Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En tråd om blindtester

1086 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 07 August 2007 - 11:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den personliga smaken är naturligtvis överordna all slags objektiv sanning när det gäller hifi. Problemet är väl snarast att det knappt går att finna någon objektiv sanning inom hifi eftersom det är en hobby som bygger på personlig smak.

Nin, t.ex, har ju uppenbarligen en förkärlek till "gosigt" ljud eftersom han föredrar LP-skivor och rörförstärkare. Om det är detta ljud som han föredrar så har han ju ingen större nytta av tester som försöker utvisa vilken komponent som är mest neutral, alltså minst som nin vill ha den.

Det är ju också möjligt att en person som går från gosigt ljud mot en mer neutral ljudåtergivning inte vill gå hela vägen från en extrem till dess motpol utan skulle må bättre av att lyssna på en komponent som är lite mer neutral och lite mindre gosig.

Blindtesternas funktion i detta är ju att avslöja vilka preferenser lyssnaren egentligen har. Eftersom det inte sträcker sig längre än så så är det alltså ett personligt val om man väljer att fastställa sina preferenser vid öppen lyssning eller vid blindtest.

Öppen lyssning har många fördelar framför blindtest, främst att man kan lyssna på många olika inspelningar under lång tid och i olika situationer och således bilda sig en mer komplett uppfattning om hur komponenten fungerar.

;)

Postad 07 August 2007 - 12:14

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Att säga att nin föredrar gosigt ljud för att han gillar rörförstärkare är att ha ganska stora fördommar om hur rör låter.

Jag har en Octave V70 hemma som jag tycker är mer upplöst och neutral i sitt ljud än det mesta jag hört innan.

Ägde tidigare en Burmester 956 MKII.

Redigerat av Hinken74, 07 August 2007 - 14:57.

Postad 07 August 2007 - 14:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ja, men just som grupp betraktat så kan man ju säga att det finns vissa karaktärsskillnader i ljudet. Sedan kan det finnas förstärkare i de olika grupperna som låter väldigt lika, men det lär höra till undantagen. De lär betydligt oftare låta olika.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är möjligt att man kan det, jag har själv inte gjort några seriösa tester som kan säga det. Har du sett några som du kan bjuda på?

Kom igen nu. Även om du inte läst någon länk om detta så inser du nog hur det ligger till. De som föredrar rörljudet har ju uppenbarligen ett annat ljudideal än de som gillar klass d ljudet. Och då har de inte samma smak.

Det enda jag inser att att folk får för sig saker, precis hela tiden.

Men vad tror du om undersökningen som jag hänvisar till? Varför tror du vi skulle ha olika smak när det kommer till ljud? Vad bygger du den teorin på?

MVH
/Chuck

Postad 07 August 2007 - 15:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Varför tror du vi skulle ha olika smak när det kommer till ljud? Vad bygger du den teorin på?

<{POST_SNAPBACK}>

Har följt den här "smakdiskussionen" ett tag och kan bara sluta upp till det faktum
att vi människor har olika "smak"

Ordet smak kan användas i många sammanhang och får inte förväxlas med något
annat ord som skulle göra att en smak gäller generellt för allt o alla.

Man har olika smak vad gäller det man stoppar i munen, kläder, möbler
tapeter osv.. osv ..

Naturligtvis har vi olika smak när det gäller ljud också. Det finns i alla fall inget
som motsäger detta.

Vi har olika smak vad gäller musik och det kan vara på olika sätt.
Man kan gilla olika musikstilar eller hur just ens favoritstil spelas.

Naturligtvis har vi då olika smak hur den spelas o höres på vår anläggning.

Några veteskapliga bevis behövs inte för detta, då det är så självklart för de flesta
Men jag är ganska säker att detta finns att finna för den som är intresserad av att forska
vidare i ämnet eller inte tror på att människans smaksinne skiljer sig mellan olika människor
även då det gäller ljud. Ett ljud upplevs inte på samma sätt av alla !

Det som jag upplever som högt kan någon annan uppleva som lagom.
Det jag upplever som mycket diskant, kan någon annan uppleva som lagom.
Det jag upplever som mycket bas, kan någon annan uppleva som lagom.
Sen kan vi ta sådana här exempel hur många gånger som helst .. ;)

MaVeRiC :P

Redigerat av Unregistered1103, 07 August 2007 - 15:11.

Postad 07 August 2007 - 15:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Har följt den här "smakdiskussionen" ett tag och kan bara sluta upp till det faktum
att vi människor har olika "smak"

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.

Ordet smak kan användas i många sammanhang och får inte förväxlas med något
annat ord som skulle göra att en smak gäller generellt för allt o alla.

Vad baserar du det på?

Man har olika smak vad gäller det man stoppar i munen, kläder, möbler
tapeter osv.. osv ..

Det är möjligt, men vad har det men hörsel och smak att göra?

Naturligtvis har vi olika smak när det gäller ljud också. Det finns i alla fall inget
som motsäger detta.

Det gör det visst. Forskning som handlar om just det ämnet visar ju på motsatsen. Vilken forskning visar på det du vill påvisa?

Vi har olika smak vad gäller musik och det kan vara på olika sätt.
Man kan gilla olika musikstilar eller hur just ens favoritstil spelas.

Ja, vi gillar olika musik, det stämmer säkert.

Naturligtvis har vi då olika smak hur den spelas o höres på vår anläggning.

Baserat på vad?

Några veteskapliga bevis behövs inte för detta, då det är så självklart för de flesta

Det är många som resonerar så, när man inte har något mer att komma med. Du kanske har det, men skriv då gärna något som styrker det förutom det ickebevis att alla har olika smak när det kommer till musik, eller mat.

Tråden handlar om blindtester, och nu diskuterar vi också smak. Då förefallet det relevant att lägga fram det som finns som handlar om dessa två ämnen, och eftersom vi befinner på ett forum som (bara till viss del) handlar om att utbyta kunskap och kanske också vetenskap inom HiFi och hemmabio så vore det intressant att sammanföra dessa 3.

MVH
/Chuck

Postad 07 August 2007 - 15:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Du behöver inte använda veteskapliga dokument..

- Skriv o förklara med egna ord.. vad det är som får dig
till att tro att människan inte har olika smak, vad gäller ljud.

Maveric ;)

Postad 07 August 2007 - 16:07

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det kan jag göra, men för det första är frågan du ställer skriven på ett sätt som är fel i det avseendet jag pratar om.

Olika ljud kan man säkert gilla, men det handlar om preferenser för ljudåtergivning som jag tror är påfallande lika för folk med normal hörsel. Det är en STOR skillnad att skriva att folk gillar olika sorters ljud.

Och det stödjer jag mig på relevant forskning, mitt förnuft och logik, samt andras dito.

Seriöst, jag hoppas kunna skriva mer om det senare ikväll men just nu är det , I shit you not, 40 grader på mitt kontor och jag har fått en slang av afasi.

MVH
/Chuck

Postad 07 August 2007 - 17:33

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det kan jag göra, men för det första är frågan du ställer skriven på ett sätt som är fel i det avseendet jag pratar om.

Olika ljud kan man säkert gilla, men det handlar om preferenser för ljudåtergivning som jag tror är påfallande lika för folk med normal hörsel. Det är en STOR skillnad att skriva att folk gillar olika sorters ljud.

Och det stödjer jag mig på relevant forskning, mitt förnuft och logik, samt andras dito.

Seriöst, jag hoppas kunna skriva mer om det senare ikväll men just nu är det , I shit you not, 40 grader på mitt kontor och jag har fått en slang av afasi.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Men Chuck, det enda du egentligen vill är att "kivas" och kunna säga emot bara för du kan. Säger man att man inte behöver förklara nåt som för oss flesta är självklart, vill du att vi ska styrka påståendet med något.

Jag föredrar lyssna 2 kanal med Subwoofer, medans en jag känner gillar inte det. Han föredrar utan. Hur förklarar du detta?. ;)

Postad 07 August 2007 - 18:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Att säga att nin föredrar gosigt ljud för att han gillar rörförstärkare är att ha ganska stora fördommar om hur rör låter.

Jag har en Octave V70 hemma som jag tycker är mer upplöst och neutral i sitt ljud än det mesta jag hört innan.

Ägde tidigare en Burmester 956 MKII.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är noterat. Ordet "gosigt" greps emellertid inte ur luften utan var ett citat från ett av nins egna inlägg:

https://www.minhembi...dpost&p=1498709

Redigerat av Unregistered1197, 07 August 2007 - 22:06.

Postad 07 August 2007 - 18:41

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Men Chuck, det enda du egentligen vill är att "kivas" och kunna säga emot bara för du kan. Säger man att man inte behöver förklara nåt som för oss flesta är självklart, vill du att vi ska styrka påståendet med något.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du för en stund glömmer det här med att de flesta härinne är insnöade HiFi-snubbar som år in och år ut blivit matade med samma tjat hit och dit om att ditten låter så och datten låter si, så förefaller kanske inte frågeställningen som så otroligt kontroversiell och stötande som den först antas vara.

Är det konstigt att påstå att ljudåtergivning är något som de flesta (under kontrollerade former) tycker ganska lika om? Jag tycker absolut inte det. Jag ser det snarare som ganska naturligt om så är fallet. Men och andra sidan ger jag nästan noll för det vissa härinne håller som viktiga åsikter, och andra håller det jag sätter stor trovärdighet till som antivetenskap. Skillnaderna är slående.

Tyvärr känns det som om det hela är en återvändsgränd, som i de flesta andra fall. Jag kan säga att för egen del spelar det INGEN som helst roll hur bra argumenten som tex du kommer med är, OM de inte kan styrkas med för mig logiskt resonemang, eller har något annat tex någon trovärdig källa som referens. Saknar de det, som jag tycker majoriteten av dina postar gör, lägger jag ingen vikt vid dem.

På samma sätt verkar det gå vissa helt förbi att tex jag skriver ner länkar, slutsatser från studier, eller artiklar som styrker det jag säger. Har man inte fel från början finns det ju ingen anledning att ta till sig annan information.

Jag kommer dock aldrig att sluta posta det jag själv håller som mest trovärdigt, det vore att vara oärlig.

Jag föredrar lyssna 2 kanal med Subwoofer, medans en jag känner gillar inte det. Han föredrar utan. Hur förklarar du detta?.

Tusen förklaringar är tänkbara, förutom det som har med ljudåtergivningen att göra. Förklaringen finns säkert om du vill gå till djupet med frågan, jag har inget intresse i det.

MVH
/Chuck

Postad 07 August 2007 - 19:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Chuck ..

Jag väntar på ditt svar angåeden .. som du säger
" alla människor har samma smak när det gäller ljud "

Du har fått min mycket logiska o pedagoska förklaring till att
det inte har samma smak när det gäller ljud..

Jag är redo för din .... ;)

Maveric :P

Postad 07 August 2007 - 19:36

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck ..

Jag väntar på ditt svar angåeden .. som du säger
" alla människor har samma smak när det gäller ljud "

Du har fått min mycket logiska o pedagoska förklaring till att
det inte har samma smak när det gäller ljud..

Jag är redo för din ....  ;)

Maveric  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Du felciterar mig, det du skrev har jag aldrig sagt eller påstått.

Min förklaring är att, med egna ord, det finns inte mycket som som tyder på att preferensen för ljudåtergivning skulle skilja sig mellan normalt hörande människor.

MVH
/Chuck

Postad 07 August 2007 - 19:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

det finns inte mycket som som tyder på att preferensen för ljudåtergivning skulle skilja sig mellan normalt hörande människor

Ok chuck .. utan omsvep så säger vi väl att du menade något
annat än vad du sagt i både inlägg som finns kvar o inlägg som
är borttagna i tråden. Gforce citerade dig också fel ett antal
inlägg upp, men du har fortsatt att svara på de felaktiga citaten
ett tag nu, så det är inte lätt att veta vad du menar eller har menat.

Men vi säger väl det då .. ;)

Varför skulle det nu vara så ... Jag kan inte heller se att detta
skulle vara som du säger... Kan du förklara ?

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 07 August 2007 - 19:51.

Postad 07 August 2007 - 19:51

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Jag föredrar lyssna 2 kanal med Subwoofer, medans en jag känner gillar inte det. Han föredrar utan. Hur förklarar du detta?.

Tusen förklaringar är tänkbara, förutom det som har med ljudåtergivningen att göra. Förklaringen finns säkert om du vill gå till djupet med frågan, jag har inget intresse i det.

MVH
/Chuck

Nej jag vet att du har inget som helst intresse av något med hifi sålänge det inte finns vetenskapligt bevisat. En egen åsikt eller erfarenhet är lika med 0 värt för dig.

Tusen tänkbara förklaringar?..Hur många av dom här har du länkar till egentligen?. Jag tror inte man behöver gå säkert djupt för att se att det finns olika smaker, mål och förutsättningar i de fall vi håller på med hi-fi. Det där ser jag redan från ytan.

Redigerat av ThePreToriaN, 07 August 2007 - 19:53.

Postad 07 August 2007 - 20:13

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Om du för en stund glömmer det här med att de flesta härinne är insnöade HiFi-snubbar som år in och år ut blivit matade med samma tjat hit och dit om att ditten låter så och datten låter si, så förefaller kanske inte frågeställningen som så otroligt kontroversiell och stötande som den först antas vara.

Är det konstigt att påstå att ljudåtergivning är något som de flesta (under kontrollerade former) tycker ganska lika om? Jag tycker absolut inte det. Jag ser det snarare som ganska naturligt om så är fallet. Men och andra sidan ger jag nästan noll för det vissa härinne håller som viktiga åsikter, och andra håller det jag sätter stor trovärdighet till som antivetenskap. Skillnaderna är slående.

<{POST_SNAPBACK}>

Dina beskrivingar strider mot alla mina erfarenheter av hifi.

Det är ett faktum nästan alla har en personlig smak i ljud. Man uppfattar ofta ljudet på ett liknande sätt men det kan skilja stort i vilken ljudkaraktär man föredrar.

När du skriver om insnöade och indoktrinerade hifisnubbar så har jag ingen aning om vem du menar. Hifisnubbar är väl snarare tvärtom sådana som lyssnar mycket och bildar sig egna uppfattningar grundat på sin erfarenhet.

Redigerat av Unregistered1197, 07 August 2007 - 20:13.

Postad 07 August 2007 - 20:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Chuck

Jag hoppas att vi kan hålla två frågeställningar igång samtidigt..

Funderar lite på vad du sagt om blindtester .. och med 36 sidor att söka inom
så hoppas jag att du förlåter mig att jag frågar igen .. ;)

Vad anser du om detta uttalande

Ett blindtest skulle ju tex aldrig kunna bevisa i vetenskaplig mening att det inte finns skillnader, det går ju inte. Däremot skulle det kunna visa att för den uppställningen, med de deltagarna och med det genomförandet var det inga skillnader som kunde urskiljas. Dock kan man ju alltid bevisa motsatsen, att det finns skillnader, om det nu gör det.

Postad 08 August 2007 - 03:01

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Den personliga smaken är naturligtvis överordna all slags objektiv sanning när det gäller hifi.

Absolut inte. För DIG kanske det är det, men för många andra så är det mer intressant att veta hur det verkligen är.

Problemet är väl snarast att det knappt går att finna någon objektiv sanning inom hifi eftersom det är en hobby som bygger på personlig smak.

Felaktigt och jag har förklarat detta flera gånger. Skilj på subjektivt och objektivt. Man kan i blindtester se om det är OBJEKTIVT en skillnad mellan olika apparater. Sen kan du SUBJEKTIVT föredra en viss färgning, det är något annat.

Nin, t.ex, har ju uppenbarligen en förkärlek till "gosigt" ljud eftersom han föredrar LP-skivor och rörförstärkare. Om det är detta ljud som han föredrar så har han ju ingen större nytta av tester som försöker utvisa vilken komponent som är mest neutral, alltså minst som nin vill ha den.

Nja, för det första vet jag inte varför du drar in LP skivor här? :D
Största anledningen varför jag kör mycket med vinyl är för många vinyler är bättre masterade än CD versionen och låter alltså bättre.
För det andra, visst så gillar jag rörfärgningen, men kommer inom en snar framtid ett köpa försteg och slutsteg som kommer vara F/E lyssnade och så ofärgade som möjligt. Så jag kommer ha två olika förstärkare, som jag kan välja mellan

Blindtesternas funktion i detta är ju att avslöja vilka preferenser lyssnaren egentligen har. Eftersom det inte sträcker sig längre än så så är det alltså ett personligt val om man väljer att fastställa sina preferenser vid öppen lyssning eller vid blindtest.

Nej, nu har du missuppfattat blindtester igen.

Öppen lyssning har många fördelar framför blindtest, främst att man kan lyssna på många olika inspelningar under lång tid och i olika situationer och således bilda sig en mer komplett uppfattning om hur komponenten fungerar.

Öppna tester har inte en enda fördel mot blindtester. Ja, om man inte räknar placebo som en fördel :P

Postad 08 August 2007 - 03:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du påstår att du inte mest skriver inlägg för att kivas? :D

Postad 08 August 2007 - 03:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

När du skriver om insnöade och indoktrinerade hifisnubbar så har jag ingen aning om vem du menar. Hifisnubbar är väl snarare tvärtom sådana som lyssnar mycket och bildar sig egna uppfattningar grundat på sin erfarenhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser jag faktiskt väldigt lite av. Tyvärr så är det alldeles för mycket lösa påstående från felaktig pseudovetenskap, öppna tester och hifi tidningar. :D

Redigerat av nin, 08 August 2007 - 03:13.

Postad 08 August 2007 - 09:56

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Nin, ThePreToriaN, Maveric m.fl.

Detta är en tråd med ämnet blindtester och frågan som ställs är: "Varför finns det aldrig bra blindtester som påvisar det som många hävdar i öppna tester?"

7.7 Om du inte gillar ämnet
En tråd är till för de som faktiskt vill diskutera just det ämne som tråden handlar om, oavsett hur betydelselöst, felaktigt eller ointressant andra anser att detta ämne är. Vi tillåter inte att man i tråden ifrågasätter eller gör sig lustig över själva ämnet. Vi tillåter inte heller trådar eller inlägg som är, eller som bär tydliga tecken av att vara, avsedda att genera, förolämpa, göra sig lustig över eller avkräva kommentarer från medlemmar som deltar i en viss tråd eller de åsikter de där framför. Sådana trådar/inlägg kommer att plockas bort.

Regeln innebär att i den här tråden, liksom i alla andra trådar, så diskuterar man trådens ämne. Tycker man inte om tråden och dess ämne eller så håller man sig alltså borta från tråden.

Åter till ämnet!

Postad 08 August 2007 - 10:08

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Ang trådens ämne: Hur definieras ett bra blindtest? Om bra betyder att det ska ge säkra uppgifter för folk i allmänhet så krävs tex en tillförlitlig testinstans.

Blindtester som påvisar det som många hävdar i öppna tester finns det naturligtvis massvis av, jag har såklart själv gjort såna även om det blivit alldeles för få mot vad jag varit sugen på.

Postad 08 August 2007 - 10:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Ang trådens ämne: Hur definieras ett bra blindtest? Om bra betyder att det ska ge säkra uppgifter för folk i allmänhet så krävs tex en tillförlitlig testinstans.

Blindtester som påvisar det som många hävdar i öppna tester finns det naturligtvis massvis av, jag har såklart själv gjort såna även om det blivit alldeles för få mot vad jag varit sugen på.

<{POST_SNAPBACK}>

Viktigast imö är att alla inblandade är nöjda med och överens om förutsättningarna innan testet. Detta är spec viktigt om det är något som skall påvisas positivt, dvs "jag kan höra skillnad - nu skall jag bevisa detta".

"Privata små blindtester" ger nog tyvärr inte så mycket mer än för de som utför dem, iaf om man skall prata "sanning". Slutsatser från dessa får var en dra och de brukar bli "va ju det jag trodde...". :D

Postad 08 August 2007 - 11:24

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Viktigast imö är att alla inblandade är nöjda med och överens om förutsättningarna innan testet. Detta är spec viktigt om det är något som skall påvisas positivt, dvs "jag kan höra skillnad - nu skall jag bevisa detta".

"Privata små blindtester" ger nog tyvärr inte så mycket mer än för de som utför dem, iaf om man skall prata "sanning". Slutsatser från dessa får var en dra och de brukar bli "va ju det jag trodde...". :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men i båda fallen så blir det väl så att testet bara ger nåt för dom inblandade?

Om "privata små blindtester" bara ger nåt för med som utför dom så ger dom väl inget mer än "privata öppna tester" eftersom dom enligt dig inte ger nån "sanning", mao helt meningslösa då.

Så vad har vi här för praktisk nytta av blindtester? Det duger inte att göra dom själv. Dom kanske har en poäng ifall alla vi som skriver i dom här trådarna träffas och gör dom tillsammans, vilket inte kommer att hända. Dessutom undrar jag om all kunskap finns för att göra dom tillräckligt korrekt, för kunskapen finns ju i alla fall inte hos dom enskilda personerna (enligt dig), så då blir det ju svårt.

Det enda som återstår är att sitta och läsa tester som andra har gjort då?

Redigerat av Micke_L, 08 August 2007 - 11:26.

Postad 08 August 2007 - 11:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Men i båda fallen så blir det väl så att testet bara ger nåt för dom inblandade?

Inte för mig. Kan du, tex i ett test riggat av ett gäng skeptiker där ni är överens om förutsättningarna innan, höra skillnad på digitalkablar, så ger det mig mer än om du och någon kompis gör det hemma hos dig.

Om "privata små blindtester" bara ger nåt för med som utför dom så ger dom väl inget mer än "privata öppna tester" eftersom dom enligt dig inte ger nån "sanning", mao helt meningslösa då.

Sanning är ju så definitivt. Sanning för dig, mig för alla...? Vilka slutsatser man drar av öppna resp blinda tester får vara upp till var och en och då förhoppningsvis bedömt på resp test med dess resp förutsättningar.

Skulle jag hemma höra skillnad på tex en optisk och en coax vid öppen lyssning men ej vid blint så kan jag dra en personlig slutsats (som jag dessutom kan dela med mig av här lika gärna som att jag upplever något öppet). Vad det är värt för dig eller någon annan är en annan sak.

Att jag personligen uppfattar ett blindtest (väl utfört och gärna under lång tid) som åtminstone närmare sanningen beror naturligtvis på det imö självklara - uteslutande av förväntan och ingen risk för placebo.

Postad 08 August 2007 - 12:14

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Här verkar det som att "privata små blindtester" inte ger dig nåt att läsa om (tex om jag utför det och skriver och berättar).
Men i nästa post så verkar det som att det visst ger dig nånting, speciellt om dom är väl utförda och under lång tid.
Vad tycker du egentligen?

Postad 08 August 2007 - 15:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Nej jag vet att du har inget som helst intresse av något med hifi sålänge det inte finns vetenskapligt bevisat. En egen åsikt eller erfarenhet är lika med 0 värt för dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har svårt att ta till mig egna åsikter som tex går emot mängder med blindtester (trådens åmne), vad vetenskapen vet om hur små skillnader örat kan uppfatta, kunskap om psykoakustik och vanligt logiskt tänkande inom det vi håller på med.

De är visserligen intressanta och jag frågar ofta vad som ligger bakom åsikten. Får man då svar som "det vet ju alla, bara en idiot tror på annat sätt" känns det ganska tunnt för mig personligen, speciellt om jag har en annan uppfattaning från början.

Tusen tänkbara förklaringar?..Hur många av dom här har du länkar till egentligen?. Jag tror inte man behöver gå säkert djupt för att se att det finns olika smaker, mål och förutsättningar i de fall vi håller på med hi-fi. Det där ser jag redan från ytan.

Just "tusen tänkbara förklaringar" var en skämtsam överdrift, ingen faktisk sanning.

I det jag citerar ovan och fetmarkerar kan jag, beroende på vad du menar, hålla med. Ja, det finns olika smaker mål och förutsättningar. Men det jag avser är smak på ljudåtergivning. Det är en STOR skillnad, och jag märker att jag tydligen varit slarvig med hur jag skrivit just det eftersom just formuleringen förbryllat vissa.

Jag kan visa, med hjälp av blindtester utförda på en av de i särklass bästa faciliteterna för forskning om mänsklig hörsel och ljud, utförda under en lång tid och med mer erfarenhet bakom än många andra sk erkända studier, att det har visat sig att människor med god hörsel har en mycket lika "smak" för ljudåtergivning.

Det är fakta, det finns där. Men om någon nu inte tycker som studien visar eller inte erkänner testmetoderna eller på annat sätt ifrågasätter resultatet, så för all del kritisera den/det gärna. Men gör det inom ramen för den här tråden och med bättre argument än att Berra gillar La Busola och Bengan gillar Calzone....

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 15:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Dina beskrivingar strider mot alla mina erfarenheter av hifi.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske inte så konstigt med tanke på allt du sagt dig klara av under min korta tid på forumet. Allt från att man på någon minut kan "höra hur högtalaren släpper" under en sk inspelning av dito till att identifiera och urskilja olika förstärkares ljudmässiga egenskaper, i olika rum och med olika högtalare. Högtalarkablars olika egenskaper ska vi inte ens tala om...

Nej, det är nog ganska rättvist att säga att jag inte delar mycket av dina erfarenheter. :D

Det är ett faktum nästan alla har en personlig smak i ljud. Man uppfattar ofta ljudet på ett liknande sätt men det kan skilja stort i vilken ljudkaraktär man föredrar.

Och vad baserar du det på? Blindtester? Det faktum att folk har olika högtalare? Det faktum att folk har olika förstärkare och CD-spelare?
Vad får dig att tro det, eller att det är ett faktum?

Vad menar du förresten med att "nästan alla har en personlig smak i ljud"? Skulle det finnas 6 miljarder smaker hur vi vill uppfatta ljud?

Igen, hur många apparater man lyssnat på eller högtalare man haft i sin ägo är uppenbarligen ingen garant för att ens åsikter stämmer överens med fakta. Tvärt om så verkar den här hobbyn extremt vanebildande och snarare sjunker långt från verkligheten.

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 15:42

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Smaken är långt ifrån lika hos många. Vissa värdesätter ett mjukt lite avrullat ljud medans andra värdesätter ett myller av detaljer. Vissa har fokus som viktigaste prio andra så stort ljud som vanligt.

Tycker nog att man både skall ha egen erfarenhet samt vara lyhörd för andra.
Dock när jag märker rätt stor skillnad mellan ex strömkablar även att den billigare är bättre än den dyra.

Tycker också att min strömrenare hemma gör att ljudet släpper mer från högtalarna.
Dessa saker ha kompisar poängterat för mig utan att ha en aning om vad det är apparaten skall göra. Då har man ju på sett och vis ett blindtest.

Polaren lånade mina högtalkablar och upplevde en viss skillnad i framförallt släpp och focus. Dock så tyckte han inte att skillnaden var så stor att det var lönt att byta. Då har han ju bildat sig en uppfattning som känns pålitlig.

Som jag sagt innan så finns det nog en viss del placebo i allt. Dock inte mer i hifi än annat.

Postad 08 August 2007 - 15:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ett blindtest skulle ju tex aldrig kunna bevisa i vetenskaplig mening att det inte finns skillnader, det går ju inte. Däremot skulle det kunna visa att för den uppställningen, med de deltagarna och med det genomförandet var det inga skillnader som kunde urskiljas. Dock kan man ju alltid bevisa motsatsen, att det finns skillnader, om det nu gör det.

MaVeRiC :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att det är jag som har skrivit det och förutom ganska dålig svenska så tycker jag citatet är helt OK.

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 16:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att det är jag som har skrivit det och förutom ganska dålig svenska så tycker jag citatet är helt OK.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Okey

Ville bara säga att vi har en ganska så lik åsikt om det du skriver. :D

Maveric :o

Postad 08 August 2007 - 16:35

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Tycker nog att man både skall ha egen erfarenhet samt vara lyhörd för andra.
Dock när jag märker rätt stor skillnad mellan ex strömkablar även att den billigare är bättre än den dyra.

Som jag sagt innan så finns det nog en viss del placebo i allt. Dock inte mer i hifi än annat.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är ju att flera är inte lyhörda mot folk som åratal har testat apparater och dyl under så vetenskapliga förhållande som möjligt, blint och med extremt bra rum/högtalare. När deras erfarenhet sägs så finns det dom med noll erfarenhet av blindtester och som endast lyssnat öppet, och säger att deras erfarenheter inte stämmer.

Att det skulle bli olika ljud mellan olika strömkablar ser jag som omöjlig. Alla tester som gjort visar att det inte finns. Vi har ju ett numera klassiskt exempel där massa audiofiler fick lyssna på olika strömkablar och flera hörda stora skillnader. Efter det så körde dom samma sak igen, men blint. Ingen kunde skilja dom åt.

Sålänge man inte inser att man kan bli lurad av sina egna upplevelser så kommer man ingenstans i debatten.

Postad 08 August 2007 - 17:19

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Nej, det är nog ganska rättvist att säga att jag inte delar mycket av dina erfarenheter. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har det med blindtest att göra?

Det är väl närmast självkart att man kan skilja olika förstärkare med olika ljudkaraktär åt även i olika rum. Om man är bekant med hur Primare, Yamaha och Harman/Kardon låter så känner man minsann igen dem även hos kompisen eller i hifibutiken. Varför skulle man inte det?

Det är väl närmast synd om dig som är så inställd på att varken du eller någon kan höra skillnad på någonting. Varför håller du överhuvudtaget på med hifi då? Är det bara för att kunna skriva inlägg här?

Jag tror jag har sagt det förut, men sälj din anläggning, köp en microstereo och använd mellanskillnaden till något som du mer mer glädje och nytta av.

:angry:

Postad 08 August 2007 - 19:01

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på en depeche-platta för några dagar sedan och tyckte det lät riktigt bra. Sen snackade jag med en kille som sa att han hade blindtestat den och att han tyckte precis tvärtom......så min slutsats är att jag förmodligen led av placebo..... :)

Postad 08 August 2007 - 19:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Det är väl närmast självkart att man kan skilja olika förstärkare med olika ljudkaraktär åt även i olika rum. Om man är bekant med hur Primare, Yamaha och Harman/Kardon låter så känner man minsann igen dem även hos kompisen eller i hifibutiken. Varför skulle man inte det?

Du utelämnade högtalare. Chuck skrev "... att identifiera och urskilja olika förstärkares ljudmässiga egenskaper, i olika rum och med olika högtalare."

Menar du att du kan se ett värde i att jämföra elektronik i olika rum även då olika högtalare är inkopplade?

Postad 08 August 2007 - 19:24

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Det är facinerande hur folk orkar älta det här "udda" blindtestandet och oehört bristfälliga metod på folk som tar hi-fi seriöst.

Postad 08 August 2007 - 19:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på en depeche-platta för några dagar sedan och tyckte det lät riktigt bra. Sen snackade jag med en kille som sa att han hade blindtestat den och att han tyckte precis tvärtom......så min slutsats är att jag förmodligen led av placebo..... :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

... eller så har din kompis bättre musiksmak ... :)

Du utelämnade högtalare. Chuck skrev "... att identifiera och urskilja olika förstärkares ljudmässiga egenskaper, i olika rum och med olika högtalare."

Menar du att du kan se ett värde i att jämföra elektronik i olika rum även då olika högtalare är inkopplade?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej men det har jag heller aldrig sagt. Bara att man kan höra skillnader och som exempel identifiera komponenter som har ett särpräglat ljud. Det är inte särskilt svårt att höra skillnad på B&W och Audiovector även i olika rum om man är bekant med deras respektive ljudkaraktär.

Däremot kan man naturligtvis inte utvärdera produkterna på det sättet. Då krävs det att man lyssnar i samma miljö och bara ändrar en parameter åt gången. Det är så jag lyssnar.

Men om frågan är om jag kan skilja en Yamaha från en H/K hos kompisen så är svaret "ja".

Postad 08 August 2007 - 19:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det är facinerande hur folk orkar älta det här "udda" blindtestandet och oehört bristfälliga metod på folk som tar hi-fi seriöst.

<{POST_SNAPBACK}>

Upprepar igen

7.7 Om du inte gillar ämnet
En tråd är till för de som faktiskt vill diskutera just det ämne som tråden handlar om, oavsett hur betydelselöst, felaktigt eller ointressant andra anser att detta ämne är. Vi tillåter inte att man i tråden ifrågasätter eller gör sig lustig över själva ämnet. Vi tillåter inte heller trådar eller inlägg som är, eller som bär tydliga tecken av att vara, avsedda att genera, förolämpa, göra sig lustig över eller avkräva kommentarer från medlemmar som deltar i en viss tråd eller de åsikter de där framför. Sådana trådar/inlägg kommer att plockas bort.

Postad 08 August 2007 - 19:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte mer än något i det du skriver i övrigt, enbart en reflektion att det jag skrev om blindtester gick emot dina erfarenheter av HiFi.

Till att börja med ska det till ett par slipade öron att klara det i ett kontrollerat nivåmatchat blindtest, så att göra det i olika rum med olika högtalare förefaller vara ett vågat påstående. Men inget förvånar mig egentligen längre vad man kan klara i öppna tester.

Det är väl närmast synd om dig som är så inställd på att varken du eller någon kan höra skillnad på någonting. Varför håller du överhuvudtaget på med hifi då? Är det bara för att kunna skriva inlägg här?

Om det är synd om mig eller inte pga av att andra inte hör skillnad på något är inte jag man nog att bedömma. Vad mig anbelangar tycker jag inte synd om mig för att jag har svårt att höra skillnader på högtalarkablar, digitalkablar, shakti stones, strömrenare.

Varför jag håller på med HiFi har inget med något att göra. Det är ämnet för en annan tråd som du gärna får starta om du känner för det. Det är dock förbryllande att, som det verkar bristen på sakfrågor ska flytta över fokus på vad jag gör eller inte gör. Håll ämnet till sakfrågorna.

Jag tror jag har sagt det förut, men sälj din anläggning, köp en microstereo och använd mellanskillnaden till något som du mer mer glädje och nytta av.

Bara för att jag inte tror på saker som går att skilja åt i kontrollerade blindtest betyder inte det att jag saknar glädje. Tvärt om, jag är glad nästan jämt. Om jag är glad eller inte är dock inte ämnet för tråden.

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 20:19

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte mer än något i det du skriver i övrigt, enbart en reflektion att det jag skrev om blindtester gick emot dina erfarenheter av HiFi.

Till att börja med ska det till ett par slipade öron att klara det i ett kontrollerat nivåmatchat blindtest, så att göra det i olika rum med olika högtalare förefaller vara ett vågat påstående. Men inget förvånar mig egentligen längre vad man kan klara i öppna tester.

Om det är synd om mig eller inte pga av att andra inte hör skillnad på något är inte jag man nog att bedömma. Vad mig anbelangar tycker jag inte synd om mig för att jag har svårt att höra skillnader på högtalarkablar, digitalkablar, shakti stones, strömrenare.

Varför jag håller på med HiFi har inget med något att göra. Det är ämnet för en annan tråd som du gärna får starta om du känner för det. Det är dock förbryllande att, som det verkar bristen på sakfrågor ska flytta över fokus på vad jag gör eller inte gör. Håll ämnet till sakfrågorna.

Bara för att jag inte tror på saker som går att skilja åt i kontrollerade blindtest betyder inte det att jag saknar glädje. Tvärt om, jag är glad nästan jämt. Om jag är glad eller inte är dock inte ämnet för tråden.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Vi håller oss till ämnet då.
Du försökte dock med flit byta samtalsämne när det börja gå emot. Nu är detta bara Shakti stones, när Chris refererade till förstärkare och högtalare. Hm?. :)

Ok, har du då dessa "slipade öron" för ett kontrollerat nivåmatchat blindtest?. Alltså resultatet ska vara övertygande 18 av 20 rätt som tex. nin tyckte var rimligt.

För jag får inte riktigt inte ihop det här heller. Vad är det för intresse du har till hi-fi eller är det bara i blindtester som sådana du har intresse i?. Jag frågar eftersom jag har tagit för givet att alla håller på med hi-fi som ett stort intresse här på blindtest-tråden.
Jag är nog inte helt ensam om att jag optimerar mitt system med alla tänkbara sätt, även kablar.

Men man kommer alltid till den här sista förbryllande frågan ingen kan svara på. Varför ska man blindtesta om det krävs slipade öron för detta och varför drar ni undan varje gång ni själva ska blindtesta något?. Om ni ska blindtesta era egna apparater kan ni verkligen få ett vettigt resultat i ett blindtest?.
Det spelar ingen roll om inte vi kan skilja på våra kablar i blindtest om ni inte själva kan skilja ens på förstärkare. Där faller ju hela idén i min mening.

Dessutom finns det ingen mening och starta ännu en tråd som får samma öde som 3-4 trådar redan spårat ur till.

Postad 08 August 2007 - 20:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag håller med dig Pretorian.

Om "blindtestgänget" verkligen har ett så stort intresse och förtroende för blindtester så borde de väl göra massor av egna blindtester hela tiden och posta resultaten överallt?

Det gör de inte och det säger mig mest av allt vad den här tråden handlar om: att snacka skit och retas så länge och så mycket som det bara går.

Postad 08 August 2007 - 20:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vi håller oss till ämnet då.
Du försökte dock med flit byta samtalsämne när det börja gå emot. Nu är detta bara Shakti stones, när Chris refererade till förstärkare och högtalare. Hm?. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser inte riktigt det men ok.

Ok, har du då dessa "slipade öron" för ett kontrollerat nivåmatchat blindtest?. Alltså resultatet ska vara övertygande 18 av 20 rätt som tex. nin tyckte var rimligt.

Vad menar du? Vad är det vi ska blindtesta? Jag har kollat min hörsel för inte så länge sedan, det var helt ok. Så ja, jag har väl medelhörsel så att säga. :)

För jag får inte riktigt inte ihop det här heller. Vad är det för intresse du har till hi-fi eller är det bara i blindtester som sådana du har intresse i?. Jag frågar eftersom jag har tagit för givet att alla håller på med hi-fi som ett stort intresse här på blindtest-tråden.
Jag är nog inte helt ensam om att jag optimerar mitt system med alla tänkbara sätt, även kablar.

Jag intresserar mig för det som gör skillnad, thats it. Alltså maximera de delar som påverkar ljudet mest. Och det är INTE högtalarkablar, i den värld jag lever i. Och det kan testas, och har så gjort hundratals gånger, med negativ utgång. Det är inte konstigare än så.

Men man kommer alltid till den här sista förbryllande frågan ingen kan svara på. Varför ska man blindtesta om det krävs slipade öron för detta och varför drar ni undan varje gång ni själva ska blindtesta något?. Om ni ska blindtesta era egna apparater kan ni verkligen få ett vettigt resultat i ett blindtest?.

Jag tror ärligt talat du har missförstått det hela. Jag påstår att blindtest är ett bra sätt att kolla om det faktiskt finns en skillnad hörbar mellan tex två förstärkare. Alltså, det är en bra approximation om vad folk faktiskt hör skillnad på i den verkliga världen med öppen lyssning, och vad de egentligen får för sig att de hör (placebo).

Jag påstår mig inte ha några superöron, så jag har ingen aning om jag kan skilja mina apparater från några andra. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det, då jag anser att tex CD-spelaren avsedd för HiFi är en piss i havet i jämförelsen med vad högtalarna och integreringen av dessa i rummet har för betydelse för ljudet.

Jo, jag har testat massor med grejer genom åren. Jag delar bara inte åsikten vad som är väsentligt och inte med tex dig.

Det spelar ingen roll om inte vi kan skilja på våra kablar i blindtest om ni inte själva kan skilja ens på förstärkare. Där faller ju hela idén i min mening.

Jag vet inte riktigt vad du menar här men det är nog riktigt, kan man inte skilja 2 förstärkare åt är antagligen kablarna mindre viktiga.

Dessutom finns det ingen mening och starta ännu en tråd som får samma öde som 3-4 trådar redan spårat ur till.

Om vi håller oss till argumenten och sakfrågorna så är det inga problem.

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 20:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Om "blindtestgänget" verkligen har ett så stort intresse och förtroende för blindtester så borde de väl göra massor av egna blindtester hela tiden och posta resultaten överallt?

Det gör de inte och det säger mig mest av allt vad den här tråden handlar om: att snacka skit och retas så länge och så mycket som det bara går.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du drar fel slutstats.

Varför ska vi alla uppfinna hjulet gång på gång på gång? Sanningen som jag ser det finns redan därute och ingenting behöver visas då det gjorts hundratals gånger.

Konkretisera ditt postående om skitsnack så vi kan värdera vad som är det eller inte. Att bara slänga ut sig att andra postar skitsnack är inte speciellt givande och snarare en indicier om att argumenten är slut.

MVH
/Chuck

Postad 08 August 2007 - 21:05

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Du kan nog hitta vilket svar du vill därute på internet. Sen vilket man litar på är en helt annan sak.

Själv litar jag på att man mår mycket bättre om man dricker minst en flaska vin om dagen samt bälgar i sig onyttigt godis.... :)

Postad 09 August 2007 - 00:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag lyssnade på en depeche-platta för några dagar sedan och tyckte det lät riktigt bra. Sen snackade jag med en kille som sa att han hade blindtestat den och att han tyckte precis tvärtom......så min slutsats är att jag förmodligen led av placebo..... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag antar du skojar här och du vet skillnaden B) B)

<{POST_SNAPBACK}>

Under 35 sidor så har du inte kunnat bevisa detta en enda gång. Dock har vi kunnat påvisat MASSA gånger varför det är bättre. Så frågan är om du läser ens vad som skrivs? <_<

För att jag tror på hjulet så måste jag inte uppfinna det igen och igen, eller hur?
Blindtester är krångliga och tidskrävande och jag, personligen, finner ingen anledning att pilla med det när jag kan ta det av det från andra, som MOLT.
Sen gör jag massa blindtester, mellan olika utgåvor av skivor och film. Så nog testar jag blint ofta. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Att du har mage att säga så där? Jag och flera har om och om igen gett länkar till vetenskapliga tester. Vi har sagt man kunde göra blindtester, för verkligen se själv. Och exakt vad har du gjort? Nervärderat folk med mer kunskap än dig, retar folk med antydningar att dom hör sämre, och snackar skit om allt förutom det du och dina geliker säger.
Det är ju knappast sådant beteende som gör en seriös i mina ögon.

Du kan nog hitta vilket svar du vill därute på internet. Sen vilket man litar på är en helt annan sak.
Själv litar jag på att man mår mycket bättre om man dricker minst en flaska vin om dagen samt bälgar i sig onyttigt godis.... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du litar ju uppenbarligen på dina egna öppna tester. Så jag säger, varför tar vi inte och gör ett blindtest hos dig så får vi se om det stämmer? Så kan vi släppa detta sen, okej?

Det finns ju två saker som talar emot det många påstår;

*Tidigare tester, gjorda blint. Där folk tagit sig tid och seriöst undersökt saker. Dom visar många gånger tvärtom mot vad som vissa påstår.

*Det finns pengar att hämta för den som fixar det. Under flera årtionde så har det funnits både pengar och framförallt ett erkännande att man hade rätt, om man ställde upp på ett blindtest och fixa det. Dock så händer nästan aldrig detta och dom gångerna så ger det samma resultat.

Om vi hade bytt ut hifi mot en sjukdom, så tror jag inte dom flesta här skulle hellre tro på medecinmannen oljo medecino snäkos över vanliga läkare med beprövade metoder. Anledningen varför det är skillnad vet jag inte riktigt. Dock är det ganska uppenbart att det är enorm prestige som vissa bygger upp kring sina upplevelser och påstående, så dom skulle aldrig ändra sig, oavsett. Trist attityd enligt mig, något som är bara destruktivt och dålig. :)

Postad 09 August 2007 - 00:57

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nä, asså.. Blindtester i all ära...men..
när det ska predikas om Placebo, att kablar är som shakti-stenar, ormolja och att vi inte längre kan lita på oss själva börjar det gå för långt. Det här är bara sååå TRAMS!!.

Man kan ju inte tycka sitt längre på någon annan tråd heller för då fylls dessa med citeringar att "Helt felaktigt" eller "placebo!" och massa predikande om blindtester då folk bara undrar om en uppgradering av cd-spelare/DAC. Väldigt trevlig stämmning, verkligen. :)
Oseriösiteten bara flödar.

Det finns verkligen ett par enstaka här som kan bara inte acceptera ett svar som att man inte lider av placebo eller högtalarkablar fungerar. Nänä, själv får man bara acceptera allt med LTS, blindtester, sockerpiller hit och placebo dit. Lönlöst.
Tyvärr, det hjälper inte älta detta på folk som inte lider utav det. Och dom flesta som håller på med hi-fi behöver inte ens ha "placebo" i åtanke den dagen det ska uppgraderas.

Åtminståne kan man ju ha placebo-skiten i denna tråd eller skapa en ny för den som vill, men håll resten av trådarna någonlunda seriösa.

Postad 09 August 2007 - 04:09

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nä, asså.. Blindtester i all ära...men..
när det ska predikas om Placebo, att kablar är som shakti-stenar, ormolja och att vi inte längre kan lita på oss själva börjar det gå för långt. Det här är bara sååå TRAMS!!.

VARFÖR är det trams?

Man kan ju inte tycka sitt längre på någon annan tråd heller för då fylls dessa med citeringar att "Helt felaktigt" eller "placebo!" och massa predikande om blindtester då folk bara undrar om en uppgradering av cd-spelare/DAC. Väldigt trevlig stämmning, verkligen. :)

Det enda oseriösa jag ser är ett fåtal som ständigt hoppar på blindtester men kan aldrig ge en enda förklaring varför de inte är bra. Om dessa personer hade varit säkra på sina sak så hade dom ju visat detta för länge sedan, det hade jag gjort.

Det finns verkligen ett par enstaka här som kan bara inte acceptera ett svar som att man inte lider av placebo eller högtalarkablar fungerar.

Det du säger är felakigt, varför ska vi acceptera det?

Nänä, själv får man bara acceptera allt med LTS, blindtester, sockerpiller hit och placebo dit. Lönlöst.

Ja, verkligheten är ju som den är, antigen accepterar man den eller så säger man att verkligheten inte stämmer.

Tyvärr, det hjälper inte älta detta på folk som inte lider utav det. Och dom flesta som håller på med hi-fi behöver inte ens ha "placebo" i åtanke den dagen det ska uppgraderas.

Det är ett FAKTUM att man INTE kan "bota" sig eller att vissa inte kan påverkas av placebo. Det är fakta, inget du eller någon annan prata bort.

Åtminståne kan man ju ha placebo-skiten i denna tråd eller skapa en ny för den som vill, men håll resten av trådarna någonlunda seriösa.

<{POST_SNAPBACK}>

Seriös? Som när folk påstår massa saker som är upp till väggarna fel och dom vill inte bevisa det, överhuvudtaget. Ingen av dom! Det är vad jag kallar oseriöst.
Exakt ALLA tester jag gjort och lagt upp kan jag bevisa IRL. Jag står för dom till 100%, så mycket jag kan. Det, tycker iaf jag, är seriöst.

Redigerat av Berggren, 09 August 2007 - 07:52.

Postad 09 August 2007 - 07:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan sitta hemma och intala dig att du är immun mot alla sorters undermedveten och yttre påverkan, men så är inte fallet. Det finns inget som är det.

Du kan väl komma med några som helst belägg för att det du säger är sant? Vad pekar på att du är annorlunda mot alla andra? Förklara så att vi andra kan förstå.

Postad 09 August 2007 - 09:02

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

...sååå TRAMS!!.
...Oseriösiteten bara flödar.
...men håll resten av trådarna någonlunda seriösa.

<{POST_SNAPBACK}>

Den mest oseriösa personen i denna tråd är ju du själv Pretorien, du skottar ju bara upp anklagelser, fördomar och andra tråkigheter, och du gör det utan ett endaste argument. Kan du inte chocka oss genom att skriva ett seriöst inlägg där du lägger fram dina argument för varför blindtest är olämpligt.

Postad 09 August 2007 - 11:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Varför ska vi alla uppfinna hjulet gång på gång på gång? Sanningen som jag ser det finns redan därute och ingenting behöver visas då det gjorts hundratals gånger.

<{POST_SNAPBACK}>

För att jag tror på hjulet så måste jag inte uppfinna det igen och igen, eller hur?
Blindtester är krångliga och tidskrävande och jag, personligen, finner ingen anledning att pilla med det när jag kan ta det av det från andra, som MOLT.
Sen gör jag massa blindtester, mellan olika utgåvor av skivor och film. Så nog testar jag blint ofta.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Trots ert ständiga prat om vetenskap så är er åsikt i den frågan helt ovetenskaplig.

Om medlemmar på detta forum för en diskussion om hur vissa CD-spelare låter i deras öron så kan man inte på vetenskaplig grund säga att de har fel genom att hänvisa till blindtester som har gjort av andra personer, i annan miljö, under andra förutsättningar, med annan musik och med andra CD-spelare.

Det finns helt enkelt ingen relevans mellan ett sådant blindtest och de saker som diksuteras i tråden.

Dessutom är vi alla pinsamt medvetna om att den källförteckning som nin hela tiden klistrar in i forumet med hjälp av copy-paste kommer från en annan persons inlägg på faktiskt.se. Nin har inte på ett övertygande sätt visat att han har läst någon av dessa källor.

Postad 09 August 2007 - 12:07

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
verkar som att ett blindtest är på g på faktiskt så snart kanske vi får vi får mer klarhet i det hela....

Finns en tråd som beskriver en medlem som erbjuder sig att satsa 100tkr på att han kan höra skillnad 8/10 på högtalarkablar.

Om man nu inte tror på detta så är det ju fantastiska odds. Hur som helst en rolig läsning utlovas...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.