Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 december 2007 - 22:47

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Så här svarade Ulrika Hultgren från Canal digital till läsarna på Ljud&Bilds hemsida om fria kanaler och ny mjukvara:

"I dagsläget planerar inte Canal Digital att lägga till fria kanaler från andra satelliter än Thor"

Jag tror inte att det är tekniskt möjligt. Misstänker att det inte finns tillräckligt minne i boxen för tusentals kanaler.

Postad 05 december 2007 - 22:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Så här svarade Ulrika Hultgren från Canal digital till läsarna på Ljud&Bilds hemsida om fria kanaler och ny mjukvara:

"I dagsläget planerar inte Canal Digital att lägga till fria kanaler från andra satelliter än Thor"

Jag tror inte att det är tekniskt möjligt. Misstänker att det inte finns tillräckligt minne i boxen för tusentals kanaler.

Ulrikas uttalande känns i alla fall som att det kan finnas något hopp för framtiden, skulle man kunna få en tystare box utan hängningar så kan man leva med mycket av de andra bristerna. Man köper väl tex inte en sådan här box för att titta på marknätet.

Vi för även en diskussion med vår leverantör Sagem gällande fläktkonstruktionen då det i vissa fall förekommit klagomål gällande att fläkten låter för mycket. Vi känner även till att vissa kunder tyvärr haft problem med att boxen hängt sig. Vår teknikavdelning och Sagem tittar nu på huruvida detta går att lösa. Vänliga hälsningar, Ulrika Hultgren Canal Digital "

Postad 05 december 2007 - 23:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att uppskalade SD är kass?
Bilden är acceptabel på S-Video men kass på HDMI.
Jag har mycket bättre bild på min gamla CD-box och även på marknätet.
HD är däremot riktigt bra ibland.

Min TV skalar upp bättre än vad boxen gör. Jag hade bättre bild på den gamla ComboBoxen med Scart. Har ej provat Scart med HD-boxen och kommer inte att göra det heller. Sedan är ju detta helt beroende på vad det är för en TV man använder. Panasonic PX700 som jag har är suverän på att skala upp SD-bilder. DVD i 576p via Component-ingång blir lika bra som de flesta HD-kanaler. Det är endast VOOM HD som är svår att slå och vissa produktioner på SVT HD som är äkta 720p (mycket där är ju uppskalat och ej inspelat i HD).

Postad 05 december 2007 - 23:36

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Jodå, det finns en hårddisk på 250Gb, det är bara att använda några Mb till kanaler och i manualen på sidan 72 står det att boxen har DiSEqC1.1-kontroll, så tekniskt är det möjligt men CD vill inte att vi ska kunna ta in andra satelliter.:mellow:

Postad 06 december 2007 - 10:18

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Finns det inget enkelt sett att sortera en befintlig favoritlista????

Postad 06 december 2007 - 14:19

Kallbar
  • Kallbar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag kör bara en kabel från parabolen för tillfället men lyckades igrå at tspela in på tv4+ sammtidigt som jag tittatde på svt 1, ska det vara möjligt?

Igår hängde sig min box för första gången! Inte bara en gång utan tre gånger, sammtliga vid uppspelning av innspelat material... :)

Ni som har tysta boxar, hur tysta är dom? Min låter som en bärbar dator och vet inte riktigt vad som är acceptabelt .

Postad 06 december 2007 - 15:15

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Jag kör bara en kabel från parabolen för tillfället men lyckades igrå at tspela in på tv4+ sammtidigt som jag tittatde på svt 1, ska det vara möjligt?

Ja, de sänder på samma transponder.

http://se.kingofsat....gitalnordic.php

Postad 06 december 2007 - 16:02

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Läste några frågor som Prylportalen ställt till Patrik Hofbauer, vd på Canal Digital. Det här känns ju lite kul "Hur fungerar den nya hd-boxen med hårddisk och dubbla tv-mottagare?
- Bra, den är betydligt bättre än den gamla. Vi har dessutom gjort flera uppdateringar av mjukvaran sedan den släpptes."

http://www.prylporta..._MKF149.dbp.asp

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 06 december 2007 - 16:03.

Postad 06 december 2007 - 16:43

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nu har jag införskaffat en ny plasma (LG 50PC51) och nu kunde jag slita bort eltejpen som jag hade framför IR-ögat på boxen, riktigt skönt.

Känns dessutom bra att man nu kan kolla på riktig HD och inte bara uppskalad HD som det var med min förra tv. Ungarna blev ju glada också nu när de fick en större tv till övervåningen. Vad gör man inte för att ungarna ska vara glada. :)

Boxen snurrar på bra utan krascher och missljud, temperaturen ligger ganska konstant på 38 grader. Hoppas verkligen att det håller i sig. :)

Läste några frågor som Prylportalen ställt till Patrik Hofbauer, vd på Canal Digital. Det här känns ju lite kul "Hur fungerar den nya hd-boxen med hårddisk och dubbla tv-mottagare?
- Bra, den är betydligt bättre än den gamla. Vi har dessutom gjort flera uppdateringar av mjukvaran sedan den släpptes."

http://www.prylporta..._MKF149.dbp.asp

Hehe, de har nog gjort uppdateringar till hans box enbart. Fjäsk för chefen? :wub:

Postad 06 december 2007 - 17:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Igår hängde sig min box för första gången! Inte bara en gång utan tre gånger, sammtliga vid uppspelning av innspelat material... :)

Ni som har tysta boxar, hur tysta är dom? Min låter som en bärbar dator och vet inte riktigt vad som är acceptabelt .

Jag tycker att ljudet från boxen, i alla fall, ska vara lägre än TV-ljudet från TV:n i ett vanligt samtalsprogram typ Aktuellt. Sedan ska det vara ett rent ljud och inte något tjut eller skorr eller vibrationer etc, utan en ren och fin luft :wub:

Min ligger på gränsen just nu, ibland så verkar det som fläkten varvar upp något kanske efter någon timma eller två efter påslag, då sker också en vibration till locket. Men i stort så är det OK (i alla fall den bästa box jag har haft, fast ribban är nog nere i knähöjd just nu) :)

Efter Ulrikas uttallande från CD, så kan man ju undra vad CD ska göra med dem som sitter med för högt fläktljud och hängd boxar, får vi dessa utbyta när de kommer fram till någon lösning? Får snart ta ett snack med kundtjänst, har inte ringt på över en vecka, personligt rekord B)

Postad 06 december 2007 - 18:52

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Efter Ulrikas uttallande från CD, så kan man ju undra vad CD ska göra med dem som sitter med för högt fläktljud och hängd boxar, får vi dessa utbyta när de kommer fram till någon lösning? Får snart ta ett snack med kundtjänst, har inte ringt på över en vecka, personligt rekord :wub:

Tycker att du gör rätt i att hålla kundtjänst sysselsatt, de saknar säkert din röst. :) Hoppas verkligen att du har någon gräddfil i telefonkön, finns ju roligare sätt att spendera sin fritid på och väntmelodin tröttnade man ju på efter 1 minut. :)

Det är bra jobbat hursomhelst! Förhoppningsvis kommer det lite uppdateringar snart som rensar bort lite buggar.

Postad 06 december 2007 - 20:12

Unregisteredde9cb21e
  • Unregisteredde9cb21e
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra att CD trots att boxen tekniskt vad jag förstår skall klara att ta in andra satelliter inte försöker att lösa mjukvaruproblemet. Tycker att det borde vara ett klart försäljningsargument (som använts för tidigare SD-PVR box). Någon som vet om det är möjligt att modda boxen själv eller på annat sätt kan lösa problemet, oavsett vad detta har för konsekvenser för garantin? Visserligen finns Vantage boxen nu att tillgå som alternativ lösning.

Postad 06 december 2007 - 20:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Igår hängde sig min box för första gången! Inte bara en gång utan tre gånger, sammtliga vid uppspelning av innspelat material... :lol:

Jag tycker att ljudet från boxen, i alla fall, ska vara lägre än TV-ljudet från TV:n i ett vanligt samtalsprogram typ Aktuellt. Sedan ska det vara ett rent ljud och inte något tjut eller skorr eller vibrationer etc, utan en ren och fin luft ^_^

Min ligger på gränsen just nu, ibland så verkar det som fläkten varvar upp något kanske efter någon timma eller två efter påslag, då sker också en vibration till locket. Men i stort så är det OK (i alla fall den bästa box jag har haft, fast ribban är nog nere i knähöjd just nu) ;)

Efter Ulrikas uttallande från CD, så kan man ju undra vad CD ska göra med dem som sitter med för högt fläktljud och hängd boxar, får vi dessa utbyta när de kommer fram till någon lösning? Får snart ta ett snack med kundtjänst, har inte ringt på över en vecka, personligt rekord ^_^

Min är som sagt knäpp tyst, fortfarande efter 3 veckor! Och, ja, fläkten går och allt är helt.

Postad 06 december 2007 - 22:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Igår hängde sig min box för första gången! Inte bara en gång utan tre gånger, sammtliga vid uppspelning av innspelat material... :lol:

Jag tycker att ljudet från boxen, i alla fall, ska vara lägre än TV-ljudet från TV:n i ett vanligt samtalsprogram typ Aktuellt. Sedan ska det vara ett rent ljud och inte något tjut eller skorr eller vibrationer etc, utan en ren och fin luft ^_^

Min ligger på gränsen just nu, ibland så verkar det som fläkten varvar upp något kanske efter någon timma eller två efter påslag, då sker också en vibration till locket. Men i stort så är det OK (i alla fall den bästa box jag har haft, fast ribban är nog nere i knähöjd just nu) ;)

Efter Ulrikas uttallande från CD, så kan man ju undra vad CD ska göra med dem som sitter med för högt fläktljud och hängd boxar, får vi dessa utbyta när de kommer fram till någon lösning? Får snart ta ett snack med kundtjänst, har inte ringt på över en vecka, personligt rekord ^_^

Min är som sagt knäpp tyst, fortfarande efter 3 veckor! Och, ja, fläkten går och allt är helt.

Det verkar ju nästan som det är ytterligare ett av världens underverk

Boxen jag har är ändå skapligt tyst, men efter en halvtimme idag så lät den något för mycket, låg över TV ljudet så jag slängde några soffkuddar på den och efter det så har den varit tyst hela kvällen ;) Temperaturen ligger också fint på runt 40C, den behöver nog bara vadderas lite.

Postad 07 december 2007 - 20:25

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Idag fick jag min nya fjärrkontroll men den svarar inte på komandon den heller den nya boxen kommer på måndag

så då är de boxen de är fel på ... de är ju inget vidare kvalitet på boxarna ...

Mikael

Postad 07 december 2007 - 22:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Idag kom nya Ljud&Bild där boxen testas! Inga överraskningar som vi som har den inte redan vet redovisas. De klagar förstås på alla buggar och annat men tycker samtidigt att det inte finns något annat val om man vill spela in HDTV och det är ju sant.

Postad 10 december 2007 - 09:48

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu ska jag vara rättvis och är nu ganska nöjd ändå efter att ha klagat på att de första två boxarna strulade. Min tredje fungerar ganska OK. Ljudnivån är låg och helt acceptabel. Kuntdjänst var bra. Har alltid kommit fram direkt vid första försöket.
Det mesta funkar bra och bilden är förstås nästan overkligt bra. HD kanalerna har också överraskande bra innehåll, men tyvärr är det för tätt mellan reklamen. Man vill ju gärna skryta med HD titt som tätt. Troligen för att exponera HD genom butiker och annat.
De jobbigaste buggarna är:

- Timelag text/ljud. Text visas flera sekunder innan ljudet kommer, men bara för inspelat material. Ganska jobbigt i längden.

- Den glömmer att jag vill använda favoritlistan för kanalval istf. de presetade, som man aldrig kommer ihåg kanalplatsen för.

Dessutom verkar den inte vilja timerspela in ordentligt om mottagaren redan är påslagen, trots att den indikerar för inspelning då. Jag misstänker att det kan vara för att jag bara har en antenn inkopplad och att den försöker spela in med den mottagare som jag inte använder just då.

Postad 10 december 2007 - 12:03

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att den jobbigaste buggen är att den numera nästan ALLTID dyker en eller ett par gånger under uppspelning av HD-filmer. Igår dök den en gång under Kieslowskis Den vita filmen och två gånger under Den Röda filmen. Det blir alltså helt sonika stillbild som man endast kan komma ur genom att slå av boxen på standby-knappen. Har även varit med om att man måste dra ur sladden för att kunna starta om.
Hoppas verkligen att en mjukvaruupdatering kan fixa detta synnerligen störande problem.
Edit: Boxen får stillbild när man spelar upp filmer som ligger på hårddisken. Jag har inte stött på problemet vid direktsända HD-filmer

Annat som är dåligt (mindre viktigt dock) är den fula, lågupplösta inledningsbilden du ser när man slår på boxen. Också är det en gåta varför man valt de kantiga, fula och stora undertextremsorna på Canal Digitals vanliga (icke-HD) filmkanaler. Min Digialitybox ger ifrån sig snygga mer högupplösta textremsor på dessa kanaler.

Redigerat av Unregistered465868f1, 10 december 2007 - 13:44.

Postad 10 december 2007 - 18:25

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Är det vanligt att boxen låser sig under vanligt tv-tittande? Dvs ej vid uppspelning av inspelat material.

Postad 10 december 2007 - 18:39

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Så nu var den beställd o blir jag inte nöjd får den väl åka tillbaka :lol:

Postad 10 december 2007 - 18:56

Goldview
  • Goldview
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Så nu var den beställd o blir jag inte nöjd får den väl åka tillbaka :lol:

Också beställt idag, någon som har koll på leveranstiden?

Postad 10 december 2007 - 19:50

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Till mig sa de 1-2 veckor men det tog normalt bara 1v men de gardera sig med 1 till.

Postad 10 december 2007 - 20:25

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Är det vanligt att boxen låser sig under vanligt tv-tittande? Dvs ej vid uppspelning av inspelat material.

Har haft en tyst box i fyra veckor och den har aldrig låst sig.
Programerat tjugo inspelningar en ej utförd.
Alla inspelningarna ar bra förutom ca 4 ljud dropouts per timme på HD-inspelningarna. Ljudet är borta från 0,1sek till 5sek.

Postad 10 december 2007 - 20:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Alla inspelningarna ar bra förutom ca 4 ljud dropouts per timme på HD-inspelningarna. Ljudet är borta från 0,1sek till 5sek.

Saknas ljudet, så om du backar tillbaka så är det samma varje gång?

Jag tycker det är ganska mycket osynk på uppspelat, oftast när man startar efter snabbspolning så ligger man helt ur synk.

Har haft några frysningar från uppspelat, löst genom att gå ur uppspelning och sedan tillbaka, inga sådana ting från direktsändning

Postad 10 december 2007 - 23:12

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Har oxå haft några frysningar vid uppspelning av HD material, en fråga: Har någon märkt om formatet på bilden ändrar sig? Har märkt att loggan på bl.a BBC Prime och Barnkanalen kommer delvis utanför bild under de senaste två-tre dagarna, har en Pioneer plasma och det går inte att justera hur jag än gör. Har inte märkt detta tidigare och har haft boxen i två månader.

Postad 11 december 2007 - 01:28

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Fick min box nr 3 idag å de tjuter om den med å trycker man lätt på en del ställen ovanpå boxen så tystnar de
å nu får dom ta tillbaka boxen å så säger ja upp de här med HD... har tröttnat nu ....

Micke

Postad 11 december 2007 - 08:46

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Saknas ljudet, så om du backar tillbaka så är det samma varje gång?

Jag tycker det är ganska mycket osynk på uppspelat, oftast när man startar efter snabbspolning så ligger man helt ur synk.

Har haft några frysningar från uppspelat, löst genom att gå ur uppspelning och sedan tillbaka, inga sådana ting från direktsändning

Ska testa att backar tillbaka nästa gång jag får ljud dropouts.

Har också fått osynk på uppspelat ett par ggr, det blev bra efter en kort paus.

Postad 11 december 2007 - 09:05

Master27
  • Master27
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fick min första HD-PVR Box förra veckan och hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem/buggar.

1. När man kollar på signalkvalitèn för Sat 1 och Sat 2 så får jag röd stapel ( dålig signal ) på ena huvudet ( Sat 2 )
Har kollat med bra instrument ifrån Elajo och mätt signalen och den noterar inga fel, klockren bra signal på båda
LNB-huvudena.
Verkar vara en bugg, någon som känner igen detta fenomen ?

2. Gör man en inspelning, spelar ingen roll om det är HD eller inte så dör hårddisken efter ca 5-10 minuter.
Spelar heller ingen roll om jag gör en timerinspelning eller vanlig manuell inspelning så bara lägger den av efter en
stund och "rec" släcks i fönstret och inspelningen avslutas.
Fatta att det blev liv i luckan när frugan inte fick se idolfinalen i fredags som boxen bara spelade in 5 minuer av.
Verkar alltså vara problem med hårddisken...

3. Den digitala ljudutgånen ( coaxiel ) verkar inte fungera alls, får inget 5.1 ljud ifrån någon av filmkanalerna, fick
ett papper med boxen där det står att 5.1 ljudet via hdmi-utgången kommer att fungera på nästa mjukvaru-
version men jag tycker det borde fungera om man använder den vanliga digitala ljudutgången men även där är
det stendött. Testat med samtliga ingångar på min denonreceiver men det verkar inte lira.

4. Boxen hänger sig helt utan förvarning och startar om själv efter någon stunds tv-tittande, hänt några gånger
och aldrig råkat ut för detta innan på någon annan box.

5. Temperaturen på min box är mellan 48-56 grader om man kollar infon, låter inte detta lite väl varmt ? Verkar som
det är problem med kylningen.

6. Fläkten ! För imellanåt ett himla väsen och går upp i varv och mina 7x180w i min receiver får då svårt att
överrösta denna box, skulle vara intressant och mäta upp detta oljudet med ett instrument.
Borde väll finnas några krav om hur mycket en produkt får föra i väsen, olidligt imellanåt.

7. Boxen pendlar själv mellan 720p och 1080i beroende på vilken signaltyp som kanalern sänder, gå INTE in i menyn
och tryck på tex. 1080i då skiter den i den automatiska funktionen och kör ut 1080i även att SVT sänder 720p.
Borde finnas en inställning i menyn om detta.

8. Undertextena på filmkanalerna är stora och svarta, min gamla hd-box visade en mera vit högupplöst undertext
som är mycket bättre, CD byt till denna bums !!!! Även själva undermenyn som kommer upp på tv:en känns väldigt stor och borde kunna visas mera högupplöst.
Handlingen om en film finns knappt i info-menyn, står mycket mera utförligt på min gamla box.
Står typ bara år, och några huvudpersoner, tycker det är vikigt att kunna läsa sig till vad en film handlar om.

Ringde idag CD om ovanstående problem och tjejen som svarade var faktikst väldigt trevlig och tillmötesgående och dom ska skicka mig en ny box som kommer nu i veckan hoppas jag. Många av problemen jag har på min box är ju buggar och det kommer ingen ny box att rätta till men hårddisken gjorde väll i mitt fall att jag får en ny box, är den trasig så är den.
Tycker annars att boxens funktioner är väldigt smarta och jag gillar den skarpt OM den bara hade fungerat och man kunde spela in på den.
Ett stort minus för ljudet och omhöljet som känns lite plastigt och töntigt, den kostar ju iallafall nästan 3000 spänn och man hade väll kunnat lägga någon mera spänn där på materialet och kvalitet. Men det ska väl tjänas pengar förstås.
Känns som att det finns lite att rätta till på CD utvecklingsavdelning, skulle vara kul att se det partiet av boxar som kommer på returen.
Hoppas mycket är tillrättat på nästa uppgradering.
Någon som känner igen dessa problem mer än jag ?

Postad 11 december 2007 - 10:02

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Någon som hört något mer ang mjukvaru uppgraderingen??!!

Känns som att alla snart går på julledigt och då lär det väl inte bli någon uppdatering

Postad 11 december 2007 - 11:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Fick min första HD-PVR Box förra veckan och hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem/buggar.

1. När man kollar på signalkvalitèn för Sat 1 och Sat 2 så får jag röd stapel ( dålig signal ) på ena huvudet ( Sat 2 )
Har kollat med bra instrument ifrån Elajo och mätt signalen och den noterar inga fel, klockren bra signal på båda
LNB-huvudena.

2. Gör man en inspelning, spelar ingen roll om det är HD eller inte så dör hårddisken efter ca 5-10 minuter.
Spelar heller ingen roll om jag gör en timerinspelning eller vanlig manuell inspelning så bara lägger den av efter en
Fatta att det blev liv i luckan när frugan inte fick se idolfinalen i fredags som boxen bara spelade in 5 minuer av.

3. Den digitala ljudutgånen ( coaxiel ) verkar inte fungera alls, får inget 5.1 ljud ifrån någon av filmkanalerna, fick
ett papper med boxen där det står att 5.1 ljudet via hdmi-utgången kommer att fungera på nästa mjukvaru-
version men jag tycker det borde fungera om man använder den vanliga digitala ljudutgången men även där är
det stendött. Testat med samtliga ingångar på min denonreceiver men det verkar inte lira.

4. Boxen hänger sig helt utan förvarning och startar om själv efter någon stunds tv-tittande, hänt några gånger

5. Temperaturen på min box är mellan 48-56 grader om man kollar infon, låter inte detta lite väl varmt ? Verkar som

6. Fläkten ! För imellanåt ett himla väsen och går upp i varv och mina 7x180w i min receiver får då svårt att
överrösta denna box, skulle vara intressant och mäta upp detta oljudet med ett instrument.
Borde väll finnas några krav om hur mycket en produkt får föra i väsen, olidligt imellanåt.

7. Boxen pendlar själv mellan 720p och 1080i beroende på vilken signaltyp som kanalern sänder, gå INTE in i menyn
och tryck på tex. 1080i då skiter den i den automatiska funktionen och kör ut 1080i även att SVT sänder 720p.

8. Undertextena på filmkanalerna är stora och svarta, min gamla hd-box visade en mera vit högupplöst undertext
som är mycket bättre, CD byt till denna bums !!!! Även själva undermenyn som kommer upp på tv:en känns väldigt stor och borde kunna visas mera högupplöst.
Handlingen om en film finns knappt i info-menyn, står mycket mera utförligt på min gamla box.
Står typ bara år, och några huvudpersoner, tycker det är vikigt att kunna läsa sig till vad en film handlar om.

Ringde idag CD om ovanstående problem och tjejen som svarade var faktikst väldigt trevlig och tillmötesgående och dom ska skicka mig en ny box som kommer nu i veckan hoppas jag. Många av problemen jag har på min box är ju buggar och det kommer ingen ny box att rätta till men hårddisken gjorde väll i mitt fall att jag får en ny box, är den trasig så är den.
Tycker annars att boxens funktioner är väldigt smarta och jag gillar den skarpt OM den bara hade fungerat och man kunde spela in på den.
Ett stort minus för ljudet och omhöljet som känns lite plastigt och töntigt, den kostar ju iallafall nästan 3000 spänn och man hade väll kunnat lägga någon mera spänn där på materialet och kvalitet. Men det ska väl tjänas pengar förstås.
Känns som att det finns lite att rätta till på CD utvecklingsavdelning, skulle vara kul att se det partiet av boxar som kommer på returen.

Ja, alla buggar är väl kända. Att inspelningarna stannar efter 10 minuter är mindre vanligt (men inte ovanligt) och tyder på att det är fel på boxen, tempen är också lite hög, 40 grader är mer normalt om boxen står öppet.

Postad 11 december 2007 - 11:15

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
En liten fråga: när jag byter till en HD-kanal så rycker bilden ett tag (2-5 sek) för att sedan bli "stabil". Det är som om box och TV inte riktigt synkar i början (använder HDMI). Är det någon annan som har ett liknande symptom? Undrar om det beror på TV eller box.

Det sker även vid uppspelning av HD-inspelningar, då kan det däremot ta länge innan det synkar (bilden fryser helt, men ljudet stannar inte) och jag får ibland spola framåt, vilket verkar hjälpa.

Redigerat av Tomas L, 11 december 2007 - 13:26.

Postad 11 december 2007 - 11:54

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Fick svar! ;)

Ja, det är en del buggar i den. Men tyvärr så kan jag inte ge ett exakt svar. De som jobber på den här nya mjukvaran har sagt att den kommer januari - februari någon gång. Mer kan de inte säga.

Men vi håller tummarna att den kommer så fort som möjligt!

Med vänlig hälsning
Malin Lindgren
Canal Digital Kundservice

Postad 11 december 2007 - 14:53

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Fick min box nr 3 idag å de tjuter om den med å trycker man lätt på en del ställen ovanpå boxen så tystnar de
å nu får dom ta tillbaka boxen å så säger ja upp de här med HD... har tröttnat nu ....

Micke

kolla att gå till en annan kanal och ändra bilden till 4:3 på den och fixa sen till bilden med pions olika inställningar det får jag göra med min pio

Postad 11 december 2007 - 18:07

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Tänkte beställa CD på deras hemsida.

Får man boxen bara eller skickar dom med parabol också?

Frågar därför jag vill inte ha en parabol till i förrådet liggande.

Postad 11 december 2007 - 20:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Parabol sänds normalt sett med till nya kunder. Ring och se om du kan slippa den. Sällan telefonkö till säljarna :P

Postad 11 december 2007 - 21:15

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Jag har varit kund 3ggr hos dom under 10 år och vill helst slippa en 4:e parabol denna gång.

Synd att dom är så trångsynta och inte kan erbjuda valfrihet.

Helst vill jag inte ha någon av deras boxar heller, bara deras kort.

Postad 11 december 2007 - 21:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

LNB-huvudena.

1. Kanske tar den emot en HD signal vilket ger rött. Sätt den på tex TV4 (SD) mät signalstyrkan på SAT1, gå över till TV5, starta en inspelning, gå tillbaka till TV4 (SD) och gå in och mät signalstyrkan på SAT2.

2. nog fel på boxen inte normalt (eller så är det låg signalnivå under 100)

3. SPDIF utgången ska fungera, har du satt om den till HEMBIO?

4. händer tyvärr, men händer det mer än någon gång per vecka så ska den tillbaka

5. för hög, ger troligen också hängningar byt box

6. är helt med fransmännen måste vara döva

7. påpekat, hoppas att det fixas i en uppdatering

8. en del har lämnat synpunkter på detta

Postad 13 december 2007 - 23:29

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Hur lång tid tog det efter att ni beställt till att ni fick boxen?
Jag beställde i måndags och hoppas att jag får den typ på måndag eller tisdag nästa vecka för att hinna få det installerat innan jul, för i mellandagarna tror jag att det är rätt kört att få den installerad.
Anledningen till att jag undrar är att jag ska försöka boka installatör redan nu så det är klart.

Postad 14 december 2007 - 08:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Senaste rapport från min 5te box.

Inga nya problem har inträffat, den har fastnat med frusen bild två gånger under uppspelning, men annars är det "standardbuggarna". Stundtals en ljudnivå över det godkända.

Ringde till CD igår, och gjorde en förebyggande felanmälan på boxen, men att jag ansåg att det troligen var större chans att få en bra box om jag väntade något. Jag behåller nog denna någon månad till, innan jag tester med en ny.

Supporten, menade att ljudproblemet ev kanske kunde fixas med mjukvara, lite tveksam till det, och att ny mjukvara borde komma under året, är nog ännu mer tveksam till detta.

Någon som sett om det finns någon trend att nya boxar skulle ha bättre uppbyggnad så att de inte vibrerar så mycket från fläky/HDD till chassi?

Postad 14 december 2007 - 09:20

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Det partas om Ques 5:e box på Canal Digitals installatörsforum:

Installatören säger: "Reklamen" på det forumet är inte heller så ros-betonat. En är t.o.m. inne på 5:e boxen...

Teknikern från CD svarar: Jag har för mig att jag har sagt något liknande att all reklam är bra reklam, men jag håller inte med mig själv. Vi byter ut ca 5% av boxarna och de flesta fungerar alldeles utmärkt när vi testar dem här.
Den här kunden som har bytt 5 boxar, har han köpt en trisslott nån gång? Han verkar sannerligen ha en bra deal med ödesguden. Jag beställde upp 20st returnerade boxar som kunder hade klagat på det höga ljudet på.
Hälften av dem lät inte högre än någon annan satellit mottagare med inbyggd hårddisk. Resterande var av varierande ljudnivå beroende på hur fläkten satt och hur chassit satt på mottagaren. Och någon lät förskräckligt samt en hade en lös fläkt.

CDs tekniker tycker alltså att de flesta boxar är helt OK som vi klagar på :wacko:
Undrar om han är döv? ;)

Teknikern säger: Angående sökning av andra satelliter har jag själv pratat med den där Per, han har även ställt samma frågor till många av mina andra kollegor för att pressa fram olika svar verkar det som, men det är ingen BUGG. Det är en medveten linje som vårt huvudkontor har valt att gå. Det kanske finns möjlighet att förändra detta med mjukvara i framtiden, men det är inget vi vet idag eller prioriterar just nu.

Alltså är det en chef på CDs huvudkontor som har bestämt att vi inte ska kunna ta in andra satelliter ;)

Postad 14 december 2007 - 09:30

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Installatören säger: "Reklamen" på det forumet är inte heller så ros-betonat. En är t.o.m. inne på 5:e boxen...

Teknikern från CD svarar: Jag har för mig att jag har sagt något liknande att all reklam är bra reklam, men jag håller inte med mig själv. Vi byter ut ca 5% av boxarna och de flesta fungerar alldeles utmärkt när vi testar dem här.
Den här kunden som har bytt 5 boxar, har han köpt en trisslott nån gång? Han verkar sannerligen ha en bra deal med ödesguden. Jag beställde upp 20st returnerade boxar som kunder hade klagat på det höga ljudet på.
Hälften av dem lät inte högre än någon annan satellit mottagare med inbyggd hårddisk. Resterande var av varierande ljudnivå beroende på hur fläkten satt och hur chassit satt på mottagaren. Och någon lät förskräckligt samt en hade en lös fläkt.

CDs tekniker tycker alltså att de flesta boxar är helt OK som vi klagar på :wacko:
Undrar om han är döv? ;)

Hmm, ja de behöver nog göra en hörseltest innan de anställer tekniker. ;) Även om jag har en "tyst" box så är den mer högljudd än min 3 år gamla Humax PVR8000. Orsaken till att boxen låter är ju inte HDD:n, det är ju den inbyggda fläkten...

Redigerat av Tomas L, 14 december 2007 - 09:30.

Postad 14 december 2007 - 09:32

Coppi
  • Coppi
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Pratade med en trevlig tjej på kundtjänst igår, jag ville beställa min tredje box pga av ljudet.

Enligt henne skickar de inte ut några nya boxar pga hög ljudnivå. Hon sa att de vet att felet är fläkten som lossnar under transporten. Enligt henne ligger de i förhandling med Sagem om att all kunder som har problem skall få öppna boxen och sätta fast fläkten själva.

Så de verkar iaf vara medvetna om problemet..... ;)

Postad 14 december 2007 - 09:53

btl
  • btl
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej på er!

Är det någon annan som har "tappat" 5.1 ljudet?

Jag har en äldre hemmabio som jag kopplat ihop med boxen via en 3,5 optisk kabel ( spdif ) till toslink.
Jag har tidigare fått ut 5.1 ljudet men inte nu längre.
Jag har provat att fabriksåterställa hemmabion utan framgång.

Om jag gör en fabriksåterställning på pvr:en kommer det inspelade materialet på hårddisken försvinna?

Hur troligt är det att kabeln från kabelgiganten har gett upp?

Undrar Tomas

Postad 14 december 2007 - 12:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Pratade med en trevlig tjej på kundtjänst igår, jag ville beställa min tredje box pga av ljudet.

Enligt henne skickar de inte ut några nya boxar pga hög ljudnivå. Hon sa att de vet att felet är fläkten som lossnar under transporten. Enligt henne ligger de i förhandling med Sagem om att all kunder som har problem skall få öppna boxen och sätta fast fläkten själva.

Så de verkar iaf vara medvetna om problemet..... :P

Det är nog inte enbart att sätta fast fläkten, men jag håller med om att det är en kan vara en bra lösning. Jag skulle själv vilja öppna boxen, göra en bättre fixering av fläkten. Kanske kan Sagem skicka ut ett gör det själv kit med en för bättre fixering av fläkten samt dämpning till locket, så att inte det kommer i svängning.

Postad 14 december 2007 - 12:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

CDs tekniker tycker alltså att de flesta boxar är helt OK som vi klagar på :wub:
Undrar om han är döv? :D

Hmm, ja de behöver nog göra en hörseltest innan de anställer tekniker. :P Även om jag har en "tyst" box så är den mer högljudd än min 3 år gamla Humax PVR8000. Orsaken till att boxen låter är ju inte HDD:n, det är ju den inbyggda fläkten...

Nä triss är nog inget för mig B)

Ingen av mina boxar har gått tillbaka enbart för ljudet, faktiskt så har hälften gått tillbaka för att fläkten har varit tyst (inte gått) och jag haft en HDD temp på upp till 70C. Den andra hälften har varit för ljud men med andra felaktigheter också, i en så hade jag något löst som åkte runt inne i boxen, den andra hade nog hängningar också om jag kommer ihåg rätt.

När det gäller ljudet så tror jag inte att de väntat tillräckligt länge, inte säkert att boxen börjat skorra med en gång det kan ta 5-30minuter att det framträder att chassit börjar komma i resonans.

Byter de bara 5% av boxarna, jag trodde det var mycket högre.

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 december 2007 - 12:26.

Postad 14 december 2007 - 16:11

pregor1
  • pregor1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej är det någon som vet vilken annan box det funkar med att köra med samma kort som man kör i HD-pvr boxen. Tänkte köpa en annan och ha i sovrummet och springa mellan med kortet, vill inte ha tvillingabbonemang. Snål i det avseendet.

/p

Postad 14 december 2007 - 18:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej är det någon som vet vilken annan box det funkar med att köra med samma kort som man kör i HD-pvr boxen. Tänkte köpa en annan och ha i sovrummet och springa mellan med kortet, vill inte ha tvillingabbonemang. Snål i det avseendet.

/p

Det går bra med kombiboxen i alla fall, eftersom HDD boxen är spärrad (just nu) för att få ut till program till DVD recorder så flyttar jag kort till kombiboxen, när det är något som jag vill spela in.

Postad 14 december 2007 - 18:10

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Kopplade in nya boxen idag, verkar funka bra,lite oljud men står inne i TV bänk med glas !!!
Kan man inte ändra format som på den gamla där man ändrade med HD knappen, någon ?????

Postad 14 december 2007 - 18:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kopplade in nya boxen idag, verkar funka bra,lite oljud men står inne i TV bänk med glas !!!
Kan man inte ändra format som på den gamla där man ändrade med HD knappen, någon ?????

Om du menar 4:3 <>16:9 etc så gör du det med on demand knappen på fjärren. Om du menar 720 p <> 1080i så gör du det inne i menyn, men gör du det så låser du boxen att alltid lägga ut 720p eller det valda 1080i, om du inte rör den så lägger den ut det såsom det sänds, dvs SVT HD blir då i 720p

Postad 14 december 2007 - 18:46

Erik Skog
  • Erik Skog
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har kört CD nya box med hårddisk ett tag och allt fungerar bra förutom att fjärrkontrollen slutar att fungera efter ett tag. Hade samma problem med min gamla HD-box. Stänger jag av TVn så fungerar fjärrkontrollen igen men ser man inget så spelar det ingen roll. Någon som vet vad man skall göra? //Erik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.