Ny firmware till BBK/Oppo 971H DVI
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 april 2005 - 18:27
Jag hade problem med följande innan:
1. Underscan
2. Färgerna blödde speciellt rött, samt hade en gul kant till vänster om objektet.
3. Startar alltid i 480p
4. Tvungen att trycka stopp eller ejecta skivan för att ändra till 720p / 1080i
5. Inställningarna i brightnes, contrast, sharpnes försvann varje gång jag tryckte på stopp.
6. Mycket brus i vit bakgrund
7. Dålig contrast, denna hör ihop med 6:an
8. Svag svartnivå
Så här blev det efter uppdateringen:
1. Ej fixat. Vet inte om det blev nån skilnad alls...tråkigt. (Är detta spelarens fel?)
2. Färgerna blev fantastiska...helt perfekt. BRA!
3. Ingen skillnad.
4. Ingen skillnad.
5. Fixat!!!
6. Allt brus är nästan borta. Märker om man anstränger sig extremt mycket.
7. Mycket bättre
8. Extremt mycket bättre. Nu ser man betydligt mer detaljer i mörka partier.
Slutsats:
Bilden är nu helt fantastisk och väldigt dynamisk på min tv (SAGEM AXIUM HD 50) men synd att det blir underscan på vissa filmer. Kan inte ni se om ni har det. På IceAge har jag en smal kant upptill. På Kogänget har jag en till vänster oxå.
Det är oxå synd att det inte går att ändra till 720p/1080i som default så att den alltid startar i detta läge.
Dessa återstående problem kan jag lätt leva med men det kanske går att fixa med en ny firmware.
Jag rekomenderar BBK971H starkt efter denna uppdatering.
OBS! Har en uppdateringsskiva som funkar.
Är det nån som vill använda den. Den kan ju gå laget runt.
PM:a mig adressen så postar jag den åt den som hinner först.
Postad 03 april 2005 - 18:34
där har ni senaste firmwaren både i ISO och BIN/CUE
använd Winrar för att packa upp och sedan valfritt program för att bränna filerna (observera att ni inte, efter att ni packat upp firmware.rar, ska packa upp filerna eller mounta dem innan man bränner dem, det motverkar hela principen med imagefiler)
Bacardi/AVT tillhandahöll och skapade imagefilerna, jag hostar dem
Postad 03 april 2005 - 20:08
Kanske felet beror på att jag bare mottagit en .bin-fil och ingen .cue-fil?Inte för att jag fattar hur man kan misslyckas med uppdaterings-CDn, men i vilket fall som helsta bifogar jag en Iso och en Bin/Cue version av den skiva jag använde...
Jeg provar igen med dom nya filerna snart.
Postad 03 april 2005 - 20:28
EDIT: efter att ha installerat den firmware som UndaC gav så har min spelare uppvisat alla de fel som ni andra har skrivit om förut. d.v.s glömmer installningarna osv. Min spelare beter sig väldigt dåligt just nu.
Måste få tillgång till den firmware Mada pratar om!
EDIT2: Någon som vet hur man backar till fabriksfirmware?
Redigerat av nippe, 04 april 2005 - 07:24.
Postad 07 april 2005 - 15:18
Det gröna och kanske röda flimmer ni ser i mörka partier ibland (och som ni åtgärdar med brightness), ser ni det i både 50 och 60Hz och vid vilka upplösningar? Någon skillnad om ni sänker upplösning till under 720p? Hur lång DVI-kabel kör ni med?
Har en känsla av att detta - iaf i vissa fall - kan bero på för hög bandbredd och är isf ett problem med DVI i allmänhet och inte denna BBK. Detta är ett känt problem om man använder DVI över långa avstånd (cirka 10+ meter) dator->bildvisare med svaga (vilket innebär nästan alla?) grafikkort. Dock verkar stationära DVD-spelare generellt duktigare på långa avstånd...
Detta är bara en tanke, det är ju dumt att beskylla BBK för problem/begränsningar i DVI-standarden.

/Samuel
Redigerat av tyrann, 07 april 2005 - 15:42.
Postad 07 april 2005 - 17:32
Detta är bara en tanke, det är ju dumt att beskylla BBK för problem/begränsningar i DVI-standarden.
Å andra sidan om BBK stoppat i en undermålig TDMS-sändare i spelaren så påverkar den direkt hur pass lång kabel man kan dra och vilken kabelkvalitet som krävs.
Postad 07 april 2005 - 19:11
KOmmer inte ihåg installningarna, massor av brus i bilden. Stickningarna har löst sig, det var tydligen jag som inte hade satt in min 3m långa sladd ordentligt

Väntar med iver på den nya firmwaren, tänkte nästan testa om det går att köra in OPPOs firmware om den kommer innan.
Postad 07 april 2005 - 22:27
Å andra sidan om BBK stoppat i en undermålig TDMS-sändare i spelaren så påverkar den direkt hur pass lång kabel man kan dra och vilken kabelkvalitet som krävs.
Absolut. Men trots allt ingenting som åtgärdas genom firmware. Tyckte det var lämpligt att ta upp det här eftersom någon kanske kan bli av med problemet genom att skaffa kortare kabel. Dessutom vill jag gärna veta om det är problem med långa kabellängder och denna spelare eftersom jag har en 10m dvi mellan dator och projektor nu och har just de här problemen.

Tänkte skaffa en stationär dvd och denna verkar vara mkt lämplig, förutsatt att det går bra med lång dvi-kabel. Fast den frågan hör ju inte hemma i denna tråd...
Postad 13 april 2005 - 19:30
Är supernöjd med bilden förutom detta!!!
Postad 13 april 2005 - 20:10
Mada!: Hur har du ändrat ljusstyrka och kontrast? Fick höja ljusstyrkan två snäpp för att få till bilden med The Calibrator. Skärpan ändrad från fabriksinställda låg till hög. har du gjort något liknande detta?
Postad 14 april 2005 - 10:18
Subject: BBK 971H
Hej Anders,
Thanks for choosing BBK!
The firmware will be here very soon. I will put you in waiting list.
Please feel free to call us.
Best regards,
pan
BBK Electronics Scandinavia AB
Västerås Technology Park
Forskargränd 8
722 26 Västerås
Sweden
+46-21-188718
-----
Hejsan......köpte häromdagen en dvd BBK 971H för att driva min projektor här hemma. Har sett att jag får en suddig avslutning på bilden i höger kant. Vänster kant är skarp och fin.....
Finns det någon uppdatering av dvd;n för att få bukt med detta problem? Läste även på Prisjakts forum om andra problem med denna dvd.....något ni har lösningar på?
Vänligen
Anders Helin
Postad 14 april 2005 - 11:34
Vet dock inte om den funkar på den europeiska. Hur som helst tyder det på att vi snart kan få en ny firmware version även för BBK:n.
Postad 14 april 2005 - 13:46
Postad 14 april 2005 - 16:41
Väldigt nöjd med bilden jag med...vilken skärpa det blev med lite vettig dvd och kabel!!!!
Mada!: Hur har du ändrat ljusstyrka och kontrast? Fick höja ljusstyrkan två snäpp för att få till bilden med The Calibrator. Skärpan ändrad från fabriksinställda låg till hög. har du gjort något liknande detta?
Just det! Men jag får allra bäst om jag har ljustyrka +6, kontrast 0 och skärpa high.
Vad har du för tv/proj?
Postad 14 april 2005 - 17:40
edit: Kan tillägga att jag köpte min förra veckan från hembiobutiken så den är rätt ny men den kan ju ha legat i lager länge för det.
Redigerat av Unregistered7a153556, 14 april 2005 - 17:41.
Postad 14 april 2005 - 18:30
Postad 14 april 2005 - 19:59
Väldigt nöjd med bilden jag med...vilken skärpa det blev med lite vettig dvd och kabel!!!!
Just det! Men jag får allra bäst om jag har ljustyrka +6, kontrast 0 och skärpa high.
Vad har du för tv/proj?
Jag kör med projektor, LG RD-JT92......
Kollade firmwaren enligt tidigare inlägg och jag har: 971-H-2-0308., trots att jag kört den skiva Mada skickade mig........nu är ju frågan vilken firmware som är den senaste? Köpte min spelare förra veckan på HBB.
Postad 14 april 2005 - 21:39
jag har (hade) 971-H-2-0308, testade att uppgradera med nya Oppodigital firmwaren och det funkar hur bra som helst!
Jag tog endast denna version
Vilken skillnad det blev på uppskalningen!!! 720p@50hz på pal!
Underbart! Uppgraderade till den för 30 min sen och det blev sjukt bra!

Jag fick hem spelaren för ett par dagar sedan och har suttit och förbannat mig över att det inte går att ställa in 50Hz "out of the box" på de olika upplösningarna med DVI.
Det enda jag undrar lite över är...var tog menyn grundinställningar vägen? Den längst till höger i setupen. Den fanns inte när jag köpte spelare, dök upp i firmwaren som postades tidigare men försvann nu igen med Oppos firmware

Jag har dille på musik-dvder och att se tex David Gray - Live at the Point (PAL) i 720P/60 kan få vem som helst gråtfärdig. Ser ut som han sjunger på förra låten liksom. Nu är det så bra bild den inspelningen kan ge antar jag. Perfekt synk.
Det är bara för lilla BBK Sweden i V-ås att byta Oppo-loggan till sin egen så är dom hemma. Fortfarande underscan visserligen, men det kan jag leva med!

Postad 15 april 2005 - 21:22
Blir sugen att prova, men är det helt riskfritt???? Är det verkligen samma spelare fast olika namn?
Anders
Mada! Vad tror du? Blir det ÄNNU bättre med firmware från Oppo?
Redigerat av Unregistered569494e8, 15 april 2005 - 21:27.
Postad 15 april 2005 - 23:28
Oppo'n har ingen scartkontakt, deras nya firmware saknar därför inställningsmöjligheten för den. Vet inte om det är någon annan skillnad.Blir sugen att prova, men är det helt riskfritt???? Är det verkligen samma spelare fast olika namn?
Postad 16 april 2005 - 14:03
Sen är jag fortfarande osäker på om OPPO;ns firmware funkar till 100% med BBK.....
Postad 16 april 2005 - 14:27
2. Starta "Nero Burning Rom". Stäng ner rutan "New Compilation" som kommer upp.
3. Välj "Burn Image" i en Recorder-menyn.
4. Välj opdv971_4-12_2.iso
5. Bocka i "finalize cd" och bränn så långsamt det går.
6. Uppdatera spelaren enligt instruktionerna på den länkade hemsidan.
Går typ inte misslyckas.
Osäker är det helt rimligt att vara när man stoppar i nåt som inte är 100% gjort för det man har. Det värsta som kan hända är att det inte går att gå tillbaka till tidigare firmware, då blir det ju jobbigt. Men vi är ju bevisligen ett par stycken som lyckats bra med denna firmware så kör på du. Och 100% funkar den tydligen inte eftersom Oppo-varianten inte verkar ha scart. Men mig spelar det ingen som helst roll att scart inte finns.
Kan lova dig att du inte kommer ångra dig efter att ha lagt in denna firmware. En underkänd dvd-spelare (om man inte bara ser på region 1-skivor) blir helt plöstligt riktigt riktigt bra.

/Samuel
Edit: Rättade till instruktionerna lite bara.
Redigerat av tyrann, 16 april 2005 - 14:34.
Postad 16 april 2005 - 15:40
1. Hämta hem opdv971_4-12_2.iso
2. Starta "Nero Burning Rom". Stäng ner rutan "New Compilation" som kommer upp.
3. Välj "Burn Image" i en Recorder-menyn.
4. Välj opdv971_4-12_2.iso
5. Bocka i "finalize cd" och bränn så långsamt det går.
6. Uppdatera spelaren enligt instruktionerna på den länkade hemsidan.
Går typ inte misslyckas.
Osäker är det helt rimligt att vara när man stoppar i nåt som inte är 100% gjort för det man har. Det värsta som kan hända är att det inte går att gå tillbaka till tidigare firmware, då blir det ju jobbigt. Men vi är ju bevisligen ett par stycken som lyckats bra med denna firmware så kör på du. Och 100% funkar den tydligen inte eftersom Oppo-varianten inte verkar ha scart. Men mig spelar det ingen som helst roll att scart inte finns.
Kan lova dig att du inte kommer ångra dig efter att ha lagt in denna firmware. En underkänd dvd-spelare (om man inte bara ser på region 1-skivor) blir helt plöstligt riktigt riktigt bra.
/Samuel
Edit: Rättade till instruktionerna lite bara.
Jamen, då kör jag åxå in denna firmware....tack ska du ha......
Menyerna på spelaren går fortfarande att ha på svenska, eller????
Redigerat av Unregistered569494e8, 16 april 2005 - 15:48.
Postad 16 april 2005 - 22:19

Det mesta man läser om produkter i allmänhet på nätet, i manualer etc. är ju på engelska. Att helt plötsligt läsa om teknikaliteter översatta till svenska där det allt som oftast inte finns någon bra översättning av flertalet ord blir ju bara förvirrande

Postad 17 april 2005 - 08:32
Menyerna på spelaren går fortfarande att ha på svenska, eller????
Nix.. Engelska eller Kinesiska.. Däremot går det att ha svenska som förval på undertexter och ljud. Svenska har kod 8386..
Postad 17 april 2005 - 08:42
Verkar vara gjord med Babelfish

Själv föredrar jag engelska.
Någon mer än jag som har problem med bilden vid 720p@60Hz och 1080i@60Hz via DVI? Får hemska stickningar i bilden (vart värre efter uppgraderingen till Oppo). Uppskalningen på PAL är helt felfri. Har inte en aning om det är mjukvarufel eller hårdvara

Postad 17 april 2005 - 13:23
Det verkar ju dessutom vara ganska mkt mjukvarurelaterat om det blev värre efter firmwareuppgraderingen...

Den svenska manualen är ganska jobbig att läsa och navigera i, trots att den inte är så tjock. Föredrar att läsa det mesta på originalspråket, iaf så länge det är svenska eller engelska. Kinesiska är ju ganska knöligt och det får jag nog av att höra på jobbet.

/Samuel
Postad 17 april 2005 - 13:29
Hur får man 1080i/50 vad ställer man in det. jag kan bara få 720p/60 och 1080i/60. Är det den nya firmwaren ni snackar om eller.
Postad 17 april 2005 - 16:45
Postad 17 april 2005 - 22:45
Digital Video Essentials visar inget problem alls med Y/C delay längre!
Problemet som jag illustrerar med mitt bifogade exempel från Hellboy i BBK-tråden beror därför inte på Y/C delay, men på att filmen ser ut så där, eftersom det ser ut på samma sätt nu.
Den klarar nu att uppskalera til 1080 utan at billdens översta kant får et "knäck" på ett par pixlar.
Jag återkommer med kommentar om förmågan att "sync subtitles to frames" har bättrats.
Hälsningar
En nöjd dansk-jävel
Postad 18 april 2005 - 11:48
Japp! Följ länk och instruktioner ovan till OPPO-firmware. Efter att du uppdaterat den ändrar du frekvens ("TV-set" i det som föreställer manual) med P/N-knappen.
Okej, man tackar så mycket....

Postad 18 april 2005 - 18:22
Funkar inte med mitt Nero. Kan bara bränna i 8x-hastighet ;o(
Fixar denna uppgradering ljudcynk oc underscan?
/Mada
Postad 18 april 2005 - 22:00
Uppgraderingen fixar läppsynken (har bara sett små tendenser till osynk efter, men inget allvarligt alls) men det är fortfarande ganska mycket underscan...
/Samuel
Postad 20 april 2005 - 05:35
Nån som kan förklara för mig hur ni vet att det är 720p/60Hz och efter OPPO-uppdateringen 720p/50Hz !!!
Vad händer med bilden. Ser man verkligen nån skilnad???
Postad 20 april 2005 - 07:33
Tack Tyrann!
Nån som kan förklara för mig hur ni vet att det är 720p/60Hz och efter OPPO-uppdateringen 720p/50Hz !!!
Vad händer med bilden. Ser man verkligen nån skilnad???
För all del. Nu blir det smidigare för dig i framtiden också när du kan göra det själv

Om det är 50 eller 60 Hz vet man eftersom man väljer själv vad man vill ha med P/N-knappen på fjärren (PAL/NTSC). Detta görs med filmen stoppad, precis som ändring av upplösningen. Uppgraderingen ändrar inte från 60 till 50, den fixar en bugg där PAL-läget fortfarande hade en uppdatering på 60.
Exakt hur man ser om det är 50 eller 60 Hz på din plasma vet jag inte, men på projar är det mkt enkelt att se vad den matas med för signal (720P, 720P/50 osv...)
Om du inte ändrat uppdateringsfrekvensen manuellt märker du ingen skillnad eftersom default fortfarande är 60Hz.
De största skillnader jag märkt med OPPOS är att läppsynken nu är bra och att bilden är mindre orolig. Underscan är dock fortfarande kvar men det kan jag leva med.
/Samuel
Postad 21 april 2005 - 10:42
Anders
Postad 23 april 2005 - 11:24
Tar den subtitles till xvid?
/Pierre
Postad 23 april 2005 - 18:42
Snabbfråga bara innan jag går och köper maskinen.
Tar den subtitles till xvid?
/Pierre
Ja, det gör den.

Postad 28 april 2005 - 07:58
Köpte en DV971H från inWarehous (fd Apparat) i februari.
Firmware var H971-0-1020 så jag lade på OPPOs firware enl A + B dvs båda skivorna.
Har dock liten rand eller missfärgning kvar av de allra högersta pixlarna. Något ni känner igen?
Kör på Optoma H56
Postad 28 april 2005 - 09:21
Appropå ingenting...högersta är ett skoj ord. Vänstraste också.

Postad 28 april 2005 - 12:23
" Hi Oscar,
We got firmware yesterday.
Please feed back to us when you upgraded your machine."
/Oscar
Postad 28 april 2005 - 14:50
Jag fick en ny Firmware av BBK idag som heter 935bin. De påstår att de fick den igår, någon som vet vad den förra bin filen hette som vi fick?
" Hi Oscar,
We got firmware yesterday.
Please feed back to us when you upgraded your machine."
/Oscar
Hejsan!!
Kan du skicka den till min mail...?
Hadde varit snällt. Har skickat min mail till dig.

Postad 28 april 2005 - 15:54
Den förra hette "971.bin".Jag fick en ny Firmware av BBK idag som heter 935bin. De påstår att de fick den igår, någon som vet vad den förra bin filen hette som vi fick?
Postad 28 april 2005 - 19:56
Postad 28 april 2005 - 21:49

Postad 29 april 2005 - 16:50
mvh Dive

Postad 30 april 2005 - 19:19
Den förra hette "971.bin".Jag fick en ny Firmware av BBK idag som heter 935bin. De påstår att de fick den igår, någon som vet vad den förra bin filen hette som vi fick?
Jag fick en 935bin ifrån BBK den 24 Mars, så den känns gammal om det inte är samma filnamn på en nyare version av firmware.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar