Xtreamern ska inte ha några problem med FAT32
då får man ta en tur till museet och se om man kan snatta ett sådant där ;-)
har formaterat ett annat nu till ntfs och ska testa efter jobbet. Funkar inte det så får man väl lämna tillbaka XT´n
:-(
Men är det likadant med usbhdd...? det verkar inte riktigt klokt. jag har 2 fulla hårddiskar (FAT32) med barnfilmer som bara måste funka "as is" annars kan jag ju inte hantera filerna på diskarna med mina egna datorer...?
hade jag visst detta tidigare så hade jag inte köpt den
*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 03 mars 2010 - 11:26
Postad 03 mars 2010 - 13:24
Undertexten är "inbäddad" i mkv-filen och så fort jag slår på undertexten så kraschar Xtreamern.
Mkv´n är i1080p och har DTS HD
Får det inte att funka hur jag än försöker
Postad 03 mars 2010 - 13:47
Nej, det har jag inte problem med. Kör iochförsig oftast utan undertexter men har testat det några ggr.Ingen som har problem med undertexter i mkv-filer??
Undertexten är "inbäddad" i mkv-filen och så fort jag slår på undertexten så kraschar Xtreamern.
Då var det inga problem.
Postad 03 mars 2010 - 14:04
Kör en router för någon hundralapp eller två.
Någon som sett roadmappen för när firmware 3.? skulle komma?
Hittar den inte/orkar inte leta.
Det paratdes tidigare om 'mars, men då firmware 3 skulle grundas på "flera små uppdateringar" så var det visst svårt att säga exakt tid. Sent Mars/början av April skulle jag tro, de brukar ju ta en vecka eller två till betatestning efter att firmware är klar, och inget snack om en beta ännu...
Postad 03 mars 2010 - 16:37
Ingen som har problem med undertexter i mkv-filer??
Har inga problem alls med det, vare sig inbakade eller externa.
Har iofs ingen med DTS HD-ljud.
Postad 03 mars 2010 - 16:43
Nej, det har jag inte problem med. Kör iochförsig oftast utan undertexter men har testat det några ggr.
Då var det inga problem.
Mycket skumt! Har gjort en MKV med ripbot och sedan lagt in undertext som .sub och .idx. På datorn funkar det strålande med VLC player men inte med xtreamern. Läste på ett engelskt forum om samma problem men där fanns ingen lösning. Ingen som har nån idé?
Tack för svar
Har inga problem alls med det, vare sig inbakade eller externa.
Har iofs ingen med DTS HD-ljud.
Läste på ett engelskt forum där man hade det problemet med DTS HD - ljud i mkvn . Inte när det var AC3.
Där visste ingen nåt om nån lösning.
Postad 04 mars 2010 - 00:21
Postad 04 mars 2010 - 09:52
Kan väl kanske ha något att göra med att xtreamern inte stödjer DTS HD kanske?
Men den funkar ju så länge undertexten är avstängd...
Postad 04 mars 2010 - 13:56

Postad 04 mars 2010 - 14:17
Hur gör man för att kunna ändra undertextens position? vill försöka flytta den upp men inget går? Ursäkta att man är noob
Bra fråga...Det finns flera användbara funktioner som man läst om i denna tråden och på andra ställen men ingen manual till dom...
Postad 04 mars 2010 - 16:49
Hur gör man för att kunna ändra undertextens position? vill försöka flytta den upp men inget går? Ursäkta att man är noob
Är det en .srt fil som undertexten ligger i? Är det en ISO av en dvd så går det inte att flytta.
Postad 04 mars 2010 - 17:10
Om undertexterna ligger i något av följande format: SRT, SMI, SUB, SSA, IDX eller "inbakade" i en .mkv fil så trycker du på Subtitle knappen långst ner till vänster på fjärrkontrollen. Då får du upp en meny där du kan ändra det mesta bl.a placeringen.Hur gör man för att kunna ändra undertextens position? vill försöka flytta den upp men inget går? Ursäkta att man är noob
Är det en .iso fil av en DVD eller Blu-Ray så går det dock inte att göra någonting som Boddington säger.
Redigerat av TomasL, 04 mars 2010 - 17:19.
Postad 05 mars 2010 - 03:26
Stundtals så hackar filmerna, efter en stund så rullar filmen på normalt för att efter en stund hacka och gå långsamt igen.
Jag har i Xtreamern ställt in HDMI på Auto men också provat med 1920x1080 50Hz och 60Hz, men med samma resultat.
Filmer och TV-serier i 720p funkar dock utmärkt.
När jag istället ansluter min gamla Tvix 4100 till det trådade Lanet så har jag inga problem med att spela upp 1920x1080p filmer. Fungerar hur bra som helst.
Någon som vet vad det kan bero på och har tips hur jag kan få det att fungera?
Jag har firmware 2.2 i min Xtreamer.
Postad 05 mars 2010 - 09:08
När man har Xtreamen på HDMI auto så ger min ut i 60 och inte i 50Hz, varför det?
Och när man trycker på INFO knappen så visar den 1920x1088p kanske har den en bugg som har att göra med vad den ger ut åxå med tanke på 60Hz el så visar den fel men är rätt?
Redigerat av pege63, 05 mars 2010 - 09:46.
Postad 05 mars 2010 - 10:14
Jag gjorde en beställning i januari och fick då ett bekräftelse-meddelande:
----------------------------------------
Från: Kontakt@XtreamerSverige ([email protected])
Skickat: den 26 januari 2010 15:26:06
Till: [email protected]
Hej Johan
Vi skickar Sidewinder så snart vi har fått in den i lager (beräknas till
början februari)
Urban
-------------------------------------
Nu är det början av Mars.

Postad 05 mars 2010 - 11:59
Jag väntar också på min, beror nog på att första sändningen redan är slut och vi får vänta någon vecka till.Någon som lyckas beställa Sidewinder:n via http://www.xtreamer.nu/?
Hej Johan
början februari)
Urban
Postad 05 mars 2010 - 13:12
Någon som lyckas beställa Sidewinder:n via http://www.xtreamer.nu/?
Hej Johan
början februari)
Urban
Jag har fått samma svar.
Sen visade det sig att min kollega på jobbet fick sina sidewinders med posten FÖRE mig fast än han hade beställt två veckor EFTER mig.
Förklaringen från dem var att de hade svårt att hålla koll på beställningsdatumen eftersom de slog ihop vissa order. Vilket resulterade i att de inte skickade ut paketen i ordning efter när de har fått in beställningarna.
Jag vet inte om de har fixat till detta nu, men så var det i alla fall för några veckor sedan.
För övrigt så är Sidewinderkylningen KANON!! Helt, totalt knäpptyst och blir inte så varm heller.
Jag är skitnöjd med både Xtreamern och sidewindern.
Postad 05 mars 2010 - 16:55
Ljudet på mina 1080p mkv filer har antingen DD 5.1 eller DTS 5.1 ljud.Jag har problem med att spela upp mkv filer i 1920x1080p på min full hd tv och jag kör med trådat Lan och filmerna ligger alltså på externa hårddiskar.
Stundtals så hackar filmerna, efter en stund så rullar filmen på normalt för att efter en stund hacka och gå långsamt igen.
Jag har i Xtreamern ställt in HDMI på Auto men också provat med 1920x1080 50Hz och 60Hz, men med samma resultat.
När jag istället ansluter min gamla Tvix 4100 till det trådade Lanet så har jag inga problem med att spela upp 1920x1080p filmer. Fungerar hur bra som helst.
Bilden släpar sig fram mellanåt och hackar som fan, sedan ökar hastigheten till normal för en stund och sedan går det segt som sirap och hackar innan hastigheten blir normal igen. Så håller det på hela tiden, men inte på 720p filmerna.
Postad 05 mars 2010 - 20:31
Jag har problem med att spela upp mkv filer i 1920x1080p på min full hd tv och jag kör med trådat Lan och filmerna ligger alltså på externa hårddiskar.
Prova en annan router/switch om du har den möjligheten. Mina "hackproblem" vid uppspelning av 1080p försvann när jag bytt router från den bredbandbolaget skickat ut till min gamla d-link jag hade liggandes.
Varför det inte hackar med din Tvix 4100 kan jag bara gissa om.. Den kanske buffrar data bättre än xtreamern.
Postad 06 mars 2010 - 09:40
Kan jag överföra filer (filmer) trådlöst från datorn direkt till spelarens hårdisk?
(Alltså inte streama, vill inte ha datorn på när kollar på film, och jag, ska ha wifi antenna)
Redigerat av SouljaBoy, 06 mars 2010 - 09:41.
Postad 06 mars 2010 - 10:44
Den Enda Ända du har är den du sitter på!mitt ända problem:

Ja, det är som vilket nätverk som helst.Kan jag överföra filer (filmer) trådlöst från datorn direkt till spelarens hårdisk?
Anropa Xtreamer med:
\\myxtreamer\Xtreamer
i din webbläsare, så får man upp ett nytt fönster, där man kan se enheterna.
De enheterna kan man sen Mappa ut = tilldela Enhetsbokstav, så du t ex alltid kommer åt Xtreamers hårddisk (eller
t ex en ansluten USB-hårddisk/Enhet) med samma bokstav, t ex E: .
Redigerat av anderswillhelmsson, 06 mars 2010 - 10:46.
Postad 06 mars 2010 - 14:34
Postad 06 mars 2010 - 15:29
Ja stäng av fläktenOm man monterar SideWinder kylflänsar, kan man stänga av fläkten utan att det blir för varmt även om man har en hårddisk i Xtreamern?? Någon som har det så?
Postad 06 mars 2010 - 19:32
Jag har det så och det är absolut inga problem att stänga av fläkten.Om man monterar SideWinder kylflänsar, kan man stänga av fläkten utan att det blir för varmt även om man har en hårddisk i Xtreamern?? Någon som har det så?
Faktum är att sidewindern ger bättre kylning än fläkten.
Postad 07 mars 2010 - 08:34
Har win7 och hittar inte var man väljer en enhetsboksatav någonstans, hittar xtreamern men hur gör jag sen?Den Enda Ända du har är den du sitter på!
![]()
Ja, det är som vilket nätverk som helst.
Anropa Xtreamer med:
\\myxtreamer\Xtreamer
i din webbläsare, så får man upp ett nytt fönster, där man kan se enheterna.
De enheterna kan man sen Mappa ut = tilldela Enhetsbokstav, så du t ex alltid kommer åt Xtreamers hårddisk (eller
t ex en ansluten USB-hårddisk/Enhet) med samma bokstav, t ex E: .
Postad 07 mars 2010 - 09:06
Se till att Utforskaren visar de gamla hederliga Menyerna längst upp, så hittar du sen Map Network Drive (vaddetnuheterpåsvenska...) i Verktygs-menyn. (Nånstans i de få menyer som finns: välj 'Visa Menyer' eller nåt sånt, annars högerklickar du där uppe, så kanske MENY-valet finns, minns inte nu...)Har win7 och hittar inte var man väljer en enhetsboksatav någonstans, hittar xtreamern men hur gör jag sen?
Sitter inte i min Win7 nu, men det kanske funkar att skriva 'dela ut' i Startmenyns sökfält?
Så får du ju en lista på möjliga svar.
====
Ha, tur att Google finns: För att få fram de klassiska menyerna tillfälligt trycker du på den vänstra Alt-tangenten. Om du alltid vill ha den klassiska menyn synlig i Utforskaren så går du till Ordna > Mapp- och sökalternativ > Visning och kryssar i "Visa alltid menyer".
Redigerat av anderswillhelmsson, 07 mars 2010 - 09:11.
Postad 07 mars 2010 - 10:47
Hmm Har gjort det, men xtreamern får ändå inte någon bokstav eftersig typ e eller f, jag är kanskke dum, men gör jag fel?Se till att Utforskaren visar de gamla hederliga Menyerna längst upp, så hittar du sen Map Network Drive (vaddetnuheterpåsvenska...) i Verktygs-menyn. (Nånstans i de få menyer som finns: välj 'Visa Menyer' eller nåt sånt, annars högerklickar du där uppe, så kanske MENY-valet finns, minns inte nu...)
Sitter inte i min Win7 nu, men det kanske funkar att skriva 'dela ut' i Startmenyns sökfält?
Så får du ju en lista på möjliga svar.
====
Ha, tur att Google finns: För att få fram de klassiska menyerna tillfälligt trycker du på den vänstra Alt-tangenten. Om du alltid vill ha den klassiska menyn synlig i Utforskaren så går du till Ordna > Mapp- och sökalternativ > Visning och kryssar i "Visa alltid menyer".
Skulle vilja ha så att när man öppnade datorn skulle den ligga som typ en extern HD
Postad 07 mars 2010 - 11:35
Men men ... NÄR du sen sett till så du SER menyn, DÅ gör du som jag skrev: "Se till att Utforskaren visar de gamla hederliga Menyerna längst upp, så hittar du sen Map Network Drive (vaddetnuheterpåsvenska...) i Verktygs-menyn."Hmm Har gjort det, men xtreamern får ändå inte någon bokstav eftersig typ e eller f, jag är kanskke dum, men gör jag fel?
Titta alltså överst i Verktygsmenyn.

När du sen använt översta alternativet, och valt bokstav, t ex W:, så ska du alltså skriva in:
\\myxtreamer\Xtreamer
eller kanske:
\\myxtreamer\Xtreamer\sda1
om din hårddisk fått namnet sda1 , så blir den sen den bokstav du angav, och syns i Utforskaren som en 'vanlig' hårddisk.
Mer här om fildelning osv: http://technet.micro...y/bb727037.aspx
Sen kanske du även måste se till så din ev. brandvägg släpper igenom trafik.
Redigerat av anderswillhelmsson, 07 mars 2010 - 12:04.
Postad 07 mars 2010 - 17:51
Fick det att fungera , men varför är xtreamern röd när övriga hd är blåa?

Postad 07 mars 2010 - 20:48
Oki.
Fick det att fungera , men varför är xtreamern röd när övriga hd är blåa?Namnl_s.jpg 18,71K 1 Antal nerladdningar
Namnl_s.jpg 18,71K 1 Antal nerladdningar
mikaelhede: för att hårddisken är/börjar bli full =)
läste nån sida bakåt om hackade filmer i 1080p både i auto, 50 och 60hz. om det är mkv rippar av filmen ska dom spelas upp i 23.976 (24p) och inget annat. OM man nu har en bildvisare som klarar av det. annars är det omöjligt att få fullt flyt i filmerna. märks mest vid panoreringar. Har ingen xtreamer (än) men dock en popcorn och där tycker jag inte autoläget funkar som det ska utan jag ställer alltid om hz efter det jag ska se på. kan ju vara nått annat som gör att det hackar men ett tips om nu någon missat det. =)
Postad 07 mars 2010 - 21:59
Nope Hårddisken är TOMmikaelhede: för att hårddisken är/börjar bli full =)
läste nån sida bakåt om hackade filmer i 1080p både i auto, 50 och 60hz. om det är mkv rippar av filmen ska dom spelas upp i 23.976 (24p) och inget annat. OM man nu har en bildvisare som klarar av det. annars är det omöjligt att få fullt flyt i filmerna. märks mest vid panoreringar. Har ingen xtreamer (än) men dock en popcorn och där tycker jag inte autoläget funkar som det ska utan jag ställer alltid om hz efter det jag ska se på. kan ju vara nått annat som gör att det hackar men ett tips om nu någon missat det. =)
Postad 08 mars 2010 - 10:15
Uppenbarligen anser Win7 att din hdd är full, eftersom det röda är helt fyllt, men om den inte är det kan jag bara gissa vad som är fel.Oki.
Fick det att fungera , men varför är xtreamern röd när övriga hd är blåa?
Den kanske inte är formaterad i nåt filformat som Win7 känner igen, den kanske inte har Rättigheter så du kan använda den, den kanske är blockerad av nån Brandvägg eller liknande?
Kan du komma åt hdd'n, och hur mycket ledigt är det då du står inne i den (alltså har den disken blåmarkerad i Utforskarens vänstra fönster, så du ser dess mappar och filer i Utforskarens högra fönster), och kan du se ev. mappar och filer?
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 mars 2010 - 10:16.
Postad 09 mars 2010 - 19:25
Såg nu att Xtreamer Pro har kommit ut, bör man skaffa den istället? Jag kommer kolla på nedladdade .mkv filer i 720 upplösning och säkert en del vanliga dvd rippar.
Kommer dem extra 500 kronorna vara värda att lägga ut?
Postad 09 mars 2010 - 23:03
Postad 10 mars 2010 - 07:14
Testa att trycka SUBTITLE-knappen igen ...Hej ,jag har precis införskaffat mig en xtreamer jag är jättenöjd ,men har en dum fråga, när man valt rätt textfil med sub knappen och vill återgå till filmen vilken knapp trycker man på då ? för jag får det inte att fungera, den återgår till av läge när jag försöker. snälla hjälp mig.
(Sannolikt funkar även Return-knappen)
Redigerat av anderswillhelmsson, 10 mars 2010 - 07:17.
Postad 10 mars 2010 - 13:42
Om du kan klara dig utan avkodning/Pass-through av HD-ljuden så finns det ingen större anledning att gå på Pro'n.Tja! Har velat skaffa en Xtreamer länge nu och hade tänkt att skaffa en till slutet av mars!
Såg nu att Xtreamer Pro har kommit ut, bör man skaffa den istället? Jag kommer kolla på nedladdade .mkv filer i 720 upplösning och säkert en del vanliga dvd rippar.
Kommer dem extra 500 kronorna vara värda att lägga ut?
Den vanliga Xtreamern klarar av att downmixa HD-ljuden.
Det är väl det största som skiljer dom åt. Sen kan du iochförsig har mera hårddisk utrymme i Pro'n
Postad 11 mars 2010 - 20:18
Postad 11 mars 2010 - 22:19
Vart grymt sugen att skaffa en själv faktiskt. Men hur bra funkar det att streama filmer (mkv osv) från en dator till den trådlöst? För det är nämligen så jag kommer använda den I guess. Kommer köra med en Netgear WNR2000-router.
Har i princip inte möjlighet att dra kabel till Xtreamern, så det känns uteslutet. Förstår att kanske vanliga dvd-rippar flyter bra. Men är ju intresserad av 1080p-kvalitet. Så hur kommer detta flyta på?
Har nämligen läst en del negativ kritik angående detta.
Edit: Har stöd för YouTube tagits bort? Läste nyss om detta, det suger ju isf.
Redigerat av LinusNilsson, 11 mars 2010 - 22:23.
Postad 12 mars 2010 - 09:51
Postad 12 mars 2010 - 10:49
Stödet för Youtube kom tillbaka nu i senaste FW, vet dock inte hur länge.(Det är Youtube som bestämmer)
Ja just det ja, Tack för den Påminnelsen: Ny Firmware - 2.3 - kan hämtas från: http://xtreamer.net/...re/ver-2-3.aspx
LÄS även
What's new in this firmware?
Redigerat av anderswillhelmsson, 12 mars 2010 - 11:04.
Postad 12 mars 2010 - 13:47
Bugs fixed
1. System crash during Flac/Ogg/Wav file playback. Fixed.
2. System crash during playback or navigation in the “Internet” section with an internal HDD formatted by another formatting tool and not by Xtreamer. Fixed
Postad 12 mars 2010 - 17:19
Om man monterar SideWinder kylflänsar, kan man stänga av fläkten utan att det blir för varmt även om man har en hårddisk i Xtreamern?? Någon som har det så?
Jag har fläkten kvar på, på ett väldigt lågt varvtal så den inte hörs. Kanske onödigt (?) men eftersom Xtreamer:n då är i praktiken ljudlös så känns det lite tryggare.
Postad 13 mars 2010 - 10:03
Klarar Xtreamer av att spela upp rar-arkiv av 720p x264 media? Alltså vill inte packa upp filerna...
Postad 13 mars 2010 - 13:06
Postad 13 mars 2010 - 14:10
Varför funkar inte youtube. Jag får fram det men när jag väljer film så står det can not play this media vad är felet?????????????????
Taget från Xtreamers forum, Youtube tillåter inte API-integration med enheter ämnade att spela upp på TV-apparater enligt vad jag har hört. Väldigt märkligt beslut, men så är det tydligen. Därför det fortsätts vara tillåtet på tex mobiltelefoner och dylikt.
Postad 13 mars 2010 - 15:08
Youtube funkar ju alldeles utmärkt nu sedan senaste versionen av Firmware kommit, så hämta hem 2.3.Taget från Xtreamers forum, Youtube tillåter inte API-integration med enheter ämnade att spela upp på TV-apparater enligt vad jag har hört. Väldigt märkligt beslut, men så är det tydligen. Därför det fortsätts vara tillåtet på tex mobiltelefoner och dylikt.
Postad 13 mars 2010 - 17:31
Instämmer funkar fint.Youtube funkar ju alldeles utmärkt nu sedan senaste versionen av Firmware kommit, så hämta hem 2.3.
Postad 13 mars 2010 - 18:45
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar