Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 September 2009 - 08:50

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Krävs det en högprestanda NAS för att covers/låtbyten etc ska flyta på bra med Squeezebox Duet? Spelar storleken på låtbiblioteket någon roll?

Jag har en Qnap TS-109 Pro II som besitter 256mb i ram och ett låtbibliotek på ca 1500 album (blir kanske 20.000 låtar totalt i mp3-format), skulle detta möjligtvis bli ett problem om jag köper en Squeezebox Duet?

Det lilla jag läst är att Duet kräver en hel del cpu och ram samt att det inte fungerar helt tillfredsställande med Qnap alla gånger. Är Duet mer krävande när det kommer till prestanda än vad Squeezebox Classic är?

Är grymt frestad att köpa en Squeezebox men om det betyder att jag måste köpa en ny NAS så känns inte riktigt värt det. Då får min PS3'a fortsätta agera uppspelare. :)

Postad 13 October 2009 - 21:43

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Krävs det en högprestanda NAS för att covers/låtbyten etc ska flyta på bra med Squeezebox Duet? Spelar storleken på låtbiblioteket någon roll?

Jag har en Qnap TS-109 Pro II som besitter 256mb i ram och ett låtbibliotek på ca 1500 album (blir kanske 20.000 låtar totalt i mp3-format), skulle detta möjligtvis bli ett problem om jag köper en Squeezebox Duet?

Det lilla jag läst är att Duet kräver en hel del cpu och ram samt att det inte fungerar helt tillfredsställande med Qnap alla gånger. Är Duet mer krävande när det kommer till prestanda än vad Squeezebox Classic är?

Är grymt frestad att köpa en Squeezebox men om det betyder att jag måste köpa en ny NAS så känns inte riktigt värt det. Då får min PS3'a fortsätta agera uppspelare. :D

Samlinges storlek påverkar inte prestandan under uppspelning. Det är dock direkt kopplat til hur lång tid en full scanning tar, påverkar även till viss del hur lång tid en nattlig scanning tar (ny musik). Där påverkar även strolek på Album art (dessa konvertaras).

Dueten kräver mer en än Classic, den visar ju album art tillskillnade från classicen som baar visar låt info. Om du däremot kör via WEB gränssnitt kräver det MYCKET mer än dueten eller classicen.

Det går bra med min TS 209 II pro, vilken har samma processor och ram som din. ja har ~10.000 låtar

Postad 26 October 2009 - 11:02

carlcamper
  • carlcamper
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
hej

min dispaly på dueten har börjat att få lite rödmörka streck på dispalyen, speciellt då det är mörka fält... någon annan som har haft liknande problem?!

Mvh
carl

Postad 16 November 2009 - 19:22

Zynx
  • Zynx
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på Squeezebox reciever och Squeezebox duet förutom att i den ena medföljer en fjärr och den andra inte?

Postad 16 November 2009 - 19:30

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Controllern kostar 2000:- och är lite mer än bara en fjärr utan en liten 200 MHz dator med wifi och färgskärm
dock bara med funktionaliteten hos en fjärr.

Receivern har enbart en knapp och måste styras av något för att funka som en squeezebox.
Det kräver speciella script för att installera receivern men det funkar i teorin att styra
den med dator eller ipod med program efter det. (kanske också med IR-fjärr)

Postad 16 November 2009 - 23:06

shade73a
  • shade73a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
[quote name='paccc' date='Nov 16 2009, 20:30 ' post='2660544']
Controllern kostar 2000:- och är lite mer än bara en fjärr utan en liten 200 MHz dator med wifi och färgskärm
dock bara med funktionaliteten hos en fjärr.

Du glömmer att det finns en 3.5mm plug på "fjärren" också, helt ok ljud enligt mig. Får väl sedan se vad minnes slotten kommer får för funktion i framtiden.

Postad 17 November 2009 - 20:12

Zynx
  • Zynx
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ok, om man då fixar en duet som står vid huvudstereon, vad skall man då ha för enheter på ex övervåningen, köket, badrummet etc? (där man i vissa fall vill ha inwall högtalare)

Postad 18 November 2009 - 11:47

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Ok, om man då fixar en duet som står vid huvudstereon, vad skall man då ha för enheter på ex övervåningen, köket, badrummet etc? (där man i vissa fall vill ha inwall högtalare)

Jag har en classic i badrummet, boom i köket och en reciver till altanen/ vardagsrummet, styr allt med controllern.
Har lite bilder i mitt galleri.

Postad 18 November 2009 - 16:32

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Ok, har ett problem som banne mig håller på att driva mig till vansinne...
Är ny i den här Squeezebox-världen och har kämpat med att strukturera upp min musik-samlingen i min Duet(via iTunes). Nu har jag fixat & trixat så att jag har relativ ordning på album, artister och dylikt. MEN...när jag browsar på artister och går in t.ex på Junior Boys. Då har jag 3 st album som alla 3 funkar att spela upp med rätt cover-art, låtnamn etc. Men jag har dessutom ett gäng låtar(remixar) som inte kommer från något album utan när jag taggat dessa har jag lämnat album-fältet i iTunes tomt för att jag inte vill att dem ska dyka upp när jag vill browsa på album i min SBD. Då ligger dem låtarna under fliken Inget Album-Blandade Artister när jag klickat in på Junior Boys. När jag sedan väljer en låt från denna lista så visas en annan artwork upp samt det spelas en annan låt?!?!'
Detta fenomen dyker också upp på andra artister med liknande struktur. Jag har försökt med olika taggnings-alternativ i iTunes på dessa låtar men det verkar inte funka.
Har ett fristående taggnings-program oxå(Jaikoz) men jag ska villigt erkänna att jag inte är så hajj på detta med taggning hit o dit...

Kan nån vänlig själ möjligtvis peka mig i rätt riktning blir ingen gladare än jag!!

Mvh/Mz

Postad 18 November 2009 - 22:59

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Ok, har ett problem som banne mig håller på att driva mig till vansinne...
Är ny i den här Squeezebox-världen och har kämpat med att strukturera upp min musik-samlingen i min Duet(via iTunes). Nu har jag fixat & trixat så att jag har relativ ordning på album, artister och dylikt. MEN...när jag browsar på artister och går in t.ex på Junior Boys. Då har jag 3 st album som alla 3 funkar att spela upp med rätt cover-art, låtnamn etc. Men jag har dessutom ett gäng låtar(remixar) som inte kommer från något album utan när jag taggat dessa har jag lämnat album-fältet i iTunes tomt för att jag inte vill att dem ska dyka upp när jag vill browsa på album i min SBD. Då ligger dem låtarna under fliken Inget Album-Blandade Artister när jag klickat in på Junior Boys. När jag sedan väljer en låt från denna lista så visas en annan artwork upp samt det spelas en annan låt?!?!'
Detta fenomen dyker också upp på andra artister med liknande struktur. Jag har försökt med olika taggnings-alternativ i iTunes på dessa låtar men det verkar inte funka.
Har ett fristående taggnings-program oxå(Jaikoz) men jag ska villigt erkänna att jag inte är så hajj på detta med taggning hit o dit...

Kan nån vänlig själ möjligtvis peka mig i rätt riktning blir ingen gladare än jag!!

Mvh/Mz

Skit i taggarna och bläddra i musikmapp istället så ser du mapparna som dom ser ut på riktigt..

Postad 20 November 2009 - 15:22

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Ok, det är ju ett alternativ om än inte helt optimalt.

Nån som har något annat förslag på lösning. Blir galen på den här j-a boxen...

Mvh/Mz

Postad 21 January 2010 - 21:29

Unregistered3a51365c
  • Unregistered3a51365c
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Squeezebox duet men den vägrar koppla upp sig till min D-link DIR-655 router. Jag väljer mitt nätverk och skriver in mitt nätverkslösenord men efter en stunds försökande så får jag medelande "det uppstod ett problem vid anslutningen till det trådlösa nätverket". Vad gör jag fel? Är det någon inställning i routern man måste göra först? Mitt trådösa ser ut som följer:
Wireless Radio : Enabled .

802.11 Mode : 802.11g only .
Channel Width : 20MHz .
Channel : 6 .
Secondary Channel : .
WISH : Active .
Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured .
Guest Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Not Configured
Security Mode: Auto (WPA or WPA2) - Personal .
Cipher Type: TKIP and AES

Tacksam för svar.

Postad 29 January 2010 - 16:15

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej
En fråga
Jag har en del brända cd skicor som jag rippar in med windows media player, problemet är att mediaplayern inte kan identifiera flera av skivorna, fins det inget programm som är bättre att identifiera än mediaplayer?
Många skivor är kända och inga nonames

Postad 30 January 2010 - 18:05

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Hej
En fråga
Jag har en del brända cd skicor som jag rippar in med windows media player, problemet är att mediaplayern inte kan identifiera flera av skivorna, fins det inget programm som är bättre att identifiera än mediaplayer?
Många skivor är kända och inga nonames

Själv använder jag Winamp och tror den hittar mer än WMP.

Postad 01 February 2010 - 22:40

polpottan
  • polpottan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Squeezebox duet men den vägrar koppla upp sig till min D-link DIR-655 router. Jag väljer mitt nätverk och skriver in mitt nätverkslösenord men efter en stunds försökande så får jag medelande "det uppstod ett problem vid anslutningen till det trådlösa nätverket". Vad gör jag fel? Är det någon inställning i routern man måste göra först? Mitt trådösa ser ut som följer:
Wireless Radio : Enabled .

802.11 Mode : 802.11g only .
Channel Width : 20MHz .
Channel : 6 .
Secondary Channel : .
WISH : Active .
Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured .
Guest Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Not Configured
Security Mode: Auto (WPA or WPA2) - Personal .
Cipher Type: TKIP and AES

Tacksam för svar.

Jag har samma problem, dock har jag en netgear router, windowsbrandvägg nere. Fungerar ibland men har man haft datorn avstängd och dra igång dator och squeezbox server, kan jag styra reciever via dator, men kan inte ansluta kontrollen till biblioteket. Man blir galen...

/Axel

Postad 03 February 2010 - 17:35

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Har en reciever kopplad till altan och vardagsrum och ibland blir det struligt då jag vill spela på bägge ställena.
När jag spelar i vadragsrummet så brukar jag höja till 100% i recievern och justera volymen på stärkaren men när jag spelar på altanen så justerar jag volymen på controllern, har hänt ett par gånger att jag höjt i vardagsrummet via controllern och spelat duktigt högt på altanen utan att vara medveten om det..

En lösning är att köpa en reciever till så är problemet ur vägen men jag tänkte fråga den samlade expertisen här om det finns en annan lösnig, vill helst inte ha mer prylar än nödvändigt!

Jag antar att nivån på alla utgångar justeras med volymen, går det att låsa tex den optiska utgången på 100% och justera den analoga med controllern, då hade jag klarat mig med en reciver..

Tack på förhand/ Marcus J

Postad 05 February 2010 - 17:46

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Visst borde detta fungera?
Western Digital My Book World Edition 2.0 1TB (musik lagrat som FLAC) -> (Ethernet) Beklin Wireless router ->(trådlöst) Logitech Squeezebox Duet -> (RCA) Denon Reciver...

Postad 05 February 2010 - 22:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Visst borde detta fungera?
Western Digital My Book World Edition 2.0 1TB (musik lagrat som FLAC)

Tveksamt. Det finns beskrivningar av hur man "hackar" den för att installera en föråldrad version av servern, men när allt kommer omkring är den lite för klen (långsam processor och lite RAM).

Postad 05 February 2010 - 23:25

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
jaha ja, man måste installera programvaror och skit, trodde den bara läste rakt upp och ner från hårddisken... :/

Postad 08 March 2010 - 18:45

hanscb
  • hanscb
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Sedan jag flyttade min musiksamling från dator till en ReadyNAS DUO så visar inte fjärren till Squeezbox Duet några albumomslag längre. Den visar inte heller loggor från radiostationer som har sådana. I Squeezebox server visas allt riktigt så de finns ju där. Hur löser man det?

Postad 09 April 2010 - 20:32

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Har köpt en duet nu och är skitnöjd över köpet. Spelade tidigare mina mp3 och flac via popcorn, och det fungerade inte så bra. Trodde jag skulle klara mig med att köra analogt med de medföljande kablarna, men när jag testade digitalt så blev ljudet bättre...diskanten höjdes.. tyder det på att förstärkaren jag har är bättre än den i boxen..

Nu har jag inte flippat så mycket med fjärren, men går det att tanka ner bilder och så till låtarna man har via fjärren? om inte, hur löser man det? borde inte en uppdatering fixa så man kan det?

En sak jag irriterade mig på var att batteri luckan glappade och gjorde att kontrollen kändes plastig. Jag löste det med att stoppa i dasspapper i 4 lager mot batteriet.

Redigerat av Jpo, 09 April 2010 - 20:35.

Postad 09 April 2010 - 20:46

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Om du med bilder menar albumomslag så finns olika alternativ. En metod är att lägga en omslagsbilden som en fil med namn folder.jpg i samma directory som filerna för albumet. Därefter behöver du uppdatera serverns databas, görs via webgränssnittet.

Postad 27 April 2010 - 20:37

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Här ska studeras... Slog till på en Duet i lördags, PC City sänkte dem tillfälligt till 2390:- av någon anledning - de var ju billigast innan på 2690:- så... Men jag blev glad :)

Postad 28 April 2010 - 09:43

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Har alla controler`s samma display eller finns det någon uppgraderad?
Använder man den utomhus när det är ljust ute så ser man ju inte något..

Edit: stavfel

Redigerat av akterspegel, 28 April 2010 - 09:43.

Postad 02 May 2010 - 13:31

Unregistered627b659e
  • Unregistered627b659e
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag har en Duet som jag styr främst från min Iphone, en underbar kombination... men nu ska det byggas ut och köras i ett rum till så funderingen är ju om man ska köra en receiver till eller om man ska köra en classic? Kan man styra en classic från Duets fjärrkontroll? och då även från Iphone via Ipeng?

Tack för svar och tips om någon blandar modeller som jag tänkt

//
Magnus

Postad 02 May 2010 - 18:18

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Kan man styra en classic från Duets fjärrkontroll? och då även från Iphone via Ipeng?

Japp, det skall inte vara några problem. Classic tillverkas inte längre och tillgången på Receivern är f n lite tveksam, så det kan bli till att handla begagnat. Fördelen med Classic är väl att den är enklare att göra ursprunglig nätverkskonfiguration på då den har display och IR-fjärr.

Postad 02 May 2010 - 19:47

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Jag har en Duet som jag styr främst från min Iphone, en underbar kombination... men nu ska det byggas ut och köras i ett rum till så funderingen är ju om man ska köra en receiver till eller om man ska köra en classic? Kan man styra en classic från Duets fjärrkontroll? och då även från Iphone via Ipeng?

Tack för svar och tips om någon blandar modeller som jag tänkt

//
Magnus

Jag har en duet en classic och en boom och alla går att styra från controller`n!

Postad 05 May 2010 - 16:44

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Jag har funderat på att byta ut förstärkaren som jag har kopplat till min reciever och koppla in ett slutsteg istället då jag ändå inte har några andra signalkällor..
Problemet som är ivägen är det att jag tycker att ljudet blir lite tunnt om man har reglagen bortkopplade så jag vill ha en basförstärkning och på slutsteget så finns det bara volymreglage..

Jag har letet men inte hittat några justeringsmöjligheter på bas/diskan nivåer på recievern via controllern, har jag missat något eller finns det någon plugin för när jag byter till boom`en på controllern så kan jag justera bas/diskant..

Vet någon svaret så snälla hjälp mig!

Postad 05 May 2010 - 22:56

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Hej!

Har rippad alla mina CD skivor till Flac med EAC. Vill lägga in dessa på en NAS och spela upp dessa Flacfiler direkt genom squeezboxen utan inblandning av dator, till min stereo.

Tycker inte om att spela upp musik på datorn, tråkigt och besvärligt att använda. Visst kan man ha datorn som server. Men det vore perfekt att slippa ha en datorburk stående och surra hela tiden.

Är det någon av er Squeezbox Duet användare som vet vilken NAS produkt som gör detta möjligt?

Tacksam för svar! (orkade inte läsa alla sidor om Squeezbox duet, ni får ursäkta om jag missad något svar om detta!)

/turismo/

Postad 06 May 2010 - 06:47

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Jag har funderat på att byta ut förstärkaren som jag har kopplat till min reciever och koppla in ett slutsteg istället då jag ändå inte har några andra signalkällor..
Problemet som är ivägen är det att jag tycker att ljudet blir lite tunnt om man har reglagen bortkopplade så jag vill ha en basförstärkning och på slutsteget så finns det bara volymreglage..

Jag har letet men inte hittat några justeringsmöjligheter på bas/diskan nivåer på recievern via controllern, har jag missat något eller finns det någon plugin för när jag byter till boom`en på controllern så kan jag justera bas/diskant..

Vet någon svaret så snälla hjälp mig!

Inte någon som vet??
Vill ha det så rent som möjligt så jag vill helst inte ha någon eq eller liknande.

Postad 06 May 2010 - 12:31

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Hej!

Har rippad alla mina CD skivor till Flac med EAC. Vill lägga in dessa på en NAS och spela upp dessa Flacfiler direkt genom squeezboxen utan inblandning av dator, till min stereo.

Tycker inte om att spela upp musik på datorn, tråkigt och besvärligt att använda. Visst kan man ha datorn som server. Men det vore perfekt att slippa ha en datorburk stående och surra hela tiden.

Är det någon av er Squeezbox Duet användare som vet vilken NAS produkt som gör detta möjligt?

Tacksam för svar! (orkade inte läsa alla sidor om Squeezbox duet, ni får ursäkta om jag missad något svar om detta!)

/turismo/

Går i exakt samma tankar. Skaffa en NAS med installerad server varifrån man kan streama till sin squeezebox. Skulle vara absolut bästa lösningen även för mig.

Postad 14 May 2010 - 18:03

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, dock har jag en netgear router, windowsbrandvägg nere. Fungerar ibland men har man haft datorn avstängd och dra igång dator och squeezbox server, kan jag styra reciever via dator, men kan inte ansluta kontrollen till biblioteket. Man blir galen...

/Axel

Har också samma problem. Kan ta evigheter utav omstarter innan allt fungerar. Först kan det bara vara problem att koppla upp sig på internet. Efter omstart av fjärren och routern fungerar det helt plötsligt. Även fast man inte ändrat någon inställning. Sen ska man hitta sitt bibliotek på Squezzebox server. Då är det bara att starta om datorn och recivern ett "x" antal gånger tills det funkar igen. Dock har man väl fått det att fungera och låter datorn stå på hela tiden så funkar det prima.

Någon som har någon lösning på problemet?

Mvh Fredrik

Postad 14 May 2010 - 21:47

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Inte någon som vet??
Vill ha det så rent som möjligt så jag vill helst inte ha någon eq eller liknande.

Du frågar efter inställningsmöjligheter men vill inte ha någon eq?
Är ljudet för tunnt, byt ut elektronik/högtalare. Uppenbarligen passar de inte ditt ljudideal.

Postad 14 May 2010 - 23:46

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Du frågar efter inställningsmöjligheter men vill inte ha någon eq?
Är ljudet för tunnt, byt ut elektronik/högtalare. Uppenbarligen passar de inte ditt ljudideal.

Jag menar en lös eq dvs en pryl till, har inte något emot eq men vill ha den inbyggd i squeezeboxen..

Postad 15 May 2010 - 12:44

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Någon som vet ett bra sätt att streama från Foobar till SB duet? Så man slipper ladda om hela biblioteket när man vill lyssna på EN ny låt typ.

Postad 16 May 2010 - 06:45

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Någon som vet ett bra sätt att streama från Foobar till SB duet? Så man slipper ladda om hela biblioteket när man vill lyssna på EN ny låt typ.

Jag tror du kanske går över ån efter vatten. Om du har låten liggande under samma mapp som ditt musikbibliotek så kan du bläddra dig fram via ett menyval som heter "Musikmapp" eller något i den stilen utan att behöva scanna in biblioteket. Den låt du lyssnat på via den vägen läggs dessutom till i biblioteket.
Annars är det väl lösningar av typen dsbridge eller wavinput som gäller, men det verkar onödigt krångligt.

Postad 16 May 2010 - 18:50

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Jag tror du kanske går över ån efter vatten. Om du har låten liggande under samma mapp som ditt musikbibliotek så kan du bläddra dig fram via ett menyval som heter "Musikmapp" eller något i den stilen utan att behöva scanna in biblioteket. Den låt du lyssnat på via den vägen läggs dessutom till i biblioteket.
Annars är det väl lösningar av typen dsbridge eller wavinput som gäller, men det verkar onödigt krångligt.

Hmm, det var rätt smart, med musikmappen... ska kolla. Tackar.

Postad 28 May 2010 - 13:09

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag menar en lös eq dvs en pryl till, har inte något emot eq men vill ha den inbyggd i squeezeboxen..

Jag tror endast BOOM'en har bas och diskant inställningar tyvärr. Det är nog för den har en egen förstärkare. Annars måste ju MP3/Flac filen kodas om innan den skickas till spelaren, alterntive att det sker ute i spelaren under sälva DA-omvandlingen.
Det finns små försärkare som har volym+diskant+bas kontroll, dom har inte så många watt men för normal lyssning funkar dom fint.

Själv har jag en subwoofer till min Boom.

Postad 28 May 2010 - 13:15

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Hej!

/turismo/

Hitta en NAS med snabb processor, det behövs för att WEB gränssnittet ska funka att använda samt att scanningen av musikbiblioteket ska gå hyffsat.
Jag har en QNAP TS 209 pro II, det funkar (skulle jag köpa en idag så skulle det bli en QNAP 239 pro II). Den streamar fint till mina 7 spelare, jag kör dock mp3 genom gående, men flac borde funka lika bra då du inte behöver transcode'a något.

Redigerat av jasell, 28 May 2010 - 13:22.

Postad 29 May 2010 - 11:44

jore
  • jore
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,
Har en Squeezebox Duet, där receivern är kopplad till vardagsrummets musikanläggning. All musik lossless på en NAS, och allt fungerar så bra. Nu funderar jag på att skaffa en typ Squeezebox Radio och sätta i köket. Vore perfekt att ha tillgång till all musik där med...

Så kommer frågan från andra delar av familjen: Men kan vi spela annan musik i köket än den du spelar i vardagsrummet?

Om jag förstår rätt innebär detta att det behöver finnas dubbla instanser av Squeezeserver snurrandes, eller? Går det, eller "krockar" dom i nätverket..?

Hoppas det är en enkel fix!
/johann

Postad 29 May 2010 - 11:51

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Hej,
Har en Squeezebox Duet, där receivern är kopplad till vardagsrummets musikanläggning. All musik lossless på en NAS, och allt fungerar så bra. Nu funderar jag på att skaffa en typ Squeezebox Radio och sätta i köket. Vore perfekt att ha tillgång till all musik där med...

Så kommer frågan från andra delar av familjen: Men kan vi spela annan musik i köket än den du spelar i vardagsrummet?

Om jag förstår rätt innebär detta att det behöver finnas dubbla instanser av Squeezeserver snurrandes, eller? Går det, eller "krockar" dom i nätverket..?

Hoppas det är en enkel fix!
/johann

Jag har tre squeezeboxar och dom kan spela separat eller synkas parvis eller allihop.
Du behöver inte fler serverprogram, det är bara att tuta och köra!
Kan förvrigt rekommendera Boom om du inte har väldigt ont om plats. kolla mitt galleri , har en i köket.

Lycka till!

Redigerat av akterspegel, 29 May 2010 - 11:52.

Postad 04 June 2010 - 18:37

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa 3st duets för multirumslösning. Någon som kör 3 eller fler med en Netgear readyNAS duo, eller krävs det en bättre NAS?

Postad 04 June 2010 - 18:57

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa 3st duets för multirumslösning. Någon som kör 3 eller fler med en Netgear readyNAS duo, eller krävs det en bättre NAS?

Jag kör en duet från en netgear NV+ och den är hyfsat seg så kan ju gissa att duon inte är snabbare direkt.

Postad 21 June 2010 - 17:10

vatoskid
  • vatoskid
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Efter att ha uppgraderat både fjärren och squeezeCenter kan jag icke få det att funka igen. Jag hittar mitt bibliotek och det går att starta låten men den börjar inte spela. Dock spelar låten på Servern på datorn. WAF to do? Har provat nedgradering av squeezeCenter och fabriksåterställning av fjärren.

Redigerat av vatoskid, 21 June 2010 - 17:29.

Postad 21 June 2010 - 18:20

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag blir vansnnig på min Squeezebox Duet!

Den kan fungera bra i en vecka, men plötsligt när man kommer hem efter jobbet lyser recivern blått och den går inte att få igång alls!
Testat uppdatera mjukvaran i både i controller och server.
Testat göra ursprungsinställningar i både controller och reciver.
Halva installationen går bra och controllern hittar och kommer in på mitt WLAN, däremot när jag ska registrera recivern i controllern händer det inget när jag ska välja spelare. Får upp spelaren på displayen i controller men det händer inget förutom ett pip från den när jag klickar. Kommer helt enkelt inte vidare :) Någon som har något förslag till mig?

Postad 24 July 2010 - 23:05

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa allt på denna tråd just nu, men är det någon som vet om man kan använda denna till Spotify med?

Postad 25 July 2010 - 10:15

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Japp kolla här

Postad 09 August 2010 - 01:29

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jag håller på att flaca in hela min Cd samling med EAC. Hur fungerar det om man vill han omslagsbilderna på Squeeze box kontrollen, vilket program ska man använda? Man vill ju gärna ha omslagsbilden till skivan.

Redigerat av Audio One, 09 August 2010 - 03:31.

Postad 09 August 2010 - 09:34

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Jag håller på att flaca in hela min Cd samling med EAC. Hur fungerar det om man vill han omslagsbilderna på Squeeze box kontrollen, vilket program ska man använda? Man vill ju gärna ha omslagsbilden till skivan.

Jag använder ett program som heter Album Art Downloader
Den metod jag funnit enklast är att lägga omslaget som en fil med namnet folder.jpg i samma mapp som FLAC-filerna till ett album, men man kan även bygga in bilden i själva FLAC-filerna med hjälp av taggningsprogram, exempelvis Mp3Tag
Välj inte för stora omslagbilder, jag brukar hålla mig runt 300-500 pixlar. Inga BMP-filer.

När det gäller EAC så använder jag ett script som heter REACT2 som automatiserar mycket av jobbet (hämtar omslagsbild, beräknar replay gain och lägger till i taggarna på filerna. Tyvärr lite bängligt att installera, men sparar tid när man är igång. För att få det att fungera med senaste EAC behövs en moddning.

Postad 09 August 2010 - 13:16

ypsilon
  • ypsilon
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Intressant inlägg. Hade inte tänkt visa skivomslag vid musikspelning men det är alltid kul att lära sig något nytt. Menar du att bilderna läggs in i var och en av flac-filerna som metadata? Man borde spara lite plats genom att köra på det första alternativet, d.v.s. en folder.jpg, men det kanske var därför du rekommenderade små bilder. Sedan undrar jag om album cover som metadata är en standard som de flesta musikspelare stödjer. Annars känns en separat JPG som ett mer flexibelt alternativ.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.