Xbox 360 bättre grafik och/eller prestanda än PS3 på de flesta MULTI-spel
Postad 05 oktober 2008 - 16:50
Postad 05 oktober 2008 - 17:05
vi pratar om texturer så jag ville bara visa att Bioshocks sketna grafik inte har med PS3 att göra, som kanske vissa här vill få det till.
Håll dig rätt i tråden istället. Här jämför vi multispel. Alla bör veta vid det här laget att oavsett plattform är alltid de exklusiva spelen som trycker plattformen hårdast.
I övrigt ställer jag mig väldigt frågande till de bilderna. 1. Kan man inte visa dem i 720p eller högre så ska de inte visas allt. 2. Tredje bilden är riktigt konstig, typ bakdelarna ser nästa tecknade ut, samma gäller skyn.

Redigerat av PalmiNio, 05 oktober 2008 - 17:08.
Postad 05 oktober 2008 - 17:39
Bilden av banan som PalmiNio visar är väldigt stor...
Postad 05 oktober 2008 - 19:49
Håll dig rätt i tråden istället. Här jämför vi multispel. Alla bör veta vid det här laget att oavsett plattform är alltid de exklusiva spelen som trycker plattformen hårdast.
I övrigt ställer jag mig väldigt frågande till de bilderna. 1. Kan man inte visa dem i 720p eller högre så ska de inte visas allt. 2. Tredje bilden är riktigt konstig, typ bakdelarna ser nästa tecknade ut, samma gäller skyn.
Hehe, ja jag spelar då inte spel där herrars bakdelar inte är fina.

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 05 oktober 2008 - 19:52.
Postad 05 oktober 2008 - 22:57
Det har visst med PS3 att göra. Om det hade varit enklare att porta från 360 till PS3 så hade det inte behövt se ut så. Men det har inte med PS3s kapacitet att visa fin grafik att göra.vi pratar om texturer så jag ville bara visa att Bioshocks sketna grafik inte har med PS3 att göra, som kanske vissa här vill få det till.
Men för femtielfte gången.. varenda gång ett multispel ser sämre ut på PS3 så behöver inte någon komma dragandes med att PS3 visst kan visa bättre graifk och dra in något jäkla 1st party utvecklat exklusivt spel. Lägg av med det nu, ni går helt offtopic.
Postad 06 oktober 2008 - 07:05
Nu ser ju spelet iofs ganska bra ut även fast det klart är sämre då man inte sitter o jämför mot krysset eller pc då man spelar, men irriterande att det ska vara sämre då det faktiskt borde ha varit bättre efter denna tid. Eller vad har utvecklarna hållt på med i ett år? SÅ svårt kan det inte vara att utveckla till PS3 =)
Postad 06 oktober 2008 - 09:20
Synd att det fortfarande finns många utvecklare som har svårt att prestera utanför Microsofts trygga och varma famn. De har helt enkelt blivit för bekväma och slöa eller så kan de helt enkelt inte bättre.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 06 oktober 2008 - 09:28.
Postad 06 oktober 2008 - 09:26
Det släpps ju en hel hög med andra bra spel i samma veva som vida överskuggar Bioshock,
så någon torka blir det ju inte bli iaf.
Postad 06 oktober 2008 - 09:58
Jag anser snarare att det är synd att det fortfarande finns tillverkare av hårdvara som helt enkelt är för bekväma och slöa och inte förstår att det är bakåtsträvande att ta bort abstraktionslagren för utvecklarna; spelutveckling är inte att sitta och gissa opkoder och dricka Joltcola. Tycker det är skönt med företag som MS som faktiskt förstår att implementationsfaserna i ett utvecklingsprojekt bör/skall hållas på ett minimum. Programmering skall INTE vara svårt.Synd att det fortfarande finns många utvecklare som har svårt att prestera utanför Microsofts trygga och varma famn. De har helt enkelt blivit för bekväma och slöa eller så kan de helt enkelt inte bättre.
Men men, det kanske bara är så att Sony inte kan mycket bättre.
-lk
Postad 06 oktober 2008 - 10:20
Synd att det fortfarande finns många utvecklare som har svårt att prestera utanför Microsofts trygga och varma famn. De har helt enkelt blivit för bekväma och slöa eller så kan de helt enkelt inte bättre.
Ska vi inte droppa det här med att anklaga halva branschen för att vara slöa och inkompetenta?
Med tanke på den stora mängd multispel som faktiskt på någon punkt körs på någon nivå sämre än 360 så måste man inse att där finns hinder på PS3, inte att utvecklarna sitter och rullar tummarna.
I slutändan handlar det om pengar. Visst utvecklarna till BioShock hade säkert kunnat bättre, kanske till och med över 360 - men till vilket pris?
I fallet med UT3 motorn vet vi att företag har haft det svårt att ibland få samma resultat på PS3.
Visst vi kommer alltid kunna peka på förstahands titlar på PS3 som piskar majoriteten av multispel, men det är också titlar med betydligt mer tid i ryggen - stöd från Sony och säkerligen mer pengar än var killarna bakom BioShock har använt.
Det bör tilläggas att detta är ett DEMO som bilderna är tagna från. Angående de horribla texturerna på big Daddyn är detta bara ett UNDANTAG och utvecklarna har lovat att detta inte finns i slutprodukten. Återstår att se om suddigheten också försvinner.
Postad 06 oktober 2008 - 10:42
Jag skulle iaf inte ha några stora förhoppningar på det. Sen så är väl Unreal Engine 3(UE3) designad till stor del med
PC i åtanke, och Xbox 360 ligger ju relativt nära PC(tillskillnad från PS3) vad gäller utvecklingsmiljö.
Sen så är frågan om utvecklarna hade tjänat något på att koda om spelet helt för PS3:an, spelet är trots allt
över ett år gammalt och därmed gammal skåpmat för många, så några mångmiljonsiffror i försäljningsstatistiken har dom nog knappast räknat med, dvs det är inte värt att lägga ner den mödan som krävs för en total optimering för PS3.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 06 oktober 2008 - 10:43.
Postad 06 oktober 2008 - 17:51
Postad 08 oktober 2008 - 17:53
http://forums.2kgame...ead.php?t=23044
Jämförelsebilder som inte alls lider av samma problem som 360. Sen är det frågan om detta är det slutgiltiga svaret och varför kan de ej ge oss riktiga 720p bilder?
Man nämner även följande:
the team used a combination of optimization and filtering to maximize the overall visual experience of the game. These optimizations improved frame rate and added the slight “blur filter” that some of you have pointed out in comparison screenshots. This solution offered the best performance benefit with minimum visual cost or change from the 360 version.
Så tydligen, om man tolkar det så, så har blurr filtret gett dem en bättre framerate.
Slutversionen ska bli trevlig att undersöka.
Redigerat av PalmiNio, 08 oktober 2008 - 17:55.
Postad 10 oktober 2008 - 08:54
Qw i lägsta upplösning säger jag bara =)
Postad 11 oktober 2008 - 12:00
fast jag tyckte nog att av vad man kunde se på bilderna i den tråden (tyvärr lite små) så var det inte stor skillnad i skärpan?
konstigt nog skiljer ju sig deras bilder från andra bilder vi tidigare sett
blur-filtret är väldigt påtagligt på PS3an
frågan är om utvecklarna anser att det faktiskt förbättrar bilden??!
Postad 11 oktober 2008 - 12:35
konstigt nog skiljer ju sig deras bilder från andra bilder vi tidigare sett
blur-filtret är väldigt påtagligt på PS3an
frågan är om utvecklarna anser att det faktiskt förbättrar bilden??!
Läste någonstans att det var en avvägning för att få upp FPS:en i spelet.
Postad 11 oktober 2008 - 14:04
Läste någonstans att det var en avvägning för att få upp FPS:en i spelet.
Att bara lägga till ett filter skulle ju snarare dra ner FPS:en.
Förmodligen kör de PS3an internt i en lägre upplösning och använder filtret för att "jämna ut" skillnaden.
Dock hade jag ju 8 dagar i veckan hellre valt att bara nöja mig med den lägre upplösningen snarare än att både få lägre upplösning OCH suddig bild. Så därför kan man ju undra varför det är där?
Postad 11 oktober 2008 - 14:29
Att bara lägga till ett filter skulle ju snarare dra ner FPS:en.
Förmodligen kör de PS3an internt i en lägre upplösning och använder filtret för att "jämna ut" skillnaden.
Dock hade jag ju 8 dagar i veckan hellre valt att bara nöja mig med den lägre upplösningen snarare än att både få lägre upplösning OCH suddig bild. Så därför kan man ju undra varför det är där?
En del tycker smoothing är snyggt.
Postad 11 oktober 2008 - 15:42
En del tycker smoothing är snyggt.
Smoothing kan göras snyggt såklart, men filtret de använder i Bioshock gör ju inte kanter jämnare det gör bara hela bilden suddig. (Ungefär som om man smort in sin TV med vaselin...)
Men visst det kanske finns någon tycker det ser ok eller tom. bra ut. Att döma av diskussionsforum och vad folk i allmänhet säger om just det här spelet verkar det dock vara en försvinnande litet minoritet som tycker att blurfiltret i Bioshock på PS3 är just "snyggt".
I bästa fall borde ju utvecklarna förstå att många kommer tycker illa om det och lägga till ett val för att stänga av det.
Postad 11 oktober 2008 - 17:16
Postad 12 oktober 2008 - 08:00
När kommer det fler jämförelser på nyare spel på sidan btw? jobbet tillåter mig inte att kika där själv :-)
Postad 15 oktober 2008 - 19:25
Postad 22 oktober 2008 - 14:52
Jo, men eh, det kom ett år senare också så det var föga förvånande.
Postad 22 oktober 2008 - 15:18
Postad 22 oktober 2008 - 15:39
Hmm, ja. De använder IGNs förhandstitt som underlag. Lazygamer och PSM säger tvärtemot. Antagligen ett fall av olika upplevelser.Det finns en del kommentarer nu på N4G som säger att artikeln är fejk.
Postad 22 oktober 2008 - 16:37
Hmm, ja. De använder IGNs förhandstitt som underlag. Lazygamer och PSM säger tvärtemot. Antagligen ett fall av olika upplevelser.
Kan sätta pengar att när teknikerna är framme och hårdgranskar spelet så kommer det visa sig att det är något bättre på 360, beror nog mest på att spelet är väldigt PC inriktat.
Undrar vad som skiljer sig dock.
Postad 22 oktober 2008 - 18:20
Ett förtydande från PSM3 http://www.computera...c...97&site=psm
Mhmm... han får det att låta som att det är dåligt att köpa 360-versionenAnd if you're bothered by a slightly inferior frame rate and fractionally blurrier textures, then perhaps, yes, you'd best buy the Xbox version, leaving the rest of us to enjoy an almost-identical, equally brilliant, game on PS3, while you smugly inspect concrete textures at terrifyingly close range to reap the full benefit, rather than, say, losing yourself in a 100 hour epic quest in an evocative post-apocalypse. Or having fun.

Spelar man på 360 så vet man att man får versionen utan naggade kanter. Tror man kan ha kul trots den vetskapen dock.
Postad 22 oktober 2008 - 19:15
Postad 22 oktober 2008 - 19:49
Spelar man på 360 så vet man att man får versionen utan naggade kanter. Tror man kan ha kul trots den vetskapen dock.
Nää, han skrev ju att spelar man PC-versionen så får man versionen utan naggade kanter.
Spelar man det på konsol så får man stå ut med naggade kanter däremot, oavsett om det
är 360 eller PS3.
Postad 22 oktober 2008 - 20:20
Jojo, men om du pratar om PS3 eller 360 så blir 360-versionen 100% och PS3 95% t ex. Allt är relativt.Nää, han skrev ju att spelar man PC-versionen så får man versionen utan naggade kanter.
Spelar man det på konsol så får man stå ut med naggade kanter däremot, oavsett om det
är 360 eller PS3.
Annars kan du ta min mening och byta ut inga naggade kanter mot "färre naggade kanter"

Postad 22 oktober 2008 - 23:23
"Disappointing since Oblivion looked better on PS3"
Och sen såg det ju inte bättre ut "egentligen":
PS3-versionen saknar helt normal mapping och anti aliasing, har större draw distance men sämre texturfiltrering.
360-versionen patchades för att få motsvarande draw distance och behöll normal mapsen och texturfiltreringen. Upplösningen är förvisso bara 1024x600 men det kompenseras ordentligt genom att de använder AA.
Postad 23 oktober 2008 - 09:16
Ovanligt att en officiell tidning, eller enformatstidning ÖHT pratar om andra versioner av ett spel?
Det är inte en officiell tidning. Det var lite det också som fick folk att säga fejk. Det påstås på N4G nämligen att PSM sa detta som var en officiellt tidning som inte finns längre (den har ersatts av Playstation, the officiall magazine) och då trodde folk att det var fejk p.g.a att det. The Playstation 3 Magazine är nåt helt annat.
Postad 27 oktober 2008 - 02:49
Dead Space. Snyggt och ytterliggare ett bevis på bra 1:1 kopia på båda konsolerna. Någon märkte över att PS3 saknade normal mapping på en del detaljer.
Varning för extremt hög nivå av detaljnördighet

Postad 27 oktober 2008 - 04:24
Tja,jag är definitivt en grafik nörd med båda konsollerna så det blir 360 versionen för min del.Tycker dead space verkar kul.Undrar om eurogamer kommer med en ny shoot out snart?Tror de kommer ha med både far cry 2 samt dead space i jämförelserna, och ja,360 vinner väl som vanligt även om skillnaderna är på nörd nivå...Hehe här kommer mer godis.
Dead Space. Snyggt och ytterliggare ett bevis på bra 1:1 kopia på båda konsolerna. Någon märkte över att PS3 saknade normal mapping på en del detaljer.
Varning för extremt hög nivå av detaljnördighet360 överst
Postad 29 oktober 2008 - 12:22
"Fallout 3 is such an engaging and fantastic experience that it's easy to overlook its few minor flaws, but they do exist and should be mentioned. With any game of this size and scope, you can likely expect a few bugs to slip through the testing process and that is the case here. I had the game crash a couple times. I, and other editors at IGN, have also experienced an annoying number of bugs on the PS3 version that have prevented the game from progressing or have broken the world. In all of these cases, reloading the game has been enough to fix the errors and nothing was frustrating or detrimental enough to give me thought of not recommending the game. However, there is one major issue with the PS3 version that can't be fixed with a reset. Every time anybody on your friends list signs on or sends you a message (or any time you receive any network notification), the game freezes and the screen blurs for a few seconds. If you have a lot of friends signing on and off all day, this will completely ruin the game. The only way to circumvent this is to either play offline or turn off notifications entirely."
http://www.maxconsol...ws&newsid=33170
GameSpot skriver detta:
It's a shame, in light of these impressive design elements, that the PlayStation 3 version is shockingly inferior to the others from a technical perspective. Although the Xbox 360 and PC versions display the occasional visual oddity and bland texture, these nitpicks are easy to overlook. Sadly, the jagged edges, washed-out lighting, and slightly diminished draw distance of the PS3 release aren't so easy to dismiss. We also experienced a number of visual bugs on the PS3. Character faces disappeared several times, leaving only eyeballs and hair; limbs on robots went missing; some character models had an odd outline around them as if they were cel-shaded; and the day-to-night transition may cause odd streaks on the screen as you move the camera around. This version doesn't even offer trophies, whereas the Xbox 360 and PC versions offer Xbox Live/Windows Live achievements.
http://www.gamespot....iew.html?page=2
Man ger alltså 360 9.0 och PS3 8.5. Allvarligt när sånt leder till lägre betyg.
Postad 29 oktober 2008 - 12:32
Postad 29 oktober 2008 - 13:12
"Disappointing since Oblivion looked better on PS3"
Det verkar ju inte ha hjälpt när det gäller Bioschock.

Postad 30 oktober 2008 - 09:38

Postad 30 oktober 2008 - 09:46
Måste kännas surt för alla PS3-ägare att veta att deras dyra blu-rayspelare med spelfunktion fortfarande (2 år efter release) presterar sämre än en 360 som kostar 1595:-
Vad har det med bluray-spelaren att göra?

BD-spelaren i min PS3 fungerar f.ö. helt kanon, kan inte bli bättre.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 30 oktober 2008 - 09:48.
Postad 30 oktober 2008 - 09:50
Det känns som problemet mest kommer vara på de spel som kör någon känd motor som Unreal engine eller liknande, kommer de någonsin förbättra den motorn så spelen ser bättre ut på PS3?
Postad 30 oktober 2008 - 09:56
Oblivion var väl istort sett lika..
Därför borde ju Fallout 3 se lika bra ut på båda..
Men förmodligen så kan inte utvecklarna PS3 lika bra än eller så tar det längre tid så dom struntar i att det inte ser lika bra ut på båda.......
Postad 30 oktober 2008 - 11:21
Vad har det med bluray-spelaren att göra?
![]()
BD-spelaren i min PS3 fungerar f.ö. helt kanon, kan inte bli bättre.
Jag tror iofs att han var lite sarkastisk, PS3 har ju sålts mycket med argumentet att det är en bra BluRay-spelare... Men nu kanske du var sarkastisk, och då är det här inlägget också helt meningslöst... ha ha
Postad 30 oktober 2008 - 12:12
Det är ju inte omöjligt att göra spel som ser lika bra ut på båda..
Men förmodligen så kan inte utvecklarna PS3 lika bra än eller så tar det längre tid så dom struntar i att det inte ser lika bra ut på båda.......
Det är helt enkelt omständigare att koda för Cell. Tar längre tid och kostar därför mer pengar. Det är man inte beredd att betala.
Postad 30 oktober 2008 - 12:35
Dock finns det allt för lite bilder i bra kvalité för att dra slutsatser.
Postad 30 oktober 2008 - 12:46
Måste kännas surt för alla PS3-ägare att veta att deras dyra blu-rayspelare med spelfunktion fortfarande (2 år efter release) presterar sämre än en 360 som kostar 1595:-
Kan du spela BluRay filmer på din 360...?? Om inte så presterar ju din 360 inte nånting jämfört med mitt PS3....
Postad 30 oktober 2008 - 12:54
Det är ju inte omöjligt att göra spel som ser lika bra ut på båda..
Sant, men nu så ser det tyvärr inte lika bra ut. Själv så bojkottar jag alla multi-spel till PS3 om de inte verkar ha lagt tillräckligt jobb på att det ska bli en bra PS3 version. Tyvärr kanske det tolkas som att PS3 spel inte säljer, men vem vill stödja någon som inte gör ett bra jobb. Vissa spel bryr jag mig inte om grafiken är sämre eller inte.. sportspel tycker jag det kvittar på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar