Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 01 February 2021 - 14:55

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Bekant blev sjuk för två veckor sen, symtom på Covid och testade sig - negativt.
Fru och döttrar blev sjuka en vecka senare, alla testar sig men visas negativt förutom yngsta barnet (5år) som har covid.
Snacka om total förvirring.

Postad 01 February 2021 - 16:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Att överreagera och i sin tur agera extra säkert i samband med smittsamma sjukdomar är sunt tycker jag.

Fast ska man alltid resonera så slutar det med att man aldrig lämnar hemmet och bara tänker yolo. Någon form av rimlighet måste man ha.

Jag ser absolut inget konstigt med att man har ett barnkalas inomhus i dessa tider, för kan man inte ha det så kan man antagligen inte ens ha öppna skolor. Dock bör man naturligtvis begränsa inbjudningarna till de barn som vanligtvis har kontakt.

Postad 01 February 2021 - 16:53

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Fast ska man alltid resonera så slutar det med att man aldrig lämnar hemmet och bara tänker yolo. 

Tänk vad olika definition av yolo man kan ha.

Postad 01 February 2021 - 17:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Vilken ålder och antal rör det sig om?
Mina ungar (fyller 6 och 8 iår) är ju nära andra ungar hela dagarna i skolan/fritids/dagis så det hade varit ologiskt att inte låta dem gå på kalas, egentligen.
Men jag kan tycka att det ska vara ett måttligt antal iaf (max 8, helst färre, inkl vuxna kan väl vara lämpligt). För att dra gräns nånstans.

De är 6-8, vet ej exakt hur många som blev bjudna.
Rätt intressant att man tycker det är ok att barn och deras föräldrar (vilka man aldrig ungås med) ska kunna träffas inomhus på barnkalas, men att man tom ska begränsa att umgås med nära anhöriga som man inte träffar ofta.

Jag anser det orimligt att hålla barnkalas inomhus, oavsett hur många eller få. Sjukt trist för barnen, men folk vill uppenbarligen inte bromsa smittan.

Märks iofs tydlig i kollektivtrafiken där mindre än 50% använder munskydd...

Ok, så inte bara klasskamrater. Då hade jag varit försiktig, speciellt med tanke på att de ska vara inomhus. 
Framförallt undrar man ju vad de föräldrarna tänker på när de ens skapar en sådan inbjudan, kanske ska du prata med dem?

De tyckte inte det var ett bekymmer iom att de träffas i skolan. De tyckte att jag borde tagga ner :D

Postad 01 February 2021 - 18:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Föräldrar träffar väl varandra när de lämnar och hämtar barn på skolan? Vad vore annorlunda på ett barnkalas?

Postad 01 February 2021 - 18:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Tänk vad olika definition av yolo man kan ha.

Verkligen. 😀

Postad 01 February 2021 - 18:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Att överreagera och i sin tur agera extra säkert i samband med smittsamma sjukdomar är sunt tycker jag.

Säger inte ordet "överreagera" att det är en överdrift d v s omotiverat. Precis som "underreagera" är det omvända.

Jag tycker inte man skall förväxla det med försiktighetsprincipen.

Postad 01 February 2021 - 18:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Föräldrar träffar väl varandra när de lämnar och hämtar barn på skolan? Vad vore annorlunda på ett barnkalas?

Den som hämtar/lämnar, oavsett förälder/syskon/granne/whatever, får inte komma in i skolan (inte ens hallen). Man ska ringa ett nummer så öppnar en lärare/pedagog.

Så nej, föräldrar ”träffas” inte.

Men det låter ju på vissa här som att vi kan gå tillbaka till det normala nu?

Postad 01 February 2021 - 19:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 1
Barn i skolåldern ska träffas och umgås, det är sunt tycker jag. Å andra sidan tycker jag att vi har överreagerat generellt när det gäller tex. inskränkningar på barns möjligheter att tex. idrotta men som tur är så har man ju infört lättnader när det gäller just barn i skolålder. Social samvaro är viktigt och speciellt för barn, att skola/barnomsorg inte stängt igen är verkligen ett stort plus.

Postad 01 February 2021 - 20:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Om föräldrarna dessutom är vana vid att lämna och hämta barn på skolan utan att träffa andra vuxna, så bör det ju fungera på samma sätt vid ett barnkalas. Dock har jag full förståelse för att man blir aktsam gällande hur många som är bjudna.

Postad 01 February 2021 - 20:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2
Håller med i det du skriver Lobo, men det betyder i mina ögon inte att man håller barnkalas som om inget hänt/händer kring oss. Då kan vi lika gärna hålla pubar öppna och sitta hålla middagar igen med släkt och vänner.

Postad 01 February 2021 - 21:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Bättre med en trist hemmakväll än en bal på slottet. 

Postad 02 February 2021 - 02:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Bättre en svordom på tungan än en dödsdom i lungan.

Postad 02 February 2021 - 07:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Träffas? Ja. Inomhus? Nej. Däremot utomhus på långt avstånd.

Postad 02 February 2021 - 10:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

De är 6-8, vet ej exakt hur många som blev bjudna.
Rätt intressant att man tycker det är ok att barn och deras föräldrar (vilka man aldrig ungås med) ska kunna träffas inomhus på barnkalas, men att man tom ska begränsa att umgås med nära anhöriga som man inte träffar ofta.

Är väl ingen som har sagt att vuxna (andra än de som som håller i kalaset) ska vara med?

Vad är det som är så intressant? Förstår du inte skillnaden mellan "barn som träffas varje dag" och "vuxna som aldrig annars träffas"?

Tydligen inte...

Då kan vi lika gärna hålla pubar öppna och sitta hålla middagar igen med släkt och vänner.

Det är ju inte ens i närheten av att vara samma sak.

Jag anser det orimligt att hålla barnkalas inomhus, oavsett hur många eller få. Sjukt trist för barnen, men folk vill uppenbarligen inte bromsa smittan.

Man bromsar inte smittan genom att förhindra att barn, som ändå umgås med varandra inomhus hela dagarna, inte träffar varandra.

Redigerat av pacman, 02 February 2021 - 10:20.

Postad 02 February 2021 - 11:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Är väl ingen som har sagt att vuxna (andra än de som som håller i kalaset) ska vara med?
Vad är det som är så intressant? Förstår du inte skillnaden mellan "barn som träffas varje dag" och "vuxna som aldrig annars träffas"?

Tydligen inte...

Det är ju inte ens i närheten av att vara samma sak.

Man bromsar inte smittan genom att förhindra att barn, som ändå umgås med varandra inomhus hela dagarna, inte träffar varandra.

Tydligen har du inte läst vad jag skrivit...

Postad 02 February 2021 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jodå.

Postad 02 February 2021 - 16:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Vad har han missat då?

Postad 02 February 2021 - 16:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Jodå.

Jag skrev att även föräldrar fick komma.
Behöver de? Självfallet inte. Men varför ens bjuda in dem och varför hålla det inomhus?

Med tanke på att testerna inte är fullt pålitliga och att man kan bära på smitta utan att visa symtom så anser jag det högst olämpligt att man bjuder in till ”fest” och kafferep (framförallt människor man aldrig umgås med).

Ska barnen ha kalas, håll det utomhus på en lekplats/pulkabacke. Då kan man iaf hålla avstånd och barnen kan leka bäst de vill.

Tummar man på det ena så kommer man tumma på det andra och då kan vi skita i allt vad försiktighetsåtgärder heter.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 02 February 2021 - 16:53.

Postad 02 February 2021 - 18:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag skrev att även föräldrar fick komma.
Behöver de? Självfallet inte. Men varför ens bjuda in dem och varför hålla det inomhus?

Med tanke på att testerna inte är fullt pålitliga och att man kan bära på smitta utan att visa symtom så anser jag det högst olämpligt att man bjuder in till ”fest” och kafferep (framförallt människor man aldrig umgås med).

Ska barnen ha kalas, håll det utomhus på en lekplats/pulkabacke. Då kan man iaf hålla avstånd och barnen kan leka bäst de vill.

Du skrev "bjudit hem barn i 3h".

Hade du skrivit "barn med föräldrar" så hade förstås läget varit helt annat.

Tummar man på det ena så kommer man tumma på det andra och då kan vi skita i allt vad försiktighetsåtgärder heter.

Tänker du alltid så? T.ex, så bara för att man kör bil lite över hastighetsgränserna ibland så kan man skita i allt vad trafikregler och vett heter? "Körde 110 på 100 väg igår, idag ska jag allt köra på fel sida av motorvägen hela dan" :D

Postad 02 February 2021 - 19:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Du skrev "bjudit hem barn i 3h".
Hade du skrivit "barn med föräldrar" så hade förstås läget varit helt annat.
Tänker du alltid så? T.ex, så bara för att man kör bil lite över hastighetsgränserna ibland så kan man skita i allt vad trafikregler och vett heter? "Körde 110 på 100 väg igår, idag ska jag allt köra på fel sida av motorvägen hela dan" :D

Ser nu att det inte var så tydligt som jag fick för mig att jag skrev
”Rätt intressant att man tycker det är ok att barn och deras föräldrar (vilka man aldrig ungås med) ska kunna träffas inomhus på barnkalas”
Ber om utsäkt för det. Inbjudan var att man som förälder gärna fick stanna kvar.

Och jag tycker att jämförelsen mellan att negligera pandemi/smittorisker med fortkörning/köra på fel sida haltar rätt duktigt.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 02 February 2021 - 19:30.

Postad 02 February 2021 - 21:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja att inkludera föräldrar är förstås hål i huvudet. Det är inte utan att man undrar hur de hanterat sina relationer iövrigt, ja. Är dumheten konsekvent eller slumpvis, typ.

Postad 02 February 2021 - 22:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Just barnkalas får mig att tänka på en kul sak jag såg för någon månad sedan.

Jag bor i en brf och husen ligger så att dom avgränsar tre sidor på en rektangulär gård. På gården finns några små gräsmattor, lite planteringar och utemöbler samt en grillplats.

När jag kom hem så höll en av mina grannar på att duka vid ett av borden, en mulen novemberlördag. Hon sa något om coronaanpassat barnkalas :) .

När jag tittade ut senare såg jag ett gäng ungar runt bordet, som stod i området mitt på gården, och föräldrar utspridda på gången utefter husets fasader. Det var rejäla avstånd och inte optimalt väder. Men ungarna verkade ha kul.

Postad 05 February 2021 - 11:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jaha, vaccineringen ser ut att dröja längre än man trott

Postad 05 February 2021 - 13:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Frugan får sin första dos, typ nu. Tycks rätt väldigt vanligt att man blir lite risig efteråt så tipset är väl att inte boka in nått livsavgörande dagen/dagarna efter vaccination.

Största hindret är alla idioter som fått för sig att de minsann inte ska vaccinera sig.

Redigerat av pacman, 05 February 2021 - 13:33.

Postad 05 February 2021 - 13:50

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 1

Nu är inte min mening att trolla eller motsvr, min inställning är att vaccin är bra [inte bara Covid-19 utan allmänt]

Jag är default färgad med en skepsis mot Ryssland [och fd. Sovjetunionen] av mina politiska, etiska och moraliska skäl.

Nu till min fundering, Hur ställer ni er till att när det väl är dags för sprutorna att det som då erbjuds är det ryska vaccinet Sputnik V?

Jag föresätter att ett av EU godkänt vaccin inte skall vara bättre eller sämre än övriga när det gäller biverkningar etc. [att effektivitet graden skiljer är sekundärt då Sputnik ligger i det högre spektratt] men jag är ändå skeptiskt till Sputnik V. Jag vill inte känna mig som en alternativhöger/alternativvänster foliethatt så det är lite ångest kopplat till min skepsis om ni förstår hur jag menar och drar mig mycket för att offentligt dryfta detta.

Jag förutsätter att den testning som görs är i form av självcertifiering från medicin-bolagen, och där litar jag inte alls på ryska processen, jag känner mig nästan som en foliehatt...

Då det inte är valfritt vilket vaccin jag får så kommer jag om det ställs på spets att tacka ja till Sputnik V då att inte vaccineras inte är ett alternativ för mig, men det känns inte bra. Detta hade känns bättra om FHM/Regeringen/SKR beslöt att vi inte kommer använda Sputnik V.

Postad 05 February 2021 - 14:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Inga fara med Sputnik V. De har testat det. Navalnyj mådde bra. Efter ett tag. 

Redigerat av pacman, 05 February 2021 - 15:06.

Postad 05 February 2021 - 15:16

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Covitjok?

Postad 05 February 2021 - 15:30

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Covitjok?

Covidnok. De har väl mindre byråkrati så de har kanske hunnit testa mer än de västerländska varianterna. 

Postad 05 February 2021 - 15:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Covidnok. De har väl mindre byråkrati så de har kanske hunnit testa mer än de västerländska varianterna.

Får hoppas det. Allt vaccin är välkommet och ju högre effektivitet det har, desto bättre.

Postad 05 February 2021 - 17:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Nu är inte min mening att trolla eller motsvr, min inställning är att vaccin är bra [inte bara Covid-19 utan allmänt]

Jag är default färgad med en skepsis mot Ryssland [och fd. Sovjetunionen] av mina politiska, etiska och moraliska skäl.

Nu till min fundering, Hur ställer ni er till att när det väl är dags för sprutorna att det som då erbjuds är det ryska vaccinet Sputnik V?

Jag föresätter att ett av EU godkänt vaccin inte skall vara bättre eller sämre än övriga när det gäller biverkningar etc. [att effektivitet graden skiljer är sekundärt då Sputnik ligger i det högre spektratt] men jag är ändå skeptiskt till Sputnik V. Jag vill inte känna mig som en alternativhöger/alternativvänster foliethatt så det är lite ångest kopplat till min skepsis om ni förstår hur jag menar och drar mig mycket för att offentligt dryfta detta.

Jag förutsätter att den testning som görs är i form av självcertifiering från medicin-bolagen, och där litar jag inte alls på ryska processen, jag känner mig nästan som en foliehatt...

Då det inte är valfritt vilket vaccin jag får så kommer jag om det ställs på spets att tacka ja till Sputnik V då att inte vaccineras inte är ett alternativ för mig, men det känns inte bra. Detta hade känns bättra om FHM/Regeringen/SKR beslöt att vi inte kommer använda Sputnik V.

Jag har nog samma inställning som dig här. Jag avskyr verkligen "foliehatteri" och det kryper i mig när jag hör att folk inte ska ta det "för det har gått så fort" och liknande.

Men precis som dig så litar jag inte en millimeter på saker med ursprung i Ryssland. Så om det ska bli aktuellt för mig att ta deras sputnik så vill jag se data på att det är säkert från en annan källa än ryska tester. Annars kommer jag, som dig, ha svår beslutsångest.

Jag har en stark foliehattsradar men den plingar inte det minsta när jag läser det du skriver.

Inga fara med Sputnik V. De har testat det. Navalnyj mådde bra. Efter ett tag. 

Fördelen för de som är spruträdda är ju att det går att ta med kalsongmetoden. Alltid något :)

Postad 05 February 2021 - 17:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Vänta lite....kalsongmetoden? Det låter inte bra, men jag blir nyfiken, är det bakvägen helt enkelt eller vad?

Postad 05 February 2021 - 18:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 1

Vänta lite....kalsongmetoden? Det låter inte bra, men jag blir nyfiken, är det bakvägen helt enkelt eller vad?

Nej, jag spann vidare på Pacmans skämt om Navalnyjs förgiftning. Det kom ju fram att det inte var hans te utan hans kalsonger som var förgiftade.

Postad 05 February 2021 - 18:02

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Tycker vaccinförespråkare att all vaccinering skall vara tvingande? Om ja, inom vilka andra områden kan detta, av staten tvingande, appliceras?

Postad 05 February 2021 - 18:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Tycker vaccinförespråkare att all vaccinering skall vara tvingande? Om ja, inom vilka andra områden kan detta, av staten tvingande, appliceras?

Har inte tyckt det hittills men jag börjar vackla. En del (på tok för många) är idioter/okunniga och när det går ut över samhället måste det på något sätt åtgärdas.

Redigerat av Loco.spk, 05 February 2021 - 18:05.

Postad 05 February 2021 - 18:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag såg en diskussion på CNN för ett tag sedan. Jag tror det var precis innan dom började vaccinera i USA.

In deltagare menade att hon skulle vänta på det vaccinet som var bäst. Vad det innebär framgick inte riktigt. Den deltagande forskaren menade kort att man väljer det vaccinet som man blir erbjuden först. Läget är sådan att vi kan inte sitta och välja, ett godkänt vaccin är tillräckligt bra i detta läget.

Personligen tänker jag vaccinera mig. Jag har hittills inte hört något bra motargument som överväger risken med att få covid-19.

Dessutom, när det är dags för mig kommer det att vara väldigt väl testat :) .

Tvingande saker när det gäller sådant här är jag tveksam till. Samtidigt, om någon fattar beslut baserat ren okunskap eller "dumhet" och samtidigt utsätter andra för risker. Man kan inte acceptera det heller.

Skall man tolka frågan som att du inte tänker vaccinera dig? I så fall varför :) ?

Postad 05 February 2021 - 18:45

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Skall man tolka frågan som att du inte tänker vaccinera dig? I så fall varför :) ?

Ja, var iof inte därför jag frågade utan mest en undran hur man ställer sig till andra vaccinationer och var man ev. drar gränsen kring vad som skall vara tvingande respektive bygga på valfrihet.

För egen del ser jag absolut nada vits att vaccinera mig, finns mycket man skulle kunna göra ”just in case” men varför skulle jag?

Postad 05 February 2021 - 18:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Har inte tyckt det hittills men jag börjar vackla. En del (på tok för många) är idioter/okunniga och när det går ut över samhället måste det på något sätt åtgärdas.

Är en svår fråga, om vi skall börja ”vaccinera” alla ”idioter” så är frågan vem som avgör vem som är idioten. Vi har ju iof en historik av överförmynderi där människor tar sig rätten att bestämma av andra människor, tvångsintagning av ”sinnesslöa” och experimenterande med olika typer av behandlingar.

Postad 05 February 2021 - 18:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Ja, var iof inte därför jag frågade utan mest en undran hur man ställer sig till andra vaccinationer och var man ev. drar gränsen kring vad som skall vara tvingande respektive bygga på valfrihet.

För egen del ser jag absolut nada vits att vaccinera mig, finns mycket man skulle kunna göra ”just in case” men varför skulle jag?

Det är inte bara för ens egen skull som man vaccinerar dig, utan för andras skull. Samma grundidé som att vi nu distanserar oss, stannar hemma om vi är sjuka, bär munskydd i trånga miljöer och är extra noga med handhygien. Om vaccinen visar sig minska smittspridningen så bidrar alla till att göra det genom att vaccinera sig.

Vaccinera dig för din familj och vänners skull även om du inte gör det för din egen.

Redigerat av Zacabeb, 05 February 2021 - 18:59.

Postad 05 February 2021 - 19:09

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Och om  alla resonerar som du gör, då blir vaccinet helt verkningslöst. Låter det som en bra idé?

Postad 05 February 2021 - 19:43

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Och om alla resonerar som du gör, då blir vaccinet helt verkningslöst. Låter det som en bra idé?

Tvångsvaccinering av hela befolkningen, låter det som en värld du vill leva i? Tvångssterilisering av de staten har beslutat inte skall få fortplanta sig?

Har inget emot utan förespråkar snarare att människor i riskgrupper skall vaccinera sig, nu likväl som mot säsongsinfluensa.

Tycker du/ni på fullaste allvar att hela svenska befolkningen från nyfödd till de på livets sluttamp skall vaccinera sig?

Likt övriga influensor så drabbas de mest sårbara och det är dessa man i samhället skall vara extra rädd om givetvis, att det finns de som själva försatt sig i denna situation är beklagligt men något som jag antar beror på flera faktorer.

Det är inte bara för ens egen skull som man vaccinerar dig, utan för andras skull. Samma grundidé som att vi nu distanserar oss, stannar hemma om vi är sjuka, bär munskydd i trånga miljöer och är extra noga med handhygien. Om vaccinen visar sig minska smittspridningen så bidrar alla till att göra det genom att vaccinera sig.

Vaccinera dig för din familj och vänners skull även om du inte gör det för din egen.

Samma sak gäller ”vanlig” influensa men då är det inte en jävel som bryr sig, att det skall krävas ett läge som nu för att folk skall förmå sig att sköta vanlig basic hygien är ju bara tragiskt.

Vi har umgåtts med våra äldre och detta är något de själva har valt och velat, inte fan vill de sitta isolerade i över 1 års tid. Vi har umgåtts med nära och kära, vi har inte tvingat någon utan detta har självfallet baserats på egen fri vilja. Våra barn har självklart umgåtts med andra barn, vi rycker inte bort hela dras sociala liv.

Redigerat av lobo, 05 February 2021 - 19:46.

Postad 05 February 2021 - 19:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Tycker du/ni på fullaste allvar att hela svenska befolkningen från nyfödd till de på livets sluttamp skall vaccinera sig?

Nej, det spelar inte så stor roll att folk dör i förtid p.g.a. virus

Postad 05 February 2021 - 20:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Och om  alla resonerar som du gör, då blir vaccinet helt verkningslöst. Låter det som en bra idé?

tvång är aldrig positivt.

har själv inte bestämt än om jag ska eller inte. 

absolut inte för min egen skull i så fall.  Litar dock inte på vaccinet och dess eventuella biverkningar. 

Det skulle ju inte vara första gången ett vaccin gav allvarliga bieffekter som man inte vill ha.

Postad 05 February 2021 - 20:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Hade hoppats att du var en man som stod vid ditt ord men tydligen inte....

Att människor i U-länder dör som flugor medans resten av världen göttar sig i överflöd är väl inget som stör min gode herre. Att vi i västvärlden skall vaccineras före de som behöver det så mycket mer väl heller inget som bekommer herrn.

Återigen så ser du allt i svart eller vitt men det tyder ju på hur smal din världsbild är.

Redigerat av lobo, 05 February 2021 - 20:04.

Postad 05 February 2021 - 20:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

det finns mängder andra saker man dör i förtid av också.. ska man tvinga alla till åtgärder då också?

Folk dör som flugor i förtid av hjärt & kärlsjukdomar,,  kanske vore en bra ide om staten Tvingade alla att gå minst 10km varje dag...

Postad 05 February 2021 - 20:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

det finns mängder andra saker man dör i förtid av också.. ska man tvinga alla till åtgärder då också?

Folk dör som flugor i förtid av hjärt & kärlsjukdomar,,  kanske vore en bra ide om staten Tvingade alla att gå minst 10km varje dag...

Fetma smittar inte

Postad 05 February 2021 - 20:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Fetma smittar inte

spelar det någon roll? 

är det inte antalet döda som är det viktiga?  eller rättare sagt,, att försöka förhindra att folk dör i förtid?

Postad 05 February 2021 - 20:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

spelar det någon roll? 

är det inte antalet döda som är det viktiga?  eller rättare sagt,, att försöka förhindra att folk dör i förtid?

Om det är så att det viktiga är att inte folk dör i förtid så ska du vaccinera dig.

Postad 05 February 2021 - 20:53

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Alternativet är att inte vaccinera och så låter vi corona löpa fritt som vilken influensa som helst. Gör inga försök att ta bort farsoten som vi lyckats med div andra sjukdomar.

Postad 05 February 2021 - 21:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Om man går tillbaks till tidigare pandemier som exempelvis spanska sjukan så vidtog man väldigt likartade åtgärder som vi gör idag för att hantera den. Nu har vi en helt annan arsenal av medicinska verktyg som man bara kunde drömma om då. Det är inte något vi ska försumma.

När det gäller tvång... om det kommer till det så får man nog göra det. SARS-CoV-2 hotar vår överlevnad som art, det är inte ett läge där människor kan få tillåtas välja fritt om man vill delta i att besegra viruset. Hela situationen är fruktansvärt allvarlig, kanske det allvarligaste hotet emot mänskligheten sedan pesten.

Jag tycker att med över två miljoner döda i världen vilket nog kommer att mångdubblas, många miljontals kroniskt sjuka och allvarliga effekter på världsekonomin är vaccinvägran en form av terrorhandling.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.