Försvarar ala lite
Postad 25 February 2013 - 23:16
Försvarar ala lite
Postad 25 February 2013 - 23:43
Postad 25 February 2013 - 23:46
Nejdå. Jag vill nog hävda att kassettbyte går på under tio minuter första gången. Den svåraste biten är nog att ta av och på hjulet. Men det verkar han ju ha klarat med tanke på däckbytetChris, han skulle kunna göra det på fem minuter, men då andra gången han gör det. Första gången tar det nog en halvtimme i alla fall, plus en halvtimme drygt på biltema plus osäkerheten om man fått med sig rätt grejer. 300 kronor för arbetet är inte så dyrt skulle jag säga; räkna med bilrepspriser så 20-30 minuters debitering.
Försvarar ala lite
Nej, nu lär jag göra en film imorgon
Lägger upp rullen här imorn. Duger det med två infallsvinklar eller krävs det tre?
/G
Det där gör man inomhus i lägenheten:) Det är ju kallt uteSedan får man ju tänka på att jag inte har någon verkstad att hålla till i utan det är utomhus som gäller för mig om jag ska meka cykel.
/G
Postad 27 February 2013 - 08:23
Tyvärr blev det ingen film igår. Vi började kakla köket
/G
Postad 27 February 2013 - 08:50
Hittar den för 89:- på nätet
Tyvärr blev det ingen film igår. Vi började kakla köket
/G
Var då? Och vad kostar frakten? Och hur lång är leveranstiden?
Sedan för verktygen så får man ju räkna på frakt på dom också eftersom jag antingen måste fara in till stan vilket är ~12mil enkel resa eller betala frakt om jag beställer på internet men då måste jag liks föbannat till ica som ligger några kilometer bort.
Postad 27 February 2013 - 15:40
Kassett
Kedjepiska
Kassetthylsa
Alltså inte ens arbetskostnaden och då får du behålla verktygen.
Leveranstiden kanske är en dag extra. Det är ett stort tyskt företag med svensk support och kundtjänst.
/G
Edit: Glömde adressen. Kolla kundkorgen.
http://www.rosebikes.se/shipping
Edit 2: några kilometer klarar du nog av. Lite motion kan en gymnisse som du behöva
Redigerat av Unregistered1331, 27 February 2013 - 15:44.
Postad 28 February 2013 - 21:25
/G
EDIT: Notera att jag står i vardagsrummet för din skull utan mekställ. Kollar du tiden så hinner jag dessutom med ett kassettbyte under 1:30min.
EDIT: Snavfel och baxVÄXEL ska det stå.
Redigerat av Unregistered1331, 28 February 2013 - 22:03.
Postad 28 February 2013 - 21:38
Den ska har rätt längd, enkelt bara räkna, och den ska sättas ihop. Det senare kan gå fel men det är inte speciellt svårt med en bra kedjebrytare och ett stift för detta. Eller en brytbar kedjelänk...
Samtidigt, det är bekvämt att bara lämna in cykeln och få allt fixat. Även jag har gjort det när jag var ung och saknade verktyg.
Postad 28 February 2013 - 22:03
Sorry Ala_95... dottern sov så jag ville inte springa ner i förrådet och hämta däcken. Däremot så plockade jag lös kassetten och skivbromsen och monterade tillbaka dem igen. Jag har precis renoverat bakbromsen, bytt kassett och lite annat så jag har inte satt på någon kedja än.
http://vimeo.com/60772661
/G
EDIT: Notera att jag står i vardagsrummet för din skull utan mekställ. Kollar du tiden så hinner jag dessutom med ett kassettbyte under 1:30min.
Tackar. Du får ju inte heller glömma tiden det tar att leta fram alla verktyg, ta in cykeln, städa efter sig, plocka undan verktyg osv.
Men nästa gång så ska jag göra det själv.
Postad 28 February 2013 - 22:24
"Ny Kassett (Shimano HG80 9-D) = 600:-
Ny Kedja (Shimano Tiagra 9) 200:-
Riktade en skivbroms 0:-
Service 150:-
Summa: 950:-"
/G
Jag har en låda med allt i garderoben så räkna med att verktygen är framme under 30 sekunder. Håller man cykeln ren så krävs ingen städning och vad menar du med att ställa ut cykeln? Du förvarar väl inte familjemedlemmar utomhus?Tackar. Du får ju inte heller glömma tiden det tar att leta fram alla verktyg, ta in cykeln, städa efter sig, plocka undan verktyg osv.
Men nästa gång så ska jag göra det själv.
/G
Postad 28 February 2013 - 22:28
/G
Postad 28 February 2013 - 22:38
Jag har en låda med allt i garderoben så räkna med att verktygen är framme under 30 sekunder. Håller man cykeln ren så krävs ingen städning och vad menar du med att ställa ut cykeln? Du förvarar väl inte familjemedlemmar utomhus?
Min rullar jag in i sovrummet! ^^ (True story)
/G
Jag har mina verktyg i min fars snickarbod på typ 6kvm och där inne huserar en hel verktygspark, arbetsbänk, motorsåg och en massa andra maskiner. Bara att leta fram att nödvändiga verktyg skulle ta mig åtminstone fem minuter. Cykeln är allt annat än ren, speciellt i det här vädret. Sedan vet jag inte vad mamma tycker när jag kommer och rullar dubbdäck över parkettgolvet. Cykeln står ute i garaget och där verkar den trivas fin-fint
Postad 28 February 2013 - 23:00
Nejdå, jag har full förståelse för att det kan vara lite osmidigt att göra själv. Egentligen ville jah bara öppna ögonen på fler än dig att vissa 'reparationer' kan man klara av på egen hand, behålla verktygen och komma billigare undanJag har mina verktyg i min fars snickarbod på typ 6kvm och där inne huserar en hel verktygspark, arbetsbänk, motorsåg och en massa andra maskiner. Bara att leta fram att nödvändiga verktyg skulle ta mig åtminstone fem minuter. Cykeln är allt annat än ren, speciellt i det här vädret. Sedan vet jag inte vad mamma tycker när jag kommer och rullar dubbdäck över parkettgolvet. Cykeln står ute i garaget och där verkar den trivas fin-fint
/G
Postad 04 March 2013 - 21:31
Har idag en hem-försäkring hos folksam men är inte riktigt säker på vad som gäller där..ska kolla upp detta mer noggrant men är det nån som använder en separat försäkring för cykel och vilka premier är det i så fall?
Tänker främst på stöldrisken.
Postad 04 March 2013 - 22:24
Postad 04 March 2013 - 22:31
Hemförsäkringen täcker normalt sett stöld av cykel. Behövs inget tillskott. Om du bara låser fast den ordentligt det vill säga.
Vad är definitionen av "ordentligt"?
Postad 04 March 2013 - 23:05
Postad 04 March 2013 - 23:21
Ett godkänt lås, som dovienya skriver, fastlåst i ramen och något fast föremål.Vad är definitionen av "ordentligt"?
precis som med kontokort, är du försumlig kan försäkringsbolaget kärva. Men samtidigt, även cykel sitter ordentligt kan de snabbt knippsa av det om de bara har rätt verktyg och ta med sig cykel och allt. ja, en polare råkade ut för detta
Han fick en ny cykel.
Postad 05 March 2013 - 08:50
Har precis införskaffat en Bianchi racer (köpt privat) och funderar på hur man ska försäkra den..hur har ni gjort?
Har idag en hem-försäkring hos folksam men är inte riktigt säker på vad som gäller där..ska kolla upp detta mer noggrant men är det nån som använder en separat försäkring för cykel och vilka premier är det i så fall?
Tänker främst på stöldrisken.
Här är en bra artikel som sammanfattar cykelförsäkringar:
http://happymtb.org/...geln-revisited/
Postad 05 March 2013 - 11:21
Här är en bra artikel som sammanfattar cykelförsäkringar:
http://happymtb.org/...geln-revisited/
Tack, där fanns mycket bra info.
Postad 06 March 2013 - 06:06
Så spana in Abus lås om du ställer den på en stöldbegärlig plats. Det kan löna sig. Cykeln får de ändå med sig, oavsett lås. Dom kör ju med batteridrivna vinkelslipar dom j*vlarna...
/G
Postad 06 March 2013 - 06:47
Polaren hade ett godkänt lås från abus. Ham fick en slant direkt från abus när låset blivit kapat. Sen fick han ytterligare pengar från försäkringsbolaget.
Så spana in Abus lås om du ställer den på en stöldbegärlig plats. Det kan löna sig. Cykeln får de ändå med sig, oavsett lås. Dom kör ju med batteridrivna vinkelslipar dom j*vlarna...
/G
Vill dom ta cykeln så spelar det inte så stor roll vad man har för lås egentligen. Jag tänker att det billigaste möjliga som gör att försäkringen räcker borde vara perfekt.
Postad 06 March 2013 - 07:37
Nja, vi tänker likadant, nästan. Jag skrev också att dom tar cykeln oavsett lås, men med vissa Abuslås så får du en slant extra som oftast täcker självrisken och lite tillVill dom ta cykeln så spelar det inte så stor roll vad man har för lås egentligen. Jag tänker att det billigaste möjliga som gör att försäkringen räcker borde vara perfekt.
/G
Postad 06 March 2013 - 08:35
mmh, ja, SFS-godkänt är väl även de små lås som sitter i ramen och låser fast bakhjulet...Vill dom ta cykeln så spelar det inte så stor roll vad man har för lås egentligen. Jag tänker att det billigaste möjliga som gör att försäkringen räcker borde vara perfekt.
Bygellås är de billigaste och enklaste och säkraste. Nackdelen är att de väger en del och tar plats. En extra vajer för att dra genom hjul och liknande är inte fel. Finns massor med varianter, från enklare för 400 kr till normala på kring 700 kr och extra starka för mer.
Abus Länk-lås
http://www.cykloteke...16/artikel.html
är kompakt och ska fungera bra, smidigare än vanliga byglar.
Om de har två cyklar att välja mellan tar de den enklaste först. Fast det är sant, de som verkligen snor fina cyklar kommer i en van med en hydrauldriven bultsax som kapar (nästan) vilket lås, eller stolpe, som helst på några sekunder.
Cykeln är borta på en minut.
Å andra sidan, ett vajerlås kan det räcka med en vanlig bultsax för att få loss cykeln.
Rekommendationen är ett bygellås som fylls så gott det går, helt enkelt så att man inte kommer åt med en bultsax.
Postad 06 March 2013 - 10:10
Låset du rekommenderade ger 1000kr tillbaka om det kapas.mmh, ja, SFS-godkänt är väl även de små lås som sitter i ramen och låser fast bakhjulet...
Bygellås är de billigaste och enklaste och säkraste. Nackdelen är att de väger en del och tar plats. En extra vajer för att dra genom hjul och liknande är inte fel. Finns massor med varianter, från enklare för 400 kr till normala på kring 700 kr och extra starka för mer.
Abus Länk-lås
http://www.cykloteke...16/artikel.html
är kompakt och ska fungera bra, smidigare än vanliga byglar.
Om de har två cyklar att välja mellan tar de den enklaste först. Fast det är sant, de som verkligen snor fina cyklar kommer i en van med en hydrauldriven bultsax som kapar (nästan) vilket lås, eller stolpe, som helst på några sekunder.
Cykeln är borta på en minut.
Å andra sidan, ett vajerlås kan det räcka med en vanlig bultsax för att få loss cykeln.
Rekommendationen är ett bygellås som fylls så gott det går, helt enkelt så att man inte kommer åt med en bultsax.
/G
Det här låset är både lättare och billigare. Det ger dessutom 2000:- tillbaka om det kapas.
http://www.cykloteke...06/artikel.html
Annars kan jag varmt rekommendera detta lås

Då kommer tjuvarna att skratta sig till döds när det sitter på en 30'000kr cykel
Redigerat av Unregistered1331, 06 March 2013 - 10:16.
Postad 06 March 2013 - 10:20
Om jag tog den till exempelvis jobbet då ska den tamigfanken in inomhus, utom synhåll för tjuvar.
eller så sätter jag på ett par, tre, bygellås...
Postad 06 March 2013 - 12:33
/G
Postad 07 March 2013 - 19:54
Låset du rekommenderade ger 1000kr tillbaka om det kapas.
/G
Det här låset är både lättare och billigare. Det ger dessutom 2000:- tillbaka om det kapas.
http://www.cykloteke...06/artikel.html
Den där passar inte runt alla lyktstolpar, måste påpekas. Däremot snuskigt stöldsäkert eftersom det inte går in något domkraftverktyg mellan bygeljärnen. Undrar om det inte är 10 minuters säkerhet mot vinkelslip också eller nåt sånt (båda sidorna måste kapas för att kunna få loss låset), och på fem-tio minuter bör någon förbipasserande fundera vad som står på..
edit: det med domkraften står ju i länken till och med
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 07 March 2013 - 19:55.
Postad 19 March 2013 - 20:58
Funderar på att köpa en trampcykel med gummisulor, den ska max kosta 10KKR.
Har kikat på Canyon roadlite AL 6.0 finns det någon mer prisvärd och bättre racer?
Postad 19 March 2013 - 21:27
Kolla bike-discount.de Där finns lite fint också. Men Canyon gör jäkligt prisvärda hojar!Någon som kan cyklar här?
Funderar på att köpa en trampcykel med gummisulor, den ska max kosta 10KKR.
Har kikat på Canyon roadlite AL 6.0 finns det någon mer prisvärd och bättre racer?
/G
Postad 27 March 2013 - 16:53
Postad 28 March 2013 - 03:06
Vad i h-vete är det där för hybridhoj? En singlespeed för Velodrom tänkte jag först eftersom jag inte såg några bromsar. Men styret stämde inte. Inte heller sittställningen.Premiärtur för sommarcykeln, jäklar vad lätt det gick jämfört med vinterhojen!
Och vad gör den överhuvudtaget ute på en väg utan bromsar? Den ser ut som ren kolfiber, men den kedjan andas ju mer Ebay än kvalité även om det sitter ett kedjelås från SRAM?
Och varför kör du inte SPD eller lvg-motsvarande?
Vad har du den där till?
/G
Postad 28 March 2013 - 11:25
Postad 31 March 2013 - 22:11
Blandade komponenter, mest kolfiber, dyrt som billigt... Kedjan ska nog bytas för det var ett j-a klagande på den, speciellt från fixie-folk på andra forum haha
Väger in på exakt 6.8kg utan pedaler, 7.1 med.
Postad 01 April 2013 - 07:24
SPD läskigt? Tja, allmänt sägs de säkrare än gamla "korgar" men jag förstår vad du menar.
Apropå det måste jag nog underhålla min vänstra SPD-pedal, ett helsike att just komma loss från den för tillfället...
Postad 01 April 2013 - 11:11
Lyllos... mina släpper för enkelt, fastän jag dragit åt dem hårt.Tok.
SPD läskigt? Tja, allmänt sägs de säkrare än gamla "korgar" men jag förstår vad du menar.
Apropå det måste jag nog underhålla min vänstra SPD-pedal, ett helsike att just komma loss från den för tillfället...
/G
Postad 01 April 2013 - 11:21
Slitna klossar?Lyllos... mina släpper för enkelt, fastän jag dragit åt dem hårt.
/G
Går att köpa nya du vet.
Om även tvättar bort all olja i pedalen så kan den gå lite trögare.
Postad 01 April 2013 - 17:57
Om man köper skor vad står då W och L för? Exempelvis Shimano SH-R170L och Shimano SH-R170W vad är skillnaden?
Postad 01 April 2013 - 20:47
http://www.chainreactioncycles.com/
tror de är okej.
Bra priser ivartfall och fri frakt vid en lätt överkomlig summa.
Rosebikes tycks rikta sig mot oss med
http://www.rosebikes.se/
Postad 01 April 2013 - 22:57
Är ute efter ett par cykelskor och hjälm och undrar om finns det några billiga utländska sidor? Vilka är billiga och pålitliga?
Om man köper skor vad står då W och L för? Exempelvis Shimano SH-R170L och Shimano SH-R170W vad är skillnaden?
Shimano skor är små i storlekarna och därför lite knepiga med storleken, jag har vanligtvis 44 i skor men var tvungen att gå upp till 47.
W=Wide och L=Length?
Just hjälmar och skor är lite dumt att beställa eftersom passformen är olika, bästa är nästan att pröva ut produkter hos din lbs och sedan leta upp bästa priset på nätet och beställa.
Crc, Rose och wiggle är pålitliga!
Postad 02 April 2013 - 05:48
Däcktips för landsvägsjobbspendling med MTB?
Continental Double Fighter?
Postad 02 April 2013 - 11:17
Är det bara asfalt kan Sport Contact vara något för dig.Däcktips för landsvägsjobbspendling med MTB?
/G
Postad 02 April 2013 - 16:27
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
160 bilder
235 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?