Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 09 May 2017 - 21:27

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 1

Hallå! Behöver bolla en sak med er. Fick en PT-timme gratis nu när jag drog igång ett kort och självklart ville de att man skulle ta lite fler timmar. Rekommendationen var 10 stycken. Detta blir 6500 kronor vilket jag tycker känns lite saftigt. 

Jag har tränat tidigare men det var ett gäng år sedan och känner jag mig lite ringrostig när det gäller styrketräning men samtidigt. för mig är detta mycket pengar. Det är typ halva semesterkassan som får ryka då. Frågan är om det är värt detta? Vad tycker ni andra? Det kommer i så fall vara mest att vi övar för att få in tekniken när det gäller styrketräning, något som iosf kan vara nog så viktigt. 

Absolut inte. Du kan lära dig så mycket mer genom att kolla på rätt folk på Youtube, fråga folk på gymmet och vara självkritisk.

Postad 10 May 2017 - 09:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Absolut absolut inte! Jag säger precis som den vise Birka. Youtube är extremt bra verktyg. Hitta de som har bra teknik och jobba för att hitta en egen teknik med grunden i det du sett på tuben. Ibland kommer det fram folk och frågar mig om hjälp och jag är alltid så hjälpsam det bara går. Tror att många tar det som en enorm komplimang att få teknikförfrågningar och det hjälper mycket det med men ska tas med en större nypa salt då de på gymmet, självklart inklusive mig själv, inte är lika tekniskt begåvade som många på tuben.

6500 kr? Aldrig någonsin!

Postad 10 May 2017 - 10:07

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Sen kanske PT lägger upp träningsschema och förslag på kost etc... men det finns det ju tips på forum etc också...  :mellow: 

Postad 10 May 2017 - 10:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag garanterar att träningsschema, kost och liknande är saker vi också kan lägga fram. Tänk på att pt inte är någon speciell utbildning, vem som helst kan kalla sig det idag. Deras nutritionslära är i regel mycket begränsad. Jag har själv jobbar på att korrekturläsa en bok av en pt/hälsocoach och det var något helt vansinnigt på varje sida kan jag lova. Ha inte någon övertro på en titel.

Om du skulle vilja ha kostråd och träningsupplägg så känner jag till EN person som jag skulle våga rekommendera med gott samvete, ändå har jag träffat rätt många. Man vet helt enkelt inte vad deras utbildning innefattar och det brukar mynna ut i:

Minska energin från tunga kolhydratskällor som pasta och ris. Är mer grönsaker och ät frukt som mellanmål. Är lite mindre rött kött och mer fisk och fågel. Undvik feta såser, chips och godis.

Det behövs inget snille för att räkna ut det, om man säger så.

Postad 10 May 2017 - 13:31

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

PT är inte alls värt priset om man inte har planer på att tävla någon form av kroppsbyggning, och även då så är det snarare så att man behöver en coach än en PT.

Omar Isuf, John Paul Cauchi, Juggernaut Training Systems, Supertraining06, Strengtheory

Det är några namn du kan söka efter på YouTube. Typ allt som en vanlig PT kan finns på internet gratis redan, bara man vet var man ska leta. 

Och som Zartok säger, bara för att det står på ett visitkort att man är PT så betyder det inte att man kan ett skit. Det kan vara typ en två-tre dagars utbildning för tiotusentals kronor och sen får man sin "PT-licens". OM man prompt vill ha en PT, leta då efter någon som faktiskt har riktiga meriter. Medaljer inom kroppsbygning/styrkesport till exempel, för då lär personen ha en del erfarenhet.

Postad 10 May 2017 - 13:57

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Har som sagt ett jäkla problem med knäböj, och frontböj tack vare min stela fot, kan bara böja den 90 grader, knappt!

Så kör ju böj med hälarna på tunna 10 kilos plattor så hälen kommer upp ca2,5-3cm, då kan jag köra böj så jag kommer ner till 90grader djuptmellan lår och vad...

Sen har jag alltid hatat frontböj efter skadan för 10 år sen, inte känts naturligt på nåt sätt... men börjat köra denna istället, i slutet på benpassen, med hälarna på viktplattorna då... och den kändes ritkigt bra! Trodde man skulle få ont i armvecken, men det va lugnt, och det finns såna där skumgummi man kan ha runt stången, och det va kanon! :)

https://www.youtube....h?v=Da75bVCfTNo

Redigerat av Garrett, 10 May 2017 - 13:58.

Postad 10 May 2017 - 14:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Knäleden ska absolut inte vändas i 90 grader. Det är då det är mest belastning på knät. Du har underbenet som trycks ut samtidigt som lårbenet har sin aktivering främst från quadriceps. Man behöver gå djupare för att aktivera baksidan av låret som drar in lårbenet mot knät.

Kan man inte göra en övning så bör man, som du gör, kolla andra övningar och inte utföra den övning man inte kan göra alls. Finns många substitut som dessutom tränar rörlighet, ex benpress. Även mark med hexbar eller hantlar använder sig av mycket höft och ben :)

Postad 10 May 2017 - 14:20

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Knäleden ska absolut inte vändas i 90 grader. Det är då det är mest belastning på knät. Du har underbenet som trycks ut samtidigt som lårbenet har sin aktivering främst från quadriceps. Man behöver gå djupare för att aktivera baksidan av låret som drar in lårbenet mot knät.

Kan man inte göra en övning så bör man, som du gör, kolla andra övningar och inte utföra den övning man inte kan göra alls. Finns många substitut som dessutom tränar rörlighet, ex benpress. Även mark med hexbar eller hantlar använder sig av mycket höft och ben :)

Klart man ska gå ner till minst 90grader i böjen, eller vad menar du? Är ju lite som att ha lyftarskor, fast kommer lite högre ändå med hälarna... men kör jag för djupt, så känns det lite i knäna efteråt, så går ner till 90 grader...

Kör benpress med ibland, där kan ag dra på som fan i vikter, men tycker inte den är lika "go" och tycker knöböj tar så mycket mer... balans,  och man tar i mer med "hela" kroppen :)

Det är vänstra  fotleden som jag inte kan böja riktigt, den går bara till 90 grader, alltså jag har svårt att sätta i hälen när jag står helt normalt... svårt att förklara... men vänster fotled är paj!  :ph34r:  :lol:

Redigerat av Garrett, 10 May 2017 - 14:24.

Postad 10 May 2017 - 14:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Man måste djupare än 90 grader i knäleden för att inte belasta knät så mycket. Målet ska inte vara att dra på så mycket vikt som möjligt. Jag postar en video senare :)

Postad 10 May 2017 - 14:32

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Man måste djupare än 90 grader i knäleden för att inte belasta knät så mycket. Målet ska inte vara att dra på så mycket vikt som möjligt. Jag postar en video senare :)

Drar aldrig på så mycket som möjligt... :P

Bara det när jag kommer för djupt så lyfter ju vänster häl, trots jag till och med står på plattorna... är du med? :)

Men är som sagt glad för att "hittat" denna övning som substitut till frontböj, riktigt bra är den för mig... :)

Redigerat av Garrett, 10 May 2017 - 14:34.

Postad 10 May 2017 - 14:59

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Absolut inte.

Absolut absolut inte! 

PT är inte alls värt priset om man inte har planer på att tävla någon form av kroppsbyggning, och även då så är det snarare så att man behöver en coach än en PT.

Jag tackar forumet för svaren! Ingen PT och kommer googla när jag kommer hem.  :)

Postad 10 May 2017 - 16:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
https://youtu.be/X0qC1k0Zi6k

Här går han igenom squat på ett bra sätt tycker jag. Om man är stel i fotleden så hjälper det att peka ut med fötterna :)

Postad 10 May 2017 - 16:43

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

https://youtu.be/X0qC1k0Zi6k

Här går han igenom squat på ett bra sätt tycker jag. Om man är stel i fotleden så hjälper det att peka ut med fötterna :)

Grymt bra :) Det där med greppet, hur man har armbågarna mm gör jävl*** mycket med! :) 

Men pekar redan ut med fötterna... där är också en sån där grej, för mycket så gör det ont i knäna efteråt....  :mellow:

Du fattar vad jag menar med min fot va? Är sjukt frustrerande... till vardags med, inte bara träningen...kommer inte långt på en vanlig promenad utan inlägg i skorna... :o  

Redigerat av Garrett, 10 May 2017 - 16:47.

Postad 10 May 2017 - 19:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jadå, din fot är crap, men det hjälper när du anpassar dig runt den, det är det du menar? =) 

jag skulle ändå säga att om det inte går att göra övningen bra så gör den inte alls. den där specialböjen som du kunde göra fungerade bättre och då rekommenderar jag att du kör den. eller ge upp böj ett tag. eller kör hacklift, för vissa fungerar det mycket bättre. men då ska man vara försiktig med knäna också =) 

Postad 10 May 2017 - 19:52

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

jadå, din fot är crap, men det hjälper när du anpassar dig runt den, det är det du menar? =) 

jag skulle ändå säga att om det inte går att göra övningen bra så gör den inte alls. den där specialböjen som du kunde göra fungerade bättre och då rekommenderar jag att du kör den. eller ge upp böj ett tag. eller kör hacklift, för vissa fungerar det mycket bättre. men då ska man vara försiktig med knäna också =) 

Ja, det funkar, dock inte så som förr... ska nog ta och beställa lyftarskor med... kan nog göra sitt... :)

Sen får jag sjukt ont i foten efter träning ibland... men det kan jag få av vanlig promenad, eller om det varit mycket gående på jobbet... har opererat fotleden 3ggr efter jag bröt den... har typ ständig värk i den, och bland skär det i den, som om det ligger en knivegg och skaver... sist operade ortopedenbort en massa "benpålagringar"  eller vad dom kallade det... är väl sånt nu igen... dom föreslog stel OP, men det vägrar jag... än så länge...  :ph34r:

Men sluta träna... aldrig i livet! Tränar inte tungt... men att lägga av med styrketräning, cykling och promenader... då skulle jag nog få en jäkla abstinens!  :ph34r:

Redigerat av Garrett, 10 May 2017 - 19:55.

Postad 10 May 2017 - 21:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Alltså, med den historiken och trippla operationer, så borde du nog rådfråga ortopeden och höra vad denne, i samråd med en sjukgymnast säger. Jag läste att din fot var paj, inte att den var SÅ paj :D

Postad 11 May 2017 - 18:01

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Har som sagt ett jäkla problem med knäböj, och frontböj tack vare min stela fot, kan bara böja den 90 grader, knappt!

Så kör ju böj med hälarna på tunna 10 kilos plattor så hälen kommer upp ca2,5-3cm, då kan jag köra böj så jag kommer ner till 90grader djuptmellan lår och vad...

Sen har jag alltid hatat frontböj efter skadan för 10 år sen, inte känts naturligt på nåt sätt... men börjat köra denna istället, i slutet på benpassen, med hälarna på viktplattorna då... och den kändes ritkigt bra! Trodde man skulle få ont i armvecken, men det va lugnt, och det finns såna där skumgummi man kan ha runt stången, och det va kanon! :)

https://www.youtube....h?v=Da75bVCfTNo

Om du har problem med flexion i fotleden så skulle du kanske testa en mer lowbar-stil?

Här är Yuri Belkin, en "ganska" stark ryss som böjer low-bar och med lyftardojor. Det kräver dock en hel del teknikträning men får du ner stången tillräckligt långt ner på ryggen så kommer du kunna gå rätt så djupt utan att böja fotleden så mycket. 

https://www.youtube.com/watch?v=eCnFQJuR40I

Postad 15 May 2017 - 13:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

någon som köpt en begagnad crosstrainer någon gång?  funderar på om det går att montera isär den så att den får plats i bagaget på en kombi eller om man måste hyra kärra?

Postad 15 May 2017 - 14:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det beror på crosstrainern och kombin. De mindre hemmavarianterna brukar få plats i en kombi dock :)

Postad 15 May 2017 - 16:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det beror på crosstrainern och kombin. De mindre hemmavarianterna brukar få plats i en kombi dock :)

köpte grannens istället så slipper jag transportera den :)

ska bli kul att komma igång och röra sig lite. hoppas mitt knä funkar bara. Klarar inte springa ute mer än några hundra meter innan ena knät smärtar på utsidan. 

Postad 22 May 2017 - 15:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

vad tror ni är bäst,  lätt och länge på crosstrainer eller tungt och kortare tid?

det gäller fettförbränning. (kanske är enda saken man använder den till  i och för sig ) :)

körde lätt idag och höll på i 40 min. blev rejält svettig. flåset var faktiskt inget problem med konstigt nog men benen började darra :D

Postad 22 May 2017 - 21:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det som förbrukar mest energi är det bästa för att gå ner i vikt. Vilket det är är nog lite individuellt tror jag :) det du konsumerar mest syre av totalt under träningsperioden är det rätta svaret, men det är typ omöjligt att svara på rak arm :)

Postad 22 May 2017 - 21:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det som förbrukar mest energi är det bästa för att gå ner i vikt. Vilket det är är nog lite individuellt tror jag :) det du konsumerar mest syre av totalt under träningsperioden är det rätta svaret, men det är typ omöjligt att svara på rak arm :)

lät krångligt :P

men jag förstår hur du menar. Gäller väl att hitta en balans mellan tiden och motståndet för att få ut så mycket som möjligt.  oavsett hur man gör så är det nog ändå bättre än att sitta framför tv:n :)

Kollade dock på serier samtidigt som jag körde mitt pass :D

Postad 22 May 2017 - 22:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

precis, vad du än gör så är det bra för dig. tänk följande:

no matter how slow you to, you're still lapping those who does not lift a finger!

med det sagt, kör det som du tycker är roligast och känns lättast. det som känns lättast att göra, roligast, det finns störst chans att du kommer att fortsätta med också, och det är kontinuiteten som är det viktiga när man tränar!

Postad 22 May 2017 - 23:03

alka
  • alka
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

lät krångligt :P

men jag förstår hur du menar. Gäller väl att hitta en balans mellan tiden och motståndet för att få ut så mycket som möjligt. oavsett hur man gör så är det nog ändå bättre än att sitta framför tv:n :)
Kollade dock på serier samtidigt som jag körde mitt pass :D

Nu vet jag inte så mycket om crosstrainers men när det gäller löpning som ju är ganska lika så kan man enkelt räkna ut sin energiförbrukning på följande sätt. Kroppsvikten i kg * antalet km = förbrukade kcal, dvs om du väger 100 kg och springer 5 km förbrukar du 500 kcal. Motsvarande siffra för snabb promenad är 70% av kroppsvikten * antalet km, dvs 350 kcal förbrukade på 5 km.
Förbränningen (oxideringen) ändras väldigt lite oavsett om du springer så snabbt du kan eller om du håller ett tempo som tillåter dig att springa en mil utan att stanna. I syfte att gå ner i vikt gäller det alltså att hålla ett tempo så att du orkar hålla på så länge som möjligt, alternativt det högsta tempo du orkar hålla under den tid du har bestämt dig för att träna.

Med andra ord, samma sak som Zartok sa fast lite krångligare :-)

Postad 23 May 2017 - 06:12

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

med det sagt, kör det som du tycker är roligast och känns lättast. det som känns lättast att göra, roligast, det finns störst chans att du kommer att fortsätta med också, och det är kontinuiteten som är det viktiga när man tränar!

Det här är det bästa tipset tycker jag. Den bästa träningen är den som blir av. Vad du tycker är kul går ju inte att svara på, personligen gillar jag variation så när jag körde mycket löpning så varierade jag mig med både crosstrainer och simning. När jag körde crosstrainer så försökte jag sätta små minimål för varje pass. Kunde vara allt ifrån att klara avstånd på tid, bara klara avståndet och nöta på i maklig takt eller att köra intervaller.  Kunde också vara att hinna så långt som möjligt på 5 minuter, eller att alltid avsluta var femte minut på X hastighet. 

Min träning går åt skogen just nu. Drog upp mitt diskbråck för flera veckor sedan och kom aldrig riktigt igång med träningen igen förrän jag blev sjuk och nu helt missat två veckors träning. Tror aldrig jag varit så här ur form inför sommarsäsongen tidigare. 

Postad 23 May 2017 - 08:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 1
blodomloppet i kväll.... 10km. har sprungit 8,3km sammanlagt (3,3km + 5,0km) sedan typ oktober / november.. Nåja. Löser sig nog :)

Postad 23 May 2017 - 11:55

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

blodomloppet i kväll.... 10km. har sprungit 8,3km sammanlagt (3,3km + 5,0km) sedan typ oktober / november.. Nåja. Löser sig nog :)

Allting löser sig, vare sig man vill eller inte.  :D

Postad 23 May 2017 - 20:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag sprang också blodomloppet. Fick 43.36 på milen. Kul att kunna sätta pers som 45:åring men jag har iofs varit soffpotatis större delen av livet.

Postad 23 May 2017 - 22:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Grymt bra jobbat Hasse! 43.36 är sjukt bra i min bok. Nu är du en lång, spänstig och slank herre iofs, att jämföra med min korta, explosiva och satta kroppskonstitution..  :lol:

Fantastiskt löpväder.

Själv drog jag på mig mjälthugg (håll) efter typ 200 meter som inte släppte förrän loppet var över. (Dålig löpvana spelar in här).. Insåg efter typ 6km att "vafan det kommer fortfarande göra ont även om jag drar på" och då blev det bättre flyt, det gjorde fortsatt ont dock. Sista 4km låg jag på typ 5:20-5:30-tempo, slutade på 61 minuter någonstans. Var aldrig egentligen andfådd under loppet och känner mig fortsatt pigg nu; hade lätt kunnat göra 10km till i samma tempo direkt efter loppet.

I morgon kommer jag dock vara närmare 80 år i kroppen än de 37 som skatteverket säger...  :ph34r:

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 23 May 2017 - 22:21.

Postad 24 May 2017 - 06:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Grymt bra jobbat Hasse! 43.36 är sjukt bra i min bok. Nu är du en lång, spänstig och slank herre iofs, att jämföra med min korta, explosiva och satta kroppskonstitution..  :lol:

Fantastiskt löpväder.

Själv drog jag på mig mjälthugg (håll) efter typ 200 meter som inte släppte förrän loppet var över. (Dålig löpvana spelar in här).. Insåg efter typ 6km att "vafan det kommer fortfarande göra ont även om jag drar på" och då blev det bättre flyt, det gjorde fortsatt ont dock. Sista 4km låg jag på typ 5:20-5:30-tempo, slutade på 61 minuter någonstans. Var aldrig egentligen andfådd under loppet och känner mig fortsatt pigg nu; hade lätt kunnat göra 10km till i samma tempo direkt efter loppet.

I morgon kommer jag dock vara närmare 80 år i kroppen än de 37 som skatteverket säger...  :ph34r:

Hemskt att springa i en hel timme med mjälthugg. :ph34r: Bra Jobbat! Angående kropp för långdistanslöpning så bör man vara ganska kort och framför allt lätt. Världseliten är som regel 1,60-1,75 långa och väger 50-60 kg. Vikten är dock mycket viktigare än längden och jag tror inte att jag har en stor nackdel av att vara lite längre än dem (1,83).

Postad 27 May 2017 - 01:54

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag har sån kass löpteknik att min kropp skulle säcka ihop efter några kilometer tror jag :P

Var till en sadelmakare förra veckan och fick nya hål i mitt bälte. Ska prova det med lite knäböj imorgon tänkte jag.

Postad 27 May 2017 - 10:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Om du har problem med flexion i fotleden så skulle du kanske testa en mer lowbar-stil?

Här är Yuri Belkin, en "ganska" stark ryss som böjer low-bar och med lyftardojor. Det kräver dock en hel del teknikträning men får du ner stången tillräckligt långt ner på ryggen så kommer du kunna gå rätt så djupt utan att böja fotleden så mycket. 

https://www.youtube.com/watch?v=eCnFQJuR40I

Sorry för sent svar, gillade den förr... men har också opererat axeln, tagit bort brosk mm, så har såna där klassiska 3 hål i axeln ärr, får rätt ont i axeln när jag försöker hålla stången så långt ner tyvärr.. :ph34r: Har problem med vanlig bänk med, får köra väldigt smalt grepp, och helst lite "decline", lutande neråt alltså, för att inte få ont... därför blir det helst hantelpressar, mycket skonsammare för axeln... :unsure: 

F*n vad trasig man är nu för tiden! :o  :lol: 

Jag sprang också blodomloppet. Fick 43.36 på milen. Kul att kunna sätta pers som 45:åring men jag har iofs varit soffpotatis större delen av livet.

Grym tid ju!! :D

Mitt rekord va i lumpen, strax under 45... men det va ju 22år sen, och då vägde jag runt 70-75,(nu 85-92) och hade tränat brottning i 10år och hade ju bra kondis... så jävligt bra tid tycker jag, sjukt att ta personbästa som 45åring, och så bra tid :blink:  :D 

Postad 28 May 2017 - 23:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Var och tränade på jobbgymmet förut idag. Det är perfekt att ha det som backup på helgerna när sporthallen stänger redan klockan 18. Man brukar också få ha hela gymmet för sig själv, vilket kan vara skönt ibland. Börjar faktiskt synas lite att jag tränar nu också.

OgPd0Wt.png

Supersetade sexor i pullups med åttor på 40kg i militärpress. Gjorde runt 10-12st set totalt. Vägde in mig på 86.5 med det där på mig (skor, shorts, armbågsvärmare, och underkläder).

Redigerat av Ala_95, 28 May 2017 - 23:04.

Postad 29 May 2017 - 06:31

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Shit Ala, det ser ju riktigt bra ut! 86kg, hur lång är du?

Postad 31 May 2017 - 23:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Shit Ala, det ser ju riktigt bra ut! 86kg, hur lång är du?

Tackar! Jag har kommit en bit sen jag startade den här tråden, haha :)

Min längd är ett ämne som diskuterats hejvilt bland mina kompisar. Jag har själv inte haft en aning om hur lång jag är, bara att det stod 180 i mitt förra pass och att min kompis som har 179 i sitt pass påstår sig vara längre än mig. Var dock och fixade ett nytt pass förra veckan så passade på att mäta mig då.

NFx88N1.jpg

Jag fattar inte riktigt hur man läser av en sån där, men jag gissar att jag är 180,3cm. Vi skrev 180 i det nya passet i alla fall.

Marklyft idag, 4x4 på 200kg och 3x10 på 160kg. Riktigt jobbigt var det! Avslutade med 4x10 pull-ups, striktare än jag brukar köra, så det gick riktigt bra. Ska nog prova maxreps på fredag eller måndag tror jag. Hoppas klå mitt gamla pers på 13 reps. Körde lite böj i lördags också, blev tre femmor på 160, och singlar på 170 och 180. Sen fick jag lägga av för jag klämde huden så jäkligt mellan bältet och höftbenet på varje rep, var alldeles lila mot slutet.

Postad 01 June 2017 - 09:38

Zibi
  • Zibi
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Bra jobbat, Ala! Hoppas att själv kunna nå samma resultat nångång.

Mitt problem är att jag är väldigt underviktig. Jag väger runt 75 kilo och är 190 cm lång. Jag har verkligen spammat mig själv med information om att bulka, viktuppgång, protein och allt var det är nu är, men det är tungt! Jag går ofta på muggen, så det känns som att allt jag får i mig åker ut igen..

Min fråga är om ni har tips på mat som förstoppar eller saktar ner metabolismen lite? Jag vill gå upp i vikt, men det går skitsegt. Och äter jag dåligt under nån vecka så har jag helt plötsligt gått ner 2 kilo.. Känns jävligt sorgset.

Tacksam för svar i en desperat situation!

Postad 01 June 2017 - 15:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Bra jobbat, Ala! Hoppas att själv kunna nå samma resultat nångång.

Mitt problem är att jag är väldigt underviktig. Jag väger runt 75 kilo och är 190 cm lång. Jag har verkligen spammat mig själv med information om att bulka, viktuppgång, protein och allt var det är nu är, men det är tungt! Jag går ofta på muggen, så det känns som att allt jag får i mig åker ut igen..

Min fråga är om ni har tips på mat som förstoppar eller saktar ner metabolismen lite? Jag vill gå upp i vikt, men det går skitsegt. Och äter jag dåligt under nån vecka så har jag helt plötsligt gått ner 2 kilo.. Känns jävligt sorgset.

Tacksam för svar i en desperat situation!

Heh, jag vet hur det känns. Jag försökte ju gå upp i vikt i vintras, lyckades gå upp typ 2-3kg på ungefär fem månader. 

Men generellt så är det enklare att dricka kalorier än att tugga dom. Jag kör en smoothie till frukost varje morgon, även om jag deffar eller bulkar. Vid deff så är den ganska "avskalad". En halvliter mjölk, 3dl havregryn, en skopa proteinpulver, och lite fryst spenat. På bulk så kan jag lägga till solrosfrön, mandel, lite grädde, eller annat som är kaloririkt. Använd mycket grädde, ost, olivolja, osv i matlagningen. Läs näringsvärden på allt du stoppar i dig och memora vad som är energirikt, proteinrikt, osv. 

En annan viktig grej när det gäller både viktnedgång och viktuppgång är att se till att vara förberedd. Det värsta är när man kommer hem från jobbet/gymmet klockan sju på kvällen och inte har någon middag färdig. Då blir det lätt att man tar till någon nödlösning som inte passar ens mål. Nu när jag har deffat lite så har jag försökt att alltid ha portionspåsar med färdigstekt kyckling i frysen. Då är det bara att ta fram och tina kycklingen och koka lite ris eller så till det, så har man en vettig måltid på 20 minuter.

Postad 12 July 2017 - 11:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag funderar på att skaffa hantlar med justerbar vikt. Är det något som någon har en åsikt om? Jag har testat på ett hotellgym en gång och jag tyckte det verkade som en bra grej att ha i hemmet.

https://youtu.be/72TjdpUslI8

Postad 12 July 2017 - 12:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Köp ett bra par, det kan nog vara värt att kosta på sig lite extra. Fördelen är ju att de tar lite plats och ändå kan vara så pass tunga så att de räcker för många övningar.

Skulle jag vara dig så skulle jag kolla efter rekommendationer och ta de par som har fått bra betyg för stabilitet och hållbarhet. Typ byggkvalitet, så att de håller :)

Postad 12 July 2017 - 12:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
https://www.amazon.c.../dp/B00ODFCCJKp

Dessa vill du ha verkar det som :)

Postad 13 July 2017 - 00:04

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
http://www.powerbloc...e_classic50.php

Vi har såna här på jobbet. Funkar hjälpligt eller helt ok som hantlar, beroende på krav (mjukt grepp och "stötyta" där den tar emot handryggen), men är väldigt enkla att justera vikt med och tar jävligt lite plats. Funkar dessutom helt ok som pushup-handtag.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 13 July 2017 - 00:05.

Postad 13 July 2017 - 07:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Kollade lite Reviews på nätet och powerblocks verkar nog bäst även om de inte är perfekta på något sätt. Bowflex verkar lite för långa.

Varför är det bra att göra armhävningar på hantlar förresten?

Postad 13 July 2017 - 07:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det skonar handlederna från hyperflexion samt att det ger lite annan stabilitet. Finns även armhävningsblock :)

Postad 20 July 2017 - 23:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

På väg tillbaka in i träningen igen efter en synnerligen katabol månad. I slutet av juni kände jag att något var fel med kroppen. Orkeslös och rejäl huvudvärk typ hela dagarna. Skulle utomlands första juli och jobbade ganska intensivt veckan innan så orkade inte fara och kolla upp det. Någon dag innan jag skulle åka så svällde lymfkörtlarna på vänster sida av halsen upp och jag fick ont i örat och det liksom brände i näsan. Det satt kvar i typ en och en halv vecka, sedan gick det över till höger sida. Sedan försvann halsontet och smärtan i öronen och det svällde upp under hakan istället vilket satt kvar i typ en vecka också. För ungefär en vecka sedan blev jag helt frisk, lagom i tid till att jag kom hem från resan. Resan i sig var inte heller så bra för gainsen. Hade med mig träningskläder och jag hade faktiskt planerat att köra 2-3 pass medan jag var borta men eftersom jag mådde så ******** dåligt så blev det aldrig av. Blev en massa supande och många nätter med dålig sömn istället. Har inte tappat något i vikt, trots att jag ätit så lite och promenerat så mycket, antagligen tack vare all öl. En vecka sedan första passet nu, och idag var fjärde passet sedan dess och idag var första gången som jag kände att jag hade lite kraft i kroppen. Gjorde en femma på 180 i mark, sen en trea på 200, och avslutade med en åtta på 160. Rätt kasst egentligen, men med tanke på att 130 kändes svintungt i böjen igår så får jag se det som hyfsat. Hoppas kunna vara tillbaka riktigt om kanske två veckor.

Postad 16 August 2017 - 11:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Knäböj igår. Blev 6x6 på 160kg och det kändes relativt enkelt, men övre ryggen orkade inte riktigt med alla set. Vet inte riktigt vad kroppsvikten ligger på just nu men förra veckan låg den på omkring 87kg. 

Är också lite sugen på att testa hur snabbt jag springer 60m och 100m. Fick nämligen göra en liten sprint sent igår kväll. Var ute och gick med en tjej och så kom det nån psyko kille och skulle börja slåss med mig helt oprovocerat. Började springa och han hade inte en chans, trots att jag hade stela och tunga läderkängor, ganska tighta jeans, leg day, och en rejäl pizza i magen. Antar att man har nytta av benstyrka när man ska springa fort. Konditionen däremot är inte speciellt bra, stod och flåsade i flera minuter efter den där sprinten på kanske 80m.

Postad 16 August 2017 - 11:40

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Fyfan vilka psykon det finns.

Redigerat av Unregistered153fb7ca, 16 August 2017 - 23:20.

Postad 16 August 2017 - 11:52

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Cyklade förbi området där Johannes Årsjö har sitt eget källargym precis när han o hans kompisar tränade på att kasta tunnor.

Imponerande minst sagt.

Jag måste verkligen träna upp lite uthållighet och explosivitet i musklerna nu.

Inte för att ja någonsin kommer hamna i närheten av sån styrka, men lite bättre uthållighet skulle va trevligt.

Redigerat av Unregistered153fb7ca, 16 August 2017 - 12:02.

Postad 16 August 2017 - 12:26

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Knäböj igår. Blev 6x6 på 160kg och det kändes relativt enkelt, men övre ryggen orkade inte riktigt med alla set. Vet inte riktigt vad kroppsvikten ligger på just nu men förra veckan låg den på omkring 87kg.

Är också lite sugen på att testa hur snabbt jag springer 60m och 100m. Fick nämligen göra en liten sprint sent igår kväll. Var ute och gick med en tjej och så kom det nån psyko kille och skulle börja slåss med mig helt oprovocerat. Började springa och han hade inte en chans, trots att jag hade stela och tunga läderkängor, ganska tighta jeans, leg day, och en rejäl pizza i magen. Antar att man har nytta av benstyrka när man ska springa fort. Konditionen däremot är inte speciellt bra, stod och flåsade i flera minuter efter den där sprinten på kanske 80m.

Ja... vad hände då? Eller hade ni bara en löptävling??

Postad 16 August 2017 - 12:56

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Är det någon här som vet vart man kan köpa kungsfjäder i bra kvalite?

Min gamla har ett motstånd på ungefär 60 kg så något liknande skulle va bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.