Ino Audio vållar debatt, Varför?
1067 svar till detta ämne
Postad 22 May 2008 - 19:59
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jamen, vet du inte att pi60 går djupare än RC-L när man spelar så lågt att det knappt hörs?
Ärligt talat verkar det som om man drar till med vilka argument som helst.
RC-L står sig nog väldigt bra mot de flesta traditionella golvare när det gäller djup och tryck i basen.
Andra högtalare kan ge lite mer detaljer i mellanregister och diskant och lite större ljudbild.
För renodlat ös är det nog RC-L man ska hålla på. De tål dessutom att placeras ut från väggen.
Med boxen engagerad så mäter de dessutom ovanligt rakt i frekvensresponsen.
P.S. Glen, dina står eventuellt lite för långt isär. Du får bättre tryck om du placerar dem tätare.
Eftersom jag inte hört Pi60 utgår jag från specen. Är specen fel? Den enda jämförelse jag är ute efter är lågbasen. Har tidigare sagt att det finns mängder med högtalare som gör ett bättre jobb än RC-L, det är inte det det handlar om. Jag är fullt nöjd med ljudtrycket i min lägenhet, men tack ändå. /GB Vad kör du själv med Chris? /GB
Postad 22 May 2008 - 19:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vilket tjat det är här
Varför kan inte alla bara provlyssna hos någon, sen skriva vad dom tycker. Känns väl rätt meningslöst att i inlägg efter inlägg racka ner på något man inte ens vet vad det är? Eller?
Postad 22 May 2008 - 20:04
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Försöker bara få ett svar på varför Pi60-specen inte stämmer. Någon upplyst som har ett svar? Enda vettiga källan jag kan hitta är minhebio., där står det att den går ner till 26 Hz.
I´m cool
/GB
Postad 22 May 2008 - 20:06
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Eftersom jag inte hört Pi60 utgår jag från specen. Är specen fel? Den enda jämförelse jag är ute efter är lågbasen. Har tidigare sagt att det finns mängder med högtalare som gör ett bättre jobb än RC-L, det är inte det det handlar om.
Jag är fullt nöjd med ljudtrycket i min lägenhet, men tack ändå.
/GB
Vad kör du själv med Chris?
/GB
Glen, lite av varje men i ett rum har jag Canton RC-L, förstås. Martin, lite av poängen i inläggen ovan är ju att Öhman medvetet gör det svårt att lyssna på Ino med sin minst sagt begränsade distribution. Själv är jag ju inte ens välkommen att köpa ett par Ino efter mina inlägg på faktiskt.se
Postad 22 May 2008 - 20:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Som vanligt är det nog lättast att ringa Ingvar, han gör ju allt på sitt eget sätt, till och med mäter storleken på elementen på sitt sätt 
Har inga svar på några siffror alls varför dom är som dom är tyvärr.
Det står nog en del i manifestet också.
Postad 22 May 2008 - 20:07
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Tror gör man i kyrkan (läs manifestet). No offense, men jag köper inte det.
/GB
Postad 22 May 2008 - 20:09
Blixten_no1
-
Blixten_no1
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Håller me Martin...
äger ino själv, o visst! jag e SUPER nöjd med dom! o känner att jag behöver inte ha nått annat, bara för att jag har inte lyssnat på nån annan högtalare som låter bättre, eller rättare sagt som Jag trivs med!
jag accepterar att folk har andra högtalare och tycker Inos är fula, och låter illa. OM man har lyssnat på dom! Men att säga att det är skit för att IÖ är lite krävande av sej, och har sina egna åsikter och tycker att man borde fixa rummet osv osv. Utan att ha lyssnat på dom! De förstår jag inte.....
// från en nöjd pi60 ägare som gärna tar emot lyssnings tips runt 20000 som låter über bra....
Postad 22 May 2008 - 20:09
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Glen, lite av varje men i ett rum har jag Canton RC-L, förstås.
Martin, lite av poängen i inläggen ovan är ju att Öhman medvetet gör det svårt att lyssna på Ino med sin minst sagt begränsade distribution.
Själv är jag ju inte ens välkommen att köpa ett par Ino efter mina inlägg på faktiskt.se 
Ha ha ha. Jag bara måste läsa dina inlägg där.Låter som att det kan vara skön underhållning om det gått så långt att han portat dig.  /GB
Postad 22 May 2008 - 20:13
iqbad
-
iqbad
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Dynaudio låter mer okomprimerat och har ett bättre bas, mellanregister och diskant än Ino Audio. Anledningen är att Dynaudio rankas som världens mest kompletta högtalartillverkare, de är den enda tillverkaren som tillverkar ALLT inom huset. Deras världsledande elementteknik får ingen annan köpa numera, och de håller en högre kvalitet och jämnare nivå i mass serier än tex Tymphony och SEAS som många andra tillverkare är beroende av.
Lådkonstruktionen är av en helt annan nivå (högre) än Ino Audio (Contour serien och uppåt) och ger mindre färgning och påverkan av ljudet. Dynaudio bygger sina lådor i egen fabrik med egen personal.
Jag tycker det låter som om du gått på en del säljsnack från Dynaudio. Att hävda att något har bättre prestanda och dessutom kvalitet utan att presentera några som helst stöd för detta, varker tester, undersöknigar eller tekniska resonemang gör det hela lite tunnt. Jag säger inte att Ino är bättre, men jag är själv civilingenjör och har pratat med Öhman någon gång om hans konstruktioner och jag kan känna igen hans resonemang från kända principer från teknik/naturvetenskap. Jag vet att Ino audio har enormt snäva toleranskrav. När jag köpte min piP mättes ett 10-tal kondensatorer och motstånd upp av tillverkaren tills 2 individer som låg inom Ino audios specifikation hittades. Det sörjer för att högtalaren presterar så som den ska, dvs bra kvalitet och liten individspridning. Hur vet du att Dynaudio har bättre lådkonstruktioner än övriga tillverkare, kan du nämna några tekniska lösningar som motverkar kända fenomen som uppstår runt högtalare? Mvh Eric
Postad 22 May 2008 - 20:32
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har inte riktigt fattat.
Hur svårt är det att få tag i ett par PI60 om man skulle vara intresserad.
/Simz
Postad 22 May 2008 - 20:35
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Har inte riktigt fattat. Hur svårt är det att få tag i ett par PI60 om man skulle vara intresserad. /Simz
Närmaste brädgård och lite element från Hifikit.
Postad 22 May 2008 - 20:39
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Har inte riktigt fattat. Hur svårt är det att få tag i ett par PI60 om man skulle vara intresserad. /Simz
1. Ring öhman och boka in dig på en demo. Han brukar ha minst en i månaden har jag för mig. 2. Åk till Täby på demo 3. Beställ ett par efter demotillfället 4. Vänta X antal månader på att dom ska tillverkas (beror mycket på finish osv.) 5. Åk till stockholm igen och hämta dom. Dvs lite svårare än att svänga förbi närmsta hifiklubb och köpa direkt.
Redigerat av snowspace, 22 May 2008 - 20:40.
Postad 22 May 2008 - 20:41
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ha ha ha. Jag bara måste läsa dina inlägg där.Låter som att det kan vara skön underhållning om det gått så långt att han portat dig. 
/GB
Att bli portad av Ingvar är det lättaste. Det räcker med att ha en egen åsikt.
Postad 22 May 2008 - 20:43
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Att bli portad av Ingvar är det lättaste.
Det räcker med att ha en egen åsikt.
Måste vara svårt att köpa säljsnacket från en person som hugger halsen av alla tvivlare? /GB
Postad 22 May 2008 - 20:50
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Detta resonemanget bygger nog på att man har en referens som berättar hur det ska vara. Dvs verkligheten. Om man aldrig sett New York på riktigt och för första gången får se det på projektorn med blåtint, så har man ingen aning huruvida New York faktist ÄR blåtintat på riktigt eller inte förrän man kan kontrollera det på riktigt, dvs se New York.
<snip>
Dock kan man tycka att om man finner att en specifik högtalare framstår som en neutral återgivare av en stor mängd skivor så är detta ett bättre belägg för att högtalaren faktiskt är neutral, men det är INTE ett bevis. Det KAN vara så att alla hittills testade skivor har en förvrängning på likartade sätt som högtalaren genom sin icke-neutralitet döljer. Dock ökar ju varje extra testad skiva som framstår som neutral sannolikheten att högtalaren är neutral. Men det BEVISAR inte någonting som en sanning.
Ja, som jag sagt flera gånger så skall man avända massa skivor/filmer för att bedömma. Man kan ju även använda en hel del mätningar också fär sålla ut det sämsta junket. Sen går det att göra tester i studios vilket som ger neutralaste ljudet, vilket jag vet har gjorts med piP. Men tanke på lyssningen är subjektiv som kan man inte hävda att det blir en objektiv sanning, vilket jag inte tror någon här har sagt heller. Dom och jag har sagt våra åsikter och upplevelser så som alla andra göra på detta forumet. Dock så är det fortfarande skillnad vilka märken man får säga något om eller inte, som min kommentar tidigare visade. Om jag sagt något dylikt, hur hade diskussionen sett ut då?
Ja, du hade nog fått frågor och dyl, som man bör få på ett forum. Stor mening om allt är likriktat. Smaken är ju personlig så jag ser ingen som hindrar dig att säga vad du tycker, ja såvidare du inte har Ino högtalare. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 20:57
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Att bli portad av Ingvar är det lättaste.
Det räcker med att ha en egen åsikt.
Detta stämmer ju inte alls. Varför påstår du massa saker om en person du aldrig träffat och där du inte hört dom högtalare som han gör? Mvh Ljudkvalite som har haft flera stora bråk med Öhman men inte hade några som helst problem att få demo. Försöker bara få ett svar på varför Pi60-specen inte stämmer. Någon upplyst som har ett svar? Enda vettiga källan jag kan hitta är minhebio., där står det att den går ner till 26 Hz.
I´m cool 
/GB
Pi60 går att ställa nära väggar och ger då väldigt bra bas. Så den går nog minst lika lågt som RC-L. Men som sagt, bästa är att lyssna själv. Sök efter någon som bär i närheten av dig. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 20:58
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Mvh Ljudkvalite som har haft flera stora bråk med Öhman men inte hade några som helst problem att få demo.
Det kan man ju lungt säga hehe.. ni kom inte direkt överens för inte alltför längen sen
Postad 22 May 2008 - 20:58
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Detta stämmer ju inte alls. Varför påstår du massa saker om en person du aldrig träffat och där du inte hört dom högtalare som han gör?
Mvh Ljudkvalite som har haft flera stora bråk med Öhman men inte hade några som helst problem att få demo.
Pi60 går att ställa nära väggar och ger då väldigt bra bas. Så den går nog minst lika lågt som RC-L. Men som sagt, bästa är att lyssna själv. Sök efter någon som bär i närheten av dig.
Mvh Ljudkvalite
Vilken högtalare ger inte mer djupbas nära vägg? Känns dom att jag hört detta förut? /GB
Postad 22 May 2008 - 21:02
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Måste vara svårt att köpa säljsnacket från en person som hugger halsen av alla tvivlare?
/GB
Säljsnack? Då vet du inte mycket om Öhman. I många fall försöker han inte sälja högtalare. Men om du hellre vill tro på belackare som inte hört högtalarna och som verkar ha som uppgift att hoppa på dom som har mer kunskap än han själv, så kanske inte pi60 är intressant ändå. Bättre du fortsätter njuta av dina RC-L. Mvh Ljudkvalite Vilken högtalare ger inte mer djupbas nära vägg? Känns dom att jag hört detta förut?
/GB
Men dom flesta är inte gjorda så dom låter RÄTT vid väggar. Ställ ett par 802D vid en vägg och njut av en bumlig bas. Som jag sa, om du verkligen hade varit intresserad så kunde du lägga energin på hitta någon att lyssna hos istället? Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 21:21
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jag ska vara tydlig så att du inte missförstår mig:
Stämmer specen på Pi60 här på prisjakt? Det står att den spelar ner till 26 Hz.
/GB
Postad 22 May 2008 - 21:34
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Men dom flesta är inte gjorda så dom låter RÄTT vid väggar. Ställ ett par 802D vid en vägg och njut av en bumlig bas. Som jag sa, om du verkligen hade varit intresserad så kunde du lägga energin på hitta någon att lyssna hos istället?
Mvh Ljudkvalite
Har du hört 802D när dom stått nära bakvägg? /GB
Postad 22 May 2008 - 21:37
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Stämmer mot vad? Stående mitt i rummet eller vid väggen? Vid +-1 eller -3db? Du kan fråga dom som haft RC-L/RC-A och som jämfört dom mot Ino vad dom tycker. Mvh Ljudkvalite Har du hört 802D när dom stått nära bakvägg?
/GB
Nej, sån tur är så var dom en bit ut i rummet, så som dom ska vara. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 21:45
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Stämmer mot vad? Stående mitt i rummet eller vid väggen? Vid +-1 eller -3db? Du kan fråga dom som haft RC-L/RC-A och som jämfört dom mot Ino vad dom tycker.
Mvh Ljudkvalite
Pi60: Frekvensomfång (-3dB) 26 - 21000 Hz RC-L Frekvensomfång (-3dB) 18 - 30000 Hz Fel fakta? /GB Nej, sån tur är så var dom en bit ut i rummet, så som dom ska vara.
Mvh Ljudkvalite
Hur kan du då veta att dom spelar bumlig bas nära basvägg? /GB
Postad 22 May 2008 - 22:03
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Pi60: Frekvensomfång (-3dB) 26 - 21000 Hz
RC-L Frekvensomfång (-3dB) 18 - 30000 Hz
Fel fakta?
Enligt manifest från 2006: Pi60: Frekvensomfång 25-22 000 Hz +-1dB
Postad 22 May 2008 - 22:10
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Pi60: Frekvensomfång (-3dB) 26 - 21000 Hz
RC-L Frekvensomfång (-3dB) 18 - 30000 Hz
Fel fakta?
Hur kan du då veta att dom spelar bumlig bas nära basvägg?
/GB
Fel fakta, ja. För dom inte är gjorda att stå mot en vägg. Vet folk som testa pi60 mot 802 och om inte jag minns fel så testade dom 802 mot väggen också, vilket inte funka. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 22:23
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Det står även såhär i manifestet (efter högtalarpresentationerna under rubriken Tonkurva):
citat:
Jag anger i regel –3 dB frekvenserna för högtalarens bandbredd på så vis att värdena skall vara relevanta för hur högtalaren används i praktiskt bruk, det vill säga i ett verkligt lyssningsrum.
slut citat.
Det anser jag bör tolkas som att Inos högtalares frekvensomfångsspecifikationer anges
inklusive rummets inverkan.
Postad 22 May 2008 - 22:23
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag tycker det låter som om du gått på en del säljsnack från Dynaudio. Att hävda att något har bättre prestanda och dessutom kvalitet utan att presentera några som helst stöd för detta, varker tester, undersöknigar eller tekniska resonemang gör det hela lite tunnt.
Jag säger inte att Ino är bättre, men jag är själv civilingenjör och har pratat med Öhman någon gång om hans konstruktioner och jag kan känna igen hans resonemang från kända principer från teknik/naturvetenskap. Jag vet att Ino audio har enormt snäva toleranskrav. När jag köpte min piP mättes ett 10-tal kondensatorer och motstånd upp av tillverkaren tills 2 individer som låg inom Ino audios specifikation hittades. Det sörjer för att högtalaren presterar så som den ska, dvs bra kvalitet och liten individspridning.
Hur vet du att Dynaudio har bättre lådkonstruktioner än övriga tillverkare, kan du nämna några tekniska lösningar som motverkar kända fenomen som uppstår runt högtalare?
Mvh Eric
Du förstod nog inte inlägget, och meningen med det  Du läste vad jag skrev som sista mening va? Dvs din reaktion som du skrev nu, var exakt vad jag visste skulle komma, OM jag skrivit det som ett inlägg från ingenstans så att säga (och inte del i dessa diskussioner). Dvs det jag ville visa, och som du bevisar med detta inlägg, är att det blir mothugg, frågor efter bevis, fakta, källor osv. Och inget konstigt direkt med det, för det är just det jag gjort avseende Ino här!  När det sägs att de är transparenta, ofärgade osv Som allvar kan jag säga att inlägget stämmer också, förutom inläggen om jmf med Ino, vilket var medtaget för att visa poängen liksom. Men jag hade kunnat skriva samma sak om andra tillverkare också, det finns många fina högtalare därute. Vilken skön diskussion vi har här. Vi får locka över Öhman och skriva lite också, så får vi definitivt mer tuggmotstånd här
Postad 22 May 2008 - 22:31
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Det står även såhär i manifestet (efter högtalarpresentationerna under rubriken Tonkurva):
citat: Jag anger i regel –3 dB frekvenserna för högtalarens bandbredd på så vis att värdena skall vara relevanta för hur högtalaren används i praktiskt bruk, det vill säga i ett verkligt lyssningsrum.
slut citat.
Det anser jag bör tolkas som att Inos högtalares frekvensomfångsspecifikationer anges inklusive rummets inverkan.
Hej,jag undrar hur andra tillverkare anger sina frekvensomfångsspecifikationer? Med eller utan inverkan från rum?inverkan från rum ger ju givetvis en förstärkning i dom lägsta regionerna.Mvh
Postad 22 May 2008 - 22:34
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, det bästa är ju att lyssna själv istället för läsa olika specar från tillverkarna. Sen är det ju inte bara hur lågt basen går utan vad det är för bas med.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 22 May 2008 - 22:37
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
citat: Jag anger i regel –3 dB frekvenserna för högtalarens bandbredd på så vis att värdena skall vara relevanta för hur högtalaren används i praktiskt bruk, det vill säga i ett verkligt lyssningsrum.
slut citat.
Det anser jag bör tolkas som att Inos högtalares frekvensomfångsspecifikationer anges inklusive rummets inverkan.
Har du en länk till manifestet? /GB Om någon i Göteborg vill dema sina Ino kan ni dra ett PM. /GB
Postad 22 May 2008 - 22:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Har du en länk till manifestet?
/GB
Maila [email protected] så kommer det ett om några veckor eller några månader
Postad 22 May 2008 - 22:42
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Maila [email protected] så kommer det ett om några veckor eller några månader 
lol
Postad 22 May 2008 - 22:44
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Har du en länk till manifestet?
/GB
Skicka din mejl på pm så kan jag skicka den jag har, som lär vara nyaste.
Postad 22 May 2008 - 22:45
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja, det bästa är ju att lyssna själv istället för läsa olika specar från tillverkarna. Sen är det ju inte bara hur lågt basen går utan vad det är för bas med. 
Mvh Ljudkvalite
Hej,ja det klart,sen är ju mätningar i rum det mest intressanta också,jag har inte högtalarna ute på gräsmattan. Det enda man kan göra är att lyssna för det är ju omöjligt att gå efter specar för man vet inte hur dom mätt eller under vilka förutsättningar , en högtalare som är specad -3db vid 40hz kan ju gå lägre än en som är specad -3db vid 30hz om man lyssnar på dom i samma rum.mvh
Postad 22 May 2008 - 22:50
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Skicka din mejl på pm så kan jag skicka den jag har, som lär vara nyaste.
Done! /GB
Postad 23 May 2008 - 01:18
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Det är ett rätt dåligt exempel att jämföra med just projektorer dock. Men jag ansver att det är väldigt mycket lättare att se ett stick i bilden om man vet vad man ska leta efter kontra att höra färgningar. Jag anser att hörseln är än mer subjektiv än synen, som ändå är tämligen olika för alla.
Visst, ett syntest skvallrar om hur stor text någon kan läsa men säger verkligen ingenting om andra abberationer så länge de inte är kraftiga nog att störa avläsningen av tavlar. Dessutom är det ju väldigt enkelt att särskilja en viss färg. Läser du ut datat ur en digital källa, tolkar detta data efter den korrekta färgrymden som det är avsett för så har du ett digitalt värde på färgblandningen, och där är det väldigt lätt att se om det ska vara neutral eller ha ett stick åt något håll. Men visst, det kräver lite kunskap och erfarenhet. Har du dessutom sedan en colorimeter så kan du enkelt se till att den ena projektorn, om än inte är fullt korrekt, så iaf mer korrekt än vad som normalt behövs.
Detsamma borde inte vara så fruktansvärt svårt att göra även med en vågform. Om du avkodar den digitala vågformer direkt från cd-skivan och jämför denna med en mätning på vad som kommer ur högtalaren så borde du enkelt kunna se vilken som är den mer balanserade återgivaren. Dock så måste man faktiskt ta hänsyn till spridningsegenskaperna hos högtalaren som kan ge vilt varierande mätningar beroende på var du mäter. Sen kommer vi till hur vi ska mäta. Ska vi mäta rakt över på högtalaren eller ska vi kompensera för örats okänslighet vid de olika frekvenserna. Ska vi ta högtalaren enskilt, eller även inkludera rummet. Är det egentligen återgivningen vid örats position, eller högtalarens egenvärden som är det intressanta.
Sedan för lite kuriosa. Utan att titta på de digitala värdena så är det inte alltid så lätt för alla att se rätt färger, även om man kan träna sig till att se vad som är neutralt kontra har stick. Men om ni växlar öga så kommer en del av er inse att ni inte ens har exakt samma färgbalans mellan ögonen.
För att göra det ännu roligare så gäller detsamma ofta hörseln. Ingen har perfekt hörsel och alltså blir alla åsikter endast åsikter då det ej går att göra något som en objektiv lyssning. Ska det göras något någorlunda relevant så är ju F/E-tester med stort statistikt urval samt välanvända referenser inte så dumt egentligen. Detsamma gäller dubbel-blinda tester, beroende såklart på vilken data som eftersöks.
Postad 23 May 2008 - 04:56
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Enligt manifest från 2006:
Pi60: Frekvensomfång 25-22 000 Hz +-1dB
och mäter inte ino sina högtalare 2m i från
Postad 24 May 2008 - 10:03
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det är ett rätt dåligt exempel att jämföra med just projektorer dock. Men jag ansver att det är väldigt mycket lättare att se ett stick i bilden om man vet vad man ska leta efter kontra att höra färgningar. Jag anser att hörseln är än mer subjektiv än synen, som ändå är tämligen olika för alla.
Vet du vad du ska lyssna efter så lär det gå rätt så bra att lyssna efter fel. Vissa saker lär vara lätta för dom flesta, som skillnaden mellan en bumlig bas och en tight med detaljer. Eller avsaknade av något. Eller ständigt liknande "ljudbild". Eller "grumlig" återgivning. Men visst, det är svårt speciellt om det är olika rum. Mvh Ljudkvalite
Postad 24 May 2008 - 10:53
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Helt OT men jag tror det kan lätta lite på stämningen i den här, och en del andra trådar, om man slår på låten "never ending story" med a New Found Glory på högsta volym samtidigt som man läser...
"And there upon a rainbow
Is the answer to our Never ending story...
ah ah ah
Never ending story...
ah ah ah
Never ending story. "
Postad 24 May 2008 - 14:42
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag lyssnar just nu på Phrank rätt så högt (ca 114 db enligt mätaren jag har här) och det låter jäkligt bra. Det enda som betyder något för mig.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 24 May 2008 - 17:16
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Ljudkvalitet, skicka gärna det senaste manifestet om du vill, jag har ett från 2005...Skulle vara roligt och läsa den senaste. [email protected]
Postad 24 May 2008 - 19:05
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Done
Mvh
Ljudkvalite
Postad 24 May 2008 - 19:55
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Tackar! Nu måste jag bara få arslet ur vagnen och åka till Öhmans kribba i Täby oxå.
Är det Öhman som bor där, eller hans föräldrar? (för mig jag läst det är föräldrarnas hus)
Postad 24 May 2008 - 19:58
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Det är väl Öhmans föräldrars hus som han har tagit ett källarrum i till demorummet har jag för mig.
Postad 24 May 2008 - 21:07
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Precis, Öhman föräldrar som bor där.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 24 May 2008 - 23:53
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jag lyssnar just nu på Phrank rätt så högt (ca 114 db enligt mätaren jag har här) och det låter jäkligt bra. Det enda som betyder något för mig.
Mvh Ljudkvalite
Sänk volymen, det är inte bra för hörseln ... /GB
Postad 24 May 2008 - 23:56
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Äh, han gillar Ino, hans hörsel kan ju knappast bli mer förstörd...
Postad 25 May 2008 - 00:04
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det var inte jag som sa det.
Postad 25 May 2008 - 00:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
114dB i basen är inte så farligt. I mellanregister och diskant däremot är risken stor för hörselskador vid den nivån,
men den mesta "energin" brukar ligga i basen...
Postad 25 May 2008 - 00:44
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
hehe, lyssna bara en låt på den volymen. Äh, han gillar Ino, hans hörsel kan ju knappast bli mer förstörd...
haha, mm 114dB i basen är inte så farligt. I mellanregister och diskant däremot är risken stor för hörselskador vid den nivån, men den mesta "energin" brukar ligga i basen...
Nja, den låten hade inte någon speciell bas + jag sänkte basen lite på filtret eftersom slutsteget till basarna inte pallar med sån volym. Ville se hur bra det lät riktigt högt, denna skivan låt "klart" sämre med mina sony och rörförstärkare. Spelade även Yello Planet dada i runt 109-110 db, dock så är den rätt komprimerad så det är svårt att köra den så mycket högre. Man ligger ju på "maxnivå" större delen av låten. Mvh Ljudkvalite
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|