Hej Hegelfantaster !!
Jag har då gjort vad jag länge var lite orolig för, jag har tagit in Linn CD12:an för A och B jämförelse mellan den och UD7006:an och Hegel HD20 som signalkälla !!
Och visst är Hegel HD20:an bra, men CD12:an fullkomligt krossar UD7006:an och HD20...
Det är ju även en enorm skillnad kostnadsmässigt också, men man hade naturligtvis trott att andra märken hade kommit ikapp mer än detta, CD12:an är ju ändå rätt till åren kommen...
http://www.hi-fi-ins...ondek-cd12.htmlHmm, CD12:an kom 1999 12 år gammal.. har tydligen 4 st 20-bitars DAC:ar och 8 x översampling
Men HD20 + UD7006, är milsvitt omkörda och fullkomligt krossad av den musik som CD12:an spelar..
Det roliga i kråksången är ändå hur FABULÖST BRA Dynaudio Focus 140 via Chord Signatur driven av Hegel H200 låter...
Var det så här ENORMT bra dessa prylar kunde spela... Med CD12:a som signalkälla har allt lagts på plats, placering av instrument, djupet i ljudbilden, dynamiken, musikaliteten Ojjojjoj.. rösterna finns där med alla nyanser och känslor. Allt som återstår är Musik, Musik, Musik... Puls, musikalisk närvaro och känsloförmedling i världsklass..
Framför allt är det svärtan, skärpan, auktoritet, organiskt naturligt mellanregister, och djup torr bas...
Timing, timing timing och musikens flyt och känslor förmedlas på ett underbart sätt..
Jag, kan även delge er att själva CD i CD12:an av Peter Gabriel "Scratch my back" ger mycket mer mening, förståelse och musikalitet än den Studio Master inspelning jag har 196/24 (av samma album) via USB ingång på HD20:an..
Musiken berör en som den aldrig gjort före innan CD12:an agerade som källa.. De är inte bara bra på whiskey de där skottarna !! ( LP12 / CD12 ) Lyssnar just på det stycke, som Dan Berglund (Basist i Esbjörn Svenssons Trio) tillägnade sin väns tragiska bortgång, och nu får jag en betydligt mer förståelse för de känslor han ville förmedla sin vän.
Ja detta är helt fascinerande, även om själva stage-image ?? känns ev något mindre så är allt Jag menar ALLT exakt så levande som jag stått 50-70 meter från scenen på de CD som levereras med DMB 2009 Europe Tour...
Det handlar inte bara om hur bred stereobild ni har, det är väl så viktigt vilken skärpa den har...
Tänk bara på en optisk lins som ni geggar ner med fett eller liknande.. Det är faktiskt analogt i denna bransch, det är inte automatiskt så att ett system som har väldigt bred ljudbild levererar en mer engagerande och realistiskt musikförmedling..
Skillnaden har inte så mycket med traditionella hifi-parametrarna att göra, där är A och B rätt lika varandra, den stora skillnaden är att med CD12 har alla musiker så mycket mer självförtroende, så enormt mycket mer samspelta och förmedlar musikens nerv på ett helt annat sätt. Skillnaden är som att jämföra en ensemble på mellan-/ högstadienivå, med mogna musiker som gått musikhögskola.. Med andra ord CD12:an levererar en så mycket mer levande musikbild..
Ojojoj.. att Focus 140 kan sjunga så vackert och vara så här musikaliska !! Nästa steg kan vara att plocka in Klimax Kontroll som försteg och köra den via HT-ingången på H200:an.. Min nästa uppgradering blir att uppgradera Klimax Kontrollen med Dual-mono korten och Dynamik-strömförsörjningen..
Nu har jag lyssnat och jämfört mer och kan säga det att CD12:an har ett mer naturligt mellanregister, mer information i basområdet, mer klipp i trummor, ett torrare, renare och snabbare övre bas och ger därigenom lite längre tystnad mellan trumslag och basknäpp på kontra bas, allt detta gör naturligtvis att musiken flyter mer och ger mer sväng och förståelse..
Redigerat av Musik_Ersken, 30 May 2011 - 21:45.