Utan ditt snitt är det i princip samma sak.

Så här blev en... inte den snyggaste men den som inte var inkopplad...
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken kabel har du valt i denna konfiguration? Stor betydelse vad skärmen är gjord av? Eftersom mina inte fäster.

Thomas

Postad 11 August 2005 - 17:40

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Mittledaren är inge problem att få fast men skärmen som inte är i koppar (Om det nu har med saken att göra) är helt omöjlig att få fast hur jag än försöker löda.

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att du har lödtenn med flussmedel? Om inte så kommer det inte att funka. Kan tom vara så att det inte funkar trots att man har lödtenn med flussmedel. Då kan man tillföra lite flussmedel separat.

En variant är att slipa området där man ska löda mkt noggrannt, och sen tvätta av med rödsprit. Kan dock vara nog så komplicerat i en RCA-kontakt :P

Eller så följer man Lyckmans exempel :P Då får man ju en ren yta att löda på, på köpet, såvida man inte låter kontkaten ligga mellan slipning och lödning så att det hinner oxidera :D

Postad 12 August 2005 - 16:24

Didde08
  • Didde08
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Provat med lödfett och allt annat nu...verkar vara helt omöjligt att få fast skärmen på kontakten. Tror nog att jag byter till en annan kabel med kopparskärm.

Något förslag?

Postad 12 August 2005 - 17:37

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0
Jag tycker att det låter som om du gjort en kallödning. Har du värmt upp lödstället ordentligt så att lödtennet flyter ut?

Postad 12 August 2005 - 18:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

stålkärna i en coaxkabel det är inte bra då stål har det högsta motståndet
det skall vara renkoppar i kärnan en del akuminiumsorter är det så mycket föroreningar i så det går inte att löda
slänger med 2 bilder

Postad 12 August 2005 - 18:27

Didde08
  • Didde08
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Nä nog är skärmen varm nog, när man sätter dit tennet så blir de bara "droppar" som rullar iväg och inte sugs in i skärmen eller kontakten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.