Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 31 August 2014 - 10:23

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Är det någon här som kör Groovetracer's Counterweight? Lite sugen men landar på ca 1600kr inkl alla avgifter. Något saftigt så skulle vilja veta om det är värt det eller om det går under parollen "Placebo-effekt" :)

Postad 31 August 2014 - 11:23

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Är det någon här som kör Groovetracer's Counterweight? Lite sugen men landar på ca 1600kr inkl alla avgifter. Något saftigt så skulle vilja veta om det är värt det eller om det går under parollen "Placebo-effekt" :)

Jag kör med GT-motvikten.

Beställde ursprungligen Michells Technoweight men den passade inte på min arm så det blev GTs istället. Det är inte uppgraderingen som gett störst effekt på ljudåtergivningen, jag hade faktiskt svårt att sätta fingret på vad den gjorde för ljudet. Jag kunde spåra bättre på min HiFi-News testskiva än med den gamla motvikten, men jag tror inte skillnaden går att höra på ett givet spår. Detta är sant för min RB101 arm, möjligen är det en hörbar skillnad på finare tonarmar. Jag har kvar den gamla motvikten och skulle ju kunna försöka mig på ett blindtest men jag tvivlar på att skillnaden på min tonarm är hörbar som sagt.

Postad 31 August 2014 - 11:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Drobbo!

Varför inte testa Michell TechnoWeight istället?

http://www.analogues...chnoweight.html

Har själv använt den på en RB300 och sen också på Michell TechnoArm. Kan varmt rekommendera den!

Postad 31 August 2014 - 11:37

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Drobbo!

Varför inte testa Michell TechnoWeight istället?

http://www.analogues...chnoweight.html

Har själv använt den på en RB300 och sen också på Michell TechnoArm. Kan varmt rekommendera den!

Sett den men inte tillräckligt snygg :) På vilket sätt förbättrade den ditt ljud?

Redigerat av Drobbo, 31 August 2014 - 11:49.

Postad 31 August 2014 - 11:52

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag kör med GT-motvikten.

Beställde ursprungligen Michells Technoweight men den passade inte på min arm så det blev GTs istället. Det är inte uppgraderingen som gett störst effekt på ljudåtergivningen, jag hade faktiskt svårt att sätta fingret på vad den gjorde för ljudet. Jag kunde spåra bättre på min HiFi-News testskiva än med den gamla motvikten, men jag tror inte skillnaden går att höra på ett givet spår. Detta är sant för min RB101 arm, möjligen är det en hörbar skillnad på finare tonarmar. Jag har kvar den gamla motvikten och skulle ju kunna försöka mig på ett blindtest men jag tvivlar på att skillnaden på min tonarm är hörbar som sagt.

Vi snackar inte skillnader som i att byta PU eller subplatta etc iallafall då antar jag. Rega kör väl inte annat än centrerade vikter oavsett prisklass. Men det är ju som med allt inom vinyl. Voodoo :)

Postad 02 September 2014 - 16:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Drobbo!

Så du går helt på design när det gäller en så pass viktig ingrediens som motvikt? Hmmmmm..... B)

Fördelen med Michells motvikt är att tyngdpunkten ligger lågt plus att den är väldigt enkel att justera. Helhetsupplevelsen när det gäller ljudet blev generellt bättre än om man jämförde med Regas originalvikt till RB300. Bättre definierad bas var väl den förbättring som jag upplevde som den mest påtagliga.

Postad 02 September 2014 - 16:54

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Drobbo!

Så du går helt på design när det gäller en så pass viktig ingrediens som motvikt? Hmmmmm..... B)

Fördelen med Michells motvikt är att tyngdpunkten ligger lågt plus att den är väldigt enkel att justera. Helhetsupplevelsen när det gäller ljudet blev generellt bättre än om man jämförde med Regas originalvikt till RB300. Bättre definierad bas var väl den förbättring som jag upplevde som den mest påtagliga.

Nej nej. Design OCH prestanda och där verkar GT i min bok bäst :) Dessutom behöver man inte ta bort änden på armen med GT vilket jag tolkar man behöver på Michells. Michell är grymma så inte för det. Har deras VTA 3-point adjuster. Bra hårdvara. Men skönhet sitter inte bara på insidan ;)

Postad 04 September 2014 - 17:46

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Kan meddela att det inte är speciellt betungande att skruva bort änden på armen och skruva dit Michells motvikt. Placeringen av tyngdpunkten påminner mycket om den som finns på SME 300/IV/V...

Postad 11 September 2014 - 01:17

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjenare!

Vilken fin och trevlig tråd.

Regaägare här med funderingar. Äger Planar2, Planar 3 och en planet. Dessa står på vinden. Jag spelar sedan tre år på en P7a med en rega exact in i en rega phono. Tycker det låter bra, väldigt bra.

Jag är sugen på att byta pick-up och riaa. Dels för att det vore kul att byta, dels för att jag tror att det kan bli en förbättring. Funderar på MC. Drömmen vore förstås en apheta med en IOS, men det blir för dyrt.

Är det någon som har ett konkret tips på en MC som passar i RB 700, som matchar spelarens "standard"? Benz Micro? Är det någon som har erfarenhet av Iphono grammofonsteg? Annat tips på MC-steg?

Redigerat av Rano_Pano, 11 September 2014 - 01:18.

Postad 11 September 2014 - 03:24

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Varför har du dom på vinden? :) Är det inte enklare att sälja dom?, men du kanske vill ha dom på vinden vad vet jag :rolleyes:

Postad 11 September 2014 - 06:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tjenare!

Vilken fin och trevlig tråd.

Regaägare här med funderingar. Äger Planar2, Planar 3 och en planet. Dessa står på vinden. Jag spelar sedan tre år på en P7a med en rega exact in i en rega phono. Tycker det låter bra, väldigt bra.

Jag är sugen på att byta pick-up och riaa. Dels för att det vore kul att byta, dels för att jag tror att det kan bli en förbättring. Funderar på MC. Drömmen vore förstås en apheta med en IOS, men det blir för dyrt.

Är det någon som har ett konkret tips på en MC som passar i RB 700, som matchar spelarens "standard"? Benz Micro? Är det någon som har erfarenhet av Iphono grammofonsteg? Annat tips på MC-steg?

Jag kör RIAAT HEED Questar, och det är mkt bra. Visst, det kostar en slant men du kommer nog inte att vilja lämna tillbaka det :)

Postad 11 September 2014 - 08:16

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Jag kör RIAAT HEED Questar, och det är mkt bra. Visst, det kostar en slant men du kommer nog inte att vilja lämna tillbaka det :)

Va körde du med för riaa innan, tänkte lite på hur stort hopp det vart?

Postad 11 September 2014 - 08:18

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Sitter oxå på Heed Questar, innan körde jag Pro-ject phono II. För min del var den uppdatering bättre än från Rega p1 till Rega RP3...

Postad 11 September 2014 - 08:49

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Det verkar ju helt klart som att väldigt många är nöjda med sina Heed questar. Va tyckte du var den största skillnaden ljudmässigt? Var det mindre brus eller tyckte du ljudet i övrigt fick ett lyft med?

Postad 11 September 2014 - 09:17

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Varför har du dom på vinden? :) Är det inte enklare att sälja dom?, men du kanske vill ha dom på vinden vad vet jag :rolleyes:

Det är gamla spelare som jag fått billigt. Jag har plundrat dem på armar. Planeten sitter på väggen som tavla förresten.

Postad 11 September 2014 - 11:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag hade ett Vincent PHO-111 innan, och skillnaden sitter i minskat brus.

När bruset försvinner blir det mer uppenbart, bakgrunden framträder som nattsvart (vet att det är en urvattnad klyscha). Bättre dynamik och mer värme.

Jag hade hemma HEED på lån. RIAAT lät bra redan ur förpackning, men morgonen därpå när det stått varmt hela kvällen lät det ännu bättre, vi pratar verkligen att jag fick en kick av musiken.

Redigerat av Glidtassen, 20 February 2015 - 07:08.

Postad 11 September 2014 - 14:01

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tack för den utvärderingen glidtassen. Den gör ju inte köpsuget något större ;) Nej men jag har väl inte planerat något nytt riaa just nu då jag känner att det är mina högtalare (dynavoice magic f-6 ex) som är den största flaskhalsen i systemet just nu. Eller åtminstone är det där jag tror jag får mest skillnad i ljud om jag skulle ändra något. Men ska definitivt ha lite span på begagnat-marknaden och har man tur vet man aldrig va som kan dyka upp.

Postad 11 September 2014 - 16:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Någon som jämfört Heed Questar och Vincent Pho-8? Båda har fått positiva recensioner i hifi-press. Jag har en Pho-8, men alla översvallande ord för Questar här på forumet får mitt finger att hovra över köpknappen.

Postad 11 September 2014 - 18:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

När jag lyssnade på Vincent PHO-8 slog det mig att RIAAT tjänar på den separata nätdelen som förmodligen minskar bruset. Bruset yttrar sig så att det skymmer detaljer i ljudbilden, men bruset i sig är inte nödvändigtvis hörbart. Det är när man får bort det befintliga bruset genom att byta RIAA som skillnaderna blir mer påtagliga.

Alltså Vincent PHO-8 verkar som ett mkt bra RIAA, men modellen PHO-111 är bara sådär.

Vincent PHO-111 låter ganska platt och livlöst bredvid HEED Questar, det sistnämnda gör bara allt bättre.

Att börja sin vinylbana med ett enklare RIAA från Vincent är helt ok, men om man får blodad tand så kommer man sannolikt göra uppgraderingar.
De bästa uppgraderingarna som jag gjort var: HEED RIAAT, ny puppa och korrigering av VTA (Three Point VTA-Adjuster).

Redigerat av Glidtassen, 20 February 2015 - 07:09.

Postad 11 September 2014 - 21:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack Glidtassen! Med tiden blir det antagligen ett Questar, om jag känner mig själv rätt.

Postad 17 September 2014 - 13:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
It's strange

Vinyl blir först riktigt intressant vid en viss prisklass. Med Vincent PHO-111 som riaa tillsammans med min Rega RP1 så var det givetvis en bra combo, men det fanns mer att göra.

Jag uttryckte mest skepsis till subplatter och vta-justering, men det är nog dessa förändringar som har överraskat mig mest.

Jag har tömt min vinylback på skivor som jag aldrig lyssnar på, och det känns redan mkt bättre. Mer space för annat, och när jag bläddrar så är det bara bland skivor som jag verkligen tycker om.

Postad 17 September 2014 - 13:14

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

It's strange

Vinyl blir först riktigt intressant vid en viss prisklass. Med Vincent PHO-111 som riaa tillsammans med min Rega RP1 så var det givetvis en bra combo, men det fanns mer att göra.

Jag uttryckte mest skepsis till subplatter och vta-justering, men det är nog dessa förändringar som har överraskat mig mest.

Jag har tömt min vinylback på skivor som jag aldrig lyssnar på, och det känns redan mkt bättre. Mer space för annat, och när jag bläddrar så är det bara bland skivor som jag verkligen tycker om.

Vad för nål kör och hur mycket har du höjt?

Jag tycker det svåra i många justeringar är att man inte kan göra ett pålitligt A/B test då det blir för mycket tid mellan ändringarna samt så små skillnader så det kan vara placebo. Jag har tex köpt Supras nätlist. Tyckte jag fick mycket djupare bas. Ingen aning om det skulle kunna bli så men placebo eller inte, jag är nöjd :)

Till och med humöret kan påverka. Ibland kan jag tycka det låter så illa att jag undrar om något hoppat snett. Nästa dag tycker jag allt sitter perfekt trots att man inget rört. :D

Postad 19 September 2014 - 05:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har gjort mig känd för att uttrycka min skepsis beträffande vinylvärlden.

Detta för att uppgraderingar på vinylfronten inte direkt är en exakt vetenskap. Kan mina senare uppgraderingar handlat som suggestion, kanske?
Men jag tycker mig ändå uppleva förändringarna till det bättre, speciellt tre-punktsfästet för VTA :)

Jag har en 2M Blue puppa på min Rega P3-24, och det är bara att kolla mitt album. Jag höjde kanske armen 5-8 mm men vet inte säkert? Detta berodde på min nya subplatter som inte hade samma höjd som den föregående. Jag tog en linjal för att försöka något sånär säkerställa att armens vinkel var korrekt. Tycker att nålen spårar bättre efter korrigeringen, och fler detaljer kom fram. Vidare är det en väldigt snygg pimpning av armen.

På bilden nedan så är armen upphöjd med tonarmsstödet, därför ser vinkeln lite knäpp ut.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 19 September 2014 - 05:59.

Postad 20 February 2015 - 07:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Har funderat på att byta fötter på min spelare. 

Frågan är om dessa passar?

Postad 20 February 2015 - 07:24

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har funderat på att byta fötter på min spelare. 

Frågan är om dessa passar?

De passar. Jag frågade just dom och det när jag hade RP3 :) Det finns alternativ som dessa med om du vill kunna höja/sänka.

http://tangospinner....ssorted_devices

Postad 20 February 2015 - 11:48

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ är Michael Lims Rega-fötter, har dem på min med gott resultat. Tänkte tipsa om dem pga av vad jag trodde va ett lägre pris, men de ligger på precis samma pris som de Analogue Seduction hade å det är väl bara smaken som avgör då, och att de även finns i justerbart utförande. Tangospinner fötterna såg schyssta ut annars.

http://lpturntables....n-new-feet.html

Redigerat av Draj, 20 February 2015 - 11:58.

Postad 20 February 2015 - 14:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag var inne och kollade på ditt album. 

Såg att du använde dig av Michael Lims variant. Det funkar nog vilket som, oavsett om jag beställer från Analouge Seduction eller inte :)

Bästa justeringen som jag har gjort har varit VTA-adjuster, och på andra plats kommer min nya subplatta. 

Tänker lite på din svarv Draj, och alla uppgraderingarna som du gjort. Du har inte funderat på att kliva upp några modeller inom Rega? Kanske något annat märke?

Jag sneglade nyligen på Regas ganska nya RIAA Aria. Men det rör sig om samma pengar som jag lade på hela min Rega P3-24. Fördelen med Aria är att den både tar MM och MC. 

När Rega RP8/10 släpptes var jag nyfiken, även om jag nog aldrig skulle spendera pengarna. Tycker att dessa två inte har en vidare finish för pengarna. Att "skummet" i plinten ligger öppet får spelarna att se lite billiga ut. 

Postad 20 February 2015 - 14:57

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Såg att du använde dig av Michael Lims variant. Det funkar nog vilket som, oavsett om jag beställer från Analouge Seduction eller inte :)

Bästa justeringen som jag har gjort har varit VTA-adjuster, och på andra plats kommer min nya subplatta. 

Tänker lite på din svarv Draj, och alla uppgraderingarna som du gjort. Du har inte funderat på att kliva upp några modeller inom Rega? Kanske något annat märke?

Jag sneglade nyligen på Regas ganska nya RIAA Aria. Men det rör sig om samma pengar som jag lade på hela min Rega P3-24. Fördelen med Aria är att den både tar MM och MC. 

När Rega RP8/10 släpptes var jag nyfiken, även om jag nog aldrig skulle spendera pengarna. Tycker att dessa två inte har en vidare finish för pengarna. Att "skummet" i plinten ligger öppet får spelarna att se lite billiga ut. 

Håller med. Tycker de misslyckats med finish på dessa och är ganska säker det var första och sista gången för Rega. Hur lätt foam än är så är det i slutändan bara foam. Det väcker inga känslor och i de här prisklasserna är känslor det viktigaste som finns. 

Jag är sugen på en Q-PSU till min Heed. Vet inte om det är värt bara. Kostar ju mer än Riaat :unsure: .

Postad 20 February 2015 - 15:35

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag är jättenöjd med fötterna från Lim, men jag tror inte det är någon större skillnad på dem från Analogue Seduction. Hade jag tittat idag kanske jag lutat åt de Drobbo länkade från Tangospinner. Oavsett vilka är det ju en estetisk uppgradering som kan vara ett ljudmässigt lyft också, jag tror det hänger mycket på hur bra spelaren är isolerad från underlaget innan. Här kan man läsa min feedback till Michael om fötterna och mitt inlägg på vinylengine: http://lpturntables....y-new-feet.html

Jo visst har man funderat på vad som skulle kunna vara nästa skivspelare, fast det lär nog dröja ett par år innan något sånt byte sker. Jag gillar Rega för vad det är, men med tanke på att jag lagt runt 10.000kr på min spelare är jag inte så frestad att byta upp till t.ex en RP8. Jag har mest tittat på Clearuaudios spelare i ~15.000kr klassen, har aldrig lyssnat på dem men jag tycker de ser riktigt läckra ut och vad jag läst och hört om dem talar till mig. Eventuellt att jag byter till ett mer raffinerat RIIA innan en ny skivspelare flyttar in i anläggningen. Då blir det förmodligen ett som kan hantera båda MM och MC.

http://www.analogues...-turntable.html

Redigerat av Draj, 20 February 2015 - 15:52.

Postad 20 February 2015 - 17:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Även jag har kolla på Clearaudio 

Nästan en likadan som du: Clearaudio Performance

Men som sagt, det är pengar. Sedan är jag lite skeptisk till mervärdet och vad jag kommer att få ut av spelaren?

Som det är nu sparar jag till en lägenhet, och har satt undan pengar under ett år, detta måste komma först. 

Sedan har jag diskuterat livligt med trevliga medlemmar om vad som skiljer finare spelare från instegsmodeller. Jag föredrar min P3-24 framför att spela FLAC från datorn många gånger, just för att vinylljudet är mer naturligt. 

Med min P3-24 finns ingenting som jag verkligen känner att jag saknar. Jag har lyssnat på Clearaudio-spelare för strax under miljonen, eller en SME spelare för några hundratusen. Dessa kreationer låter verkligen fantastiskt, men är obskyrt dyra. 

Lyssnade på Rega P6 med en Apheta-puppa på Ljudmakarn, och det var helt otroligt, men som sagt - money!

Jag är inte stormförtjust i Regas top of the line modeller, som sagt de ser lite billiga ut i materialet. 

Spelare som jag kollat på har varit: Acoustic Signature Barzetti, Michell Engineering Gyro SE, Avid Diva 2. 

Men visst har jag även kollat på nytt RIAA, ett som klarar både MM och MC. 

Måste ge Draj som verkat inspirerande med alla mods  ;)

Redigerat av Glidtassen, 20 February 2015 - 18:26.

Postad 20 February 2015 - 21:10

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har under en längre tid suktat efter en uppgradering till min Rega P2. Tittat mycket på nytt Riaa som uppgradering. Men har haft lite svårt att lägga nästan samma peng på ett riaa som min skivspelaren kostsde ny. Efter att ha kommit hem från en New York-resa med pengar över tog jag tag i saken och köpte mig en Nottingham Analogue Interspace Jr. Har inte fått den än men jag väntsr spänt på att ett sms från posten att paketet finns att hämta. Var länge inne på Rega RP8, Clearaudio Concept, Michell Gyro Se. Men jag gillade utseendet på Nottingham Analogue. Plus att den är lite annorlunda, vilket tilltalade mig.

Postad 20 February 2015 - 21:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Oh, den spelaren är helt suverän

Postad 20 February 2015 - 22:18

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har du haft möjlighet att lyssna på den Glidtassen? Köpte den begagnad så den möjligheten fick jag aldrig.

Postad 20 February 2015 - 22:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Helt underbar, mkt definierad bas.

Lyssnade på den på Vinylbutiken i Stockholm för några år sedan. Vi spelade en Rega P7 sida vid sida med Interspace, visserligen olika puppor men ändå. Det gick ändå att höra Regas koncept kontra Interspace. Regan var väldigt driven och alert, medan Interspace spelade djupare med bättre och tydligare bas. Jag är inget stort fan av Nottingham Analouges utseende, men gillar ljudet. 

Redigerat av Glidtassen, 21 February 2015 - 11:33.

Postad 23 February 2015 - 13:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Regas spelare, lite lätta i ljudet?

Regas konstruktör Roy Gandy framhåller gärna sitt företags designfilosofi: det skall vara lätta och fasta plintar. Tanken med detta är att dessa i teorin skall kunna avleda energi på ett bättre sätt. Jag tolkar det som om: energin som skivspelaren själv avger + omgivningens vibrationer skall lätt kunna avledas från verket eftersom materialen inte väger mkt och är styva. 

Men efter vad jag har läst mig till så har Regas spelare lite oförtjänt dåligt rykte bland mer exklusiva hifi-tillverkare, att deras spelare inte riktigt räknas som produkter för de mer kräsna audiofilerna? Själv kan jag känna att min Rega P3-24 är spelglad, har ett bra driv i diskant och mellanregister, men tappar sedan en del i nyanserad botten. Är det någon mer som har upptäckt detta?

Spelarna verkar vara byggda för att det skall poppas, det skall vara roligt med musiken. Men har Regas verk någon gemensam akilleshäl, eller handlar det mer om vilken puppa som man väljer?

Jag tror på min spelare, och det kommer nog att vara med ett tag till. Men börjar också bli sugen på en Ortofon 2M Bronze, har för mig att den skall lira lite bättre än 2M Blue, vet inte om någon har jämfört dessa?

Många i forumet uppmuntrar mig till att göra resan mot MC-puppa istället, men med tanke på att mitt RIAA inte stöder MC så blir det helt andra pengar om jag skall fixa ett bra RIAA som klarar båda?

Jag har inte läst om många som har spelat med en P7:a eller RP8 eller finare Rega i tråden än, det vore roligt att höra om folks upptäckter om hur dessa skiljer sig åt.  

Redigerat av Glidtassen, 23 February 2015 - 14:09.

Postad 23 February 2015 - 14:19

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Spelarna verkar vara byggda för att det skall poppas, det skall vara roligt med musiken. Men har Regas verk någon gemensam akilleshäl, eller handlar det mer om vilken puppa som man väljer?

Skulle nog påstå att det är isoleringen från underlaget och vibrationer i omgivningen. Innan mitt fundament plockade min P1a upp vibrationer från stereobänken och basen var av helt annan karaktär. Som Rega själva förespråkar är nog vägghylla en bra lösning eller om man väljer att isolera den med ett fundament på något sätt.  

Postad 23 February 2015 - 18:30

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ett tips; sök på YT markpmus rega rp8 the rewiew, även Rega the top end experience från samme man. (jag vet, skulle lagt in en länk, men...) Han har nyligen

hoppat från P5 till RP8, ganska intressant rapport från en vanlig oberoende vinyl-fan. 

Postad 23 February 2015 - 18:54

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Regas spelare, lite lätta i ljudet?

Regas konstruktör Roy Gandy framhåller gärna sitt företags designfilosofi: det skall vara lätta och fasta plintar. Tanken med detta är att dessa i teorin skall kunna avleda energi på ett bättre sätt. Jag tolkar det som om: energin som skivspelaren själv avger + omgivningens vibrationer skall lätt kunna avledas från verket eftersom materialen inte väger mkt och är styva. 

Men efter vad jag har läst mig till så har Regas spelare lite oförtjänt dåligt rykte bland mer exklusiva hifi-tillverkare, att deras spelare inte riktigt räknas som produkter för de mer kräsna audiofilerna? Själv kan jag känna att min Rega P3-24 är spelglad, har ett bra driv i diskant och mellanregister, men tappar sedan en del i nyanserad botten. Är det någon mer som har upptäckt detta?

Jag tror på min spelare, och det kommer nog att vara med ett tag till. Men börjar också bli sugen på en Ortofon 2M Bronze, har för mig att den skall lira lite bättre än 2M Blue, vet inte om någon har jämfört dessa?

Många i forumet uppmuntrar mig till att göra resan mot MC-puppa istället, men med tanke på att mitt RIAA inte stöder MC så blir det helt andra pengar om jag skall fixa ett bra RIAA som klarar båda?

Jag har inte läst om många som har spelat med en P7:a eller RP8 eller finare Rega i tråden än, det vore roligt att höra om folks upptäckter om hur dessa skiljer sig åt.  

Jag hade en Blue innan Bronze på samma spelare (RP6). Tyckte allt blev bättre faktiskt. Mer detaljer och mer balanserad. Lugnare och känns mer ärlig mot musiken. Köpte min på Ebay från en tysk storhandlare. Sparade då ca 500kr men vet inte hur det ser ut idag. 

Visst kör du Heed Questar? Kör du med eller utan Q-PSU?

Postad 24 February 2015 - 08:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Precis som Draj skriver så är nyckeln att man isolerar sin Rega med bra dämpfötter eller ännu hellre en vägghylla. Har hört mycket gott av de som har skaffat en uppsättning av P9:ans fötter till sina P3/P25/P5. Någon av er Rega- ägare härinne som har valt det spåret?

Postad 24 February 2015 - 09:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Ett tips; sök på YT markpmus rega rp8 the rewiew, även Rega the top end experience från samme man. (jag vet, skulle lagt in en länk, men...) Han har nyligen

hoppat från P5 till RP8, ganska intressant rapport från en vanlig oberoende vinyl-fan. 

Jodå, den lille mannen i jultröjan har jag sett ha, ha. 

Hans senaste klipp angående Rega P5 och RP8 har jag inte sett hela, tror han nästan babblar om lite olika saker i närmare en timme. Det är dock något sympatiskt över honom, verkligen besatt av Rega. 

Så det verkar som om jag får lalla på med mindre uppgraderingar än själva verket ett tag till. Har läst lite om Regas Aria, men detta kostar närmare 9000:- vilket är ganska mkt pengar för ett RIAA, någon som testat?

Regas fötter är ett måste nu, skall se vilka det blir? Annars kollar jag på två st puppor: Ortofon 2M Bronze eller Rega Exact, men måste lägga Soundsmith åt sidan efter prisökningen. Vad jag läst mig till verkar Bronze spela jämt över hela registret, och med ett stabilt lugn. Vad Exact beträffar så verka tonvikten ligga på drivet i musiken? 

Sedan har vi Tizo som kanske inte alla är bekanta med, dessa gör uppgraderingar både för Rega och Pro-Ject. 

När jag köpte min Rega P3-24 så jämförde jag specifikationerna mkt med Regas P5. Enligt mig så kändes dessa så pass snarlika så valet föll på Rega P3-24. Det är mest tonarmen och ramen som skiljer dessa åt.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  pupp.jpg   60.22K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 24 February 2015 - 10:39.

Postad 26 February 2015 - 21:09

harpala
  • harpala
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej, jag har en liten nybörjarfråga.

Jag har en vanlig Rp1 och varje gång jag fäller ner nålen så hör man musiken ganska kraftigt därifrån (och ur högtalarna såklart), ska det vara så?

Har bara ett billigt Riaa, en dynavox tc-750

Postad 27 February 2015 - 07:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Hej, jag har en liten nybörjarfråga.

Jag har en vanlig Rp1 och varje gång jag fäller ner nålen så hör man musiken ganska kraftigt därifrån (och ur högtalarna såklart), ska det vara så?

Har bara ett billigt Riaa, en dynavox tc-750

Jepp, tror att det förekommer hos de flesta skivspelare. Tycker nästan att det är lite spännande att sitta med örat intill skivan med förstärkaren avstängd, då känner man verkligen att det är en mekaniskt process. 

Postad 27 February 2015 - 08:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Rega P3-24 + Dynavector

Nu har den nya puppan snurrat några dagar, jag är inte alls besviken. Detta är mitt största break på vinylfronten sedan jag köpte HEED Questar. Jag har ännu inte prövat den förbättrade nätdelen till RIAAT, men det kanske kommer framöver. 

Ibland vet man inte vad man söker förrän det poppar upp mitt framför en, och så var det med denna puppa. Musiken känns mer personlig, det har blivit lättare att höra hur enskilda musiker interagerar. Även om sångaren i varje låt har tagit ett kliv framåt i ljudbilden, så kan jag fortfarande sitta och lyssna på komp och andrastämmor, vilket är roligt. 

Bifogad fil(er)

Postad 27 February 2015 - 09:45

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nu måste jag kasta mig in i Rega tråden med...

Jag letar efter en billig begagnad Rega arm att montera på min Thorens TD-150, råkar det vara någon här i tråden som har en och kan tänka sig att sälja den?  Jag har den enklaste Thorens armen på min spelare och vill gärna montera en lite bättre, men då spelaren kostar 500:- känns det lite märkligt att köpa en arm för 2000:- och montera......men det kanske man skall?

Postad 27 February 2015 - 18:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det är overkill

Förutsatt att verket är stabilt, så bör det också kompletteras med en finare arm. Det är sällan som jag ser folk sälja separata armar från Rega. Men du borde kunna hitta en begagnad Rega P1/P2 för runt 2000:-

Motor och plint har inte ett så stort andrahandsvärde, utan det är armen som kostar. 

Redigerat av Glidtassen, 27 February 2015 - 18:48.

Postad 02 March 2015 - 13:59

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Verket känns riktigt stabilt, jag har piffat upp den lite med en ny bottenplatta istället för den gamla masonitskivan, så nu sitter där en 20mm skiva i svartek i botten istället. Tänkte även dämpa chassit och byta till en korkmatta. Men jag tror att en ny arm och pickup kommer att göra susen, det sitter en gammal Empire puppa på nu som kanske inte är så jättebra men det blev ändå lite skillnad med den nya bottenplattan.

Bilder finns i Thorens tråden.

Postad 03 March 2015 - 07:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Well, Thorens-spelare i Rega tråden, fast med en Rega-arm :)

Tycker att det viktigaste bitarna för mig och skivspelare har varit: stabila underlag, hålla spelaren borta från högtalare och subwoofers. Vidare kan det vara bra att hålla isär känsliga externa nätdelar från andra ljudkablar för att undvika brum. 

Du har ett imponerade projekt på gång, kul att du piffar upp träet på spelaren också. 

Ekonomin är stressad i övriga Europa och det märks i handeln nu, priserna stiger väldigt mkt bland Regas spelare och jag förmodar att det beror på att det är importvaror. En del spelare har gått upp över 2000:-

Jag har gillat resan att pimpa min egen Rega, och jag vet att även Draj har gjort underverk med sin spelare. På Ljudmakarn menade en av säljarna att P-serien gentemot RP-serien var ganska annorlunda pga. plintar och metall-balken som ligger över deras nuvarande spelare. Personligen så har jag lärt mig att vinylintresset angränsar till suggestiva trosläror dvs. varje tillverkare försöker övertyga deras kunder om att deras lösningar är de rätta. 

De största olikheterna har jag fått genom att byta: puppa eller RIAA.

Clearaudio prioriterar väldigt tunga spelare med enorma akryltallrikar för dämpning, och Rega är på andra sidan av spektrat: lätta, rigida spelare som i teorin inte skall absorbera vibrationer. 

Hade min Dynavector 10x5 låtit annorlunda på ett annat verk från exempelvis Pro-Ject, Thorens? Jag har faktiskt ingen aning, men gissar att skillnaderna hade varit subtila. Det är väldigt sällan som jag sett någon redogöra för den individuella klangkaraktären hos enskilda spelare, men däremot är entusiasterna duktiga på att framhålla att "det är kombinationen av verkets samlade delar som gör soundet". 

Summa summarum, jag är väldigt nöjd med min spelare och tror på Rega. Men det handlar om design och handhavande. De är ganska lättskötta och det finns inte mkt som kan gå sönder. Motorn på min P3-24 kan få stånka för att få igång den nya subplattan + glastallriken, och ibland måste jag dra igång den med en lite knuff. 

Redigerat av Glidtassen, 03 March 2015 - 07:49.

Postad 08 March 2015 - 15:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Bifogad fil  20150308_151313.jpg   59.82K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  20150308_151327.jpg   61.57K   0 Antal nerladdningar

Har rensat i källaren och hittade den här skivtallriken. En gång ägde jag en RP1 och misstänker att den är från den. Är den till Rega?

Känns synd att kasta den. Vill någon ha den?

Tillägg: Kom på att det kan vara den tallrik som vobblade. Då kanske det är lika bra att låta den gå till plastinsamlingen.

Redigerat av Mange36, 08 March 2015 - 19:46.

Postad 05 April 2015 - 09:59

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0

Precis köpt en RP1 Performance Pack spelare som varit demokörd, ställt frågan till butiken men undrar också om ni vet.

Den går ojämnt...efter cirka 15-20 sek dippar den i hastighet i kanske 3-4 sek.

Förslag på vad det kan vara?

Postad 11 April 2015 - 09:23

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

I veckan så anlände mitt uppgraderingspaket från tangospinner. Ny subplatter, trippel pulley och nya remmar för min rp6a

Har inte lyckats lossa på min gamla pulley hur mycket aceton jag än använder för att lösa upp limmet. Måste skaffa mig världens minsta avdragare till den...

Men subplattern passade perfekt. Skillnad i ljud på gammla är lite klarare ljud samt att jag har blivit av med ett lågt muller på riktigt tysta partier. Jag är nöjd 

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0b884712, 11 April 2015 - 09:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.