Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 9.249998 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 28 November 2011 - 11:24

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Den ligger på 10841 vertikal.
Finn Toto-tv lang bak i kanallista, hos meg på plass 493.
Prøv å tvangs laste ned sw: gjør boksen strømløs, hold inne EPG og RES samtidig så sett på strømmen.
Hold knappene inne til du ser 0% i display, kommer 0% ikke frem prøv igjen.

Skall prova! När jag pratade med supporten tyckte han att jag skulle trycka på meny när boxen visar 8888... "Men är inte det på den gamla HD-boxen" sa jag. "Jaha, det kanske inte fungerar på den nya?" säger han i supporten. Internutbildning, vad är det?

Låter ganska bra....
undrar vad det är som gör så att du inte kan uppdatera boxen. Jag har tyvärr inga fler idéer.

Jag är tacksam för dina tips, jag skall montera om F-kontakterna och sedan försöka att tvinga ner SW enligt DennisTv:s tips här ovan.

Postad 28 November 2011 - 12:49

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Det här med att huvudet ska vara riktat kl 5 (skew) menar många installatörer att det spealr mindre roll ......

Vad är det för klantig amatörinstallatör? Antagligen säger de så för att de inte har råd att köpa erforderliga avancerade instrument där man kan kolla spektrumet mm. Vänd dig till en CANT auktoriserad installatör för en proffsig installation.

http://www.cant.se/i...e=auktoriserade

Redigerat av AC3, 28 November 2011 - 12:50.

Postad 28 November 2011 - 15:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Amatörinstallatörer är det knappast tal om, samtliga jag pratat med (Både innan och efter mitt jobb på K1) är CANT auktoriserade och kör med helt rätt utrustning.

Har själv provat med en Satlook när jag smällde upp min skål för länge sedan och det gjorde ingen skillnad för min del.

Redigerat av Melmac, 28 November 2011 - 15:22.

Postad 28 November 2011 - 17:03

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Amatörinstallatörer är det knappast tal om, samtliga jag pratat med (Både innan och efter mitt jobb på K1) är CANT auktoriserade och kör med helt rätt utrustning.

Har själv provat med en Satlook när jag smällde upp min skål för länge sedan och det gjorde ingen skillnad för min del.

Polaristationsinställningen är mycket viktig då det finns en sändning på motsatt polarisation på närliggande eller samma frekvens.
Kolla t.ex. in 10.778 m.fl frekvenser. Det finns kanaler både horisontell & vertikalt.
http://se.kingofsat.net/pos-0.8W.php

Men OK, om det inte finns störande sändning på motsatt polarisation har inställningen inte så stor betydelse.

Redigerat av AC3, 28 November 2011 - 17:05.

Postad 28 November 2011 - 21:06

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Suck, jag blir inte klok på detta (Se mina bekymmer i tidigare inlägg). Signalkvaliteten är det inga fel på. Provade på TOTO-TV som ligger på 10841 (Tips från DennisTv) och där har jag 100% på båda tunrarna och samma i kvalitet. 15,5 dB.

Men jag tycker boxen beter sig underligt ändå för när jag har två antenner in blir det kanonsignal, drar jag ur en, spelar ingen roll vilken så får jag ingen signal, noll, nada och detta gäller alltså på BÅDA mottagarna fast att kabeln sitter i den ena fortfarande. Spelar heller ingen roll om man skiftar kablarna. Man tycker ju att bara en av mottagarna skall tappa mottagningen men det är alltså både Tun1 och Tun2 som dör. Ställer jag om till endast en kabel i menyn (Inte singlecable, boxen skall tydligen vara inställd på två kablar in då) så gäller samma sak. Har jag bara en kabel in, ingen mottagning. Stoppar jag i båda, fullt ös på Tun1 (tun2 är i "enkabelläget" borta från bilden). Spelar ingen roll hur jag sätter kablarna eller vem som är urdragen. Båda kablarna i: full mottagning, kalaskvalitet. En kabel ur: BÅDA mottagarna (Tun1 & Tun2) tappar helt mottagningen. Är boxen felkonstruerad i mitt fall (Överhörning el dyl mellan mottagarna?) eller vad kan orsaka mitt problem. CD var ju väldigt snabba att skjuta mitt fall ifrån sig och skylla på installationen men jag kan då inte se att det är något fel på signalkvaliteten.

Är det någon som kan testa att dra ur en av sina antennkablar och se om all mottagning försvinner? Jag vore djupt tacksam om någon kunde bekräfta att jag är ensam om mina symptom eller om boxen helt enkelt fungerar så.

Nån från CD får gärna kommentera det här oxå, att ringa supporten verkar ju vara värre än att spela på Lotto...

Tjohoo, bytte från Sagemboxen i hopp om problemfritt tevetittande men så vart det nu inte riktigt. Kul värre. :angry:

Postad 28 November 2011 - 21:06

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Att det har större betydelse numera beror på en nyhet med Thor 6. Där sänds vissa transpondrar med Vertikal och Horisontell polarisation på precis samma frekvens. Förr (och på andra satelliter) ligger de lite omlott. För att förtydliga problemet så är det inte styrkan på signalen, i sig, som påverkas utan mängden störning från den andra polaristionen som skall undertryckas som påverkas mest.Vridningsvinkeln beror på var man bor mellan ca 7-12 grader i Sverige.Använder man signalmätare i en mottagarbox är det _kvalitets_-mätaren och inte styrkan man skall optimera på SVT1HD och TV4HD.

Postad 28 November 2011 - 22:20

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

...Är det någon som kan testa att dra ur en av sina antennkablar och se om all mottagning försvinner? Jag vore djupt tacksam om någon kunde bekräfta att jag är ensam om mina symptom eller om boxen helt enkelt fungerar så.

Jag VET att boxen fungerar med endast en kabel ansluten till en universalutgång på ett LNB. Men denna inkoppling använde kunden boxen i ungefär en vecka, tills jag återkom och kopplade in SAT-CR / Uncable signal till lägenheten.

Postad 28 November 2011 - 22:28

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Suck, jag blir inte klok på detta (Se mina bekymmer i tidigare inlägg)

Nu har jag läst dina tidigare inlägg och jag fattar inte heller vad som är fel. Men mycket troligt är det något skumt med boxen. Kan du testa den hos någon annan?

Postad 28 November 2011 - 22:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Suck, jag blir inte klok på detta (Se mina bekymmer i tidigare inlägg).

Jag tycker det börjar lukta reklamation av boxen. Inte annat för att CD kan vara intresserade av att titta på vad det är som gått fel i boxen. Något är det.
Men en fråga - kan du spela in från en kanal och titta på en annan samtidigt? Helt enkelt, fungerar båda mottagarna?

Som AC3 frågar, om du känner någon som bor dig nära som har Canal Digital via satellit, kanske en bra idé att knata dit med boxen och testa den. Bara för att se om den fungerar där, om den inte gör det, då är det reklamation som gäller, då har du ammunition så det räcker.

Postad 29 November 2011 - 10:43

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0

Att det har större betydelse numera beror på en nyhet med Thor 6.

Ja det har du helt rätt i, den kom upp inte för så många år sen och sen la de om vissa kanaler. hade helt glömt det.

Postad 29 November 2011 - 12:54

Unregistered5645b62e
  • Unregistered5645b62e
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
En rak fråga, Är detta en box ni rekommenderar istället för Sagem 101 med hårddisk?
Har haft Sagemboxen nu i 2 år och är väl inte helt nöjd med den som ni förstår...

Vad tror ni, ska man uppgradera till ADB boxen?

//Surmetarn

Postad 29 November 2011 - 13:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Om du vill ha kvar Canal Digital kan jag rekommendera boxen. Notera dock, den klarar än inte parallella inspelningar. Det ska komma med nästa uppdatering.

Dock är det ju en investering som bara du kan avgöra om den är värd pengarna.

Postad 29 November 2011 - 13:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Den dagen parallell inspelningen fungerar åker den in i vardagsrummet! Jag har bara provat lite grann av boxen (står i ungarnas rum) och den är snabbare, tystare och känns mer gedigen i bygget.

Postad 29 November 2011 - 14:28

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Är det någon som kan testa att dra ur en av sina antennkablar och se om all mottagning försvinner?

Er du helt sikker på at begge kablene går rett fra boksen til hver sin utgang på LNB?
Høres ut som om du har en switch/splitter koblet til.
Signalet skal ikke bli borte på begge samtidig.

Postad 29 November 2011 - 14:45

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Suck, jag blir inte klok på detta (Se mina bekymmer i tidigare inlägg). Signalkvaliteten är det inga fel på. Provade på TOTO-TV som ligger på 10841 (Tips från DennisTv) och där har jag 100% på båda tunrarna och samma i kvalitet. 15,5 dB.

Men jag tycker boxen beter sig underligt ändå för när jag har två antenner in blir det kanonsignal, drar jag ur en, spelar ingen roll vilken så får jag ingen signal, noll, nada och detta gäller alltså på BÅDA mottagarna fast att kabeln sitter i den ena fortfarande. Spelar heller ingen roll om man skiftar kablarna. Man tycker ju att bara en av mottagarna skall tappa mottagningen men det är alltså både Tun1 och Tun2 som dör. Ställer jag om till endast en kabel i menyn (Inte singlecable, boxen skall tydligen vara inställd på två kablar in då) så gäller samma sak. Har jag bara en kabel in, ingen mottagning. Stoppar jag i båda, fullt ös på Tun1 (tun2 är i "enkabelläget" borta från bilden). Spelar ingen roll hur jag sätter kablarna eller vem som är urdragen. Båda kablarna i: full mottagning, kalaskvalitet. En kabel ur: BÅDA mottagarna (Tun1 & Tun2) tappar helt mottagningen. Är boxen felkonstruerad i mitt fall (Överhörning el dyl mellan mottagarna?) eller vad kan orsaka mitt problem. CD var ju väldigt snabba att skjuta mitt fall ifrån sig och skylla på installationen men jag kan då inte se att det är något fel på signalkvaliteten.

Är det någon som kan testa att dra ur en av sina antennkablar och se om all mottagning försvinner? Jag vore djupt tacksam om någon kunde bekräfta att jag är ensam om mina symptom eller om boxen helt enkelt fungerar så.

Nån från CD får gärna kommentera det här oxå, att ringa supporten verkar ju vara värre än att spela på Lotto...

Tjohoo, bytte från Sagemboxen i hopp om problemfritt tevetittande men så vart det nu inte riktigt. Kul värre. :angry:

Hej Handbrake,

Vi vill ta in din box till vår teknikavdelning för test samt skicka dig en ny.

Vi har ditt kundnummer sedan tidigare men det vore bra om du bekräftade via ett PM till oss att du fått denna informationen så kan vi lämna de praktiska detaljerna till dig också.

vänligen
Mikael

Postad 29 November 2011 - 16:22

Unregistered5645b62e
  • Unregistered5645b62e
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Vad jag förstått så är den stabilare nu i och med den senaste uppdateringen?
Tyst och snabb låter ju som helt fantastiskt :)
Får ta en funderare....

//Surmetarn

Postad 29 November 2011 - 19:27

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Tycker boxen är riktigt snabb och mycket bättre EPG, däremot upplever jag att jag bilden var väldigt annorlunda mot den gamla hd boxen. Först upplevde jag den som sämre men tror men nu fått till en liknande bild.

Postad 29 November 2011 - 20:11

Unregistered5645b62e
  • Unregistered5645b62e
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Tycker boxen är riktigt snabb och mycket bättre EPG, däremot upplever jag att jag bilden var väldigt annorlunda mot den gamla hd boxen. Först upplevde jag den som sämre men tror men nu fått till en liknande bild.

Sämre bild med den nya boxen????? Det borde ju vara tvärtom...
Är det fler som upplevt detta??

Postad 29 November 2011 - 20:15

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Är det fler som upplevt detta??

Jag har 2 std HD boxar samt haft en Sagem HD inspelningsbar box. Nu har jag 2 st 5720SX. Det är sällan jag är helt nöjd men här är det nära (saknar bara dual inspelning och IOS app för fjärrinspelning)
Du kan inte jämföra de gamla boxarna med denna - ALLT är bättre!

Postad 29 November 2011 - 20:21

Unregistered5645b62e
  • Unregistered5645b62e
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Jag har 2 std HD boxar samt haft en Sagem HD inspelningsbar box. Nu har jag 2 st 5720SX. Det är sällan jag är helt nöjd men här är det nära (saknar bara dual inspelning och IOS app för fjärrinspelning)
Du kan inte jämföra de gamla boxarna med denna - ALLT är bättre!

:)

Postad 29 November 2011 - 20:29

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Kunde inte programmera nya inspelningar via webben, varje ny programmering misslyckades ända tills jag tog bort två serieinspelningar som inte går längre - de har startdatum 1970 - sedan gick det plötsligt bra att spela in samma program. Ska tilläggas att de inaktuella serieinspelningarna inte låg på samma tider...

Postad 29 November 2011 - 21:12

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag VET att boxen fungerar med endast en kabel ansluten till en universalutgång på ett LNB. Men denna inkoppling använde kunden boxen i ungefär en vecka, tills jag återkom och kopplade in SAT-CR / Uncable signal till lägenheten.

Ja, den fungerar då inte för mig... Ett tecken på nått knas på boxen.

Nu har jag läst dina tidigare inlägg och jag fattar inte heller vad som är fel. Men mycket troligt är det något skumt med boxen. Kan du testa den hos någon annan?

Nix, men nu fick CD upp ögonen för mitt fall så det blir väl till att byta ut den...

Jag tycker det börjar lukta reklamation av boxen. Inte annat för att CD kan vara intresserade av att titta på vad det är som gått fel i boxen. Något är det.
Men en fråga - kan du spela in från en kanal och titta på en annan samtidigt? Helt enkelt, fungerar båda mottagarna?

Som AC3 frågar, om du känner någon som bor dig nära som har Canal Digital via satellit, kanske en bra idé att knata dit med boxen och testa den. Bara för att se om den fungerar där, om den inte gör det, då är det reklamation som gäller, då har du ammunition så det räcker.

Det går fint att spela in ett program och titta på ett annat, spelar just nu i detta ögonblick in House samtidigt som frun tittar på Desperata Hemmafruar...

Er du helt sikker på at begge kablene går rett fra boksen til hver sin utgang på LNB?
Høres ut som om du har en switch/splitter koblet til.
Signalet skal ikke bli borte på begge samtidig.

Jajjemän, helt säker, raka vägen från LNB. LNB är det QUAD-huvud som CD själva installerar. Får se om boxbyte kan vara lösningen, annars måste det vara LNB som är kass?

Postad 29 November 2011 - 21:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Handbrake, du såg väl svaret från CD några inlägg upp? De är intresserade av att få in din box för test. Som ersättning får du en ny.

Postad 29 November 2011 - 21:29

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Handbrake, du såg väl svaret från CD några inlägg upp? De är intresserade av att få in din box för test. Som ersättning får du en ny.

Jodå, ville bara svara på de inlägg som gjorts. Tack för visat intresse. :)

Fortsättning följer...

Redigerat av handbrake, 29 November 2011 - 21:29.

Postad 29 November 2011 - 21:49

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Öh, nej det borde inte vara någon skillnad alls ...Det som kan få lov att skilja är förståss skalning och om man vill att boxen skall utföra de-interlace, men det BORDE finnas MÖJLIGHET i alla boxar att välja 'pass through' så att bilden packas upp på ett väldefinierat (korrekt) sätt och överlåta all processing till TV:n.

Postad 30 November 2011 - 07:08

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Är hittills jättenöjd med denna box måste jag säga, trots att jag inte håller med er som säger att den är knäpptyst. Den enda märkligheten hitills är en missad inspelning p.g.a signalfel när boxen var ny för ca 14 dagar sedan, har inte hänt sedan. En annan konstig detalj som bara blir ett problem om det händer fler gånger än de 3 gånger jag sett det är att helt plötsligt är det som om någon (spöken?) tryckt på "OK" på fjärrkontrollen och programstatusen visas - trodde de första två gångerna att jag satt mig på fjärrkontrollen i soffan men så var inte fallet :)

Spelade f.ö in första avsnittet av Homeland från svt hd men fick inte ut något dolby digital, någon som vet vad det kan bero på? Fungerar på de andra serier/filmer jag spelat in som ska vara surround.

Postad 30 November 2011 - 08:53

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0

Öh, nej det borde inte vara någon skillnad alls ...Det som kan få lov att skilja är förståss skalning och om man vill att boxen skall utföra de-interlace, men det BORDE finnas MÖJLIGHET i alla boxar att välja 'pass through' så att bilden packas upp på ett väldefinierat (korrekt) sätt och överlåta all processing till TV:n.

Beror väl på att jag sätt massa bluray filmer i väntan på den nya boxen och därför inte gillade SD-signalen. Men har ställt in den på 1080I nu. Har ju max på signalstyrka och kvalite utan på det andra huvudet som "bara" har 97 på kvalite :)
Boxen är om man jämför med den gamla toksnabb, men det är ju ingen överjävlig box utan den gör det den skall tillskillnad mot den gamla....

Postad 30 November 2011 - 12:37

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Är hittills jättenöjd med denna box måste jag säga, trots att jag inte håller med er som säger att den är knäpptyst. Den enda märkligheten hitills är en missad inspelning p.g.a signalfel när boxen var ny för ca 14 dagar sedan, har inte hänt sedan. En annan konstig detalj som bara blir ett problem om det händer fler gånger än de 3 gånger jag sett det är att helt plötsligt är det som om någon (spöken?) tryckt på "OK" på fjärrkontrollen och programstatusen visas - trodde de första två gångerna att jag satt mig på fjärrkontrollen i soffan men så var inte fallet :)

Spelade f.ö in första avsnittet av Homeland från svt hd men fick inte ut något dolby digital, någon som vet vad det kan bero på? Fungerar på de andra serier/filmer jag spelat in som ska vara surround.

Jag har också råkat ut för några inspelningar som inte blev till för "signalfel". Jag gick över alla anslutninngar i ändan på koaxialkablarna mellan boxen och parabolhuvudet och har inte haft några mer sådan tills stormen i Söndags som rubbade hela parabolen, då gick en inspelning den vägen igen, spelade in någon minut som visade sig vara riktigt besvärlig att radera då boxen försökte öpna och visade 15 sek bild innan signalfel bröt inspelningen. Jag fict trixa och ha tålamod innan jag lyckades radera den misslyckade inspelningen från listan. Men det är ju inte boxens fel att det stormade så huset nästan flyttade på sig....Mvh HSE.

Postad 30 November 2011 - 13:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Problemet med felmeddelandet Signalfel är att det även kan visas när det skett en krock och ett program inte spelats in (fullständigt).

Postad 30 November 2011 - 15:31

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Här är min problemlista för denna box:

1. När man vill spela in något på sin DVD-brännare som är inkopplad via SCART, så följer inte textningen med som inte går med i sändningen, man kan inte heller se menyer och så via SCART'en. Man måste då ändra upplösningen till 576i. Det löser problemet så länge man tittar på programmet, men det kan dyka upp en liten blå skylt med HDCP-varning, och bilden kan hacka. Inte lätt att kopiera och spara en film eller dylikt via SCARTen.
Hoppas detta kan lösas i en uppdatering.

2. Får inte in text-TV på SVT1 SD. Den tror att texten är framme, men inget syns från text-tv, men man kan inte byta kanal fören man trycker bort den osynliga text-tv'n. Text-tv fungerar märkligt nog på SVT 1 HD.

3. Boxen har startat om sig någon enstaka gång.

4. Får inget papper som styrker att det verkligen är 24 månaders garanti på boxen. Har ringt flera gånger, och de har sagt att de ska skicka ett, men det kommer aldrig något. Har fortfarande bara det papper som säger 6 månaders garanti. Hittar ingen information någon stans om dessa 24 månaders garatin som de säger i telefon och har nämnt här på forumet.

5. Kan inte spela in två program samtidigt. Men som det sagts otaliga gånger så ska ju detta komma i framtiden.

6. EPG-problem med marksända kanaler. Läser inte in tablåerna för TV6 alla gånger, oftast syns inget alls eller bara två program fram i tiden.

7. Lite knepigt att få till ljudsync via surroundanläggningen. Borde finnas en testfunktion för att kunna ställa in detta. Inget problem, mer ett önskemål.

Har fått boxen utbytt 1 ggn pga b1-låsning. Det är fler gånger än jag fick den gamla Sagemboxen utbytt, men annars är denna box bättre än Sagemboxen, så är det.

Postad 30 November 2011 - 19:14

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

En rak fråga, Är detta en box ni rekommenderar istället för Sagem 101 med hårddisk?
Har haft Sagemboxen nu i 2 år och är väl inte helt nöjd med den som ni förstår...

Vad tror ni, ska man uppgradera till ADB boxen?

//Surmetarn

Det tycker jag helt klart att du ska!
Sagemboxen är katastrof.. För att inte tala om fjärren..
ADB boxen är bättre på allt jag ogillade med sagem, och känns mycket modernare och mer genomtänkt.

Här är min problemlista för denna box:

1. När man vill spela in något på sin DVD-brännare som är inkopplad via SCART, så följer inte textningen med som inte går med i sändningen, man kan inte heller se menyer och så via SCART'en. Man måste då ändra upplösningen till 576i. Det löser problemet så länge man tittar på programmet, men det kan dyka upp en liten blå skylt med HDCP-varning, och bilden kan hacka. Inte lätt att kopiera och spara en film eller dylikt via SCARTen.
Hoppas detta kan lösas i en uppdatering.

2. Får inte in text-TV på SVT1 SD. Den tror att texten är framme, men inget syns från text-tv, men man kan inte byta kanal fören man trycker bort den osynliga text-tv'n. Text-tv fungerar märkligt nog på SVT 1 HD.

3. Boxen har startat om sig någon enstaka gång.

4. Får inget papper som styrker att det verkligen är 24 månaders garanti på boxen. Har ringt flera gånger, och de har sagt att de ska skicka ett, men det kommer aldrig något. Har fortfarande bara det papper som säger 6 månaders garanti. Hittar ingen information någon stans om dessa 24 månaders garatin som de säger i telefon och har nämnt här på forumet.

5. Kan inte spela in två program samtidigt. Men som det sagts otaliga gånger så ska ju detta komma i framtiden.

6. EPG-problem med marksända kanaler. Läser inte in tablåerna för TV6 alla gånger, oftast syns inget alls eller bara två program fram i tiden.

7. Lite knepigt att få till ljudsync via surroundanläggningen. Borde finnas en testfunktion för att kunna ställa in detta. Inget problem, mer ett önskemål.

Har fått boxen utbytt 1 ggn pga b1-låsning. Det är fler gånger än jag fick den gamla Sagemboxen utbytt, men annars är denna box bättre än Sagemboxen, så är det.

Väldigt nogran felsökning. Det är bra :)
Men ska man lista alla svagheter/problem med Sagem-boxen, så blir det snabbt spaltmeter..

Postad 30 November 2011 - 23:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nicce70
2: Ed: tvärtom för mig. SVT 1&2 HD har jag ingen TextTV på. Boxen tror den visar men inget där. SD kanalerna fungerar det på. Ingen TextTv på TV4 HD heller men det har det väl aldrig varit?
6: Tror det mer beror på att man stannar för kort tid på markkanalen. Efter en stund brukar det dyka upp längre tablåer men det tar en stund. Kan dock tycka att boxen ska kolla av DVB-T mottagaren lite då och då och ladda hem EPG-data oavsett om man har en kanal inställd.

Redigerat av Monshi, 30 November 2011 - 23:16.

Postad 01 December 2011 - 07:04

DJ Peg
  • DJ Peg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hämtar min box på posten idag. Kan bli spännande...

Postad 01 December 2011 - 10:14

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jajjemän, helt säker, raka vägen från LNB. LNB är det QUAD-huvud som CD själva installerar. Får se om boxbyte kan vara lösningen, annars måste det vara LNB som är kass?

Kan være LNB, prøvd alle utgangene?

Postad 01 December 2011 - 11:05

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Kan være LNB, prøvd alle utgangene?

Får utbytesboxen idag, fungerar det inte med den får jag väl ta fram stegen å byta utgångar på LNB...

Postad 01 December 2011 - 20:13

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Fick min box idag, har kopplat in allt nu och haft igång boxen rätt länge, men får ingen bild. Bara svart på alla kanaler som inte är okodade, fick fram bild på en del okodade kanaler. Fick inte med något nytt kort så då skulle jag använda mitt gamla enligt en lapp i lådan? Vad kan vara fel nu då?

Postad 01 December 2011 - 20:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Slå en signal till CD och de kommer att slå på en parningssignal till din box. Helt enkelt säga åt din box att acceptera ditt kort.

Det är nog allt som behövs.

Borde inte behövas iofs.

Postad 01 December 2011 - 20:50

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jo ringde och pratade med dem å det var kortet som satt i min multibox som var kompatibelt med denna boxen så har jag bytt kort och pairningssignal skulle ligga ute sa de. Nu står det en röd ruta med kanalen är inte tillgänglig på boxen å att det kan ta upp till två timmar. Stänger jag av tvn så står det hdcp på displayen, någon som vet om tvn behöver stå på hela tiden? Bränner ju in fint på en plasma om den ska stå så i upp till två timmar. Kunde inte byta till en annan källa på tvn heller står hdcp i displayen på boxen då också

Postad 01 December 2011 - 20:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Den där HDCP-varning får de allt se till att fixa... den kommer lite för ofta för att vara bra.

Jag vet faktiskt inte men tror nog inte den ska spela någon roll vad gäller parningen av box/kort.

Postad 02 December 2011 - 07:49

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jo ringde och pratade med dem å det var kortet som satt i min multibox som var kompatibelt med denna boxen så har jag bytt kort och pairningssignal skulle ligga ute sa de. Nu står det en röd ruta med kanalen är inte tillgänglig på boxen å att det kan ta upp till två timmar. Stänger jag av tvn så står det hdcp på displayen, någon som vet om tvn behöver stå på hela tiden? Bränner ju in fint på en plasma om den ska stå så i upp till två timmar. Kunde inte byta till en annan källa på tvn heller står hdcp i displayen på boxen då också

HPLC-varningen betyder bara att man inte får bild ut. Har inget med uppdateringen av boxen att göra. F.Ö. har jag alldrig haft några problem med inbränning i min plasma-TV. Mvh HSE.

Postad 02 December 2011 - 09:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
high-performance liquid chromatography

fremar-7 borde kunna berätta om det fungerade. HDPC borde som sagt inte blockera.

Postad 02 December 2011 - 14:49

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har nu haft boxen i 5 veckor och är helnöjd. Ändå har jag två saker jag undrar över och om andra har samma små problem.

1. Vid inspelning via EPG så startar inspelningen 15-30 sekunder efter klockan på boxen. Tex om inspelning ska starta 17:00 så startar inspelningen 17:00,20 typ? Har man dessutom lagt till i menyn att inspelning ska pågå 5 min efter programslut så slutar inspelningen 10-20 sekunder innan det gått 5 minuter? Det sista problemet hade jag även på Sagem boxen? Varför följer inspelningen inte klockan i boxen på sekunden?

2. Upplever Ni att text TV är snabbare än Sagem boxen? Jag tycker den är lika i snabbhet vilket är en liten besvikelse.

Postad 02 December 2011 - 15:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Krille
1: Ja, det problemet finns och CD är medvetna om det. man kan notera att en inspelning på Sagem boxen alltid tar med Dolby-introt på C+-kanalerna, ADB-boxen tar aldrig med det.

Postad 02 December 2011 - 15:45

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Krille
1: Ja, det problemet finns och CD är medvetna om det. man kan notera att en inspelning på Sagem boxen alltid tar med Dolby-introt på C+-kanalerna, ADB-boxen tar aldrig med det.

Det är ju olika mycket på olika kanaler vid olika tidpunkter.

Jag brukar spela in NCIS (TV3) på måndagar och det är alltid ca 3 minuter i början som saknas.
Då spelar jag in reprisen som går på natten och det brukar fungera bra. Nästan inget brukar saknas.

Jag upplever detta som ett större problem på TV3 än på övriga kanaler, men det verkar finnas på alla...

Postad 02 December 2011 - 17:16

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Krille

Monshi

OK då vet jag men tror du att CD kommer fixa detta? Som sagt problemet med att inspelning slutar 10-20 sek före inställd tid fanns också på min Sagembox under de 3 år jag hade den så det verkar var ett svårt problem att lösa. Eftersom man kan lägga till sluttid via menyn är detta ett mindre problem eftersom du normalt inte missar något men att inspelning startar för sent är värre då man missar början på programmet.

Postad 02 December 2011 - 17:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Som sagt,de är medvetna om det, ADB vet om det och lösning... kan vi hoppas på.
Mer än så vet jag inte.

Postad 02 December 2011 - 21:53

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Testade att spela in idol idag och såg att klockan visade 20:00 utan att någon inspelning startade, så jag startade boxen och först då hoppade inspelningen igång. Det är alltså någon bugg som gör att inspelningarna alltid startar för sent? Bara det ordnas så att inget missas med inspelningar och att dubbla inspelningar fungerar blir jag nöjd.

Lite ovant med när man trycker på pil upp eller ner för att kolla info på andra kanaler så hoppar den neråt när man trycker uppåt och tvärt om.

Postad 04 December 2011 - 13:32

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Testade att spela in idol idag och såg att klockan visade 20:00 utan att någon inspelning startade, så jag startade boxen och först då hoppade inspelningen igång. Det är alltså någon bugg som gör att inspelningarna alltid startar för sent? Bara det ordnas så att inget missas med inspelningar och att dubbla inspelningar fungerar blir jag

Fråga - har du uppdaterat med decemberversionen av programvaran som jag menar har löst detta? Eller kan det vara att den inte startade exakt på rätt klockslag såsom beskrivs i inläggen ovanför detta?

Postad 04 December 2011 - 17:30

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Fråga - har du uppdaterat med decemberversionen av programvaran som jag menar har löst detta? Eller kan det vara att den inte startade exakt på rätt klockslag såsom beskrivs i inläggen ovanför detta?

Philipsguy

Har CD släppt en ny programvara i december för ADB boxen? Jag har bara fått den från 17 november!

Redigerat av Krille 56, 04 December 2011 - 17:37.

Postad 04 December 2011 - 18:05

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Philipsguy

Har CD släppt en ny programvara i december för ADB boxen? Jag har bara fått den från 17 november!

Sorry november ska det vara, har dock inte missat någon inspelning sedan denna uppdatering. Dock verkar det finnas ett känt problem att inspelningen startar lite försent men denna bug är nog med sen start om nu inte problemet ligger i epg-informationen. Jag tror på det sistnämnda...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.