Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 12 February 2009 - 16:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vänstra, kortläsaren sitter väl till höger? =)
Så win7 funkar bra alltså? Är det några problem att köra install från USB minne? har ingen DVD läsare till lillfisen..

Det är två stycken kortläsare i den.
I den vänstra kortläsaren så "försvinner" kortet helt in i datorn om du förstår vad jag menar.
Det sticker inte ut något utanför datorn.

Postad 12 February 2009 - 16:35

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det är två stycken kortläsare i den.
I den vänstra kortläsaren så "försvinner" kortet helt in i datorn om du förstår vad jag menar.
Det sticker inte ut något utanför datorn.

Oh fasiken :P Inte tänkt på alls innan, kollade en bild på vänstersidan och det stämmer ju, det är ju skit bra får fixa ett snabbt minne och köra readyboost då :)

Postad 12 February 2009 - 17:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Oh fasiken :P Inte tänkt på alls innan, kollade en bild på vänstersidan och det stämmer ju, det är ju skit bra får fixa ett snabbt minne och köra readyboost då :)

Readyboost funktionen finns bara i Vista och Win7. Finns tredjepartsprogram som fixar till det i WinXP.

Jag tycker att Win7 fungerar mycket bra. Har inte haft några problem alls med det.
Den ända drivrutin man behöver installera manuellt ät den Wlan kortet. Den drivrutinen finns det länkat till ovan.
Allt annat sköter sig självt. Snabbt är det också. Flyter på bra. Inga problem att installera ifrån USB-minne.

Postad 12 February 2009 - 21:04

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Det är inget problem att utöka minnet till 1,5Gb i en ONE med 3G.
Det är inte samma port. 3G kortet sitter i en PCI Express minicard plats.
(Det finns en PCI Expresscard plats ledig i de AA1 utan 3G. Den är dock tyvärr inte aktiverad på moderkortet)
Det finns en expansionsplats för RAM-minne i den och där sitter det en 512Mb modul som du får byta ut mot en 1Gb modul.

Okej, vad är det för minnen som sitter där är det något special eller funka det med vanligt minne som sitter i bärbara?

Postad 12 February 2009 - 21:32

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Okej, vad är det för minnen som sitter där är det något special eller funka det med vanligt minne som sitter i bärbara?

Minnet ska vara av typen SODIMM DDR2 200pin PC4200 533Mhz (SODIMM DDR2 är standard Laptop minnen)
Jag kör med följande: https://www.inet.se/...k...;a=5302525

Redigerat av TomasL, 12 February 2009 - 21:35.

Postad 13 February 2009 - 09:30

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Tänkte delge er lite erfarenheter från två AAO 110:

Köpte två samtidigt på Inet (1995.-/styck), en blå och en vit - visade sig att det förutom färgen var två saker som skilde de båda maskinerna åt:

1) Den blå hade den "snabbare" SSDn (P-SSD 1800) och den vita hade den "långsammare" (SSDPAMM0008G1). Att jag skriver "snabbare" resp. "långsammare" i citationstecken beror på att de i mätningar är olika snabba, dock vill jag informera att skillnaden vid vanligt användande knappt är förnimbar (i vissa fall uppfattar jag den "långsammare" som snabbare ;-). Ni som har den långsammare - misströsta ej!

2) Fläkten på den blå låter mer.

Jag har gjort följande:
- Installerat XP enligt guide på sweclockers (http://www.sweclocke...ension/?id=6015), stötte på några mindre problem, t.ex:
1) Första gången hade jag gett SSDn enhetsbenämning "D" vilket sker om man inte avbryter installationen efter att man skapat partitionen. Installationen fortsätter men datorn kan ej starta från hårddisken.
2) Använde NTFS första gången men eftersom jag ändå var tvungen att intallera om (med enhetsbenämning "C" (se ovan)) passade jag på att byta till FAT32: DET VAR EN ENORM SKILLNAD!!!
3) Stötte på hal.dll och kunde varken använda txt eller gui-alternativen för fortsatt installation - hade dock fått ett tredje alternativ (som jag inte minns vad det hette, hade lagt sig i boot.ini) och kunde fortsätta installationen därifrån. Väl installerat öppnade jag boot.ini och ändrade "nedräkningstiden" från 30 sek till 0.

- Tagit bort "paging-filen (Kontrollpanelen -> System -> Advanced -> Performance -> Settings -> Advanced -> Change -> No paging file

- Installerat nytt BIOS (hade 3114 och bytte till 3309) - fick samma problem på båda datorer: fläkten gick upp på högvarv och därefter tvärdog datorn: hittade andra som haft samma problem och kommit fram till att om man drog ut nätsladden och batteriet och lät datorn stå ett tag så försvann detta problem för alltid (skitskumt!!!)

- Avaktiverade D2d i BIOS

- Installerade alla drivrutiner (utom 3G och LiteOn då märket på webkameran är "den andra") på Acers europeiska sida (http://support.acer-...as_one_110.html) och allt fungerade utom det trådlösa nätverket... ikonen visade att jag var uppkopplad men det fungerade endast mycket sporadiskt, hade jättesvårt att komma åt andra datorer i närverket etc. Avinstallerade drivrutinen för det trådlösa nätverket (7.6.0.264) och hämtade den äldre versionen som finns på Acers US-sida (7.6.0.224) (http://www.acerpanam...id=3394#results). Nu fungerar nätverket perfekt men Windows update började givetvis påstå att det finns en bättre drivrutin... skulle inte tro det!

- Installerat 1 GB extra minne (Corsair VS 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz 200-pin (SODIMM)) från Webbhallen 159:- Använde följande guide som visade sig fungera bra: http://www.aspireone...p...f=40&t=2673

- Stängt av systemåterställning

- Dubblade lagringsutrymmet med 8GB (Kingston Secure Digital Card 8GB (SDHC) (Class 6)) 185:- på Webhallen

- Tagit bort all avinstallationsinformation för div Windows-uppdateriangar (ca 0,5GB)

Även om maskinerna fungerar riktigt bra nu så finns mer att göra t.ex. att stänga av några av de processer som drar igång direkt då maskinerna startar och rensa bort ytterligare skräp från hårddisken.

Snart är båda maskiner redo att bli födelsedagspresenter till mina två små!

Lycka till alla
/Gelmax

Redigerat av Gelmax, 13 February 2009 - 09:32.

Postad 13 February 2009 - 14:46

Johan.H
  • Johan.H
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för tipsen ska du ha Gelmax!

Postad 13 February 2009 - 15:12

Stormtrooper
  • Stormtrooper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har funderat på att köpa denna nu ett tag så i dag blev det av, en vit AAO med Linux. Bokade det sista exemplaret som min lokala butik hade på lager så efter arbetet blir det att åka och hämta den.

Edit: Har nu pillat lite på den under kvällen och det är en riktigt liten krabat detta. Är väl inte direkt stormförtjust i Linpus men det gör sitt jobb. Installerade precis ScummVM och spelade både Day of the Tentacle och Beneath a Steel Sky. Klassiska spel som tar mig tillbaka. Denna är lätt värd sina 1.990 kr.

Redigerat av Stormtrooper, 13 February 2009 - 22:10.

Postad 15 February 2009 - 00:06

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Readyboost funktionen finns bara i Vista och Win7. Finns tredjepartsprogram som fixar till det i WinXP.

Jag tycker att Win7 fungerar mycket bra. Har inte haft några problem alls med det.
Den ända drivrutin man behöver installera manuellt ät den Wlan kortet. Den drivrutinen finns det länkat till ovan.
Allt annat sköter sig självt. Snabbt är det också. Flyter på bra. Inga problem att installera ifrån USB-minne.

Kört in Win7 nu och kan bara hålla med TomasL om att det fungerar mycket bra!
Ska köpa ett snabbare SD minne på måndag så att jag kan köra readyboost också.

Dock verkar det som fläkten gärna snurrar hela tiden, vet inte om den gjort det tidigare med XP.. :-/

Postad 15 February 2009 - 09:25

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Kört in Win7 nu och kan bara hålla med TomasL om att det fungerar mycket bra!
Ska köpa ett snabbare SD minne på måndag så att jag kan köra readyboost också.

Dock verkar det som fläkten gärna snurrar hela tiden, vet inte om den gjort det tidigare med XP.. :-/

Ja det fungerar mycket bra. Dock installerade jag den senaste builden, 7022, på min stationära dator och den kan jag inte rekommendera. Den är mycket buggigare och ostabilare. Inte så konstigt att dom inte släppt den för publik nedladdning. Så ska ni testa Win7 så kör med build 7000.
Det som är bättre med 7022'an är att den senaste versionen av Internet Explorer, RC1, är med där men det väger inte upp mot alla andra nackdelar som kommit till.

Redigerat av TomasL, 15 February 2009 - 09:27.

Postad 15 February 2009 - 17:09

Silent Noise
  • Silent Noise
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis varit och köpt mig en AAO och trots att jag bara har använt den i ca 30 min samt att Linux egentligen inte är min grej så måste jag säga att det är en liten kompetent rackare detta. Tyvärr har jag stött på tre störningsmoment. Det första att det tar sin lilla tid för den att koppla upp sig till mitt trådlösa nätverk när man bootar upp. Det andra är att den tappar inställningen för hur ljusstyrkan var ställd, också detta vid varje boot. Det tredje är att Ctrl+A inte fungerar. Har gjort alla uppdateringar. Tips?

Edit: Installerade VLC (Livna) och har lagt till en ikon i "Nöje". Problemet är att när jag spelar upp en film får jag bara ljud och ingen bild. Tips?

Redigerat av Silent Noise, 15 February 2009 - 19:04.

Postad 15 February 2009 - 20:14

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ja det fungerar mycket bra. Dock installerade jag den senaste builden, 7022, på min stationära dator och den kan jag inte rekommendera. Den är mycket buggigare och ostabilare. Inte så konstigt att dom inte släppt den för publik nedladdning. Så ska ni testa Win7 så kör med build 7000.
Det som är bättre med 7022'an är att den senaste versionen av Internet Explorer, RC1, är med där men det väger inte upp mot alla andra nackdelar som kommit till.

Såg nu att det är 7022:an som jag kört in, vad är det för problem i 7022 mot 7000 som du har stött på?

Btw, har du fått ReadyBoost att fungera i Win7 ? Inga av minna minnen som funkar i vista med Readyboost kan jag få fram readyboost fliken på Win7 :-/

Redigerat av quackpack, 15 February 2009 - 21:34.

Postad 16 February 2009 - 08:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Såg nu att det är 7022:an som jag kört in, vad är det för problem i 7022 mot 7000 som du har stött på?

Btw, har du fått ReadyBoost att fungera i Win7 ? Inga av minna minnen som funkar i vista med Readyboost kan jag få fram readyboost fliken på Win7 :-/

Ja, readyboost fungerar fint på min, men då har jag build 7000 och inte 7022.
Att man inte får fram Readyboost fliken beror på att operativet inte tycker att minnet är tillräckligt snabbt.
Sen vad det beror på är ju en annan sak eftersom det fungerade i Vista. Skulle kunna tänka mig att det har med någon drivrutin att göra.

För min del, och många andras, är det gränssnittet som buggar mest.
Blir segt ibland, problem med att ladda ner filer osv. Build 7000 fungerar mycket bätter på de flesta saker.

Postad 16 February 2009 - 08:48

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Tror som du verka märka att det finns ett flertal buggar i 7022 mot 7000. Hade jag varit du så hade jag passat på att installera om till 7000 så du får lite fart på burken. Jag har fått allt att funka med windows 7 bulid 7000.

Postad 16 February 2009 - 09:04

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tror som du verka märka att det finns ett flertal buggar i 7022 mot 7000. Hade jag varit du så hade jag passat på att installera om till 7000 så du får lite fart på burken. Jag har fått allt att funka med windows 7 bulid 7000.

Jag kanske ska ta och göra en nedgradering då.. Eller vänta tills de där 30 dagarna löpt ut som testperioden är på, jag märkte att den hängde sig igår flera gånger igår när jag försökte formatera mitt SD kort, verkar inte som kortläsaren eller något annat verkar helt 100:a i Win7 7022 ialf.

Aja blir att ta ner built 7000 på jobbet nu och leka lite ikväll :)

Postad 16 February 2009 - 12:59

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag kanske ska ta och göra en nedgradering då.. Eller vänta tills de där 30 dagarna löpt ut som testperioden är på, jag märkte att den hängde sig igår flera gånger igår när jag försökte formatera mitt SD kort, verkar inte som kortläsaren eller något annat verkar helt 100:a i Win7 7022 ialf.

Ja det tycker jag verkligen du skall göra du kommer blir supernöjd skulle jag tror. Jag är det kan jag säga använder min lila burk nästan dagen och förundras över vilken kapasitet det finns i den lilla maskinen.

Någon som vet om ett bra alternativ till Office Outlook(kalender och Mail), som går att synca
med exchange server?

Postad 16 February 2009 - 13:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Testperioden är ca 120dagar beroende på när du installerar den.
Du får en gilltig produktnyckel av Microsoft (produktnyckeln till build 7000 fungerar även i 7022).

Det du också kan göra är att vänta till början av April då Microsoft släpper RC1'an.

Redigerat av TomasL, 16 February 2009 - 13:03.

Postad 16 February 2009 - 22:21

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Testperioden är ca 120dagar beroende på när du installerar den.
Du får en gilltig produktnyckel av Microsoft (produktnyckeln till build 7000 fungerar även i 7022).

Det du också kan göra är att vänta till början av April då Microsoft släpper RC1'an.

Jag kan säga att jag väntar på RC1 med spännning och hoppas att mina nätverksproblem är lösta då, eller
att jag vet vad det är som är problemet innan dess. Testa RC1 kommer man säkerligen att göra om man får möjlighet. Funka ju väldigt bra med build 7000.

Hade varit bra om man kunnat stänga av pekplattan enkelt när man använder mus i stället. typ att den stängt av sig själv när man pluggat in musen. Går detta att lösa på något sätt?

Redigerat av Huskys, 16 February 2009 - 22:41.

Postad 17 February 2009 - 08:28

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Testa RC1 kommer man säkerligen att göra om man får möjlighet. Funka ju väldigt bra med build 7000.

Även RC1'an kommer att släppas för publik nedladdning så möjligheterna finns.

Hade varit bra om man kunnat stänga av pekplattan enkelt när man använder mus i stället. typ att den stängt av sig själv när man pluggat in musen. Går detta att lösa på något sätt?

Du kan ju deaktivera/aktivera pekplattan genom att trycka FN+F7. Ganska enkelt men tror inte att det går att automatisera.

Postad 17 February 2009 - 13:40

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Även RC1'an kommer att släppas för publik nedladdning så möjligheterna finns.

Du kan ju deaktivera/aktivera pekplattan genom att trycka FN+F7. Ganska enkelt men tror inte att det går att automatisera.

Detta skall jag testa, hade jag ingen koll på....

Postad 21 February 2009 - 10:02

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Vad använder ni för rarprogram i Windows 7, jag upplever att winrar drar ganska mycket på systemet?

Postad 21 February 2009 - 13:38

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad använder ni för rarprogram i Windows 7, jag upplever att winrar drar ganska mycket på systemet?

Testa 7-zip. Tycker det fungerar bra och är inte resurskrävande.
http://www.7-zip.org/

Redigerat av TomasL, 21 February 2009 - 13:44.

Postad 21 February 2009 - 15:59

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Testa 7-zip. Tycker det fungerar bra och är inte resurskrävande.
http://www.7-zip.org/

Okej jag skall testa detta, försten någon som vet om man kan få websidorna att anpassa sig in IE 8 ?
(de är ju ofta för breda på denna lilla dator)

Redigerat av Huskys, 22 February 2009 - 09:57.

Postad 22 February 2009 - 16:43

Johan.H
  • Johan.H
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Okej jag skall testa detta, försten någon som vet om man kan få websidorna att anpassa sig in IE 8 ?
(de är ju ofta för breda på denna lilla dator)

ctrl + scrolla bakåt i webläsaren borde vara en lösningm, i alla fall i Firefox! Texten blir mindre och får därför en matchande size på sidan.

Postad 22 February 2009 - 19:08

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

ctrl + scrolla bakåt i webläsaren borde vara en lösningm, i alla fall i Firefox! Texten blir mindre och får därför en matchande size på sidan.

Det funkar säkert tänkte mer om det fanns något sätt att tvinga så det alltid var anpassat.

Postad 23 February 2009 - 14:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det funkar säkert tänkte mer om det fanns något sätt att tvinga så det alltid var anpassat.

Dessvärre finns det inget sätt att i IE tvinga den att anpassa visningen.
Jag tycket dock inte detta är något problem. De sidor som man inte kan se hela på bredden tycker jag är väldigt få.
De man inte kan se hela bredden på så missar man oftast ingenting då det mest är reklam i kanterna.

Postad 23 February 2009 - 15:30

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Dessvärre finns det inget sätt att i IE tvinga den att anpassa visningen.
Jag tycket dock inte detta är något problem. De sidor som man inte kan se hela på bredden tycker jag är väldigt få.
De man inte kan se hela bredden på så missar man oftast ingenting då det mest är reklam i kanterna.

Det ligger mycket i det du säger, kan hålla med dig också. Bara det att jag försöker få det helt perfekt. I övrigt är det ju inget som stör igentligen.

Postad 24 February 2009 - 09:49

Unregistered37c7c1fa
  • Unregistered37c7c1fa
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej där.

Har precis köpt en Aspire one A150 med 1 gig extra minne.
Jag har handlat allt ifrån Dustin och jag vet att jag fått rätt minne.
Efter en liten svettig stund med installationen av minnet och efter all återställning av allt isär skruvande så startade jag upp dator för att se att allt fungerar.
MEN. Datorn känner inte av den nya minnes modulen utan kör bara på de inbyggda 512 MB.
Jag är alltså 1 gig minne kort.
Innan jag skruvar isär allt igen så vill jag kolla om någon annan har haft liknande problem eller om det bara är så att minnet inte är riktigt rätt isatt. Jag har bytt mycket minne innan och är erfaren så det är därför jag tycker det är lite märkligt att jag inte lyckades få allt rätt denna gången.

Tacksam för funderingar runt problemet.

MVH
Andreas

Postad 24 February 2009 - 10:28

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
OK, ser bara två olika möjligheter (eftersom datorn startar):

1) du har fel minne (även om du skriver att det är rätt...) Trots att minnet är rätt enligt spec. så är det inte alltid helt säkert att det fungerar.

2) du har inte fått i det ordentligt - jag vet att jag fick trycka till lite innan det satt ordentligt på plats (du skriver att du bytt minne förr så jag antar att du vet att du skall föra in minnet snett uppifrån och därefter "vika" ner det mot moderkortet)

Se följande forum för massor med information kring RAM på Aspire One:
http://www.aspireone...48cbe3525a82ac9

Lycka till
/Gelmax

Postad 24 February 2009 - 11:27

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad exakt har du köpt för minne?

Postad 24 February 2009 - 12:13

Unregistered37c7c1fa
  • Unregistered37c7c1fa
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Minnet jag köpte till var Kingston KAC-MEME/1G

Det var detta minne jag fick fram genom minnses-konfiguratorn på Dustins sida.

Postad 24 February 2009 - 13:57

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja det minnet ska fungera fint.
Eftersom att du skriver att du köpte en A150 så hade den 1Gb minne från början
och då borde det inte heller vara någon BIOS inställningen.

Postad 24 February 2009 - 16:43

Unregistered37c7c1fa
  • Unregistered37c7c1fa
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag löste det genom att ta 1 gig från en macbook pro. Det var samma specar och detta funkar kalas nu.
Jag undrar då varför Dustin och Kingston rekommenderar mig detta minne som jag fick skickat till mig när det inte alls funkar.
Är det någon som har någon erfarenhet av reklamera och lämna tillbaka minne som jag har öppnat och satt in i datorn?
Kan man lämna tillbaka? Nu är det ju inga stora pengar, men en ren princip fråga.

MVH
Andreas

Postad 24 February 2009 - 17:31

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag löste det genom att ta 1 gig från en macbook pro. Det var samma specar och detta funkar kalas nu.
Jag undrar då varför Dustin och Kingston rekommenderar mig detta minne som jag fick skickat till mig när det inte alls funkar.
Är det någon som har någon erfarenhet av reklamera och lämna tillbaka minne som jag har öppnat och satt in i datorn?
Kan man lämna tillbaka? Nu är det ju inga stora pengar, men en ren princip fråga.

MVH
Andreas

Var du försiktig när du stoppade i minnet?
Kan det ha blivit ESD skadat?
Kan du inte sätta i Kingston minnet i mac'en och se ifall det fungerar där?

Postad 24 February 2009 - 18:08

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Jag köpte KVR533D2S4/1G till min A110 och det fungerar perfekt.

Postad 26 February 2009 - 04:23

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Har haft min AspireOne A110 nu i ett par månader och är väldigt nöjd med den. Kör Ubuntu på den och efter att det kommit ett specialkompillerad kärna till just AspireOne så har datorn blivit riktigt snabb och all hårdvara fungerar perfekt.
För er som kör Ubuntu kolla in den optimerade kärnan: http://ubuntu-bossie...ire-one-ii.html

Postad 26 February 2009 - 15:43

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problemet med att vissa fönster som är anpassade tex program och ibland pupup fönster till IE är förstora till skärmen så man inte kommer åt att klicka på tex ok/hämta/spara knappen som ofta sitter nere i högra hörnet.

Någon som har en lösning på detta??

Postad 26 February 2009 - 19:34

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har problemet med att vissa fönster som är anpassade tex program och ibland pupup fönster till IE är förstora till skärmen så man inte kommer åt att klicka på tex ok/hämta/spara knappen som ofta sitter nere i högra hörnet.

Någon som har en lösning på detta??

Nej, har inte haft problem med det.
Villken version av win7 kör du?

Postad 26 February 2009 - 20:08

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nej, har inte haft problem med det.
Villken version av win7 kör du?

Build 7000 kör jag.

Postad 26 February 2009 - 21:34

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Build 7000 kör jag.

OK, har hört om en del konstiga fenomen i build 7022 men inte 7000.
Jag kör själv med 7000 och har inte dom problemen. Testade 7022 men då fick jag en hel del problem,
dock inte det du beskriver men en del andra.

Postad 27 February 2009 - 12:03

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

OK, har hört om en del konstiga fenomen i build 7022 men inte 7000.
Jag kör själv med 7000 och har inte dom problemen. Testade 7022 men då fick jag en hel del problem,
dock inte det du beskriver men en del andra.

Ett bra exempel på mitt problem är i Outlook, jag kan inte skriva in en kontakt då jag inte kan se alla informationsfält för att det får inte plats på skärmen. (Outlook 2007)

Verkligen ingen annan som har detta problemet??
Borde väl ha med skärmupplösningen att göra?

Postad 01 March 2009 - 16:11

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Jepp, låter som att det är relaterat till upplösningen... har inte hört om någon som haft samma problem. Har du verkligen ställt in den på 1024x600?

/Gelmax

Postad 02 March 2009 - 14:25

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jepp, låter som att det är relaterat till upplösningen... har inte hört om någon som haft samma problem. Har du verkligen ställt in den på 1024x600?

/Gelmax

Japp det står på MAX upplösning!

Postad 03 March 2009 - 01:32

leetal
  • leetal
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nu ska ni få höra på en ganska komisk, garanti-relaterad historia. (OnOff blandat med InfoCare, f.d Powermill såklart..)

Det hela började i slutet av december förra året då min skärm plötsligt flippade ur på min pärla. Jag såg perfekt bild med ett undantag. Bilden visades endast på 1/3 av skärmens totala yta och i egenskaper på skrivbordet visade den att skärmens upplösning var 1024x768. Fel, Fel, Fel.... Det ska vara 1024x600 sa jag för mig själv!
Jag gjorde både en total systemåterställning, uppdaterade drivrutiner och bios. Jag installerade till och med om en ren version av Windows utan lyckat resultat.
Sh*t tänkte jag. Jag som både har lött på moderkortet ett O-tal gånger samt bytt ramminne och hårddisk.
(Jag började själv ana vad som var fel, men det återkommer jag till)
Dagarna går och skärmen kunde vara felfri i ena stunden men endast visas i 1/3 storlek den andra.
Jag ringer Onoffs (där jag köpt datorn dumt nog) tekniska support. Där får jag ingen som helst respons på mitt problem, så jag försöker hos Acer. Jag ringer först den svenska supporten, men efter nästan 30 minuters felsökning o.s.v. över telefon (utan resultat) så gör jag ett sista försök hos Acers världsomfattande support (på engelska). Hos dem får jag bekräftat det jag redan anade; en ledare i lcd-kabeln till skärmen var troligen av.

Nu uppstår problem. Vill jag få datorn lagad gäller det god min när jag ringer till OnOff.
Jag tar mitt förnuft till fånga och löder bort 4-ports usb hubben samt blåtanden. Jag byter tillbaka till standard-ram samt hårddisk (vilka jag tursamt nog sparat). Därefter ringer jag upp OnOff återigen (Jag köpte datorn via postorder). Jag får sagt för mig att det kommer en fraktsedel hemskickad samt instruktioner om hurvida jag ska gå tillväga när jag skickar datorn till OnOffs centrallager.
Ett par dagar senare så dyker fraktsedeln upp. Jag packar datorn väl och ser till en sista gång så att allt ser bra ut där jag lött, inga skavanker o.s.v. Jag knatar ner till Preem-macken och lämnar nervöst över paketet till kvinnan bakom disken. Tack...

Det går nästan 2 veckor och jag blir otålig. Så jag ringer upp OnOff och får veta att min dator inte blivit inlagd i systemet ännu(!). Jag säger till honom att enligt kollispårningen så levererades datorn till OnOff 7/1 (detta var den 16/1) och att detta är oacceptabelt. Mannen i telefonen beklagar och säger att han personligen ska kontakta den ansvarige på centrallagret och att detta skall kollas upp.
Det går ytterligare en vecka och äntligen får jag ett brev från OnOff med mitt service-nummer. Pheww, ett problem ur vägen i alla fall.

Jag kollar dagligen upp statusen på min inlämnade service under ytterligare en veckas tid. Inget!
Så plötsligt en dag så står det:
- Content downloaded from OnOff.
- Apparat mottagen. (01/29/09)
Beräknat färdigdatum: 18/2.
Okej, inga problem!

Dagarna går. Veckor flyter förbi.
Inget!
Den 18/2 kommer men ingen dator.
Den 19/2 kommer det ett brev där det står att min service har blivit försenad. Beräknat färdigdatum 15/3. NEEEEJ utbrister jag!
Jag ringer upp Infocare där de säger att de inte får delarna levererade och något om dåliga lager. Så jag ringer till Acer där de säger att deras lager är något utsirade, men att delar till Aspire one inte saknas! Hmm, vilka ska man tro på?

Det går nästan ytterligare en nervös vecka. Då står det all of a sudden; Apparat klar. Service fakturerad. (23/02/09)
Sh*t, Sh*t, Sh*t... Så de har upptäkt att jag lött på moderkortet och brutit garantin 10 faldt. Ja ja. Det är väl bara att betala och vara glad.
Så jag väntar på en faktura. Men ingen faktura dyker upp :blink: Däremot en paketavi (02/03/09).
Jag åkte ner till macken direkt och fick ut en stor kartong. Avsändare: OnOff AB
Jag öppnar paketet långsamt i hopp om ett under. Och vem kunde ana. När jag öppnat lådan, får se min fina Aspire one låda liggandes i den, samt efter en grundlig utvärdering av lådan, ingen räkning! Nada!
Det visade sig att fakturan var avsedd för OnOff och inte mig som 2-parts kund. Då infoCare fakturerar sin kund, OnOff.

Så alla ni som har en defekt aspire one. Det går att skicka in sakerna hur illa ni än behandlat dem (sålänge de inte är totalkvaddade eller på annat märkbart sätt förstörda). För det verkar som att så länge man är duktig att återställa efter sig och har varit försiktig med skruvarna, så kan de aldrig bevisa att ni varit inne i datorn och grejat!

Kontentan då, slutnotan:
  • Gud finns!
  • OnOff har dålig support, men packar väl.
  • InfoCare har dålig support och packar MYCKET dåligt, men är duktiga på att reparera saker :P
  • Jag kan inte säga att man bör hålla sig borta från någondera av OnOff eller InfoCare, för de kan sina saker, omän dålig support.

// Alexander

Postad 03 March 2009 - 09:00

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
hmm kanske skulle skicka in min lilla burk då :blink:

Postad 03 March 2009 - 09:40

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Fundera på om jag hart en kass drivrutin till grafiken, TomasL vad använder du för drivis i win7?

Någon som kan komma med lite tips på lösningar?

Kolla in bild på problemet: https://www.minhembi...m/Huskys/99567/

Redigerat av Huskys, 03 March 2009 - 11:03.

Postad 03 March 2009 - 19:45

Bofredrik
  • Bofredrik
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej där.

Har precis köpt en Aspire one A150 med 1 gig extra minne.
Efter en liten svettig stund med installationen av minnet och efter all återställning av allt isär skruvande så startade jag upp dator för att se att allt fungerar.
MEN. Datorn känner inte av den nya minnes modulen utan kör bara på de inbyggda 512 MB.
Jag är alltså 1 gig minne kort.
Innan jag skruvar isär allt igen så vill jag kolla om någon annan har haft liknande problem eller om det bara är så att minnet inte är riktigt rätt isatt. Jag har bytt mycket minne innan och är erfaren så det är därför jag tycker det är lite märkligt att jag inte lyckades få allt rätt denna gången.

Tacksam för funderingar runt problemet.

MVH
Andreas

Jag hade samma typ av problem dock startade inte Linux upp utan bara bios drog igång. Minnet visade på enbart 512 MB! Jag skruvade isär dator igen, fällde ut minnet och sedan fällde jag in det igen. Nu kom det tydliga klicket! Datorn startade upp utan problem med 1.5 gig. Minnet hade inte kommit rätt första gången. Innan dess kollade jag på fakturan att det var rätt minne jag fått. Eftersom jag inte är så van vid ramminnen var det svårt att läsa ut exakt vilket minne det var på förpackningen. Jag hade stor hjälp av alla instruktionsfilmer på Youtube.

Postad 03 March 2009 - 21:16

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Fundera på om jag hart en kass drivrutin till grafiken, TomasL vad använder du för drivis i win7?

Jag kör med ATI's Prerelease WDDM 1.0 drivrutin, 8.15.10.1620
Det är den man får via Windows Update. Fungerar klockrent för mig.

Postad 04 March 2009 - 07:12

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag kör med ATI's Prerelease WDDM 1.0 drivrutin, 8.15.10.1620
Det är den man får via Windows Update. Fungerar klockrent för mig.

Okej det är ju samma som jag använder, undra vad problemet kan vara, undrar om jag har någon skum inställning någonstans i systemet då.

Postad 04 March 2009 - 07:30

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Hej.

Faktum är att det du ser på bilden (kontakt i outlook 2007) du visar är allt som finns att se - det finns inga "spara" eller "avbryt"-knappar längst ner. Du kan dra lite mer i nedersta kanten på rutan för att se hela "Adress"-rutan men som sagt det finns inget fält eller knapp som du inte kan se i nuläget. T.ex. "Spara" hittar du längst upp. Är det några andra dialogrutor som inte får plats?

BTW - ser ut som att upplösningen är rätt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.