Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

2043 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2017 - 16:34

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

https://www.kjell.co...it-100-m-p69247
​denna kabel kan vara aktuell, och kostar som minst 4.99 kr per meter.

kablarna skulle vara anslutna via bananer, det är lättast att göra byten. utrustningen är just nu brittiskt förstärkeri. gold note och spendor är märken som han som har butiken har. Han har dock lagt ner sin butik och har bara en semibutik i en källare idag. skulle testet vara aktuellt så kan jag ta reda på vad han kan ha hemma.

ljudet är inga problem, så länge ljudet är inställd på samma nivå konstant så är det inget märkligt med det. det krävs dock att nivån ska vara samma under hela testet.

för att klara av testet med en signifikansmarginal på minst 95% (vilket är detsamma som används för JRFs million dollar challenge) så behöver du göra två lyssningsserier på exempelvis 13 lyssningar. i detta så är ett fel tillåtet. därefter gör ett exakt likadant förvarande. med detta så kommer du statistiskt att chansa rätt under 5% av gångerna, dvs en på 20. därför görs alltid en kontroll där samma egenskap mäts. om även den passeras så blir chansen för ett slumpartat fel så liten så att den anses vara förkastlig. skulle du klara båda trialsen så är du godkänd och vinner utmaningen. skulle du inte klara trialsen så är du underkänd och förlorar utmaningen. på nästa sida så finns en länk till faktiskt med det statistiska och hur ett förfarande skulle se ut.

metoden är följande: för båda trialsen så är kablarna redan slumpade i vilken ordning de ska komma. den som kopplar om (han som äger utrustningen) kommer att följa den listan. detta försäkrar att det inte förekommer något fusk från vår sida. sen jämförs dina siffror med de siffror som varit nedskrivna och därefter ser vi resultaten.

om det är intressant så hade jag kunnat höra av mig till honom och se när det kan bli aktuellt för honom att ordna med lokalen. dock så är det betydligt svårare att hitta tider nu eftersom han som sagt har lagt ner sin butik idag (tidigare LYD i Umeå). men finns seriöst intresse så kommer något att kunna samordnas.

vilken summa vill du slå vad om? 

Kan man inte inkludera en vanlig billig strömkabel istället?  

Postad 28 April 2017 - 16:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Kan man inte inkludera en vanlig billig strömkabel istället?

Tanken med testet är att bredden inte ska vara en begränsande faktor, därav tanken på att ha 2.5mm :)

Postad 02 May 2017 - 02:13

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

3m lång kabel på 2,5 mm2 area, vilken alltså delas på hälften och skruvas fast i förstärkaren är budet då?

Synd att du inte var helt tydlig med arean då min favoritkabel ligger på ungefär 2,12 mm2. Tyckte mig också kunna läsa tidigare i denna diskussion att testet kunde utföras i en känd rigg med känd akustik, särskilt om man inte kan ges möjlighet att provlyssna båda kablar i testriggen eller utföra testet som off-set stereo, dvs med olika kablar till höger och vänster. Skulle jag råka bränna första lyssningen är min marginal helt borta och det är som bekant lättare att göra misstag under press även om man annars hade hört en tydlig skillnad. 

För saken är den att högtalarkablar... reagerar olika i olika riggar, bl.a. utifrån hur mycket ström som förstärkaren ger, vilken impedanskurva högtalarna har, osv. Vissa riggar låter snabbt S-iga med de enklaste kablarna, så det handlar nog mycket om hur förbättringen i respons träffar elementen i aktuell högtalare - rent tekniskt hade det gått att medvetet välja rigg och andra omständigheter där kabel X presterar sämre eller i vart fall att prestandaförändringen blir mindre påtaglig. 

Postad 02 May 2017 - 04:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3
Känns som att nångon börjar få kalla fötter, inte helt oväntat... ;)

Postad 02 May 2017 - 06:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

3m lång kabel på 2,5 mm2 area, vilken alltså delas på hälften och skruvas fast i förstärkaren är budet då?

Synd att du inte var helt tydlig med arean då min favoritkabel ligger på ungefär 2,12 mm2.

Så du menar att pga diameterskillnaden så är det risk att du inte kan skilja på kablarna?

Postad 02 May 2017 - 08:27

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Kan ni som påstår er ha så dålig hörsel (eller inblick) i att olika kablar inte låter olika bevisa det på något vis?

Hade varit väldigt kul att få se era belägg för era felaktiga påståenden och generaliseringar.

Jag tror att de allra flesta är medvetna om att kablar kan ha både en väldigt stor inverkan, och även en väldigt liten inverkan, beroende på modeller och rigg som används.

Känns som att nångon börjar få kalla fötter, inte helt oväntat... ;)

Forumets lilla retsticka?

Försök istället att ha en lite trevligare ton mot andra medlemmar? Det blir så mycket trevligare då  :)

Postad 02 May 2017 - 08:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 4

Kan ni som påstår er ha så dålig hörsel (eller inblick) i att olika kablar inte låter olika bevisa det på något vis?

Jag kan ju göra testet och misslyckas men det känns väldigt korkat att förlora pengar på nåt jag vet jag inte klarar. :D Däremot ligger bevisbördan på dom som säger att dom hör skillnad.

Postad 02 May 2017 - 09:55

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 3

Hade varit väldigt kul att få se era belägg för era felaktiga påståenden och generaliseringar.

Jag tror att de allra flesta är medvetna om att kablar kan ha både en väldigt stor inverkan, och även en väldigt liten inverkan, beroende på modeller och rigg som används.

Forumets lilla retsticka?

Försök istället att ha en lite trevligare ton mot andra medlemmar? Det blir så mycket trevligare då :)

Varför gör du inte testet då?

Då slipper du ju spara och vänta tills du kan köpa center och sub till ditt system!

Känns ju som givet........eller?

Postad 02 May 2017 - 10:08

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 2

Det är jäkligt svårt att bevisa ett negativ om ej det negativa går att bevisa att det existerar. Det är just det som är grejen. Vi kan ta ett exempel bortom kablar.

Du påstår att du kan prata med de döda.

Jag säger att de inte kan det, hur många gånger måste träffas och du misslyckas innan du anser det bevisat och även äfter det så finns det ju fortfarande kvar att du inte kunde det just idag. Även efter 20 gången så finns fortfarande chansen att just vid dessa tidpunkter kunde du ej göra det. De döda kanske inte vill prata med dig när jag är med? De döda kanske var trötta idag? Du kanske kände extra press med mig närvarande? Finns så många variabler för den påstående sidan att luta sig emot. Jag menar, kyrkor finns ju fortfarande kvar i det morderna samhället. Folk spenderar pengar på spåtanter. 

Katter kan flyga!

Jag slänger ut 20 katter från mitt tak, räcker det som bevis? Nej, det kan ju fortfarande finnas omständigheter som gör att just idag kan de ej det.

Så denna diskusion kommer att finnas ändå till någon bevisar att de faktiskt KAN höra skillnaden. När första katten flyger iväg så är det bevisat, svart på vitt att de kan flyga.

Postad 02 May 2017 - 10:29

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Hahahaha  :D

Vi som redan är bevisade har dock inte det behovet, som ni verkar dras med.

Och saken är ju den att det här "testet" ni förespråkar är befängt, skulle man detektera skillnader på kablar så får man göra det i sitt egna rum och system.

Förstår ni inte det själva? Eller är det bara erat behov av att föra eran felaktiga talan om kablars icke-påverkan som tar över, jämfört mot hur det faktiskt fungerar på riktigt?

Den dagen ni kommer till insikt är det nog redan försent.

Varför gör du inte testet då?

Då slipper du ju spara och vänta tills du kan köpa center och sub till ditt system!

Känns ju som givet........eller?

Det "testet" är bara en amatörs påhitt, och är helt befängt.

PS. Dom pengarna räcker inte  ;)

Postad 02 May 2017 - 10:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Och saken är ju den att det här "testet" ni förespråkar är befängt, skulle man detektera skillnader på kablar så får man göra det i sitt egna rum och system.

Du får göra testet hemma hos dig om du vill enligt testreglerna.

Postad 02 May 2017 - 10:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Du får göra testet hemma hos dig om du vill enligt testreglerna.

Ja, och det har jag redan gjort flertalet gånger under årens lopp, både med bekanta, vänner, och butiksägare.

Resultatet har visat sig ligga på över 80% träffsäkerhet.

Att bjuda hem personer man verkligen inte går ihop med, till sina barn och familj är totalt ointressant för mig för tillfället, speciellt när man redan gjort det så många gånger. Och det är en väldigt lång process som tar tid och ork.

Kanske att jag bjuder hem utvalda personer när tid finns, och familjen är bortrest, för att lägga vantarna på just pengarna, vi får se i höst.

Postad 02 May 2017 - 10:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 3

Ja, och det har jag redan gjort flertalet gånger under årens lopp, både med bekanta, vänner, och butiksägare.

Då borde detta ämne om kablar vara ointressant för dig då?

Postad 02 May 2017 - 10:55

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Då borde detta ämne om kablar vara ointressant för dig då?

Ja.

Förutom det faktum att ett antal personer (icke troende) slänger sig med felaktig information och påståenden.

Postad 02 May 2017 - 11:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 3

Ja.

Förutom det faktum att ett antal personer (icke troende) slänger sig med felaktig information och påståenden.

Ja, och så kommer det att vara ända tills nån bevisar motsatsen.

Postad 02 May 2017 - 11:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Hahahaha  :D
Det "testet" är bara en amatörs påhitt, och är helt befängt.

Dum fråga kanske men vad är det som skiljer ditt test kontra detta? :)

Postad 02 May 2017 - 11:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Det förstår du väl, han är inte amatör.
:D

Postad 02 May 2017 - 11:20

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja, att testa hemmavid i sin egna rigg och rum, med kablar som låter olika, är det som gäller.

Om amatörens test vidhåller samma tillvägagångssätt så är testet godkänt från mitt håll. 

Det förstår du väl, han är inte amatör.
:D

Nu när solen är framme, så kan sådana som dig faktiskt gå ner och sätta sig i sandlådan en stund  :lol:

Postad 02 May 2017 - 11:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Ja, att testa hemmavid i sin egna rigg och rum, med kablar som låter olika, är det som gäller.

Vilka kablar låter olika då? Vilken är din favoritkabel?

Postad 02 May 2017 - 11:22

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Kommer ältandet vara viktigare än poängen fom nu?...

Alltså, hur många vill fortsatt älta vidare nu?

Postad 02 May 2017 - 11:25

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Vilka kablar låter olika då? Vilken är din favoritkabel?

Vilka bilar klarar hastigheten 80km/h?

Jag har ingen defenitiv "favoritkabel", utan det är en matchningsfråga gentemot den aktuella riggen.

Postad 02 May 2017 - 11:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Vilka bilar klarar hastigheten 80km/h?

Jag har ingen defenitiv "favoritkabel", utan det är en matchningsfråga gentemot den aktuella riggen.

Vilka kablar lät olika i de tester som du gjort ?

Postad 02 May 2017 - 11:32

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Vilka kablar lät olika i de tester som du gjort ?

Alla.

Supra

AQ

Transparent

Chord

I olika prisnivåer och konstruktioner.

Mellan vissa kablar kan såklart skillnaden vara försumbar.

Mycket handlar om övrig kringutrustning.

Postad 02 May 2017 - 11:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nu måste jag tillbaka till arbetet, vidare diskussion hinns inte med.

Jag är faktiskt i full färd med byggnationen av den nya Biografen/salongerna i en viss liten stad.

Postad 02 May 2017 - 12:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag skrev för två år sen att ingen kommer att ställa upp på testet. Hur länge kommer jag att ha rätt?

Postad 02 May 2017 - 12:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Tanken med testet är att bredden inte ska vara en begränsande faktor, därav tanken på att ha 2.5mm :)

Personligen skulle jag nog tillåtit hans 2.12mm2 så länge den inte är tokkonstig på något annat sätt. Så länge vi inte pratar mer än några meters längd finns det inte en chans att den differensen kommer påverka hörbart.

Har vi inte haft den här diskussionen tidigare? Det du vill är helt enkelt oventenskapligt. Men bevisar inte ett negativ. Ni har all bevisbörda och kan enkelt bevisa vad ni påstår. Trots det väntar vi andra tålmodigt på att någon faktiskt ska göra det.

PS. Dom pengarna räcker inte  ;)

Då är det ju bara att håva in Randys miljon (dollar) då. Det har ingen heller gjort.

Postad 02 May 2017 - 13:23

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag nog tillåtit hans 2.12mm2 så länge den inte är tokkonstig på något annat sätt. Så länge vi inte pratar mer än några meters längd finns det inte en chans att den differensen kommer påverka hörbart.

Har vi inte haft den här diskussionen tidigare? Det du vill är helt enkelt oventenskapligt. Men bevisar inte ett negativ. Ni har all bevisbörda och kan enkelt bevisa vad ni påstår. Trots det väntar vi andra tålmodigt på att någon faktiskt ska göra det.

Då är det ju bara att håva in Randys miljon (dollar) då. Det har ingen heller gjort.

Randys test är verkligen befängt, riggat för att man inte ska höra skillnad... Gamla nyheter, kom med något nytt! Och som fungerar i verkligheten

När jag får tid ska jag se om vi inte ska ha ett test hos mig, ska samtidigt ta och prata vett med vissa forumödlor härifrån!

Och för dom 30tkr ska jag sedan köpa ny (större 4K) TV för  B)

Postad 02 May 2017 - 13:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Randys test är verkligen befängt, riggat för att man inte ska höra skillnad...

Verkligen? Hur då?

Redigerat av Buddypresley, 02 May 2017 - 13:29.

Postad 02 May 2017 - 13:36

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Verkligen? Hur då?

Har du inte ens själv läst igenom testet och dess regler? 

Om inte, gör det då.

Postad 02 May 2017 - 13:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Har du inte ens själv läst igenom testet och dess regler? 

Om inte, gör det då.

Jag frågar vad du tycker är befängt.

Postad 02 May 2017 - 14:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Jag frågar vad du tycker är befängt.

Det kommer su aldrig få veta, för han vet själv inte. Förlåt, bevisbördan ligger inte på honom menade jag...

Postad 02 May 2017 - 14:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Skaffa er ett jobb ni två?

Postad 02 May 2017 - 14:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Det kommer su aldrig få veta, för han vet själv inte.

Ja, och är man påläst så skriver man Randi och inte Randy ;)

Postad 02 May 2017 - 14:44

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Vad konstruktiv du är  :lol:

Det kommer su aldrig få veta, för han vet själv inte. Förlåt, bevisbördan ligger inte på honom menade jag...

Ja, och är man påläst så skriver man Randi och inte Ra

Jasså, så du är påläst i fallet ändå menar du?

Många "gäster" och EKK:are här i tråden eller?  :lol:

Redigerat av Synthesis, 02 May 2017 - 14:47.

Postad 02 May 2017 - 14:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på vad du har mot Randys test. Jag kan inte påstå att jag läst några egentliga regler annat än för det specifika testet med Pear cables (de som backade ur) och det var ett par år sedan nu så jag minns inte detaljerna.

Randys utmaning är ju egentligen inte specifik för kablar utan samlar ju alla pseudovetenskaper så som vattenletning med slagruta, telepati etc. så de exakta reglerna gissar jag görs upp per test. Men har jag missat något så får du gärna upplysa mig.

Postad 02 May 2017 - 14:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Många "gäster" och EKK:are här i tråden eller?  :lol:

Det går bra med trådgalgar också. Ursäkta, nu har jag inte tid längre, skall ha telefonkonferens med NASA angående deras nya projekt.

Postad 02 May 2017 - 14:55

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Nivå

Jag är också nyfiken på vad du har mot Randys test. Jag kan inte påstå att jag läst några egentliga regler annat än för det specifika testet med Pear cables (de som backade ur) och det var ett par år sedan nu så jag minns inte detaljerna.

Randys utmaning är ju egentligen inte specifik för kablar utan samlar ju alla pseudovetenskaper så som vattenletning med slagruta, telepati etc. så de exakta reglerna gissar jag görs upp per test. Men har jag missat något så får du gärna upplysa mig.

Ta du och läs kabeltestens specifika regler, så får du själv reda på det som du själv debatterar om  ;)

Lite enklare om frågeställaren själv vet vad det är han ordar om.

Sen när du gjort det, så kan jag svara på frågor, om du har några.

Redigerat av frollic, 02 May 2017 - 17:20.

Postad 02 May 2017 - 15:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ta du och läs kabeltestens specifika regler, så får du själv reda på det som du själv debatterar om  ;)

Fast jag påstår ju att det inte finns några specifika regler för Randys kabeltest. De enda jag läst var specifikt för Pear cables test och de är inte rakt av applicerbara på andra tester. Vill du anta hans utmaning så har iaf jag uppfattat det så som att ni kommer överens om premisserna för just ert test.

Du säger att du har något mot hur hans kabeltest är utformat så jag ber dig tala om exakt vad det är. Kan du länka till de regler du pratar om?

Postad 02 May 2017 - 15:24

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Fast jag påstår ju att det inte finns några specifika regler för Randys kabeltest. De enda jag läst var specifikt för Pear cables test och de är inte rakt av applicerbara på andra tester. Vill du anta hans utmaning så har iaf jag uppfattat det så som att ni kommer överens om premisserna för just ert test.

Du säger att du har något mot hur hans kabeltest är utformat så jag ber dig tala om exakt vad det är. Kan du länka till de regler du pratar om?

Du får lov att leta och läsa själv vid intresse. Det har du väl tid till.

Postad 02 May 2017 - 15:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Du får lov att leta och läsa själv vid intresse. Det har du väl tid till.

Varför kan du aldrig svara på en direkt fråga? Du är så sjukt slingrig.

Jag säger ju att jag inte tror att det finns några generella regler skrivna av Randi angående kabeltestet, så VAD ska jag läsa tycker du? Det är DU som hävdar att hans regler är "riggat för att man inte ska höra skillnad" så då är det väl ändå du som är så god och länkar till dessa regler. Eller?

Postad 02 May 2017 - 15:33

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Men hallå, läs själv om du är så intresserad.

Eller tror du att folk ska göra arbetet åt dig!?

Postad 02 May 2017 - 15:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 6

Men ge dig nu. Jag förväntar mig att du iaf kan backa upp dina EGNA påståenden. Är det för mycket begärt?

Men då kan vi bortse från ditt inlägg i den debatten då? Det fanns ingen substans i vad du skrev utan det var bara något du hittat på?

Postad 02 May 2017 - 16:51

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Om det är någon som ska ge sig är det du, istället för att sitta här och gnälla och ödsla tid, så hade du ju kunnat ta reda på sakerna du undrar över. Det är ju faktiskt du som vill veta, ja läs då för fanken, tro inte att folk är intresserade utav att hjälpa ett sådant blindstyre som dig.

Jag bortser från samtliga dina inlägg i ämnet, då det bara är en massa tjafs, du är totalt oförmögen i mina ögon, och visar återigen hur ofantligt besatt du är av själva tjafset. Du är inte för fem öre kapabel att föra en normal konversation.

Sen att man vet att både du och din svans vet precis allt om detta testet (men spelar ovetandes) är högst komiskt, och ett bevis på det jag ovan påstår.

Postad 02 May 2017 - 17:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 8

Jag begriper mig verkligen inte på dig. Du påstår något men anser inte att det är din sak att backa upp det? Det hade varit synnerligen lätt för dig att bara posta en länk till det du hävdar. Men nej då, du tycker att JAG ska leta upp källan till DITT påstående? 

Jag försöker en gång till: Jag tror personligen inte ens att det finns några specifika regler för Randis utmaning eftersom den är väldigt generell (gäller inte bara kablar). Jag tror att reglerna sätts upp mellan Randi och personen som antagit utmaningen. Jag HAR sökt och hittar inte något som tyder på något annat.

Så återigen, var hittar du denna information, och vad i den är det som du tycker är "riggat för att man inte ska höra skillnad"?

I övrigt vill jag bara påpeka att du ofta hänvisar till att folk har dålig attityd etc. Du tror inte att problemet ligger hos dig? Du verkar ju stöta på sådana personer hela tiden och det finns ju ett talesätt för det  ;)

Postad 02 May 2017 - 17:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

För att återgå till topic igen så tycker jag att det vore synd om testet nu inte blir av när det iaf är en person som är i närheten av att ställa upp. Kan vi inte gemensamt försöka hitta ett sätt att ställa upp reglerna på ett sätt som både Zartok och Joey kan ställa upp på.

Exempelvis så borde väl 2.12mm2 vara tillräckligt tjockt för att vara ok vi de längder vi pratar om här.

Provlyssning på hela systemet ett antal ggr innan själva testet startar borde ju också vara helt ok.

Och så försöker vi låta bli raljeringarna över eventuella tvekningar för det tror jag inte ökar chanserna för att något blir av. ok?

Postad 02 May 2017 - 18:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 1
I värsta fall kan ni inte testa utan att slå vad?? Det intressanta (för mig iaf) är resultatet inte att någon skall ha rätt eller sättas dit. Om man skall ha en chans borde det testas i ett rum med utrustning mad har lyssnat på en längre tid.

Postad 02 May 2017 - 18:12

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag begriper mig verkligen inte på dig. Du påstår något men anser inte att det är din sak att backa upp det? Det hade varit synnerligen lätt för dig att bara posta en länk till det du hävdar. Men nej då, du tycker att JAG ska leta upp källan till DITT påstående? 

Jag försöker en gång till: Jag tror personligen inte ens att det finns några specifika regler för Randis utmaning eftersom den är väldigt generell (gäller inte bara kablar). Jag tror att reglerna sätts upp mellan Randi och personen som antagit utmaningen. Jag HAR sökt och hittar inte något som tyder på något annat.

Så återigen, var hittar du denna information, och vad i den är det som du tycker är "riggat för att man inte ska höra skillnad"?

I övrigt vill jag bara påpeka att du ofta hänvisar till att folk har dålig attityd etc. Du tror inte att problemet ligger hos dig? Du verkar ju stöta på sådana personer hela tiden och det finns ju ett talesätt för det  ;)

Som sagt, informationen finns på nätet om du vill läsa. (Precis så som vi andra fått göra)

Åter till topic nu ja  :)

Och det med attityd, det beror ju på vem du frågar. Tex: fråga mig vad jag anser om din attityd.

...Topic!

Postad 02 May 2017 - 18:17

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

I värsta fall kan ni inte testa utan att slå vad?? Det intressanta (för mig iaf) är resultatet inte att någon skall ha rätt eller sättas dit. Om man skall ha en chans borde det testas i ett rum med utrustning mad har lyssnat på en längre tid.

En fråga till dig och övriga skeptiker: har ni aldrig själva testat och jämfört olika kablar iom eran hobby under åren?

Och då menar jag inte en 1.5mm2 kopparkabel från Jula mot en 2.5mm2 från Media Markt... Utan två verkligt olika kablar i konstruktion, material, i den lite högre skolan.

Postad 02 May 2017 - 18:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 4

En fråga till dig och övriga skeptiker: har ni aldrig själva testat och jämfört olika kablar iom eran hobby under åren?

Och då menar jag inte en 1.5mm2 kopparkabel från Jula mot en 2.5mm2 från Media Markt... Utan två verkligt olika kablar i konstruktion, material, i den lite högre skolan.

Det är bara att söka, har skrivits många gånger. Svaret finns bl.a här.

Postad 02 May 2017 - 19:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag har inte sagt något om detta. Varför dra slutsatser. Jag har ingen speciell åsikt i saken eftersom jag inte undersökt det tillräckligt. De gånger jag testat var länge sedan och då var det Van den Hul vs Qed vs audioquest. Kommer inte ihåg exakt vad min slutsats var men är ganska säker på att jag upplevde en skillnad DÅ.

Nu vet jag inte eftersom jag inte testat på typ 10 år. Det jag däremot har testat är olika RCA-kablar och där är det utan tvekan skillnad. Gjorde tom mätningar för att se hur det såg ut. Det var mätbara skillnader. Jag är väl lite av tron att mellan två välbyggda kablar är det knappt hörbar skillnad MEN att många kablar tyvärr är skit som inte kan användas. Vissa billiga kablar är bra vissa är skit. Samma med dyra kablar. Har testat flera dyra HDMI/RCA som är skräp. Byggde egna RCA till slut för jag blev så trött på det. Och de är jag fortfarande nöjd med.

Men högtalarkabel har jag inte undersökt mer än några gånger 10 år sedan. De kablar jag änvänder nu följer speccen som högtalartillverkaren har angett är optimalt för mina högtalare. Någon annan kabel har jag inte råd med ändå eftersom jag behöver 8,6 meter till varje högtalare där fram. Jag har mycket svagare länk än kabeln. Det är 4x1,5mm2 per högtalare korskopplat så det finns bra med bandbredd i den kabeln. Det är även solida ledare rakt igenom till alla högtalare så ingen idé att undersöka detta för min del.

Men jag är ändå nyfiken på ifall någon klarar testet.

Redigerat av philipbtz, 02 May 2017 - 19:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.