Ino Audio vållar debatt, Varför?
1067 svar till detta ämne
Postad 20 May 2008 - 21:25
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Om du ställer två projektorer brevid varandra och hoppar mellan dom så ser du att en ger blå tint genomgående på alla filmer, medans den andra inte gör det. Hur tolkar du det?
Menar du på fullaste allvar att det ska vara en jämförelse? Att alla projektorer utom en är felaktiga = att du tycker att Ino är dom enda transparenta, distfria högtlare som existerar? Om så är fallet må du tycka så, men det finns faktiskt andra åsikter också. Och att framställa det som att allt annat är fel, vilket du indirekt gör, tycker jag är väldigt spydigt. Förstår du inte själv nu varför Ino, eller snarare dess ägare, vållar debatt?
Postad 20 May 2008 - 21:47
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hallå där, ljudkvalitet. Varför citerar du med mitt namn när det inte är jag som har skrivit det? Kolla igenom dina citeringar... På samma sätt som du och flera försvarar B&W. Så skillnaden är?
Att en del ino-ägare verkar lägga hela sin fritid på det. Jag bryr mig inte så mycket om ifall någon avskyr b&w, lika lite som du bryr dig om ifall någon avskyr Ino (har hört/ läst det om båda så). Däremot så är jag inte sen att kommentera rena felaktigheter när det gäller högtalare som jag trots allt har ganska bra koll på. Nej, utan det är ju ett utmärkt tillfälle att jämföra, det håller du väl med om? Jag har gjort det själv och även om det inte är perfekt så är det riktigt bra sätt att jämnföra olika högtalare.
Jodå, men sättet som du skrev det på var lite roligt, därav kommentaren. Man köper väl inte högtalare för att någon annan ska lyssna på och tycka om dem?
Postad 20 May 2008 - 21:48
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Varför hittar du på saker? Jag hörde av mig en tisdag och var där och lyssna 3-4 dagar senare. Visst, man kan ju inte lyssna om inte Öhman är hemma eller är upptagen med något men sitt inte och hitta på saker som inte stämmer, då framstår allt du säger sen som mindre trovärdigt. Ett tips. i68es och Z-8 kan man nog få lyssna på hos någon som äger dom. Ja, om man är seriös och inte är en person som sprider lögner och bråkar det vill säga.
Jaja...man måste iaf föranmäla sig och är beroende av att han inte gör något annat. Ibland så kan han direkt, ibland får man vänta (länge om han t.ex är på CES). Så är det inte i vanliga butiker. Du kan kolla vad jag har i min skivsamling, vad Almen (faktiskt) har, eller vad Pekka (LTS) har t ex. Det är några Ino ägare som antagligen har större variation på skivor än vad du har. Att köper mer skivor efter man fått ett par högtalare som man gillar är väl knappast något som är dåligt? 
Ja precis vad jag sa ju. Inoägare har en massa skivor och konsumerar musik i kvantitet, jag har inte lika många skivor, men jag anser mig konsumera musik ur en kvalitetsynpunkt och lyssnar ofta på samma skivor. Det är kul att ha många skivor men för mig är inte det det primära. Har du testa samma skivor genom en rimligt transparent anläggning?
Mvh Ljudkvalite
Duger pi60 och piP i väldämpat rum (halva rummet täckt med inos egna dämpplattor, heltäckningsmatta och diy-basabsorbenter.) Jag föredrar min egen anläggning jämfört med denna. Och ja jag har även varit i "källaren" och lyssnat.
Postad 20 May 2008 - 21:48
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Menar du på fullaste allvar att det ska vara en jämförelse? Att alla projektorer utom en är felaktiga = att du tycker att Ino är dom enda transparenta, distfria högtlare som existerar? Om så är fallet må du tycka så, men det finns faktiskt andra åsikter också. Och att framställa det som att allt annat är fel, vilket du indirekt gör, tycker jag är väldigt spydigt.
Förstår du inte själv nu varför Ino, eller snarare dess ägare, vållar debatt?
Jämförelsen är ju samma, att en projektor/högtalare ger en viss signatur på alla filmer/skivor. Vad är problemet med det? Såklart det finns andra åsikter, tyvärr så verkar ju 80-90% av dom som har andra inte hört högtalarna ens. Så vad säger det om det hela? Vållandet till debat beror till 80% att folk inte har lyssnat. Mvh Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 21:52
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hallå där, ljudkvalitet.
Varför citerar du med mitt namn när det inte är jag som har skrivit det? Kolla igenom dina citeringar...
Sorry, det måste blivit något fel i sådant fall. Att en del ino-ägare verkar lägga hela sin fritid på det.
Samma som vissa B&W ägare verkar göra. Jag bryr mig inte så mycket om ifall någon avskyr b&w, lika lite som du bryr dig om ifall någon avskyr Ino (har hört/ läst det om båda så). Däremot så är jag inte sen att kommentera rena felaktigheter när det gäller högtalare som jag trots allt har ganska bra koll på.
Vilka fel skulle det vara? Jodå, men sättet som du skrev det på var lite roligt, därav kommentaren. Man köper väl inte högtalare för att någon annan ska lyssna på och tycka om dem?
Har jag sagt det? Men om man ska jämföra högtalare, så är det ju en fördel om man lyssnar på båda till att börja med eller hur? Sen kan det vara fördel också (även om det finns fallgroppar) att jämföra dom mot varandra i samma rum och samtidigt. Eller håller du inte med?
Postad 20 May 2008 - 21:54
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jämförelsen är ju samma, att en projektor/högtalare ger en viss signatur på alla filmer/skivor. Vad är problemet med det? Såklart det finns andra åsikter, tyvärr så verkar ju 80-90% av dom som har andra inte hört högtalarna ens. Så vad säger det om det hela? Vållandet till debat beror till 80% att folk inte har lyssnat.
Mvh Ljudkvalite
Ja, problemet är att du framställer det som att Ino är den absoluta nollpunkten och allt annat färgar, på ett nervärderande sätt. Ja, många kanske inte har hört dom, men hur många av världens alla högtalare har du lyssnat på under samma förutsättningar för att påstå att allt utom Ino färgar?
Postad 20 May 2008 - 21:58
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jaja...man måste iaf föranmäla sig och är beroende av att han inte gör något annat. Ibland så kan han direkt, ibland får man vänta (länge om han t.ex är på CES). Så är det inte i vanliga butiker.
Nej, har någon sagt att det är som vanliga butiker? Snarare bättre i många sätt eftersom man kan snacka och fråga konstruktörer vad du vill. Ja precis vad jag sa ju. Inoägare har en massa skivor och konsumerar musik i kvantitet, jag har inte lika många skivor, men jag anser mig konsumera musik ur en kvalitetsynpunkt och lyssnar ofta på samma skivor. Det är kul att ha många skivor men för mig är inte det det primära.
Varför säger du saker du inte har någon som helst koll på. Vart är källan att just ino ägare konsumerar musik i kvantitet istället för kvalite? Du verkar inte ha speciellt mycket koll utan mest hittar på saker för att bråka. Duger pi60 och piP i väldämpat rum (halva rummet täckt med inos egna dämpplattor, heltäckningsmatta och diy-basabsorbenter.) Jag föredrar min egen anläggning jämfört med denna. Och ja jag har även varit i "källaren" och lyssnat.
Jo, jag vet du föredrar din anläggning, du har sagt flera gånger att du gillar dom färgningar som den ger. Inga problem alls. Ja, problemet är att du framställer det som att Ino är den absoluta nollpunkten och allt annat färgar, på ett nervärderande sätt.
Ja, många kanske inte har hört dom, men hur många av världens alla högtalare har du lyssnat på under samma förutsättningar för att påstå att allt utom Ino färgar?
Få se. Om du köper dina högtalare för du anser dom är dom bästa du hört, så får du säga det. Men om någon köper ett par ino högtalare så får han inte säga det? Är det korrekt uppfattat? Mvh Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 22:09
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Få se. Om du köper dina högtalare för du anser dom är dom bästa du hört, så får du säga det. Men om någon köper ett par ino högtalare så får han inte säga det? Är det korrekt uppfattat?
Mvh Ljudkvalite
Det har jag aldrig sagt nåt om. Bara att du framställer allt utom Ino som distande och färgande, på ett spydigt sätt. Att du tycker Ino är bäst i dina öron vet vi redan, men ändå sågar och nervärderar du allt annat, istället för att acceptera att folk har olika åsikter.
Postad 20 May 2008 - 22:15
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det har jag aldrig sagt nåt om. Bara att du framställer allt utom Ino som distande och färgande, på ett spydigt sätt. Att du tycker Ino är bäst i dina öron vet vi redan, men ändå sågar och nervärderar du allt annat, istället för att acceptera att folk har olika åsikter.
Igen, det är ju samma sak som jag sa. Du får alltså säga att du anser dina högtalare är dom bästa som finns men ino ägare får inte säga det. Anledningen varför jag föredrar mina ino är ju för dom har lägre dist och färgar mindre än alla dom jag hört innan. Men jag får inte säga det, det är nervärderande. Men du får säga att dina är dom bästa du hört. Vart någonstans finner du logiken i det? Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 20 May 2008 - 22:17.
Postad 20 May 2008 - 22:24
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Igen, det är ju samma sak som jag sa. Du får alltså säga att du anser dina högtalare är dom bästa som finns men ino ägare får inte säga det. Anledningen varför jag föredrar mina ino är ju för dom har lägre dist och färgar mindre än alla dom jag hört innan. Men jag får inte säga det, det är nervärderande. Men du får säga att dina är dom bästa du hört. Vart någonstans finner du logiken i det?
Mvh Ljudkvalite
För det första så har jag aldrig sagt att jag anser mina högtalare vara dom bästa, det vet jag att dom inte är. Har hört bättre och vet att det finns bättre. Sen har jag aldrig sagt att man inte får säga att man tycker ens saker är bäst, oavsett märke man har. Men när du går över på sakliga grunder som att Ino är dom enda som inte färgar, distar osv utan att ha belägg för det (hört allt annat), tycker jag det är fel.
Postad 20 May 2008 - 22:55
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag har inte sett ett enda bevis eller fakta på att Ino Audio är transparenta eller ofärgande ännu i denna debatten...
Och jmf med blåstick i en projektor är inte relevant heller, då du inte kan säga att den projektorn inte är den som återger originalet. Filmen kan ha det i sig själv. För det går inte säga att Ino Audio är den enda högtalaren som mäter korrekt, och därför påvisa en sk neutralitet och ofärgande via att visa det.
Postad 20 May 2008 - 23:04
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag har inte sett ett enda bevis eller fakta på att Ino Audio är transparenta eller ofärgande ännu i denna debatten...
Vad är det för slags bevis du söker? Mätkurvor?
Postad 20 May 2008 - 23:08
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
För det första så har jag aldrig sagt att jag anser mina högtalare vara dom bästa, det vet jag att dom inte är. Har hört bättre och vet att det finns bättre.
Sen har jag aldrig sagt att man inte får säga att man tycker ens saker är bäst, oavsett märke man har. Men när du går över på sakliga grunder som att Ino är dom enda som inte färgar, distar osv utan att ha belägg för det (hört allt annat), tycker jag det är fel.
Okej, då anser du det finns bättre, gut. Fel? Jag skrev ju att dom är dom bästa jag hört. Vart är problemet med det? Du har inte hört några högtalare som du anser är det bästa du hört? Mvh Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 23:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det enda sättet att ta reda på ifall en högtalare är transparent eller inte är att jämföra med verklig musik, dvs
spela in det i samma lokal som man lyssnar, och sedan jämföra inspelningen genom högtalarna med verkligheten.
99,99% av de som köper högtalare har inte möjlighet eller intresse för att göra en sådan jämförelse, så då får man
titta på mätningar istället. Men de är knappast enkla att tolka på ett rättvist sätt.
Här är iaf Pi60s (dyraste varianten av pi60) uppmätt enligt Ingvar Öhmans modell, dvs med diverse kompensering
för rum, baffeleffekt osv. Tittar man på 30-20000Hz så ligger de inom 6dB (+/-3dB) i denna mätning:
pi60s_frekvensgang.jpg 46.85K
1 Antal nerladdningar
Mätningen säger dock inget om maximalt ljudtryck, THD, IMD osv.
Postad 20 May 2008 - 23:11
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Och jmf med blåstick i en projektor är inte relevant heller, då du inte kan säga att den projektorn inte är den som återger originalet. Filmen kan ha det i sig själv. För det går inte säga att Ino Audio är den enda högtalaren som mäter korrekt, och därför påvisa en sk neutralitet och ofärgande via att visa det.
Vad är det som du inte förstod? Om du jämför med FLERA filmer och där ena projektorn alltid ger ett blåstick oavsett film, men den andra ger olik färgsättning varje gång så bör du kunna dra slutsatsen att den med blåstick är den som påverkar filmerna mest, eller hur? Samma med musik, om man hör samma signatur ifrån någon högtalare så lär den inte vara neutral, eller hur? Har du hört Ino högtalare? Mvh Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 23:11
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Att Ino kan mäta ganska rakt i frekvensresponsen är ingen större världsnyhet. Det är bara en av egenskaperna hos en högtalare och exempelvis RC-L, som nämndes nyligen i tråden, klarar av att mäta ganska rakt enligt de mätningar som jag har sett.
Naturligtvis har ino-ägarna samma rätt som vi andra att vara nöjda med sitt val. Men det är missionerandet och predikandet som blir jobbigt. Där tror jag att fler ino-ägare skulle lyssna på Kribban.
Postad 20 May 2008 - 23:14
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det enda sättet att ta reda på ifall en högtalare är transparent eller inte är att jämföra med verklig musik, dvs spela in det i samma lokal som man lyssnar, och sedan jämföra inspelningen genom högtalarna med verkligheten.
Det är ett bra sätt. Men även att jämföra med olika inspelningar är ett bra sätt. För du måste väl hålla med om att om en högtalare påvisar samma signatur på skivorna så är den inte transparent? Btw, några på faktiskt jämförde B&W 802 och pi60s mot varandra i samma rum. Bara söka om du vill veta vad som tycktes. Mvh Ljudkvalite
Postad 20 May 2008 - 23:17
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det enda sättet att ta reda på ifall en högtalare är transparent eller inte är att jämföra med verklig musik, dvs spela in det i samma lokal som man lyssnar, och sedan jämföra inspelningen genom högtalarna med verkligheten.
Vet att Öhman gjort sådana tester, dock hittar jag ingenstans han själv har skrivit om det, bara andra... som här tex. https://www.minhembi...s...st&p=939854Det var några år sedan jag läste om experimentet, men mitt minne säger att det i stora drag gick till på följande sätt:
Några personer spelade musikinstrument framför lyssnaren. Mellan lyssnaren & de som spelade fanns det väggar som man kunde fälla upp och ner. De upp-/ner-fällbara väggarna var väldämpade. Med det system IÖ hade uppställd och med de lyssnare som deltog i testet kunde testpersonerna inte avgöra vad som var inspelad musik från platsen och vad som var live.
Som vanligt kan man säkert ringa honom och fråga själv om man undrar
Postad 21 May 2008 - 04:04
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Okej, då anser du det finns bättre, gut.
Fel? Jag skrev ju att dom är dom bästa jag hört. Vart är problemet med det? Du har inte hört några högtalare som du anser är det bästa du hört?
Mvh Ljudkvalite
En person skrev så här: "Ja, det är det som är poängen med det jag säger. Om jag tar en annan högtalare och sätter bredvid pi60, hur vet du att det är exakt så att den inspelningen (eller flera olika) låter neutralt och transparent på pi60? Är den verkligen facit?" Du skrev: "Om du ställer två projektorer brevid varandra och hoppar mellan dom så ser du att en ger blå tint genomgående på alla filmer, medans den andra inte gör det. Hur tolkar du det?" Det tolkar jag som att vilken annan högtalare som må ställas mot Ino Pi60, så är den den enda av alla dessa som låter neutralt och transparent, du skriver det ju själv, eller hur? Det tycker jag är fel när du inte har belägg för det i verkligheten. Sen att du tycker dom är bäst bryr jag mig inte i, bara det att du ska snacka ner allt annat utan belägg.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 21 May 2008 - 04:04.
Postad 21 May 2008 - 04:10
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Btw, några på faktiskt jämförde B&W 802 och pi60s mot varandra i samma rum. Bara söka om du vill veta vad som tycktes.
Mvh Ljudkvalite
Utan att läst vad dessa personer tyckte: Ja och betyder det att den ena är bättre än den andra för det? Det är ju subjektiva tyckanden, säkerligen påverkade, eftersom det säkert inte testades blint som det så ofta annars påpekas om. I vilket fall som helst så är det subjektivt och inget man kan ha som argument/världsmall för att den ena är bättre än den andra.
Postad 21 May 2008 - 07:17
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Varför säger du saker du inte har någon som helst koll på. Vart är källan att just ino ägare konsumerar musik i kvantitet istället för kvalite? Du verkar inte ha speciellt mycket koll utan mest hittar på saker för att bråka.
Mvh Ljudkvalite
Det är den uppfattning jag fått av folk genom de 6 år som jag har varit aktiv på diverse internetforum och inget som jag hittar på för att bråka  . Och eftersom du på ett annat forum försöker undergräva min trovärdighet genom att ifrågasätta min ålder (jäkligt skum argumentationsteknik f.ö.) så tänker inte jag föra diskussionen vidare med dig ljudkvalite/subjektivisten just nu.
Postad 21 May 2008 - 11:34
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
En person skrev så här:
"Ja, det är det som är poängen med det jag säger. Om jag tar en annan högtalare och sätter bredvid pi60, hur vet du att det är exakt så att den inspelningen (eller flera olika) låter neutralt och transparent på pi60? Är den verkligen facit?"
Du skrev:
"Om du ställer två projektorer brevid varandra och hoppar mellan dom så ser du att en ger blå tint genomgående på alla filmer, medans den andra inte gör det. Hur tolkar du det?"
Det tolkar jag som att vilken annan högtalare som må ställas mot Ino Pi60, så är den den enda av alla dessa som låter neutralt och transparent, du skriver det ju själv, eller hur? Det tycker jag är fel när du inte har belägg för det i verkligheten. Sen att du tycker dom är bäst bryr jag mig inte i, bara det att du ska snacka ner allt annat utan belägg.
Nej, det skrev jag icke. Ställ vilken som helst brevid pi60 så tävlar dom på samma "mark" där ingen får anses vara referensen. Skulle man märka att pi60 ger en viss signatur på skivorna och högtalare X inte gör det så lär pi60 vara mindre transparent, eller hur? Mvh Ljudkvalite Det är den uppfattning jag fått av folk genom de 6 år som jag har varit aktiv på diverse internetforum och inget som jag hittar på för att bråka . Och eftersom du på ett annat forum försöker undergräva min trovärdighet genom att ifrågasätta min ålder (jäkligt skum argumentationsteknik f.ö.) så tänker inte jag föra diskussionen vidare med dig ljudkvalite/subjektivisten just nu.
Eftersom du ständigt hittar på saker om Ino och dom som äger inohögtalare så blir man såklart lack. Du har inte kunnat stärka dina påstående alls om musiksmak eller andra saker du påstått. Såklart man blir trött på folk som verkar se det som sin uppgift att tjafsa om ett visst märke. Var nöjd med din uppsättning men låt oss slippa påhitt om andras uppsättningar. Tack  Mvh Ljudkvalite
Postad 21 May 2008 - 11:55
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nej, det skrev jag icke. Ställ vilken som helst brevid pi60 så tävlar dom på samma "mark" där ingen får anses vara referensen. Skulle man märka att pi60 ger en viss signatur på skivorna och högtalare X inte gör det så lär pi60 vara mindre transparent, eller hur?
Mvh Ljudkvalite
Du skrev precis så som jag citerade, det var kopierat rakt av, men strunt samma.....den där signaturen du talar om, visst, om man kan höra en viss signatur så kan man ju anse att den högtalaren är färgad. Men med en hel del högtalare tror jag man skulle få problem att kunna urskilja vilken som är vilken i ett blindtest om man testar ett brett utbud av skivor/inspelningar. Givetvis ska ett sånt test ske i neutralt lyssningsrum, där man inte känner igen rumssignaturen och hur sitt system presterar där.
Postad 21 May 2008 - 14:44
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det är mycket möjligt. Jag var precis inne och lyssna på B&W 802D och tror mig kunna rätt enkelt kunna skilja dom mot mina högtalare iaf.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 21 May 2008 - 17:25
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Ja, vad är det du inte förstår? Om du sätter INO bredvid 10 andra högtalare, kommer alla låta mer eller mindre olika. Hur bevisar du att Ino är neutral och färgar inte?
Jag sa just också att mätvärden inte är ett bevis på att just Ino är neutral, då flera olika högtalare också mäter frekvenskurvan rakt (säg +/- 3db 30-20K). Och om 5 olika tillverkare har sådana som mäter så, så kommer de troligen låta lite olika ändå, trots likartade mätvärden.
Så, hur bevisar ni att Inos "signatur" är den neutrala och transparenta?
Och ja, jag har lyssnat på Ino, men det är helt orelevant i denna diskussion. Så att köra med det argumentet är inte det vi diskuterar.
Postad 21 May 2008 - 17:40
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, vad är det du inte förstår? Om du sätter INO bredvid 10 andra högtalare, kommer alla låta mer eller mindre olika. Hur bevisar du att Ino är neutral och färgar inte?
<snip>
Nja, du verkar ju missa att om högtalare A inte ger någon signature på ljudet medans högtalare B-G gör det så kommer man ju märka att B-G köper låta "samma" på alla skivor medans A låter olika. Exakt samma som med projektorn, där en visar olika färgsättningar medans dom andra kommer visa liknande på alla filmer (om dom nu har felaktiga färger). Mvh Ljudkvalite
Postad 21 May 2008 - 21:40
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Om A inte ger nån signatur? Vad menar du med det? A låter på ett sätt, B och C låter väldigt lika och på ett annat sätt. Är A den neutrala och transparenta då? Eller är det B och C som är det, men inte A? och vice versa, A och B låter lika, C lite annorlunda, är C neutral och transparent då? Eller är det A och B
Postad 21 May 2008 - 21:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det går inte att bevisa bara sådär genom att slänga ur sig några siffror eller liknande. Och några "bevis" har jag aldrig sett framhövas från någon anhängare av Ino. Däremot kan man tänka sig med tanke på tillverkarens ambitioner och bakgrund att det är något som står över allt annat i kontruktionsmålet med högtalarna. Sen måste man också värdera information, det kan vara nog så svårt. MVH /Chuck
Postad 21 May 2008 - 23:49
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Om A inte ger nån signatur? Vad menar du med det? A låter på ett sätt, B och C låter väldigt lika och på ett annat sätt. Är A den neutrala och transparenta då? Eller är det B och C som är det, men inte A? och vice versa, A och B låter lika, C lite annorlunda, är C neutral och transparent då? Eller är det A och B
Vad är det som är så svårt att förstå? Om B låter som det är en filt över ljudet så påverkar den ljudet. Om C låter som diskanten är hissad, så ger denna sin signatur. Om D ger en bumlig och distad bas, så är det en signatur. Om E har ett mellanregister som sticker ut så har den en signatur. Om A inte har något av dessa fel och inte finner någon annan rimlig signatur, så får man anta den är relativ korrekt, speciellt i jämnförelse med B-E. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 01:44
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Alltså, de sista 3 sidorna i tråden för tanken till ett visst citat som slutar på "som Fan läser bibeln". Snart kommer väl Goodwin och knackar på med sin lagbok också om det ska fortsätta så här. Men visst, det är ju faktiskt rätt tråkigt att föra en sansad diskussion när man istället kan spä på de förutfattade meningarna.
Postad 22 May 2008 - 02:16
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, det är trist. Bevisligen så får andra gilla sina val av högtalare och dom får även berätta vilka dom lyssnat och inte gillat. Men med ino så är det inte okej, speciellt inte ifrån dom som inte ens hört dom. Trist och det gjorde att jag för en gång skull självcensurera mig, jag skrev inget här om min lyssning på 802D idag. Trist att folk ska tvinga en till självcensurering.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 09:30
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Ämnet har för mycket dumheter och bråk i bagaget, så du får nog
leva med att det blir debatt/ifrågasättanden mm...
När jag började snurra på forum, så hände det att säkringen gick
för mig när INO-drevet gick mot oss som "inte hade sett ljuset".
Men jag tycker det inte är så farligt längre. Men ett tips till dig,Ljudkvalitet
och alla andra , är att slappna av lite och inte ta åt Er så mycket. Lite
väl mycket tuppfäktning från bägge sidor. Visst är det underhållande läsning, men Ni
tappar i respekt hos oss vanliga dödliga.
Postad 22 May 2008 - 09:35
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Du verkar inte förstå  Vad är det som säger att A inte har en signatur i ditt fall? Hur vet du att originalinspelningen inte har en diskant som låter annorlunda än A?, dvs att den "hissade" C är som det är tänkt att låta. Hur vet du att A återger originalinspelningens bas korrekt, utan att D som är "bumlig" är den som är korrekt, därför att A inte återger tillräcklig bas istället?
Pudelns kärna är hur bevisar man att man säger att Ino är korrekta, neutrala och transparenta? Du utgår ju bara från att de är det, eller hur? Dvs du sätter tex pi60 och BoW/Dynaudio/Focal/Monitor Audio etc bredvid varandra, och om någon av dessa modeller låter annorlunda i diskanten eller basen eller mellanregistret på samma inspelning, så färgar de ljudet, för att det skall låta som Ino modellen låter. Dvs du ger den referensstatus, och hur bevisar du att den är det?
Det som är springande punkten, du ger dem status att låta helt korrekt, ingen annan högtalare (om de nu inte låter exakt som Ino)....Eller hur
Postad 22 May 2008 - 09:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Såklart man blir trött på folk som verkar se det som sin uppgift att tjafsa om ett visst märke. Var nöjd med din uppsättning men låt oss slippa påhitt om andras uppsättningar. Tack 
Tänk så bra om det kunde gälla åt båda hållen. Tycker det är på gränsen till löjeväckande när Ino-anhängare går runt från butik till butik med sina förutfattade meningar och bockar av på dissnings-listan. Såklart är en sågning av Ino lika korkad om man inte har lyssnat på dem under bra förutsättningar. Jag har som sagt bara lyssnat på Pip, och jag håller inte med de som säger att det är en dålig eller "nasal" högtalare. Nackdelen är att de är väldigt känsliga för rummet. Det kan verkligen bli hur dåligt som helst i fel rum.
Postad 22 May 2008 - 10:00
EngelholmAudio
-
EngelholmAudio
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Såklart är en sågning av Ino lika korkad om man inte har lyssnat på dem under bra förutsättningar. Jag har som sagt bara lyssnat på Pip, och jag håller inte med de som säger att det är en dålig eller "nasal" högtalare. Nackdelen är att de är väldigt känsliga för rummet. Det kan verkligen bli hur dåligt som helst i fel rum.
Jag är ingen INO anhängar (jag bygger ju bättre högtalare själv  ) men jag funderar i generella termer kring det sista du skriver, känsliga för rummet. Alla högtalare är känsliga för hur rummet fungerar akustiskt. Punkt! En stor skillnad mellan olika tillverkar är dock - enligt mig - hur denna känslighet (/eller snarare hur beroendet) beskrivs! Kanske är det en rädsla att tappa kunder som gör att stora företag inte tydligt skriver ut att rummet bör behandlas (i nån utsträckning)? Kanske är det bättre att låta folk testa och förhoppningsvis funkar det OK - men många med mig har väl hört samma högtalare spela fantastiskt i ena rummet för att sedan låta skit i andra? Jag tycker inte du har rätt i din slutknorr!  Alla högtalare är rumskänsliga, INO's likaså men här finns en tydlig och rak linje på hur man bör göra. Samma sak med mina högtalare.
Postad 22 May 2008 - 10:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo men pIP är inte rums-känsliga, utan dom är RUMS-KÄNSLIGA !!! Olika högtalare påverkas olika mycket av olika rum och olika precering, pIP påverkas jätte mycket och har du inte ett rum som är riktigt bra så kan det låta extremt dåligt..... Mycket sämre än med någon annan dålig variant i samma rum eller i något rum för den delen, jag personerligen fasstnade alldrig för pIP och då har jag ändå lyssnat på den flera gånger och i olika rum. Och jag tycker inte att det verkar vara någon lyckad konstruktion ( min högst personerliga åsikt ) som dessutom kräver så mycket av rummer för att det ska fungera. PI60 tycker jag inte att det är samma sak med, den är så bra som man kan förvänta sig i ett "dåligt" rum och så bra som man kan förvänta sig i ett riktigt bra rum, precis som alla högtalare så mår dom alltså bra av att spela i ett dedikerat lyssningsrum ( en stor dröm för mig  ) Jag tycker att skilldnaden mellan att spela PI60 i ett "dåligt" eller riktigt bra rum är mycket stor, men exakt lika stor som för mina Thor, mina moddade Chapella och alla andra högtalare jag har/ har haft så jag kan inte se att INO i sig ( som många verkar se på saken ) betyder att man "måsste" ha ett riktigt dyrt rum för att spela bra. Det blir som vanligt bara mycket bättre !!!
Postad 22 May 2008 - 11:02
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Du verkar inte förstå Vad är det som säger att A inte har en signatur i ditt fall? Hur vet du att originalinspelningen inte har en diskant som låter annorlunda än A?, dvs att den "hissade" C är som det är tänkt att låta. Hur vet du att A återger originalinspelningens bas korrekt, utan att D som är "bumlig" är den som är korrekt, därför att A inte återger tillräcklig bas istället?
Vad är problemet att förstå? På samma sätt som du kan SE att en projektor ger en blå tint på bilden så kan du höra om en en högtalare ger skillnader. Använder du naturliga inspelningar så märker du om en högtalare hissar diskanten eller ej. Tycker det är på gränsen till löjeväckande när Ino-anhängare går runt från butik till butik med sina förutfattade meningar och bockar av på dissnings-listan.
Hejsan, vem gör det? Har du info jag inte har? Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 11:16
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hejsan, vem gör det? Har du info jag inte har? 
Har läst några trådar på faktiskt i den stilen. Men det betyder inte att jag drar alla på forumet över en kam.
Postad 22 May 2008 - 11:58
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Har läst några trådar på faktiskt i den stilen. Men det betyder inte att jag drar alla på forumet över en kam.
Låt se. Om till exempel en B&W ägare har lyssnat och säger såhär: Basfattigt, burkigt och med dålig diskant. Så brukar det låta när man har vant sig vid ljudet ur t ex JWS eller liknande, drivna av en gammal 70-tals förstärkare med loudnessknappen intryckt.
Ikon 6 och 7 är förövrigt riktigt tunna och tråkiga i basen jämfört med 683.
Jamo E850 väljer jag att inte kommentera. Det blir nog bäst så. Om vissa högtalare så är det okej. För han är då objektiv, för så är alla B&W ägare(?) Men om en Ino ägare skulle kommentera någon högtalare han/hon har hört, så har han/hon, låt mig citera: förutfattade meningar och bockar av på dissnings-listan.Menar du att det är så? Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 22 May 2008 - 12:00.
Postad 22 May 2008 - 12:17
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
Postad 22 May 2008 - 12:51
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Du vägrar verkligen och förstå Ljudkvalitet  Om du sätter Ino bredvid en annan, hur vet du att Ino framställer diskanten rätt, och inte BoW eller Focal eller någon annan? I en naturlig inspelning? Det är ju flumsvar tycker jag. Projektorn är dålig liknelse i sammanhanget också. Hissar tex BoW diskanten, eller har Ino en för nedtonad diskant? osv osv
Jag hade respekterat om du sade att "jag tycker ljudet från Ino är det jag gillar bäst" eller att "jag TROR eller TYCKER Ino har helt naturliga, transparenta och neutrala" högtalare. Så resonerar jag om de högtalare jag gillar bra (vilket gärna kan vara Ino Audio).
Men att hävda att Ino låter rätt, och de flesta andra låter "fel" (färgade, inte transparenta osv), då sticker man ut så mycket att man vill liksom ha bevis på det. Precis som det krävs bums om någon säger Nordost ger ett bättre ljud än EKK.
Postad 22 May 2008 - 13:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du vägrar verkligen och förstå Ljudkvalitet Om du sätter Ino bredvid en annan, hur vet du att Ino framställer diskanten rätt, och inte BoW eller Focal eller någon annan? I en naturlig inspelning? Det är ju flumsvar tycker jag. Projektorn är dålig liknelse i sammanhanget också. Hissar tex BoW diskanten, eller har Ino en för nedtonad diskant? osv osv
Jag hade respekterat om du sade att "jag tycker ljudet från Ino är det jag gillar bäst" eller att "jag TROR eller TYCKER Ino har helt naturliga, transparenta och neutrala" högtalare. Så resonerar jag om de högtalare jag gillar bra (vilket gärna kan vara Ino Audio).
Men att hävda att Ino låter rätt, och de flesta andra låter "fel" (färgade, inte transparenta osv), då sticker man ut så mycket att man vill liksom ha bevis på det. Precis som det krävs bums om någon säger Nordost ger ett bättre ljud än EKK.
OT : "Nordost Heimdall" vs "EKK" = Heimdall går vinnande ur striden med ett finare och mer nyanserat mellanregister, bättre dynamik i basen och en luftigare diskant med mer "Brilians" är väll dom främsta stora skilldnaderna i alla fall. Men EKK är väldigt bra och inget man ska ta lättvilktigt på Åter till ämnet... då håller jag med cbjorkman till fullo !
Postad 22 May 2008 - 13:56
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Du vägrar verkligen och förstå Ljudkvalitet Om du sätter Ino bredvid en annan, hur vet du att Ino framställer diskanten rätt, och inte BoW eller Focal eller någon annan? I en naturlig inspelning? Det är ju flumsvar tycker jag. Projektorn är dålig liknelse i sammanhanget också. Hissar tex BoW diskanten, eller har Ino en för nedtonad diskant? osv osv
Nej, det är du som verkar vägra förstå att man kan se (höra) trender i ljudet från olika högtalare. Om du inte hört det så vet jag inte vilka högtalare du har lyssnat på. T ex så hade mina gamla högtalare en jobbig peak i övre mellanregistret som gjorde att ljusare inspelningar välidgt jobbiga. Mina nya har inte detta och på ljusa inspelningar så märker man inte av denna peaken och på bättre inspelningar så ger det mycket mer naturligt ljud. På samma sätt som man KAN hävda att projektorn som ger blåtint är den som är korrekt och den som återger bilden olika för varje film är den som är är felaktig, så kan man hävda som du. Jag delar inte den åsikten alls. Men att hävda att Ino låter rätt, och de flesta andra låter "fel" (färgade, inte transparenta osv), då sticker man ut så mycket att man vill liksom ha bevis på det. Precis som det krävs bums om någon säger Nordost ger ett bättre ljud än EKK.
Ja, men det är det jag tycker. Min åsikt är att dom låter mer korrekt än dom högtalare jag kan minnas jag lyssnat på. Enligt mig så sticker inget ut och dom låter inte luddiga som många andra gör. Det är min åsikt. Bevisen finns ju om man lyssnar själv. När jag ställde mina förra högtalare mot Martins pi60 så var det inget snack om att mina gamla färgade ljudet på alla musik vi lyssna på medans på pi60 så lät skivorna mer olika och utan att jag kunde märka av någon direkt signatur. Men på mina kunde jag med lätthet höra det. Nordostkablarna är väl dom utan skärmning och jag tror dom flesta med lite teknisk kunskap inser vad som händer med allt som finns i luften. Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 22 May 2008 - 13:57.
Postad 22 May 2008 - 15:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Men om en Ino ägare skulle kommentera någon högtalare han/hon har hört, så har han/hon, låt mig citera: förutfattade meningar och bockar av på dissnings-listan.
Menar du att det är så?
Att jag skrev som jag gjorde i den tråden har sin förklaring. Jag tror inte direkt att du hade hoppat in och skrivit "trevlig läsning" om det hade handlat om ett par Ino-högtalare. Det är iaf knappast den reaktionen som 10-20 pers får på faktiskt när/om någon kritiserar Ino (därmed inte sagt att det finns anledning till det).
Postad 22 May 2008 - 17:24
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Diskussionen här, som håller sig inom ramarna tycker jag, är lite den från min sida typ att jag hade kunnat skriva (här eller helst i lejonkulan faktiskt.se):
Dynaudio låter mer okomprimerat och har ett bättre bas, mellanregister och diskant än Ino Audio. Anledningen är att Dynaudio rankas som världens mest kompletta högtalartillverkare, de är den enda tillverkaren som tillverkar ALLT inom huset. Deras världsledande elementteknik får ingen annan köpa numera, och de håller en högre kvalitet och jämnare nivå i mass serier än tex Tymphony och SEAS som många andra tillverkare är beroende av.
Lådkonstruktionen är av en helt annan nivå (högre) än Ino Audio (Contour serien och uppåt) och ger mindre färgning och påverkan av ljudet. Dynaudio bygger sina lådor i egen fabrik med egen personal.
Dynaudio används av de mest renommerade inspelnings- och mixningsstudios som finns i världen. De har ersatt tex BoW på flera prestigefyllda konton. Därför är det ofta Dynaudio som är referensen hur musiken vi lyssnar på skall låta.
Dynaudio får som regel alltid högsta betyg och blir testvinnare av kritiker i olika tidskrifter. Tex Stereophile brukar ha Dynaudio som "product of the year" och rankas som jämbördiga eller bättre än betydligt dyrare konkurrenter, som tex Wilson Audio.
Om jag sagt något dylikt, hur hade diskussionen sett ut då?
Postad 22 May 2008 - 18:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Dynaudio används av de mest renommerade inspelnings- och mixningsstudios som finns i världen. De har ersatt tex BoW på flera prestigefyllda konton. Därför är det ofta Dynaudio som är referensen hur musiken vi lyssnar på skall låta.
Det finns en studio som kör med Ino rakt igenom med, Studio Blue. Har tyvärr ingen inspelning därifrån (inte som jag vet om iaf). Det vore helt klart intressant att höra. Både Dynaudio och B&W är förövrigt populära i lite "finare" studios.
Postad 22 May 2008 - 18:23
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Nej, det är du som verkar vägra förstå att man kan se (höra) trender i ljudet från olika högtalare. Om du inte hört det så vet jag inte vilka högtalare du har lyssnat på. T ex så hade mina gamla högtalare en jobbig peak i övre mellanregistret som gjorde att ljusare inspelningar välidgt jobbiga. Mina nya har inte detta och på ljusa inspelningar så märker man inte av denna peaken och på bättre inspelningar så ger det mycket mer naturligt ljud.
På samma sätt som man KAN hävda att projektorn som ger blåtint är den som är korrekt och den som återger bilden olika för varje film är den som är är felaktig, så kan man hävda som du. Jag delar inte den åsikten alls.
Detta resonemanget bygger nog på att man har en referens som berättar hur det ska vara. Dvs verkligheten. Om man aldrig sett New York på riktigt och för första gången får se det på projektorn med blåtint, så har man ingen aning huruvida New York faktist ÄR blåtintat på riktigt eller inte förrän man kan kontrollera det på riktigt, dvs se New York. Samma resonemang ska jag nu försöka applicera på högtalare. Om man aldrig hört t.ex. ett specifikt instrument, vi kan säga en fiol, på riktigt så kan man inte genom att lyssna på en i nspelning av fiolen genom ett flertal högtalare avgöra vilken som är neutralast. Den kanske framstår som neutralast på någon högtalare utifrån våra tidigare erfarenheter av hur en fiol låter i verkligheten. Detta kan användas som argument för att den högtalaren är neutralast. Detta är dock ganska vanskligt tycker jag eftersom vi inte vet hur just denna fiolen låter i verkligheten eller än viktigare hur den FAKTISKT låter på skivan (Hur det exakt låter på skivan är MYCKET svårt, för att inte säga omöjligt att avgöra då all återgivningsutrustning, och då speciellt högtalare, färgar mer eller mindre. Men om vi för vidare diskussion antar att det som ligger på skivan är exakt så som det lät under inspelningen, så kan vi fortfarande inte säga något specifikt om vilken högtalare som är neutralast. Eftersom vi, som jag nämnde innan, inte vet hur just denna fiolen låter i verkligheten. Den kanske har en elak egenresonans i klanglådan som ger ett hemskt ljud mellan 2 och 5 kHz. Den högtalare som vi ansåg vara neutralast borde då inte alls vara neutral utan dämpar denna hemska resonans lagom mycket för att vi ska uppfatta ljudet som en vanlig fiol enligt våra tidigare erfarenheter. Så det närmsta vi kan komma att avgöra en högtalares neutralitet är alltså att jämföra direkt med verkligheten, men inte ens då kan vi vara säkra eftersom det kan ske ljudpåverkan i ledet från mikrofon, via skiva, till högtalaren som vi inte kan verifiera exakt, och som kan få ickeneutrala högtalare att framstå som neutrala. Dock kan man tycka att om man finner att en specifik högtalare framstår som en neutral återgivare av en stor mängd skivor så är detta ett bättre belägg för att högtalaren faktiskt är neutral, men det är INTE ett bevis. Det KAN vara så att alla hittills testade skivor har en förvrängning på likartade sätt som högtalaren genom sin icke-neutralitet döljer. Dock ökar ju varje extra testad skiva som framstår som neutral sannolikheten att högtalaren är neutral. Men det BEVISAR inte någonting som en sanning. Ja jag sitter och pluggar vetenskapsteori för tillfället Mvh Håkan
Postad 22 May 2008 - 19:08
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Det finns en studio som kör med Ino rakt igenom med, Studio Blue.
Har tyvärr ingen inspelning därifrån (inte som jag vet om iaf). Det vore helt klart intressant att höra.
Både Dynaudio och B&W är förövrigt populära i lite "finare" studios.
Hmm, här får dom nog se sig piskade av PMC: http://www.pmc-speak...ients/index.phpMärk att man får kika under respektive bokstav i alfabetet. Löjligt okända högtalare i Sverige. (Oj då, dom samarbetar visst med Bryston  )
Redigerat av Unregistered1064, 22 May 2008 - 19:20.
Postad 22 May 2008 - 19:43
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
RC-A är väl en bättre högtalare på alla punkter än RC-L? Jag har i varje fall jämfört RC-A mot pi60 i ett väldämpat rum . pi60 går djupare, men RC-L klarar av betydligt mer ljudtryck i basen. pi60 låter rent och obesvärat i det dämpade rummet, men RC-A låter odynamiskt och skitigt i jämförelse med pi60. Både ägaren till pi60 och RC-A är överens om detta. Kan ju var något att tänka på för dig som verkar vara intresserade av pi60 och har RC-L för nuvarande.
Att spela djupt vid låga ljudtryck kräver inte stora basar, speciellt inte om högtalarna är av basreflexmodell och att avstämning ligger lågt ner i frekvens vilket är fallet för exempelvis pi60 
VH Micke
Vem har sagt något om att spela lågt? Det ska fladdra i byxbenen. Lustigt att dom går djupare i basen än RC-A. Då stämmer inte specen på Pi60 isåfall. /GB
Postad 22 May 2008 - 19:53
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jamen, vet du inte att pi60 går djupare än RC-L när man spelar så lågt att det knappt hörs?
Ärligt talat verkar det som om man drar till med vilka argument som helst.
RC-L står sig nog väldigt bra mot de flesta traditionella golvare när det gäller djup och tryck i basen.
Andra högtalare kan ge lite mer detaljer i mellanregister och diskant och lite större ljudbild.
För renodlat ös är det nog RC-L man ska hålla på. De tål dessutom att placeras ut från väggen.
Med boxen engagerad så mäter de dessutom ovanligt rakt i frekvensresponsen.
P.S. Glen, dina står eventuellt lite för långt isär. Du får bättre tryck om du placerar dem tätare.
Redigerat av Unregistered1197, 22 May 2008 - 19:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|