Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 3

1299 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2013 - 10:26

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Det var ju det som var min poäng. Om man inte ska ha den Netflix utan mestadels vill streama från sin dator så finns det bättre lösningar.

Jag har idag en boxee box i sovrummet, men den har slutat stödja airplay tyvärr och jag kör idag en hel del streamat från min NAS till den. Men det jag verkligen vill åt (eller rättare sagt min fru) är just playkanaler och även viaplay. Det absolut smidigaste och billigaste alternativet är kanske att köpa en atv och köra skärmdubblering som någon skrev om?

Har testat och kört play från boxee men tycker inte det fungerar bra alls.

Kanske är smartast att köpa en raspberri eller liknande istället? Är en djungel det här :P

Postad 11 December 2013 - 11:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag har idag en boxee box i sovrummet, men den har slutat stödja airplay tyvärr och jag kör idag en hel del streamat från min NAS till den. Men det jag verkligen vill åt (eller rättare sagt min fru) är just playkanaler och även viaplay. Det absolut smidigaste och billigaste alternativet är kanske att köpa en atv och köra skärmdubblering som någon skrev om?

Har testat och kört play från boxee men tycker inte det fungerar bra alls.

Kanske är smartast att köpa en raspberri eller liknande istället? Är en djungel det här :P

Playkanaler är inte optimalt via Airplay pga att kanalerna bara får visa sina egna produktioner och inget inköpt den vägen. Bättre då med någon Smart TV eller box med webläsare, då kan du se allt. Nya PS4 har webläsare som numera klarar SVT Play, som ett exempel.

Postad 13 December 2013 - 22:27

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Min fråga skulle väl lika gärna vara ställd i någon av Netflix tråden men eftersom jag använder Netflix via Apple TV testar vi här.

Jag har sedan ett år lite drygt använt Netflix och sk DNS tjänster som gör att man kan komma åt fler Netflix utbud än bara det svenska. Allt har funkat kanon tills för några veckor sedan. Flera personer som inte har DNS tjänster har också rapporterat att Netflix US och CA ser väldigt dåligt ut via Apple TV.

Jag upplever detsamma och undrar om det är någon mer som börjat notera detta...?

Postad 13 December 2013 - 22:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Playkanaler är inte optimalt via Airplay pga att kanalerna bara får visa sina egna produktioner och inget inköpt den vägen.

Vad kan man inte AirPlaya?

Redigerat av mcmike, 13 December 2013 - 22:35.

Postad 13 December 2013 - 23:30

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Min fråga skulle väl lika gärna vara ställd i någon av Netflix tråden men eftersom jag använder Netflix via Apple TV testar vi här.

Jag har sedan ett år lite drygt använt Netflix och sk DNS tjänster som gör att man kan komma åt fler Netflix utbud än bara det svenska. Allt har funkat kanon tills för några veckor sedan. Flera personer som inte har DNS tjänster har också rapporterat att Netflix US och CA ser väldigt dåligt ut via Apple TV.

Jag upplever detsamma och undrar om det är någon mer som börjat notera detta...?

tycker det blir dålig kvalitet på Netflix US ibland. Samma problem för boende i USA?

Postad 16 December 2013 - 09:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Vad kan man inte AirPlaya?

Som jag skrev, det mesta som inte är egenproducerat.

tycker det blir dålig kvalitet på Netflix US ibland. Samma problem för boende i USA?

Nej, varför skulle boende i USA ha problem? Servrarna står i USA så självklart är det större risk för oss att få sämre kvalitet. Bland annat märker man detta på att det buffrar betydligt längre innan en film startar. Men sedan funkar det utmärkt för mig i vilket fall.

Postad 16 December 2013 - 10:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Dom i USA har faktiskt problem med kvalitén också vissa tider på dygnet pga av överbelastning finns mängder om detta på bl.a. Avsforum.com ...

Postad 16 December 2013 - 11:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Dom i USA har faktiskt problem med kvalitén också vissa tider på dygnet pga av överbelastning finns mängder om detta på bl.a. Avsforum.com ...

Tur att vi är i en annan tidszon. Rimligen bör vi lätt kunna undvika de tider då det blir överbelastat.

Postad 16 December 2013 - 15:58

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Ja man märker att det tar längre tid för bra kvalite nattetid här...

Postad 16 December 2013 - 16:02

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Någon som kör HBO via padda - airplay till atv3? fungerar det bra ?

Postad 16 December 2013 - 16:30

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 1
Fungerar gör det men usel kvalite pga att de ej har riktig airplay support.

Postad 16 December 2013 - 16:33

Unregistered7aa88fe3
  • Unregistered7aa88fe3
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Intressant att ställa frågan gällande HBO och atv.
50% säger att det fungerar jättebra, och 50% säger att det fungerar skräp.

Svårt att ta ställning för eller emot ett köp på de grunderna :)

Postad 16 December 2013 - 16:37

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Du får ingen hd bild om vi säger så dom kör nämligen airplay mirroring..

Postad 16 December 2013 - 16:59

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Nä, det blir chansning. Så hur f-n ser man HBO bra då....trodde detta var lösningen!

Nä, det blir chansning. Så hur f-n ser man HBO bra då....trodde detta var lösningen!

Postad 16 December 2013 - 18:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 1
Finns inget bra sätt än dom har inte lyckats leverera en bra lösning än.

Postad 18 December 2013 - 09:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Finns inget bra sätt än dom har inte lyckats leverera en bra lösning än.

Inte ett ord nämns om HD på HBO Nordics sidor!

Postad 30 December 2013 - 23:43

goalie_35
  • goalie_35
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en atv 3 för min nya förstärkare verkar inte stödja dvi-hdmi som min Mac mini har som jag har där. Min fråga är hur bra fungerar skärm dubbleringen när man kör plex?

Postad 31 December 2013 - 00:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en atv 3 för min nya förstärkare verkar inte stödja dvi-hdmi som min Mac mini har som jag har där. Min fråga är hur bra fungerar skärm dubbleringen när man kör plex?

Plex från vad? Från en iPhone/iPad är det AirPlay och inte skärmdubblering
Spela upp från en dator med skärmdubblering är bara att glömma

Postad 31 December 2013 - 10:54

Unregistered0ac4c2bf
  • Unregistered0ac4c2bf
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej! ATVn använder jag till att spela Spotify via Airplay (Airfoil) och till att streama film (Itunes och Netflix). Jag spelar inte upp lokala filer. Mirroring fungerar inget vidare, och utbudet på Itunes är skralt (och rätt dyrt), så jag kopplar ibland in min Boxee för att kunna streama från Headweb. Boxeen fungerar dock dåligt för Spotify från datorn (Macbook Pro), då den ofta går i något sorts viloläge och/eller förlorar kontakten.

Vill gärna ersätta mina båda extenders med något som fungerar till Spotify/musikstreaming och samtidigt erbjuder ett bredare utbud av film än ATV3 gör. På bifogad bild ser ni hur systemet ser ut. Har presenterat det så att det bör framgå att jag behövt en lång kabel för ljudet, för att slippa dra högtalarkablar genom hela rummet. Har alltså ingen TV, och det är inte aktuellt att använda projektorn för att kunna spela Spotify. Är lite miljömupp och skulle därför önska låg energiförbrukning (bortsett från då projektorn är på), och vill hålla mig till en ganska låg budget.

Idéer på hur jag kan förändra mitt system?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  atv.jpg   32.08K   3 Antal nerladdningar

Postad 31 December 2013 - 10:59

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Om du skall köra plex måste du ha en server.

Postad 01 January 2014 - 14:51

goalie_35
  • goalie_35
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Plex från vad? Från en iPhone/iPad är det AirPlay och inte skärmdubblering
Spela upp från en dator med skärmdubblering är bara att glömma

Ah, från iPhone eller iPad , iPad främst tror jag. Plex servern har jag på en annan mini. Fungerar air play av plex från iPad bra, hur blir kvalitén?

Postad 01 January 2014 - 15:29

testsmurf
  • testsmurf
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Ah, från iPhone eller iPad , iPad främst tror jag. Plex servern har jag på en annan mini. Fungerar air play av plex från iPad bra, hur blir kvalitén?

Kvalitén är väl sådär med Airplay från Plex, max 2 Mbit eller har dom ändrat det nu? Sen tappar du väl även möjligheten till flerkanalsljud och får nöja dig med stereo..
Själv kör jag Plexconnect mot ATV och kan se filmerna i fullHD med 5.1 ljud.

Postad 01 January 2014 - 16:19

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Kvalitén bestämmer du själv dels ifrån PMS och Plex appen på telefonen.
AirPlay är i 1080 på ATV3

Postad 07 January 2014 - 20:59

Unregistered063451c8
  • Unregistered063451c8
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag får inte till det med PlexConnect. Ser att det händer något i terminalfönstret, men ATVn svarar bara att trailer inte går att nås.

/SnowRider

Postad 07 January 2014 - 21:04

testsmurf
  • testsmurf
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Jag får inte till det med PlexConnect. Ser att det händer något i terminalfönstret, men ATVn svarar bara att trailer inte går att nås.

/SnowRider

Har du lagt in det fejkade certifikatet i ATV?

Postad 07 January 2014 - 21:20

Unregistered063451c8
  • Unregistered063451c8
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nä, Hur gör man det.
Jag har försökt följa guiden på https://github.com/i.../Install-guides .
Men då är det något jag har missat...

Postad 07 January 2014 - 21:24

testsmurf
  • testsmurf
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Japp, du måste ha missat nedanstående, står i början av din länk:

• you need a recent PlexConnect version - stamped later than 27.Aug
  • you need to generate a certificate for PlexConnect and aTV
  • you need to install the certificate on your aTV to make it trust your PlexConnect server
As we are working to fix those hiccups, please refer to...And, please, don't post your certificate file anywhere. It is meant to be secure, private, whatever. Don't do it. Never. No!

Redigerat av testsmurf, 07 January 2014 - 21:25.

Postad 08 January 2014 - 01:48

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
är det någon ide att köra med ethernetkabel eller går det bra med trådlöst?

Postad 08 January 2014 - 01:55

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Funkar bra trådlöst

Postad 16 January 2014 - 09:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
För att återgå till en tidigare diskussion om hur Airplay fungerar så har jag av en slump fått det bevisat att streaming sker direkt från iPad till ATV (åtminstone när man ser på Netflix). Jag har nämligen unlocator-dns på ATVn och ser Netflix US på den. På iPaden har jag dock Netflix SE. Vi streamade då en barnfilm med svenskt tal via Airplay, vilket gick utmärkt trots att svenskt tal inte finns på samma titel via appen på ATV och heller inte gått att få på annat sätt då den är direktkopplad mot US med nuvarande setup.

Detta är väldigt smidigt då jag inte behöver hålla på och växla region på ATVn när barnen ska titta.
Själv får jag stå rättad då jag hade fått för mig att Airplay innebar att ATVn kopplade upp sig direkt mot källan, men det var ju till det positiva. :)

Postad 16 January 2014 - 09:20

testsmurf
  • testsmurf
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Själv får jag stå rättad då jag hade fått för mig att Airplay innebar att ATVn kopplade upp sig direkt mot källan, men det var ju till det positiva. :)

Jag tror att det beror på källan. Netflix kanske fungerar sådär, men youtube och några andra playappar tror jag skickar streaminglänken direkt till ATV.

Postad 16 January 2014 - 09:25

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

För att återgå till en tidigare diskussion om hur Airplay fungerar så har jag av en slump fått det bevisat att streaming sker direkt från iPad till ATV (åtminstone när man ser på Netflix). Jag har nämligen unlocator-dns på ATVn och ser Netflix US på den. På iPaden har jag dock Netflix SE. Vi streamade då en barnfilm med svenskt tal via Airplay, vilket gick utmärkt trots att svenskt tal inte finns på samma titel via appen på ATV och heller inte gått att få på annat sätt då den är direktkopplad mot US med nuvarande setup.

Detta är väldigt smidigt då jag inte behöver hålla på och växla region på ATVn när barnen ska titta.

Jag tror att den hämtar från Netflix direkt ändå.
Ändringen av DNS förhindrar Netflix på din ATV att se materialet bara.

Postad 16 January 2014 - 10:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag tror att den hämtar från Netflix direkt ändå.
Ändringen av DNS förhindrar Netflix på din ATV att se materialet bara.

Fast jag tror inte att den alls kan komma åt det svenska utbudet när den går via en dns som säger att min ip befinner sig i USA.
Dock finns en annan märklig effekt och det är att trots att ATVn visar Netflix US så är beskrivningarna av titlarna på svenska om dessa även finns på Netflix SE. Med undantag för ett märkligt exempel: Lilyhammer säsong 2 har svensk beskrivning på avsnitten trots att den inte finns tillgänglig i Sverige! Dock måste jag kolla upp om det då även finns svensk textning och eventuellt tal (på barnfilmer föstås), men det känns inte troligt.

Redigerat av agpath, 16 January 2014 - 10:57.

Postad 19 January 2014 - 11:55

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Fast jag tror inte att den alls kan komma åt det svenska utbudet när den går via en dns som säger att min ip befinner sig i USA.
Dock finns en annan märklig effekt och det är att trots att ATVn visar Netflix US så är beskrivningarna av titlarna på svenska om dessa även finns på Netflix SE. Med undantag för ett märkligt exempel: Lilyhammer säsong 2 har svensk beskrivning på avsnitten trots att den inte finns tillgänglig i Sverige! Dock måste jag kolla upp om det då även finns svensk textning och eventuellt tal (på barnfilmer föstås), men det känns inte troligt.

Kan varmt rekomendera UnoTelly. Absolut smidigaste sättet att växla Netflix regioner. Testa en gratisvecka.

Postad 20 January 2014 - 09:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Kan varmt rekomendera UnoTelly. Absolut smidigaste sättet att växla Netflix regioner. Testa en gratisvecka.

Fast unlocator är gratis på obestämd tid. Dessutom finns de i Köpenhamn. Också mycket enkelt att byta region. Enda haken är att man måste starta om de enheter som man vill det ska slå igenom på.

Postad 14 February 2014 - 16:31

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Köpte en Apple TV via presentkort så jag ska väl inte klaga alltför mycket, men vafan, fixar den inte 24p? Netflix hackar till ibland på min Sony TV med motionflow (filmläge auto 1). Har testat alla varianter (med och utan motionflow, auto 1, auto 2 etc), men utan dom finesserna blir det ju den gamla flimriga filmkänslan. Jag vill ha mjuka panoreringar som på bluray...

För övrigt suger Netflix-appen generellt på Apple TVn också, men jag har förstått att det är Apples fel, som har massa riktlinjer för hur såna appar ska fungera. Saknar automatisk uppspelning av nästa avsnitt, och navigationen är rätt meckig.

Redigerat av Unregistered0455b57b, 14 February 2014 - 16:34.

Postad 14 February 2014 - 16:38

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag har också Apple TV senaste generationen, och när jag kör filmer som Netflix kallar Super HD så kan jag bara säga WOW vilken bild den är nästan bättre än Blu-Ray och hemma hos mig så hackar det i alla fall ingenting.

Postad 14 February 2014 - 16:57

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Köpte en Apple TV via presentkort så jag ska väl inte klaga alltför mycket, men vafan, fixar den inte 24p? Netflix hackar till ibland på min Sony TV med motionflow (filmläge auto 1). Har testat alla varianter (med och utan motionflow, auto 1, auto 2 etc), men utan dom finesserna blir det ju den gamla flimriga filmkänslan. Jag vill ha mjuka panoreringar som på bluray...

För övrigt suger Netflix-appen generellt på Apple TVn också, men jag har förstått att det är Apples fel, som har massa riktlinjer för hur såna appar ska fungera. Saknar automatisk uppspelning av nästa avsnitt, och navigationen är rätt meckig.

En lätt Googling hade avslöjat att den stöder bara 50/60Hz så det kan inte komma som en överraskning.

Spelar inte Netflix appen upp dina serier och filmer? Då kan den inte suga bara för att du saknar en funktion.
Det skulle innebära att ALLT du använder suger för du kan väl inte vara 100% nöjd med allt annat.

Det är inte Apples fel att automatisk uppspelning inte finns som funktion utan det är Netflix som inte fixat det.

Redigerat av lappen71, 14 February 2014 - 16:59.

Postad 14 February 2014 - 17:43

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 1

Jag har också Apple TV senaste generationen, och när jag kör filmer som Netflix kallar Super HD så kan jag bara säga WOW vilken bild den är nästan bättre än Blu-Ray och hemma hos mig så hackar det i alla fall ingenting.

Du är bara inte så känslig alla apple tv hackar vi uppspelning när det gäller 24hz material.

Postad 15 February 2014 - 09:04

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

En lätt Googling hade avslöjat att den stöder bara 50/60Hz så det kan inte komma som en överraskning.

Spelar inte Netflix appen upp dina serier och filmer? Då kan den inte suga bara för att du saknar en funktion.
Det skulle innebära att ALLT du använder suger för du kan väl inte vara 100% nöjd med allt annat.

Det är inte Apples fel att automatisk uppspelning inte finns som funktion utan det är Netflix som inte fixat det.

Jag googlade faktiskt inte på om den klarar 24p eller inte, det borde väl vara en självklarhet att det ska finnas idag kan man tycka, speciellt från Apple som är lite "premium". Fast Xbox 360 verkar ju inte fixa det heller iofs...

Börjar vänja mig vid appen nu, men den är ju meckigare att ta sig runt i. Jag skrev ovanstående i affekt ;)

Nåväl, vi får väl hoppas att dom släpper en uppdatering eller nåt. Sjukt bra bild i övrigt iaf, och tyst är den ju.

Postad 15 February 2014 - 09:47

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jag googlade faktiskt inte på om den klarar 24p eller inte, det borde väl vara en självklarhet att det ska finnas idag kan man tycka, speciellt från Apple som är lite "premium". Fast Xbox 360 verkar ju inte fixa det heller iofs...

Börjar vänja mig vid appen nu, men den är ju meckigare att ta sig runt i. Jag skrev ovanstående i affekt ;)

Nåväl, vi får väl hoppas att dom släpper en uppdatering eller nåt. Sjukt bra bild i övrigt iaf, och tyst är den ju.

Har du en stationär dator som alltid står på kan jag rekommendera Plexconnect :)
Då har du i det närmaste en komplett mediaspelare.

Postad 15 February 2014 - 09:59

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Du är bara inte så känslig alla apple tv hackar vi uppspelning när det gäller 24hz material.

Jag vet inte om det är 24 hz material eller 50/60 hz, men jag bryr mig inte heller och jag kan lova att det inte hackar, du är hjärtligt välkommen förbi om du har vägarna åt det här hållet och kolla detta, det jag är intresserad av är bilden och ljudet och det är definitivt i Blu-Ray klass.

Postad 15 February 2014 - 10:43

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är 24 hz material eller 50/60 hz, men jag bryr mig inte heller och jag kan lova att det inte hackar, du är hjärtligt välkommen förbi om du har vägarna åt det här hållet och kolla detta, det jag är intresserad av är bilden och ljudet och det är definitivt i Blu-Ray klass.

allt handlar om hur känslig man är kollar man på en 50" är juddret svårare att se men rätt tydligt på en 100" kolla på en lång panorering svårt att missa. Samma sak med kvalitén den kommer inte upp i blu Ray kvalitet men det är ju i stort sett omöjligt med den hårda komprimeringen Netflix utsätter dem för, men klart jämförtbart med nedladdat material i mkv format.

Postad 15 February 2014 - 10:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Samtidigt är jag avundsjuk på dig som inte ser det kylmander..

Postad 15 February 2014 - 11:00

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Samtidigt är jag avundsjuk på dig som inte ser det kylmander..

Jag vet inte om dessa saker spelar någon roll, jag har kopplat Apple TV via sladd till routern, och jag tittar på bilden med en JVC X70 som dessutom skalar upp bilden till vad man skulle kalla 4 K, sedan tittar jag på en skärm på 118 tum och jag vet inte vad jag skall säga, men det funkar så förbannat bra rent ut sagt och jag märker absolut inga släpningar, hastigheten är dessutom den högsta jag kan få av Telia (32) fram till väggen via VDSL.

Redigerat av Unregistered2020, 15 February 2014 - 11:09.

Postad 15 February 2014 - 13:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag vet inte om dessa saker spelar någon roll, jag har kopplat Apple TV via sladd till routern, och jag tittar på bilden med en JVC X70 som dessutom skalar upp bilden till vad man skulle kalla 4 K, sedan tittar jag på en skärm på 118 tum och jag vet inte vad jag skall säga, men det funkar så förbannat bra rent ut sagt och jag märker absolut inga släpningar, hastigheten är dessutom den högsta jag kan få av Telia (32) fram till väggen via VDSL.

nej det är nog bara jag som är kinkig för min sambo eller kompisar märker inget men jag är väldigt känslig mot judder. Ser jag samma film via htpc och ställer in den på 23,976 så är hacken borta..

Redigerat av jimjans, 15 February 2014 - 13:12.

Postad 15 February 2014 - 13:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Det handlar inte om huruvida bilden ser bra ut i övrigt, den är säkert fantastisk med de grejerna. Men om källan inte kan hantera 1080p/24 korrekt så kommer det att hacka i vissa scener. Det handlar alltså inte om hur snabbt nätverk man har, klarar spelaren inte av att hantera 23,976 Hz korrekt så kommer det att hacka; oavsett om man har filmen på skiva (BD), hårddisk i spelaren eller nätverksdisk.

Jag använde tidigare en HTPC som inte kunde hantera detta korrekt som källa. Först la jag inte märke till när det hackade, men när jag lärt mig vad jag skulle titta efter så störde det mig mer och mer. En scen där jag tycker att det är rätt tydligt är i början av Avatar, när man ser rymdskeppen utifrån. Det är ofta i den typen av scener, med långsamma panoreringar över stora områden, som det är lättast att se.

Jag skaffade en Dune HD Max för att spela film, den hanterar detta korrekt. Den är dock inte bra till så mycket annat, så det har jag kvar min HTPC till.

Redigerat av Erik_N, 15 February 2014 - 13:17.

Postad 15 February 2014 - 13:21

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Vilken tur att man inte bryr sig :)

Postad 15 February 2014 - 13:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

allt handlar om hur känslig man är kollar man på en 50" är juddret svårare att se men rätt tydligt på en 100" kolla på en lång panorering svårt att missa. Samma sak med kvalitén den kommer inte upp i blu Ray kvalitet men det är ju i stort sett omöjligt med den hårda komprimeringen Netflix utsätter dem för, men klart jämförtbart med nedladdat material i mkv format.

Håller med dig. I panoreringar får jag också typ "artefakter" i panoreringar som släpar efter typ kroppar osv som rör sig sidleds. Netflix i HD på ATV3 är helt ok men det går inte att jämföra med Blu-Ray.

Postad 15 February 2014 - 13:46

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 1

Samma sak med kvalitén den kommer inte upp i blu Ray kvalitet men det är ju i stort sett omöjligt med den hårda komprimeringen Netflix utsätter dem för

Netflix i HD på ATV3 är helt ok men det går inte att jämföra med Blu-Ray.

Precis, skönt att några fler är kräsna och tycker som jag. Netflix sk Super HD är ok men går absolut inte att jämföra med t ex Bluray.

/Fredrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.