Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Marantz DV-9500 *

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 augusti 2005 - 11:34

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Beck "Sea change" sacd. Den bästa sacd-mixningen jag
hört. Tog med den igår för att testa 9500 i en butik. Jag fick gåshud, fast jag
haft skivan i ett år nu.

Vet du vad det var för kringutrustning?

Köpte 9500án förresten. Brydde mig inte ens om att testa en Denon 3910.
Den må ha hur många bildinställningsmöjligheter som helst, Marantzen kan den aldrig piska i 2-kanal & sacd.

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis! Du kommer vara så nöjd, ty ljudet är verkligen bra!

Postad 12 augusti 2005 - 13:12

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Sitter just nu och lyssnar på Steely Dan Two agaist the nature DVD-A i stereo 24/96...
Låter så otroligt bra!!!

Grattis Karla2 till köpet!!!
:P

Postad 12 augusti 2005 - 13:41

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Kringutrustningen den hade på ljudinredningsbutiken i Västerås var en
Marantz SR8500 (lite osäker på SRxxxx). Audiovector MI3 Signature golvare,
center & stativare bak, Velodyne (ej dd) sub. Uppkablat med Audioquest sidewinder.

Har själv JMLab Chorus S 726 + center + 705 & Sub: SVS Pc-ultra.Kan inte på låååååånga vägar matcha Audiovector förstås. Har ej kört Marantzen hemma, men stora delar av skivsamlingen lär passera ikväll.

Har hittills provat sacd med Pioneer 668 och denon 2200. 668án hade problem med LFE-kanalen, då den i sacd har en tendens att vara svag. 2200án har en möjlighet att höja LFE +10dB, så det var bra. LFE-kanalen lät bra i den lilla Velodynsubben igår, höjde den dock några dB gentemot dom andra högtalarna.

Postad 12 augusti 2005 - 17:17

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hallå,

Knepigt, när jag loggar på hemma ser jag inte tex dom inlägg jag gjorde på jobbet idag. Nåväl, har kopplat upp 9500 nu. Kan Ni förklara att det finns två utgångar för front. Är jag helt ute å cyklar om jag kopplar in mina 6 RCAér för SACD/DVD-a + mina dedikerade RCA-par för 2-kanal på front2??

Postad 12 augusti 2005 - 17:29

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Hallå,

Knepigt, när jag loggar på hemma ser jag inte tex dom inlägg jag gjorde på jobbet idag. Nåväl, har kopplat upp 9500 nu. Kan Ni förklara att det finns två utgångar för front. Är jag helt ute å cyklar om jag kopplar in mina 6 RCAér för SACD/DVD-a + mina dedikerade RCA-par för 2-kanal på front2??

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt tänkt,gillar verkligen det där med dubbla utgångar för front! :blink:

Postad 12 augusti 2005 - 19:38

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Projen är på service så jag har hårdkört 2-kanal och sacd hittills. Mina intyck så här långt:

2-kanal, testade skivor:
Nine Inch Nails: With Teeth
Depeche Mode: Ultra
Emmy Lou Harris: Wrecking Ball
Massive Attack: Mezzaine

DVD-A
Foo Fighters: One by One

SACD
NIne Inch Nails: Downward Spiral
Beck: Sea Change

Innan jag insåg att jag måste dra på volymen mer än tidigare var jag ganska frågande. Min Denon 2200 via C. Audio DAC-3 lät minst lika bra tyckte jag. När jag väl prövade att trycka på lite mer var det som om himmlen öppnade sig.
Mer upplösning, tightare bas osv... Jag måste erkänna att mina första intryck var: "jaha det här är hifi, fan vad trist", men ju mer jag kört och volymen ökat så inser jag att man kan få tryck och upplösning på samma gång. Vilken spelare!!!
Vad gäller sacd/dvd-a däremot så hörde jag direkt att det här var högkvalitativt!

Nu ska jag pröva lite film (komposit till min 14" TV höhöööö) för att se hur den hanterar tex flying daggers och I robot.

(Nån kunnig kanske kan förklara varför jag var tvungen att öka volymen jämfört med min gamla setup)

Postad 12 augusti 2005 - 19:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
En teori är ju att man kan spela högre innan det låter dåligt med en bra spelare. Ljudet är kanske renare så man inte uppfattar volymen som lika hög fast det i själva verket är så.

Det är min erfarenhet av lite finare prylar, man kan dra på utav bara "#¤#"!!"# och det låter fortfarande riktigt bra.

Postad 13 augusti 2005 - 15:07

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Sitter nu och bläddrar lite i aktuella "What Hi-fi" och läste en lite artikel om nya SR-9600 och kommand DV-9600. Tänkte citera en liten passage för er här:
The groundbreaking DV-9600 is one of the first DVDplayers ever capable of upscaling images to 1080p. It's fully prepared for the high definition future - though currently only a few displays devices offer 1080 lines of resolution.

Låter rätt ballt men det står inte exakt när den kommer. Priset ska ligga på 1499£ och blir väl knappt 20.000 kronor i Sverige antar jag.

Postad 25 augusti 2005 - 19:43

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Nu har jag haft denna maskin i 2 veckor:

- Mkt kompetent cd-spelare. Fast djup bas, behagligt mellanregister, upplöst diskant utan att bli vass, bred och djup ljudbild.
- Överdj**lig sacd spelare. Sanslös detaljnivå, sömlös integration mellan högtalarna.
- Bild: Här är jag inte rätt man att uttala mig. Kan bara konstatera att tex macroblocking (hdmi) som folk nämner i Denon 3910 tråden inte existerar. Behöver dock hjälp av en polare för att trimma in proj-dvd, innan jag kan bedömma bilden. Dock absolut inte sämre än min gamla denon 2200 (via komponent)
-Risiga DVD-r skivor som denon 2200 bara vägrade att spela tar 9500án utan knussel.
- Såg frågor om den tar dvd+r. Det gör den.
- Fjärrkontrollen är dock billig och rörig. För vissa funktioner måste man gå in i menyn, som borde finnas som direktval på fjärren

Men om den är värd 20000 Kr, hmmmmmmm? (Köpte den för 11500). Då kan det vara läge att se på en kombo med en ren dvd + cdspelare.

Postad 26 augusti 2005 - 10:24

Unregisteredd8db1c15
  • Unregisteredd8db1c15
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hallå,

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver ej använda front 2 för 2-kanalsmusik det kommer ut från front 1 (multi-ut). Front 2 används om du har en separat 2-kanalsanläggning enl Ultimate Sound. Jag har beställt en dv 9500 och ställde just den frågan. Hoppas det funkar i verkligheten.

Postad 26 augusti 2005 - 11:30

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag har gjort på följande vis på min DV-9500
5.1 ut till multi ch. input med ganska bra kablar och front 2 med Audioquest kablar till cd direct läget på mitt försteg... :)

Postad 26 augusti 2005 - 12:40

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0

En snabbkoll på skillnaderna mellan 9500 och 9600:an, avslöjade tillägget av IEEE1394.

Finns säkert fler skillnader, känslan är dock att det är en ansiktslyftning av 9500:an så att den passar ihop med SR-9600.
Ser man på framsidan ser dessa oxå nästan identiska ut, man kan se att ett 'i' tillkommit för att indikera i-link:en.

Ngn som gjort en djupdykning?

<{POST_SNAPBACK}>

9600 har också uppskalning till 1080p...

Sen finns det säkert mer...

Postad 27 augusti 2005 - 07:28

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Hallå,

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver ej använda front 2 för 2-kanalsmusik det kommer ut från front 1 (multi-ut). Front 2 används om du har en separat 2-kanalsanläggning enl Ultimate Sound. Jag har beställt en dv 9500 och ställde just den frågan. Hoppas det funkar i verkligheten.

<{POST_SNAPBACK}>

Använder följande kopplingar;
SACD/DVD-audio går till multi-channel ingången på SR7500:an via analog 5.1 kabel.
CD går via 'front 2' till vanliga CD-ingången på SR7500:an, via analog 2.0 kabel.
DVD går till digital-ingången på SR7500:an, via analog kabel.
Denna kopplings-konstellation har gett bästa ljudet hittills.

Köra vanlig CD över multi-channel, ger ett 'fattigare' ljud jämfört med nuvarande koppling (dvs via front 2 -> vanliga CD-ingången). Kan bero på att mer kräm finns tillgängligt i 2 kanalsmode än i det 'potentiella' 5.1-läget (dock ej verifierat med mätning)
Skillnaden är helt olika låtar i vissa fall, dvs klart märkbart. Således 'behöver' man inte använda 'front 2', eftersom vanligt 2.0 ljud kommer ut här oxå, men alltså ej optimalt i min situation.

När det kommer till DVD-lyssning vill jag kunna använda 7.1 ljud (därav den digitala överföringen).

Hur har ni kopplat DV9500:an för att få det 'bästa' ur den?

Redigerat av arcticblue, 27 augusti 2005 - 07:34.

Postad 30 augusti 2005 - 12:37

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag testade mig fram och kom fram till samma resultat som Ni, dvs 6 sladdar till
multi channel in + mitt bästa kabelpar ur front2 till cd-ingången.

Nånting som dock retar mig är att jag måste in i menyn och ändra mellan 2-channel och multichannel när jag växlar mellan flerkanals sacd och vanlig 2-kanals cd.. Eller är det jag som missat nåt på fjärren??

Postad 30 augusti 2005 - 13:01

Unregisteredd8db1c15
  • Unregisteredd8db1c15
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
När ni har testat 2-kanal med cd på front 1 resp front 2 har ni haft samma signal kabel? Fått uppfattningen att ni har haft era bästa signalkablar på front 2 och då är det ju inte konstigt att det låter bättre. Har någon testat med dom bästa kablarna på front 1? Tycker att det inte borde vara någon skillnad.

Postad 30 augusti 2005 - 15:28

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Nånting som dock retar mig är att jag måste in i menyn och ändra mellan 2-channel och multichannel när jag växlar mellan flerkanals sacd och vanlig 2-kanals cd.. Eller är det jag som missat nåt på fjärren??

<{POST_SNAPBACK}>

Det behöver du inte göra!
Du har missat S-MODE knappen på fjärren för att växla mellan Hybrid.SACD-stereo samt SACD 5.1 :D

Postad 18 oktober 2005 - 13:53

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hallå igen. Kört 9500án ett tag nu. Fungerar mkt bra. En sak bara:

I textremsorna på vissa filmer blir det horisontella linjer som dyker upp under
en bråkdel av en sekund, precis innan texten försvinner för att bytas mot nästa s.a.s.
Ganska störande. Vad kan det bero på?

Hade möjlighet att parallell-testa med min gamla denon 2200 ett tag. Där
förekom det inte.

Annars frid å fröjd. HDMi-DVI till gamla Z2án var ett lyft.

Postad 20 oktober 2005 - 06:51

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1 009 inlägg
  • 0

Hallå igen. Kört 9500án ett tag nu. Fungerar mkt bra. En sak bara:

I textremsorna på vissa filmer blir det horisontella linjer som dyker upp under
en bråkdel av en sekund, precis innan texten försvinner för att bytas mot nästa s.a.s.
Ganska störande. Vad kan det bero på?

Hade möjlighet att parallell-testa med min gamla denon 2200 ett tag. Där
förekom det inte.

Annars frid å fröjd. HDMi-DVI till gamla Z2án var ett lyft.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter mystiskt... Du kan ju alltid fråga där du köpte 9500 om det ska vara så, vilket jag inte tror att det ska. Det kanske räcker med en ny mjukvara eller nåt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.