Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 09 December 2016 - 07:53
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Efter onsdagens fiasko med knäböjen så har jag börjat satt av tid för strechning på kvällarna. Skulle köra vanliga knäböj men kom inte ner i djup, kändes som att hela kroppen streta emot. Ryggen åkte fram för att kompensera att benen inte ville vika ner sig. Så värmde upp i ungefär 20min utöver vanliga uppvärmningen. Samt massor av stretchövningar. Till slut så lyckades jag komma ner i rätt djup utan att paja ryggen. Har varit extremt stel sen jag var sjuk. Det mesta av stelheten känns som det sitter på baksidan av låren. Har även kännt det vid marklyften att jag inte kommer i rätt position.
Några tips på övningar man kan göra på kvällen för att öka rörligheten.
Postad 09 December 2016 - 08:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Bingo! Är 99% säker på att jag kommit på felet med min axel. Har ju problem med att axeln liksom skjuter framåt i botten i t.ex bänkpressen. Det ska tydligen bero på att skulderbladet inte ligger riktigt rätt och att övre trapezius tar över istället för nedre trapezius och serratus. När då överarmsbenet skjuter framåt (anterior humeral glide) så blir det mycket friktion där långa bicepssenan löper över axeln. Det leder till att senan blir inflammarad och svullen och det är därför jag har haft så ont och känt mig stel liksom.
Ska diskutera detta lite med min massör och fråga om hon har några tips. Hon är ju trots allt PT och kroppsbyggare själv med över tio års erfarenhet så hon kan säker ge mig några tips. Har redan några stretchingövningar jag ska använda mig av men ska kika runt efter fler. Om jag kunde köra på seriöst med detta nu i kanske en månad så hinner jag kanske komma tillbaka i någorlunda form i bänken inför serie 1 i slutet på februari.
Be henne kolla om ditt ena skulderblad har fallit ner i jämförelse med det andra. Det går att lyfta till ganska lätt faktiskt. Brukar själv ha det. Orsaken är tunga pressar
Postad 09 December 2016 - 11:43
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Be henne kolla om ditt ena skulderblad har fallit ner i jämförelse med det andra. Det går att lyfta till ganska lätt faktiskt. Brukar själv ha det. Orsaken är tunga pressar 
Tror inte att något skulderblad har trillat ner, snarare att det dras upp. Har ju väldigt överutvecklade (och överaktiverade) övre trapezius. Jag tränar dom aldrig just därför.

Så såg jag ju ut för ett halvår sedan på ~83kg kroppsvikt. Väger omkring 90-91 nu.
Jag pressar ju väldigt lite dessutom. Den enda press jag egentligen kör är ju bänk och det har jag kört extremt lite sen i våras. Tror inte att för mycket pressande är problemet.
Postad 09 December 2016 - 12:33
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Så grymt nice när man lyckats få till en lucka innan lunchen för ett träningspass när man inte hunnit med träningen på morgonkvisten som tänkt.
Fredagsfys innan fredagsmys! 
Postad 09 December 2016 - 23:36
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Efter onsdagens fiasko med knäböjen så har jag börjat satt av tid för strechning på kvällarna. Skulle köra vanliga knäböj men kom inte ner i djup, kändes som att hela kroppen streta emot. Ryggen åkte fram för att kompensera att benen inte ville vika ner sig. Så värmde upp i ungefär 20min utöver vanliga uppvärmningen. Samt massor av stretchövningar. Till slut så lyckades jag komma ner i rätt djup utan att paja ryggen. Har varit extremt stel sen jag var sjuk. Det mesta av stelheten känns som det sitter på baksidan av låren. Har även kännt det vid marklyften att jag inte kommer i rätt position.
Några tips på övningar man kan göra på kvällen för att öka rörligheten.
Styrkelabbet har en samling övningar som heter öka din rörlighet för marklyft och knäböj som är rätt bra. Man får den om man prenumererar på hans nyhetsbrev så det kanske kan vara nåt för dig
Postad 10 December 2016 - 11:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Inte för att åter igen racka på dina narcissistiska tendenser, men jag skulle definitivt inte kalla dina traps överutvecklade. Snarare normalstora om man bara tränar dom någon gång i månaden.
Utöver det så har trapsen inget att göra med när skulderbladen hoppar iväg. Eller, indirekt har den det, men inte orsak. Den ger heller inget vidare skydd mot det.
Orsaken är (källan är Thomas Stenlund, bland annat guldmedaljör i EM i styrkelyft tyngsta viktklassen och nu sjukgymnast) att man vid pressen upp kan koppla in en reflex för att räta ut armen, det gör man genom att skjuta bak huvudet i bänken man ligger på. Han berättade att även endel cp-skadade personer på så vis kan räta ut armarna, vilket inte går i vanliga fall.
Han berättade att det även kan hända när man sitter i benpress och gör samma sak, men då du kör böj mest (vilket är mycket bättre förstås) så lär det inte ha kommit därifrån.
Har du möjlighet så låt någon fota dig bakifrån när du står avslappnad, då kan det gå att se assymetrier. Dom är även väldigt lätta att dra ut
Postad 10 December 2016 - 16:00
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vad i hela friden är "tröjbänk"? Inte får man väl pressa offentligt utan tröja, det vore ju osedligt. 
Och på tal om nakenhet; Herregud, skaffa lite underhudsfett annars kommer ni förkyla er.
Redigerat av laddie15, 10 December 2016 - 16:30.
Postad 10 December 2016 - 17:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Tröjbänk är när man använder en bänkpresströja när man bänkpressar
Ja, utifall att det inte var ironiskt skrivet
Postad 10 December 2016 - 18:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tröjbänk är när man använder en bänkpresströja när man bänkpressar
Ja, utifall att det inte var ironiskt skrivet 
Haha!  Nejdå, Jag undrade faktiskt. Vad gör en sådan tröja då?
Postad 10 December 2016 - 18:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Haha! Nejdå, Jag undrade faktiskt. Vad gör en sådan tröja då?
Den gör faktiskt en hel del. Om du googlar efter en så ser du att ärmarna är rakt framåt istället för åt sidorna. Tröjan drar ihop armarna, sen stabiliserar den axlar och överkropp också. Det är till stor hjälp när man bänkar  det finns numera även något som bland annat kallas slingshot. Det är något du drar på armarna för att göra lite av det en tröja gör.
En sån gör definitivt inte lika mycket som en tröja, men jag har fått upp resultatet med 20 kilo iaf, vilket är endel. Använde metals catapult, silver. Det står 40 kilo upp, men det stämmer verkligen inte på mig
Postad 10 December 2016 - 22:39
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Den gör faktiskt en hel del. Om du googlar efter en så ser du att ärmarna är rakt framåt istället för åt sidorna. Tröjan drar ihop armarna, sen stabiliserar den axlar och överkropp också. Det är till stor hjälp när man bänkar det finns numera även något som bland annat kallas slingshot. Det är något du drar på armarna för att göra lite av det en tröja gör.
En sån gör definitivt inte lika mycket som en tröja, men jag har fått upp resultatet med 20 kilo iaf, vilket är endel. Använde metals catapult, silver. Det står 40 kilo upp, men det stämmer verkligen inte på mig 
Aha. Kanske något att prova. När man maxar blir det ju inte alltid de allra vackraste lyften, och det är kanske inte alldeles bra heller. Men 40 kilo låter ju rätt osannolikt. Då skulle jag ta 155 i bänk, nä det tror jag inte kan stämma?
Postad 11 December 2016 - 00:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Med en bänktröja och bra teknik i den så är det nog inte omöjligt
Dock så går det inte att göra bara sådär, du måste gå gradvis uppåt för att vänja kroppen med vikten.
Postad 11 December 2016 - 11:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Med en bänktröja och bra teknik i den så är det nog inte omöjligt
Dock så går det inte att göra bara sådär, du måste gå gradvis uppåt för att vänja kroppen med vikten.
Hmm. Vid 115 kilo är mitt största problem faktiskt att lyfta den lilla biten av ställningen. Sedan handlar det ju som sagt väldigt mycket om teknik hur man klarar resten av lyftet. Men du har säkert rätt. Själv förstår jag ju tex. inte hur jag kunnat öka nästan 20 kilo i bänk sedan jag börjat köra mycket marklyft. Saker hänger ihop på något vis jag inte riktigt begriper.
Postad 11 December 2016 - 11:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
att lyfta av ställningen? utlåsningar typ? är det tyngst högst upp så hjälper dräkten inte så hemskt mycket. du kanske skulle börja fokusträna lite i toppen av lyftet? =)
angående det med marklyft så kan det hänga ihop med att man blir generellt starkare i hela kroppen av marklyft. utöver det så använder man, vid bra teknik, både rygg och baksida axlar när man bänkar, så det är nog det du upplevt =)
när jag körde med slingshotsen så blev det samma för mig ett kort tag, jag hade lite svårt i toppen. dock så anpassades styrkan till det rätt snabbt minns jag. utöver det så gjorde viktvanan att jag gick upp väldigt mycket i vanlig bänk också =) 30 kilo raw på ett halvår. nu körde jag styrkesatsande då också, så det var väl inte hela sanningen att slingshotsen gjorde allt, men helt klart att dom hjälpte mig mycket, även att få bättre teknik =)
Postad 11 December 2016 - 14:55
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
att lyfta av ställningen? utlåsningar typ? är det tyngst högst upp så hjälper dräkten inte så hemskt mycket. du kanske skulle börja fokusträna lite i toppen av lyftet? =)
angående det med marklyft så kan det hänga ihop med att man blir generellt starkare i hela kroppen av marklyft. utöver det så använder man, vid bra teknik, både rygg och baksida axlar när man bänkar, så det är nog det du upplevt =)
när jag körde med slingshotsen så blev det samma för mig ett kort tag, jag hade lite svårt i toppen. dock så anpassades styrkan till det rätt snabbt minns jag. utöver det så gjorde viktvanan att jag gick upp väldigt mycket i vanlig bänk också =) 30 kilo raw på ett halvår. nu körde jag styrkesatsande då också, så det var väl inte hela sanningen att slingshotsen gjorde allt, men helt klart att dom hjälpte mig mycket, även att få bättre teknik =)
Tackar för en bra förklaring.
Postad 11 December 2016 - 23:55
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Körde du nåt speciellt träningsupplägg med slingshoten när du ökade så mycket? Jag har en men använder den nästan aldrig förutom till att ibland pumpa ut lite extra reps på vikter nära max.
Postad 11 December 2016 - 23:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Körde du nåt speciellt träningsupplägg med slingshoten när du ökade så mycket? Jag har en men använder den nästan aldrig förutom till att ibland pumpa ut lite extra reps på vikter nära max.
Jag körde lågreps varannan dag och 15 arbetsset. Sen gav axeln upp i våras. Rekommenderas alltså inte
Postad 12 December 2016 - 13:58
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hmm. Vid 115 kilo är mitt största problem faktiskt att lyfta den lilla biten av ställningen. Sedan handlar det ju som sagt väldigt mycket om teknik hur man klarar resten av lyftet. Men du har säkert rätt. Själv förstår jag ju tex. inte hur jag kunnat öka nästan 20 kilo i bänk sedan jag börjat köra mycket marklyft. Saker hänger ihop på något vis jag inte riktigt begriper. 
Det där är en teknikgrej samt att man måste ha rätt höjd på ställningen.
Visst, nu är ju Josef groteskt stark också men kolla hur han gör https://www.instagra...=josef_eriksson
Eller Gainzquake https://www.instagra...n-by=gainzquake
Postad 12 December 2016 - 17:46
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Går inte se utan att ha instagram... :/
Postad 12 December 2016 - 17:51
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Går inte se utan att ha instagram... :/
https://www.youtube.com/watch?v=5OFiZpwZfKg här har du istället
Postad 12 December 2016 - 17:54
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Tack
Postad 12 December 2016 - 18:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
det är typ sådär jag vill lyfta ut, då har man kvar ett bra läge.
träffade en kille på gymmet som nog var två meter lång och måste ha vägt 120+. han var dyngstark med värdelös teknik. lyfte av typ 3 dec från bröstet och tryckte upp stången rakt, ytterligare 2-3 dec. jag tipsade honom att höja och efter att han testade så tyckte han att stången var så väldigt högt upp *asg*
han var inte speciellt van vid gymmet tror jag, utan var bara riktigt riktigt stark! när han skulle höja ställningen så ställde han sig, lyfte av stången, höjde och lyfte dit den igen som att den vägde 30 kilo 
Postad 12 December 2016 - 23:05
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Tänker börja köra klossbänk nu. Kan gå ner en bit i alla fall innan överarmsbenet börjar glida framåt. Så tänker att jag kan köra klossbänk så pass att jag kan hålla armen och axeln på plats och ändå få in lite bänkträning i alla fall. Kan ju vara ett bra tillfälle att bli stark i lock-outen och bygga bra triceps. Kom på en riktigt bra stretch också för framsidan som jag ska försöka ha lite disciplin med framöver.
Postad 13 December 2016 - 08:21
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det här vet du säkert redan, men var noga med axlarna i klossbänken. Det är lätt att man lastar på väldigt tunga vikter som man egentligen inte skulle ha använt så ofta, vilket nöter extra på axlar och armbågar. Jag TROR att det är en extra nackdel med armbågarna utifall att man har låsbara armbågar och låser ut dessa, men det tror jag nog inte att du har.
Ska själv köra bänk idag, blir ett högreps skakbänk-pass om jag får rätt utrustning. Idag måste jag träna när det är mycket folk på IKSU, och det suger fett.
Postad 13 December 2016 - 10:53
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Det här vet du säkert redan, men var noga med axlarna i klossbänken. Det är lätt att man lastar på väldigt tunga vikter som man egentligen inte skulle ha använt så ofta, vilket nöter extra på axlar och armbågar. Jag TROR att det är en extra nackdel med armbågarna utifall att man har låsbara armbågar och låser ut dessa, men det tror jag nog inte att du har.
Ska själv köra bänk idag, blir ett högreps skakbänk-pass om jag får rätt utrustning. Idag måste jag träna när det är mycket folk på IKSU, och det suger fett.
Haha nej, jag kan verkligen inte låsa ut armbågarna. Även om jag spänner triceps maximalt så har jag fortfarande några graders vinkel i armbågarna. Men visst, kommer inte lasta på snortungt direkt. Lär väl börja på 80-100kg, vikter som jag har god vana med, och sikta på många reps i början.
Postad 13 December 2016 - 12:19
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Haha nej, jag kan verkligen inte låsa ut armbågarna. Även om jag spänner triceps maximalt så har jag fortfarande några graders vinkel i armbågarna. Men visst, kommer inte lasta på snortungt direkt. Lär väl börja på 80-100kg, vikter som jag har god vana med, och sikta på många reps i början.
Låter som en bra ide tycker jag.
på tal om låsningsarmbågar, hur vanligt är det egentligen? jag tror inte jag känner någon man på rak arm (tsk tsk) som har det. det är rätt vanligt bland kvinnor dock. hur ser det ut här på forumet? finns det några killar som har läsningsbara armbågar?
jag har fö samma sak, jag kan dra armen rak till viss del, efter det så tar det stopp. leden är helt stum efter det. känns bra att man fått någon led i kroppen som inte är skadligt rörlig =)
Redigerat av Zartok, 13 December 2016 - 12:24.
Postad 13 December 2016 - 16:33
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Låter som en bra ide tycker jag.
på tal om låsningsarmbågar, hur vanligt är det egentligen? jag tror inte jag känner någon man på rak arm (tsk tsk) som har det. det är rätt vanligt bland kvinnor dock. hur ser det ut här på forumet? finns det några killar som har läsningsbara armbågar?
jag har fö samma sak, jag kan dra armen rak till viss del, efter det så tar det stopp. leden är helt stum efter det. känns bra att man fått någon led i kroppen som inte är skadligt rörlig =)
Tror inte jag kan minnas att jag träffat någon kille som kan göra det. Känner dock flera tjejer som kan liksom översträcka den, ser skitläskigt ut.
Kan kolla med brorsan nu när jag träffar honom över jul. Han är sjukt rörlig. Minns att han kunde dra bak pekfingret så det nästan tar i underarmen. Han är en riktig spaghettimänniska.
Det enda jag är någorlunda rörlig i är knäböj. Om jag inte har träningsvärk eller så så kan jag sitta rätt bekvämt med hela fötterna i marken. Inte så många i västvärlden som kan det. Borta i asien är det ju dock standard, även typ 80-åriga gubbar sitter så.
Postad 13 December 2016 - 16:50
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ja, på många ställen i Asien har dom ju squattoaletter, så dom övar det rätt ofta. Då får dom grym rörlighet också. Bra för tarmrörelsen också
Postad 13 December 2016 - 20:22
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
jag tror inte jag känner någon man på rak arm (tsk tsk) som har det.

skrattade fjantigt mycket åt det där...
Nåväl:
Idag har jag haft en som har fått kika på mina böjar. Killen har själv fått övningar att göra från diskbråcksdoktron (alltså fysioterapeuten då, probably).
Jag har ju tidigare ojat mig och klagat över rörlighet osv, och han sade direkt att mina fotleder ser klart knepiga ut när jag böjer; som att det tar stopp framåt, vilket gör att arslet åker bak och således ryggen tippar fram.
Så gav han mig lite tips osv; även han tyckte att det såg ganska bra ut (det har de flesta egentligen gjort), bortsett från att ryggen tippar fram när jag kör vanliga böjar. Med frontböj ser det som sagt bättre ut, men det är ju inte benen som tar stryk först då.
Vi diskuterade lite bålstyrka osv och lite andra övningar; bland annat kom vi in på den för mig överlägset mest rövtränande övningen knäböj med upphopp med miniband - då finns inga rörlighetsbekymmer i fotleden.... .. ?
Idé!
Raskt satte jag på mig ett hemmagjort miniband runt knäna och testade göra böjar igen.
s*tan vilken skillnad. Blev som en ny övning. Varför har ingen sagt att man ska pressa ut knäna vid knäböj?
Här ska tränas ben! 
Postad 13 December 2016 - 20:30
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Klossbänk idag. Började med högsta, 19cm. Jag hade ju mätt min pressväg till 28cm förut så hade kring 9 nu då, ungefär som Anna har i vanliga fall. Det kändes bara löjligt, så sänkte till 16cm kloss istället. Körde 4x15 på 80kg och en tia på 100kg, med en massa stretching och andra övningar mellan seten. Tror min serratus är rätt inaktiv också, speciellt på höger sida.
Detta kan ju också förklara varför hantelrodd alltid känts skitkonstigt med högern men har funkat bra med vänstern. Fan, känns som att det här kommer ta tid att reda ut, serie 1 om två och en halv månad och JSM om typ 4.5-5 månader.
Postad 13 December 2016 - 20:52
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg

skrattade fjantigt mycket åt det där...
Nåväl:
Idag har jag haft en som har fått kika på mina böjar. Killen har själv fått övningar att göra från diskbråcksdoktron (alltså fysioterapeuten då, probably).
Jag har ju tidigare ojat mig och klagat över rörlighet osv, och han sade direkt att mina fotleder ser klart knepiga ut när jag böjer; som att det tar stopp framåt, vilket gör att arslet åker bak och således ryggen tippar fram.
Så gav han mig lite tips osv; även han tyckte att det såg ganska bra ut (det har de flesta egentligen gjort), bortsett från att ryggen tippar fram när jag kör vanliga böjar. Med frontböj ser det som sagt bättre ut, men det är ju inte benen som tar stryk först då.
Vi diskuterade lite bålstyrka osv och lite andra övningar; bland annat kom vi in på den för mig överlägset mest rövtränande övningen knäböj med upphopp med miniband - då finns inga rörlighetsbekymmer i fotleden.... .. ?
Idé!
Raskt satte jag på mig ett hemmagjort miniband runt knäna och testade göra böjar igen.
s*tan vilken skillnad. Blev som en ny övning. Varför har ingen sagt att man ska pressa ut knäna vid knäböj?
Här ska tränas ben! 
Det är grymt för att tända till röven. Kör alltid det som uppvärmning numera när kroppen är som en påse nötter.
Kollegan utmanade mig på maxreps på 100 i bänk så lyckades svina upp 15 idag. Ja tar't.
Postad 13 December 2016 - 21:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Bra resultat Birka! Jädrans kollegor ska inte komma och högreppa
Postad 14 December 2016 - 06:57
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
https://www.youtube....h?v=5OFiZpwZfKg här har du istället
Vackert! Killen verkar ju knappt ta i.  Och här visar de ju detta med höjden också. Sänker ju nägot inför sista lyftet. Finns det inga regler just för detta med greppbredd och lyfthöjd?
Redigerat av laddie15, 14 December 2016 - 06:58.
Postad 14 December 2016 - 07:42
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
denna övning hjälpte mig enormt inför dagens knäböj https://www.youtube....h?v=H91ANWEIasc . Den tillsammans med massa andra rörlighets samt stretchövningar som jag gjort i en vecka nu. Så idag blev det ingen fällkniv av mig.
Postad 14 December 2016 - 08:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Hur fånigt det än såg ut så såg det ut som en övning som är extremt bra, den tackar vi för
Postad 14 December 2016 - 10:38
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Vackert! Killen verkar ju knappt ta i. Och här visar de ju detta med höjden också. Sänker ju nägot inför sista lyftet. Finns det inga regler just för detta med greppbredd och lyfthöjd?
Tänkte du på rackhöjd? Finns inga regler där, men om du har för högt så lär domarna säga åt dig att sänka. Angående greppbredd så får du greppa hur smalt du vill men inte utanför ringarna på stången. Har för mig att avståndet mellan ringarna på en styrkelyftsstång är 81cm.
Postad 14 December 2016 - 14:07
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Tänkte du på rackhöjd? Finns inga regler där, men om du har för högt så lär domarna säga åt dig att sänka. Angående greppbredd så får du greppa hur smalt du vill men inte utanför ringarna på stången. Har för mig att avståndet mellan ringarna på en styrkelyftsstång är 81cm.
innebär det att man inte får hålla bredare än 81cm med pekfingrarna?
jag måste mäta hur stängerna är på iksu. vi har två olika typer med olika ringar nämligen. troligtvis så är silverstängerna de korrekta och våra svarta stänger som inte flexar en millimeter trots 200 kilo på stången felaktiga. de har ringarna närmare mitten.
Redigerat av Zartok, 14 December 2016 - 14:07.
Postad 14 December 2016 - 14:09
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
innebär det att man inte får hålla bredare än 81cm med pekfingrarna?
jag måste mäta hur stängerna är på iksu. vi har två olika typer med olika ringar nämligen. troligtvis så är silverstängerna de korrekta och våra svarta stänger som inte flexar en millimeter trots 200 kilo på stången felaktiga. de har ringarna närmare mitten.
"The spacing of the hands shall not exceed 81 cm measured between the forefingers (both forefingers must be within the 81 cm marks and the whole of the forefingers must be in contact with the 81 cm marks if maximum grip is used). The use of the reverse grip is forbidden."
Så står det i regelboken.
Postad 14 December 2016 - 14:10
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
En kort fråga om mat (specifikt kvällsmål) för en sån som jag som alltid är hungrig. Ni som gymmar mycket och
med stor sannolikhet tänker på vad ni stoppar i er, vad äter ni på kvällarna (runt 20-21) när middagen inte finns kvar i magen (äts runt 17 för mig).
Jag behöver hjälp med ideér på vad man kan äta som inte är så jäkla "onyttigt", men det får gärna vara sött
Tack på förhand!
Postad 14 December 2016 - 14:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
inget reverse-grip i bänkpress? vafalls? *asg*
Hörni, brukar ni få ont i höfterna, typ lårbenshalsen när ni gjort marklyft? Om ja, är det något som man kan göra för att inte få det eller är jag bara en pensionär?
Redigerat av Zartok, 14 December 2016 - 15:16.
Postad 14 December 2016 - 22:25
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
En kort fråga om mat (specifikt kvällsmål) för en sån som jag som alltid är hungrig. Ni som gymmar mycket och
med stor sannolikhet tänker på vad ni stoppar i er, vad äter ni på kvällarna (runt 20-21) när middagen inte finns kvar i magen (äts runt 17 för mig).
Jag behöver hjälp med ideér på vad man kan äta som inte är så jäkla "onyttigt", men det får gärna vara sött 
Tack på förhand!
Jag brukar käka Lindahls smaksatta sockerfria kvarg. Mättar bra eftersom det är mycket protein.
inget reverse-grip i bänkpress? vafalls? *asg*
Hörni, brukar ni få ont i höfterna, typ lårbenshalsen när ni gjort marklyft? Om ja, är det något som man kan göra för att inte få det eller är jag bara en pensionär?
Du är för gammal för marklyft.
Haha nej, men jag har aldrig hört talas om det där. Låter konstigt tycker jag. Hur ser din teknik ut? Kanske är du stel i höften?
Postad 15 December 2016 - 00:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag har hög höft och lyfter mycket med ryggen. Det är i starten, innan benen är uträtade som det känns endel.
Fast varför är jag förvånad? Så mycket min kropp strejkat när jag tränat mark och böj i alla år så borde det ju vara en vana vid det här laget :/
Postad 15 December 2016 - 06:46
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
http://www.aftonblad...icle24083613.ab
Har förstått att det finns en del Umeå-bor i tråden. Vad sysslar ni med på gymmet egentligen?
Postad 15 December 2016 - 08:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vafan, den j*vla sopan använde ju hantlar som JAG tänkte använda! 😂
Jag fattar inte hur det ska ha gått till, first come first serve, right?
Postad 15 December 2016 - 08:57
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Postad 15 December 2016 - 11:03
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har hög höft och lyfter mycket med ryggen. Det är i starten, innan benen är uträtade som det känns endel.
Fast varför är jag förvånad? Så mycket min kropp strejkat när jag tränat mark och böj i alla år så borde det ju vara en vana vid det här laget :/
Beroende på vad man har för proportioner så kan man köra med hög höft, men inte alla kan det. Det som jag brukar se oftast bland folk som inte kör styrkelyft är att dom står för mycket ovanför stången, vilket gör att man får högre höfter och lätt får framåtvikt i lyftet.
Janne Salmela har ju riktigt fina marklyft.
https://www.instagra...y=janneesalmela
Se hur mycket av kroppen som är bakom stången. Det är bara lite av knäna samt framdelen av axlarna och huvudet som är framför stången. Resten är bakom.
https://www.instagra...y=janneesalmela
Kolla hur han liksom drar sig ner/bak i startpositionen och driver med benen. Som han säger så ska man inte tänka "dra dra dra" utan man ska spänna kroppen och trycka med benen och se till att överkroppen följer med upp bara.
Postad 15 December 2016 - 12:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag har hemska proportioner, men efter att jag såg videon med marklyften jag postade så har jag kunnat anamma mina proportioner och gjort det bästa av situationen så att säga, och därigenom även ökat vikterna med en 30 kilo ungefär. det är kanske därför höfterna har börjat spöka lite. det har gått lite snabbt eller något. jag märkte att jag, trots höga höfter låg lite bakåtlutad, när jag lutade mig lite mer framåt så fick jag betydligt bättre lyft (stången for uppåt istället för in i smalbenen och drogs därifrån 
Postad 15 December 2016 - 16:24
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Beroende på vad man har för proportioner så kan man köra med hög höft, men inte alla kan det. Det som jag brukar se oftast bland folk som inte kör styrkelyft är att dom står för mycket ovanför stången, vilket gör att man får högre höfter och lätt får framåtvikt i lyftet. Janne Salmela har ju riktigt fina marklyft. https://www.instagra...y=janneesalmela Se hur mycket av kroppen som är bakom stången. Det är bara lite av knäna samt framdelen av axlarna och huvudet som är framför stången. Resten är bakom. https://www.instagra...y=janneesalmela Kolla hur han liksom drar sig ner/bak i startpositionen och driver med benen. Som han säger så ska man inte tänka "dra dra dra" utan man ska spänna kroppen och trycka med benen och se till att överkroppen följer med upp bara.
Då tror jag jag gör rätt. Får känningar précis där han säger, vad hette det, hamstringsmusklerna? Tycker inte jag ser så mycket klenare ut än han heller, men vad I he... lyfter karln!!?? Han måste vara gjord av kryptonit.
Postad 15 December 2016 - 16:54
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Måste lära mig att använda bältet i marklyft. Får aldrig till det när jag sätter på mig det. Funkar bra i knäböj men inte marklyft.
Postad 15 December 2016 - 21:48
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Då tror jag jag gör rätt. Får känningar précis där han säger, vad hette det, hamstringsmusklerna? Tycker inte jag ser så mycket klenare ut än han heller, men vad I he... lyfter karln!!?? Han måste vara gjord av kryptonit. 
Japp, hamstrings är baksida lår. Det bör kännas riktigt mycket i dom när du kör marklyft. Tänk att du vill spänna ut dom som en fjäder i startpositionen. Det kräver en hel del träning innan man får till det rätt.
Janne är lite av en legend i styrkelyftarsverige. Han har hållit på väldigt länge och han är en av landets bästa marklyftare. Han har gjort en total på 932.5kg på ~110kg kroppsvikt i utrustad styrkelyft 2007, och då får man tänka på att utrustningen då inte var lika bra som den är nu. I klassisk styrkelyft har han gjort 760.5kg på 103.5kg kroppsvikt, med ett 320.5kg marklyft vilket var svenskt rekord. Tror han är 44 eller 45 år gammal nu.
Måste lära mig att använda bältet i marklyft. Får aldrig till det när jag sätter på mig det. Funkar bra i knäböj men inte marklyft.
Har du bältet lågt i marklyften? Prova ha det längre upp, i "Gunhamn position" https://www.youtube....h?v=Hy3NzNNgpn0
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|