Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ris och ros om Hi-Fi Klubben

425 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 december 2004 - 18:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Trevligt initiativ :)

Och efter det är linköpingsbutiken som frågar måste jag passa på att tacka för en väldigt trevlig demostartion av thule för någon vecka sedan :lol:
Vann nog en kund där, dock inte innom den närmaste tiden :lol:

Men här kommer även en sak som jag stör mig lite på upp, ert "monopol"...
Är väldigt intresserad av thule, men faktiskt inte särsklit intresserad av era högtalare...
Då det bara är ni som säljer Thule blir detta en något irriterande situation, då jag tex vill veta hur dessa låter tillsammans med audiovector, utan att vara tvungen att köpa hem båda...

Men annars måste jag säga att jag gillar hifiklubben, nästan alltid trevlig personal, och allt som oftast ganska kunniga... Dock skulle jag ibland önska att ni hade lite mer kunskap om märken ni själv inte säljer, så man kan ställa frågan, jag har förstärkare B, vilka högtalare tror ni skulle kunna passa...

Mvh Jacob

Postad 02 december 2004 - 19:04

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
tydligen kan man detta då hifklubben har mer är 100% på clsc-215
varför skulle dom som ensam importör ha sämre nettopris
än vad man kan köpa dessa i usa ?????????????????????????????????

kostar ju 305$st rufft 2135skr styck i usa

hur förklarar ni detta med att ni på hifiklubben skulle få betala dubbelt?????

hifiklubben är ingen "börje på hörnet"
de kan göra riktiga inköp med stora volymer

nu har jag bara konstaterat på cerwinvega att priserna är grymma

men efter som att alla tycks ha en annan uppfatning
så får vi väll börja kolla resten av sortimentet

jag tror inte detta är unikt för cervin och den där andar 40% dyraren än netnet

:) :lol: :lol:

Postad 02 december 2004 - 19:40

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hej Otto!
Din grävande journalistik inspirerade en glad amatör som jag till efterforskningar. Jag vill varna känsliga läsare för starka partier i läsningen. Jag har nämligen snubblat över en stor komplott riktad mot alla oss hemmabioentusiaster! Alla butiker i Sverige är i maskopi och utgör i själva verket en och samma butik! Kolla in bevisen och bli övertygad! Häng me'!

Harman/Kardon AVR-630 650$ = 4400kr, lägsta pris i Sverige: 9895 kr (7900kr exkl moms)
Yamaha RX-V2400 650$ = 4400kr, lägsta pris i Sverige: 7995 kr (6400kr)
Onkyo TX-SR701E 580$ = 3900 kr, lägsta pris i Sverige: 7995 kr (6400kr)
Sony STR-DA3000ES 570$=3900 kr, lägsta pris i Sverige: 9900 kr (7900kr)
Marantz SR7500 850$= 5800kr, lägsta pris i Sverige: 9900 kr (7900kr)

Siffrorna ljuger inte. Vi har levt i en stor lögn. Marknadsekonomi, pyttsan! I och med att alla butiker är en och samma kan de hålla monopolpriser på samtliga märken. Upp till kamp!

Tack till Otto för att du avslöjade härvan.

MVH,
Björn

Redigerat av bearic, 02 december 2004 - 20:16.

Postad 02 december 2004 - 19:45

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
Jo, men USA-priserna är utan moms (som iofs ofta inte är så hög, men svenska butikerna kan inte påverka momsen), så du får dra av 20% från de svenska priserna. Fortfarande skillnad, förstås. Nätdelen är billigare i USA.

Postad 02 december 2004 - 19:59

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
tack till björn som sparade mig lite arbete

problemet vi nu kommer till är att
vi måste lägga till moms

frågan är om det är moms och bostongurka räksallad och mos på hifiklubbens priser :( :D :D B) B) :angry: :angry: :angry:

tyckte det var jätte trevligt att någon nämde kunnade om andra märken
hifiklubben har en tendens att säga detta går inte att jämföra med
sånt som stormarknaderna har

klart att det inte går att jämföra stormarknaderna är ju billigare!!! :P

hoppas det är fler som kommer att jämföra klubbenspriser än björn
kolla om ni har tid och lust monopol prylarna konta det som alla säljer
jag gissar på en liten skilnad

mvh
otto
:) :lol: :lol:

Postad 02 december 2004 - 20:16

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
otto: Hmm, du är väl medveten om vilka kostnader det finns när man har ett eget företag ?

Låt oss betrakta följande exempel. Hifiklubben gör en vinst på 3000kr på en vara. Av detta försvinner ungefär 60-70% ( är inte helt säker på procentsatsen men den är betydligt högre än en privatpersons kommunalskatt ) till skatt och arbetsgivaravgifter. Sedan ska lön, lokalavgifter etc betalas. Kvarvarande vinst ? Inte så väldigt mkt i slutänden.

Ett försök att försvara överpriser ? Nej. Ville bara påpeka att eventuell vinst inte alltid är så hög som det ser ut när man gör en direkt jämförelse ( i detta fall utomlands ).

Mvh // Mattias S

Redigerat av Unregisteredb141c5bc, 02 december 2004 - 20:17.

Postad 02 december 2004 - 21:46

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att jag har mailat samma butik i fråga med en del frågor angående cerwin-vega i hemmabion för ett antal månader sen (vad jag skall köpa mer förutom mina DC-15 som jag har som frontar och som jag är rätt nöjd med), har till dags datum inte ännu fått svar, kan ju kanske tillägga att det inte spelar någon roll just nu då pengarna som jag hade tänkt att "slösa" på ytterligare cerwin prylar sedan länge är borta och att jag allvarligt funderar på att köpa annat märke just tack vare den usla servicen.

Sen har det ju inte alltid varit så i just den butiken när mina DC-15 precis släpptes på marknaden var butiken hur trevlig som helst, även när jag eldade upp elementen i dom med mina Luxman M-03 steg (har 2 st, en på varje högtalare :) ) i samband med den fina gorilla ölen som bolaget har och metallicas black album brände jag upp både basarna och diskanterna,  Elementen fixade dom fram snabbt inom en vecka eller om det var två + att jag fick lite rabatt.

Vad hände där i butiken, bytte dom personal eller är det samma gamla fast dom kanske är skittrötta på vad dom gör?!

EDIT : FEL av mig, det var butiken på Fleminggatan i stockholm jag mailade till.

Hej s4mp4!

Gör mig en tjänst och e-posta till [email protected] med dina synpukter. Om du tycker att du fått dålig service så berätta det för oss så att vi vet att bättra oss! Min försäljningschef läser alla dessa e-post och är väldigt noga med att följa upp med butikschefer om vad som ska förbättras!

Mvh Mathias

Postad 02 december 2004 - 22:00

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Trevligt initiativ :)

Och efter det är linköpingsbutiken som frågar måste jag passa på att tacka för en väldigt trevlig demostartion av thule för någon vecka sedan :lol:
Vann nog en kund där, dock inte innom den närmaste tiden :(

Men här kommer även en sak som jag stör mig lite på upp, ert "monopol"...
Är väldigt intresserad av thule, men faktiskt inte särsklit intresserad av era högtalare...
Då det bara är ni som säljer Thule blir detta en något irriterande situation, då jag tex vill veta hur dessa låter tillsammans med audiovector, utan att vara tvungen att köpa hem båda...

Men annars måste jag säga att jag gillar hifiklubben, nästan alltid trevlig personal, och allt som oftast ganska kunniga... Dock skulle jag ibland önska att ni hade lite mer kunskap om märken ni själv inte säljer, så man kan ställa frågan, jag har förstärkare B, vilka högtalare tror ni skulle kunna passa...

Mvh Jacob

Hej Jacob!

Kul att du tyckte om det! Funderar på att ha en TACT-kväll i början av det nya året, vad tror du om det? Kom gärna med förslag!

Jag håller med dig vad gäller kunskapen om andra märken. Jag önskar att jag hade bättre koll på övriga marknaden, jag tycker att det skulle vara en väldigt bra tillgång i mitt säljarbete. Som alltid är det en fråga om prioriteringar. Jag hoppas att kunna få möjlighet att lyssna lite mer på andras sortiment under lågsäsong!

Ang. Thule och Audiovector... Har de dessa på Lefflers? I sådana fall skulle vi kunna ta Thulen under armen och gå dit en kväll så får vi båda veta! :lol:

Mvh Mathias

Postad 02 december 2004 - 22:28

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Jag har väldigt svårt för Hifi-klubben generellt. Men det är mer som företag inte de enskilda butikerna. Gillar inte konceptet alls, få märken som ej är utsatta för prispress, samma sortiment i alla butiker osv. Men jag gillar vanligvis inte stora affärskedjer, gillar uppstickare, utmanare osv.

Kolla förresten Sennheiser HD650 (vanlig referenslur)
Hifiklubben: 4298:-
NetonNet: 2990
Skiljer alltså mer än 40% i pris.

Finns många fler exempel men detta är en produkt som inte Hifiklubben har ensamrätt på och där priset är konkurrensutsatt.

Lovade att kolla upp våra priser på Sennheiser och ville bara återkomma med att jag fortfarande jobbar på det. Jag vet nu vem som säljer Sennheiser till NetonNet däremot vet jag inte deras inpriser. Jag kan alltså inte kommentera deras marginal. Vad jag däremot vet är våra inpriser till Hi-Fi Klubben och jag ser ingen möjlighet att sälja en Sennheiser HD650 för 3000 spänn i dagsläget. Jag jobbar vidare på fallet...

Kan nämnas att rekommenderat pris från Sennheiser för HD650 är 4500 kronor.

NetOnNet 2990:-
Fyndbörsen 3195:-
Databyrån 3250:-
inWarehouse Hemma 3295:-
Mycom 3340:-
Compless 3360:-
Webhallen.com 3445:-
Dustin 3494:-
Specitek 3496:-
Cyberphoto 3605:-
Bärbart 3995:-
--------------------------
Hi-Fi Klubben 4298:-

Det är alltså fler än NetOnNet som ligger under 4000:-
Att alla ovanstående butiker kan sälja denna lur för under 4000:- när inte Hifiklubben klarar av det, ja då blir jag lite rädd att många blir lurade av Hifiklubben och deras priser på monopolprodukter. Men jag skyller inte på Hifiklubben. De är ett vinstdrivande företag och de håller sig till det svenska regelverket (mig veterligen).

Men jag är inte kund där, har dock varit. Givetvis Dali, blåa serien :)
Verkligen inga prisvärda högtalare!

Postad 02 december 2004 - 22:45

Unregistered88460f69
  • Unregistered88460f69
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

alla som har jobbat med och sälja hifi vet att ni har typ 40-50% vinst
på högtalare

men strunta i en snabb affär med 20%

väntar på ett pm från mattias.b med ett kalaspris

Du får gärna tipsa mig om var jag kan köpa in högtalare med såna marginaler! :lol:

Det som är intressant är ju just att resonera hur en butik kan överleva om den inte säljer så mkt. Alla småbutiker har öppet från senast 12.00 till 18.00 ofta 2 i personalen. Hur bär detta sig med 2 st sammanlagda heltidslöner som minst kostar företaget 50 000:- i månaden sedan + hyra och allt annat som måste betalas. Ca 70 000 kan man då räkna med allt som allt. Givetvis måste det finnas marginaler, det som många inte verkar se att detta finns! Hur skulle det annas gå en tråkig vårdag när de bara lyckas sälja 3 m högtalarkabel??? Skall de kursa då?

Däremot förstår jag inte varför just hifiklubben utnyttjar den enorma potential de har? ÖKA OMSÄTTNINGEN! Jag har så pass många kontakter som jobbar inom alla delar av HIFI segmentet både "retail" och distribution för att veta!

Tycker det är märkligt, köpte en kabel (2 x 3 meter väldigt tjock och framförallt tung. helt gjutna banankontakter och är nästintill identisk med den hifiklubben har på sin sida. Enda skillnaden såvitt jag vet är att min kostade 350:-.(detta var givetvis inte bruttopriset ut till kund. utan det var snarlikt hifiklubbens)

Märkligt att andra Hifi handlare kan men inte Klubben?

Hifiklubbens inköpare hos deras distributör kan isåfall inte ha mkt pondus i sig om deras netton inte ens kan matchas mot USA:s brutton. Jag hade sett mig om efter en ny inköpsorganisation.

Eller är det som Otto säger det är inte bara frakten som måste bakas in i priset det är senap ketchup, räksallad och bostongurkan :) :lol:

Postad 02 december 2004 - 23:20

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Du har nog missuppfattat Björns jämförelse. Det är inte en jämförelse mellan Hifiklubbens priser och USA utan en jämförelse mellan lägsta pris i Sverige, oavsett butik, och de amerikanska priserna. Vad jämförelsen däremot tydligt visar är att de svenska priserna generellt sett ligger högt men det är ju ingen nyhet, tyvärr.....

Redigerat av Pinnen, 02 december 2004 - 23:22.

Postad 02 december 2004 - 23:24

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Trevligt men en intressant tråd och att det inte spårat ut helt heller.

Jag har inte förstått att Hifiklubben på Sveavägen ska slå igen nu och det är väldigt tråkigt då jag gillade den butiken. Sen förstår jag att deras eventuella brist är samma sak som jag gillar den för. Den ligger inte mitt i city och det är inget folk går förbi när dom ska köpa blöjor till sina barn. Det var väldigt mycket yta och oftast lagom med folk i butiken. Ytorna bidrar till att det finns flera lyssningsytor och vissa bättre och andra sämre men ändå schysst uppställt. Det är betydligt trevligare än när man måste växla bland en massa olika par och koppla om hela tiden vilket är vanligt med en mindre butik.

Kanske ska man börja med att mina intryck av hifiklubben är väldigt varierande men också i samma mängd dåligt som dom själva använder sig av tillfällig personal.

Jag har varit på bla den stora butiken på Sveavägen ett flertal gånger när jag skulle uppgradera till nya högtalare och även varit med vänner och hjälpt med inköp av högtalare. Det som var intressant var högtalare från B&W och modellerna 804 och 803. Men spenderade väldigt mycket tid på att lyssna på 802 när det var tomt med folk under en längre tid.

Inte en aning om varför men det finns en person där med hästsvans som brukar känna igen mig av nån anledning och komma och hälsa och fråga om allt är okej etc. Väldigt lättsamt och mycket trevligt. Jag uppskattar också när dom frågat om det är nåt dom kan hjälpa till med och sen lämnat mig ensam för att lyssna. Något som gör en mer avslappnad och inte minst mindre stressad. Det är nåt som jag råder flera till att göra och det går bra att komma förbi ibland och fråga hur det går etc. Kom på nåt annat och sätt upp fyra videokameror istället om det löser problemet för nervösa butiksägare.

Först så gillar jag inte riktigt det här med fasta priser även om det finns en god tanke i teorin. Det absolut största minuset och problemet som jag ser det är att jag var tvungen att köpa högtalarna om jag ville testa dom hemma. Nåt jag inte var intresserad utav och att köpa högtalare runt 40 000:- utan att testa dom i sitt lyssningsrum eller med ens egna elektronik är enligt mig idiotiskt. Detta avgjorde till slut att det inte blev nåt köp från Hifiklubben och fortsatte istället att leta hos andra handlare.

Detta har jag stött på fler gånger då jag hjälpt andra med inköp etc och när det inte går att provlyssna i hemmen så väljs det oftast bort. Det måste finnas andra sätt att lösa det på istället. Tex att låna ut under nån dag i taget och då kanske butikens demoexemplar. Eller att dra kortet vid utlåning som många andra butiker gör.

Vad jag förstått så får vissa filialer ta in en del av sortimentet efter eget val och vad jag förstått så har tex den i Växjö valt att komplettera med Primare elektronik. Nåt som är ett väldigt smart drag och löser iaf lite med problematiken att man inte får låna hem produkter.

Jag skulle gärna ha provlyssnat mer saker från Hifiklubben om det varit enklare att låna hem produkter. Fortsätter det att vara så att man måste köpa produkten så tror jag att det är väldigt tveksamt om man nånsin kommer att köpa något därifrån ifall man inte kunde låna det av någon annan privat tex.

Kanske en idé att ha lyssningsdagar där kunder kan ta med elektronik och testa i affären eller nåt sånt för att iaf spräcka det lilla mönstret något.

Postad 03 december 2004 - 00:01

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

men dom är nog bettre på klubben
med tankepå att netonnet säger i sin reklam att man bör läggatill en 1000:-
för om de kostar mindre så är dom ju inge bra...... :( :D :D

ni kan ju lita på att monopol produkterna är högmarginal

för att företagen som fins i usa bedriver ju välgörenhet och har ingen vinst alls
dom ger bort alla sina produkter eller ???????????????

ni pratar om att det kostar med löner lokaler osv osv

ok men säg att en hifiklubben snubbe ha 20000:- då är ju han täckt
av max 3 kompletta anlägningar om det är småpaket

om nu lokalen kostar säg 70000/månad troligen inte i småstäderna

ni har ju inga kostnader att talaom dessutom är det inte många säljare i butikerna

reklam ?????? sormarknaderna bombaderar oss med reklam vad tro du det kostar
troligen mer änn vad hela eran butik/personal tillsammans

och ändå är alla stormarknaderna billigare ????????

ni ska vara glada att stormarknaderna låter er vara ifred
för varför ska ni vara ifred fins troligen massa pengar i att
sälja just era produkter som ni faktist har lyckats jobba fram en sorts mystik kring

mvh
otto :) :lol: :lol:

Postad 03 december 2004 - 00:37

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hi-Fi Klubben är öppen för alla
Du behöver inte vara  medlem för att handla hos oss. Alla får fördelar av vår höga kompetens och våra "Direkt-till-dig"-priser. Vår affärsidé är att marknadsföra och leverera lösningar och upplevelser i ljud och bild. Vi har en vision om att vara det mest spännande stället man kan köpa underhållning till hemmet. Vi tror på "Value for Money" och vi tror på "Value for Time"! Därför är du välkommen att besöka oss och se alla anläggningar och lösningar i våra butiker - eller för att hämta den anläggning du har bestämt dig för!

Vi vill gärna att flera kunder får upp ögonen för Hi-Fi Klubbens fördelar
För att kunna ha så låga priser som möjligt skulle vi vilja att kunder var anmälda till Cybertainment. Det skulle spara oss en massa utgifter till posten o.s.v. som vi mycket hellre vill ge till dig i form av Cybertainment-kundfördelar. Marknadsföring via vårt elektroniska nyhetsbrev och Internet är mycket billigare än t.ex. kataloger eller broschyrer varje vecka, och därmed kan vi behålla lägsta möjliga priser.

detta är kan man läsa på http://www.hifiklubb...lar/default.htm

kul att någon pratade om kostnader

varför är pris i butik och nätet samma då :( :D får man moms på köpet :D

mvh

Redigerat av otto zx-7r, 03 december 2004 - 00:38.

Postad 03 december 2004 - 00:50

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så får vissa filialer ta in en del av sortimentet efter eget val och vad jag förstått så har tex den i Växjö valt att komplettera med Primare elektronik. Nåt som är ett väldigt smart drag och löser iaf lite med problematiken att man inte får låna hem produkter.

De butiker som drivs som franchise får ta in produkter utanför sortimentet, medans helägda butiker har gemensamt sortiment. För tillfället så är butikerna i Växjö, Helsingborg samt den nya butiken i Kristianstad franchise, övriga helägda.

Kanske en idé att ha lyssningsdagar där kunder kan ta med elektronik och testa i affären eller nåt sånt för att iaf spräcka det lilla mönstret något.

Det har jag varje dag i min butik. Det tycker jag är helt ok att man tar med sin egen förstärkare för att kolla hur det fungerar ihop. Det är inte jättevanligt, men alla som frågar får hos mig ta med sig egna prylar utan problem. Då får jag också möjlighet att vidga mina vyer och lära mig nya saker!

Postad 03 december 2004 - 00:54

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Det verkar som om det generellt finns åsikter om vår policy kring hemlån. Jag ska framföra dessa till mina butikschefskollegor vid nästa möte för att kunna diskutera alternativ. Har ni fler förslag så framför gärna dem!

Mvh Mathias

Postad 03 december 2004 - 01:13

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Har själv bara positiva erfarenheter av hifiklubben (Den som fanns i Luleå, den i Malmö som flyttade från regementsgatan ner till mobila och nu butiken i Sundsvall). Har alltid blivit bra bemött och framförallt fått mer än godkänd service när jag varit missnöjd med ett köp (för att göra en lång historia kort: köpte en denon dvd1600 tror jag den hette för ett antal år sedan i Malmö. Var aldrig riktigt nöjd med den och nämnde det vid ett besök på samma hifiklubb jag köpt den. Detta var över ett år efter köpet. Försäljaren blev uppriktigt bekymmrad och sa att så kan det ju inte få vara. Han bad mig kolla om de inte sålde någon annan DVD-spelare som jag kunde tänka mig istället och då alltså byta in min. Hittade denon 2800, som jag fortfarande har kvar, och tänkte att varför inte byta in den gamla då. Blev minst sagt positivt överraskad när jag under bytet insåg att hifiklubben bara drog av 500kr från orginal priset (ca 5000kr då...) på min gamla dvd. Blev inte så kort historia ändå men men...).
Sedan tycker jag ,som sagt var ovan, att det är lysande att man får sitta själv och lyssna (läs gärna mer om det i den officiella Nad tråden i det inlägg där jag försöker återge mina intryck av några Nad recivers...).

Gällande hemlån tycker jag förslaget med att butiken drar kortet utan att genomföra köpet så att säga är väldans bra. kommer man tebaks med produkten stoppar butiken köpet (eller drar det åter...). Kommer man mot förmodan inte tillbaka med den lånade produkten är det ju bara för butiken att slutföra köpet. Bra försäkring om inte annat :)

Postad 03 december 2004 - 01:14

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vad mitt pris på ett par CVCLSC215 är, men att vi skulle ha någon ryslig marginal på dem det kan jag lova er alla. Att vi skulle tjäna 4000 kronor extra i förhållande till amerikanarna som "påstås" i tråden är helt felaktigt.

I detta priskrigsinferno kan det vara roligt med lite ironi va? Visst var det inte riktigt denna tolkning du ville få fram va? Ni kanske tjänar 700000 kronor extra per högtalare :)
Väntar med spänning på julen då man får åka till Hufvudstaden och kolla in de nya Denonspelarna :lol:

Redigerat av kalvbräss, 03 december 2004 - 01:16.

Postad 03 december 2004 - 08:37

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

tack till björn som sparade mig lite arbete

...

kolla om ni har tid och lust monopol prylarna konta det som alla säljer
jag gissar på en liten skilnad

:( :lol: :D

Om det undgick någon så var mitt inlägg djupt ironiskt... :)

De svenska priserna var inte från hifiklubben. Det jag ville få fram var att man inte kan jämföra priser rakt av mellan USA och Sverige. Butikerna har helt säkert andra inköpspriser...

För att komma från någon med så djup insikt i hififörsäljningsvärlden känns följande resonemang en aning förvirrat.

ni har ju inga kostnader att talaom dessutom är det inte många säljare i butikerna

Jag sticker ut hakan och påstår att du kanske borde ta en funderare på om dina kalkyler är rimliga. Hört talas om t ex arbetsgivaravgifter? "Inga omkostnader att tala om" och "40-50% marginaler". Låter ju asbra! :lol:

MVH,
Björn

Postad 03 december 2004 - 11:50

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
vad jag ville komma till

är att sormarknaderna har samma/mer i kostnader
och dom har oftast fler anstlälda som dom troligen betalar arbetsgivaravgift för

men ändå är dom billigare !!!!!!!!! mycket billigare

är det bara jag som tycker att 1000:- är minst en hel arbetsdag
och att dessa pengar kan man ge till någon annan än

ett monopolföretag som hävdar att dom är så billiga
så att dom nestan ger bort prylarna

kolla bar på en sådan sak som dollar raset

många har blivit billigare

har sett sony/yamaha på sormarknaderna ramlaned ca 1000:-

men på klubben är det samma pris med mer vinst
att det skulle vara ver dom som gillar hifi ja jo
men dom får defenitivt betalla massa för mycket på monopol produkterna

mvh

Postad 03 december 2004 - 12:30

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0
Att alltid framhäva dollarkursen kan vara vanskligt,en butik har trots allt betalat ett pris för inköpt vara. Bara för att en valuta djupdykar så kan man kanske inte följa efter med REA då uträknade marginaler flyger ut genom fönstret. I slutet av dagen så "drabbar" detta fenom bara den kundkrets som frenetiskt kontrollerar världspriserna = de som ända inte handlar där av ovanstående anledning.

Om ni vänder er till er själva och er egen arbetsplats så kommer ni nog fram till att de flesta butiker, restauranger, elektriker osv.... har ungefär samma påslag.

Postad 03 december 2004 - 12:56

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
jag tycker att ni komenterar något nytt helatiden utan att besvara frågan

ok vi struntar i dollarn men om dollarn hadde kostat 9:- hadde clsc215 kostat
5400:-

nu är det så att klubben försöker seut som småhandlare när dom är
ett rellativt stort företag i större delen av norden

men det är klart vill ni betala massa med mer på era priser
så sätt er på en pall och ifrågasätt inget

sen vore det ql om mattias b slutade med att ducka för alla svåra frågor

mvh
otto :( :ph34r: :D

Postad 03 december 2004 - 13:35

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0

vad jag ville komma till

och dom har oftast fler anstlälda som dom troligen betalar arbetsgivaravgift för

Vilka produkter ur hifiklubbens sortiment är det du baserar detta påstående på?

Postad 03 december 2004 - 13:42

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

vad jag ville komma till

är det bara jag som tycker att 1000:- är minst en hel arbetsdag
och att dessa pengar kan man ge till någon annan än

ett monopolföretag som hävdar att dom är så billiga
så att dom nestan ger bort prylarna

kolla bar på en sådan sak som dollar raset

många har blivit billigare

har sett sony/yamaha på sormarknaderna ramlaned ca 1000:-

men på klubben är det samma pris med mer vinst
att det skulle vara ver dom som gillar hifi ja jo
men dom får defenitivt betalla massa för mycket på monopol produkterna

mvh
otto :(  :ph34r:  :D

Kan det bero på att stormarknaderna säljer så mycket mer än HI-FI ?

Postad 03 december 2004 - 13:50

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Hej Jacob!

Kul att du tyckte om det! Funderar på att ha en TACT-kväll i början av det nya året, vad tror du om det? Kom gärna med förslag!

Jag håller med dig vad gäller kunskapen om andra märken. Jag önskar att jag hade bättre koll på övriga marknaden, jag tycker att det skulle vara en väldigt bra tillgång i mitt säljarbete. Som alltid är det en fråga om prioriteringar. Jag hoppas att kunna få möjlighet att lyssna lite mer på andras sortiment under lågsäsong!

Ang. Thule och Audiovector... Har de dessa på Lefflers? I sådana fall skulle vi kunna ta Thulen under armen och gå dit en kväll så får vi båda veta! :(

Mvh Mathias

Hallå :ph34r:

TACT kväll låter väl väldigt trevligt, men tyvärr börjar vi vandra ganska långt utanför min budget då :P
Är fattig student, iallafall just nu, men det ändras väl nångång :D

Det där med att bära bort till lefflers lät oxå väldigt intressant, men av samma anledning som innan så är det nog att göra sig lite väl mycket besvär för min skull, men tusen tack för "erbjudandet" :D

Mvh Jacob

Postad 03 december 2004 - 13:56

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Efter en mängd, mer eller mindre, sura kommentarer måste jag vara lite positiv till Klubben. Bor själv i Linköping och är inne på Klubben titt som tätt och kollar in deras prylar (samt handlar ibland).

Åtminstone tidigare (när Benny jobbade där) så fick jag låna hem diverse prylar utan att behöva göra någon förskottsbetalning. Bland annat har jag lånat hem den Denon DVD-3800 som jag senare köpte. Jag har även lånat hem ett antal olika kablar för att testa hemma. Inte heller då var det några problem, och betalning krävdes inte.

Vidare har jag varit där med min skivspelare för att jämföra med deras NAD. Inget klagomål då heller, utan den säljare som jobbade då verkade mest tycka det var kul eftersom han själv inte var så insatt på vinylsidan.

Summa summarum, bemötande har åtminstone för mig alltid varit mycket trevligt. Att det sedan inte innebär att jag alltid handlar hos dom beror bland annat på att dom självklart inte kan ha alla märken man kan vara intresserad av. Dessutom finns det också en annan trevlig butik i stan (Lefflers).

Om ni tycker de är alldeles för dyra så är det väl bara att försöka köpa prylarna begagnat eller hitta dom någon annanstans (t.ex. utomlands).

Mvh
Dr_drövel

Redigerat av Unregistered99d4557e, 03 december 2004 - 13:58.

Postad 03 december 2004 - 15:52

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har väldigt svårt för Hifi-klubben generellt. Men det är mer som företag inte de enskilda butikerna. Gillar inte konceptet alls, få märken som ej är utsatta för prispress, samma sortiment i alla butiker osv. Men jag gillar vanligvis inte stora affärskedjer, gillar uppstickare, utmanare osv.

Kolla förresten Sennheiser HD650 (vanlig referenslur)
Hifiklubben: 4298:-
NetonNet: 2990
Skiljer alltså mer än 40% i pris.

Finns många fler exempel men detta är en produkt som inte Hifiklubben har ensamrätt på och där priset är konkurrensutsatt.

läs hela tråden

mvh otto
:( :ph34r: :D

Postad 04 december 2004 - 08:40

Unregistered73310342
  • Unregistered73310342
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
För er som drar paraleller mellan Hi-Fi klubben och stormarknader.

HiFi-klubben är sett till omsättning och antal anställda ett litet företag om man räknar med stormarknaderna i HiFi-branschen. Ta Siba som exempel, dessa har över 30 butiker i Sverige. Sibas stösta butik, Siba Backaplan, omsätter mer per år än vad hela HiFi-klubben Sverige gör.

(Lägg sedan till att Siba finns i Norge, samt att de äger Computer City vilka finns i Sverige, Danmark och Norge med ett 15-tal butiker.)

Så i sammanhanget är HiFi-klubben ett litet företag.

Redigerat av Unregistered73310342, 04 december 2004 - 10:53.

Postad 04 december 2004 - 09:54

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

men dom är nog bettre på klubben
med tankepå att netonnet säger i sin reklam att man bör läggatill en 1000:-
för om de kostar mindre så är dom ju inge bra...... wink.gif wink.gif wink.gif

ni kan ju lita på att monopol produkterna är högmarginal

för att företagen som fins i usa bedriver ju välgörenhet och har ingen vinst alls
dom ger bort alla sina produkter eller ???????????????

ni ska vara glada att stormarknaderna låter er vara ifred
för varför ska ni vara ifred fins troligen massa pengar i att
sälja just era produkter som ni faktist har lyckats jobba fram en sorts mystik kring

mvh
otto wub.gif wub.gif wub.gif

Hmmm... en anställd 20 000 / månad kostar väl då företaget 30 -40 000 med avseende på arbetsgivaravgifter, säg att butiken har 4-5 anställda, då blir det 120 000 till 200 000 i kostnader i månaden. Sen adderar vi hyran för lokalen... ingen aning va det kostar säg 20 000 (om den har ett atraktivt ställe mitt i stan). Då är vi uppe i 140-220 kkr. Då lär dom sälja grejer för 460 - 733 kkr per månad om man räknar på en vinst med 30%, detta kanske är en väldigt hög marginal på vissa produket men vi tar det som exempel. Då måste det alltså säljas 18-30 hifi paket för 25 kkr i månaden, ganska mkt enligt va jag tycker.

OBS!!! jag är ingen ekonom och det jag har räknat på är bara spekulationer och egna funderingar på vad saker kan kosta. Tyckte otto zx-7r räknade lite konstigt... lät som det var så billigt att ha en butik vilket jag inte tror det är... men men.

Kommer nog ändå att ta en titt på HiFi-klubben i gbg i dag och alla andra bra butiker för det är ju alltid kul att dreggla lite på stereo grejer...

/ Joakim

Redigerat av Unregistered168c8572, 04 december 2004 - 09:59.

Postad 04 december 2004 - 10:29

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
roefv: Om du skall till Gbg butiken idag så kommer du träffa Hetfield :(

Postad 04 december 2004 - 12:24

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0
Här i Umeå så slog butiken igen för flera år sen, varför? jo för att dom som drev butiken inte kunde ett skit, jag hadde handlat hos dom under många år men när dom gamla ägarna sålde så blev de slut handlat för min del och för många andra också eftersom butiken gick i konkurs efter bara nått år, man kan inte driva en seriös Hifi butik om man inte kan nått och inte har dom vanligaste sakerna hemma, jag skulle bland annat köpa en komponentkabel på 10m, hadde dom de hemma? nej givetvis inte, sånt har vi inte fick jag till svar, jag gick då till Rc Ljud & Bild där dom hadde allt från 1m till hur lång som helst och jag har sedan dess handlat allt hos dom, i mina ögon så är Hifi Klubben förknippat med oseriösa skojare som inte vet ett skit, i alla fall butiken som fanns i Umeå sista åren före konkurs.

Postad 04 december 2004 - 13:19

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

ingen aning va det kostar säg 20 000 (om den har ett atraktivt ställe mitt i stan).

Nä det verkar du inte ha, kanskei någon håla på landet stämmer detta pris.
Bara ett "hål i väggen" för att kränga kebab på heron city i kungens kurva (stockholm) går loss på 70.000kr/mån

Postad 04 december 2004 - 14:11

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Räkna in vad ett demolager kostar sedan kan jag nämna att vårat lager ligger på 6 siffror i kostnad sedan alla andra räkningar som inte går att räkna på alla fingrar tår och hårstrån på huvudet.

Tro inte folk fattar hur stora utgifter det är med en butik i den storleken.
Service kostar också p åalla apparater osv osv osv osv osv ja ni fattar.

Postad 04 december 2004 - 15:13

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

ingen aning va det kostar säg 20 000 (om den har ett atraktivt ställe mitt i stan).

Nä det verkar du inte ha, kanskei någon håla på landet stämmer detta pris.
Bara ett "hål i väggen" för att kränga kebab på heron city i kungens kurva (stockholm) går loss på 70.000kr/mån

hmmm ja som jag trodde så var det lite dyrare .... :)

Postad 04 december 2004 - 18:53

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
är det bara jag som inte vill bettala förmycket

ok vi säger att klubben har 4 anställda a 40000:-
och att lokalen kostar 100000:-

detta är vad stormarknadernas reklam kostnad är i varje butik

sen till kommer hyra på ca 800-2000kvm

personalen kostar samma eftersom dessa butiker går under handels avtal
fast stormarknaderna har typ 5-8 anställda i en liten butik och upp till 20-30
i en större

demolager jo det kostar men ni säljer ju knappast era demon till minus
det är någon som hadde fått 6m kabel kostnad för klubben 50-100kr

stormarknaderna har enorma demolager

men endå är de billigare ?????????????????????????????????????????????????????

mvh
otto :) :unsure: ;)

Postad 04 december 2004 - 19:18

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Exakt vilka priser/produkter menar du när du jämför "stormarknaderna" med Hifiklubben?

Postad 04 december 2004 - 20:52

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Att alla ovanstående butiker kan sälja denna lur för under 4000:- när inte Hifiklubben klarar av det, ja då blir jag lite rädd att många blir lurade av Hifiklubben och deras priser på monopolprodukter. Men jag skyller inte på Hifiklubben. De är ett vinstdrivande företag och de håller sig till det svenska regelverket (mig veterligen).

fler som inte läser hela tråden

men efter som att dessa felar så mycket i pris varför skulle dett inte fela mer på
monopol produkterna ??????????????????????????????????????????????

har en kort fråga till dem som inte jobbar på hifiklubben

SKULLE NI ÚPPSKATTA OM DESSA MONOPOL PRODUKTER GICK ATT KÖPA
PÅ STORMARKNADER MED LITE PRISPRESS ELLER VILL NI
FORTSÄTTA ATT SLÄNGA BORT ERA PENGAR ????????????

maila till stormarkanadernas hemsidor som ni vet är det marknaden som styr

mvh

Postad 04 december 2004 - 22:50

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Mjo, såg i inwarehouse reklam blad att dom nu säljer Denon också :)

Men visst jag betalar hellre lite mer för att kunna lyssna på sakerna i butik men jag betalar inte hur mycket som helst bara för det. Och speciellt inte som det är nu att jag får åka totalt runt 24,mil för att komma till den närmaste hifi-klubben och tillbaka. Då kan man räkna på pengarna för bensin också.

Postad 05 december 2004 - 00:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Vad är detta för okunnigt tjatande om hifiklubbens monopol med direkta jämförelser till andra konkurrenter?

Då är det ju inte monopol!

Köp grejerna på netonnet om inte hifiklubbens priser passar!!!

Hur svårt kan det vara...

Hifiklubben ska med rätta inte jämföras direkt med en enskild liten, lokal hifihandlare, men å andra sidan så är skillnaderna nästan lika stora mellan hifiklubben och "stormarknaderna".

Hifiklubben säljer hifiprylar.
Stormarknaderna säljer det mesta, bara det är elektriskt!

Bara ta elgiganten som ett exempel.
Jag råkar veta att de t.ex. brukar skicka drygt en pall (!) trådlösa telefoner i månaden till serviceverkstäder. det innebär runt ett hundratal telefoner. Vilket i sin tur innebär att de tar in kanske så mycket som ett tusental telefoner i månaden, för försäljning. Och då pratar vi enbart om trådlösa telefoner (av sämre kvalitet :) ). Då har vi alltså inte nämnt något om alla de andra artiklarna elgiganten tar in och säljer (skulle gissa på att det rör sej om kanske 1500 olika artiklar...

Jag tror inte hifiklubben köper in mycket mer än ett tusental artiklar per månad INALLES! Alltså ALLA hifiklubben butiker i sverige tillsammans.

Detta kan alltså betyda att hifiklubbens omsättning ligger runt 1000:- artiklar per månad medan elgigantens omsättning förmodligen ligger runt 500.000 artiklar i månaden (om man ser till alla butikerna i landet).

Det ser ju onekligen ut som om det inte skulle kunna driva butik i stil med hifiklubben, men det just det generellt högre priset på hifiklubbens varor gör att det trots den mycket mindre omsättningen fungerar...

Otto, det är ingen som vill betala för mycket, men å andra sidan så får man se lite på VAD det är man betalar för också.

Du kan ju glömma att du kan gå till elgiganten och få hjälp med hdcd-problem mellan en dvd-spelare och en plasma t.ex....

För övrigt så vill jag nog också påpeka att butiksverksamhet inte fungerar riktigt som du har uppfattat det. Framför allt inte lönekostnaderna...

4 anställda som i genomsnitt har 20.000:- före skatt kostar runt 112.000:- kronor (med 40% arbetsgivar-avgift), sen tillkommer kostnader för vikarier (under ledigheter och liknande), sjuklön m.m....
Butiks-yta kostar väl i runda slängar 1000:- kvm i centrala delar av våra städer (kan säkert variera). Demo-prylar (de som står uppställda för provlyssning) kan vem som helst ta reda på vad de kostar (det är bara att gå runt med en miniräknare och summera), jag skulle gissa på helsingborgs hifiklubb har prylar för några hundra tusen kronor uppställda, sen kostar prylarna på lagret (de som är avsedda för försäljning) minst det dubbla, förmodligen får man trippla kostnaden för demo-prylar för att komma i närheten av kostnaden för hyllvärmarna (om man utgår ifrån att butikerna i genomsnitt har 3 st av varje demo-produkt på lagret). Bortsett ifrån dessa kostnader som förmodligen landar på drygt någon miljon kronor, så tillkommer distributions-kostnader (alla leveranser), reklamationer, serviceärenden, försäkringar, el, vatten, telefoni m.m....

Det är inte lätt att bli rik på att sälja hifi-produkter. Sedan webshopparna dök upp så har konkurrensen hårdnat rejält...

Att jämföra rakt av med priser i usa är inte heller rättvist. Till att börja med så är det inte samma produkter som säljs i usa som i sverige (i varje fall inte elektroniken). Usa är en jättemarknad på mellan 200 och 300 miljoner invånare sverige är en liten med endast runt 8 miljoner invånare (eller var det 9 numera), apparaterna som säljs i usa är som sagt inte desamma som säljs i sverige. Den mest märkbara skillnaden är att usa kör med 120 volt nätspänning medan sverige kör med 240 volt. Men det största skillnaden är att sverige har andra krav på elsäkerhet och liknande än vad usa har. Eu-medlemskapet har gjort det lite bättre eftersom det numera är samma regler i alla eu-länder så att en pryl som säljs i tyskland kan mycket väl säljas i sverige också.

Den största prismässiga skillnaden mellan sverige och usa utgörs dock av frakt, tull och moms kostnader. Räkna lite på det otto så kommer du att upptäcka att i de flesta fall så är det inte alls så stora förtjänster med att beställa grejer ifrån usa jämfört med att köpa dom här hemma...

Det går säkert att klämma hifiklubben på lite lägre priser, men jag är tämligen övertygad om att svängrummet inte är alltför stort!!
Vad värre är så tror jag att om hifiklubben tvingas sänka priserna för mycket så kommer det att gå ut över servicen. Den största kostnaden är personal-kostnader och det är också där man brukar skära när vinsterna minskar. Mindre personal-styrka som samtidigt ska göra likamycket (eller mer) som tidigare ger automatiskt sämre service...

Se bara på servicen du får hos stormarknaderna...
De vet ju inte ens vad det är dom säljer...

Postad 05 december 2004 - 00:18

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Vad värre är så tror jag att om hifiklubben tvingas sänka priserna för mycket så kommer det att gå ut över servicen. Den största kostnaden är personal-kostnader och det är också där man brukar skära när vinsterna minskar. Mindre personal-styrka som samtidigt ska göra likamycket (eller mer) som tidigare ger automatiskt sämre service...

Se bara på servicen du får hos stormarknaderna...
De vet ju inte ens vad det är dom säljer...

En mycket bra poäng som få tänker på.

Postad 05 december 2004 - 00:55

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

fler som inte läser hela tråden

Du jämför priser med webshoppar, inte "stormarknader" på en vara som Hifiklubben dessutom inte har monopol på.....! Lite mer fokus i argumenteringen hade inte skadat........

Redigerat av Pinnen, 05 december 2004 - 00:56.

Postad 05 december 2004 - 01:57

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Du jämför priser med webshoppar, inte "stormarknader" på en vara som Hifiklubben dessutom inte har monopol på.....! Lite mer fokus i argumenteringen hade inte skadat........

det är det som kallas monopol eller har jag fel ???????????
och det är inte bara webshopar som är betydligt billigare

det är ju bara de varor som fins hoss andra som man kan kolla
som det är rätt mycket som haltar i era mothugg och argumentering

fattar inte folk att det som är monopol på är bra mycket mer än
så dyrt som det som går att kolla ???????????????????????????

gillar ni att betala förmycket ?????????????????????????????

och ja jag kan tänka mig att betala mer i en butik men inte nästan dubbelt
och aldrig aldrig på hifiklubbens webshop

mvh

Postad 05 december 2004 - 02:16

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Vad är detta för okunnigt tjatande om hifiklubbens monopol med direkta jämförelser till andra konkurrenter?

jasså det tycker du ?????????

försök inte ens att försöka övertyga mig om att hifiklubbens netto
är högre änn bruttot i usa

nä och du har rätt på stormarknaderna får man nog lite sämre kunskap
om man går till fel säljare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det är nämligen så tror jag i min ovishet att stormarknadsäljaren
som kan brödrostar inte är så duktig på att sälja hifi

som du säger det kan finnas upptill 1500 art på en stormarknad
troligen mycket mycket mer

sen är det lite kul som du säger usa har inte 220v "idag 230"
men dom har nog 4ohm 6ohm 8ohm osv osv i högtalarna

eller har de en annan standard där oxå ?????????????????

snälla förklara detta med högtalarna för mig

mvh

Postad 05 december 2004 - 02:44

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Så skulle man kunna summera det hela. Hi-Fi Klubbens sortiment består, som jag ser det, av tre olika kategorier:

1. Produkter som är våra märken (Denon, NAD, Cambridge, Gale, B&W, DALI...)

2. Produkter som faller inom "DAGSPRIS"

3. Övrigt (Bärbart, hörlurar, dämpfötter, kablage osv)

Priserna inom den första kategorin kan i teorin sättas precis som vi vill, men i praktiken så kan de inte det. Marknaden styr ju. Hade vi satt priset på ett par Dali Concept 6 till 10000 kronor så hade vi inte sålt så många, däremot till 3998 så är det en prisvärd högtalare. I och med att vi är grossister så kan vi spara in pengar och erbjuda produkter till ett lägre pris (än vad de annars hade kostat). Exemplen är otaliga! Cambridge, NAD, Marantz osv.

Priserna inom den andra kategorin sätts i paritet med marknadens lägsta priser. Om ni ser ett lägre pris, skicka oss ett e-post så sänker vi. Vi har kanske inte tid att följa med på alla produkter hela tiden, men ser ni ett lägre pris här så hojta till så är det sänkt hos oss.

Priserna i den sista kategorin sätts enligt våra leverantörers rekommenderade priser eller kanske något lägre.

Nu är det så här i världen att av Hi-Fi Klubbens omsättning så ligger en stor majoritet i de två första kategorierna. Vi har valt att ha den sista med för att bredda vårt sortiment för de kunder som tycker vi är trevliga att ha att göra med och uppskattar vår service. Sitter man och surfar på de tusen olika "hitta-lägsta-pris-denna-sekunden"-sidor så är vi inte med där inom denna kategori. En Sennheiser HD650 kostar 3000 spänn på Netonnet medans det rekommenderade utpriset är 4500. Vi tar 4298. Valet är ditt! Våra konkurrensmedel är trevliga butiker och personal som är kunnig och serviceinriktad. Andra konkurrerar med pris.

Postad 05 december 2004 - 04:00

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1 189 inlägg
  • 0

Valet är ditt! Våra konkurrensmedel är trevliga butiker och personal som är kunnig och serviceinriktad. Andra konkurrerar med pris.

Ja du, jag har blivit bra bemött av kunnig personal även i stormarknadskedjor som onoff och elgiganten. Vill också påpeka att jag har blivit dåligt bemött även i Hifiklubben av medarbetare som inte verkar så motiverade att sälja något eller bryr sig om kunden.
Så ditt argument verkar inte hålla riktigt.

Postad 05 december 2004 - 11:34

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Det är ju därför som mattias startade tråden.

För att få höra vad vi tycker om bland annat servicen så att de kan förbättra sej.
Eftersom det förmodligen inte går att göra så hemskt mycket med priset så får dom göra något åt servicen och butikerna.

Jag kan inte svara för vilka marginaler som hifiklubben har men jag känner till flera mindre butiker som definitivt inte har så stora marginaler och som lever på kunder som har blivit så pass nöjda med servicen så att de anser det värt pengarna...

Otto, det är inte helt ovanligt att mindre butikers "netto"-pris på en vara är betydligt högre än stora kedjors "brutto"-priser. Med tanke på att varorna dessutom kanske inte är desamma (med undantag för högtalare, de räknar jag inte som elektronik), så varför skulle det vara så orimligt att kedjor i usa som förmodligen omsätter tusentals varor varje dag skulle kunna hålla bättre "brutto priser" än vad 14 hifiklubben butiker i sverige har som "netto-pris"??

Även om hifiklubben är grossister så innebär det att kostnaderna som finns i ett grossist led har försvunnit. Folk i distributions-kedjan ska fortfarande avlönas, det enda som möjligtvis försvinner i och med att hifiklubben själv hanterar distributionen är kraven på vinst i "grossist-delen" av deras verksamhet. Kostnaderna för att frakta, samla ihop, lagra och fördela varorna till olika butiker finns fortfarande även om det sker i hifiklubbens regi...

Jag menar bara att det ger inte så mycket att klaga över priserna här i tråden, men det kanske kan ge desto mer att föreslå förbättringar av servicen.

Som jag tidigare nämnde så tror jag att det hade varit bra om man hade kunnat låna hem prylar av hifi-klubben och det hade definitivt kunnat vara det som hade gjort mej till en stamkund...

Skulle faktiskt gärna vilja höra vad mattias tycker om det förslaget?

Postad 05 december 2004 - 12:35

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Som jag tidigare nämnde så tror jag att det hade varit bra om man hade kunnat låna hem prylar av hifi-klubben och det hade definitivt kunnat vara det som hade gjort mej till en stamkund...

Skulle faktiskt gärna vilja höra vad mattias tycker om det förslaget?

Så här ser jag på saken personligen: Om en kund som är inne ofta i butiken och kanske till och med köpt något av mig skulle fråga om han/hon fick låna hem en grej så hade jag lånat ut den. För då finns det ett förtroende uppbyggt mellan oss och jag kan vara rätt säker på att få tillbaks min vara. Däremot om det kommer in en fullständig främling som jag aldrig sett förr så vill jag vara mer säker på att varan kommer tillbaks och mitt sätt att lösa problemet tills nu har varit att sälja den. Risken kanske inte är så stor att varan inte kommer tillbaks, men det är en risk som jag inte har råd att ta, i alla fall inte i min butik.

Som jag sagt tidigare så ska jag ta upp detta med mina kollegor vid nästa butikschefsmöte eftersom många har tagit upp det som en brist hos oss. Vi vill finna en lösning som fungerar både för oss och för våra kunder. Har ni förslag så framför dem! Antingen här i tråden eller i ett PM.

Mvh MaTHias
Hi-Fi Klubben Linköping

Postad 05 december 2004 - 13:00

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Det är ju därför som mattias startade tråden.

För att få höra vad vi tycker om bland annat servicen så att de kan förbättra sej.
Eftersom det förmodligen inte går att göra så hemskt mycket med priset så får dom göra något åt servicen och butikerna.

Precis, tycker också att det nu räcker med fjortis-inlägg (oavsett åldern på "skribenten") där en person lagt nästan alla sina inlägg någonsin på Prisjakt i den här tråden. Enbart på att tjata om samma sak.

Postad 05 december 2004 - 15:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Mathias, jag har full förståelse för det här med att låna ut grejer i förtroende till sina stamkunder, men jag anser ändå att det är en brist att inte, som fullt främmande, kunna låna hem grejer för att testa med. Som jag nämnde tidigare så är det huvudorsaken till att jag inte har varit kund hos hifiklubben. De grejer som jag tycker är intressanta är saker som t.ex. förstärkare, dvd-spelare och högtalare, men eftersom dessa grejer inte finns i några andra butiker så finns det inte heller möjligheter några möjligheter att "se" vad grejerna går för utan att betala fullpris, d.v.s. köpa sakerna.

Som jag också nämnde tidigare så brukar jag "botanisera" marknaden låångt innan jag kommer till skott och jag har ekonomiska möjligheter göra affär (man är väl sugen) och då faller hifiklubben bort fullständigt. Den dagen jag har pengarna tillgängliga då vill jag inte börja leta efter vad det är jag ska ha, då vill jag vara färdig med mitt "botaniserande" och vara hyffsat säker på vad jag ska lägga pengarna på...

Det finns inget värre än att ha en summa pengar på fickan när man letar prylar, risken är överhängande att man köper första bästa man stöter på och sen i efterhand får ångra sej bara för att man "missat" en massa andra kul saker...

De inköp jag har gjort har varit i butiker som har tillmötesgått mina önskemål om att få prova sakerna hemma och på så sätt hjälpt mej att hitta det som jag tycker är mest prisvärt.

Eftersom det innebär en risk för Er när okända "främlingar" kommer in och vill låna grejer så föreslår jag en kompromiss.

Varför inte möta upp mina önskemål halvvägs?
Begär en deposition istället för fullpris. Säg t.ex. att Ni begärde 25% av varans värde i deposition. Jag har stött på sådana arrangemang tidigare och har inga problem med det. En deposition visar ju att man är genuint intresserad, även om det inte täcker era kostnader vid en eventuell förlust. En mindre deposition gör ju det ändå möjligt för mej att få prova saker i god tid innan ekonomin tillåter ett inköp.

En annan möjlighet skulle kunna vara en slags uthyrningsverksamhet eller en avtalsförbindelse där låntagaren förbinder sej att ersätta alla eventuella skador eller förlust av prylen man lånar. visserligen ska detta administreras men jag tror att eventuella problem trots detta är sällsynta och administrationen innebär ju inte mer problem än vad det är att skriva ut ett köpe-avtal.

Postad 05 december 2004 - 19:22

Unregistered88460f69
  • Unregistered88460f69
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hifiklubbens bemötande.

Var nyligen i Helsingör för att julhandla, medan sambon sprang omkring och köpte vin & ost. Jag valde givetvis att besöka det numera väl omdiskuterade "retailkonceptet" hifiklubben. Jag valde givetvis först att provlyssna bl.a. B&W:s 705:or. Den danska säljaren vred på och gick därifrån.
Jag lyssnade ca 5 minuter och konstaterade att de lät helt ok, om inte annat fick jag komma in i värmen en stund. Då till frågan:
Min fråga var enkel jag ville köpa B&W Nautilus 805. Till en början var det mest besvärande. Men han kollade på sitt blad och räknade lite, när jag la till att jag ville ha de billigt tittade han frågande på mig. Han trodde att det kanske skulle finnas några han kunde få tag på. Då skulle priset isåfall hamna på 15 800:- 2000:- kr i rabatt mot vad de nya kostar. När man är uppe i den prisklassen är inte en 2 tusing särskilt viktig.

Jag frågade om det verkligen kunde stämma, eftersom jag kunde köpa NYA för bättre pris än det slutade säljaren se mig i ögonen och tog det nästan som ett hot. Släppte sina papper och blev genast mycket mycket mindre åt det otrevliga hållet.

Detta är inte unikt för HIFI klubben Danmark! Skicka era expediter (för det är expediter) på säljkurs! Ge dem provision så att de blir hjälpsamma.
De säljarna som skiljer sig från mängden är "spec-kungarna" finns några sådana också. I en butik i södra sverige demonstrerade de en projektor för mig. Jag lovar att han talade oavbrutet i 10 minuter om vad den hade för prestanda. Inget hur rummet ser ut, vad jag har för utrustning vad jag har idag. Det denna säljaren sa var även "lag". Det var en envishet som var störande och på ett tråkigt sätt verkade överlägset.

Dessa gånger blev jag inte ens så intresserad så att jag frågade om något pris. Hade jag gjort detta hade nog inlägget varit tre gånger så långt.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.