![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 03 november 2011 - 11:32

Postad 03 november 2011 - 14:58

Jaha..forumet vägra mig att länka så jag kör vanlig text..bläh.. he he:
http://www.controlca...hread.php?t=551
(Jaha, det gick visst att klistra in adressen så att den blev en länk automatiskt. Bra!)
Den här killen har kalibrerat en 500:a från europa. Även om d-nice är oerhört erkänd kalibrerare så är det inte helt säkert att apparaterna är exakt likadana här och i USA. Det gör det svårt att veta om hans kalibrering "passar" oss.
Hursomhelst.
Fortfarande är jag förbryllad över färgmättnaden som på min teve är så kraftfull att jag gärna har den långt under -10(-23). Jag börjar undra om min teve har pillats på innan jag fick den och att jag kanske måste återställa den helt för att se vad som händer. Egentligen är det ingen fara att ha färgen så lågt, det är bara underligt.
Jag ska också ta en titt på sekundärfärgerna som de flesta som kalibrerat lite hit och dit. Jag vet att någon sade att sekundärfärgerna påverkar gråskalan. Det kanske kan rätta till min noja över att jag tycker att teven "pushar" rött lite väl mycket. Jag har inte provat d-nice inställningar alls men jag har varit och amatör-petat lite själv i ISF-lägena. Jag är glömsk och satte min oppo på "fel" HDMI-ingång och försökte få fram lägena som jag var säker på att jag hade sparat. Det visar sig att de finns på den andra HDMI-ingången. Man är en knäppgök ibland.
Trevligt att höra att flera i sverige har denna teve som jag anser vara världens bästa plasma. Kanske man ska vara så modig och säga världens bästa platt-teve?

Det är många som missat att 500M har bättre svärta än sitt större syskon, 600M, som aldrig fick den "extra" svärtan som 500M har. Så håll hårt i 500:an. Den är en sjuhelsikes teve. Visst den har brister som någon märkligt bug som har med "auto"-läget att göra. Jag har inte orkat sätta mig in i det ännu.
Något annat är också förbryllande med teven. Jämför jag med min gamla tjockfeta 32" så kunde jag pressa ur mer detaljer i svärtan innan de svarta remsorna i en 2:40:1-film också blev ljusa. Är det något unikt just för digital bild att svärtan är svårare att få detaljer ur?
Igår såg jag dock Kung-Fu Panda 2 och det behövs inte pressas ur någon mer svärta..! Filmen var dock inte lika bra som den första, och ljudet var mer tillbakadraget än på den första filmen.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 november 2011 - 22:39.
Postad 04 november 2011 - 08:44
Det var så mycket att läsa så jag måste smälta allt först.
Jaha..forumet vägra mig att länka så jag kör vanlig text..bläh.. he he:
http://www.controlca...hread.php?t=551
(Jaha, det gick visst att klistra in adressen så att den blev en länk automatiskt. Bra!)
Den här killen har kalibrerat en 500:a från europa. Även om d-nice är oerhört erkänd kalibrerare så är det inte helt säkert att apparaterna är exakt likadana här och i USA. Det gör det svårt att veta om hans kalibrering "passar" oss.
Hehe, ja det blev ett ganska långt inlägg från min sida till slut...

Yep, har testat med "AV Mikes" värden också (samt från användarna "Puremind" och "Mlaun") men alltid återkommit till D-nices, eftersom de faktiskt känns aningen bättre (enligt mig). D-nice har dessutom kalibrerat en 500M-modell och trots att denna är från USA, kanske den trots allt är mer lik vår modell än en europeisk 500A...? Svårt att säga...
Hursomhelst.
Fortfarande är jag förbryllad över färgmättnaden som på min teve är så kraftfull att jag gärna har den långt under -10(-23). Jag börjar undra om min teve har pillats på innan jag fick den och att jag kanske måste återställa den helt för att se vad som händer. Egentligen är det ingen fara att ha färgen så lågt, det är bara underligt.
Jag ska också ta en titt på sekundärfärgerna som de flesta som kalibrerat lite hit och dit. Jag vet att någon sade att sekundärfärgerna påverkar gråskalan. Det kanske kan rätta till min noja över att jag tycker att teven "pushar" rött lite väl mycket. Jag har inte provat d-nice inställningar alls men jag har varit och amatör-petat lite själv i ISF-lägena. Jag är glömsk och satte min oppo på "fel" HDMI-ingång och försökte få fram lägena som jag var säker på att jag hade sparat. Det visar sig att de finns på den andra HDMI-ingången. Man är en knäppgök ibland.
Ja, det där med färgmättnaden låter onekligen konstigt. Du har den alltså inställd på Color: -23 i PURE-läget? Shit, jag får i princip en svartvit bild om jag drar ner den så mycket (själv har jag ju ställt upp den på +6)... Hmmm. Men blir det samma resultat i ISF-lägena, dvs måste du dra ner färgen där också?
Ja, sekundärfärgerna ser ut att ändra gråskalan så dessa bör man nog vara försiktigt med och helst inte justera över 2 steg (dvs -2/+2, allt enligt info från D-nice och andra kunniga personer på AVS Forum, själv är jag inte speciellt kunnig på detta...)
För övrigt är jag helt enig med dina intryck, TVn har definitivt en dragning åt det röda hållet om man utgår från Manuellt färgläge, och detta verkar ha att göra med att det läget är exakt samma som temp "Low", dvs alldeles för "varm" (runt 5400K?)? Därför gäller det helt enkelt att dra ner på det röda samtidigt som man kanske höjer blå/grön en aning, och det tycker jag D-nice har lyckats bra med, dvs färgerna ser bra och "korrekta" ut och hudtoner (det som jag personligen tittar mest på) får en naturlig nyans. Men visst, AV MIkes värden diffar ju inte så mycket, så de borde också fungera fint...
Hittade dock ett intressant inlägg om de förinställda/preset-färglägena här (kolla nr #644 och nedåt):
http://www.avforums....art-1-a-22.html
och måste säga att jag håller med till 100%. Känns märkligt att utgångsläget för "Manuell" är exakt likadant som "Low" (5400K) och inte närmare "Mid-low" (som enligt inlägget ligger runt 6800K?) och därför vore enklare att justera ner till det "korrekta" 6500K?
Trevligt att höra att flera i sverige har denna teve som jag anser vara världens bästa plasma. Kanske man ska vara så modig och säga världens bästa platt-teve?
Det är många som missat att 500M har bättre svärta än sitt större syskon, 600M, som aldrig fick den "extra" svärtan som 500M har. Så håll hårt i 500:an. Den är en sjuhelsikes teve. Visst den har brister som någon märkligt bug som har med "auto"-läget att göra. Jag har inte orkat sätta mig in i det ännu.
Något annat är också förbryllande med teven. Jämför jag med min gamla tjockfeta 32" så kunde jag pressa ur mer detaljer i svärtan innan de svarta remsorna i en 2:40:1-film också blev ljusa. Är det något unikt just för digital bild att svärtan är svårare att få detaljer ur?
Igår såg jag dock Kung-Fu Panda 2 och det behövs inte pressas ur någon mer svärta..! Filmen var dock inte lika bra som den första, och ljudet var mer tillbakadraget än på den första filmen.
Nu har jag inte haft så bra koll på platt-TV marknaden på länge, så det kanske finnns ngn ny Panasonic- eller Samsung modell som sprungit förbi KRPn, men visst känns det fortfarande som att den ska rankas som en av de bättre modellerna, det tycker jag definitivt. Har svårt att se hur konkurrenterna skulle kunna göra svärtan ännu djupare och kontrasten är ju helt fantastisk. Dock är jag inte så imponerad av riktigt mörka filmer, t ex "Harry Potter och Dödsrelikerna del 1", känns som att TVn presterar lite sämre svärta (?) då faktiskt och att de svarta remsorna blir betydligt mer grå än kolsvarta (som de i vanliga fall alltså är). Har du också märkt av detta fenomen? Kanske är en helt naturlig effekt dock...?
Ett annat klagomål är väl att det tagit så sjuuuukt lång tid att lära sig alla inställningar och dyl, hade jag vetat att jag skulle fippla med dessa fram o tillbaka i snart två års tid, så hade jag nog bokat en professsionell ISF-kalibrering illa kvickt.

Hoppsan, blev långt inlägg igen, hoppas OK, man blir ju fortfarande så engagerad när man snackar Pioneer plasma u know...

Redigerat av ajzman, 04 november 2011 - 08:56.
Postad 04 november 2011 - 08:59

Postad 05 november 2011 - 10:30
Over and out.
Postad 07 november 2011 - 12:46
Såg förresten att jag skrivit fel i ett inlägg ovan, ang länken du bifogade från Controlcal-forumet, användaren "AV Mike" har ju visst kalibrerat en "europeisk 500M-modell" och inte (som jag trodde) en 500A-modell. Han verkar dock inte gjort några mätningar för ISF-lägena utan endast PURE, men tror ändå jag ska ratta in hans värden ikväll och testa lite ytterligare.

Dessutom hittade jag detta inlägg, från användare "jebj" som kalibrerat en "PRO-101FD" och som tydligen ska vara i princip identisk med en "KRP-500M" och det jag gillade med hans ISF-inställningar (Night) var att han inte ändrat någonting i sekundärfärgerna, tror faktiskt jag ska testa dessa också... haha, neverending story...

http://www.controlca...hread.php?t=544 (inlägg 18, för ISF-NIght)
Postad 26 april 2012 - 09:08

Första intrycket efter kalibrering var dock lite blandat då mina tidigare inställningar varit för "varma/röda" och därför tyckte jag först att bilden såg alldeles för grön ut, nästan lite "Matrix"-liknande... Efter en stund vande sig dock mina ögon och idag är jag banne mig SUPERNÖJD!! Både färger och skärpa ser klockrena ut - MEN den största förbättringen är att jag ser så sjukt mycket fler detaljer i mörka scener/lågdagrar - utan att tappa nämnvärt i svärta! Satte på Watchmen BD från min Oppo i går kväll (dimmad belysning) och det var så fantastiskt skönt att slippa bekymra sig om "black-crush/tappade detaljer i lågdagrar" och inte behöva sträcka sig efter kontrollen för att försöka "korrigera" detta. Bara det är fanimej värt pengarna = att kunna njuta av filmer så som de tänkt att visas + att inte fippla med några fler inställningar. Så. Jäkla. Skönt.
T o m min Comhem-box visar upp en grymt trevlig bild nu, Champions League-semin mellan Bayern och Real i TV3 HD såg t ex fantastiskt fin ut (även om fel lag vann... hehe

Som slutsats kan jag säga såhär:mina tidigare, egna, inställningar som jag endast mätt "med mina ögon" + DVE + hämtade värden från diverse webbplatser (AVS Forum och liknande), såg rent ut sagt FÖRJÄVLIGA ut i mätningarna/Calman. Speciellt färgerna som var helt galna med extremt övermättade nyanser av rött och blått.
Perra visade också upp en del bilder på tidigare jobb där han hade kalibrerat ett gäng identiska Panasonic plasmor där mätningarna och inställningarna i slutändan blev HELT olika från skärm till skärm. Vilket gjorde det så mycket lättare för mig att äntligen förstå hela grejen med att proffskalibrera sin skärm: Det går helt enkelt inte att få till en korrekt bild utan riktigt bra mätinstrument pga att ens ögon lurar en HELA tiden. Vad jag tyckte såg bra och korrekt ut innan kalibrering, ser alldeles för mättat, rött och blått ut idag och kan inte på långa vägar mäta sig med den bild som Perra tagit fram. Dessutom skiljer sig i princip alla skärmar oavsett om det är samma modell eller inte, så att sitta och leta på nätet efter D-nices eller Bumtious "referensvärden för en KRP 500-M" är egentligen ganska meningslöst, då dessa troligtvis inte alls kommer fungera speciellt bra till just min skärm.
Så, för er som är bildintresserade och vill ha ut det mesta av er Pio rekommenderar jag definitivt en ISF-kalibrering. För mig personligen känns det faktiskt som att jag fått en helt ny TV och det är inte illa med tanke på att den har över 3,5 år på nacken nu.

Och ett stort tack till Perra, hoppas vi håller kontakten och att du kan åta dig fler uppdrag när det vankas nytt hemmabiorum om något år eller två....

Postad 26 april 2012 - 09:54
Postad 26 april 2012 - 12:38
Nu blev man naturligtvis sugen. Jag har ju också en 500M. Den kör jag nästan hela tiden i "pure", som jag tycker ser bra ut. Dock tycker jag rött verkar en aning för framträdande. Rött ser för verkligt ut. Det är svårt att förklara liksom. Var Perra inne i sekundärfärgerna och pillade kanske?
Ja, Pure är "för röd/varm" som standard och Perra var inne och ändrade en aning i sekundärfärgerna också. Han kalibrerade dock User-läget, vilket passade mg ännu bättre, då Pure inte riktigt faller mig i smaken (lite för tråkigt).
Tycker helt klart du ska satsa på en kalibrering, det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta tidigare faktiskt. Är som sagt oerhört nöjd med resultatet.
Postad 26 april 2012 - 16:21
Postad 26 april 2012 - 17:06
Ja, Pure är "för röd/varm" som standard och Perra var inne och ändrade en aning i sekundärfärgerna också. Han kalibrerade dock User-läget, vilket passade mg ännu bättre, då Pure inte riktigt faller mig i smaken (lite för tråkigt).
Tycker helt klart du ska satsa på en kalibrering, det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta tidigare faktiskt. Är som sagt oerhört nöjd med resultatet.
Det var det jag anade. Jag upplever också "pure" en aning för rödmättad. Du har också rätt i att user-läget faktiskt har lite mer sting i bilden. Fast "user" och Isf är rätt lika i ljusstyrka. Jag har amatörkalibrerat lite i Isf...

Postad 26 april 2012 - 23:56
Hoppas du har tänkt att ha tvn kvar mångaaaa år kvar på just samma ställe. då isf kalibrering är gjorde för just där den har blivit kalibrerade =)
Hej,
Först skulle jag vilja tacka ajzman för det trevliga bemötandet, goda kaffet och ett stort intresse - det är alltid mycket roligare att kalibrera när man får frågor och det blir en mer interaktiv session

Vad gäller den typ av kalibrering jag gjorde så är den faktiskt "giltig" på andra platser också, dvs skärmens kalibrering beror inte av position eller placering. Detta kan kanske synas märkligt då jag har sagt precis tvärtom tidigare (för flera år sedan).
Saken är den att både mätare, kalibreringsteknik och precision har förbättrats otroligt mycket över de senaste åren. Detta innebär att man idag kaliberar skärmen, och sedan anpassar den för ändutrustning, samt möjliggör ev anpassning av svartnivå för rumljus. Naturligtvis är det viktigt att hela systemet är så optimalt som möjligt, vilket jag alltid kollar, och ger kommentarer om det på något vis har en vek länk. Vad gäller kalibrering av projektorer (som är en reflekterad teknik) så gäller fortfarande samma sak som tidigare, men just TV apparater är ju inte reflekterat ljus, utan skickar ju själv ut ljus

Tidigare användes "non contact meters", och de hade ett prisläge på under 10k, oftast var det i1PRO, men även enklare trichromat mätare (typ spyder) användes. Dessa tar med ljuset i rummet som faktor, och därför så påverkades mätningarna även av detta. Man använde även optiska spelare med testskivor för att agera testmönster, vilket medförde att man var beroende av den högst variabla kvaliten på spelare.
Nuförtiden använder även jag en mätutrustning som ligger på en prisnivå på strax under en halv miljon kronor, kanske upp til 10ggr vad jag använde tidigare. Den består både av "contact meters", dvs mätare som stänger ute allt externt ljus, samt testpatterngeneratorer som har en oerhörd precision, och kan hantera alla upplösningar, format och samplingar (YCbCr 4:2:2, 4:4:4, 8, 10, 12 bitar samt RGB 8, 10, 12bitar). De kalibreringar jag utför nu har får därför en enormt mycket högre precision, oftast med ett genomsnittligt dE under 0.5 från 0-100IRE i gråskalan (beroende på skärm). Tidigare var man nöjd med ett genomsnittligt dE under 2 från 30-100IRE. Skillnaden är påtaglig, och ger dessutom en betydligt större marginal till när felet blir "synligt" för ett normalt öga.''
Med en sådan utrustning är det därför idag möjligt att utföra kalibreringar som håller mycket hög precision, och är "giltiga" för många olika miljöer - det garanterar dock inte för fel i ändutrustning, format, skärpa och en del annat - däremot färg och gråskala (gamma) funkar mycket bra

mvh
/Pär
Postad 27 april 2012 - 08:29

Postad 27 april 2012 - 09:18
Av nyfikenhet så undrar jag om det finns någon anledning till att ni inte körde Pioneers ISF system, med gammajusteringsmöjlighet? Det brukar jag använda när jag kalibrerar, men jag har förstås inte lika påkostad mätutrustning som Pär(och är inte lika duktig heller, för den delen). För som jag förstår det så gjordes kalibreringen i det vanliga user-läget, eller jag kanske har missat någon info?Ja, Pure är "för röd/varm" som standard och Perra var inne och ändrade en aning i sekundärfärgerna också. Han kalibrerade dock User-läget, vilket passade mg ännu bättre, då Pure inte riktigt faller mig i smaken (lite för tråkigt).
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 27 april 2012 - 21:15
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 27 april 2012 - 22:04
I ISF läget har du, utöver vitbalansjustering, 9-bands gamma EQ, till skillnad från de tre fasta lägena som finns i de vanliga menyerna.
MVH
Postad 28 april 2012 - 05:55
Perra1, hur lyckades du ta fram detaljer i svärtan utan gammakontrollerna? Sedan har jag en urlöjlig fråga till; Varför i hela friden kan man inte välja videosvärta i Vga-ingången? Det skulle varit kul med lika mörk svärta där som resten av ingångarna..

Jo men, jag har nog en fråga till. Det finns ju en Isf-auto. Kan man justera i den utan att få med någon "auto"-funktion, om du hajar vad jag menar? Då skulle man ju ha tre ISF-lägen..he he..

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 april 2012 - 05:55.
Postad 28 april 2012 - 07:08
Just KRP:n är lite besvärlig att kommunicera med. Den programvaran som togs fram åt Pioneer på tiden det begav sig fungerade inte till KRP:n och det är antagligen samma problem du stötte på nu. Det finns dock en workaround på detta, som i alla fall fungerar på den gamla originalmjukvaran som jag fortfarande kör. Man "låser" upp skärmen först med ett kommando i "terminalen". (Minns inte vad det är men jag har det bland mina kalibreringsprylar)
I ISF läget har du, utöver vitbalansjustering, 9-bands gamma EQ, till skillnad från de tre fasta lägena som finns i de vanliga menyerna.
MVH
Jag känner till det, och jag arbetar dessutom med ControlCal, en helt annan mjukvara - där detta är möjligt direkt i programmet. Det är oftast skynken i 9600bps som faller ur, man kan testa i 19200, men ibland så funkar inte hårdvaran för detta, beroende på vilken version och vilket land skärmen var avsedd för i början.
Man behöver inte gamma EQ, den stjäl faktiskt bara bitar, och introducerar bandning i de flesta fall. Då jag arbetar med precisionsverktyg som är blixtsnabba kan jag mäta hela kurvan i steg om 1 IRE på samma tid som en i1pro om det behövs

Jag fick exakt den gammakurva som jag ville, och som kunden efterlyste, ett dE under 0.5 hela vägen

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 28 april 2012 - 07:20
Det är lite synd att de inte har gamma i de vanliga kontrollerna. Det är ju ändå en "monitor".
Perra1, hur lyckades du ta fram detaljer i svärtan utan gammakontrollerna? Sedan har jag en urlöjlig fråga till; Varför i hela friden kan man inte välja videosvärta i Vga-ingången? Det skulle varit kul med lika mörk svärta där som resten av ingångarna..
Jo men, jag har nog en fråga till. Det finns ju en Isf-auto. Kan man justera i den utan att få med någon "auto"-funktion, om du hajar vad jag menar? Då skulle man ju ha tre ISF-lägen..he he..
Se förra svaret, de förstör bilden
VGA är inte video, men det går att skicka videosignal över VGA - detta bestäms av EDID, har du kollat EDID, kan vara det som knasar för dig?
Jag använder inte auto, ser inte vad den är bra för.
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 28 april 2012 - 07:32
Jo, jag är medveten om att det har kommit stöd för detta men tänkte att det kanske var så att just KRP:n var strulig och behövde låsas upp även med Control Cal. Jag och Jacob ihop har kalibrerat en handfull KRP skärmar och det har alltid fungerat med denna workaround.Jag känner till det, och jag arbetar dessutom med ControlCal, en helt annan mjukvara - där detta är möjligt direkt i programmet. Det är oftast skynken i 9600bps som faller ur, man kan testa i 19200, men ibland så funkar inte hårdvaran för detta, beroende på vilken version och vilket land skärmen var avsedd för i början.
Intressant, det har jag aldrig tänkt på, måste undersökas. Däremot har jag uppfattat en större möjlighet att ta bort den lite S-formade gammakurvan som finns i Userläget, samt anpassa skärmen till ett riktigt mörkt rum med en djupare gammakurva. De förvalda lägena är, i mitt tycke, anpassade för lite ljusare rum.Man behöver inte gamma EQ, den stjäl faktiskt bara bitar, och introducerar bandning i de flesta fall.
Det kan jag förstå. Dina fina verktyg ger förstås ett noggrannare resultat, på kortare tid. Behovet av rätt reglage i skärmen kvarstår dock.Då jag arbetar med precisionsverktyg som är blixtsnabba kan jag mäta hela kurvan i steg om 1 IRE på samma tid som en i1pro om det behövs
Det är ju det allra viktigaste.Jag fick exakt den gammakurva som jag ville, och som kunden efterlyste, ett dE under 0.5 hela vägen

Jag var mest nyfiken eftersom jag själv har kört Pioneer hemma under många år och finner det största lyftet med kalibreringen att kunna ge den en betydligt djupare gammakurva. Men jag är också en "sucker" för den typen av bild. Men nästa gång jag har en skärm uppe så ska jag definitivt kika specifikt efter banding och hur EQ:n påverkar detta.
En kanske dum fråga. Varför försökte ni komma in i ISF menyn i första läget, om det ändå förstör bilden?

I all välmening.
MVH
Postad 28 april 2012 - 08:07

Gammakurvan, inställd endast med 2punkter gråskala, har en variation som är lägre än den stipulerad av EBU, dvs lägre än +- 0.15 - eventuella variationer som kan ses som är större än det efter kalibrering kan endast härröras till mätare eller felaktiga inställningar/ljusförhållanden/insignaler.
Anledningen att jobba med ControlCal är att ha alla kontroller tillgängliga utan att behöva fjärrkontroll, samt att snabbt och enkelt kunna kopiera inställningar från ett minne till ett annat, en refreshrate/upplösning till en annan, samt att kunna låsa kontrollerna.
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 28 april 2012 - 14:17
Se förra svaret, de förstör bilden
VGA är inte video, men det går att skicka videosignal över VGA - detta bestäms av EDID, har du kollat EDID, kan vara det som knasar för dig?
Jag använder inte auto, ser inte vad den är bra för.
Med vänlig hälsning,
Pär
Jag menade om det går att stänga av auto-funktionerna som jag antar går igång när man använder ISF-auto. Jag uttryckte mig lite dåligt.

EDID vet jag inte vad det är. Hittar jag en sån kontroll i bildmenyn, eller finns den bara i controlCal?

Postad 28 april 2012 - 15:01
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 09 maj 2012 - 08:05
Jag provade också ett uttag utan jordfelsbrytare och då fick jag igång systemet men inputingångarna fick inget ljud.
Jag vet inte om någon har erfarenhet av detta men jag är tacksam för alla tips. Tänkte hur som helst börja med att byta ut kabeln men vet inte riktigt vad jag ska prova med. Har fått höra att det bara går att ersätta med orginalkablar som kostar flera tusen. Och andra säger att det går att köra med en displayportkabel som ex den här: http://www.dustinhom...splayport-1-0m/
Postad 09 maj 2012 - 16:10
Postad 09 maj 2012 - 19:07

Postad 17 maj 2012 - 01:54
En 50krp500a på blokcet för 10 000 kr
Snacka om att få en bra tv, synd att det inte var en 500m.
Behöver er hjälp, ni verkar ha bra koll! Uppskattas mycket om ni kan svara påminna frågor;
- Jag funderar köpa den på blocket, men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan 500A och 500m?
-Sedan vet jag inte om det är värt att köpa en 3 år gammal tv för 10 000, kanske är smartare att köpa en ny VT-30 för 4000 -5000 kr mer ?
- På vissa bilder ser den ut att ha högtalare på sidan av den, vilket gör att den ser väldigt bred ut.. Finns det två modeller?
- är lite förvånad över att annonsen legat ute så länge att någon inte köpt den?
Vad tror ni ?
Postad 17 maj 2012 - 07:08
Sedan något märkligt; sedan jag köpte teven(2008)har inte ett dammkorn fastnat på glaset. Sjukt!
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 17 maj 2012 - 07:09.
Postad 17 maj 2012 - 07:24
Postad 17 maj 2012 - 07:47
Postad 17 maj 2012 - 10:59
500M har djupast svärta av alla plasmor, även 500a och andra 500:or. Ibland kallas den och 101(Elite) i usa för 9,5-generationen. Jag tror den har full-hd på alla ingångar(pc, komponent, dvi, hdmi), men inte composit. Om den ens har komposit. Tyvärr har 500m bara två hdmi, och den saknar tuner. Åtta bildminnen för varje ingång och annat smått och gott.
Sedan något märkligt; sedan jag köpte teven(2008)har inte ett dammkorn fastnat på glaset. Sjukt!
Fast trebban på dig låter det som att alla pioneer 500m är bättre men så var det inte, det var vissa sena exemplar som fick mjukvaran som skulle vara i nästa generations pioneer som aldrig kom. De exemplaren har en bättre svärta än resten av pioneer modellerna, så inte folk tror att varenda 500m är bättre....
Tack så mycket, nu har jag i alla fall lyckats räta ut ytterligare ett frågetecken

Gällande mina andra frågor gällande prisvärdet på Kuron. Funder annars köpa en billig G30 eller kanske en VT-30 och vänta in Oled om ngt år !
Postad 18 oktober 2012 - 10:31
Postad 29 oktober 2016 - 08:26
Blåser lite liv i denna tråd om en ikon inom bildåtergivning, min erfarenhet som kanske inte är den allra bästa, är att G9 står sig VÄLDIGT stolt även i dessa dagar!
Har nu gett vika för storlek (85") jämte kvalitet och förpassat min 600M till sovrummet (märker väldigt snabbt att jag missar en hel drös med kvalitet), men dum som man var (som vanligt) så sparade jag ej ALLA kablar som skickades med av en anledning .
Det visar sig nu att PIONEER valde en s..... j.... skit lösning för att koppla in externa högtalare till M-modellen, denna lösning innebär att uttaget på monitorn är av ett slag så att dödliga ej hittar dessa på närmaste teknikjätte eller ej heller NÅGONSTANS!
Eftersom jag som sagt gjort mig av med kablarna som vid tidpunkten var "skräp" så har jag nu med allsköns alla kabelskor kopplat högtalarna så att banne mig om man ens hostar i närheten av dom så... .
Min fråga till alla er som kan det mesta, kan man få tag i dessa kablar (med pressade kontakter), eller finns det några lösa kontakter i det mörkaste hörn som kan hjälpa en idiot som mig?
Ha det gott och tjing tjing på er alla!
Mats
Postad 01 november 2016 - 13:14
http://www.manualbir...nual-1313693-19
Ta vanlig högtalarkabel, tvinna ihop, applicera lödtenn på den skalade delen av kabeln.
Om för lång, kapa ner till önskad längd.
som i https://1.bp.blogspo...inned_Wires.PNG
Postad 03 november 2016 - 06:03
Halloj!
Tyvärr är det inte kabeln som är problemet, Pioneers M-modell har en variant av kontakt (där kabeln från högtalaren ska in) som ska passa terminalen i monitorn. Denna kontakt som man ser på bilden du länkade är omöjlig att hitta för mig, nu som sagt har jag några kabelskor på stiften som kommer ut i terminalen.
Mats
Postad 03 november 2016 - 08:54
OK, då antar jag att du menar dessa:Tyvärr är det inte kabeln som är problemet, Pioneers M-modell har en variant av kontakt (där kabeln från högtalaren ska in)
som ska passa terminalen i monitorn. Denna kontakt som man ser på bilden du länkade är omöjlig att hitta för mig,
nu som sagt har jag några kabelskor på stiften som kommer ut i terminalen.
http://www.ebay.co.u...a-/191968370036
?
Postad 03 november 2016 - 10:14
WOW!
Kan inte tänka mig annat än att detta är samma som min monitor använder, beställer på direkten!
Tackar min bäste herr, nästa öl är på mig .
Mats
Postad 15 november 2016 - 22:06
500M har djupast svärta av alla plasmor, även 500a och andra 500:or.
Dammar av tråden lite.
Stämmer bra då den var NY men inte idag efter x antal tusen timmar.
ingen 9G Kuro idag har ursprungssvärtan kvar tyvärr.
Värst är LX modellerna som kan sticka iväg till LCD IPS panel nivå på svärta efter 10K+ timmar
Med en 500M och även en 500A med runt 8K drifttimmar har svärtan ökat från 0.002cd/m2 (0.0017cd/m2 för 500M) till runt 0.004.
fortfarande låg jämfört med dagens LCD tvs men 50% av kontrasten har ju försvunnit.
Fördelen med 9G Kuros är att det går att lösa svärta problemen
Redigerat av sune bejas, 15 november 2016 - 22:19.
Postad 16 november 2016 - 06:57
Går hj
Dammar av tråden lite.
Stämmer bra då den var NY men inte idag efter x antal tusen timmar.
ingen 9G Kuro idag har ursprungssvärtan kvar tyvärr.
Värst är LX modellerna som kan sticka iväg till LCD IPS panel nivå på svärta efter 10K+ timmar
Med en 500M och även en 500A med runt 8K drifttimmar har svärtan ökat från 0.002cd/m2 (0.0017cd/m2 för 500M) till runt 0.004.
fortfarande låg jämfört med dagens LCD tvs men 50% av kontrasten har ju försvunnit.
Fördelen med 9G Kuros är att det går att lösa svärta problemen
Går ju alltid att justera den i servicemenyn
https://www.youtube....h?v=ZQ1PoaKGPn4
Postad 17 november 2016 - 09:15
Jag måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på hur han uppnått absolut svärta på en Kuro 500-M. Han skriver på tuben att han joxat med volten. Är det i servicemenyn via ControlCal, eller är det fysiskt genom att öppna teven.. ?
Postad 17 november 2016 - 21:07
Jag måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på hur han uppnått absolut svärta på en Kuro 500-M. Han skriver på tuben att han joxat med volten. Är det i servicemenyn via ControlCal, eller är det fysiskt genom att öppna teven.. ?
Servicemenyn
Postad 18 november 2016 - 02:42
Postad 18 november 2016 - 07:33
Nej du kommunicera igenom RS232 m en dator. Har gjort liknande med mina 5090h MEN oled är bättre! Plasmabrus kommer man aldrig ifrån..
Dock finns det vissa som uppskattar plasma-brus, jag gör det
En fråga, har dina 5090H klarat sig utan att gå sönder efter det?
Redigerat av Peterrrrr, 18 november 2016 - 07:34.
Postad 18 november 2016 - 08:10
WOW!
Kan inte tänka mig annat än att detta är samma som min monitor använder, beställer på direkten!
Tackar min bäste herr, nästa öl är på mig
.
Mats
Lagen om djävulskap visar sig här om ingenstans annars, självklart så valde Pioneer att välja en kontakt som ENBART är för denna M-modell, ingen annanstans i deras maskinpark så återfinns denna s****s kontakt .
Tur i oturen så klurade jag ut detta innan jag beställde, nu har jag kontaktat Pioneers reservdelsavdelning och hittills har jag lyckats hitta artikelnumren för dessa kablar (ADF1038 och ADF1039) och gjort en beställning.
Om ni inte gissade det redan, så är dessa kablar inget som finns på hyllan eller kanske ens längre existerar. Nu inväntar jag svar om detta men mina förhoppningar är lågt ställda.
KÖPES: Högtalarkablar som levererades med Pioneers KRP-500/600 M modeller .
Postad 18 november 2016 - 09:52
Kan du inte ta en bild på anslutningarna på teven och lägga upp här? Man vet aldrig vad folk kan komma på för kluriga lösningar när de väl får se hur det ser ut
Postad 18 november 2016 - 10:41
Kan du inte ta en bild på anslutningarna på teven och lägga upp här? Man vet aldrig vad folk kan komma på för kluriga lösningar när de väl får se hur det ser ut
Helt rätt! Detta är forumet för att lösa ett problem som inte ens borde finnas, tyvärr så har jag, som jag nämnde innan en "fullösning" med diverse kabelskor och en tillit på fysikens lagar som gör att man ej kan se själva "brunnen".
Vågar inte ens gå nära detta vidunder, det räcker med en nysning för att hela rasket ska haverera , jag kan däremot bifoga en ganska medioker bild på hur kabeln ser ut (med kontakt) om det kanske hjälper.
Edit: Tog mig modet och höll andan för att fota mitt mästerverk
Bifogad fil(er)
Redigerat av Noobman, 18 november 2016 - 13:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar