Robotdammsugare
1346 svar till detta ämne
Postad 01 January 2014 - 16:50
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Min gamla Trilobite klarade både mattorna och svarta golv klockrent
Ja, då var det väl därför Electrolux la ned tillverkningen då ... Men nu var det ju inte fråga om svarta golv, utan om en svart matta med ett grått vågigt mönster på, som får vilken Robot som helst att tro det är en trappa där. Verkar vara samma problem med alla som har trappsensor: https://www.google.c...et with patternOch då borde man kunna stänga av sensorerna om man ändå inte har några trappor, för mattan som så klarar de av eftersom den är korthårig. Hade inte din Trilobit några sensorer?
Postad 02 January 2014 - 15:40
Unregistereddbe56a93
-
Unregistereddbe56a93
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej. Mediemark har erbjudande där om man köper 2 grejer så får man den billigaste för halva priset. Så jag undrar om någon i Stockholm är sugen på en neato dammsugare? Då köper vi 2 st och sen delar på kostnaden.
Postad 03 January 2014 - 14:21
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har nu haft min Signature Pro sedan julafton, och har således haft tid att hinna göra en ordentlig utvärdering om produkten.
Boende: Nybyggt tvåplanshus på 113 m2. Inga mattor har hunnit införskaffats sedan flytten, till robotens stora glädje. Familjen består av två vuxna, en liten bebis på ett år samt två kattkräk. Katterna är av rasen Cornish Rex, och har bara en kort päls. Katterna vill heller inte vara utomhus denna tiden på året, så det blir tyvärr en del kattsand inomhus.
Jag måste säga att jag är löjligt imponerad av robotdammsugaren. Jag har schemalagt att den ska springa igång på nedervåningen varje dag klockan 7. Därefter bär jag upp den varannan/var tredje dag och låter den gå loss på övervåningen. Katterna får inte vara på övervåningen, så sand och kattpäls är inte samma problem där.
Trots att jag ett par gånger i veckan våttorkar golven, samt dammtorkar byråer etc. så blir jag helt jäkla chockad varje dag jag tömmer dammsugarbehållaren för robotdammsugaren. Man kan minst sagt säga att den gör sitt jobb! Båda planen är på 55m2, och tar den en tre-kvart vardera att städa färdigt. En gång har den faktiskt haft problem att hitta tillbaks till laddstationen, men vad gör det? Den hade ju trots allt ändå städat färdigt, så det var ju bara att lyfta tillbaks den för laddning.
Full pott, 5 av 5!
Btw. Eftersom att man tydligen ska döpa dom här filurerna så tänkte jag att vår också skulle få sig ett namn. Från början blev det Dammian, men han heter numera Luddvig istället.
Postad 04 January 2014 - 13:03
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ni som har koll, fixar en Neato att dammsuga mindre ryamattor eller fastnar den/går runt de eller måste man klä in dom i magnetband? Typ sådana här alltså:  Hur är det med större ryamattor, måste man sätta magnetband där så den inte fastnar eller hur funkar det?
Redigerat av Splix, 04 January 2014 - 13:03.
Postad 04 January 2014 - 15:10
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Tror nog (utan att veta) att den fixar sådana mattor men blir dom
alltför stora lär dom om inte annat käka en hel del batteri!
Långa fransar är ju också ett problem har jag hört/läst!
Postad 04 January 2014 - 19:03
Unregistereddbe56a93
-
Unregistereddbe56a93
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ni som har koll, fixar en Neato att dammsuga mindre ryamattor eller fastnar den/går runt de eller måste man klä in dom i magnetband? Typ sådana här alltså: 
Hur är det med större ryamattor, måste man sätta magnetband där så den inte fastnar eller hur funkar det?
Just den mattan verkar inte ha så långa fransar så det är nog inga problem. Om mattan är liten så kanske det finns liten risk att mattan viker sig.
Redigerat av Unregistereddbe56a93, 04 January 2014 - 19:03.
Postad 05 January 2014 - 02:05
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ni som har koll, fixar en Neato att dammsuga mindre ryamattor eller fastnar den/går runt de eller måste man klä in dom i magnetband? Typ sådana här alltså: 
Hur är det med större ryamattor, måste man sätta magnetband där så den inte fastnar eller hur funkar det?
Har betydligt värre i sovrummet! Den klarar av att åka på den, men dödar batteriet! Så jag tar bort den helt enkelt då den ska städa där! Även Roomban får ju problem med den, men den är lite snabbare... Dock neato rensar den bättre med tanke på sug effekten som är mer hos den Problem med Neato du lär ha är Batteri... + att den kan bete sig riktigt dum ibland! Göra knäppa saker, hoppa över vissa ställe, krocka med svarta möbler, hoppa över vissa delar av huset! Men som sagt Ibland!! Roomba = svårare rengöring, och en dum robot, utan vägledning av dess tillbehör (som jag nu glömt namnet på då hjärnan är slut så här dags) så hoppar den också fram och tillbaks mellan rummen! Neato är betydligt smartare och krockar inte lika mycket! betydligt bättre batteri! 3-4 tim! Fördel men att den städar samma ställe flera gånger, men samtidigt nackdel med tanke på tid och batteri förlust! Överlag bägge har sina förr och nackdelar, därför har jag personligen bägge  PS. Glömde tillägga att sidoborstar gör faktiskt en bra skillnad! Har testat i dagliga rengöringar, och sett skillnaden mellan rengöring av en roomba/samsung och en neato. Synd bara att dumma neato inte satsar på det som tyskarna modifierade i deras robot..
Redigerat av 3kgt, 05 January 2014 - 19:56.
Postad 05 January 2014 - 16:38
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tack för infon! Förutom att den drar mer batteri på en matta, är det ofta den fastnar eller kommer den "alltid" loss?
Postad 05 January 2014 - 19:53
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Tack för infon! Förutom att den drar mer batteri på en matta, är det ofta den fastnar eller kommer den "alltid" loss?
Kommer loss.. XV 25 hos mig, XV 15 hos föräldrarna...men dem får kämpa på för att klara av dem...om det är små mattor så ta bort dem då den städar.. i Nästan alla hem får man faktiskt anpassa hemmet lite då man skaffar sig såna robotar! kan vara trösklar, sladdar, gardiner, mattor m.m Vissa stolar får dem också kämpa med (Pga, sina be, konstruktion), mina köks stolar är jobbiga för alla robotar jag har haft.. så nu plockar jag alla på köks borde då dem städar... Allmänt köks stolar, stolar är lite besvärliga för dem och drar lite extra batteri pga. av det.. så tips plocka bort köks stolar på bordet om möjligt, spar dig tid och blir renare under dem.
Postad 07 January 2014 - 09:37
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Om man ska behöva plocka bort diverse saker var gång man kör roboten, så vad är det då för vits med att alls HA en robot som städar, för då får man ju ändå göra jobbet själv ...
Hela vitsen ska ju vara att man sätter igång roboten och sen kör den, klart slut.
Postad 07 January 2014 - 12:57
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Om man ska behöva plocka bort diverse saker var gång man kör roboten, så vad är det då för vits med att alls HA en robot som städar, för då får man ju ändå göra jobbet själv ...
Hela vitsen ska ju vara att man sätter igång roboten och sen kör den, klart slut.
Otroligt korkat argument. 5-an och 6-ans växel behövs såklart heller inte då efterssom att en del folk bara kör med bilen i stadsmiljö? För egen del så tar det två, max tre minuter att förbereda allt för dammsugaren varje kväll. Det går ut på att jag plockar undan sonens leksaker och lyfter in skor i skobyrån. Ställer även upp en dörr till ett utrymme under trappen där katterna har sina kattlådor. Jo just det, ibland går det även åt en minut för att tömma behållaren. Som bonus blir det så rent att det inte lägger sig speciellt mycket damm på möbler längre. Se saker i ett större perspektiv än bara ditt eget bohag. Alla bor vi olika och har således olika förutsättningar för dessa maskiner. Jag kommer aldrig i hela mitt liv att återgå till stenåldern, robotdammsugaren är här för att stanna. Kanske får den även en utomhuskompanjon till sommaren som får rå om gräset.
Postad 07 January 2014 - 13:58
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Ungefär samma dumma argument som man fick höra i diskmaskinens barndom: "Om man nu måste skölja av tallriken först innan man sätter in den kan man väl lika väl diska den direkt och då behöver man ju ingen diskmaskin." Främsta orsaken till mitt förvärv är att jag lätt knäcker ryggen av att dammsuga så därför har min Neato blivit en garanti mot eventuell sjukskrivning. Den har kort sagt betalat av sig många gånger om.
Postad 07 January 2014 - 15:15
Unregistereddbe56a93
-
Unregistereddbe56a93
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag har haft neato ca 5 dagar. Förr så dammsög frugan en gång i veckan eftersom båda jobbar heltid och vi har små barn så vart det inte mer än det. Men nu när vi har roboten så kör vi den varje dag eftersom den hittar massor med damm varje dag. Man blir lite skräckslagen att det finns så mycket damm. Tack vare roboten så plockar man undan saker med. Hoppas bara att den håller 1-2 år. Rekommenderar starkt !!!
Postad 09 January 2014 - 18:16
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Blem beställning på Neato Signature Pro från Aimpoint. Landade på 2800:- ungefär men tull lär ju komma till också. Funderar nu i efterhand på om man kanske skulle köpt den här i Sverige ändå, skiljer ju egentligen inte såå mycket!
Hur var det med garantin när man handlar från USA, någon som hade koll på det?
Postad 16 January 2014 - 16:40
Splix
-
Splix
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kan ju svara själv nu när jag har testat att de mattorna var inga problem med alls! Nu sitter det bra glidskydd under och det hjälper nog en hel del. Däremot har den stora problem med den långhåriga ryamattan i vardagsrummet men det får bli magnetlister och manuell städning just där! Den ha även problem med två trösklar på ca 2cm. Ska köpa kanslist och testa igen, allt går att lösa!
Postad 19 January 2014 - 16:41
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Snacka om ny överlägsen maskin! http://www.youtube.c...10F71UCBC&sm=12Samsung Navibot Corner Clean VR10F71UCBC. Men den kostar 10.000:-, eller i bästa fall 6.000:- ... https://www.prisjakt...=ss=VR10F71UCBCBara 8cm hög, så den går ju in under de flesta soffor, vilket de flesta andra, förutom Hoover, inte gör. Och bara 60dBA oväsen, medans de flesta andra ligger på hela 70dBA.
Redigerat av Kung Nu, 24 January 2014 - 09:56.
Postad 26 January 2014 - 14:35
Unregisteredc1897352
-
Unregisteredc1897352
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Vilken robot skulle ni rekommendera för ca 3000 eller mindre med så lite underhåll som möjligt?
Jag vill alltså bara programmera den och sen glömma bort den. Finns det någon som inte kräver regelbunden rengöring?
Postad 26 January 2014 - 18:03
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Alla kräver nån form av rengöring.
Men sen har ja en vän som hade inte rensat sin roomba 521 på över 1 år fram tills den stanna. Personligen rensar efter varje körning. Gör att den lever längre. Städar bättre. 2-3 min av mitt liv per gång för neato. Irobot räkna med 5 min. Samsung 4 min ca
För 3000är de kanske irobot o samsung...sen finna de andra märken också.
Neato är väl vid 3400 nu.
Postad 26 January 2014 - 22:17
GGG1982
-
GGG1982
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ja Neato verkar ju vara populär men vilken är bäst egentligen?
Är det Neato XV Signature Pro eller XV-25? Priserna är förvillande lika.
Postad 27 January 2014 - 09:53
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ja Neato verkar ju vara populär men vilken är bäst egentligen? Är det Neato XV Signature Pro eller XV-25? Priserna är förvillande lika.
Samma. olika färger.. "nyare modell" ..
Postad 28 January 2014 - 17:39
Unregisteredc1897352
-
Unregisteredc1897352
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Är det värt dom extra pengarna man lägger för Pro-varianten tycker ni?
Postad 28 January 2014 - 19:29
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Är det värt dom extra pengarna man lägger för Pro-varianten tycker ni?
Nope.
Postad 29 January 2014 - 10:14
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Neato går tvärbort för min del p.g.a. en endaste orsak, ljudnivån. Kvalitets missarna känns som om de finns hos de flesta, jag har fått min utbytt en gång och reparerad en gång, båda gångerna gav det ena hjulet upp.
Den jag har i dag är RoboVac X500 och är precis lagom bullrig och gör ett bra jobb, men den verkar ha blivit senil med tiden och gör inte en lika bra städrunda som tidigare. Misstänker att gummihjulen börjar bli slitna och orsakar att den står och slirar på vissa ställen.
Jag vill gärna ha en som inte går runt slumpartat utan en som verkligen vet var den har varit och vart den ska, så då är det inte iRobot som gäller (som för övrigt min liknar väldigt mycket, säkert samma kina-fabrik som tillverkar den) utan då har jag kvar Samsung eller LG vad jag har lyckats läsa mig till.
Någon som har dessa? Är ni nöjda?
Postad 29 January 2014 - 10:36
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Vet inte om denna har varit uppe tidigare, men hittade en intressant samling filmer där man testar olika robotar. Visserligen robotexperten så det är ju lite uppenbart vilka man vill framhålla, men ändå intressant att se: https://www.youtube....9FEDC45D3641962
Postad 29 January 2014 - 11:52
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Neato går tvärbort för min del p.g.a. en endaste orsak, ljudnivån. Kvalitets missarna känns som om de finns hos de flesta, jag har fått min utbytt en gång och reparerad en gång, båda gångerna gav det ena hjulet upp. Den jag har i dag är RoboVac X500 och är precis lagom bullrig och gör ett bra jobb, men den verkar ha blivit senil med tiden och gör inte en lika bra städrunda som tidigare. Misstänker att gummihjulen börjar bli slitna och orsakar att den står och slirar på vissa ställen.
Jag vill gärna ha en som inte går runt slumpartat utan en som verkligen vet var den har varit och vart den ska, så då är det inte iRobot som gäller (som för övrigt min liknar väldigt mycket, säkert samma kina-fabrik som tillverkar den) utan då har jag kvar Samsung eller LG vad jag har lyckats läsa mig till. Någon som har dessa? Är ni nöjda?
Är inte hellre nöjd med min Neato! Nu är min ca 4-5 mån gammal! Med utbytt batteri och får ändå ut allt från 5 min - 20 min som högst!!! En annan knäpp sak är att senaste tiden missar den köket helt! Testade senast igår att återställa den. Sålde min Irobot 780 då den är väldigt dum i jämförelse med Neato.. men ska jag vara ärlig så nu saknar jag den, och den städade hörnen mycket bättre.. Förr körde jag dem tillsammans.. nu märker man att Roomban gjorde nog 70% av jobbet.. Så Neato är fortfarande smartast, enklaste att rengöra, men sämsta "kvalite" och batteri av alla. Mina föräldrar XV15 som köptes efter min har dem nu haft på service 2 gånger redan på ca 3 månd. Nästa som jag ska testa om priset är godkänd är Irobot 880..Läst mycke om den på Robotreviews och den ska ha starkare motor än Neato..tystare.. och fler förbättringar ..Enligt Irobot så når den Sverige i feb. Sen är jag också sugen på senaste LG modellen. men den har ett saftigt pris och ej tillgänglig i fysiska butiker så zman får testa och känna på.. En annan intressant modell är Kobolt Vr100.. den också finns inte i Sv.. och kostar ca 7000 att beställa hem.. Så kortfattat har alla sina för och nackdelar.. och vi människor strävar efter perfektionen och är sällan nöjda.. (Dock så har jag fan rätt gällande Neaton.. Batteri på dessa suger hårt, och bygg kvalité är inte bästa)
Postad 29 January 2014 - 16:19
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Jo så är det ju, men jag måste säga att efter att ha sett filmerna jag länkade till längre upp så undrar jag inte om en iRobot ändå är något för mig. Vad kostar slitdelar till den? Typ borste, filter etc.
Postad 29 January 2014 - 17:07
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Då måste jag ha haft maxflyt gällande min XV-15 som jag haft sen i augusti.
Inte ett ända problem med något av det åvanämda!
Det kör av 65m2 3 ggr i veckan på sina vanliga 36-42 minuter utan problem!
Skall snart flytta till ett enplanshus på 150m2 och tänker då beställa en till som avlastning, hoppas
att men har samma tur med den!
Postad 29 January 2014 - 18:18
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jo så är det ju, men jag måste säga att efter att ha sett filmerna jag länkade till längre upp så undrar jag inte om en iRobot ändå är något för mig. Vad kostar slitdelar till den? Typ borste, filter etc.
Delar är billigare. enklare att få tag på. Då måste jag ha haft maxflyt gällande min XV-15 som jag haft sen i augusti. Inte ett ända problem med något av det åvanämda! Det kör av 65m2 3 ggr i veckan på sina vanliga 36-42 minuter utan problem! Skall snart flytta till ett enplanshus på 150m2 och tänker då beställa en till som avlastning, hoppas att men har samma tur med den!
Läser du vad "normala" körtiden bör vara ska det vara på ca 60 min enligt robotreviews folket.. Nu satte jag min på för en stund sen.. körde ca 9,5 min sen laddning. laddade i ca 20 min och kom ca 30 sek och nu ladda den igen! Call me a Hater, but WTFU is that?! Detta är från en XV-25 Testa du att ha den med en roomba eller samsung och se skillnaderna. 780 fick jag normalt 3,5 tim städning ifrån. även samsung vart betydligt bättre.. men samsung var hopplös på trösklar och mattor (en äldre modell) Neato är tråkigt nog också rätt dålig med trösklar, särskilt däcken är av en kass kvalité av gummi som slits åt, fast jag har fixat hjälp åt dem för att köra över trösklarna så fastnar den över dem ofta och kämpar för att gå över den, Ska lägga in bild sen får ni se vad jag talar om. Bygg kvalite på Roomba och samsung är bättre enligt mig. Haft Roomba 521,581,650,780 och 1 samsung som jag inte minns modellen. Dem jag känner är vi 4 pers med Neato XV,15, själv XV-21, sen känner jag en med Signature Och irobot är det 7 pers som jag känner som har den. av 7 pers har 1 person haft sin 521 på service 1 gång. av 4 ägare till Neato har vi Allihopa haft olika problem och batteri problem. Och missförstå inte, jag hatar inte Neato eller får pengar av Irobot! Utan säger min synpunkt.. Det som gjort att jag fortfarande har Neato är att den är smartare "normala dagarna", enklare rengöring och jet ljudet är rätt coolt. Men tyvärr så har dess problem gjort att jag nu tänker om.. så de blir en LG eller 880 snart.
Postad 29 January 2014 - 18:37
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Jag var åxå orolig för batteriet men hade tur att dom hunnit få bort den gamla batchen av
vad jag läst "dåliga" batterier.
Sen tror jag med att det finns dom med bättre byggkvalitet (för det kan ju inte svårt) än Neatos halvtaskiga.
Som sagt, jag gillar smartheten i den & den går ju när vi inte är hemma så ljudet är för OSS ett litet problem.
Nää jag jobbar inte & säljer inte varken robotdamsugare eller något annat.
Berättar bara om mina erfarenheter av denna robot!
Men men, kanske köper jag någon annan nästa gång!
Redigerat av Crazyberra, 29 January 2014 - 18:40.
Postad 30 January 2014 - 16:05
Unregistereddc27f70e
-
Unregistereddc27f70e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Neato går tvärbort för min del p.g.a. en endaste orsak, ljudnivån. Kvalitets missarna känns som om de finns hos de flesta, jag har fått min utbytt en gång och reparerad en gång, båda gångerna gav det ena hjulet upp. Den jag har i dag är RoboVac X500 och är precis lagom bullrig och gör ett bra jobb, men den verkar ha blivit senil med tiden och gör inte en lika bra städrunda som tidigare. Misstänker att gummihjulen börjar bli slitna och orsakar att den står och slirar på vissa ställen.
Jag vill gärna ha en som inte går runt slumpartat utan en som verkligen vet var den har varit och vart den ska, så då är det inte iRobot som gäller (som för övrigt min liknar väldigt mycket, säkert samma kina-fabrik som tillverkar den) utan då har jag kvar Samsung eller LG vad jag har lyckats läsa mig till. Någon som har dessa? Är ni nöjda?
Hänger inte riktigt med på diskussionen om ljudnivån, idén med en programmerbar robotdammsugare är ju att den dammsuger medan man hittar på andra saker typ jobbar...... och då kan den väl få låta hur mycket som helst? Sen vad gäller just Neato Signature Pro så måste jag säga att den är förvånansvärt tyst för att vara en "riktig" dammsugare så om man av någon anledning vill sitta och titta när den städar så tycker iaf jag att den har acceptabel ljudnivå.
Postad 30 January 2014 - 17:09
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hänger inte riktigt med på diskussionen om ljudnivån, idén med en programmerbar robotdammsugare är ju att den dammsuger medan man hittar på andra saker typ jobbar...... och då kan den väl få låta hur mycket som helst? Sen vad gäller just Neato Signature Pro så måste jag säga att den är förvånansvärt tyst för att vara en "riktig" dammsugare så om man av någon anledning vill sitta och titta när den städar så tycker iaf jag att den har acceptabel ljudnivå.
Ju men alla är inte utanför hemmet! Och ljudet ska vara så man klarar av den om man vore hemma. Personligen stör jag mig inte på ljudet med pet borsten! Men original borsten går inte alls att klara av. Just nu är jag föräldrar ledig, så någon är hemma för det mesta! Idag exempelvis så då vi åkte till läkarbesök så satte jag på Neaton. Bor i lägenhet på ca 85kvm. Vi kom tillbaks ca 2,5 timme efter att jag starta den, och den hade bara kört en runda gissa jag på då den inte var klar och ladda som vanligt! En annan sak att tänka på att om man lämnar den städa då ingen är hemma så är risken stor att dem fastnar + larm om man har sån hemma. (Föräldrarna brukar ha den på då dem jobbar, nackdelen är att flesta gångerna har den fastnat nånstans då dem bor i en större villa och kommer hem och upptäcker detta för sent!) PS. Detta med super batchar på batterierna trycks inte existera.. min teori är att det är billig Kina skit där det är ingen kvalitets kontroll. så flesta är dåliga och några lyckliga ägare får en fungerade sån. Jag är på min andra batteri och inte ens ett halv år har gått. Imorgon får jag batteri pack nr 3 så ska jag testa och se  Ingen som testat LG eller Samsungs nyaste?
Postad 30 January 2014 - 17:14
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Nää jag har heller inte hört något om super batchar, däremot
så så va det ju batchar med dåliga batterier om det va mitt inlägg du syftade på!
Postad 30 January 2014 - 23:06
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
http://www.youtube.c...h?v=ojBTkWdfSEA2 good 2 be true.. Den kan även moppa! Undra hur är effekten på själva dammsugaren .. och hur rengöringen är på denna! Har ännu inte sett den hos någon fysisk butik.
Postad 02 February 2014 - 21:17
mype
-
mype
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Batteriet på min neato xv-11 höll i 2 år, dax att byta nu. Skall prova detta, lite billigare och lite mer kraft än orginal http://www.amazon.co...s=Neato battery
Detta batteri höll i 1 år, jag har kört 1 timme + 10 min efterladdning 2 ggr i veckan + 1 timme 1 ggr i veckan ovanvåning. Nu behöver den mellanlanda efter 30-40 minuter så antar det är dax att byta igen. Orginal batteriet höll 2 år så det verkar variera på batteri kvalitén. Dock var det inget orginal batteri jag köpte. Visst kräver Neaton lite TLC då och då och trots att jag fick byta borstmotorn måste jag säga att jag på det stora hela är nöjd med min Neato och under dessa 3 år vi varit kompisar har den sparat mig många timmar av tråkig städning
Postad 03 February 2014 - 00:30
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Enligt många tester från folk på robotreviews ska ett större kapacitet än org 3200mah inte ha någon betydelse på körtiden! en ämnen skrivna om detta kan du läsa om här http://www.robotrevi...hp?f=20&t=16813Tråkigt nog har detta ingen effekt då det handlar om själva programmeringen av Neato än batteriet! Och även om detta skulle funkat så skulle jag inte betala 500-700 kr för ett nytt batteri! Det är inte meningen när man köper en robot för 3000+ Jag dock hittat några mods som hjälper mot mattor och diverse annat.. här kan ni få en bra samlad länk sida. http://www.robotrevi...hp?f=20&t=16475Har inga monster mattor, men märker en viss seghet på mina mattor fast dem har väldigt korta fransar i jämförelse med utan matta!
Postad 03 February 2014 - 13:12
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Hänger inte riktigt med på diskussionen om ljudnivån, idén med en programmerbar robotdammsugare är ju att den dammsuger medan man hittar på andra saker typ jobbar...... och då kan den väl få låta hur mycket som helst?
Jag använder min t.ex. när vi har ätit och plockat undan, igång med "Sixten" och så hjälper man ungarna med läxan etc. Oavsett var man befinner sig i huset vill jag inte ha en Boeing 747'a som kör omkring på nedanvåningen. Min går till 75% när vi är hemma och då vill jag ha den så tyst det går. Ungarna ska kunna gå o ch lägga sig på ovanvåningen medans den kör där nere och det går idag. Jag ska erkänna att jag inte själv har hört hur de låter på riktigt, men min kompis skaffade en Neato när han såg min men bytte ut den mot en Samsung eftersom han menade att den lät nått för jävligt. Som att sitta på en flygplats.
Postad 09 February 2014 - 06:32
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Nån som känner igen de där två olika Dite och Ditei Dammsugarrobotarna de har på sin sida, vilket 'riktigt' Märke det egentligen är? http://www.dite.nu/?sVat=InclVatNrDe verkar ha märkt om för att sälja under eget namn.
Postad 10 February 2014 - 15:43
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Samma som min fast jag köpte den på http://robovac.se/x500-1/x500.htmlJag gav 1800:- för min och det tycker jag den är värd, men ärligt talat, inte mer än så. Den gör ett bra jobb, men den har kvalitetsproblem som många andra, jag har bytt drivhjul 2ggr sen jag köpte den. Batteriet däremot håller fortfarande mellan 60-90 min. Sen som jag har skrivit tidigare så känns det som om de har blivit dummare med tiden. Jag tror att det är iRobot fabriken i kina som kränger gårdagen teknik. Utseendet påminner om dem, men dessa är inte lika intelligenta.
Redigerat av Melmac, 10 February 2014 - 15:45.
Postad 20 March 2014 - 01:39
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Hm! Undrar om vi har sett den första piratkopian av Neato XV-21:
http://www.aliexpres...1699819081.html
Under tusenlappen inkl. frakt! För bra för att vara sant eller? Fast å andra sidan så är ju faktiskt Ali Express att lita på numera sen de satte upp lite lagar och förordningar för säljarna. Tål att tänkas på...
Postad 20 March 2014 - 11:58
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Större, bättre och ruskigt ful enligt mig!?
Undra om vi får se denna i Svedala snart?
http://www.neatorobo.../series/botvac/
Postad 20 March 2014 - 13:20
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Större, bättre och ruskigt ful enligt mig!? Undra om vi får se denna i Svedala snart?
http://www.neatorobo.../series/botvac/
Kan jag väl hålla med om. Men varför bry sig? Den skall ju bara göra sitt jobb och inte vara en del av möblemanget. Annars är den ju klart intressant om man skulle råka få en peng över.
Postad 20 March 2014 - 13:57
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Nu har jag också fått upp ögonen för dessa. Mitt bekymmer är att de verkar ha problem med mattor och som kattägare är ju dessa det jobbigaste att dammsuga. Hade hoppats det finns en modell därute som klarar av det. Någon?
Postad 20 March 2014 - 15:17
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Netao botvac låter lovande! Frågan kommer vara effekt, batteri mot nuvarande ..
Ps. Fick ett nytt batteri och för första gången så kör roboten min nu ca 1 timme på 1 laddning (Har testat totalt 4-5 batteri pack nu)
Postad 20 March 2014 - 17:01
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Får nog krypa till korset lite här och säga att mitt batteri börjar sacka lite! Vart köpte du ifrån?
Postad 20 March 2014 - 19:08
3kgt
-
3kgt
-
Användare
-
-
115 inlägg
Får nog krypa till korset lite här och säga att mitt batteri börjar sacka lite! Vart köpte du ifrån?
första 2 fick jag av butiken..garanti sista köpte jag via tradera..finns en säljare som säljer robot delar till bra priser som jag rekommenderar.
Postad 20 March 2014 - 20:10
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
första 2 fick jag av butiken..garanti sista köpte jag via tradera..finns en säljare som säljer robot delar till bra priser som jag rekommenderar.
Okej, tack för tipset!
Postad 24 March 2014 - 19:56
Jucky
-
Jucky
-
Användare
-
-
182 inlägg
Hejsan! Jag är grymt sugen på Neato Signature XV Pro. men efter att ha läst runt på internet verkar det som om många har bekymmer med dåliga batterier. Jag är inte speciellt sugen på att lägga 4000 på någonting som är obrukbart efter 6 månader.... Var således in på närmsta ellada och frågade och deras garantitid på batterier var 6 månader... Skulle kännas bittert att lägga 4k på en dammsugare som jag måste reparera efter 7 månader... Hur har Ni löst detta? gått med på 6 månaders garanti eller?
Postad 06 April 2014 - 11:04
Jucky
-
Jucky
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag gick och köpte en på NetonNet förra helgen.... en Neato Signature XV Pro....
Med en vit katt som fäller våldsamt mycket hår (Man får en näve hår i handen om man 'smeker' honom). så är Neaton helt outstanding!
Som det verkar så har jag levt ett liv i en fruktansvärt smutsig lägenhet trots regelbunden dammsugning. Neaton får upp en nästa full behållare vid varje körning (3ggr/vecka). den gör ett underverk med mattorna. dock inte den stackars ryamattan som den inte ens tar sig upp på. men förhandling pågår och slänga bort den!
dessutom så är den lite svår att "styra" jag vill t.ex inte att den kör badrummet, men iochmed tidigare nämnda katt så har vi alltid dörren dit öppen, då skall han prompt in dit och köra golvet... trösklar är förstås ingen stor favorit men den tar sig en av vägarna så lägenheten blir ren, men man får söka en minut efter den på kvällen då man kommer hem...
Har tidigare ägt Roombor, men denna är någonting i hästväg i jämförelse.... Jag och min sambo söker efter ny lägenhet och då den dagen kommer så skall jag absolut ta robotdammsugare i beaktning både vad gäller lägenhet och möbelinköp... SÅ bra är den!
har ännu inte råkat ut för några problem, så jag väntar med spänning för att se om det blir hjul eller batteri som lägger av först.
Postad 06 April 2014 - 14:18
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Kan du inte klämma dit den medföljande magnetlisten? (på tröskeln alltså!)
Postad 07 April 2014 - 06:33
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Ber om ursäkt om det varit uppe tidigare, har bara läst ett par av de senaste sidorna, men finns det någon som ansluter till det trådlösa nätverket och kan styras via API?
Kör ett "smart" elsystem med Fibaro i grunden och vore trevligt att kunna konfigurera att den kör igång och dammsuger automatiskt om ingen är hemma och det gått tex minst 24h sedan tidigare städning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|