Har du testat inställningarna som dom har i Flatpanels recension?
Picture preset: Movie
Cell light 16
Contrast 81
Brightness: 50
Sharpness: 5
Tint: G50/G50
Eco Off
Black Tone Off
Dynamic Contrast Off
Gamma +1
Color Space Auto
Flesh Tone 0
xvYCC Off
Color Tone Warm2
Size Screen Fit
Digital Noise Filter Off
Mpeg noise filter Off
HDMI Black level Low
Edge enhancement Off
R-Offset 27
G-Offset 24
B-Offset 25
R-Gain 30
G-Gain 21
B-Gain 26
Hur tycker du dessa inställningar jämfört med dina? Kör du samma inställningar i 3D?
Har inte heller fått mina shrekfilmer än... Fick Blu-ray filmerna för ett bra tag sedan.
3D lägena över/under samt sida vid sida: Om man kollar på en 2D sändning, vad har dessa då för funktion? Den enda som funkar verkar vara 2D - 3D?
Väldigt sent ute här, men slänger in ett svar ändå ^^
Jag provade Flatpanels inställningar, och ärligt talat är det det svårt att se någon direkt skillnad.
Dock att ha R-gain på 30 ger väldigt kraftig högröd, som krossar detaljer i rött, jag personligen gillar det icke.
Antar att han kom fram till att det gav den mest korrekta vitbalans/färgkodning? men jag bryr mig inte hehe
Har alltid dragit ned högröd på de TV apparater jag ägt hittills, tillverkarna har en förmåga att överrepresentera just den färgen..
Har provat väldigt mycket med inställningarna, dock så är TVn på reparation just nu (buzz/banding) å har inte alla resultaten i huvudet.
Men efter försök på mer genomgående kalibrering med ganska avancerat material (och bra beskrivningar för en lekman

), så vill jag minnas att brightness kan dras upp ända till 67, tom. med gamman på +1, utan nån som helst negativ effekt på svärtan.
Det är ganska ovanligt att kunna sätta den så högt, men bra att veta om man vill framhäva skuggdetaljer mer.
När det gäller kontrasten har jag för mig att den kunde dras upp till 78 innan den började förvränga färger aningen, och upp till 98 innan den krossade de högsta vita tonerna.
Men e svårt att få till det med kontrasten, då det e så svårt att exakt förstå hur den samspelar med Celllight.
Färg hamnade på 49, då det gav bäst tint för blå, vilket jag förstått e den viktigaste färgen i det sammanhanget.
Aningen aningen off för röd dock, och grön är omöjlig att få till xD
Ska nämna att, åtminstone hur jag upplevde det, kan dessa inställningar absolut inte tillämpas i 3D läget.
Det gäller främst brightness, den kan, och som jag kände, bör dras ned till 40 någonting.
Man förlorar inga skuggdetaljer samt att mycket av bruset försvinner.
Men man får prova sig fram lite, brightness samspelar mycket med gamman.
I vissa situationer slog jag tom. på Dynamic contrast i 3D läget, fast jag annars brukar protestera hårt mot dynamsik kontrast

Å sen är det ju det, att allas TV apparater uppför sig aningen annorlunda, dels kanske på fabriksinställningar, men oxå på hur man använt den.
Man är ju ganska bekant med att en plasmas tydligaste tecken på åldrande är att bilden tappar sting, färger blir mer urvattnade (blå ryker först på plasma har jag nog läst nånstans) , ljusstyrkan sjunker osv. och då kan det ju behövas lite korrigeringar.
Så är ju väldigt individuellt
Redigerat av Jacon, 08 February 2011 - 00:48.