Blu-ray eller HD DVD?
7496 svar till detta ämne
Postad 24 november 2006 - 22:32
YOU
-
YOU
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Så underligt att så många tror att det kommer bli antingen eller...
HD-DVD är det billigaste både när det gäller spelare och skivor. Detta gör att HD-DVD kommer vara starkast att det dessutom är Micro$oft som står bakom är en annan anledning att det kommer vara!
Blueray och andra sidan tror jag personligen kommer hålla en högre 'standard' och när storfilmer släpps i blueray är aah najs!
Konta, HD-DVD kommer bli nya standarden på marknaden med billigare skivor och spelare.
Blueray kommer va det där lilla extra, ungefär som DVD varit under lång tid för de flesta. Nu är DVD-spelare gratis och VHS filmer säljs inte längre.. Kanske det kommer bli samma sak med HD-DVD & Blueray. Och när dessa formaten blivit standard är de nya Skärmarna här LID eller vad det nu är dom heter, och vem vet vad dom kommer må bäst av 1080p är ganska säkert mest skräp då.. Med andra ord det ska bli kul och se om 5år vilket som "VANN" ..
Jag lägger min 20:ga på HD-DVD! om det är standard format vi pratar..
.
Redigerat av YOU, 25 november 2006 - 23:08.
Postad 24 november 2006 - 22:48
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
På BD-sidan har vi idag Samsung, Panasonic och PS3. Är det någon som har hör vem som står i tur att släppa nästa spelare?
Postad 24 november 2006 - 23:01
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
Pioneer, vad jag vet.
MVH THXcht
Postad 24 november 2006 - 23:21
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
På BD-sidan har vi idag Samsung, Panasonic och PS3. Är det någon som har hör vem som står i tur att släppa nästa spelare? 
<{POST_SNAPBACK}>
Philips BDP 9000 är redan släppt. Pioneer BDP-HD1, Sony BDP-S1 och LG BD100 är tänkta att släppas i december. Och sen har vi BD-inspelare, Panasonic DMR-BW200 och BR100 som redan har släppt i Japan och Sony BDZ-V7 och BDZ-V9 som är tänkta att släppas i december i Japan.
Postad 25 november 2006 - 00:14
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Är det ingen skillnad på bild och ljudkvaliten mellan formaten så borde man ju vara villig att betala lite extra för BD för att främja utvecklingen.  Det man betalar för: Mer data utrymme. Som kanske kan ge bättre ergonomi och kvalite i framtiden.
Redigerat av Isaac, 25 november 2006 - 00:42.
Postad 25 november 2006 - 00:16
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
HD-DVD är det billigaste både när det gäller spelare och skivor.
<{POST_SNAPBACK}>
Detta är ett argument som återkommer hela tiden, men är det någon som har en aning om vilken skillnad det egentligen är? Att titta på konsumentpriset säger inte mycket. Ta t.ex. Toshiba HD-A1 som urspungligen kostade $500 och Panasonic DMP-BD10 som kostar $1000. Toshiba HD-A1 är byggd som en PC och enligt en analys ligger tillverkningskostnaden på mer än $700. Panasonic DMP-BD10 å andra sidan är helt och hållet byggd med specialtillverkade kretsar som gör att det blir billigare och antalet komponenter blir mycket färre. Jag har inte sett någon analys av tillverkningskostnaden, men det är inte helt orimligt att den är lägre än för Toshiba HD-A1... Anta t.ex. att kostanden för digital komponenter i Panasonic DMP-BD10 är hälften jämfört med de $366 som har estimerats för Toshiba HD-A1. HD-DVD driven ska tydligen kosta $200, och det högsta estimatet jag har sett på en Blu-ray drive är $350 (jag har även sett $200). Inuti Panasonic DMP-BD10 » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Inuti Toshiba HD-A1 » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Edit: Jag kan väl tillägga att de flesta av kretsarna på Toshibas's main board (den övre av bilderna på HD-A1) har i Panasonic DMP-BD10 ersatts av en krets, den som kallas Auxiliary Processor. Därav den stora skillnaden i antal komponenter.
Redigerat av random111, 25 november 2006 - 11:14.
Postad 25 november 2006 - 18:09
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Nu är det ju bara att gå in på vilken prisjämförelse site som helst i USA (eller Sverige för den delen) så ser du att de facto så är PS3 enda bluray spelaren som är ens i närheten av Toshibas priser när det gäller vad konsumenten faktiskt betalar.
Att du sen jämför vad Toshibas model eventuellt kostade i tillverkningskostnad för mer än 7 månader sen men inte låtsas om att Sony har ännu högre tillverkningskostnader IDAG blir ju aningen konstigt.
Tillverkningskostnader för dataprodukter (som du hävdar att HD-A1 är) sjunker ju med ca 25% i halvåret. Alltså skulle det redan idag gå bra att bygga den utan subvention.
Sony ligger minst 9 månader efter med sin stationära modell och kommer att ta ett betydligt högre pris. Övriga tillverkare utom Samsung (och hur det gick för dom har vi ju sett) är ca 6 månader efter. Det kvittar hur du försöker få det till att se ut som om det är samma pengar. Det är det helt enkelt inte.
Att bygga med specialtillverkade kretsar kan bli billigare i längden. Med betoningen på längden. Det gäller alltså när du kommer upp i mycket stora upplagor. Hur många DMP-BD10 tror du Panasonic har tillverkat idag? 5.000? 10.000? Det är enormt mycket billigare att använda standard kretsar i dom upplagorna.
Det är klart att om 5 år när både Blueray och HD DVD tillverkar 10 miljoner spelare om året så blir kostnaderna mycket mindre för båda formaten och eventuella skillnader spelar mindre roll. Men det gäller ju att sälja spelare under tiden så man kan komma till dom upplagorna. Det lyckas Bluray fortfarande dåligt med.
Postad 25 november 2006 - 19:08
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Dessutom tillverkas inte Sonys kommande BD spelare av Sony själva utan det är någon OEM tillverkar som gör den, tror Panasonic och Sony är samma maskin från samma tillverkare.
Postad 25 november 2006 - 21:54
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Nu är det ju bara att gå in på vilken prisjämförelse site som helst i USA (eller Sverige för den delen) så ser du att de facto så är PS3 enda bluray spelaren som är ens i närheten av Toshibas priser när det gäller vad konsumenten faktiskt betalar.
Att du sen jämför vad Toshibas model eventuellt kostade i tillverkningskostnad för mer än 7 månader sen men inte låtsas om att Sony har ännu högre tillverkningskostnader IDAG blir ju aningen konstigt.
Tillverkningskostnader för dataprodukter (som du hävdar att HD-A1 är) sjunker ju med ca 25% i halvåret. Alltså skulle det redan idag gå bra att bygga den utan subvention.
Sony ligger minst 9 månader efter med sin stationära modell och kommer att ta ett betydligt högre pris. Övriga tillverkare utom Samsung (och hur det gick för dom har vi ju sett) är ca 6 månader efter. Det kvittar hur du försöker få det till att se ut som om det är samma pengar. Det är det helt enkelt inte.
Att bygga med specialtillverkade kretsar kan bli billigare i längden. Med betoningen på längden. Det gäller alltså när du kommer upp i mycket stora upplagor. Hur många DMP-BD10 tror du Panasonic har tillverkat idag? 5.000? 10.000? Det är enormt mycket billigare att använda standard kretsar i dom upplagorna.
Det är klart att om 5 år när både Blueray och HD DVD tillverkar 10 miljoner spelare om året så blir kostnaderna mycket mindre för båda formaten och eventuella skillnader spelar mindre roll. Men det gäller ju att sälja spelare under tiden så man kan komma till dom upplagorna. Det lyckas Bluray fortfarande dåligt med.
<{POST_SNAPBACK}>
Huvudpoängen med mitt inlägg var att påpeka det logiska fel som många gör när det från Toshibas låga konsumentpris drar slutsatsen att HD-DVD är mycket billigare att tillverka. Detta hade du ingen kommentar till, eller missade du det helt? Sony hade inget med mitt inlägg att göra, så jag har inte låtsats om någonting... Jag jämförde Toshibas tillverkningskostand för 7 månader sedan med dess konsumentpris vid samma tidpunkt. Inget konstigt med det. Sony BDP-HD1 har samma riktpris ($1000) som Toshiba HD-XA2. Vad ska man dra för slutsats om det? Att HD-DVD är mycket billigare? Att Toshiba har tappat sitt försprång på 9 månader?  Gissningsvis använder Panasonic samma kretsar i sina japanska modeller, som när de släpptes en dryg vecka sedan hade förbokats i 20000 ex. Så Panasonic lär ha använt ett antal 10-tusental av denna krets redan idag. När det blir billigare att använda specialtillverkade kretsar i detta fall vågar jag inte gissa på, men notera att dessa kretsar inte är fullständigt specialgjorda. De består av stora färdigdesignade moduler (CPU, DSP, optisk drive controller, minne, osv) som man kopplar ihop, ungefär som man kopplar ihop standardkretsar på ett kretskort. Hur som helst, detta har ingenting med min huvudpoängen, nämligen att konsumentpriset (på hela spelaren) inte säger mycket om tillverkningskostnaden (på den optiska driven).
Redigerat av random111, 25 november 2006 - 21:57.
Postad 25 november 2006 - 23:57
YOU
-
YOU
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Isaac precis som du säger kommer förmodligen BR skivorna rymma mer information, men det är inte riktigt så enkelt för det är vilken typ av information hur den är komprimerad mm som är av faktor lika väl. Men om du läser mitt föregående inlägg ytterligare en gång så förstår du att jag personligen tror att Blueray förmodligen kommer hålla en sneppet bättre kvalié men microsoft förlåt HD-DVD kommer ligga i en lägre prisklass och detta är för gemene man oftast den avgörande faktorn när det handlar om dessa marginaler. random111 jag tycker inte tillverkningskostnader är något att överhuvudtaget titta på! Priset är inte lika med kvalité om det är det du försöker förmedla. Och som du själv säger är komponenterna i de flesta fall färdiga bortsett från ett eller två chip för avkodning. Tror du att den tekniken är billig? Tror du att du kan sitta hemma med ett kretskort och komponenter från din gamla 486:a Och hd-dvd har redan sålt sina chip i låååångt över de 20'000 som du säger att panasonicen har förbokat! Att HD-DVD kommer vara billigare råder ingen tvist om och sen vafan det kostar att tillverka produkten skiter väl de flesta människor fullständigt i... Tror du det går bra för kravmärkta produkter?  Jag förstår att du försöker förmedlat nått till oss jag förstår bara inte vad det är!?
Postad 26 november 2006 - 01:22
Guppa
-
Guppa
-
Bredbildad
-
-
731 inlägg
Dessutom tillverkas inte Sonys kommande BD spelare av Sony själva utan det är någon OEM tillverkar som gör den, tror Panasonic och Sony är samma maskin från samma tillverkare.
<{POST_SNAPBACK}>
Pioneer är OEM för Sony-spelaren. Den kommande Pioneer-spelaren kommer dock inte vara samma spelare som Sonyn.
Postad 26 november 2006 - 01:30
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Pioneer är OEM för Sony-spelaren. Den kommande Pioneer-spelaren kommer dock inte vara samma spelare som Sonyn.
<{POST_SNAPBACK}>
Har läst detta på en mängd forum men aldrig sett en källa. Finns det en sådan?
Postad 26 november 2006 - 01:36
Addex
-
Addex
-
Veteran
-
-
1 902 inlägg
Här kan den som vill leka med codecs och bitrates på BD/HD-DVD.
Postad 26 november 2006 - 13:02
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Isaac precis som du säger kommer förmodligen BR skivorna rymma mer information, men det är inte riktigt så enkelt för det är vilken typ av information hur den är komprimerad mm som är av faktor lika väl. Men om du läser mitt föregående inlägg ytterligare en gång så förstår du att jag personligen tror att Blueray förmodligen kommer hålla en sneppet bättre kvalié men microsoft förlåt HD-DVD kommer ligga i en lägre prisklass och detta är för gemene man oftast den avgörande faktorn när det handlar om dessa marginaler.
random111 jag tycker inte tillverkningskostnader är något att överhuvudtaget titta på! Priset är inte lika med kvalité om det är det du försöker förmedla. Och som du själv säger är komponenterna i de flesta fall färdiga bortsett från ett eller två chip för avkodning. Tror du att den tekniken är billig? Tror du att du kan sitta hemma med ett kretskort och komponenter från din gamla 486:a Och hd-dvd har redan sålt sina chip i låååångt över de 20'000 som du säger att panasonicen har förbokat! Att HD-DVD kommer vara billigare råder ingen tvist om och sen vafan det kostar att tillverka produkten skiter väl de flesta människor fullständigt i... Tror du det går bra för kravmärkta produkter? Jag förstår att du försöker förmedlat nått till oss jag förstår bara inte vad det är!?
<{POST_SNAPBACK}>
Hur menar du att HD-DVD kommer vara billigare? Redan idag kostar de lika mycket, jag räknar med ex från Randoms inlägg. Filmerna är ju lika billiga, i vissa fall är BD t.o.m billigare. Kravmärkta varor har en avsevärt högre prisnivån än de vanliga så jämförelsen köper jag inte, HD-DVD och BD lär ligga på samma prisnivå och man får en i mina ögon mer framtidssäkrad maskin hos BD-spelaren. Ja folk vad väljer ni?
Postad 26 november 2006 - 13:34
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Blu Ray spelarna är dyrare idag, inget snack om saken. Att de sedan är regionslåsta är ett stort minus!!
Bara de här 2 sakerna gör om man vill se hd film idag till en rimlig penning väljer att köpa HD-DVD på köpet får man jämnare och högre kvalité på filmerna..
Postad 26 november 2006 - 13:52
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Det är många teorier i denna tråd  Hur som helst om man köper idag och vill vara längst fram i fronten så kanske man tycker att det man har köpt är det bästa formatet ( kvittar vilket ) för vem vill köpa grisen i säcken och sen säga jag hade fel.
Det bästa är om man köper något som stödjer båda formaten ( så sådana här trådar inte behövs  ) och vi är garanterat på väg dit. Lg sägs komma med något och fler lär följa, det man kan hoppas på är en multimaskin som klarar både HD-dvd och Blu-ray samt alla regioner samt bra ut och in gångar. Börjar snart låta som en politiker i valtider men visst låter detta som en perfekt framtid för oss hembio nördar eller?
Det känns som 2007 är året för HD tittande.
// Hifighost
Postad 26 november 2006 - 14:04
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
[quote name='random111' date='Nov 25 2006, 22:54 '] [/quote] Huvudpoängen med mitt inlägg var att påpeka det logiska fel som många gör när det från Toshibas låga konsumentpris drar slutsatsen att HD-DVD är mycket billigare att tillverka. Detta hade du ingen kommentar till, eller missade du det helt? Sony hade inget med mitt inlägg att göra, så jag har inte låtsats om någonting... Jag jämförde Toshibas tillverkningskostand för 7 månader sedan med dess konsumentpris vid samma tidpunkt. Inget konstigt med det. Sony BDP-HD1 har samma riktpris ($1000) som Toshiba HD-XA2. Vad ska man dra för slutsats om det? Att HD-DVD är mycket billigare? Att Toshiba har tappat sitt försprång på 9 månader?  Gissningsvis använder Panasonic samma kretsar i sina japanska modeller, som när de släpptes en dryg vecka sedan hade förbokats i 20000 ex. Så Panasonic lär ha använt ett antal 10-tusental av denna krets redan idag. När det blir billigare att använda specialtillverkade kretsar i detta fall vågar jag inte gissa på, men notera att dessa kretsar inte är fullständigt specialgjorda. De består av stora färdigdesignade moduler (CPU, DSP, optisk drive controller, minne, osv) som man kopplar ihop, ungefär som man kopplar ihop standardkretsar på ett kretskort. Hur som helst, detta har ingenting med min huvudpoängen, nämligen att konsumentpriset (på hela spelaren) inte säger mycket om tillverkningskostnaden (på den optiska driven). <{POST_SNAPBACK}> [/quote] OM jag, och tydligen andra också, inte fattar vad du syftar på så kanske det beror på att det inte precis är klart som korvspad. Som andra skriver, det enda viktiga är vad maskinerna kostar konsumenten. Diskuterar någon vad det kostar att tillverka en Volvo jämfört med en VW t.ex.? Faktum är att inget av bolagen bakom Blu-Ray kan eller vill sälja en spelare för under 500 dollar. Gå in på pricerunner.com Välj USA (via flaggan). Gå till electronics -> dvd och välj sen HD-DVD resp Blu-Ray. Den billigaste Blu-Ray spelaren är (när detta skrivs) 225 dollar dyrare och då pratar vi om Samsungen som ingen vill ha. Annars är skillnaden 527 dollar. Jämför vi bara de nya modellerna så kan du få en HD-DVD för 430 dollar och en Phillips Blu-Ray för 877 dollar. Mer än dubbelt så dyrt. Det är rätt bissart att se en massa folk sitta och försvara att storföretag tar ut höga priser. Enda skälet till det som jag kan komma på är att det på något sätt gynnar deras egna sida i denna diskussion. Tycker vi ska uppmuntra elbolagen, banker och andra att också ta i så dom kräks (ännu mer). Vore bra om Volvo höjde priserna också. Då blev säkert deras bilar bättre. (OBS ironi).
Postad 26 november 2006 - 14:18
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Vad är det för HD-DVD-spelare som kostar 430$? Pratar du om Toshiba HD-A2?
Redigerat av LeTheMan, 26 november 2006 - 14:41.
Postad 26 november 2006 - 15:42
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
OM jag, och tydligen andra också, inte fattar vad du syftar på så kanske det beror på att det inte precis är klart som korvspad. Som andra skriver, det enda viktiga är vad maskinerna kostar konsumenten. Diskuterar någon vad det kostar att tillverka en Volvo jämfört med en VW t.ex.?
Faktum är att inget av bolagen bakom Blu-Ray kan eller vill sälja en spelare för under 500 dollar.
Gå in på pricerunner.com Välj USA (via flaggan). Gå till electronics -> dvd och välj sen HD-DVD resp Blu-Ray.
Den billigaste Blu-Ray spelaren är (när detta skrivs) 225 dollar dyrare och då pratar vi om Samsungen som ingen vill ha. Annars är skillnaden 527 dollar.
Jämför vi bara de nya modellerna så kan du få en HD-DVD för 430 dollar och en Phillips Blu-Ray för 877 dollar. Mer än dubbelt så dyrt.
Det är rätt bissart att se en massa folk sitta och försvara att storföretag tar ut höga priser. Enda skälet till det som jag kan komma på är att det på något sätt gynnar deras egna sida i denna diskussion. Tycker vi ska uppmuntra elbolagen, banker och andra att också ta i så dom kräks (ännu mer). Vore bra om Volvo höjde priserna också. Då blev säkert deras bilar bättre. (OBS ironi).
<{POST_SNAPBACK}>
Det enda av signifikant betydelse som skiljer en Blu-ray och en HD-DVD spelare ifrån varandra i tillverkningskostnad är den optiska driven. Jag har sett estimat på $350 för en Blu-ray drive och $200 för en HD-DVD drive. Och då har estimatet på $350 för Blu-ray kraftigt ifrågasatts. Men låt oss ändå anta att det skiljer $150. Vänta lite... Nu hittade jag något nytt. Blu-ray driven i PS3 kostar $125 enligt iSuppli, vilket är samma företag som estimerade HD-DVD driven i HD-A1 till $200! Så då kan vi knappast använda $200 som ett estimat för en HD-DVD drive... ska vi gissa på $100? Vilket skulle ge $25 i skillnad... dvs omkring 200 kronor... (För det kan väl inte vara så att Blu-ray är billigare....?) Då ser man på en gång från dina siffror ovan att den skillnad som finns för konsumentpriserna inte kan förklaras genom att bara säga att "HD-DVD är en billigare teknik". Det är någonting annat som spelar en stor roll här, t.ex. - Toshiba tycker inte att den verkliga kostnadsskillnaden mellan Blu-ray och HD-DVD är tillräckligt stor, utan sänker sina priser för att med större kraft kunna föra ut sitt budskap om att HD-DVD är billigare. - Blu-ray tillverkarna å sin sida räknar med att PS3 ska ta lågprissegmentet inom Blu-ray området, och räknar med att det finns tillräckligt med folk med mycket penger för att det ska löna sig att ta ut ett i deras synsätt mer rimligt pris. Observera att jag inte försvarar att Blu-ray företagen tar ut höga priser, jag bara konstaterar att det ser så ut. För övrigt planerar Toshiba att ta $1000 för sin HD-XA2, så dom vill tydligen också tjäna lite pengar...  Edit: trykfel...
Redigerat av random111, 26 november 2006 - 16:35.
Postad 26 november 2006 - 18:12
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Vad är det för HD-DVD-spelare som kostar 430$? Pratar du om Toshiba HD-A2?
<{POST_SNAPBACK}>
Orkade du använda länken jag gav?
Postad 26 november 2006 - 18:23
Unregisteredaefc9833
-
Unregisteredaefc9833
-
Användare
-
-
211 inlägg
Inte för det är lönt kanske... men här kommer vad jag tycker.
Blu-Ray ser betydligt bättre ut på papper, helt klart.
Fler filmbolag, fler tillverkare av hårdvara mm mm
ja ta även att det rymmer med data ..
Men vem vill betala 13000:- för en spelare ?
Jag köpte en HD-DVD för 3500:-(beg) med 5st filmer så det får bli HD-DVD för min del.
Och nu tror jag det gäller att få ut så mycket titlar som möjligt, gärna så att det går att hyra.
BETA var bättre än VHS.... alla vet ju hur det gick.
Så HD-DVD har helt klart en bra chans...
Den som lever, får se.
Om inget så kommer det combospelare till våren/hösten.
Postad 26 november 2006 - 18:27
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
HD-DVD har enligt mig för få titlar, och då menar jag inte antalet utgivna filmer.
Det är det enda argumentet man behöver egentligen...
Postad 26 november 2006 - 18:31
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Ja du random111, man kan ju fråga sig om det är HD-DVD som är för billiga eller Blu-Ray som är för dyra. Vet i alla fall vilket jag och alla andra konsumenter föredrar. Vänta, nästan alla menar jag.
Kul att du efter ett par veckor lyckats hitta iSuppli uppskattningen. Kanske kunde nämnt att de värderade hela PS3 kostnaden till 700 dollar men det kanske hade antytt att Sony subventionerat något och det är ju ett fult ord.
Jag är rätt säker på att jag aldrig hävdat att HD-DVD är en billigare teknik. När man tänker efter så har jag sett dig skriva det fler gånger än jag sett någon HD-DVD anhängare göra det.
Om fem år kommer dessa spelare att kosta 1000 kr. Om då det ena formatet är 10% dyrare förlorar (eller tjänar) jag 100 kr. I år har jag tjänat mer än 5.000 på att köpa HD-DVD istället för Blu-Ray. Tror inte jag köper 50 spelare i framtiden så jag har redan gått med vinst.
Klart att Toshiba vill tjäna pengar. Klart att dom vill ha prisskillnad på sina modeller. Det spekuleras tom i att de har lagt sig extra högt för att "ge rum" för andra tillverkare att komma med modeller mitt emellan i pris.
Den stora frågan är fortfarande varför Blu-Ray inte vill/kan presentera en spelare i budgetklassen.
Postad 26 november 2006 - 19:17
YOU
-
YOU
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Ja du LeTheMan... tycker inte jag behöver tillägga nått till det som redan sagts!
Postad 26 november 2006 - 21:02
Addex
-
Addex
-
Veteran
-
-
1 902 inlägg
Ny Blu-ray blog med Andy Parsons (Pioneer) och Marty Gordon (Philips) på ZD-Net.
Postad 26 november 2006 - 22:06
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Ja du random111, man kan ju fråga sig om det är HD-DVD som är för billiga eller Blu-Ray som är för dyra. Vet i alla fall vilket jag och alla andra konsumenter föredrar. Vänta, nästan alla menar jag.
Kul att du efter ett par veckor lyckats hitta iSuppli uppskattningen. Kanske kunde nämnt att de värderade hela PS3 kostnaden till 700 dollar men det kanske hade antytt att Sony subventionerat något och det är ju ett fult ord.
Jag är rätt säker på att jag aldrig hävdat att HD-DVD är en billigare teknik. När man tänker efter så har jag sett dig skriva det fler gånger än jag sett någon HD-DVD anhängare göra det.
Om fem år kommer dessa spelare att kosta 1000 kr. Om då det ena formatet är 10% dyrare förlorar (eller tjänar) jag 100 kr. I år har jag tjänat mer än 5.000 på att köpa HD-DVD istället för Blu-Ray. Tror inte jag köper 50 spelare i framtiden så jag har redan gått med vinst.
Klart att Toshiba vill tjäna pengar. Klart att dom vill ha prisskillnad på sina modeller. Det spekuleras tom i att de har lagt sig extra högt för att "ge rum" för andra tillverkare att komma med modeller mitt emellan i pris.
Den stora frågan är fortfarande varför Blu-Ray inte vill/kan presentera en spelare i budgetklassen.
<{POST_SNAPBACK}>
Självklart föredrar konsumenterna det som är billigare, såvida den dyrare varianten inte erbjuder något som konsumenten värderar högre. I och med att PS3 börjar säljas så finns det ett budgetalternativ även för Blu-ray. Och självklart är den subventionernad av Sony! Vi verkar vara överrens om att HD-DVD som teknik inte är nämnvärt billigare. Bra. Jag har dock en känsla av att det finns andra som tror något annat... Och det var därför som jag skrev inläggen. För övrigt ska det bli mycket intressant att se vad som kommer att presenteras under CES in januari. Någon ny HD-DVD tillverkare? Någon ny Blu-ray budgetklass spelare?
Postad 27 november 2006 - 01:56
YOU
-
YOU
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
random111 Playstation3 är den verkligen subventionerad? Synd för den verkar piss dålig som blueray spelare!! Bl.a verkar den ändra frameraten och frågan är vilka utgångar som finns, vi som gillar hembio vill nog helst inte klara oss med hdmi !! Jag kräver att en spelare har bla coaxial och stereo rca ser helst en DVI och 5.1 utgång oxå!
HD-DVD är och kommer garanterat hålla lägre pris et bra tag fram över! men tror att blueray kommer ses snäppet attraktivare dels pga namnet om man ska va ärlig! Vi vet ju båda att de flesta 'vanliga' människor inte sitter och diskuterar framerate och dsp lägen till vardags och det är ju faktiskt Dom som kommer stå för de stora konsumerings siffrorna i slutändan och på så vis är det även Dom som kommer bestämma hur prisnivån kommer ligga och vilket 'format' som är/blir det populäraste, tyvärr.
Postad 27 november 2006 - 04:04
HDGuru
-
HDGuru
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
FAKTA:
Filmbolag
-----------
HD-DVD: Paramount, Warner och Universal.
Blu-ray: Paramount, Warner, Sony, Disney, Fox, Lionsgate och MGM.
CE tillverkare
----------------
HD-DVD: Toshiba
Blu-ray: Hitachi, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, Thomson mfl.
Kapacitet idag
-----------------
HD-DVD: 30GB
Blu-ray: 50GB
Bevisad kapacitet i labb
---------------------------
HD-DVD: 45GB
Blu-ray: 200GB
Teoretisk kapacitets limit
-----------------------------
HD-DVD: 60GB
Blu-ray: Obegränsad
Spelkonsoller
----------------
Blu-ray: PS3 som kan utnyttja Blu-ray kapaciteten (50GB) till spel. Resistance Fall of Man tar t.ex. upp över 20GB packat.
HD-DVD: Xbox360 som INTE kan utnyttja HD-DVD extra driven till spel, endast film. Endast dual DVD (8GB) till spel.
MER FAKTA:
Både HD-DVD och Blu-ray är bakåtkompatibla med DVD.
HD-DVD kommer få region encoding.
Toshiba's nuvarande HD-DVD spelare HD-A1 och HD-XA1 stöder bara 1080i. Alla Blu-ray spelare stöder 1080p. Toshibas nästa spelare som stöder 1080p kommer kosta som en Blu-ray spelare.
HD-(X)A1 tar 1 minut att starta en film, PS3 10 sekunder.
PS2 konsollen har sålts i mer än 100 miljoner upplagor.
Blu-ray dominerar hela Japan, Korea och Asien och kommer dominera Europa. HD-DVD slåss endast i USA.
HD-DVD filmer är i snitt dyrare än Blu-ray filmer.
Sony och Philips skapade tillsammans CD (Compact Disc).
JVC skapade VHS (som var bättre än Betamax!), denna gång är JVC och alla utom Toshiba på Blu-ray's sida.
Porrföretagen var på VHS's sida, dom är denna gång på Blu-ray's sida. (Se Vivid mfl).
Vill ni allvarligt talat fortfarande köpa en HD-DVD spelare?
Redigerat av HDGuru, 27 november 2006 - 04:12.
Postad 27 november 2006 - 04:34
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Heh, lite vinklat på vissa ställen kanske men jag håller med dig, skulle inte köpa en HD DVD spelare i dagens läge, inte Blu-ray heller för den delen. Finns för många frågetecken. Förhoppningsvis får vi lite mer svar under nästa år
Redigerat av Unregistered992, 27 november 2006 - 04:37.
Postad 27 november 2006 - 05:22
Addex
-
Addex
-
Veteran
-
-
1 902 inlägg
Heh, lite vinklat på vissa ställen kanske men jag håller med dig, skulle inte köpa en HD DVD spelare i dagens läge, inte Blu-ray heller för den delen. Finns för många frågetecken. Förhoppningsvis får vi lite mer svar under nästa år 
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här, stödjer BD och är riktigt sugen på Sony BDP-s1 (när den nu kommer) men det blir nog en PS3:a till våren. Men stora testet kommer nog vid CES 2007, har inte HD-DVD mer stöd från CE-/filmbolagen så känns det rätt så kört. EDIT: HDGuru (Välkommen till forumet) du glömde New Line Cinema.
Redigerat av Addex, 27 november 2006 - 05:29.
Postad 27 november 2006 - 05:27
Addex
-
Addex
-
Veteran
-
-
1 902 inlägg
EDIT: Dubbelpost
Redigerat av Addex, 27 november 2006 - 05:29.
Postad 27 november 2006 - 09:44
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
HDGuru: Vad har PS2 med Blu-ray vs HD-DVD att göra?
Hur som helst. Jag var Blu-ray supporter i början och tror väl fortfarande att Blu-ray kommer gå segrande pga antalet titlar och att formatet fortfarande kan utvecklas samtidigt som HD-DVD verkar ha nått sin toppkapacitet om det nu inte kommer 45Gb skivor. Trots detta så har jag beställt en HD-A1 just för att jag vill se själv och att jag vill utnyttja min Sanyo Z4 till max, något som inte hänt sedan Fotbolls-VM i somras. Var inne på en Xbox 360 Core med add-on men jag spelar så lite TV-spel redan och jag behöver inte fler tegelstenar till eluttagen än nödvändigt och hade gått på över 4000:- utan TreueHD ljud.
Problemet med Blu-ray är just priset på hårdvaran och regionerna. Har som flera andra planerat att köpa en PS3 senare nästa år men om den inte kommer gå att göras regionsfri och man begränsas till europeiska releaser (Region B ) som med stor säkerhet kommer hålla en lägre utgivningstakt och färre titlar i allmänhet (om man ska gå efter hur det var med DVD de första 5-6 åren) så kommer jag antagligen att tveka om det inte blir väldigt mycket billigare att köpa en amerikansk maskin. En regionsfri Blu-ray spelare för runt 5000:- är taget men när kommer det att hända?
Sen snacket om att PS3 kommer att avgöra striden, vad köper PS-ägaren först? Ett spel fär 700:- eller två filmer?
Redigerat av Tomanista, 27 november 2006 - 09:56.
Postad 27 november 2006 - 09:58
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Dessutom kan man lägga till att kvalitén på filmerna inte längre tycks skilja sig åt signifikant, varken i medelkvalité eller i jämnhet. Tittar man på Hi-Def Digest så finns det 16 filmer med sifferbetyg som finns för både Blu-ray och HD-DVD. Anledningen till att det finns så få är att de filmer som de recenserade med Samsungs ursprungsfirmware inte har något sifferbetyg pga att de inte ansåg att den spelaren var tillräckligt bra för att avgöra filmens kvalité. Av dessa 16 filmer har 13 fått samma betyg på videokvalité, 2 har fått 0.5 poäng bättre för HD-DVD versionen och 1 har fått 0.5 poäng bättre för Blu-ray versionen. Vilket innebär att man måste gå ner till andra decimalen för att kunne se en liten liten fördel för HD-DVD. Detta gäller både medelkvalitén och jämnheten (standardavvikelse). Man ska naturligtvis inte dra alltför långtgående slutsatser från detta lilla urval, men jag tycker det ger en liten fingervisning. För övrigt var de två Blu-ray filmerna som hade sämre kvalité BD-25 skivor med MPEG2 kodning. Så när användandet av BD-50, VC-1 och AVC/H.264 fortsätter att öka så kommer både antalet Blu-ray skivor som är sämre än motsvarande HD-DVD skiva att minska och antal Blu-ray skivor som är bättre än motsvarande HD-DVD skiva att öka...
Postad 27 november 2006 - 09:59
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Ett av sony's huvud argument att få filmbolagen att använda BD's var att man behöver den högre lagrings kapaciteten för att kunna lagra i MPEG-2 standard som verkar underprestera.
HD DVD använder sig av MPEG-2 enbart för att vara bakåt kompatibla.
HD DVD föredrar VC-1 för titlar utgivna i staterna och AVC i japan.
HD DVD når samma mål med en 15 GB disc som BD med en 25GB för att dom är inte lika utrymmes krävande med komprimerad VC1.
Postad 27 november 2006 - 10:32
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2 247 inlägg
FAKTA:
Filmbolag ----------- HD-DVD: Paramount, Warner och Universal. Blu-ray: Paramount, Warner, Sony, Disney, Fox, Lionsgate och MGM.
CE tillverkare ---------------- HD-DVD: Toshiba Blu-ray: Hitachi, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, Thomson mfl.
Kapacitet idag ----------------- HD-DVD: 30GB Blu-ray: 50GB
Bevisad kapacitet i labb --------------------------- HD-DVD: 45GB Blu-ray: 200GB
Teoretisk kapacitets limit ----------------------------- HD-DVD: 60GB Blu-ray: Obegränsad
Spelkonsoller ---------------- Blu-ray: PS3 som kan utnyttja Blu-ray kapaciteten (50GB) till spel. Resistance Fall of Man tar t.ex. upp över 20GB packat. HD-DVD: Xbox360 som INTE kan utnyttja HD-DVD extra driven till spel, endast film. Endast dual DVD (8GB) till spel.
MER FAKTA:
Både HD-DVD och Blu-ray är bakåtkompatibla med DVD. HD-DVD kommer få region encoding. Toshiba's nuvarande HD-DVD spelare HD-A1 och HD-XA1 stöder bara 1080i. Alla Blu-ray spelare stöder 1080p. Toshibas nästa spelare som stöder 1080p kommer kosta som en Blu-ray spelare. HD-(X)A1 tar 1 minut att starta en film, PS3 10 sekunder. PS2 konsollen har sålts i mer än 100 miljoner upplagor. Blu-ray dominerar hela Japan, Korea och Asien och kommer dominera Europa. HD-DVD slåss endast i USA. HD-DVD filmer är i snitt dyrare än Blu-ray filmer. Sony och Philips skapade tillsammans CD (Compact Disc). JVC skapade VHS (som var bättre än Betamax!), denna gång är JVC och alla utom Toshiba på Blu-ray's sida. Porrföretagen var på VHS's sida, dom är denna gång på Blu-ray's sida. (Se Vivid mfl).
<{POST_SNAPBACK}>
Regga en ny användare för att skriva 75 procent felaktigheter...varför?
Postad 27 november 2006 - 10:49
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
FAKTA: Vill ni allvarligt talat fortfarande köpa en HD-DVD spelare?
<{POST_SNAPBACK}> Regga en ny användare för att skriva 75 procent felaktigheter...varför?
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns en del faktafel i HDGuru's inlägg, men det påverkar inte slutsatsen. Den enda egentliga fördel som HD-DVD har idag är att pga att HD-DVD inte har några fördelar tekniskt så måste Toshiba sätta ett lågt konsumentpris för att få sina spelare sålda.
Postad 27 november 2006 - 11:27
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Isaac precis som du säger kommer förmodligen BR skivorna rymma mer information, men det är inte riktigt så enkelt för det är vilken typ av information hur den är komprimerad mm som är av faktor lika väl. Men om du läser mitt föregående inlägg ytterligare en gång så förstår du att jag personligen tror att Blueray förmodligen kommer hålla en sneppet bättre kvalié men microsoft förlåt HD-DVD kommer ligga i en lägre prisklass och detta är för gemene man oftast den avgörande faktorn när det handlar om dessa marginaler.
<{POST_SNAPBACK}>
VC1 tar bort för mycket information och MPEG-2 tar bort fel information, personligen så tycker jag att de båda med samma master är lika värdelösa. Har hört talas om HVD som redan idag (labb) kan rymma ca 500GB på samma yta som en bluray-skiva, detta innebär att det nästan räcker med en smart losslesskodning på filmerna under 4 timmar för att få platts på en skiva. Ljudet tar en sådan liten platts att det räcker med en HD-DVDs fulla kapacitet för att lagra det med losslesskomprimerimerad PCM 24/96 i 7.1. Alltså stenåldersteknik om man jämför. HVD-tekniken sägs skall kunna uppnå en kapacitet av 3,9TB i framtiden, vilket är passande för holografiska filmer i 8000p och 30 ljudkanaler. Då med en ecceptabel lossy komprimeringsgrad på filmmaterialen. BILD: (4*60*60*24*1920*1080*(12/8))/1024^4 = ca 0,98TB. =4timmar och sedan losslesskodning 50% av informationen = ca 490GB. LJUD: (((96000*24)/8)/1024^3)*60*60*4*8 = ca 31GB. =4timmar och sedan losslesskodning 50% av informationen = ca 15,5GB. MVH: Isaac.
Postad 27 november 2006 - 11:38
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Själv så hoppas jag att minneskort utvecklas, man slipper då en massa mekanik m.m. som både hårdiskar och skivor etc. kräver.
Idag så finns det tyvärr inte minneskort som är billiga att tillverka eller som kan lagra mycket data max 30GB, men om man lägger forskning på det och om de börjar att masstillverkas så kan nog lagringskapaciteten öka och priset sjunka. Dessutom att de blir säkrare och hållbarare.
Redigerat av Isaac, 27 november 2006 - 11:42.
Postad 27 november 2006 - 12:48
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Tittar man på Hi-Def Digest...
Hidefdigest är en bra upplagd sida med bra info, men jag föredrar Chad Varnadores recensioner på Home Theater Spot
Postad 27 november 2006 - 14:00
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
HDGuru: Vad har PS2 med Blu-ray vs HD-DVD att göra?
Hur som helst. Jag var Blu-ray supporter i början och tror väl fortfarande att Blu-ray kommer gå segrande pga antalet titlar och att formatet fortfarande kan utvecklas samtidigt som HD-DVD verkar ha nått sin toppkapacitet om det nu inte kommer 45Gb skivor. Trots detta så har jag beställt en HD-A1 just för att jag vill se själv och att jag vill utnyttja min Sanyo Z4 till max, något som inte hänt sedan Fotbolls-VM i somras. Var inne på en Xbox 360 Core med add-on men jag spelar så lite TV-spel redan och jag behöver inte fler tegelstenar till eluttagen än nödvändigt och hade gått på över 4000:- utan TreueHD ljud.
Problemet med Blu-ray är just priset på hårdvaran och regionerna. Har som flera andra planerat att köpa en PS3 senare nästa år men om den inte kommer gå att göras regionsfri och man begränsas till europeiska releaser (Region B ) som med stor säkerhet kommer hålla en lägre utgivningstakt och färre titlar i allmänhet (om man ska gå efter hur det var med DVD de första 5-6 åren) så kommer jag antagligen att tveka om det inte blir väldigt mycket billigare att köpa en amerikansk maskin. En regionsfri Blu-ray spelare för runt 5000:- är taget men när kommer det att hända?
Sen snacket om att PS3 kommer att avgöra striden, vad köper PS-ägaren först? Ett spel fär 700:- eller två filmer?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad han köper först är självklart spel  Men jag vet att många när de väl upptäckt hur mycket bättre BD är mot DVD så kommer de sluta att köpa det sistnämnda för att köpa BDfilmer, många har betalat för både spel- och filmmaskin. Varför inte utnyttja båda? Efter ett tag kommer den stora massan att uppgradera till en standalone, tack vare PS3. Kan tänka mig när Spiderman 3 (Sonyfilm=BD) finns ute, kommer det att finnas bundle med filmen och spelet till ett akttraktivt pris, ett annat sätt att tjäna mer. Förresten kostar spelen 600kr och inte 700.
Redigerat av LeTheMan, 27 november 2006 - 14:01.
Postad 27 november 2006 - 14:24
HDGuru
-
HDGuru
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Vad är fel? HDGuru: Vad har PS2 med Blu-ray vs HD-DVD att göra?
Ger en fingervisning om hur stort PS3 kommer bli  HD DVD når samma mål med en 15 GB disc som BD med en 25GB för att dom är inte lika utrymmes krävande med komprimerad VC1.
Men Blu-ray kan också använda VC-1 och eftersom en skiva rymmer nästan dubbelt så mycket kan dom ha en betydligt högre bitrate = bättre kvalité. För övrigt är en av dom erkänt bästa filmerna kvalitéts mässigt ansedd att vara Click som använder MPEG2. Det beror på hur man encode:ar filmerna... men både HD-DVD och Blu-ray stöder samma codecs och Blu-ray får plats med högre bitrate. Är bara trött på att läsa all HD-DVD fud som kommer från M$.... om ni varit på avsforum.com så vet ni vad jag pratar om... jag vill bara att det bästa formatet ska vinna, som jag överlägset tycker är Blu-ray.
Redigerat av HDGuru, 27 november 2006 - 14:31.
Postad 27 november 2006 - 14:47
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
random111 Playstation3 är den verkligen subventionerad? Synd för den verkar piss dålig som blueray spelare!! Bl.a verkar den ändra frameraten och frågan är vilka utgångar som finns, vi som gillar hembio vill nog helst inte klara oss med hdmi !! Jag kräver att en spelare har bla coaxial och stereo rca ser helst en DVI och 5.1 utgång oxå!
<{POST_SNAPBACK}>
Ändra frameraten?  Hur menar du nu??? Om det är att den endast kan outputa 60 Hz så har det inget med framerate att göra. En coax hittar du bak på PS3an. Vad stereo RCA skulle tillföra en hembioanläggning vet jag dock inte. Håller med dig om att analog 5.1 saknas och är ett minus! I övrigt tycker jag att PS3 verkar klara sig rätt bra som BD-spelare (baserat på de reviewer man läst alltså). Definitivt långt ifrån "piss dålig" i alla fall! Däremot är avsaknad av BTB och WTW lite surt. Lite udda aspekter för att påpeka att en spelare är "pissdålig" måste jag säga. Vilka andra spelare på marknaden klarar 24 fps output idag? Eller något annat än 60 Hz? Vilka spelare HAR analog 5.1-utgång och vad kostar dessa? OT. Sedan är DSP-lägen knappast något som riktiga "hembio-fantaster" pratar om heller, utan sneglar snarare styggt åt det. Förutom det DSP-läget som heter "Direct" då i så fall...
Postad 27 november 2006 - 14:48
YOU
-
YOU
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
random111 Hur många användar namn har du egentligen!? Tror du seriöst att vi lyssnar mer bara för reggar fler användare och låtsas som om det skulle vara någon som håller med dig.. haha patetiskt!
Postad 27 november 2006 - 15:00
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
random111 Hur många användar namn har du egentligen!? Tror du seriöst att vi lyssnar mer bara för reggar fler användare och låtsas som om det skulle vara någon som håller med dig.. haha patetiskt! 
<{POST_SNAPBACK}>
YOU har du svart på vitt att han gör det? Eller var det ett försök till ett kass skämt? Som någon nämnt ovan har HDGuru lite faktafel där men det mesta är ju rätt.
Postad 27 november 2006 - 15:06
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ha ha!!!!  Jag har bara ett användarnamn... Patetiskt... Jag väntar med spänning på ett konkret motargument på det jag skriver... Är det så svårt så att det enda du kan komma på är sådana här anklagelser?  Edit: Det var jag som påpekade att HDGuru hade lite faktafel...
Redigerat av random111, 27 november 2006 - 15:07.
Postad 27 november 2006 - 15:30
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
HD-DVD har enligt mig för få titlar, och då menar jag inte antalet utgivna filmer.
<{POST_SNAPBACK}>
Fel, fel, fel HD DVD har den bästa bildkvalitén detta är det enda argument som gäller men om du inte bryr dig om bildkvalité så kan du ju tipsa folk om en annan produkt från DVD forum, nämligen DVD, har hört att det ska ha många titlar
Postad 27 november 2006 - 15:51
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Fel, fel, fel
HD DVD har den bästa bildkvalitén
detta är det enda argument som gäller
men om du inte bryr dig om bildkvalité så kan du ju tipsa folk om en annan produkt från DVD forum, nämligen DVD, har hört att det ska ha många titlar 
<{POST_SNAPBACK}>
Läs mitt inlägg #998 , som säger att Blu-ray och HD DVD spelare idag har samma bildkvalité. Läs mitt inlägg #1033, som säger att Blu-ray och HD DVD filmer numera har i det närmaste samma bildkvalité, och om utveckligen fortsätter i samma riktningen kommer Blu-ray att till och med ha bättre. Fast personligen tycker jag att det är nästan ointressant för skillnaden är ändå så liten. Det är ännu ingen som har ifrågasatt någon av dessa två inlägg. På vilket sätt tycker du att "HD DVD har den bästa bildkvalitén"?
Postad 27 november 2006 - 16:13
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Lite roligt att folk kan tycka att HD DVD automatiskt bara har bättre bildkvalité  Sony fuckade upp ibörjan ja, men gör det Blu-ray till ett sämre format? Någon borde ju säga till Fox, Disney mfl att sluta släppa sina filmer då Blu-ray tydligen inte kan se bra ut
EDIT: Tror det finns 2 grupper som inte gillar Blu-ray och sprider skit pga det. Den ena är dom som redan köpt in sig i HD DVD, för vem vill se sina filmer och spelare dö ut? Den andra är nog dom som lyssnar för mycket på den första gruppen...
Redigerat av Unregistered992, 27 november 2006 - 16:19.
Postad 27 november 2006 - 16:18
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2 247 inlägg
Vad är fel?
Både HD-DVD och Blu-ray är bakåtkompatibla med DVD.
BD har separerade linser för blå/röd laser medan HD-DVD har en lins för båda. HD-DVD kommer få region encoding.
HD-DVD har idag inte regionskodning. Toshiba's nuvarande HD-DVD spelare HD-A1 och HD-XA1 stöder bara 1080i. Alla Blu-ray spelare stöder 1080p. Toshibas nästa spelare som stöder 1080p kommer kosta som en Blu-ray spelare.
Fel. De skalar ned till 1080i och skalar sedan upp till 1080p internt. Pioneer blir väl första BD-maskin med riktigt 1080/24 output utan att först skala ned till 1080i. HD-(X)A1 tar 1 minut att starta en film, PS3 10 sekunder.
Såvida du inte redan hade PS3:n igång. Är maskinen redan startat måste den stängas av för att identifiera filmen. HD-(X)A1 tar inte en minut. Xbox 360 och PS3 skulle jag tippa på är lika snabb som PS3. PS2 konsollen har sålts i mer än 100 miljoner upplagor.
Lika korrekt som meningslös fakta. Blu-ray dominerar hela Japan, Korea och Asien och kommer dominera Europa. HD-DVD slåss endast i USA.
BD dominerar Japan. HD-DVD dominerar USA. Europa? HD-DVD filmer är i snitt dyrare än Blu-ray filmer.
Fox har retailpris på 40USD på sina BD-filmer. Förmodar att du avser HD-DVD/DVD combos som visserligen är dyrare än vanliga BD men de är ju inte rena HD-DVDs. Prismässigt ligger de hyfsat lika men HD-DVD borde vara billigare då de är billigare att tillverka. Sony och Philips skapade tillsammans CD (Compact Disc).
Sony har ju även en hel del misslyckade format under bältet. Toshiba ligger bakom DVD - hört talas om det? JVC skapade VHS (som var bättre än Betamax!), denna gång är JVC och alla utom Toshiba på Blu-ray's sida.
Betamax var väl tekniskt bättre än VHS, eller? Toshiba har en mängd företag bakom sig med bland annat Microsoft, Intel, Sanyo mfl. Porrföretagen var på VHS's sida, dom är denna gång på Blu-ray's sida. (Se Vivid mfl).
Hört talas om internet? Skrev från minnet nu - kan återkomma till fler felaktigheter senare... HD-DVD ger samma prestanda till lägre pris - vad är fel med det?
Postad 27 november 2006 - 17:01
HDGuru
-
HDGuru
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
BD har separerade linser för blå/röd laser medan HD-DVD har en lins för båda.
Och båda är bakåtkompatibla. HD-DVD har idag inte regionskodning.
Tror du seriöst att det alltid kommer vara så? Självklart kommer även HD-DVD få regioncoding. Fråga vem som helst som är insatt. Fel. De skalar ned till 1080i och skalar sedan upp till 1080p internt. Pioneer blir väl första BD-maskin med riktigt 1080/24 output utan att först skala ned till 1080i.
Första poängen. Såvida du inte redan hade PS3:n igång. Är maskinen redan startat måste den stängas av för att identifiera filmen. HD-(X)A1 tar inte en minut. Xbox 360 och PS3 skulle jag tippa på är lika snabb som PS3.
HD-(X)A1 tar nästan en minut, eftersom du bevisligen inte äger en så fråga någon som gör det. BD dominerar Japan. HD-DVD dominerar USA. Europa?
BD dominerar hela asien. HD-DVD finns inte ens i Korea t.ex. Europa är det ingen som vet, men BD kommer göra det, Toshiba har för små marknadsdelar här. Och dom dominerar verkligen inte USA, däremot har dom tyvärr fått en så bra start dom kunde fått. Fox har retailpris på 40USD på sina BD-filmer. Förmodar att du avser HD-DVD/DVD combos som visserligen är dyrare än vanliga BD men de är ju inte rena HD-DVDs. Prismässigt ligger de hyfsat lika men HD-DVD borde vara billigare då de är billigare att tillverka.
Om du kollar på Amazon så är HD-DVD filmerna i snitt dyrare än BD filmerna och då menar jag inte combo-filmerna. Tror du att du som konsument kommer få se billigare priser om det verkligen är billigare att tillverka HD-DVD skivor? Redan nu är det ju bevisat att det inte är så. Betamax var väl tekniskt bättre än VHS, eller? Toshiba har en mängd företag bakom sig med bland annat Microsoft, Intel, Sanyo mfl.
Fel, det är en vanlig missuppfattning, VHS kom ut ett år senare och var snäppet bättre. Microsoft stöder HD-DVD genom att INTE stoppa in det i Xbox360. Och Intel? "Pentium nu med HD-DVD stöd!" Snart kommer IKEA också stöda HD-DVD, "Soffkuddar nu med HD-DVD stöd!". Du får titta på vad företagen faktiskt gör. Porrföretagen var på VHS's sida, dom är denna gång på Blu-ray's sida. (Se Vivid mfl). Hört talas om internet?
Det köper jag, sånt spelar typ ingen roll nu för tiden, men ändå. HD-DVD ger samma prestanda till lägre pris - vad är fel med det?
Det är ju det det INTE gör  Sämre prestanda till samma pris, vilket är därför jag inte gillar det. Du kommer också gilla dom där 200GB skivorna när du ska börja spela in HDTV sen...
Redigerat av HDGuru, 27 november 2006 - 17:12.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|