* Officiell Tråd - Nokia E71 *
1214 svar till detta ämne
Postad 11 mars 2009 - 22:58
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Vad som finns och vad som kan komma att finnas är ju skilda saker. Vi pratade om vad som kommer...
Sen, E63 hette E72 i en läckt produktvideo från Nokia men släpptes med annat namn, lätt att blanda ihop gamla rykten, och E73 finns nämnd i en recension av E75 på mobile-review.com. Är övertygad om att det finns en E73 som inte är lanserad, sen om den kommer heta det officiellt kan ju ingen utom finnarna veta. Men modellnamnet har nämnts av en betrodd källa. Likaså E52. Och E85 vilket låter intressant, med en siffra högre och samma tangentbordstyp som E75 och 5730.
Jag pratar om vad som finns just NU. Precis som du säger så vet vi inte vad som kommer att finnas, därför diskuterar jag inte ens de heller. Men som sagt följande modeller som jag nämnde i tidigare inlägg är det som finns och är officiellt, allt annat är bara rykten och därmed inte officiellt.
Postad 11 mars 2009 - 23:09
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ja, och grabben frågade vad som kunde komma härnäst..
Men dessa ligger nog långt fram. E75 bör nog sälja några månader innan nästa lansering av E-series.
Postad 12 mars 2009 - 10:49
Unregistered4167b2d6
-
Unregistered4167b2d6
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej alla. Nokia E71 ägare.
Jag tänkte bra fråga om det är fler som har problem med att jag tappar kontakten med SIM kortet. Telefonen blir obrukbar när detta händer. Jag måste ta ur batteriet för att kunna få igång den igen. Det händer ca två ggr/ vecka. Ibland oftare.
//Indurain
Postad 12 mars 2009 - 13:00
Peter233
-
Peter233
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej alla. Nokia E71 ägare.
Jag tänkte bra fråga om det är fler som har problem med att jag tappar kontakten med SIM kortet. Telefonen blir obrukbar när detta händer. Jag måste ta ur batteriet för att kunna få igång den igen. Det händer ca två ggr/ vecka. Ibland oftare.
//Indurain
Har aldrig hänt med min, och jag har haft min sen den 28:e juni.
Postad 12 mars 2009 - 13:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
En E85 borde vara den modell som kallas Mobile Office 09 i en berömd roadmap som läckt ut.
En E73 är helt logiskt en efterföljare till E71. Att E63 kallades E72 tidigare berodde troligen på att relationen mellan den och E71 är som mellan E61 och E62 (en modell avsedd för USA utan WLAN men mini-USB istället, det var på den tiden deras pop-portkontakt fortfarande användes).
Enligt uppgifter dröjer en E92 (ersättare till E90) till Q2 2010 och då bör E85 vara den s.k Mobile Office 09 eftersom ett slidetangentbord och en sannolikt bred skärm stämmer på ett sådant kodnamn. Mobile Office 09 eller E85 borde således likna HTC Kovsky (Xperia X1) och HTC Touch Pro om tangentbordet skall vara samma som E75. D.v.s det blir ingen tilt utan bara slide.
Nokia presenterade E75 som en "efterföljare till 9300i" och det kan den inte bli eftersom 9300i har en 640 x 200 pixlars skärm som hanterar A4 med bravur. E85 däremot bör få en bred skärm och därmed fungera som "uppfångare" av kunder detta år.
Postad 12 mars 2009 - 16:28
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag läste något om att Mobile Office 09 kanske inte var hårdvara utan mjukvara.
Kanske syftar till den nya e-postklienten med stöd för html som därmed är sista delen i de förbättrade funktionerna i e-serien. Ex telefonbok och kalender. Roligt med spekulationer
E85 tror jag är en telefon med touchscreen, som N97 utan tilt och sämre kamera. Men det är ett höftskott utan nån substans.
Postad 12 mars 2009 - 22:14
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Hej igen!
Har läst lite smått på olika sidor om gps användning med E71. Stämmer det att jag måste betala extra för att gpsen ska visa vägen till destinationen jag valt? Vad jag läst är att denna funktionen är gratis de första 90 dagarna? Sedan tar Nokia betalt för detta.
Mvh stabbe
Postad 12 mars 2009 - 23:33
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej igen! Har läst lite smått på olika sidor om gps användning med E71. Stämmer det att jag måste betala extra för att gpsen ska visa vägen till destinationen jag valt? Vad jag läst är att denna funktionen är gratis de första 90 dagarna? Sedan tar Nokia betalt för detta.
Mvh stabbe
Hejsan! Ja du har rätt. Det medföljer endast licens för 90 dagar när man köper E71 sen får man väl abonnera på det helt enkelt. Men vill man ha gratislösningar så kan man ju anntingen installera andra program eller så kan man även hacka telefonen och sedan installera Nokia Maps med Gratis Navigation för hela världen. För mer om detta kan du läsa här:Läs sista frågan!
Postad 13 mars 2009 - 08:22
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Tackar för svaret Mobilproffs.
Vet du om google maps fungerar tillfredsställande som gps när man kör bil? Jag har förstått att den inte har röststyrning, men det är inte viktigt för mig. Mest om den klarar att hålla sig uppdaterad så att man inte har kört förbi en korsning redan när gpsen visar sväng
Postad 13 mars 2009 - 10:31
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag har testat Google Maps i bilen, men det var rätt värdelöst imo.
Nokia maps är trevligt, men jag tycker att programmet utnyttjar skärmen för dåligt, alltså för liten plats för kartan.
Dessutom har den hängt hela telefonen så den startar om sig, men det var när jag sträckkörde till Sthlm och tillbaka samma dag, omkring 100 mil.
TomTom som jag körde på P1 var betydligt mer överskådligt och hängde sig aldrig.
Annars är Nokia Maps bra och jag betalar gärna för den tjänsten när testtiden gått ut.
Uppdaterade kartor är prio 1.
Postad 13 mars 2009 - 10:33
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Jag har testat Google Maps i bilen, men det var rätt värdelöst imo. Nokia maps är trevligt, men jag tycker att programmet utnyttjar skärmen för dåligt, alltså för liten plats för kartan. Dessutom har den hängt hela telefonen så den startar om sig, men det var när jag sträckkörde till Sthlm och tillbaka samma dag, omkring 100 mil. TomTom som jag körde på P1 var betydligt mer överskådligt och hängde sig aldrig.
Annars är Nokia Maps bra och jag betalar gärna för den tjänsten när testtiden gått ut. Uppdaterade kartor är prio 1.
Vad var det som var så dåligt med just google maps? Vad är det för kostnad för Nokia Maps, är det på årsbasis?
Redigerat av stabbe, 13 mars 2009 - 10:34.
Postad 13 mars 2009 - 12:09
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag läste något om att Mobile Office 09 kanske inte var hårdvara utan mjukvara. Kanske syftar till den nya e-postklienten med stöd för html som därmed är sista delen i de förbättrade funktionerna i e-serien. Ex telefonbok och kalender. Roligt med spekulationer 
E85 tror jag är en telefon med touchscreen, som N97 utan tilt och sämre kamera. Men det är ett höftskott utan nån substans.
Lite märkligt att mjukvara dyker upp i en roadmap för telefoner.... Tror inte att jag sett det förr.  Mobile Office 09 bör rimligen vara ett kodnamn för en E85. Andra misstänkta alternativ är t.ex IP08 (jag vill fortfarande ha det till att N97 heter Eitre eftersom specarna för Eitre stämmer med N97). Sedan tror jag knappast att en e-postklient hamnar i en roadmap för telefoner eller ens att den skulle kallas Mobile Office (Mobile Email är ju onekligen mer logiskt). Dessutom fanns klienten ute för betatest redan förra året. När det gäller att förbättra E-serien är Officehantering viktigt och jag ser helst att de skippar QuickOffice till förmån för WM-programmet SoftMaker Office eftersom det är betydligt mer kraftfullt och funktionellt.
Postad 13 mars 2009 - 13:58
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Lite märkligt att mjukvara dyker upp i en roadmap för telefoner.... Tror inte att jag sett det förr.
Mobile Office 09 bör rimligen vara ett kodnamn för en E85. Andra misstänkta alternativ är t.ex IP08 (jag vill fortfarande ha det till att N97 heter Eitre eftersom specarna för Eitre stämmer med N97).
Sedan tror jag knappast att en e-postklient hamnar i en roadmap för telefoner eller ens att den skulle kallas Mobile Office (Mobile Email är ju onekligen mer logiskt). Dessutom fanns klienten ute för betatest redan förra året.
När det gäller att förbättra E-serien är Officehantering viktigt och jag ser helst att de skippar QuickOffice till förmån för WM-programmet SoftMaker Office eftersom det är betydligt mer kraftfullt och funktionellt.
Det var ett rykte som alla andra  Konstigt, javisst, men inte helt otänkbart. Sen är det ju svårt att veta vilket ursprung roadmapen har. Den är ju rätt knapphändig på sina ställen så det kan ju vara en sammanställning av nån som inte egentligen skulle veta dessa saker. Lite mer troligt med en telefon, men tror inte att det är nån ny communicator. De har ju inte en tendens att uppdateras så jätteofta. Senaste jag läste var att det hängde lite på mottagandet av N97 om den formfaktorn kommer uppdateras senare eller tidigare. För egen del trivs jag mer med tanken av en E75 med större, och mer högupplöst skärm som kan heta E85. Klart rimligt då med Mobile Office som arbetsnamn, Sen vill jag fortfarande ha det till att N97 är Ivalo då det finns bilder på det, men att flera liknande prototyper kan ha existerat samtidigt, eg IP08  Tror inte vi ska stirra oss blind på specarna i roadmapen, de kan ju ha förändrats. Se t ex Athlon som är en rehash av N85, men inget tal om nån 8mpx kamera i den. Att det finns prototyper med texten N85 8MP tyder ju mycket på att det är Athlon. Tanken jag hade med Mobile Office 09 som ett namn på mjukvara, var helheten och att först nästa version av epostklienten kan ses som komplett med stöd för html och synkning av undermappar i Exchange. Då är alla bitar fullt uppdaterade, med nya kalendern och telefonboken. Betan saknar ju dessa funktioner, och i samband med släppet av E75 och E55 dyker nästa version upp. Men som sagt, bara en tanke... Svårt att hitta definitiva svar.
Postad 13 mars 2009 - 15:02
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
funderar på att byta till en E71 från min iphone...
någon som synkar en sånhär med mac? funkar det bra?
hur är det att köra den som modem om man har mac?
funkar pushmail som det ska?
Postad 13 mars 2009 - 15:24
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
funderar på att byta till en E71 från min iphone...
någon som synkar en sånhär med mac? funkar det bra? hur är det att köra den som modem om man har mac?
funkar pushmail som det ska?
En sido fråga  Hur kommer det sig att du vill byta ifrån din Iphone? Mvh stabbe
Postad 13 mars 2009 - 16:11
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
den är så jäkla begränsad, kan framför allt inte koppla upp mig och ha den som modem, går om man jailbreakar den, men då suger man ur strömmen på nolltid... navigeringen i den är också skvatt värdelös när man kör bil... bluetoothheadset funkar inte speciellt bra med iphone alltid, i alla fall inte min bilstereo... batteritiden är inte heller någon hit...
massa små irriterande saker
den är dessutom FÖR bra att surfa på, så har man ledig tid över när man exempelvis åker tåg (som jag gör 3 timmar per dag) så sitter man och surfar istället för att göra något åt sin utbildning =P
Postad 13 mars 2009 - 19:41
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Vad var det som var så dåligt med just google maps? Vad är det för kostnad för Nokia Maps, är det på årsbasis?
Hej 1. Det som är dåligt med google maps är att man inte kan få röstnavigerin samt att telefonen använder sig av telefonnätet för att kadda ner kartorna vilket blir väldigt dyrt. 2. Om vi pratar för norden så kostar ett år 700kr ungefär. 90 dagar- 250kr , 30 dagar 90kr. Men priset brukar ändras lite då och då eftersom det är baserat på dollarn(tror jag). Det har ju gått upp sjukt mycket sen förra månaden. Förra månaden när jag kollade på Nokia 5800 så kostade de 570 för ett år och 70kr för 1 månad.
Postad 13 mars 2009 - 19:48
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
den är så jäkla begränsad, kan framför allt inte koppla upp mig och ha den som modem, går om man jailbreakar den, men då suger man ur strömmen på nolltid... navigeringen i den är också skvatt värdelös när man kör bil... bluetoothheadset funkar inte speciellt bra med iphone alltid, i alla fall inte min bilstereo... batteritiden är inte heller någon hit...
massa små irriterande saker 
den är dessutom FÖR bra att surfa på, så har man ledig tid över när man exempelvis åker tåg (som jag gör 3 timmar per dag) så sitter man och surfar istället för att göra något åt sin utbildning =P
Hejsan! Mycket kul att du kommer bli en Nokia E71 användare då detta är en av de absolut bästa affärstelefonerna på marknaden idag. 1.Vad gäller sync och annat med mac så fungerar det klockrent då jag själv använder mig av den nya macbook och syncar och överför musik, bilder och kartor direkt från datorn och det har aldrig varit några problem. 2.Jag har däremot aldrig använt den som modem så jag kan inte svara på de, men jag har för mig att det ska fungera felfritt, däremot tror jag att den som bäst kan svara dig på detta är Nokia själva. släng in ett mejl till dem och vänta på svar. 3. Pushmail fungerar och nu kan man även lada ner den nya mejlappen som kommer att finnas på nokia e75 direkt till e71 och den är även gratis så det är väll bra:) Jag har testat Google Maps i bilen, men det var rätt värdelöst imo. Nokia maps är trevligt, men jag tycker att programmet utnyttjar skärmen för dåligt, alltså för liten plats för kartan. Dessutom har den hängt hela telefonen så den startar om sig, men det var när jag sträckkörde till Sthlm och tillbaka samma dag, omkring 100 mil. TomTom som jag körde på P1 var betydligt mer överskådligt och hängde sig aldrig.
Annars är Nokia Maps bra och jag betalar gärna för den tjänsten när testtiden gått ut. Uppdaterade kartor är prio 1.
En sak som många faktiskt inte tror är att E71 fungerar med Tomtom och jag har lyckats att få det att fungera felfritt. Visst var det otroligt omständigt i början, men till slut lyckades jag och jag var så otorligt nöjd fram tills jag sålde telefonen  Vill du veta mer om hur du får tomtom att fungera på e71 så kan du kolla närmare på www.ipmart-forum.com. en fantastisk sida för den som vill göra det som inte går att göra
Postad 13 mars 2009 - 19:51
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Hejsan! Mycket kul att du kommer bli en Nokia E71 användare då detta är en av de absolut bästa affärstelefonerna på marknaden idag. 1.Vad gäller sync och annat med mac så fungerar det klockrent då jag själv använder mig av den nya macbook och syncar och överför musik, bilder och kartor direkt från datorn och det har aldrig varit några problem. 2.Jag har däremot aldrig använt den som modem så jag kan inte svara på de, men jag har för mig att det ska fungera felfritt, däremot tror jag att den som bäst kan svara dig på detta är Nokia själva. släng in ett mejl till dem och vänta på svar. 3. Pushmail fungerar och nu kan man även lada ner den nya mejlappen som kommer att finnas på nokia e75 direkt till e71 och den är även gratis så det är väll bra:)
Låter ju fint  Angående pushmail, såg att nokia hade någon egen pushmail man kunde använda.. men det är väl inte bara den som fungerar? Kör med apples mobileme idag för att synka kalender, kontakter och mail trådlöst i realtid.. detta fungerar ju säkerligen inte med nokian.. finns det några andra alternativ? vet att google har något som heter google sync, har någon testat? Tomtom funkar utan problem för navigation? Någon som vill säga något om telenor? ska nämligen byta från mitt teliaabonnemang jag har idag till telenor... har läst att kundtjänsten inte är så bra, men hur är dom i övrigt? tänkte bara om någon kan lägga ett gott eller ont ord om dom, behöver väl knappast startas en ny tråd om det =P
Postad 13 mars 2009 - 20:02
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Jag skulle aldrig i mitt liv byta till telenor, har aldrig blivit så dåligt bemött när det gäller service överhuvudtaget. Även min mor hade stora problem med telenors kundtjänst när hon fick problem.
Kundservice tycker jag är en stor del av det köp man gör och jag tycker att den ska fungera så klanderfritt som möjligt. Så för telenor säger jag ett stort Nej grundat på min egna och andra i min närhets erfarenheter med detta företag.
Det blev ett väldigt negativt inlägg men har verkligen inget positivt att säga om dom
Postad 13 mars 2009 - 20:07
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Låter ju fint 
Angående pushmail, såg att nokia hade någon egen pushmail man kunde använda.. men det är väl inte bara den som fungerar?
Kör med apples mobileme idag för att synka kalender, kontakter och mail trådlöst i realtid.. detta fungerar ju säkerligen inte med nokian.. finns det några andra alternativ? vet att google har något som heter google sync, har någon testat?
Tomtom funkar utan problem för navigation?
Någon som vill säga något om telenor? ska nämligen byta från mitt teliaabonnemang jag har idag till telenor... har läst att kundtjänsten inte är så bra, men hur är dom i övrigt? tänkte bara om någon kan lägga ett gott eller ont ord om dom, behöver väl knappast startas en ny tråd om det =P
Ja det finns ju andra pushmail alternativ. Jo klart det fungerar på Nokia. Hallå det är Nokia vi pratar om!!! Det räcker att du syncar den en gång o så är det färdigt, den syncas efteråt automatiskt. Du använder ju Mail for Exchange som också är gratis att ladda ner direkt i telefonen: Jag har inte testat googles altternativ då jag är mega nöjd med Nokias lösningar. Tomtom fungerar, men det krävs mycket jobb och som sagt är det omständigt att fixa det, men det fungerar  Jag säljer både telia och telenor. Jag kan säga kort såhär. Telia har de absolut nöjdaste kundera, telenor har också nöjda kunder men täckningen är ett problem påå vissa områden. Bor du på område som är lite "dött" eller rättare sagt lite "utanför" så tycker jag att du absolut inte ska ha telenor. Bor du centalt eller i storstad så ska du absolut ha telenor då de har sjukt bra priser tillsammans med mobiltelefonerna. Men om du ska köpa, gör det inte hos telenor dem är för dyra, ta någon återförsäljare. Katshing eller nymobil eller nått. Måste även tillägga att deras kundtjänst faktiskt är bättre än många andras och personligen tycker jag att de har absolut bättre kundtjänst än både tre och telia. Det bästa är att de alltid har öppet, så slutar du sent på kvällen är det inga problem at få tag på dem. Men har du telia och slutar kl 18 eller 19 så kan du ta och glömma att du ens får tag på någon.
Redigerat av Unregistered45806226, 13 mars 2009 - 20:09.
Postad 13 mars 2009 - 20:12
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Mobilproffs, När du pratar om TomToms gps är det köp verisonen då som är väldigt krånglig att få igång eller är det någon annan nerladdningsbar version?
En vettig gps är hyffsat viktigt för mig i mitt köp så är väldigt intresserad av vad som fungerar bäst men inte för alldeles för stor peng hehe.
Mvh stabbe
Postad 13 mars 2009 - 20:21
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Mobilproffs, När du pratar om TomToms gps är det köp verisonen då som är väldigt krånglig att få igång eller är det någon annan nerladdningsbar version? En vettig gps är hyffsat viktigt för mig i mitt köp så är väldigt intresserad av vad som fungerar bäst men inte för alldeles för stor peng hehe.
Mvh stabbe
Nej det är ju självklart nedladdade versionen som är svår. köpversionen är väll inget problem. Vad jag vet så finns det ju ingen köpversion av tomtom för Nokia E71, alltså en sådan som fngerar med telefonens inbyggda GPS, annars får man ju helt enkelt köra med extern gps mottagare vilket inte är så smart när man redan har en inbyggd.
Postad 13 mars 2009 - 20:28
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Nej det är ju självklart nedladdade versionen som är svår. köpversionen är väll inget problem. Vad jag vet så finns det ju ingen köpversion av tomtom för Nokia E71, alltså en sådan som fngerar med telefonens inbyggda GPS, annars får man ju helt enkelt köra med extern gps mottagare vilket inte är så smart när man redan har en inbyggd.
Man måste då hacka E71an för att köra den versionen av tomtom? Du verkar ha en väldig koll på mobiler och annat så vilken gps skulle du rekomendera mig, är det värt att pilla med TomTom? Mvh stabbe
Postad 13 mars 2009 - 20:49
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Man måste då hacka E71an för att köra den versionen av tomtom? Du verkar ha en väldig koll på mobiler och annat så vilken gps skulle du rekomendera mig, är det värt att pilla med TomTom? Mvh stabbe
Ja man kan komma undan utan hack, men det blir ännu svårare. hehe tack jag har aktivt jobbat med mobiltelefoner och tester under 5 år så jag har ju lite koll. Personlgen tycker jag att man först ska testa Nokia Maps, anser man att det är dåligt så ska man börja mekka med Tomtom, men i början måste man testa först. Själv har jag kört Nokia maps och det fungerade, men körde även Tomtom för att bevisa att det fungerar
Postad 13 mars 2009 - 21:06
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Ja man kan komma undan utan hack, men det blir ännu svårare. hehe tack jag har aktivt jobbat med mobiltelefoner och tester under 5 år så jag har ju lite koll. Personlgen tycker jag att man först ska testa Nokia Maps, anser man att det är dåligt så ska man börja mekka med Tomtom, men i början måste man testa först. Själv har jag kört Nokia maps och det fungerade, men körde även Tomtom för att bevisa att det fungerar 
Tackar för svaret, lutar fortfarande åt inköp av E71an. Men blir inte inköp föräns i maj som sagt så fårse om de hunnit hända något på marknaden tills dess
Postad 13 mars 2009 - 21:20
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Tackar för svaret, lutar fortfarande åt inköp av E71an. Men blir inte inköp föräns i maj som sagt så fårse om de hunnit hända något på marknaden tills dess 
de har det säkert, då blir ju e55 och e75 aktuella
Postad 13 mars 2009 - 22:34
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Om jag själv skulle välja i maj skulle det vara ett tufft val mellan E71 och E55, med fördel för den sista. 3,5mm plugg och lite bättre mjukvara ser jag som stort plus. Och sjukt snygg i vitt
Sen grymt sidospår. Angående Telias kundtjänst så har den öppet till 21 på vardagar. Nu har jag inte provat ringa så sent, men omöjligt att få tag i nån efter 18 lät lite väl
Angående frågor om sync så har jag kört MailforExchange som Nokia har och även Roadsync mot min exchange-mail. Fördel för den första är att den är lite snabbare att jobba med (bläddra mellan mail genom höger/vänster, öppna menyval med mittenknappen), fördel den andra är att den även syncar undermappar. Framöver kommer det komma till Nokias programvara och då tycker inte jag det finns fördelar med Roadsync.
Sen har jag också kört kalendersynk mot Google, och det har funkat bra, finns flera alternativ där.
Och sync med Nokias kalender på Ovi.com. Funkar också mycket bra.
Möjligheterna finns ju där, men eftersom jag inte har mobileme har jag svårt att svara för hur det funkar i praktiken.
GPS har jag nästan bara kört Telias Navigator, aka Wisepilot. Dock är det ingen engångskostnad på samma sätt som övriga programvaror, men det funkar mycket bra tycker jag. Annars har jag testat Nokia maps och Sygic Mcguider (som det hette då) och det senare funkade bra och såg bra ut, men det var rätt länge sen jag provade.
Många alternativ även gällande GPS alltså.
Postad 13 mars 2009 - 23:57
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Om jag själv skulle välja i maj skulle det vara ett tufft val mellan E71 och E55, med fördel för den sista. 3,5mm plugg och lite bättre mjukvara ser jag som stort plus. Och sjukt snygg i vitt 
Sen grymt sidospår. Angående Telias kundtjänst så har den öppet till 21 på vardagar. Nu har jag inte provat ringa så sent, men omöjligt att få tag i nån efter 18 lät lite väl 
Angående frågor om sync så har jag kört MailforExchange som Nokia har och även Roadsync mot min exchange-mail. Fördel för den första är att den är lite snabbare att jobba med (bläddra mellan mail genom höger/vänster, öppna menyval med mittenknappen), fördel den andra är att den även syncar undermappar. Framöver kommer det komma till Nokias programvara och då tycker inte jag det finns fördelar med Roadsync. Sen har jag också kört kalendersynk mot Google, och det har funkat bra, finns flera alternativ där. Och sync med Nokias kalender på Ovi.com. Funkar också mycket bra.
Möjligheterna finns ju där, men eftersom jag inte har mobileme har jag svårt att svara för hur det funkar i praktiken.
GPS har jag nästan bara kört Telias Navigator, aka Wisepilot. Dock är det ingen engångskostnad på samma sätt som övriga programvaror, men det funkar mycket bra tycker jag. Annars har jag testat Nokia maps och Sygic Mcguider (som det hette då) och det senare funkade bra och såg bra ut, men det var rätt länge sen jag provade. Många alternativ även gällande GPS alltså.
Ja de finns ju lite fler fördelar med E55 faktiskt. Den har nyare och snabbare processor det är alltså 600MHZ på den och på E71 är det 369MHZ. Sen är det precis som du säger, nyare programvara och 3.5mm uttag, men även snabbare Turbo 3G och lite bättre batteri i alla fall standby tiden. E55 är ju även mindre och smidigare, men som du säger et kommer bli intressant att se hur den kommer att vara
Postad 14 mars 2009 - 00:04
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Angående frågor om sync så har jag kört MailforExchange som Nokia har och även Roadsync mot min exchange-mail. Fördel för den första är att den är lite snabbare att jobba med (bläddra mellan mail genom höger/vänster, öppna menyval med mittenknappen), fördel den andra är att den även syncar undermappar. Framöver kommer det komma till Nokias programvara och då tycker inte jag det finns fördelar med Roadsync. Sen har jag också kört kalendersynk mot Google, och det har funkat bra, finns flera alternativ där. Och sync med Nokias kalender på Ovi.com. Funkar också mycket bra.
GPS har jag nästan bara kört Telias Navigator, aka Wisepilot. Dock är det ingen engångskostnad på samma sätt som övriga programvaror, men det funkar mycket bra tycker jag. Annars har jag testat Nokia maps och Sygic Mcguider (som det hette då) och det senare funkade bra och såg bra ut, men det var rätt länge sen jag provade. Många alternativ även gällande GPS alltså.
Ja jag var ju säker på att jag hade rätt vad gällde deras support. Efter att ha letat en massa såhittade jag deras öppet tider. Och nej de stänger inte klockan 21.00 utan 17.00 så visst kan man ta och glömma att de svarar kl 18.00 när man slutat jobbet. Och nu kommer vi till det katastrofala på HELGER ÄR DET STÄNGT!!! http://www.telia.se/...lia/viatelefon/
Postad 14 mars 2009 - 07:47
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Du glömde det bästa med RoadSync, version 4 som jag kör fixar html mail snyggt - det gör inte Mfe. Så vill man kunna läsa html mail så är Mfe bara att kasta
Postad 14 mars 2009 - 11:14
Unregistered4a57e51a
-
Unregistered4a57e51a
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Försökte hacka min telefon enligt guiden på http://testingroup.s...acka Nokia.html men lyckades inte. Kunde inte packa upp filerna i hack.rar till "sys" katalogen  Någon som fått det att funka på "nya" FW?
Postad 14 mars 2009 - 11:59
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ja jag var ju säker på att jag hade rätt vad gällde deras support. Efter att ha letat en massa såhittade jag deras öppet tider. Och nej de stänger inte klockan 21.00 utan 17.00 så visst kan man ta och glömma att de svarar kl 18.00 när man slutat jobbet. Och nu kommer vi till det katastrofala på HELGER ÄR DET STÄNGT!!! http://www.telia.se/...lia/viatelefon/
Du har fel. De stänger 21. Du kikar på öppettiderna för företagskundtjänsten. Har du problem med ditt mobila företagsabonnemang kl 19 så tvivlar jag starkt på att du inte kan få hjälp även på 90 200. Gällande fasta anknytningar kan det dock vara värre och du får sjå dig till att ringa dagtid. http://www.telia.se/...elia_viatelefonTror du att företaget med mest nöjda kunder har en kundtjänst som stänger 17? (på vardagar, för att förtydliga) Du glömde det bästa med RoadSync, version 4 som jag kör fixar html mail snyggt - det gör inte Mfe. Så vill man kunna läsa html mail så är Mfe bara att kasta
Aj! En poäng till dig  Mailservern vi kör har inte stöd för html, så jag har problem oavsett klient. Men du behöver inte kasta Mfe, lägg det på is till maj
Redigerat av fredde_, 14 mars 2009 - 12:01.
Postad 14 mars 2009 - 12:55
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Aj! En poäng till dig Mailservern vi kör har inte stöd för html, så jag har problem oavsett klient.
Men du behöver inte kasta Mfe, lägg det på is till maj 
Aha då förstår jag, typ hälften av alla mail man får nu är ju i det eländiga html formatet så på min 5800 med Mfe kan man ju knappt läsa ett mail  Ja jag hoppas Nokia släpper en html kompatibel version av Mfe eller den Nokia Mail klient som finns i E75 väldigt snart. Vill inte byta till en E75 bara för det, det klena batteriet i den gör ju att jag skulle ha svårt att ersätta min E71 eller E90 med den. Sen en till skitsmidig sak i Roadsync - du kan zooma in och ut i mailen snabbt och enkelt och köra den i fullscreen läge, det kan man väl knappast med Mfe heller
Postad 14 mars 2009 - 14:36
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Aha då förstår jag, typ hälften av alla mail man får nu är ju i det eländiga html formatet så på min 5800 med Mfe kan man ju knappt läsa ett mail Ja jag hoppas Nokia släpper en html kompatibel version av Mfe eller den Nokia Mail klient som finns i E75 väldigt snart. Vill inte byta till en E75 bara för det, det klena batteriet i den gör ju att jag skulle ha svårt att ersätta min E71 eller E90 med den.
Sen en till skitsmidig sak i Roadsync - du kan zooma in och ut i mailen snabbt och enkelt och köra den i fullscreen läge, det kan man väl knappast med Mfe heller 
Sant. Ut och inzoomning är bra, men jag värdesätter mer att kunna bläddra mellan mail med höger och vänster. Jag behöver inte läsa alla mail så grundligt, så det gör det snabbare för mig helt enkelt. Samma sak att öppna en attachment med några snabba tryck på mittenknappen. Detaljnivå nu  Senaste Nokia Mail har ju stöd för exchange, men jag har inte testkört den så mycket så jag vet inte hur den är, inväntar hellre den som kommer default i E55/E75.
Postad 14 mars 2009 - 15:10
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Sant. Ut och inzoomning är bra, men jag värdesätter mer att kunna bläddra mellan mail med höger och vänster. Jag behöver inte läsa alla mail så grundligt, så det gör det snabbare för mig helt enkelt. Samma sak att öppna en attachment med några snabba tryck på mittenknappen. Detaljnivå nu  Senaste Nokia Mail har ju stöd för exchange, men jag har inte testkört den så mycket så jag vet inte hur den är, inväntar hellre den som kommer default i E55/E75.
Nja, den Nokia Mail/Nokia Messaging som finns att ladda ner nu stödjer absolut inte Exchange men de har sagt att stöd kommer. Släpps säkert efter att E75 börjat levereras
Redigerat av easycure1974, 14 mars 2009 - 15:12.
Postad 14 mars 2009 - 15:34
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Försökte hacka min telefon enligt guiden på http://testingroup.s...acka Nokia.html men lyckades inte. Kunde inte packa upp filerna i hack.rar till "sys" katalogen 
Någon som fått det att funka på "nya" FW?
Jag har lyckats med min :S? Jag har just nu en E71 - fw 110.07.127. Den nya får man använda sig av en annan metod, skriv på forumet där så länkar jag guide till dig ..,
Postad 14 mars 2009 - 17:17
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
någon som vet när E55 kommer? finns inga fasta datum eller så?
blev ju fruktansvärt sugen på en sådan, men man går ju inte gärna och väntar i många månader =/
edit..
undrar också lite hur E71 är att skriva på? jag tänkte mest på Å, Ä och Ö... på iphone så skriver man ju med A och O istället, sedan ändrar telefonen automatiskt... funkar nokian så med?
Redigerat av KoktGrus, 14 mars 2009 - 17:23.
Postad 14 mars 2009 - 17:37
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Nja, den Nokia Mail/Nokia Messaging som finns att ladda ner nu stödjer absolut inte Exchange men de har sagt att stöd kommer. Släpps säkert efter att E75 börjat levereras
My bad. I epostkonfigurationen för Nokia Messaging fanns Exchange som alternativ, så jag antog stöd. Men den installerar bara gamla vanliga Mfe. någon som vet när E55 kommer? finns inga fasta datum eller så?
blev ju fruktansvärt sugen på en sådan, men man går ju inte gärna och väntar i många månader =/
edit..
undrar också lite hur E71 är att skriva på? jag tänkte mest på Å, Ä och Ö... på iphone så skriver man ju med A och O istället, sedan ändrar telefonen automatiskt... funkar nokian så med?
E55 har jag hört under maj. E71 tycker jag är suverän att skriva på. Ä och Ö är egna tangenter. Å ligger på P. Så antingen långt tryck på den knappen, eller om du har rättstavningen på så räcker det oftast med ett enkelt tryck så rättar telefonen själv.
Postad 14 mars 2009 - 17:43
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
E71 tycker jag är suverän att skriva på. Ä och Ö är egna tangenter. Å ligger på P. Så antingen långt tryck på den knappen, eller om du har rättstavningen på så räcker det oftast med ett enkelt tryck så rättar telefonen själv.
Precis, jag har både E71 och E90 och trots de mindre tangenterna skriver man mycket bättre och snabbare än på E90 vars tangenter dessutom har en kass känsla. Den enda jag saknar de dagar jag avänder E71 istället för min E90 är den stora härliga interna skärmen. Har även haft Xperia och Touch Pro och jag måste säga att jag skriver snabbare på min E71 även jämfört med dessa.
Redigerat av easycure1974, 14 mars 2009 - 17:43.
Postad 15 mars 2009 - 00:30
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
hur kommer det sig att nokia inte har stöd för pushmail??
min gamla K800i har ju det
antar att man får köra med "pull-mail" istället... hur påverkas batteritiden av de olika tidsintervallerna? märkbart?
Postad 15 mars 2009 - 00:39
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
hur kommer det sig att nokia inte har stöd för pushmail??
min gamla K800i har ju det 
antar att man får köra med "pull-mail" istället... hur påverkas batteritiden av de olika tidsintervallerna? märkbart?
Klart den har stöd för det, Exchange via Mail For Exchange från Nokia eller via Seven, Roadsync eller annan tredjeparts programvara
Postad 15 mars 2009 - 00:53
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Precis, jag har både E71 och E90 och trots de mindre tangenterna skriver man mycket bättre och snabbare än på E90 vars tangenter dessutom har en kass känsla. Den enda jag saknar de dagar jag avänder E71 istället för min E90 är den stora härliga interna skärmen. Har även haft Xperia och Touch Pro och jag måste säga att jag skriver snabbare på min E71 även jämfört med dessa.
Men för den storleken så tycker jag att Nokia E71 är bäst vad gäller tangetboret i sin klass. Innan e71 så hade jag även D61 och E61i, både dessa hade större utrymme för tangenterna än E71, men de var ju även större.
Postad 15 mars 2009 - 10:29
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Är inte tomtom kompatibelt med E71? På deras hemsida finns ju inte E71 med
Postad 15 mars 2009 - 16:09
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Är inte tomtom kompatibelt med E71? På deras hemsida finns ju inte E71 med 
Absolut inte. Jag har för mig att Tomtom endast fungerar med axtern Gps Modul vad gäller symbian och andra system. Men på Windows Mobile så fungeradar det med den inbyggda GPSen i telefonen. Det är där svårigheterna har varit med att få det att fungera på Symbian telefoner med inbyggd GPS. Trots detta har man ju hittat lösningar och jag har testat en del av dem och de fungerade skapligt men var väldigt omständiga att få igång i början.
Postad 16 mars 2009 - 07:52
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kan man stänga av den blinkande displayen vid larm och när möten och så inträffar?
Alternativt ändra till fast sken.
Postad 16 mars 2009 - 20:52
Mr Burns
-
Mr Burns
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej Alla.
Nu har jag läst denna forumtråd om E71 i flera månader och blivit inspirerad och upplyst, men nu måste jag ställa en fråga.
Jag tänkte att jag skulle prova hacka min telefon men har stött på problem med att skaffa ett certifikat för att kunna köra lämpligt program. Är det någon som vet hur man får tag på detta??
Jag har sökt på iPmart och läst nästan alla trådar i ämnet men det verkar som fler har problem med detta.
Iövrigt vill jag tacka för en grymt bra forumtråd.
Mvh Mr Burns
Postad 16 mars 2009 - 21:15
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Hej Alla.
Nu har jag läst denna forumtråd om E71 i flera månader och blivit inspirerad och upplyst, men nu måste jag ställa en fråga.
Jag tänkte att jag skulle prova hacka min telefon men har stött på problem med att skaffa ett certifikat för att kunna köra lämpligt program. Är det någon som vet hur man får tag på detta?? Jag har sökt på iPmart och läst nästan alla trådar i ämnet men det verkar som fler har problem med detta.
Mvh Mr Burns
Regga dig på http://www.symbian-freak.com/forum/Och kolla i modding forumet. Finns en tråd som handlar om certifikat. Be snällt så får du ett cert
Postad 16 mars 2009 - 23:36
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Kan man stänga av den blinkande displayen vid larm och när möten och så inträffar? Alternativt ändra till fast sken.
Nej jag har för mig att det inte går, men om du hackar telefonen så kan du installera ett program som ger denna möjlighet. Programmet heter active profile eller nått sånt Hej Alla.
Jag tänkte att jag skulle prova hacka min telefon men har stött på problem med att skaffa ett certifikat för att kunna köra lämpligt program. Är det någon som vet hur man får tag på detta?? Jag har sökt på iPmart och läst nästan alla trådar i ämnet men det verkar som fler har problem med detta.
Mvh Mr Burns
Ja det har varit det, jag har skrivit det absolut lättaste sättet att hacka E71, men det har inte fungerat för alla men för mig har det gått bra. http://testingroup.s...acka Nokia.htmlLycka till
Postad 17 mars 2009 - 17:47
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Ny firmware till E71 släppt idag, version 210.21.006 - håller på och uppdaterar nu så ingen aning om vad som är ändrat/fixat
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|