Såja
Idag vid lunchtid ringde UPS på dörren och skulle leverera min HVD208, folk har efterfrågat en recension, så jag ska försöka mig på att skriva en, låt mig först säga att jag är definitivt igen författare och jag har aldrig någonsin skrivit en recension av något förr så ni får ta det för vad det är.
HVD208 High Definition DVD Player
-----------------------------------------------
Förutsättningar:
För en 6-7 månader sedan köpte jag mig en ny dvd spelare som skulle ersätta min gammla Pioneer 535, valet föll då på en H/K-DVD31 mest
för att den matchar min H/K förstärkare bra, både ljudmässigt och rent estetiskt, jag hade vid den tidpunkten inte en tanke på att man kunde
behöva något annat än komponent utgångar för bild på en dvd spelare och tyckte att min H/K räckte och lite till. Sedan för någon månad sedan så infann sig
uppgraderings djävulen hos mig och det skulle inhandlas en projektor efter mycket provtittande och informations letande så bestämmde jag mig till slut för
en Sony VPL-HS50 projektor, sagt och gjort en sådan inhandlades och jag insåg innan jag fått projektorn att nu räckte inte min H/K dvd spelare till längre nu skulle
det ju vara digital bildöverföring för att få ut max av bilden.
Till sambons stora förundran så började jag leta efter en ny dvd spelare, men eftersom jag tänker behålla min H/K spelare var jag inte beredd på att lägga ut hur mycket
som helst på en ny, dessutom skulle en eventuellt ny spelare kunna mäta sig med min H/K spelare rent estetiskt jag började leta igenom utbudet på hemmaplan och dom
flesta föll bort direkt, antigen kostade dom mer än vad jag var villig att ge eller så var dom rent ut så fula att jag inte ville ha dom för det, ni kanske märker att jag är
väldigt fixerad vid hur saker ser ut

, En pryl kan vara hur bra som helst men tycker inte jag att den ser bra ut finns det inte en chans att jag köper den.
Jag såg en topic i forumet här på prisjakt om en mysko kina spelare som skulle klara av något konstigt HD DVD format samt ha HDMI utgång, surfade direkt till tillverkarens sida och
deras hype om spelaren, enligt dom skulle den vara världens åttonde underverk eller något, men jag fastnade för utseendet på den, en slimmad spelare snarlik min H/K. Dessutom var priset på
225$ US inte illa. Här på forumet var det mest snack om det var äkta hd-dvd som den kunde spela eller inte tyckte jag. Kollade även runt på lite andra forum och där fanns lite mer info
att hämta, vissa avskydde denna spelaren och tyckte i stort sett att skiten ej skulle få säljas, andra höll med tillverkaren och ansåg att den var en mindre revolution.
Jag funderade i några dagar sedan bestämmde jag mig för att besälla en och avgöra själv vad jag tyckte. Jag resonerade som så att även om spelaren
var skit så var det inte hela världen med tanke på priset. Sagt och gjort en beställning lades.
Vad är det då som är så speciellt med denna DVD spelaren kan undras ?, för att klargöra detta lite så tänker jag bara quota tillverkaren.
* 720P/1080i/1080P via component, HDCP is not required.
* 1280x1024/1024x768,800x600,640x480 via VGA
* 720P/1080i/1280x1024/1024x768/800x600/640x480 via HDMI, HDCP is not required.
* First DVD Player in the world that supports 1080P (1080 Progressive Scan).
Eftsom jag inte än hittat någon lokal butik som säljer DVD spelaren så vart jag tvungen att beställa den från kina, så jag tänker inleda denna lilla recension av dvd spelaren med att recensera butiken.
Köp av HVD208 görs genom websiten
http://www.neodigits.comPresales supporten hos neodigits var väldigt snabba på att svara på frågor och ge information om produkten, olika betal alternativ, fraktkostnader osv men inte på
ett påträngande "vi vill sälja" sätt, dom var helt enkelt raka och enkla att ha att göra med.
Jag fick en del strul med att betala med mitt visa kort av någon anledning, varken neodigits eller min bank kunde förklara varför, så det blev till att använda paypal
istället och det fungerade bra, efter beställningen var laggd så tog det inte många timmar innan jag hade mitt UPS tracking nummer så att jag kunde följa min spelare på vägen hit.
Neodigits hade utlovat en leveraqns tid till europa på 7-9 dagar vilket lät bra, efter sju dagar så var spelaren framme.
Sammanlagt tyckte jag att det var mycket bra och enkelt att ha med neodigits att göra, kan tänka mig att köpa ifrån dom igen.
Paketet.
Spelaren kom väl förpackad. Först så var det standard UPS plast omslag på kartongerna, under det fanns det en vanlig kartong och i den låg dvd spelaren i ytterligare en förpackning. Igen större risk för
transport skador med andra ord.
Innehåll i paketet.
1 St NeuNeo HDV208
1 St Fjärrkontroll
1 St Nätkabel typ amerikansk
1 St Manual
1 St AV Kabel modell billigare än billigast
2 St Batterier
1 St HVD (720p) version av filmen 'House of flying daggers' (Extra tillval).
1 St HVD (720p) version av filmen 'Le Peuple Migrateur' (Extra tillval).
Intryck av innehållet i paketet.
DVD Spelaren ser hyffsat gedigen ut, inte alls så plastig som jag hade föreställt mig, rent kvalitets mässigt så känns den på utsidan rätt snarlik min
H/K (somliga anser dessa vara plastiga, jag anser att dom är snygga). Nästa pryl att inspektera var fjärren och nu blev jag riktigt riktigt rädd, något fulare och
plastigare mög får man nog faktiskt leta efter, bara att hoppas att min Sunwave multifjärr kan hantera detta så jag slipper ha hädelsen framme bara. Bild på denna styggelse finns i mitt galleri
Inkoppling och första test:
Mina förutättningar för testet ser ut som följande:
Bild: HVD208 till H/K AVR430 via komponent. H/K AVR430 till Sony VPL-HS50 via komponent. Duk är en uppspännd tupplur i väntan på bättre duk.
Ljud: HVD208 till H/K AVR430 via Optisk kabel.
När jag hade kopplat in spelaren och startat den åkte släden ut och här kom nästa chock, släden på denna spelare är om möjligt ännu plastigare än vad
fjärren är, släden är så tunn att den ser ut att kunna knäckas utav vikten skivan när man lägger i en film. ahhh plast plast plast
Jag tänker inte koncentrera mig vidare mycket på hur den låter, jag är en av dom lyckligt??! lottade personer som har otroligt svårt att höra
hur bra/dåligt något låter, detta fast jag enligt min läkare har perfekt hörsel. Det jag tyckte mig höra var ett något mörkare ljud än vad jag är van vid från
min H/K dvd spelare.
Bilden då ?
Till att börja med slängde jag i min referens film Gladiator (Signature ed, R1), körde standard upplösning, dvs ingen skalning igång och bilden matchade väl min H/K spelare, det jag tyckte
mig se var viss artefakt bildning vid svepande sekvenser som jag inte lagt märke till innan, detta var dock inte så allvarligt att det störde något nämnvärt. Möjligtvis så upplevde jag bildtonen som något mörkare än min
andra spelare också.
Nästa film att åka i spelaren var Le Peuple Migrateur HVD, HVD är helt enkelt en vanlig standard dvd encodad i 720p, dvs något halvfabrikat mellan vanlig DVD och HD DVD.
När filmen startade så trillade jag nästan baklänges, vilken kvalietet och skärpa i bilden det var, jag har sett hd material förr på plasmor men detta här slog allt annat jag sett
med hästlängder, klartheten i bilden var nästan helt overklig. Jag satt och kollade på hela denna filmen och bara njöt av bilden, ska tilläggas här att det är en fransk film som
handlar om fåglar, talet är på franska och textningen på kinesika, dvs jag fattade inte ett smack men kunde inte sluta titta.
Nästa film att bli testad var Gladiator igen, denna gången scalad till 1080i (fortfarande komponent) och återigen blev jag helt lycklig, bilden var makalös, dock så tyckte jag mig se av artefakterna vid svepande sekvenser precis som
jag gjorde med oskalad bild, kanske aningen mörk här med men för övrigt inget annat att klaga på än så länge, ska sätta mig och kolla hela gladiator efter jag postat detta.
Jag tror faktiskt inte att det enligt mig finns mycket mer att önska rent bildmässigt för 225 dollar.
Inställnings möjligheterna på denna spelare är inte mycket att hurra för, i menyerna finns bara standard sakerna att välja på dvs utsignaler, barnlås, tv format och lite sådant frågan är väl bara om man igentligen behöver mer, så på det hela är det
en väldigt enkel spelare.
Vad som är intressant nu är hur bilden kommer att upplevas med en ordentlig duk, samt HDMI out istället för analog komponent signal. Det finns också en firmware uppgradering att tillgå som jag hade tänkt kolla på och
se om det är något som ska slängas på.
Slutsumma då, så här efter en 2-3 timmars testande är jag väldigt nöjd och kommer nog att forsätta vara det under förutsättning att dom plastiga delarna håller. Spelaren är billigt och man ska inte förvänta sig någon extrem kvalitet men jag tror att
spelaren duger för dom som söker en billig spelare med HDMI interface, att man sedan får schyssta scaler funktioner på köpet är bara en bonus.
Bilder på spelaren finns i mitt galleri för dom som är intresserade.
Nu ska jag återgå till mina tester och film tittandet, men är det något mer specifikt ni önskar veta så bara slunga iväg ett PM till mig.
EDIT: radbrytningarna blev väldigt konstiga här, skrev detta i ultraedit och pastade sedan här bara, pallar inte fixa till det så ni får stå ut med det
Redigerat av Unregisteredd07f8978, 29 mars 2005 - 22:27.