Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 december 2007 - 22:33

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har kört CD nya box med hårddisk ett tag och allt fungerar bra förutom att fjärrkontrollen slutar att fungera efter ett tag. Hade samma problem med min gamla HD-box. Stänger jag av TVn så fungerar fjärrkontrollen igen men ser man inget så spelar det ingen roll. Någon som vet vad man skall göra? //Erik

Har du en LCD? Vissa LCD apparater har en funktion som gör att de minskar bildskärmens ljusstyrka när det blir mörkt och tvärtom och denna funktion stör fjärren. Kan det vara det som bökar för dig? Testa att stäng av denna funktion.

Postad 15 december 2007 - 13:04

Erik Skog
  • Erik Skog
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har kört CD nya box med hårddisk ett tag och allt fungerar bra förutom att fjärrkontrollen slutar att fungera efter ett tag. Hade samma problem med min gamla HD-box. Stänger jag av TVn så fungerar fjärrkontrollen igen men ser man inget så spelar det ingen roll. Någon som vet vad man skall göra? //Erik

Har du en LCD? Vissa LCD apparater har en funktion som gör att de minskar bildskärmens ljusstyrka när det blir mörkt och tvärtom och denna funktion stör fjärren. Kan det vara det som bökar för dig? Testa att stäng av denna funktion.

Har nu provat och det ser mycket lovande ut ;) ;) :( :D Idel glada miner. Du skall ha mycket tack, hoppas tomten är snäll mot dig i år. //Erik

Postad 16 december 2007 - 22:52

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det går bra med kombiboxen i alla fall, eftersom HDD boxen är spärrad (just nu) för att få ut till program till DVD recorder så flyttar jag kort till kombiboxen, när det är något som jag vill spela in.

Tänkte beställa denna box, ska koppla den till tv´n i vrum med HDMI och en s-video kabel till tv´n i sovrummet. Kollade manualen på nätet och antog att detta skulle fungera men med tanke på vad du skriver verkar det som denna utgång är avstängd??? Är båda scart avstängda när man kör HDMI alltså???? Trodde det bara var "tv scarten" som var avstängd men att det gick få s-video ut på den andra...

Om det är så, kommer uppdatering för att lösa detta framöver??

Postad 16 december 2007 - 23:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det går bra med kombiboxen i alla fall, eftersom HDD boxen är spärrad (just nu) för att få ut till program till DVD recorder så flyttar jag kort till kombiboxen, när det är något som jag vill spela in.

Tänkte beställa denna box, ska koppla den till tv´n i vrum med HDMI och en s-video kabel till tv´n i sovrummet. Kollade manualen på nätet och antog att detta skulle fungera men med tanke på vad du skriver verkar det som denna utgång är avstängd??? Är båda scart avstängda när man kör HDMI alltså???? Trodde det bara var "tv scarten" som var avstängd men att det gick få s-video ut på den andra...

Det kommer att fungerara fint, du kan köra både HDMI och SCART samtidigt. Vad som inte går med de flesta kanaler är att spela in på en DVD recorder, då kopieringsskyddet ligger ut via SCART, men detta påverkar endast vid inspelning. CD har lovat att ta bort detta vi nästa uppdatering

Är det fler som har väldigt många korta ljud drop-outs i Shall we dance, TV4 HD? Annars väldigt bra bild, bland det bästa jag sett via TV4 HD (men har ljudet blivit lidande av det)?

Postad 17 december 2007 - 01:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Om du menar 720 p <> 1080i så gör du det inne i menyn, men gör du det så låser du boxen att alltid lägga ut 720p eller det valda 1080i, om du inte rör den så lägger den ut det såsom det sänds, dvs SVT HD blir då i 720p

hm---o om man nu varit o pillat där--- hur får man tillbaka den i Autoläget?

Postad 17 december 2007 - 07:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om du menar 720 p <> 1080i så gör du det inne i menyn, men gör du det så låser du boxen att alltid lägga ut 720p eller det valda 1080i, om du inte rör den så lägger den ut det såsom det sänds, dvs SVT HD blir då i 720p

Som det är nu så måste man göra en fabriksåterställning, förhoppningsvis så fixas detta med nästa mjukvara

Postad 17 december 2007 - 09:37

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
[/quote]
Det kommer att fungerara fint, du kan köra både HDMI och SCART samtidigt. Vad som inte går med de flesta kanaler är att spela in på en DVD recorder, då kopieringsskyddet ligger ut via SCART, men detta påverkar endast vid inspelning. CD har lovat att ta bort detta vi nästa uppdatering

Är det fler som har väldigt många korta ljud drop-outs i Shall we dance, TV4 HD? Annars väldigt bra bild, bland det bästa jag sett via TV4 HD (men har ljudet blivit lidande av det)?
[/quote]

Har märkt det tidigare nån gång ibland
på bla nåt avsnitt av Medium men det har slutat efter ett tag! Vet ej på Shall we dance!Raderade den !
Box****t låste sig efter 42 min under inspelning tyvärr! (P603 stod det i displayen)
Hade sett fram emot denna film... Det var 2:a ggn
inspelningen ej blev komplett denna vecka! JAg blir så f-d!!!!
Blir ett samtal till kundtjänst denna vecka med!!!
Nån som inte har problem med okompletta inspelningar???? Händer mej kanske var 10:e gång jag spelar in!!!

MVH En arg Lundis

Postad 17 december 2007 - 11:05

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Att kunna föra över inspelat material från boxen till en DVD-brännare är klart överreklamerat. I går tog jag min box till posten för att returneras och min nya box packade ihop en timma senare, så får teknikerna igång mina två boxar har de en fin samling Wallander att titta på.

Postad 17 december 2007 - 11:52

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har inte haft några problem med inspelningar, jag har inte heller märkt av några synkningsproblem med ljudet, är det mycket det osynkar eller?

Ljudnivån har ökat lite nu, men det beror nog på att jag har ställt mottagaren mittemellan hemmabion och DVD:n. Temperaturen har ökat ifrån 39 grader till 44 grader. Får ställa mottagaren för sig själv igen.

Är det någon annan som har problem med att det är väldigt olika volymnivåer beroende på vilken kanal man tittar på. Pendlar mellan -20 db till -40 db för samma nivå. Otroligt störande när man zappar runt lite.

Postad 17 december 2007 - 11:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Box****t låste sig efter 42 min under inspelning tyvärr! (P603 stod det i displayen)
Nån som inte har problem med okompletta inspelningar???? Händer mej kanske var 10:e gång jag spelar in!!!

Har inte med denna box haft några problem med avbrutna inspelningar, men jag vet med tester jag gjort att den är känslig för störningar, så jag gissar att sätter sig en fågel på hornet i några sekunder så avbryts inspelningen, eller snö etc. Vad som är lite svävande är om man med processorlast kan störa boxen för att bryta en inspelning, någon hade skickat något kommande med fjärrkontrollen som bröt inspelningen (som alltså inte var att stoppa inspelningen utan något helt annat). Man får väl hoppas att detta var unikt för en enstaka box

Att kunna föra över inspelat material från boxen till en DVD-brännare är klart överreklamerat. I går tog jag min box till posten för att returneras och min nya box packade ihop en timma senare, så får teknikerna igång mina två boxar har de en fin samling Wallander att titta på.

Just nu är det endast via dator som det är möjligt att tömma HDD'n, man får väl hoppas att uppdateringen av mjukvaran kommer snart

Redigerat av Unregistered124686ac, 17 december 2007 - 11:55.

Postad 17 december 2007 - 12:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ja, det är ju kasst att det är kopieringsskydd med S-video ut, så att man måste ställa det till "composite" för att kunna spela in på DVD. Kvaliteten blir ju lika taskig som på en gammal VHS då!

Postad 17 december 2007 - 12:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Som det är nu så måste man göra en fabriksåterställning, förhoppningsvis så fixas detta med nästa mjukvara

Jag gjorde själv samma misstag när jag skulle testa att spela in på DVD, vars inställingar är på samma sida. Testade att spela över via RGB (funkar inte pga kopieringsskydd) och ändrade därför till HD-ut= "Av", när jag sedan ändrade tillbaka var det kört och det är nu låst till 1080i!
Jag har dock testat att växla mellan 720p och 1080i på SVT HD som ju är denna enda kanal som sänder i 720p och jag kan inte se någon som helst skillnad så jag låter det vara på 1080i! Det är inte värt en fabriksåterställning och skapande av nya favoritlistor endast för detta lilla "problem".

Postad 17 december 2007 - 14:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag gjorde själv samma misstag när jag skulle testa att spela in på DVD, vars inställingar är på samma sida. Testade att spela över via RGB (funkar inte pga kopieringsskydd) och ändrade därför till HD-ut= "Av", när jag sedan ändrade tillbaka var det kört och det är nu låst till 1080i!
Jag har dock testat att växla mellan 720p och 1080i på SVT HD som ju är denna enda kanal som sänder i 720p och jag kan inte se någon som helst skillnad så jag låter det vara på 1080i! Det är inte värt en fabriksåterställning och skapande av nya favoritlistor endast för detta lilla "problem".

Håller med, jag kan inte heller se någon skillnad så jag kör också med 1080i

Ja, det är ju kasst att det är kopieringsskydd med S-video ut, så att man måste ställa det till "composite" för att kunna spela in på DVD. Kvaliteten blir ju lika taskig som på en gammal VHS då!

Detta förstår jag inte, jag kan inte få ut något via scart på kopieringsskyddade kanaler, och då är det composit som jag har testat med (inte s-video).

Postad 17 december 2007 - 14:18

coolspot
  • coolspot
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Gött, tack för svar! Men scart RGB på "första" scarten samtidigt som HDMI är bara att glömma antar jag? Jag får köra s-video ut på "andra" scarten eller??

Postad 17 december 2007 - 15:15

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Det här med att boxen slår om när en inspelning startar så man får gå tillbaka och leta upp
var man var på det inspelade programmet, har nån kollat med CD om det försvinner vid
uppdatering, så irriterande !!!

Postad 17 december 2007 - 15:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Gött, tack för svar! Men scart RGB på "första" scarten samtidigt som HDMI är bara att glömma antar jag? Jag får köra s-video ut på "andra" scarten eller??

Ja, inget RGB, s-video kan man få ut från någon av SCART'arna kommer inte ihåg vilken.

Det här med att boxen slår om när en inspelning startar så man får gå tillbaka och leta upp
var man var på det inspelade programmet, har nån kollat med CD om det försvinner vid
uppdatering, så irriterande !!!

Om du ska bli riktigt sur, så ska du testa att köra timeshift samtidigt som en inspelning startar :blush:

Det är rapporterat till CD, vad som kommer i nästa uppdatering vet jag inte, men man kan ju hoppas på så mycket som möjligt

Postad 17 december 2007 - 15:52

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Om du ska bli riktigt sur, så ska du testa att köra timeshift samtidigt som en inspelning startar :blush:

Hahaha que, ja den är inte rolig alls.

Finns det något sätt att spara timeshiftat/buffrat material? Alltså kan man om man timeshiftar när ett program börjar senare välja att spara programmet, eller om man missar början på ett program som är buffrat, backa tillbaka och börja spela in?

Ingen som hade problem med de olika volymnivåerna?

Postad 17 december 2007 - 16:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att spara timeshiftat/buffrat material? Alltså kan man om man timeshiftar när ett program börjar senare välja att spara programmet, eller om man missar början på ett program som är buffrat, backa tillbaka och börja spela in?

Jo, någon tipsade om detta. Det går faktiskt att spola till start och trycka på inspelning sedan snabbspola tillbaka och då lagras inspelningen på HDD'n. Testade detta första gången igår, och det fungerade, dock såg det ut som att tidangivelsen var den snabbspolade tiden och inte verklig tid, för det var något med 40minuter lagrat med en tid på 1 minut registrerat eller liknade, ska testa mer. Det är möjligt att det hjälper för att få behålla det lagrade vid en inspelningsstart. Det är ju väldigt bra funktion om det har passerat något som man vill spara så är det ju fint att man kan backa tillbaka det man vill ha inspelat och spela in detta.

Jo volymen varierar väldigt mellan de olika kanaler, om det var det du menade

Postad 17 december 2007 - 16:52

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jo, någon tipsade om detta. Det går faktiskt att spola till start och trycka på inspelning sedan snabbspola tillbaka och då lagras inspelningen på HDD'n. Testade detta första gången igår, och det fungerade, dock såg det ut som att tidangivelsen var den snabbspolade tiden och inte verklig tid, för det var något med 40minuter lagrat med en tid på 1 minut registrerat eller liknade, ska testa mer. Det är möjligt att det hjälper för att få behålla det lagrade vid en inspelningsstart. Det är ju väldigt bra funktion om det har passerat något som man vill spara så är det ju fint att man kan backa tillbaka det man vill ha inspelat och spela in detta.

Jo volymen varierar väldigt mellan de olika kanaler, om det var det du menade

Tack för tipset, det vore ju gött om det fungerade, ska hem och testa detta.

Ska verkligen volymen variera så mycket? Kan inte påminna mig att det var sådana skillnader mellan olika kanaler på min gamla box.

Postad 17 december 2007 - 19:01

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Fick tipset från kundtjänst att låta boxen stå på vid programmerade inspelningar. Känt problem enl dom att de
blir avbrutna!! Nåt fel med EPG:n tydligen!? . Varför det nu skulle spela roll???

Klagade lite extra på boxen idag :D o ny box kommer i slutet på veckan!! Hoppas den är tystare än de andra
3 jag haft...

Lundis

Postad 17 december 2007 - 22:53

Norrlänningen
  • Norrlänningen
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har märkt det tidigare nån gång ibland
på bla nåt avsnitt av Medium men det har slutat efter ett tag! Vet ej på Shall we dance!Raderade den !

MVH En arg Lundis
[/quote]

Jo jag har också fått felmeddelandet P603 men för mig händer det när boxen är avstängd. Mest händer det på natten, på morgonen står den och blinkar P603. Det enda man kan göra är att dra ur sladden. När den har bootat om så är allt som förut. Som tur är har det aldrig hänt under en inspelning. :D

Postad 18 december 2007 - 08:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Fick tipset från kundtjänst att låta boxen stå på vid programmerade inspelningar.

Känt problem enl dom att de
blir avbrutna!! Nåt fel med EPG:n tydligen!? . Varför det nu skulle spela roll???

Klagade lite extra på boxen idag :D o ny box kommer i slutet på veckan!! Hoppas den är tystare än de andra
3 jag haft...

Lundis

Snart är du uppe i de big five :D

Det med P603 verkar ju inte bra, som även norrläningen har. Har ni kollat om kundtjänst har någon aning om felkod P603. Man undrar ju vad den gör under natten, för den är ju ganska varm även när den är på stand-by.

Känt problem enl dom att de

Ni kan ju titta i menyn att det registreras rätt i inspelningslistan (rätt längd), det som man programmerar in via EPG'n hamnar där, ligger det rätt så borde inte EPG kunna ställe till något därefter

Någon annan som hade många ljud drop-outs i Shall we dance i TV4HD, eller var det något som såg den utan ljudproblem????

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 december 2007 - 08:10.

Postad 18 december 2007 - 11:48

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vill bara bekräfta att också jag hade märkbart många dropouts under TV4 HD' s sändning av filmen Shall we dance i söndags kväll. Troligen var detta ett problem hos Tv4 och deras sändning (hoppas jag). Problemet försvann efter en reklampaus, men återkom igen efter nästa reklampaus.

Postad 18 december 2007 - 13:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vill bara bekräfta att också jag hade märkbart många dropouts under TV4 HD' s sändning av filmen Shall we dance i söndags kväll. Troligen var detta ett problem hos Tv4 och deras sändning (hoppas jag). Problemet försvann efter en reklampaus, men återkom igen efter nästa reklampaus.

OK, då ska jag inte lägga skulden på min box i alla fall.

Postad 18 december 2007 - 14:36

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Jo! Man får ju hoppas box nr4 ska va bra men hur stor chans är det? Enl hon på kundtjänst hade de ett antal
boxar stående som garanterat var tysta så vi får se!!`?

Märkte nåt skumt förrut: Spelade igår in på Disc HD o märkte att texten kom 3-4 sek för tidigt. Det var samma
fel på en inspelning förra veckan. Provade nu att kolla på kanalen o samtigt spela in... Bra på "direktsändningen"
men förskjuten text på inspelningen igen. Provade fabriksåterställning men samma fel!

Kan nån annan prova? Detta fel har inte funnits förrut!! Verkar bara vara på Disc HD!!!

Lundis

Postad 18 december 2007 - 14:43

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Tysta boxar!!!!
Nope....

Jag har en av de där "tysta" boxar och nej inte tyst men hyfsat ok... dock stör ljudet mig...
36-37grader håller disken hela tiden.... Så ingen galen uppspinning av fläkten men absolut kallar jag inte den tyst!!

Retar mig som f-n på att de inte kan släppa en färdig box!
Haft 8st av den förra HDTV boxen och denna är inte bättre tyvärr.
Och enligt CD så kommer inte mjukvaruuppgraderingen på ett par månader till ... feb sa kundtjänstoch då kan vi väl räkna med mars /April som mer troligt...

Postad 18 december 2007 - 14:56

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Attans också... :lol:

Postad 19 december 2007 - 21:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jo! Man får ju hoppas box nr4 ska va bra men hur stor chans är det? Enl hon på kundtjänst hade de ett antal
boxar stående som garanterat var tysta så vi får se!!`?
Lundis

Man vet ju inte om man ska :) eller gråta, undrar vem kundtjänst skickar de boxar som är garanterat tysta till och vem får de som inte är det, man kan ju börja med att undra varför har de några som inte är garanterat tysta :P

Märkte nåt skumt förrut: Spelade igår in på Disc HD o märkte att texten kom 3-4 sek för tidigt. Det var samma
fel på en inspelning förra veckan. Provade nu att kolla på kanalen o samtigt spela in... Bra på "direktsändningen"
men förskjuten text på inspelningen igen. Provade fabriksåterställning men samma fel!

Kan nån annan prova? Detta fel har inte funnits förrut!! Verkar bara vara på Disc HD!!!
Lundis

Jag provade att spela in Discovery HD och kunde inte se någon skillnad mellan text och bild på inspelat, har dock bara testat en gång. Vad man kan undra är att om man snabbspolar inspelat så kan ljud och bild hamna helt ur synk, kanske flera sekunder. Jag förstår inte hur det kan vara möjligt för det borde väl finnas en funktion som synkar ihop detta innan uppspelning startar, men så är det tydligen inte. Man måste göra paus och start för att få det i synk, kan det inte vara samma med texten, det är väl troligen att den också ligger på ett separat spår, och kanske inte heller kommer i synk, om du provar att göra en paus/start kan man då få det i synk?

Postad 20 december 2007 - 10:17

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
que.... hade samma tanke som du där faktiskt. Testade att pausa men det hjälpte inte. Kan det ha varit nåt strul med sändningen? Flyttade mitt kort till den gamla hd-boxen samma kväll det blev osynk med texten o på den boxen funkade inte textremsorna alls på Disc HD
medans det var helt okej via HDD-boxen när man kollade "live". Zappade runt lite o alla andra kanaler funkade texten perfekt. Ska testa idag igen får jag se om det strular fortfarande...

Ingen ny box i sikte än...

Lundis

Redigerat av lundis68, 20 december 2007 - 10:18.

Postad 20 december 2007 - 11:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

que.... hade samma tanke som du där faktiskt. Testade att pausa men det hjälpte inte. Kan det ha varit nåt strul med sändningen? Flyttade mitt kort till den gamla hd-boxen samma kväll det blev osynk med texten o på den boxen funkade inte textremsorna alls på Disc HD
medans det var helt okej via HDD-boxen när man kollade "live". Zappade runt lite o alla andra kanaler funkade texten perfekt. Ska testa idag igen får jag se om det strular fortfarande...

Ingen ny box i sikte än...

Lundis

Du får höra av dig när du fått "en garanterad tyst box", intressant att veta hur en sådan (inte) låter

Postad 20 december 2007 - 16:51

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Fick faktiskt nya boxen idag...posten som var lite sen bara!

Boxen låter likadant som min förra! Alltså för högt enl min åsikt.Fläktens ååååå som nån beskrev det samt lite vibrationer från chassit osv.
Med dämpkuddar o dämpmatta under hyllan ovanför går det skapligt!
Lutar väl åt att man få stå ut med detta! Ska bli spännande o se om inspelningarna blir kompletta
o hackande bilden på hd-kanalerna är borta.

Spelade in lite på Disc HD nu o kollade texten o idag stämmer det bättre än sist.

En annan sak... Har ni märkt att det sen några dar är inlagt ac3-ljud på SILVER HD som primärspår nu. Kruxet
är bara att det enl min förstärkare(o mina öron) hela tiden sänds 5.1-ljud men allt ljud kommer från hö/vä-fram bara. Detta innebär att dialogen inte kommer ur centern samt inget surroundljud alls. Enda sättet att få surround är
att gå in i ljudmenyn o ändra från hemmabio till stereo. Störande...
I detta läge borde det gå att trycka "on demand" o välja ljudspår direkt men det går inte trots att det
finns 2 ljudspår (stereo o ac3).Samma sak på Canal+ FILM HD.

Däremot funkar detta på Voom HD om man vill skifta mellan stereo o ac3.
Fel i mjukvaran???

Lundis

Redigerat av lundis68, 20 december 2007 - 16:58.

Postad 22 december 2007 - 18:12

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Är det vanligt att boxen låser sig under vanligt tv-tittande? Dvs ej vid uppspelning av inspelat material.

Har haft en tyst box i fyra veckor och den har aldrig låst sig.
Programerat tjugo inspelningar en ej utförd.
Alla inspelningarna ar bra förutom ca 4 ljud dropouts per timme på HD-inspelningarna. Ljudet är borta från 0,1sek till 5sek.

Saknas ljudet, så om du backar tillbaka så är det samma varje gång?

Ljudet är ok om jag backar tillbaka.

Postad 23 december 2007 - 08:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Alla inspelningarna ar bra förutom ca 4 ljud dropouts per timme på HD-inspelningarna. Ljudet är borta från 0,1sek till 5sek.

Det är tyvärr inte så ovanligt att det ibland blir lite problem vid uppspelning, såsom ljud-dropouts, ljud i osynk, att bilden fryser och man måste starta om uppspelningen, t.om hänt att hela boxen har låst sig, mm. Det inspelade är OK, det är boxen förmåga att klara uppspelningen som sviktar.

Detta kan bero på att det finns konflikter i timing mellan mjukvaran och hårdvaran, eller att inte hårdvaran har tillräcklig marginal för att sköta multi-tasking, eller ens att sköta bara en krävande uppgift.

Hur CD/Sagem ska lösa detta blir nog inte så lätt, håller de nu också på att lägga in marknätsmottagaren mm så kan det går riktigt illa, hoppas att det går att koppla bort de processer som man inte behöver så att de inte ska lasta ner ännu mer och troligen då också väsnas ytterligare.

Jag är orolig (om man ser tillbaka på den gamla HD boxen) att man inte kommer att lyckas, jag hoppas dock att jag har fel, det är en fantastisk box, och det är ju nästan så man inte tror det är sant när man kan sätta igång två inspelningar samtidigt, när allt klaffar så är det riktigt bra, men men, men, hoppas verkligen att det snart kommer en mjukvara som löser några av våra problem samt inte inför några nya. En väl genomtestad mjukvara som är körd i den riktig hårdvara, inte i en simulator, och att man testar denna hårdvara i alla möjliga och omöjlig kombinationer samtidigt som man mäter HW resurserna, då kanske man kan uppnå något.

Nu får ni alla ha en riktigt God Jul och vi hoppas alla på en uppdatering av CD som en (sen) julklapp :(

Postad 24 december 2007 - 13:31

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Tryckte in en inspelning med EPGn,stängde sen boxen,när programmet jag skulle spela in började
så funkade det,bara det att då blev det ingen bild när jag satta på boxen under inspelningen,så
jag kunde ej kolla på något annat program då, knepigt, är det normalt för denna box ?????

Postad 24 december 2007 - 16:31

Sabb
  • Sabb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tryckte in en inspelning med EPGn,stängde sen boxen,när programmet jag skulle spela in började
så funkade det,bara det att då blev det ingen bild när jag satta på boxen under inspelningen,så
jag kunde ej kolla på något annat program då, knepigt, är det normalt för denna box ?????

Hej.....har samma problem med min box....när man spelar in via EPG och sen stänger av boxen går det inte att se nånting under tiden som inspelningen pågår. Men boxen är tyst som en mus, har haft den i snart 4 veckor. Fläkten lät lite för två veckor sen men jag klämde lite på chassit så tystnade den. :)

Postad 24 december 2007 - 19:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej.....har samma problem med min box....när man spelar in via EPG och sen stänger av boxen går det inte att se nånting under tiden som inspelningen pågår. Men boxen är tyst som en mus, har haft den i snart 4 veckor. Fläkten lät lite för två veckor sen men jag klämde lite på chassit så tystnade den. :)

Jo, det går inte att få igång den under inspelning, i alla fall inte via HDMI, jag tror att det går att starta den med utsignal via SCART. Fixas nog i nästa uppdatering

Postad 24 december 2007 - 22:17

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Nu väntar jag på min första utbytesbox. Min har egentligen i stort funkat ok. Den är inte högljudd nog för att störa mig och de inspelningar jag gjort har fungerat bra. Den enda större buggen (förutom den jag beskriver nedan) som stört mig är att boxen ibland efter spolning i en inspelad film har startat om sig själv.

Det som fick mig att kontkata CD var att, som jag långt tidigare i denna tråd nämt, har haft problem att få in vissa kanaler. Flera av Discovery kanalerna (inklusive den där EPG uppdateras från), TV4 Guld och Komedi samt på senare tid t om 2:an har varit helt utan signal. Jag har gått igenom alla kablar och kontakter plus testat med gamla HD-boxen och en kombo-box och de har inga problem. Det är ett tio-tal kanaler som inte funkat medan resten fungerat perfekt på den nya boxen.

Tjejen i kundtjänst lyssnade på mig när jag berättade om allt jag testat och hur jag felsökt och gick iväg för att prata med någon annan. Sen frågade hon om jag hade en switch (jag har en multi-switch 9/4) och sa att den nya boxen inte fungerar med en switch. Jag tyckte det lät lite udda och frågade om hon inte menade en splitter, d v s där man delar upp en kabel i två. Då blev hon osäker och sa helt sonika att hon skickar ut en ny box.

Det låter väl lite konstigt att den inte skulle klara en multi-switch? Jag har två paraboller med Quad-huvud (eller var det nu Quatro ...) där det går 4 st kablar från varje huvud ner till multiswitchen. Därut går det upp till 4 kablar som kan gå till separata boxar (eller i mitt fall två till en box). Vi har använt denna multi-switch ett bra tag och delat upp till flera boxar så det känns verkligen udda om den nya boxen skulle ha problem med en normal multi-switch. Någon annan som använder något liknande på en ny box?

/B

Postad 24 december 2007 - 22:27

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Det är viktigt att signalen från Thor är ansluten på LNB ingång 1 på switchen. Detta eftersom CD boxen inte skickar DiSEqC kommandon. Utan kommando ställer sig alla (?) switchar i läge 1.

Postad 25 december 2007 - 00:01

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Nu väntar jag på min första utbytesbox. Min har egentligen i stort funkat ok. Den är inte högljudd nog för att störa mig och de inspelningar jag gjort har fungerat bra. Den enda större buggen (förutom den jag beskriver nedan) som stört mig är att boxen ibland efter spolning i en inspelad film har startat om sig själv.

Det som fick mig att kontkata CD var att, som jag långt tidigare i denna tråd nämt, har haft problem att få in vissa kanaler. Flera av Discovery kanalerna (inklusive den där EPG uppdateras från), TV4 Guld och Komedi samt på senare tid t om 2:an har varit helt utan signal. Jag har gått igenom alla kablar och kontakter plus testat med gamla HD-boxen och en kombo-box och de har inga problem. Det är ett tio-tal kanaler som inte funkat medan resten fungerat perfekt på den nya boxen.

Tjejen i kundtjänst lyssnade på mig när jag berättade om allt jag testat och hur jag felsökt och gick iväg för att prata med någon annan. Sen frågade hon om jag hade en switch (jag har en multi-switch 9/4) och sa att den nya boxen inte fungerar med en switch. Jag tyckte det lät lite udda och frågade om hon inte menade en splitter, d v s där man delar upp en kabel i två. Då blev hon osäker och sa helt sonika att hon skickar ut en ny box.

Det låter väl lite konstigt att den inte skulle klara en multi-switch? Jag har två paraboller med Quad-huvud (eller var det nu Quatro ...) där det går 4 st kablar från varje huvud ner till multiswitchen. Därut går det upp till 4 kablar som kan gå till separata boxar (eller i mitt fall två till en box). Vi har använt denna multi-switch ett bra tag och delat upp till flera boxar så det känns verkligen udda om den nya boxen skulle ha problem med en normal multi-switch. Någon annan som använder något liknande på en ny box?

/B

Jag kör med en Spaun 5/8 multiswitch o quatro huvud, funkar kanon.

Postad 25 december 2007 - 00:50

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Det är viktigt att signalen från Thor är ansluten på LNB ingång 1 på switchen. Detta eftersom CD boxen inte skickar DiSEqC kommandon. Utan kommando ställer sig alla (?) switchar i läge 1.

Nu är det lite sent att klättra upp på vinden och kolla men påverkar detta även Comboboxen och/eller den gamla HD-boxen? Och vilket sätt skulle en eventuell felkoppling manifistera sig? Jag hade en kille här som satt upp allt och det har som sagt fungerat bra med både Combo-boxen och den gamla HD-boxen och jag har majoriteten av kanalerna på den nya boxen så jag antar att han har satt det rätt men det är ju aldrig fel att kolla efter.

Postad 25 december 2007 - 21:00

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
På min inrådan så köpte päronen den nya HDTV-boxen med hårddisk och dubbla tuners. Och såklart blev det problem.
Boxen är kopplad med medföljande HDMI-kabel till en Panasonic-plasma, PV45E. Det som händer då är att inte hela bilden visas, den klipps av på sidorna (ej uppe eller nere, bara till höger och vänster alltså). Tittar man på SVT-HD så ser man t.ex. bara S i loggan uppe till höger, resten klipps bort, och lika mycket på vänster sida.
Alla inställnigar i både TV och box ser rätt ut. Det spelar för övrigt ingen roll vad jag gör för ändringar i inställningarna, bilden klipps lika mycket ändå. Har prövat båda HDMI-ingångarna på TV:n, men det blir likadant. Kör man däremot med scart från boxen så visas hela bilden, men då är det som ni säkert vet inte riktigt lika bra bild som med HDMI.
Har sökt men inte hittat nån lösning varken här eller via google, så jag hoppas nu att nån här vet vad det kan vara. Så kom igen, ös på med förslag hur jag löser detta! :)

Postad 25 december 2007 - 23:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

På min inrådan så köpte päronen den nya HDTV-boxen med hårddisk och dubbla tuners. Och såklart blev det problem.
Boxen är kopplad med medföljande HDMI-kabel till en Panasonic-plasma, PV45E. Det som händer då är att inte hela bilden visas, den klipps av på sidorna (ej uppe eller nere, bara till höger och vänster alltså). Tittar man på SVT-HD så ser man t.ex. bara S i loggan uppe till höger, resten klipps bort, och lika mycket på vänster sida.
Alla inställnigar i både TV och box ser rätt ut. Det spelar för övrigt ingen roll vad jag gör för ändringar i inställningarna, bilden klipps lika mycket ändå. Har prövat båda HDMI-ingångarna på TV:n, men det blir likadant. Kör man däremot med scart från boxen så visas hela bilden, men då är det som ni säkert vet inte riktigt lika bra bild som med HDMI.
Har sökt men inte hittat nån lösning varken här eller via google, så jag hoppas nu att nån här vet vad det kan vara. Så kom igen, ös på med förslag hur jag löser detta! :)

Har du provat de olika lägen som on demand knappen ger på fjärrkontrollen

Postad 26 december 2007 - 01:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Vi har haft boxen nu i 3-4 veckor och jag måste säga att denn totalt har revolutionerat TV tittandet.
Pausa, titta o spela in på olika kanaler, fantastisk bildkvalitet på HD, riktigt bra uppskalning på SDTV...

Tekniken har gått framåt sedan gamla VHS tiden!!

Visst kan man roa sig o leta fel och det gör många här i tråden, kanske alla var fanatiker av Kamratpostens "finn fem fel". Men om man ser det från ett "halvfullt glas" så är det en produkt som saknar motstycke på svenska marknaden dag.

Visst finns det buggar men dom är inte funktionskritiska och många som det gnälls om har inget med boxen att göra utan sändningskvaliteten samt EPG datat. Vissa saker kan man lära sig att undvika, lite typ att inte lägga handen på spisplattan (ok Induktionsspisar kan man det).

Så i mina ögon är jag tacksam för att CD släppte boxen i höstas ist för att vänta till i januari då många av småbuggarna är tillfixade.

Postad 26 december 2007 - 06:49

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej Rabalder,

Du har helt rätt i att det inte finns så många av buggarna som är rejäla "showstoppers" men de som har fått en box som låter som en dammsugare kan nog hålla sig för skratt. Själv har jag fått en box som beter sig hyfsat, förutom en på tok för hög ljudnivå ( och då har jag ändå fläkt både i tv och den äldre DVD/HDD pvr spelaren som blir markant överröstade ) och det är faktiskt väldigt irriterande.

Alla buggar ( möjligtvis ett fåtal undantag ) är enligt min mening beroende på dålig konstruktion och dåligt utvecklad mjukvara. Mjukvaran går att rätta till och stör mig inte då jag utan att tveka ( är teknikfreak ) är villig att stå ut med det till uppdateringarna kommer för glädjen av att ha en box med väldigt bra funktioner och bild.

Hårdvarukonstruktionen däremot är inget som kan rättas till i efterhand och ( se bilder i tidigare inlägg ) den är enligt mitt förmenande riktigt dålig för dessa pengar. Man kan köpa en laptop för 4000:- som har bättre byggkvalitet än denna låda.

Detta är i min syn inte att hitta onödiga fel eller söka fel för sökandets skull. År 2007 kan man helt enkelt förvänta sig en bättre kvalitet på hur man sätter ihop hårdvaror. Dessutom kan våra "betatestningar" ge CD möjlighet att rätta till fel som de själva inte har hittat. Hur man än vrider och vänder på det så är kanske 5000 ( ? ) kunder en grupp som lär hitta fler fel eftersom vi använder boxen på olika sätt allihop.

Har inte en aning om hur många vi är som har köpt denna box :) men vi är många entusiaster.

/Håkan

Postad 26 december 2007 - 08:13

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Vi har haft boxen nu i 3-4 veckor och jag måste säga att denn totalt har revolutionerat TV tittandet.
Pausa, titta o spela in på olika kanaler, fantastisk bildkvalitet på HD, riktigt bra uppskalning på SDTV...

Tekniken har gått framåt sedan gamla VHS tiden!!

Visst kan man roa sig o leta fel och det gör många här i tråden, kanske alla var fanatiker av Kamratpostens "finn fem fel". Men om man ser det från ett "halvfullt glas" så är det en produkt som saknar motstycke på svenska marknaden dag.

Visst finns det buggar men dom är inte funktionskritiska och många som det gnälls om har inget med boxen att göra utan sändningskvaliteten samt EPG datat. Vissa saker kan man lära sig att undvika, lite typ att inte lägga handen på spisplattan (ok Induktionsspisar kan man det).

Så i mina ögon är jag tacksam för att CD släppte boxen i höstas ist för att vänta till i januari då många av småbuggarna är tillfixade.

Visst har tekniken gått framåt sedan gamla VHS tiden, men det gäller inte denna box. Jag har haft tre VHS spelare sedan 1979 och den sista har jag kvar fullt fungerande. Nu har jag min tredje CD HD box liggande på Postens utlämnigsställe, de två föregående fungerar inte alls. Så i snitt höll en VHS i sex år och en box från CD i två månader-

Postad 26 december 2007 - 08:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Rabalder, kan hålla med dig till viss del och det förstår du väl eftersom jag är med min 5:e box. Hade det inte funnits något mervärde att äga boxen så hade jag gett upp för länge sedan. Visst finns det påpekan och buggar i listan som inte är av akut art, som man kan leva med (dessa är rapporterade för att CD/Sagem ska få reda på dessa så fort som möjligt för att fixas till samt att alla andra användare ska kunna kringå dem och inte sitt fast med dessa). Inga returer (flera har fått bytt många gånger) har varit på boxarna pga att dessa småfel, utan av den tunga av typen nedan:

Av mina returer 4st var det dessa fel:

Fläktens mekaniska upphängning där jag med en av mina boxar kunde höra den 10-15 m bort, 3 rum från där den stod. Två av mina boxar har haft en temperatur upp mot 70C pga av fläkten inte gått alls, eller inte har varit rätt styrd. Samt en box som både varit med för högt ljud och att den hängt sig. Man kan inte leva med en box som hänger sig vid inspelningar elller uppspelning och som man måste starta om kanske flera gånger per dag!

I övrigt så har några boxar gått tillbaka för att man valt radiokanaler i menyn, vilket kan ge dödsstöten för boxen med totalhängning. Det är denna typ av fel som vi anser CD/Sagem skulle ha fixat innan den släppts, det tycker nog CD kundtjänst också skulle jag tro eftersom de har fått hantera väldigt många returer. I Norge lät CD vänta på att Sverige tog stryk med boxarna innan den släpps där, de är inte dumma norrmännen.

Men är man den lyckligt lottade som har fått fatt i den box som inte låter, som inte blir för varm eller inte hänger sig så kan jag förstå att man kan leva med resten av buggarna tills nästa uppdatering kommer.

Men det ska inte hänga på tur när man köper en produkt, det ska ligga mer kvalitet bakom produkten än det

Postad 26 december 2007 - 10:49

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Min box funkar klockrent
Varit på semester i en månad och jag programmerade ett antal inspelningar och det har fungerat till 100%
Inga hängningar , låter inte mer än en laptop.

En polare har en likadan box och även den fungerar jättebra...
Enda negativa är att hans fjärrkontroll är lite segare än min och man kan ibland behöva trycka 2 ggr för att den skall göra som man vill.

Postad 26 december 2007 - 12:58

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jodå, jag har prövat de tre olika lägena som den knappen ger, men är den knappen verkligen aktiverad? Bilden ändras inte över huvud taget när man ändrar läge där, varken när man har bilden via HDMI eller scart.
Börjar misstänka att det är nåt fel på boxen. Boxens meny dyker ju som bekant upp på vänster sida av bilden, men via HDMI så dyker den inte alls upp längre till vänster (snarare lite mer till höger). Så det är med andra ord bara själva TV-bilden som klipps.
Fler idéer eller förslag? Det är bara att spotter ur er! :D

Postad 26 december 2007 - 13:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det är ni som rapporterar in att det finns fungerande boxar som gör att det fortfarande finns en tro på denna produkt, fortsätt med detta för det är det som håller modet uppe på oss som fortfarande väntar.

Har sorterat min bugglistan i tre nivåer, (efter vad jag anser):

A. Fel som skulle ha åtgärdats innan boxen släpptes

- om man väljer radiolista i menyn så kan boxen hamna i hängt init läge, eller total hängd som man aldrig kommer ur (boxen måste då returneras). Prova inte detta hemma.

- många boxar har problem med att de låter för mycket, pga dålig mekanisk uppbyggnad, fläkten ger resonanser till chassiet, man får trycka och klämma på boxen för att för stunden få den acceptabelt tyst. Bättre fixering av fläkt, isolering av locket önskas. 2 av mina 5 har låtit för mycket. Den jag har nu är ett gränsfall, låter ibland för mycket.

- värmeproblem (på vissa boxar, 2 av mina 5st) pga att fläkten inte går riktigt som den ska så kommer HDD upp i temp runt 70C

- hängningar inträffar ibland vid uppspelning av material, antingen att bilden bara fryses eller att man får hängning och måste starta om hela boxen (troligen inte på alla boxar, men har hänt på alla mina 5 boxar, händer på den jag har nu någon gång per vecka)

- hängningar ibland av boxen när man byter kanal eller annan användning av fjärrkontrollen (har hänt på hälften av mina boxar, någon gång per vecka/månad)

B. Fel som man i alla fall kan leva med i några månader

- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007), samtliga boxar

- schemalagd inspelning avbryts (gäller några få boxar, hänt 1 av mina 5). Några minuter kanske lagras på HDD efter en 1 timmas satt programmering. Displayen Rec stämmer inte med verkligheten, den visar hela timmen ut Det är verifierat att kommer det en störning på mottagningen så avbryts lagringen på HDD'n fastän Rec fortsätts att visas i den längd som timern är ställd på. Verkar som den är känslig och stoppar om det blir en glitch, den återupptar inte inspelningen därefter. På vilka sätt som denna glitch kan komma är inte klarlagt, men i alla fall om man stör mottagningen så slutar inspelningen, om man genom annan hantering av boxen kan framtvinga detta är inte fastlagt. Någon har rapporterat att kommandon via fjärrkontrollen kan stoppa en inspelning, men fortfarande "rec" på displayen. Kan det vara så att vissa kommandon tar processorkraft vilken ger tillräcklig glitch för att stoppa inspelningen?

- med boxen ställd på HEMBIO, så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Man måste därför gå in och växla i menyn för att få ljud till TV resp receiver. Ytterligare ett problem inträffar om inspelning pågår då ändringar i denna mapp i menyn inte är tillåtet, dvs spärrat. Gäller alla boxar.

- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast de "vanliga kanalerna" typ TV1, TV2, TV4, TV5 etc går att spela in på annan enhet tex DVD recorder, filmkanalerna men också tex TV4+ mm är spärrade. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går på flertalet av dessa. Gäller alla boxar.

- om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två delar. Gäller troligen alla boxar, har sett på samtliga mina.

- om man tittar på en inspelning eller vid timeshift och en ny schemalagd inspelning startar så växlas man över "som tittare" till den kanal som ska spelas in. Man måste därefter själv ta sig hela vägen tillbaka där man var på sin in(av)spelning för att fortsätta. Är det via timeshift så är det förlorat, eftersom det raderas när man byter kanal. Gäller samtliga boxar.

- osynk på ljud och bild ibland när man startar en hårddiskuppspelning. Det blir dock i synk om man gör paus och startar uppspelningen igen. Det blir också osynk efter "hack" i uppspelning men kan fixas på samma sätt. Gäller troligen då till då på samtliga boxar.

- om man ansluter via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "stand-by läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! Gäller samtliga boxar.

- om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery Travel & Living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Gör man detta (OK) så avbryts nerdata till EPG'n för de kanaler som man inte har stannat till vid tidigare. För att hämta mer EPG data måste man gå tillbaka och välja Disc T&L igen, och sedan fortsätta. Gäller samtliga boxar.

- om man inte har med T&L i sin favoritlista så byter EPG'n favoritlista, man måste då byta tillbaka när man lämnat EPG'n. Gäller samtliga boxar

- det går inte att ta med sig ett val (OK) när man lämnar EPG, man får inte med sig den valda kanalen till TV, utan man går tillbaka till den kanal ifrån man gick in till EPG'n ifrån! Gäller samtliga boxar.

C. Önskemål på förbättringar

- marknätsmottagaren DVB-T fungerar inte (uppdatering lovad till slutet 2007). Gäller samtliga boxar

- vore bättre att boxen la ut EPG informationen i en buffert innan den presenteras på skärmen, som det är nu så ser man de två programmen som är i närtid + kanske de program som kommer nästa dag, efter 10 sekunder ytterligare så uppdateras listan igen med programmen i rätt ordning. Gäller samtliga boxar (och kanske även andra box-typer)

- om boxen är på före TV'n och man sätter TV'n till ingång HDMI så kommer det inte ut något ljud (men bild finns) förrän man växlar kanal på boxen. Gäller troligen samtliga boxar, men kan variera beroende på TV-typ.

- det blir inte alltid rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa program som kommer anges ibland). Detta beror troligen på att registreringen sker när inspelningen är klar och inte när den startar. Det program som markeras i EPG,n borde läggas ut och inte det som gäller när inspelningen är slut. Har blivit bättre, kanske inte så stort problem längre.

- färre fria kanaler med HDD boxen än den "gamla" boxen, man gör ingen egen sökning i den nya boxen utan hämtar ett färdigt paket. Boxen är också låst till Thor. Detta gäller så klart alla boxar, men är ju inget problem så länge man ser på CD

- går inte att stänga av HDD'n, stänger man inte av boxen så sker inspelning på HDD'n hela tiden. Borde utgöra ett ökat slitage kan man tycka. Det är dock en finess att den spelar in hela tiden när man tittar på TV'n (så man kan backa) men jag tycker nog att man ska få göra detta val själv. I alla fall att det ska finnas ett viloläge för HDD'n, så att man inte måste gå ner till stand-by. Gäller alla boxar, kunde man reglera HDD så kanske man kunde få ner ljudet från boxen också.

- det tar lång tid att starta från stand-by, runt 45sek, detta för att bl.a. kanalpaketet konfigureras vid varje uppstart. Med tanke på att boxen låter samt att HDD'n spelar in hela tiden (dygnet runt) så är det ett måste stänga av den och då lider man av uppstartstiden. Gäller alla boxar.

- det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK. Gäller alla boxar, men är egentligen inget problem om man känner till det och inte går igång och försöker att finjustera parabolen.

- det ligger ut någon "bärvåg" på SPDIF under rec i stand-by läge (inget ljud ut, utan det är någon nivå av något slag), detta kan störa förstärkare som har gemensamma ljudingångar. Inget problem för de flesta, som har separata ljudingångar på förstärkaren.

- i kombination med vissa Samsung eller andra TV med automatisk ljusreglering på, så kan TV'n störa ut fjärrkontrollen så att den inte ger kommandon. Kan åtgärdas med att automatiken i TV-n kopplas ifrån.

- några användare har rapporterat störningar på bilden, inte klarlagt vad dessa orsakas av men troligen så störs boxen av annan elektronik i dessa fall (har inte sett detta själv). Gäller troligen väldigt få boxar beroende på kringelektronik och TV

- boxen kan automatiskt växla mellan 720p och 1080i beroende på källa och lägga ut detta till TV'n. Men om man har varit och själv valt 720P eller 1080i i menyn, så slutar denna automatiska funktion att fungera. Man måste då göra en fabriksreset för att få igång automatiken igen. Gäller samtliga boxar men inget problem om man känner till det.

EDIT, har uppdaterat listan med en uppskattad omfattning av varje problem

Redigerat av Unregistered124686ac, 26 december 2007 - 15:34.

Postad 26 december 2007 - 13:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jodå, jag har prövat de tre olika lägena som den knappen ger, men är den knappen verkligen aktiverad? Bilden ändras inte över huvud taget när man ändrar läge där, varken när man har bilden via HDMI eller scart.
Börjar misstänka att det är nåt fel på boxen. Boxens meny dyker ju som bekant upp på vänster sida av bilden, men via HDMI så dyker den inte alls upp längre till vänster (snarare lite mer till höger). Så det är med andra ord bara själva TV-bilden som klipps.
Fler idéer eller förslag? Det är bara att spotter ur er! :D

Visst ska den ändras i 3 olika lägen om du klickar på denna knapp, min första box hade dock något liknade i starten. prova med en fabriksreset, se i menyn.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.