Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 04 March 2009 - 10:08

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej.

Faktum är att det du ser på bilden (kontakt i outlook 2007) du visar är allt som finns att se - det finns inga "spara" eller "avbryt"-knappar längst ner. Du kan dra lite mer i nedersta kanten på rutan för att se hela "Adress"-rutan men som sagt det finns inget fält eller knapp som du inte kan se i nuläget. T.ex. "Spara" hittar du längst upp. Är det några andra dialogrutor som inte får plats?

BTW - ser ut som att upplösningen är rätt...

Saken är ju den att man inte ser hela rutan för att fylla i exempelvis adress, kan inte dra i stoleken på rutan för att se hela. Det funka inte. Ja det gäller de flesta olika rutor. Kör tex med Avira free antivirus. Då kommer det upp en rekalmruta som är nog så jobbig att bli av med då både ovankant och underkant på fönstret är utanför bilden.

Händer med olika fomlär, popup. Exempeltvis på jobbet intranät vilket medför att det är jobbigt att kolla jobbsaker från denna datorn.

Är det verkligen ingen som har någon ide, eller nått det är ju 4 dagar sedan någon skrev något här?

Anledningen till att det blev just den bilden för att åskådliggöra det hela var för att det var enkelt att ta ett screenshot just där utan att visa information om annat som man kanske inte vill skylta med på nätet.

Är det verkligen ingen som har någon ide, eller nått det är ju 4 dagar sedan någon skrev något här?

Redigerat av Huskys, 08 March 2009 - 15:13.

Postad 09 March 2009 - 15:58

Bezon
  • Bezon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej!
Köpte mig i fredags en acer aspire 110. Bytte genast ut tråkiga linux som var i mot moddade versionen av xp, Ron's TinyXp. Installationen o så gick bra.. Men nu har min dator börjat stänga av sig helt random. Helt svart blir det, bara sådär.
Stänger av sig vid batteri och nätanslutning, spelar ingen roll.

Funderade lite på om det kan vara fläktkontrollprogrammet för cpun som hänger med installationen? Men testat både att uppdatera till senaste version o avinstallera helt. Även testat att uppdatera bios. Virussökt har jag även det gjort. Inget hjälper.
Kan det vara ngn installationsfil som ligger kvar o stör datorn på ngt sätt?
Kan tillägga att jag inte märke av ngt med linpus eller va det heter innan.. Men kan kanske bara ha varit en tillfällighet. Installerade ju annat os ganska så direkt.

Om ingen har ngt bättre förslag så tar jag o testar med att slänga in vanliga xp..

Uppskattar varje svar. Tack på förhand! / Johan

EDIT:
Verkar nu ha fått bort problemet. Gick igenom installationsmapparna för programmet och hittade en andra installation. Måste ha blivit ngt dubbelt. Så nu verkar datorn fungera bra igen, skönt!
Men nu är ju fläkten igång hela tiden.. Ngn som vet ett program som inte orsakar dessa problem?

Redigerat av Bezon, 09 March 2009 - 20:58.

Postad 10 March 2009 - 14:13

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som testat build 7048 av Windows 7 på sin AA1 ?

Fundera på om jag skall testa eller inte det funka ju trots allt väldigt bra med bulid 7000 på den.

Postad 10 March 2009 - 22:26

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Fundera på om jag skall testa eller inte det funka ju trots allt väldigt bra med bulid 7000 på den.

Jag skulle vänta tills RC1'an kommer i början av april, närmare bestämt den 10'e.

Postad 12 March 2009 - 13:00

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Hej, Har också köpt mig en sådan här maskin A110 som jag är supernöjd med, Inet verkar sälja ut demoex titt som tätt för endast 1595kr, Superprisvärt! Har även lagt in xp-pro, köpt ett 16GB Sandisk extreme II SD samt 1GB Ram extra...

Men har lite frågor:
Kör ju XP på den och vill att SDHC minnet jag har i slot "storage expansion" skall visas som en Fast hårdisk. någon som fixat detta och vilken driver använde du i så fall? (Har min musiksamling på minneskortet och wmp kan inte lägga till i biblioteket när det är en "removable disk")

Sedan kör jag även Avira antivirus, tycker den bootar upp långsammare efter installationen av detta, någon som vet med vilket antivirusprogram installerat som man bootar upp datorn snabbast med?

Edit:
Hittade nu en länk där de beskriver två sätt att fixa SDHC-läsare, får testa när jag kommer hem!
http://asuseeehacks....c-resident.html

Redigerat av Andy72, 12 March 2009 - 15:00.

Postad 12 March 2009 - 15:18

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag skulle vänta tills RC1'an kommer i början av april, närmare bestämt den 10'e.

jag får väl vänta på RC 1an och hoppas att den löser mitt skuma grafikproblem som ingen har en lösning på....

Postad 12 March 2009 - 19:19

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Sedan kör jag även Avira antivirus, tycker den bootar upp långsammare efter installationen av detta, någon som vet med vilket antivirusprogram installerat som man bootar upp datorn snabbast med?

Jag kör med AVG antivirus på min.
Tycker inte att jag märkt någon försämring i startup eller prestanda.

Postad 12 March 2009 - 19:25

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej
Mitt första inlägg här...

Köpte en A150 häromdagen. Tycker den är hel-läcker men fick inte till skrivardelningen och hade problem med vilo-läget och hade dessutom en fråga om den klarade wake-on-LAN. Kontaktade ACERs trevliga support och fick beskedet att jag skulle uppgradera BIOS. Fick en länk och en bruksanvisning.
Bruksanvisningen stämde inte så jag ringer supporten igen. Nya instruktioner.
Dessa stämde inte heller så jag ringer supporten för en tredje gång och ber dem då stanna kvar i luren medan jag följde deras instruktioner. BIOS uppdateras snyggt och prydligt och datorn stänger av sig. Jag startar den och den kommer så långt som till att Windows startas innan den plötsligt bara dör.
Jag prövar igen och samma sak händer. Testar med att gå in i BIOS direkt men inte det heller hjälper. Supporten lugnar mig med att om jag bara har en annan dator och ett USB-minne så fixar vi det. Laddar in nya BIOS på stickan och pluggar in den och startar om. Samma sak igen.
Nu beklagar supporten att de inte kan göra mer utan datorn måste skickas till Tyskland för återställning!

Min nya dator funkar inte för att Acer inte har koll på BIOS-uppdateringarna! Och med mailet med returinstruktionerna står det att jag måste se till att kopiera min information till annat medium innan jag skickar in datorn, hur de nu tycker att jag skulle klara det???

Så - Varning för deras senaste BIOS v3309!
Någon annan som har fått Wake-on-LAN att fungera på en Acer 150?

Postad 13 March 2009 - 13:08

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Har du provat det jag skrev två sidor tillbaks i tråden:

- Installerat nytt BIOS (hade 3114 och bytte till 3309) - fick samma problem på båda datorer: fläkten gick upp på högvarv och därefter tvärdog datorn: hittade andra som haft samma problem och kommit fram till att om man drog ut nätsladden och batteriet och lät datorn stå ett tag så försvann detta problem för alltid (skitskumt!!!)

Lycka till
/Gelmax

Postad 13 March 2009 - 14:20

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Har du provat det jag skrev två sidor tillbaks i tråden:

Lycka till
/Gelmax

Tack för det men UPS kommer om en halvtimme så det är väl försent.
Men konstigt är det ialla fall. :)

Postad 13 March 2009 - 18:57

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har läst om build 7048 en del nu och det verkar vara en "trevlig" build. Fungerar tydligen mycket bra och tydligen lite nya funktioner. Kanske endå värt att uppdatera sin bulid 7000 med denna. Det är ju trots allt ca 1 månad kvar till RC1'an!

Postad 14 March 2009 - 14:39

Unregisteredd7feff19
  • Unregisteredd7feff19
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu limmar jag ihop den!

Efter jag tryckt i en minnessticka så kan jag inte få tangentbordet på plats igen. På plats är det ju, men det "knäpps" inte fast "uppe". Dvs det sitter fast lite lagom på sidorna men har väl pajat fästgrejerna på uppesidan (vid F2, F8 Insert typ?". Har meckat och försökt få ut clipsen eller vad man ska kalla dem men inte lyckats. Tangentbordet svävar nu några millimeter ovanför där det bör vara nu sålänge jag inte trycker in några tangenter. Någon som löst liknande problem? Kommer inte längre nu så det blir nog att leta upp en tub Karlsons.

Postad 15 March 2009 - 20:12

Unregistereda9162e77
  • Unregistereda9162e77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tja!

Sitter på en Acer a 150!
Har lite enkla frågor om den, jag har skumma igenom alla sidor i forumet men har några frågor!

Jag ska uppdatera minnet till 1,5 gig. kan nån länka till vilket minne som ska vara till den! helst från Komplett.se
Jag tänkte uppdatera till Win7 på den, och ska jag då köra win7 från ett minnes kort? (Kingston Secure Digital 16GB SDHC)
Är det är att rekomendera? kommer det att gå snabbare än om jag har det på Hdn ?
Är det något mera jag bör tänka på när jag gör detta?
jag är ingen Hacker!

Mvh viktor

Redigerat av Unregistereda9162e77, 15 March 2009 - 20:14.

Postad 16 March 2009 - 12:45

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Tja!

Sitter på en Acer a 150!
Har lite enkla frågor om den, jag har skumma igenom alla sidor i forumet men har några frågor!

Jag ska uppdatera minnet till 1,5 gig. kan nån länka till vilket minne som ska vara till den! helst från Komplett.se
Jag tänkte uppdatera till Win7 på den, och ska jag då köra win7 från ett minnes kort? (Kingston Secure Digital 16GB SDHC)
Är det är att rekomendera? kommer det att gå snabbare än om jag har det på Hdn ?
Är det något mera jag bör tänka på när jag gör detta?
jag är ingen Hacker!

Mvh viktor

Hej,
Nej, lär ju gå betydligt långsammare att köra windows från ett vanligt SD-minne. Har själv en A110 SSD, disken kommer upp i 40MBits medans det hyfsat snabba SD kortet jag har (sandisk extreme 2) endast kommer upp i 15Mbits. Vad jag har läst så är ändå ssd varianterna betydligt långsammare än de med vanlig hårddiskar, så installera operativssystem på disken om du har möjlighet!

Uppgraderade min med ett sådant här ramminne:
SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300 667MHZ

Postad 16 March 2009 - 19:53

Johan.H
  • Johan.H
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Försöker få igång webcamen nu efter en formatering. Har installerat drivrutiner och den hittar camen i "Den här datorn". Trycker på den och sen står det att den initieras, sen så får jag skicka felrapport. Kör med liteon 5.8.33 drivrutinerna. För med suyin drivrutinerna så hittar den ingen cam. Någon som har samma problem? Inte för att jag använder camen speciellt ofta men man vill ju att grejerna ska fungera!

Postad 19 March 2009 - 11:06

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Har läst om build 7048 en del nu och det verkar vara en "trevlig" build. Fungerar tydligen mycket bra och tydligen lite nya funktioner. Kanske endå värt att uppdatera sin bulid 7000 med denna. Det är ju trots allt ca 1 månad kvar till RC1'an!

Jag tror jag väntar på RC1 nu också verka finnas väldigt många olika builds just nu. Det
är ju som sagt snart dax för den rikigta builden att släppas.

Postad 19 March 2009 - 13:23

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag tror jag väntar på RC1 nu också verka finnas väldigt många olika builds just nu. Det
är ju som sagt snart dax för den rikigta builden att släppas.

Har inte heller uppgraderat.
Har också bestämt mig för att vänta på RC1'an.

Postad 20 March 2009 - 00:27

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Någon som har problemet med att varannan gång man startar datorn så fungerar inte wlan-kortet?
Jag kör Windows 7 Beta build 7000.

Postad 20 March 2009 - 07:20

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Någon som har problemet med att varannan gång man startar datorn så fungerar inte wlan-kortet?

Nej, det har jag inte hört talas om.
Vad har du för version på drivrutinen till det trådlösa nätverkskortet?

Postad 20 March 2009 - 09:10

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Har inte hört talas om detta men du har en väldig tidig build, tror du skall försöka intallera en lite nyare då kanske blir stabilare. Jag hade dock ett liknade problem det du beskriver. Så samma fråga som tidigare ställts vilken drivrutin använder du? (Tror mycket löser sig om du byter)

Postad 20 March 2009 - 11:22

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Har inte hört talas om detta men du har en väldig tidig build, tror du skall försöka intallera en lite nyare då kanske blir stabilare. Jag hade dock ett liknade problem det du beskriver. Så samma fråga som tidigare ställts vilken drivrutin använder du? (Tror mycket löser sig om du byter)

Jag har uppdaterat till build 7057 nu under natten. Får se nu om det fungerar. Jag kör med Windows drivrutiner. Förstår inte hur sjutton man byter drivrutiner till äldre. Testade då i build 7000 att köra dom som det länkades till tidigare i tråden (XP-drivrutiner) men som sagt, det gick inte att installera dom då Windows klagade på att dom var så gamla.

Postad 20 March 2009 - 12:51

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Wlan-kortet fungerar inte nu öht. Nu finns det inte ens i enhetshanteraren, tidigare så fanns den den där men som oinstallerad maskinvara. Det gick inte att installera drivrutiner för den. Startade man om datorn så fungerade den igen. Men som sagt, nu finns den inte ens med i enhetshanteraren. Undrar om det är fel på min dator... Har inte testat att starta om datorn igen dock.
Köpte datorn igår och det första jag gjorde var att installera Windows 7. Testade inte ens Windows XP som var förinstallerat så jag vet inte med säkerhet om det är Windows 7 eller det är själva datorn som är problemet.

Postad 20 March 2009 - 14:48

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Wlan-kortet fungerar inte nu öht. Nu finns det inte ens i enhetshanteraren, tidigare så fanns den den där men som oinstallerad maskinvara. Det gick inte att installera drivrutiner för den. Startade man om datorn så fungerade den igen. Men som sagt, nu finns den inte ens med i enhetshanteraren. Undrar om det är fel på min dator... Har inte testat att starta om datorn igen dock.
Köpte datorn igår och det första jag gjorde var att installera Windows 7. Testade inte ens Windows XP som var förinstallerat så jag vet inte med säkerhet om det är Windows 7 eller det är själva datorn som är problemet.

Windows drivrutiner som man får med funka inte då kan det du beskriver hända mitt tips: http://www.aspireone...p...=80&t=10036
Där kan du hämta drivrutinerna du behöver.(hoppas nu det är tillåtet att länka såhär)
På den sidan kan du hitta mycket som gör att din dator kommer funka bättre, själv kör jag build 7022 och
har inga problem allt funka till 100%, eller ja nästan allt. Men alla enheter fungera som de skall tror inte det
är något fel på din dator över huvutaget. Gjorde själv precis som du och inte använt den med XP testade
bara att starta den en gång med det.

Postad 20 March 2009 - 19:04

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Men varför fungerar bara wlan-kortet varannan gång man startar datorn? Å så undrar jag hur man installerar äldre drivrutiner när Windows säger att det är den senaste man har installerat?

Postad 26 March 2009 - 22:02

Unregistered770e6be0
  • Unregistered770e6be0
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
kan man ändra så att datorn inte blir så mycket långsammare när man kör utan laddare?
har testat att ändra i egenskaper för energialternativ, men det hjälper inte

Postad 03 April 2009 - 21:36

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Har just satt dit ett 6-cells batteri i min A150. Batteritiden blir hyggligt mycket bättre. Sitter på tåg två timmar om dan, nu kan jag säkert använda datorn 2-3 dar utan att ladda. Helt ok. Men sen var det ju det där med laddningen, det tar skitlång tid!

Har bara haft batteriet ett par dar så jag har inte behövt ladda från ett helt urladdat batteri än. Men idag satte jag i strömmen med 65% laddat batteri. Efter en timme var det uppe i 92%. Tar ju evigheter.

Nån mer som har 6-cell som kan berätta om laddtider?

Postad 04 April 2009 - 19:41

Son_of_Sun
  • Son_of_Sun
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är det någon som känner till om det finns något program så att man kan visa skärmen i högre upplösning än va den klarar? Alltså jag vill att saker ska visas i native upplösning (1024x600) men upplösningen som skrivbordet är i typ 1280x800 och att hela skärmen skrollar när man kommer ut mot kanterna med muspekaren. Ibland kommer det upp rutor i program som är för stora för skärmen (tex. RAW justeringsrutan i Photoshop). Hoppas att någon känner till något program.

EDIT: Strunta i va jag sa... hitta det i windows... (Högerklick på skrivbord - Egenskaper - Inställningar - Avancerat - Bildskärm - Klicka bort "Dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa").

Redigerat av Son_of_Sun, 04 April 2009 - 20:27.

Postad 05 April 2009 - 10:08

Angelito
  • Angelito
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!
Varför hackar ljudet vid live samtal med messenger, vi har lämnat in våran för det, är det ett vanligt problem eller allt anna funkar men just när man chatar live med någon via messenger MSN så flytter inte ljudet på det är knakigt och hackigt ljud, vad är det för fel? Någon som upplevt samma problem med denna Netbook? Verkar vara samma fel på den som min pappa har. Är det just med messenger som den krockar med eller?

Postad 05 April 2009 - 10:39

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag har inte det problem med ljudet vid live chatting i messeger.
Har du den senaste versionen av messeger?
Vad kör du för operativ och vad har du för drivrutin till ljudkortet?

Postad 05 April 2009 - 12:19

Angelito
  • Angelito
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har inte det problem med ljudet vid live chatting i messeger.
Har du den senaste versionen av messeger?
Vad kör du för operativ och vad har du för drivrutin till ljudkortet?

Han använda den i ett par dagar innan problemet uppstod, det var inte så dom första dagarna. Den är standard med XP och nya messenger, ljudkortet vet jag ej vilken drivrutin det är. Får se vad dom säger dom på servicen, den är inlämnad nu igen han ha den i 1vecka och nu är det väl service i 2-3 veckor inte kul.

Postad 07 April 2009 - 10:06

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Hej!
Funderar på denna maskinen "Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"". Duger den bra till att köra Spotify?
Hur är ljudkvallitén ut från den, duger den eller skall man skaffa ett externa ljudkort? Vilket rekomenderas i så fall (billigt)?

Postad 10 April 2009 - 10:37

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som vet något om Windows 7 RC1, kommer den i dag eller är det försenat?
Vill testa det på denna underbara lilla maskin!

Fortfrande ingen som har en bra ide på varför min grafik är som den är ?
Edit: Nu vet jag att det är fler som upplever samma grafikproblem som jag med Win 7

Tror att jag skall testa en nyare build eftersom, RC1 verka dröja. Vem vet kanske har de löst
mitt problem. 7077 tror jag det får bli. Vilka versioner har ni som är här testat på era datorer?

Har nu testat att uppdatera till 7077, verka funka dock behöver jag få lite hjälp med att hitta drivisar till 3G modemet och globe trotter connect. Någon som har dessa liggande eller kan hjälpa till med länkar?

Redigerat av Huskys, 12 April 2009 - 16:39.

Postad 20 April 2009 - 10:50

quackpack
  • quackpack
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej!
Funderar på denna maskinen "Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"". Duger den bra till att köra Spotify?
Hur är ljudkvallitén ut från den, duger den eller skall man skaffa ett externa ljudkort? Vilket rekomenderas i så fall (billigt)?

Jag har Acer Aspire ONE A150 och den funkar kalas bra som spotify spelare, jag antar att det är samma ljudkort som i A110 och det låter utmärkt!

Postad 21 April 2009 - 21:09

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Någon som vet något om Windows 7 RC1, kommer den i dag eller är det försenat?
Vill testa det på denna underbara lilla maskin!

Ja, RC1'an har blivit en del försenad. Datumet som verkar gälla nu är 5maj.

Postad 23 April 2009 - 20:01

nefer
  • nefer
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Funderar på en Aspire One A150 160gb med Win XP..
Har läst mycket positivt om denna lilla dator, en sak jag har funderat över är hur bra den fungerar tillsammans med en extern bildskärm? arbetar den tyngre eller klarar den detta utan problem? Tänkte mig en 22 tums..
Det jag kommer göra på datorn är surfa, lyssna på musik, kolla film och eventuellt bildredigering.

Någon som har testat detta? Skulle bli tacksam för svar

//Nef

Postad 25 April 2009 - 20:14

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Köpte mig en Acer Aspire idag. Väldigt bra dator! har bara en fråga angående fläktljudet. Tycker att min fläkt låter en hel del. Är detta normalt eller?

Postad 25 April 2009 - 21:14

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Köpte mig en Acer Aspire idag. Väldigt bra dator! har bara en fråga angående fläktljudet. Tycker att min fläkt låter en hel del. Är detta normalt eller?

Min fläkt låter väldigt lite när den är igång.

Någon som har en lösning på problemet wlan-kortet i Windows 7 beta?

Postad 25 April 2009 - 21:34

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Okej, tycker att min fläkt brummar en hel del. Kan detta vara ett fel på datorn?

Postad 28 April 2009 - 14:07

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Det finns ett program som gör att man stänger ner fläkten tills cpu:n nått en viss temperatur. Funkar bra, datorn blir knäpptyst om man bara surfar. Kommer inte ihåg namnet, googla lite.

La in OSX för ett par veckor sedan. Fick byta ut det trådlösa nätverkskortet för att få det att funka tipptopp men nu är det en suverän liten Mac! Till och med den inbyggda kameran funkar. Tyvärr finns inget fläkthack till OSX ännu... Det enda som suger är att viloläge inte funkar. Nedstängning och uppstart är snabbare än XP så det gör inte så mycket, och den klarar att släcka skärmen. Tyvärr måste jag ha dualboot eftersom Parallells inte funkar på Acer One, och om det hade fungerat skulle det vara för slött. Office är trots allt bäst i Windows.

Postad 01 May 2009 - 08:51

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja, RC1'an har blivit en del försenad. Datumet som verkar gälla nu är 5maj.

Nu håller jag på att installera Windows 7 RC1'an på min A150.
Den finns nu för nedladdning via Microsoft Technet om man är plusmedlem.
Det är nu också bekräftat att den kommer för publik nedladdning den 5maj.

Postad 01 May 2009 - 10:36

Huskys
  • Huskys
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nu håller jag på att installera Windows 7 RC1'an på min A150.
Den finns nu för nedladdning via Microsoft Technet om man är plusmedlem.
Det är nu också bekräftat att den kommer för publik nedladdning den 5maj.

Vad är plusmedlen förnågot då, hur blir man den vad är det?
(kanske inte ha med tråden att göra men blev nyfiken)

Postad 01 May 2009 - 21:19

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vad är plusmedlen förnågot då, hur blir man den vad är det?
(kanske inte ha med tråden att göra men blev nyfiken)

Kolla här:
http://technet.micro...e/ms772428.aspx

Postad 10 May 2009 - 13:25

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Får väl fråga igen eftersom jag inte fick nåt ordentligt svar förra gången om nån hade samma problem. Har haft min acer i ungefär 2-3 veckor. Fungerar jätte bra. Men jag tycker den låter väldigt mycket. Fläkten är hela tiden igång på max och brummar hela tiden. Någon som har detta problemet med? Kanske något produktfel? Tacksam för svar ;)

Postad 11 May 2009 - 15:28

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Får väl fråga igen eftersom jag inte fick nåt ordentligt svar förra gången om nån hade samma problem. Har haft min acer i ungefär 2-3 veckor. Fungerar jätte bra. Men jag tycker den låter väldigt mycket. Fläkten är hela tiden igång på max och brummar hela tiden. Någon som har detta problemet med? Kanske något produktfel? Tacksam för svar :)

Min är igång hela tiden (och det ska den också vara) men det är väldigt sällan som den går på "högvarv".
Låter inte speciellt mycket alls.

Postad 15 May 2009 - 23:19

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Jag tror att jag gav ett tillräckligt svar. Googla så hittar ni ett program som stänger av fläkten. Tänker inte tala om vad appen heter, lite sport ska det ju vara.

Postad 20 May 2009 - 20:30

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tänkte bara slänga in ett tips om ett linux distro som kan vara värt/kul att pröva: moblin v2.0 beta

Finns att ladda ner här: http://moblin.org/downloads

Man kan boota upp den i live version så man behöver inte installera något på hårddisken, jag använde Unetbootin för att lägga över det till usb sticka. Bara prövat det nu som hastigast men lugnt snyggast linux alternativet för netbooks som jag stött på, det är en beta så alla planerade funktioner finns inte med än plus finns säkerligen buggar.

Postad 26 May 2009 - 18:44

Dandy 2009
  • Dandy 2009
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Ni verka ha mera koll på denna pc än vad jag söjälv har, jag råkade igår flasha min aoa 150 med d250 bioset :D

efter den incidenten då jag febrilt försökt installera vista på den dog datorn, helt stendöd.

Den reagerar vi ett tillfälle, det är när jag tillför ström (batteriet är urtaget då) då blinkar powerknappen grönt i 3 sek och batteri indikatorn.

efter det är det samma gamla sköna döda dator.

Någon som har ett konkret sätt hur jag ska återväcka den till liv?

jag har provat med acer bios recovery med mitt SD ultra kort/ memorystick duo, både i minneskortsläsaren samt i min minneskortläsare kopplat via usb kabel.

Jag håller inne FN & esc i ca 40 sek, trycker in powerknappen, håller FN & esc i ytterliggare 50 sek inget grönt blink i powerknappen ;)

Någon därute som kan hjälp mig?

Postad 26 May 2009 - 20:28

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Hör med folket här --> http://www.aspireoneuser.com/forum/

Postad 05 June 2009 - 15:15

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har haft min aspire nu i 4-5 månader. Hade inte använt den på ett tag och batteriet hade dött, så jag laddade den och den fungerade bra. Sen dagen efter när jag skulle starta den så dog den i uppstarten, precis när "välkommen" skärmen dök upp. Och det händer hela tiden sedan dess. Får inte igång den. Går jag in i biosen och kollar, så stängs datorn ändå av efter x antal sekunder, kanske 30 sekunder ca.

Jag har provat ta ut batteriet och dra ur nätsladden, som någon skrivit tidigare, men ingen skillnad. Jag har senaste bios versionen som jag uppdaterade till för någon månad sedan. Funderade på att nedgradera, men eftersom datorn stängs av efter 30 sekunder så lär jag inte hinna göra det. Och påbörjar jag en bios nedgradering, och datorn stängs av, då är det illa.

Fler som haft detta problemet? Eller har någon enkel lösning? Har även provat att ta ut batteriet och köra bara på nätsladden, samma problem. Datorn hinner väl inte bli för varm på 30 sekunder? innan windows ens har laddat klart.

Såg att flera ahft detta problemet på acer aspires egna forum. Men ingen visste något mer om det...

Postad 13 June 2009 - 20:01

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Hej!

Vill bara påminna alla som eventuellt får problem med sina batterier att uppgradera till senaste Bios-versionen. Trodde att mitt batteri plötsligt hade dött då det inte gick att ladda överhuvudtaget, men efter Bios-uppgradering så fungerar allt klockrent igen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.