Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2011 - 22:41

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Ja definitionen av "vältränad" skiljer sig... Jag tycker inte att man kan SE hur vältränad nån är, måhända att man har stora muskler och lite kroppsfett för att sedan flåsa som en travhäst efter ett varv runt huset, det är inte vältränad i mina ögon...

Ett bra exempel ;)
Postad bild
Hur "vältränad" ser han ut... Ändå så är han mer vältränad än 99,9% av Sveriges befolkning i mina ögon...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 10 December 2011 - 10:03.

Postad 09 December 2011 - 22:56

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Försvarar sitt pastaberoende? Här flrsvaras ju en diet som inte har långvarigt bevisad hälsosam effekt medans man frånser den negativa sidan rakt av. om vi inte tål kolhydrater, varför smälter vi såna redan i munnen? Kan småbarn gå på lchf? Vi har inte mag och tarmsystem som rena predatorer, vi är allätare. Vatten är dödligt i för stora mängder. det finns inte en enda srudie som säger att ett måttligt intag av kolhydrater är ohälsosamt. Finns det en.sån seriös studie så länka tack.

kolhydrater är inte farligt. överkonsumtion är farligt. för mycket omega 6 är inflammatoriskt. för mycket protein är stressande för njurar.

Knark, alkohol och mycket annat absorberas också i munnen och till och med genom huden.

Något för tallriksmodellen ;) ?

Postad 09 December 2011 - 23:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det jag verkligen inte fattar är varför man måste vara en sån absolutist. antingen eller, varför finns inga gråskalor i dieter? Lchf är den mest extrema på länge och den sitter som sten. slagorden är löjliga. Om en 200kg's kille skulle klippa godiset skulle han rasa i vikt. icke-godisdieten?

Postad 09 December 2011 - 23:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men alla är vi ju olika... Vissa DÖR tydligen av LCHF,

Det är ingen som har dött av LCHF, Hakuna trollar som vanligt. Dom dog av selen brist, försök få det med LCHF.

Postad 09 December 2011 - 23:13

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det jag verkligen inte fattar är varför man måste vara en sån absolutist. antingen eller, varför finns inga gråskalor i dieter? Lchf är den mest extrema på länge och den sitter som sten. slagorden är löjliga. Om en 200kg's kille skulle klippa godiset skulle han rasa i vikt. icke-godisdieten?

Är inte anledningen till att vara så strikt med LCHF för att man ska befinna sig i ketos ?

Det är ingen som har dött av LCHF, Hakuna trollar som vanligt. Dom dog av selen brist, försök få det med LCHF.

Tanken var att det skulle bli ironiskt, jag tror inte heller nån direkt har dött av LCHF... Därav min kommande mening efter den...

Postad 09 December 2011 - 23:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Varför är det så vikigt att befinna sig i ett försurande läge? Det är skadligt för skelettet främst. varför kan man inte beta 400 kcal kolhydrater och må finemang istället?

Postad 09 December 2011 - 23:19

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Varför är det så vikigt att befinna sig i ett försurande läge? Det är skadligt för skelettet främst. varför kan man inte beta 400 kcal kolhydrater och må finemang istället?

Det är väl ungefär som att försöka övertyga Hitler om att judar är bra och att alla ska komma överrens ??

Det går helt enkelt emot vad LCHF'are tror på... ? Samma gäller alla andra dieter...

Postad 09 December 2011 - 23:25

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Och vad jag har förstått så är inte alla överrens om att det ens skulle ske en försurning av blodet, ännu mindre nåt som skulle vara farligt... Så det är väl en helt annan diskussion i sig som vi inte behöver ta här...

Postad 09 December 2011 - 23:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

http://www.ncbi.nlm....pubmed/16718399

"Although the patients on the low-carbohydrate diet did lose significantly more weight than the controls did, the diet did not increase bone turnover markers compared with controls at any time point. Further, there was no significant change in the bone turnover ratio compared with controls."

Postad 10 December 2011 - 00:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Under hur lång tid var studien utförd? Ett kvartal behövs minst. gärna mer.

Kan småbarn gå på dieten?

Postad 10 December 2011 - 01:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Min diet är en gråskala, finns inga riktiga måsten utom kalorirestriktion.

Postad 10 December 2011 - 07:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag syftar inte på dig vincent. jag har samma upplägg. eller, 2g protein per kg kv, sen fria kalorier upptill restriktionen

Redigerat av Zartok, 10 December 2011 - 07:58.

Postad 10 December 2011 - 09:40

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vilken studie har du läst som är längre som visar motsatsen?

Varför skulle dom inte kunna det?

Postad 10 December 2011 - 09:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag syftar inte på dig vincent. jag har samma upplägg. eller, 2g protein per kg kv, sen fria kalorier upptill restriktionen

Ok. Ja, jag har vissa dagar när jag ligger högt på fett, vissa högt på kolhydrat, vissa i mitten.
Men har även dagar då jag ligger förhållandevis lågt på protein, enbart pga vad jag är sugen på.

Men jag ska skärpa till proteinintaget framöver. Jag vill ligga rätt högt just nu, runt 3 g.
Dvs ca 340 g totalt

Postad 10 December 2011 - 10:05

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Tack.... saknar allt du säger men har aldrig gjort en situp eller tränat magen någonsin i mitt liv.
(sorry lite OT)
Skillnaden mellan dig och mig är att jag har framtiden bakom mig, du har den framför dig ^_^

Neej, du har den också framför dig! Mer än man kan tro, för jag har ju påvisat studier och länkar till auktoritetsskisser som visar hur extremt mycket man kan påverka sin biologiska ålder och maximala livslängd, utöver det genetiska lotteriet.
Fortsätt med mittpartiet på magen och kör lite kardiovaskulär träning och inta lite mer arginin så ska nog ådrorna komma fram vid buken vilket är riktigt snygg "rippad" form och du får lite mer magmuskler kring mittpartiet vilket gör mycket för helhetsintrycket.

Laktoferrin: Finns tusentals studier och jag har länkat till bara 20 ca utav dem. Men det räcker med en enda för att krossa alla dina argument och det du inte "vågar" se...

1. Fettrik kost ökar utsöndringen av stresshormonet corticosteron...
2. ...vilket hämmar nyproduktionen av nervceller i hippocampus...
3. ...vilket påverkar minne, inlärning och spatial förmåga.

Effects of palatable diets on appetite regulation, appetite peptides
and neurogenesis
Andreas Lindqvist
Section for Diabetes, Metabolism and Endocrinology
Department of Experimental Medical Science

en för proteinrik kost och även en byggares livsstil med fria intagna aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism och påverka njurar (även friska börjar hypoteser spåna kring numera) och allt i livet kan skada dig. Så att säga att LCHF är "överlägset" är inget jag längre behöver övertyga en trångsynt person som dig. Vill du inte tro / vågar du inte läsa vetenskapliga fakta så är det inget att göra. Din kropp - inget jag ska kämpa för att övertyga och hjälpa. Hädanefter håller jag alla studier för mig själv så att jag kan få en toppen hälsa. Du är ju uber troll som inte läser mer än abstrakt ^^

Postad 10 December 2011 - 10:57

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Laktoferrin: Finns tusentals studier och jag har länkat till bara 20 ca utav dem. Men det räcker med en enda för att krossa alla dina argument och det du inte "vågar" se...

Hädanefter håller jag alla studier för mig själv så att jag kan få en toppen hälsa. Du är ju uber troll som inte läser mer än abstrakt ^^

Men om du har så fina studier varför fortsätter du med att trolla och postar studier som handlar om nåt helt annat än det vi diskuterar, har du läst studierna själv eller hoppas du på att ingen här läser studierna du lägger upp?

Jag föreslår att du lägger ner ditt trollande eftersom du medvetet försöker förvirra dom andra läsarna med missvisande studietitlar och sluta upp med att använda dig av studier som är gjorda på råttor speciellt när du inte nämner det utan låter personer här tro att det även gäller människor.

Postad 10 December 2011 - 12:06

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Finns norska studier som påvisar den höga tillförlitligheten med råttstudier som ska vara applicerbara på människor till en hög procentuell grad. Ex
- "Hun ga slankesvar"

Att du motsätter dig forskare för att din logiska del i hjärnan inte kan ta in råttstudier är bara roligt och befängt.
Lycka till med bulkkroppen och hälsan inombords som måtte vara katastrofal. Ciao ^^

Postad 10 December 2011 - 12:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Finns norska studier som påvisar den höga tillförlitligheten med råttstudier som ska vara applicerbara på människor till en hög procentuell grad. Ex
- "Hun ga slankesvar"

Att du motsätter dig forskare för att din logiska del i hjärnan inte kan ta in råttstudier är bara roligt och befängt.
Lycka till med bulkkroppen och hälsan inombords som måtte vara katastrofal. Ciao ^^

Vad säger du om denna:

Blåbär och frukt ger negativa effekter på metabolismen.

"Fria fettsyror i cirkulationen var fördubblade hos fruktosråttorna jämfört med kontrollråttorna. Detta observerades även
för triglycerider, kolesterol, ghrelin och leptin."

Effects of palatable diets on appetite regulation, appetite peptides
and neurogenesis
Andreas Lindqvist
Section for Diabetes, Metabolism and Endocrinology
Department of Experimental Medical Science

Postad 10 December 2011 - 12:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Du är ju uber troll som inte läser mer än abstrakt ^^

Snälla, det heter inte abstrakt på svenska. Abstrakt på svenska är något HELT annat.

Postad 10 December 2011 - 12:56

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Den lilla mängden blåbär på 45-95g per dag man än må äta av blåbär har ju en reparerande effekt på centrala nervsystemet enligt Karolinska.Varför skippa äta för pytte teoretisk skillnad i metabolism?

Angående råttstudier så skiljer enbart bukspottskörteln och insulinfrisättningen vilket måste göras om i studie på människans insulinproducerande celler.
Råttstudier ger hög forskningsrelaterad kunskap inom ämnesområdet dem undersöker.
Att dissekera det på svaga grunder eller av "illvilja" för att ha rätt är aningen trögt, tom. för att vara dig Lakto. Ang sämre metabolism, läs detta kringliggande ^^

ett högt intag av fruktos orsakar muskulär insulinresistens hos råttor men är ej visat hos människor. Ett citat från Lyle McDonald som kan förklara en del om varför det kan vara så.

1. rats/mice don't carb load: they rely far more on blood borne substrate and less on intramuscular. which is part of why they fat adapt more readily

2. rats/mice, as aaron noted, convert carbs to fat very easily. IIRC, the enzymes for fat synthesis in mice/rat fat cells is about 7X as high as in humans. Don't tell Dr. Greg Ellis.

3. more importantly, rat/mouse time is significantly accelerated compared to humans. one cla paper I have mentioned that part of the difference in response is that things work 3-7X faster/more in mice/rats than in humans

Redigerat av Unregistered1734, 10 December 2011 - 13:01.

Postad 10 December 2011 - 13:20

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=QokjIaZjyKY

Postad 10 December 2011 - 15:27

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Tror att dieten är viktig men träningen viktigare. De som är emot LCHF kan hävda att Ferrys dåliga resultat kommer ifrån dieten....
306 SVT Text Lördag 10 dec 2011
SKIDSKYTTE 10 december

Ferry sköt fullt - ändå bara tia

Björn Ferry famlar efter formen men
har hittat rätt med skyttet - för
andra dagen i rad sköt han fullt.

-Skyttet är perfekt, noll igår och
noll i dag, det går inte att göra
bättre, säger han till TV4.

Det räckte dock bara till en
tiondeplats. -Här tänker man "Yes,
noll, noll, noll, noll, nu grabbar ska
ni få se" - och så är man som en
sköldpadda, fortsätter Ferry.

Trycket i skidåkningen fanns inte
i dag. -Det är bara en tidsfråga innan
formen kommer, då blir man livsfarlig.
svt.se/skidor

För LCHF talar då att Kalla, vad jag vet äter vanlig kost, också kan vara dålig....Träningen....

Charlotte Kalla hade en riktigt dålig
dag i spåren. Hon blev fjortonde,
slagen även av Anna Haag på tolfte
plats. Hon hade ingen kraft i åkningen
och råkade dessutom ut för ett fall.

-Det fanns inte någon som helst speed
i kroppen i dag, säger hon till SVT.

Fristilsloppet över 15 km i Davos blev
i stället en norsk triumf. Norge knep
de fyra första platserna och hade sex
åkare på topp tio.

Marit Björgen var som vanligt i en
klass för sig och vann 41,8 sekunder
före tvåan Vibeke Skofterud.
svt.se/skidor

Postad 10 December 2011 - 15:32

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Alla har sina dagar, så är det. :)

Postad 10 December 2011 - 16:52

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

De som är emot LCHF kan hävda att Ferrys dåliga resultat kommer ifrån dieten....

Ja så är det, man kan bara vinna guld en gång på LCHF sen måste man börja äta kolhydrater igen :rolleyes:

Postad 10 December 2011 - 17:29

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Ja, det är inte min poäng....jag tror på lchf med måtta, då det funkar bra på mig, det är träningen som är än viktigast, tycker jag

Postad 10 December 2011 - 17:39

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Ja, det är inte min poäng....jag tror på lchf med måtta, då det funkar bra på mig, det är träningen som är än viktigast, tycker jag

Bra sagt... Hälsa, träning och kost... Behöver inte vara krångligare än så...

Postad 10 December 2011 - 17:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Träning är ju de minst viktiga.

Äter man rätt behövs ingen träning.
Men vist,de skadar ju inte.

Går hellre ner 2 kilo/vecka utan motion än plåga mig :) .

Postad 10 December 2011 - 17:42

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0

Grattis! Måste prova på LCHF, hade inte varit fel att tappa 4kg :)

Antar att man får skippa chokladen och Ölet, men osten kanske man får ge sig på lite extra?

Tack
Gör det, ät hur mkt ost du vill, skippa ölet och framförallt chokladen.
Ät bara kött ligg på under 1500kal/dag. Skaffa shapeup appen.

Postad 10 December 2011 - 18:20

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Till er ostätare och mjölkdrickare där ute. Att ofarligförklara saker med argumentet "äh, ja lever än" eller " äh studier är inte min vardagsverklighet, det stämmer inte för jag inte vill de ska stämma" är roligt att höra när man har läst dessa studier ^^

"The link between cancer and dietary hormones - estrogen in particular - has been a source of great concern among scientists. The potential for risk is large. Natural estrogens are up to 100,000 times more potent than their environmental counterparts, such as the estrogen-like compounds in pesticides. "Among the routes of human exposure to estrogens, we are mostly concerned about cow's milk, which contains considerable amounts of female sex hormones. "

- http://news.harvard....7/11-dairy.html
http://harvardmagazi...odern-milk.html

Milk from a cow in the late stage of pregnancy contains up to 33 times as much of a signature estrogen compound (estrone sulfate). "Our findings suggest that calcium intakes exceeding 1,500 mg/d may be associated with a decrease in differentiation in prostate cancer and ultimately with a higher risk of advanced and fatal prostate cancer."

- Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006 Feb;15(2):203-10. A prospective study of calcium intake and incident and fatal prostate cancer.

"High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer".

- Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).

Efter flera år (långvarigt) intag kan följande symton erhållas:
- Aptitförlust, illamående, kräkningar, förstoppning, magsmärtor, torr mun, törst, överdriven urinproduktion, förvirring, delirium, koma och död.

Redigerat av Unregistered1734, 10 December 2011 - 18:23.

Postad 10 December 2011 - 19:08

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Att styrketräna e ingen plåga....det är njutning!

Postad 10 December 2011 - 19:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Till er ostätare och mjölkdrickare där ute. Att ofarligförklara saker med argumentet "äh, ja lever än" eller " äh studier är inte min vardagsverklighet, det stämmer inte för jag inte vill de ska stämma" är roligt att höra när man har läst dessa studier ^^

"The link between cancer and dietary hormones - estrogen in particular - has been a source of great concern among scientists. The potential for risk is large. Natural estrogens are up to 100,000 times more potent than their environmental counterparts, such as the estrogen-like compounds in pesticides. "Among the routes of human exposure to estrogens, we are mostly concerned about cow's milk, which contains considerable amounts of female sex hormones. "

- http://news.harvard....7/11-dairy.html
http://harvardmagazi...odern-milk.html

Milk from a cow in the late stage of pregnancy contains up to 33 times as much of a signature estrogen compound (estrone sulfate). "Our findings suggest that calcium intakes exceeding 1,500 mg/d may be associated with a decrease in differentiation in prostate cancer and ultimately with a higher risk of advanced and fatal prostate cancer."

- Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006 Feb;15(2):203-10. A prospective study of calcium intake and incident and fatal prostate cancer.

"High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer".

- Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).

Efter flera år (långvarigt) intag kan följande symton erhållas:
- Aptitförlust, illamående, kräkningar, förstoppning, magsmärtor, torr mun, törst, överdriven urinproduktion, förvirring, delirium, koma och död.

Hur ska du ha det. Ena dagen säger du att mjölk är jättenyttigt och det är för att det innehåller livsnödvändiga kolhydrater, andra dagen är det livsfarligt?

Postad 10 December 2011 - 19:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Att styrketräna e ingen plåga....det är njutning!

Det är högst personligt ..

Sgart

Bästa är att helt enkelt inte läsa hans inlägg alls.
Om man vill behålla sin hälsa B)
Känd person här i forumet ..

Postad 10 December 2011 - 20:11

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Alla behöver träning. Inte för viktminskning, men för att behålla musklemassa under fettförlust, för att hålla skelettet starkt, bibehålla styrka när man åldras och för hjärt och kärlsystemet.

Postad 10 December 2011 - 20:42

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Hur ska du ha det. Ena dagen säger du att mjölk är jättenyttigt och det är för att det innehåller livsnödvändiga kolhydrater, andra dagen är det livsfarligt?

Mjölk är inte naturens superfood! Jag har tidigare sagt att jag tar ca 2 dl varm ekomjölk och värmer för att erhålla tryptofanets praktiska effekter för sömnkvaliteten. Mjölk är en god källa till muskeluppbyggnad, fettförbränning och div. näringsmässigt som källa till D-vitamin och kalcium. Mjölk är också ett av upptågen för stimuli till xenoöstrogener och är vid hög dosering och långvarigt bruk i samma kombination, väldigt farligt.

Jag minimerar intaget till 2dl mjölk per dag och ingen ost eller smör (om jag nu skulle äta mackor är det soyasmör och soyaost). Dessa för och nackdelar väljer jag att leva med, än att utesluta mjölken! Allt i livet som presenterats i tråden kan vara skadligt för dig så de gäller att resonera smart vad gäller dosering etc...

Redigerat av Unregistered1734, 10 December 2011 - 20:43.

Postad 10 December 2011 - 20:51

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Mjölk är inte naturens superfood! Jag har tidigare sagt att jag tar ca 2 dl varm ekomjölk och värmer för att erhålla tryptofanets praktiska effekter för sömnkvaliteten. Mjölk är en god källa till muskeluppbyggnad, fettförbränning och div. näringsmässigt som källa till D-vitamin och kalcium. Mjölk är också ett av upptågen för stimuli till xenoöstrogener och är vid hög dosering och långvarigt bruk i samma kombination, väldigt farligt.

Jag minimerar intaget till 2dl mjölk per dag och ingen ost eller smör (om jag nu skulle äta mackor är det soyasmör och soyaost). Dessa för och nackdelar väljer jag att leva med, än att utesluta mjölken! Allt i livet som presenterats i tråden kan vara skadligt för dig så de gäller att resonera smart vad gäller dosering etc...

Du verkar vara väldigt nogrann med vad du äter, det ger jag dig iallafall.
Själv mäter jag inte min mat med decilitermått ;)

Mjölk har aldrig gett mig bättre sömn, kassein har dock den effekten, på mig. Ägg också.

Redigerat av Sgart, 10 December 2011 - 20:54.

Postad 10 December 2011 - 21:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Lacto: behöver jag en studie för det? Seriöst? Menar du att ketoner inte är sura?

Postad 10 December 2011 - 21:14

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Du verkar vara väldigt nogrann med vad du äter, det ger jag dig iallafall.
Själv mäter jag inte min mat med decilitermått ;)

Mjölk har aldrig gett mig bättre sömn, kassein har dock den effekten, på mig. Ägg också.

Kasein är i mjölk. Mjölk är kasein (+ vassle). Värmer du mjölk så utsöndras tryptofan (aminosyra fördelaktig för bättre sömnkvalitet.) :D

Postad 10 December 2011 - 23:01

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Kasein är i mjölk. Mjölk är kasein (+ vassle). Värmer du mjölk så utsöndras tryptofan (aminosyra fördelaktig för bättre sömnkvalitet.) :D

Mjölk innehåller framförallt vassle. Finns mkt bättre källor för kassein. Särskilt om man inte vill ha mkt kolhydrater i.

Det är kasseinet som ger en lugn sömn genom bra mättnadskänsla och långsamt upptag. Blandar man ut det med kolhydrater eller vassle går man miste om poängen.

Dvs mjölk är inte ett bra alternativ mot att exempelvis dricka en kasseinshake eller nått annat kasseinrikt.

Postad 10 December 2011 - 23:16

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

För det första så har hälsa, träning eller kost inte nåt att göra med viktnedgång för mig... Det kanske är svårt för nån att förstå som tycker träning är en plåga... Men jag som älskar träning har svårt att förstå folk som inte tränar, men jag respekterar deras val... 2 mil löpning en solig höstdag i skogen kan fan vara det näst skönaste som finns...

Jag tränar för att jag älskar det och att mår bra före/under/efter utav det...
Jag försöker äta hälosamt för att det är gott och för att må bra, samtidigt för att jag anser att genom en bra kost ha fördel i mina fysiska prestationer, jag äter aldrig nåt äckligt för att jag anser mig "behöva" det...
Hälsan och utseendet får man på köpet om man sköter dom ovanstående två punkterna...

Och det räcker bra för mig,...

Har man 2 kilo som man "måste" gå ner så har man ju misshandlat sin kropp i nåt tidigare skede... Övervikt är alltid övervikt... Överviktig blir man inte av naturliga skäl om kroppen är i balans (förutom sjukdomar då naturligtvis)...

tycker jag...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 10 December 2011 - 23:19.

Postad 10 December 2011 - 23:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

DET.... är högst personligt.
Varför och vad har du gjort så att du behöver gå ner 2 kilo/vecka ?

Klart det är olika.
Jag har såklart ätit och druckit mig till övervikt som alla andra .
Låg väl på ca 93kg å är 1.78 lång.
Plockade bort istort sett alla kolhydrater ocg gick ner ca 2 kilo/vecka till en bra vikt.

Dock så började jag slarva mer och mer och är tillbaka på samma vikt igen.

Så de är väl dags för en ny sväng snart och då försöka lägga om kosten även efter jag gått ner i vikt.

Synd bara att jag älskar godis/pasta/cola/ osv :D

Självklart är träning bra för en massa saker men absolut inget måste för att gå ner i vikt som en del verkar tro

Postad 11 December 2011 - 01:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Mjölk innehåller framförallt vassle. Finns mkt bättre källor för kassein. Särskilt om man inte vill ha mkt kolhydrater i.

Nej, mjölkprotein består mest av kasein. Ca 80% och 20% vassle.
Dock svårt att komma upp i stora mängder utan massa vätska och laktos.
Själv kör jag MMsports kaseinprotein som kvällsmål

Självklart är träning bra för en massa saker men absolut inget måste för att gå ner i vikt som en del verkar tro

Där håller jag med dig.
Äter heller 500 kcal mindre och skiter i morgonpromenader än äter 500 kcal som jag sen promenerar bort.

Postad 11 December 2011 - 08:17

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lacto: behöver jag en studie för det? Seriöst? Menar du att ketoner inte är sura?

Vilken av nedan syftar du på?

-"Vilken studie har du läst som är längre som visar motsatsen?"

-"Varför skulle dom inte kunna det?"

Med tanke på att du inte hade nån koll på vad skillnaden på ketos och ketoacidosis var och du fortsatte med att blanda ihop dom sakerna när du blev ifrågasatt så tyder det på okunskap, så om du hävdar nåt och ifrågasätter studier som talar emot dina påståenden, så ja, du behöver en studie som backar upp det du säger eftersom ditt ord inte är pålitligt.

"Ketone bodies are acidic, but acid-base homeostasis in the blood is normally maintained through bicarbonate buffering"

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

Ja, det är inte min poäng....

Jag förstod det, jag bara haka på det du sa med sarkasm. :)

Postad 11 December 2011 - 09:46

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Det är kasseinet som ger en lugn sömn genom bra mättnadskänsla och långsamt upptag. Blandar man ut det med kolhydrater eller vassle går man miste om poängen.

Nej, mjölkprotein består mest av kasein. Ca 80% och 20% vassle.
Dock svårt att komma upp i stora mängder utan massa vätska och laktos.

Vincent svarade för mig!

Och Movieman: Jag vet att en bild vore roligt men jag har FULLT UPP nu så att lägga upp en bild vore som att visa ett nyrennoverat rum innan det är färdigt. Man vill ju visa sin bästa sida men snart kanske jag fixar en bild! Kanske nästa vecka, får se... Tagga du inför nya bilder oxå vetja :D

Redigerat av Unregistered1734, 11 December 2011 - 09:46.

Postad 11 December 2011 - 13:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Vincent svarade för mig!

Och Movieman: Jag vet att en bild vore roligt men jag har FULLT UPP nu så att lägga upp en bild vore som att visa ett nyrennoverat rum innan det är färdigt. Man vill ju visa sin bästa sida men snart kanske jag fixar en bild! Kanske nästa vecka, får se... Tagga du inför nya bilder oxå vetja :D

Jo men det är fortfarande ingen bra kasseinkälla. Det innehåller för mkt annat. Vill man äta något med syfte att få i sig något med långsamt upptag är det ju bättre att äta något som inte innehåller så mkt kolhydrater och/eller vassle som ju tas upp mkt snabbare än exempelvis kassein.

Mjölk tas helt enkelt inte upp långsamt av kroppen?

Postad 11 December 2011 - 15:27

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Digestion of a regular meal takes about 6-7 hours and during this time amino acids are being released into the bloodstream. 30 g’s of casein takes about 7 hours to get fully assimilated. Double that amount and you will have amino acids in the bloodstream most of your waking hours. "

http://www.leighpeel...sting-interview

whey protein is the fastest protein of all and digests at 10 g/hour. Casein is much slower; in Boirie's study, the casein protein was still being absorbed when they stopped the experiment 7 hours later. Most whole food proteins are absorbed at a rate of 3-6 grams an hour. Add other macronutrients to that and they'll take longer."

http://www.leangains...s-debunked.html

Mjölk innehåller bla. B6 som stimulerar att "lugna" nervceller och har tillväxtegenskaper och näringsmässigt en andra rad fina saker. Visst är det väldigt farligt i stora mängder men hellre lite varm mjölk än ingen mjölk. Jag väger mina för och nackdelar bra, tycker jag :)

Postad 11 December 2011 - 16:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Ok. Känner du att du får lugnare nervceller? Vad det nu innebär, rent praktiskt?

Postad 11 December 2011 - 18:05

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Svårt att säga :D Men jag sover underbart av varm ekomjölk och en bit mörk sockerfri 72% choklad, det vill jag lova :D

Postad 11 December 2011 - 18:18

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Svårt att säga :D Men jag sover underbart av varm ekomjölk och en bit mörk sockerfri 72% choklad, det vill jag lova :D

En fråga som kanske inte hör hit... Men vart köper man mörk choklad som är helt sockerfri ? Alla jag tittat på innehåller ju alltid socker, även dom som är 90%.. ?

Postad 11 December 2011 - 18:48

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jo men det är fortfarande ingen bra kasseinkälla. Det innehåller för mkt annat. Vill man äta något med syfte att få i sig något med långsamt upptag är det ju bättre att äta något som inte innehåller så mkt kolhydrater och/eller vassle som ju tas upp mkt snabbare än exempelvis kassein.

Mjölk tas helt enkelt inte upp långsamt av kroppen?

Jo, mjölk tas upp långsamt om du menar proteinet?
Men dra i sig 2 liter mjölk till kvällsmat är ju inte roligt, så jag kör heller kaseinpulver eller kvarg.

Redigerat av Unregistered7444adce, 11 December 2011 - 18:48.

Postad 11 December 2011 - 19:08

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Skrev ett meddelande som försvann när jag råkade gå tillbaka i webläsaren så jag orkar inte skriva ett helt nytt :/

Kortfattat skrev jag iallaf att som du säger så är ju kasseinshake eller kvarg mycket skönare vad gäller mättnadskänsla och god natt sömn.

Det jag menade var alltså att mjölk innehåller väldigt lite protein för sin volym och dessutom då 80% av sin mängd protein ger inte mkt kvar att ta upp under en natt.

Per 100 g Arla Standardmjölk
Det ger alltså 4,64g kassein för en natt att tas upp. Låter väldigt lite. Då känns det som att man får ut bra mkt mer med en eller 2 burkar kassein, shake eller ett gäng kokta ägg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.