Nu ska ni få höra på en ganska komisk, garanti-relaterad historia. (OnOff blandat med InfoCare, f.d Powermill såklart..)
Det hela började i slutet av december förra året då min skärm plötsligt flippade ur på min pärla. Jag såg perfekt bild med ett undantag. Bilden visades endast på 1/3 av skärmens totala yta och i egenskaper på skrivbordet visade den att skärmens upplösning var 1024x768. Fel, Fel, Fel.... Det ska vara 1024x600 sa jag för mig själv!
Jag gjorde både en total systemåterställning, uppdaterade drivrutiner och bios. Jag installerade till och med om en ren version av Windows utan lyckat resultat.
Sh*t tänkte jag. Jag som både har lött på moderkortet ett O-tal gånger samt bytt ramminne och hårddisk.
(Jag började själv ana vad som var fel, men det återkommer jag till)
Dagarna går och skärmen kunde vara felfri i ena stunden men endast visas i 1/3 storlek den andra.
Jag ringer Onoffs (där jag köpt datorn dumt nog) tekniska support. Där får jag ingen som helst respons på mitt problem, så jag försöker hos Acer. Jag ringer först den svenska supporten, men efter nästan 30 minuters felsökning o.s.v. över telefon (utan resultat) så gör jag ett sista försök hos Acers världsomfattande support (på engelska). Hos dem får jag bekräftat det jag redan anade; en ledare i lcd-kabeln till skärmen var troligen av.
Nu uppstår problem. Vill jag få datorn lagad gäller det god min när jag ringer till OnOff.
Jag tar mitt förnuft till fånga och löder bort 4-ports usb hubben samt blåtanden. Jag byter tillbaka till standard-ram samt hårddisk (vilka jag tursamt nog sparat). Därefter ringer jag upp OnOff återigen (Jag köpte datorn via postorder). Jag får sagt för mig att det kommer en fraktsedel hemskickad samt instruktioner om hurvida jag ska gå tillväga när jag skickar datorn till OnOffs centrallager.
Ett par dagar senare så dyker fraktsedeln upp. Jag packar datorn väl och ser till en sista gång så att allt ser bra ut där jag lött, inga skavanker o.s.v. Jag knatar ner till Preem-macken och lämnar nervöst över paketet till kvinnan bakom disken. Tack...
Det går nästan 2 veckor och jag blir otålig. Så jag ringer upp OnOff och får veta att min dator inte blivit inlagd i systemet ännu(!). Jag säger till honom att enligt kollispårningen så levererades datorn till OnOff 7/1 (detta var den 16/1) och att detta är oacceptabelt. Mannen i telefonen beklagar och säger att han personligen ska kontakta den ansvarige på centrallagret och att detta skall kollas upp.
Det går ytterligare en vecka och äntligen får jag ett brev från OnOff med mitt service-nummer. Pheww, ett problem ur vägen i alla fall.
Jag kollar dagligen upp statusen på min inlämnade service under ytterligare en veckas tid. Inget!
Så plötsligt en dag så står det:
- Content downloaded from OnOff.
- Apparat mottagen. (01/29/09)
Beräknat färdigdatum: 18/2.
Okej, inga problem!
Dagarna går. Veckor flyter förbi.
Inget!
Den 18/2 kommer men ingen dator.
Den 19/2 kommer det ett brev där det står att min service har blivit försenad. Beräknat färdigdatum 15/3. NEEEEJ utbrister jag!
Jag ringer upp Infocare där de säger att de inte får delarna levererade och något om dåliga lager. Så jag ringer till Acer där de säger att deras lager är något utsirade, men att delar till Aspire one inte saknas! Hmm, vilka ska man tro på?
Det går nästan ytterligare en nervös vecka. Då står det all of a sudden; Apparat klar. Service fakturerad. (23/02/09)
Sh*t, Sh*t, Sh*t... Så de har upptäkt att jag lött på moderkortet och brutit garantin 10 faldt. Ja ja. Det är väl bara att betala och vara glad.
Så jag väntar på en faktura. Men ingen faktura dyker upp

Däremot en paketavi (02/03/09).
Jag åkte ner till macken direkt och fick ut en stor kartong. Avsändare: OnOff AB
Jag öppnar paketet långsamt i hopp om ett under. Och vem kunde ana. När jag öppnat lådan, får se min fina Aspire one låda liggandes i den, samt efter en grundlig utvärdering av lådan, ingen räkning! Nada!
Det visade sig att fakturan var avsedd för OnOff och inte mig som 2-parts kund. Då infoCare fakturerar sin kund, OnOff.
Så alla ni som har en defekt aspire one. Det går att skicka in sakerna hur illa ni än behandlat dem (sålänge de inte är totalkvaddade eller på annat märkbart sätt förstörda). För det verkar som att så länge man är duktig att återställa efter sig och har varit försiktig med skruvarna, så kan de aldrig bevisa att ni varit inne i datorn och grejat!
Kontentan då, slutnotan:
- Gud finns!
- OnOff har dålig support, men packar väl.
- InfoCare har dålig support och packar MYCKET dåligt, men är duktiga på att reparera saker
- Jag kan inte säga att man bör hålla sig borta från någondera av OnOff eller InfoCare, för de kan sina saker, omän dålig support.
// Alexander