Postad 22 September 2014 - 00:56
Postad 22 September 2014 - 01:05
Postad 22 September 2014 - 09:43
Många spel funkar ju lika bra till PC som till konsol om man nu gillar att använda kontroll bla Titanfall Crysis BF4 och Metro dock inte auto aim på alla.
Jag använder Xbox kontrollen inte DS4:an Xbox kontrollen stöds oftast out of box...
Jo, det här med auto aim är verkligen dubbelbottnat. Testade att köra lite FEAR 3 på PC:n igår, mest för att jag tidigare kört det med mus och det då är lite lättare att jämföra med (även om det var några år sedan). Och det är just att sikta som är det besvärliga, krävs rätt mkt "duttande" på spaken om man ska träffa rätt utan auto aim. Nu har just FEAR 3 stöd för autoaim noterade jag, men har fått för mig att det är rätt ovanligt, iaf var det så för några år sedan när jag senast var aktiv på PC-spelsfronten. Samtidigt känns autoaim lite som fusk, det går inte att komma ifrån, men precisionen hos en mus är så klart så mkt bättre än hos en kontroll att det nästan är ett måste.
Redigerat av improwise, 22 September 2014 - 09:44.
Postad 22 September 2014 - 09:54
Postad 22 September 2014 - 11:40
Jag spelar oftast på högsta svårighetsgraden och alltid utan autoaim... Som det nämnts tidigare handlar det bara om övning.
På PC?
Spontant kan jag gissa att för dem som har en lite mer "kamikazee-inspirerad spelstil" och mkt tid att lära sig har lättare att klara sig med en kontroll isf mus jämfört med den som har lite mer stealth spelstil och spelar när tid finns. En mus och en kontroll är ändå i grunden skapade för lite olika syften, att t.ex. spela FIFA med mus är säkert ingen hit heller
Har iof några år på nacken men borde gälla även idag:
http://www.gamesrada...doo-pc-founder/
(Bör kanske sägas att det finns artiklar som säger motsatsen också, även om jag ännu inte hittat någon som jag tycker känns någorlunda vetenskaplig utan mer trosbaserad. Men det finns säkert det också)
Här är dock en intressant twist:
https://wombatserver...ith-fps-gamers/
http://store.steampo...teamController/
Redigerat av improwise, 22 September 2014 - 11:57.
Postad 22 September 2014 - 13:46
Autoaim finns faktiskt på en del titlar titanfall ,crysis m.mJo, det här med auto aim är verkligen dubbelbottnat. Testade att köra lite FEAR 3 på PC:n igår, mest för att jag tidigare kört det med mus och det då är lite lättare att jämföra med (även om det var några år sedan). Och det är just att sikta som är det besvärliga, krävs rätt mkt "duttande" på spaken om man ska träffa rätt utan auto aim. Nu har just FEAR 3 stöd för autoaim noterade jag, men har fått för mig att det är rätt ovanligt, iaf var det så för några år sedan när jag senast var aktiv på PC-spelsfronten. Samtidigt känns autoaim lite som fusk, det går inte att komma ifrån, men precisionen hos en mus är så klart så mkt bättre än hos en kontroll att det nästan är ett måste.
Tycker väl inte egentligen det är fusk med autoaim för du har inte en suck mot mus oich tangentbord ändå...
Postad 22 September 2014 - 15:41
Postad 22 September 2014 - 16:23
Mus krävs väl inte för att det skall bli bra det är väl mest hur du skall spela är det single missions eller mot andra med kontroll är det ju inga problem ...Kan tillägga att jag väl främst är ute efter att få reda på i vilken mån det funkar bra att köra PC spel (främst då FPS/Shooters i mitt fall) med kontroll eller om det fortfarande krävs mus/tangentbord för att det ska bli bra. Var och en avgör så klart själv vad man gillar bäst, är inte tävling som så. För egen del är jag fortfarande övertygad om att mus & tangentbord är bäst om det handlar om rent "hur bra kan man spela", däremot är kontrollen överlägsen gällande smidighet och tillgänglighet.
Postad 22 September 2014 - 16:54
Postad 22 September 2014 - 17:18
Den artikeln var inte särskilt vetenskaplig heller dock, kollar man källan så presenteras inga data.Har iof några år på nacken men borde gälla även idag:
http://www.gamesrada...doo-pc-founder/
(Bör kanske sägas att det finns artiklar som säger motsatsen också, även om jag ännu inte hittat någon som jag tycker känns någorlunda vetenskaplig utan mer trosbaserad. Men det finns säkert det också)
I've heard from reliable sources that during the development they brought together the best console gamers to play mediocre PC gamers at the same game... and guess what happened? They pitted console gamers with their "console" controller, against PC gamers with their keyboard and mouse.
-_-
Inte för att jag säger emot att PC + mus är mer precist, men det där var inte särskilt objektivt, inte han som skrev den heller. Några extremt talangfulla konsolspelare mötte några "mediokra" PC-spelare och blev krossade. Jag förstår att ett lag med extremt talangfulla PC-spelare slår ett lag med extremt talangfulla konolspelare, men med tanke på hur hög sense de bästa spelar med så skulle inte en "medioker" spelare ha vunnit, vem som helst kan ju inte gå in och vinna.
Dock var det väl inte det mdag menade, bara att han kan spela FPS på hard utan autoaim, singleplayer.
Postad 22 September 2014 - 18:55
...
Dock var det väl inte det mdag menade, bara att han kan spela FPS på hard utan autoaim, singleplayer.
Precis.
Jag ville bara ifrågasätta det här:
Samtidigt känns autoaim lite som fusk, det går inte att komma ifrån, men precisionen hos en mus är så klart så mkt bättre än hos en kontroll att det nästan är ett måste.
Redigerat av Unregisterede32cf070, 22 September 2014 - 18:56.
Postad 22 September 2014 - 23:17
Not even close. Total utklassning och seger på KO för mus och tangentbord. Och då hade jag ändå en helt ny mus, ganska rejält felinställd dessutom, slog av autoaim till skillnad mot när jag körde med kontrollen och använde mig aldrig av "bullet time"/slow mo. Nu kände jag mig plötsligt som en vältränad krigare istället för en gravid flodhäst med uppenbara motorik- och synproblem. Och kanske värst av allt, jag satt i sängen båda spelomgångarna (dvs ingen direkt idealisk setup för mus & tangentbord).
Min slutsats är att mus & tangentbord utan tvekan är att föredra för FPS spel, så vida inte dessa är gjorda för kontroll. Det var absolut inte den slutsats jag hade velat komma fram till, faktum är att det var tvärt emot vad jag ville komma fram till. Nu är detta mina åsikter/erfarenheter och om någon tycker det motsatta så är det fine by me. Don efter person typ
(FEAR 3 var för övrigt ett av de sista FPS spelen jag körde på PC innan speluppehållet, så jag var hyfsat välbekant med vissa av miljöerna och setupen i övrigt, så det bör inte ha påverkat ovanstående)
Redigerat av improwise, 22 September 2014 - 23:35.
Postad 23 September 2014 - 07:16
Postad 23 September 2014 - 07:23
Är väl knappast nån nyhet eller något som borde förvåna någon?
Sen vad man själv föredrar är ju en helt annan sak.
Postad 23 September 2014 - 09:28
Ja om målet nu är att det ska vara lätt...
Kanske finns dom som vill ha det så, för egen del är det snarare att det ska kännas "rätt" när man spelar det, om inte så tappar det lite av tjusningen för mig. Sen kan man möjligtvis diskutera om det blir "orealistiskt bra" med mus och tangentbord, men min IRL erfarenhet av närstrider är rätt begränsad. Samtidigt är det väl så att man i de flesta spel förutsätts vara en "superkrigare" snarare än en multihandikappad person i rullstol
Postad 23 September 2014 - 09:44
Postad 23 September 2014 - 10:43
Fast om man ska vara ärlig är det ju lite som att sparka in vidöppna dörrar när man säger att tgb+mus ger bättre precision i FPS-spel.
Är väl knappast nån nyhet eller något som borde förvåna någon?
Sen vad man själv föredrar är ju en helt annan sak.
Jo, jag tog initialt för givet att det var en alenarådande sanning att mus & tangentbord var det givet bästa rent spelmässigt för FPS, men att det däremot inte var det smidigaste i alla lägen. Därför var jag främst ute efter att komma fram till hur bra det kunde bli med en kontroll då jag mkt hellre skulle spela med en sådan om skillnaderna inte var allt för stora.
Nu bör det kanske sägas att jag är extremt petig när det gäller spelande och in i det längsta försöker undvika medpacks, "slowmos" och andra hjälpmedel som inte känns realistiska (om man nu kan använda ord som det i dessa sammanhang
Edit:
Har sagts tidigare men tål att upprepas igen, var och en väljer själv om man föredrar kontroll eller tangentbord & mus. Min personliga åsikt numera är samma som den var innan (även om jag tvivlade ett tag), att för FPS spel så är tangentbord & mus överlägset helt enkelt för att det är bättre precision i dem än vad en kontroll klarar av. Däremot har jag inte riktigt bestämt mig för om det blir FÖR BRA kontroll så att det nästan blir fusk. Har heller inga illusioner om att vara nån stjärnspelare som så, gubbe med begränsat med tid och u ppväxt med kontroller som hade EN knapp så säger det sig själv att jag lär få stryk av varenda tonåring oavsett vad jag och dom styr med
Redigerat av improwise, 23 September 2014 - 10:56.
Postad 23 September 2014 - 14:34
Min slutsats är att det främst handlar om hastighet och precision som är problemet med kontroll. Som jag förstått det så har kontrollerna på konsolerna ofta stöd för acceleration, vilket verkar saknas på PC, och att det en en starkt bidragande faktor till problemen. JoyToKey verkar ha en del stöd för att åtgärda detta medan jag är mer osäker när det gäller Xpadder. Någon som testat använda sig av det och kan dela med sig av åsikter om hur väl det fungerar?
Här är en intressant artikel som är skriven för ett specifikt spel men som främst handlar om setupen generellt:
http://forums.dayzga...ame-controller/
Postad 23 September 2014 - 15:32
Bestämde mig för att göra ett test. Först spelade jag igenom första kapitlet på FEAR3 med kontroll (Dual Shock 4 kopplad till PC). Sen samma sak med mus & tangentbord. Bör kanske även nämnas att det var säkert en 3-4 år sedan jag spelade en shooter med mus och tangentbord medan jag senaste månaderna spelat igenom 5 FPS lir på PS4 med DS4 (Wolfenstein, KillZone, Metro 1&2 och MGZ). Borde med andra ord vara en rätt bra förutsättningar för kontrollen.
Jag hade själv ett speluppehåll från -02 till -08. Körde PC fram till -02 men började gejma igen när jag fick en PS3a och då gav mig in på FPS som jag först trodde skulle vara omöjligt men efter något halvår/år så började det kännas bekvämt att spela med handkontroll. Några år senare, typ 2011 eller något så hade jag och ett gäng polare ett LAN-party och spelade Counter Strike på PC... Kan säga att jag hade betydligt sämre aim med mus och tangentbord än vad jag har med handkontroll på konsol (dock är det ju aimassist i dem flesta spelen som jag lärt mig "utnyttja")
Jag är ifs mycket medveten om att man kan bli mycket mer pricksäker med mus och tangentbord men även det kräver mycket övning.... Det är itne så att mus+tangentbord automatiskt gör att man är mycket mer träffsäker. Dessutom lirar ju alla med handkontroll på konsoll så det är bara att öva öva öva så är man på topp på scoreboarden där med om det nu är det man är ute efter
Postad 23 September 2014 - 15:43
Postad 23 September 2014 - 20:11
Intressant med många olika åsikter och en diskussion som inte spårar ut för att nån känner sig desperat att försvara just sin åsikt som fakta. Jag tänkte försöka ge mig på att testa "musemulatorerna" lite och lovar berätta om jag kommer fram till nåt användbart
Har nu testat att köra en del med Pinnacle Game Profiler och satt upp en vettig profil på det för FEAR3 (baserat på en för FEAR2 som fanns att ladda hem) och även aktiverat "musemulering". Fungerar faktiskt riktigt hyfsat även om jag inte hunnit testa det så mkt. Inte lika bra som en riktig mus och tangentborskombination men klart bättre än "default". Det bra med den lösningen är så klart att den borde fungera även för spel som inte är anpassade för kontroll, vilket FEAR3 råkar ha stöd för (men ändå sämre än det via PGP vad jag kunde märka).
Postad 25 September 2014 - 09:59
Har nu testat att köra en del med Pinnacle Game Profiler och satt upp en vettig profil på det för FEAR3 (baserat på en för FEAR2 som fanns att ladda hem) och även aktiverat "musemulering". Fungerar faktiskt riktigt hyfsat även om jag inte hunnit testa det så mkt. Inte lika bra som en riktig mus och tangentborskombination men klart bättre än "default". Det bra med den lösningen är så klart att den borde fungera även för spel som inte är anpassade för kontroll, vilket FEAR3 råkar ha stöd för (men ändå sämre än det via PGP vad jag kunde märka).
En sista uppdatering kring detta i den mån någon fortfarande är intresserad
Har gjort en del ytterligare tester och kommit fram till att program som PGP gör en hel del för att förbättra spelupplevelsen med kontroll. Dock är det fortfarande en rätt klar skillnad mellan mus & tangentbord när det gäller precisionen, i synnerhet när det måste gå undan, i spel som inte är designade för kontroll från början. I FEAR 3 går det t.ex. rätt bra när man har "sniperwar" typ med fiender som gömmer sig bakom föremål och ibland tittar upp för att skjuta, då har man mer tid på sig att hamna rätt med kontrollen. Däremot blir problemen rätt uppenbara t.ex. i kapitlet med zombier som snabbt springer mot en i "oregelbundna mönster" och än värre med dom som även rör sig i vertikalled genom att hoppa mellan olika lagerhyllor, då är det i princip omöjligt att följa dom med annat än en mus.
Det skulle så klart kunna vara så att det är jag som suger på att spela med kontroll, men jag är rätt övertygad om att det inte är grundproblemet även om det så klart finns många som är klart bättre spelare än mig (oavsett styrmedel). Det handlar snarare om tekniska skillnader mellan de olika verktygen, där främst musen är överlägsen när det gäller snabb precisionsnavigation vilket snabbt märks i spel som är gjorda främst med mus & tangentbord i åtanke. Knappast några större överraskningar i sig och rätt väl i linje med förväntningarna.
Kan dock rekommendera att den som vill köra med kontroll på PC tar sig en titt på program som JoyToKey, XPadder och PGP som erbjuder stöd för att förbättra upplevelsen genom "musemulering" och andra liknande inställningar som annars normalt inte finns tillgängliga. Är dock osäker på exakt vilka funktioner XPadder erbjuder här då den vad jag vet inte har någon demoversion.
Redigerat av improwise, 25 September 2014 - 14:22.
Postad 18 October 2014 - 09:26
http://www.techradar...s-on-pc-1269150
Postad 18 October 2014 - 11:39
Postad 18 October 2014 - 11:44
Postad 19 October 2014 - 10:29
Redigerat av jayreso, 19 October 2014 - 10:29.
Postad 19 October 2014 - 10:32
fungerar ju utmärkt att tvinga in det spelet i 60fps dock.Tja, EA lyckades ju med konststycket att låsa Need for Speed: Rivals till 30 fps på pc. Men visst, håller med, ser väl egentligen ingen anledning att man ska försöka göra det med flit...? Är väl snarare misslyckade/slappa portar då kan jag tänka mig.
Postad 19 October 2014 - 18:33
Postad 19 October 2014 - 19:34
Ghost Games heter utvecklarna.Men det är väl inte tack vare EA? Känns otroligt slappt av utvecklaren menar jag.
Man undrar ju varför vissa låser spel till 30 FPS.
Postad 20 October 2014 - 15:38
Dom kanske kan garantera att spellogiken körs i 30 fps men inte 60 och då blir allt mycket lättare att synka upp mot alla spelare.
Postad 20 October 2014 - 15:53
Du slog nog huvudet på spiken ännu en sak att tacka konsolerna för.,...Kanske blir lättare att programmera nätkoden då?
Dom kanske kan garantera att spellogiken körs i 30 fps men inte 60 och då blir allt mycket lättare att synka upp mot alla spelare.
Redigerat av jimjans, 20 October 2014 - 15:53.
Postad 20 October 2014 - 17:08
Fungerar ju utmärkt att tvinga in spelen i 60 fps dock. Well, de allra flesta spelen iaf.Du slog nog huvudet på spiken ännu en sak att tacka konsolerna för.,...
Grejen är den att PC-spelarna får tacka konsolerna för att det öht görs spel i den utsträckning det görs idag. Anledningen är förstås att en billigare och enklare produkt har mycket större massappeal. Utan den försäljningen går inte spelföretagen runt.
Alternativet till att det inte görs dessa kompromisser på konsolportarna är att spelet inte finns öht.
PLUS att det finns många utvecklare som klarar av att göra kompetenta PC-portar. Så tacka hellre utvecklarna eller distributörerna.
Redigerat av Zoiler, 20 October 2014 - 17:14.
Postad 21 October 2014 - 01:18
Är ju intressant om det stämmer http://www.tweaktown...r-pc/index.htmlFungerar ju utmärkt att tvinga in spelen i 60 fps dock. Well, de allra flesta spelen iaf.
Grejen är den att PC-spelarna får tacka konsolerna för att det öht görs spel i den utsträckning det görs idag. Anledningen är förstås att en billigare och enklare produkt har mycket större massappeal. Utan den försäljningen går inte spelföretagen runt.
Alternativet till att det inte görs dessa kompromisser på konsolportarna är att spelet inte finns öht.
PLUS att det finns många utvecklare som klarar av att göra kompetenta PC-portar. Så tacka hellre utvecklarna eller distributörerna.
Postad 21 October 2014 - 01:39
Postad 21 October 2014 - 14:08
Ubisoft har ju i och för sig inte varit kända för att inte skapa bad-will när det gäller pc sidan.Spencer sa att det inte var sant, vilket förstås inte övertygar en cyniker. Men jag tror knappast på det, mest för att de allra, allra flesta PC-spelen inte är låsta men också för att det hade skapat så sjukt mycket bad-will. Han måste ha blivit missuppfattad.
Redigerat av jimjans, 21 October 2014 - 14:14.
Postad 21 October 2014 - 14:53
Det är ju skillnad på att inte göra optimala PC-portar som du menar Ubisoft fått badwill för och att tvinga utvecklare till att köra 30 FPS för konsolparitet. Men som sagt, så länge vi inte helt plötsligt får massa spel låsta till 30 FPS så är det ju bara BS eller missuppfattning, inget som påverkar i praktiken hur som helst.
Postad 21 October 2014 - 15:15
Nej jag menade bara i fallet ubisoft så verkar de ju skita i pc sidan så de är väl kanske inte så svåra att övertala, av de två stora.Badwill för MS och Sony alltså, de hade varit skurkarna.
Det är ju skillnad på att inte göra optimala PC-portar som du menar Ubisoft fått badwill för och att tvinga utvecklare till att köra 30 FPS för konsolparitet. Men som sagt, så länge vi inte helt plötsligt får massa spel låsta till 30 FPS så är det ju bara BS eller missuppfattning, inget som påverkar i praktiken hur som helst.
Tiden får väl utvisa om vi får fler och fler titlar låsta till 30fps dom verkar ju skylla på att fysiken kan balla ur om du går över 30fps och då lämnar inte utvecklarna några garantier
Redigerat av jimjans, 21 October 2014 - 15:20.
Postad 21 October 2014 - 19:21
var det inte det spelet de hade kodat med 30fps i åtanke, om du låste upp frameraten så fick det effekten att timeingen blev fel, spelet gick för fort.fungerar ju utmärkt att tvinga in det spelet i 60fps dock.
Postad 21 October 2014 - 22:54
nej det funkar ok nu bara du inte hamnar under 60fps ...var det inte det spelet de hade kodat med 30fps i åtanke, om du låste upp frameraten så fick det effekten att timeingen blev fel, spelet gick för fort.
Postad 22 October 2014 - 10:47
INglorious Gameplay - Need For Speed Rivals @ 60f…: http://youtu.be/ju9de_wYlIc
Postad 22 October 2014 - 13:39
jag själv kör i 60fps utan att det ser ut sådär kolla här så får du ser hur man gör https://www.google.s...Lp21RiKRFIj_jywVar detta jag tänkte på.
INglorious Gameplay - Need For Speed Rivals @ 60f…: http://youtu.be/ju9de_wYlIc
Postad 22 October 2014 - 14:23
jag själv kör i 60fps utan att det ser ut sådär kolla här så får du ser hur man gör https://www.google.s...Lp21RiKRFIj_jyw
Fast 60 fps ska ju funka direkt, utan problem.
Super Mario på NES är 60 fps (50hz med PAL), och det är ju några år sedan det släpptes...
Redigerat av Ageve, 22 October 2014 - 14:24.
Postad 22 October 2014 - 14:29
Det är inget jag invänder mot heller men så ser det ju inte riktigt ut.Fast 60 fps ska ju funka direkt, utan problem.
Super Mario på NES är 60 fps (50hz med PAL), och det är ju några år sedan det släpptes...
Då är det ju tur att det finns andra än speltillverkarna som fixar det så vi får 60fps istället för tillverkarnas såkallade filmiska 30fps...
Postad 22 October 2014 - 14:37
Postad 22 October 2014 - 15:15
Ja detta börjar bli rätt tröttsamt det är väl bättre de inför mer beta testande istället för att släppa halvdåliga alpha releaser som dom hypar för att man skall göra en förbeställning och bli jättebesviken på.The Evil Within jobbar de iaf på att förbättra PC-versionen av, kanske t o m fixa 60 FPS. Men allt är bättre än Dead Rising 3 som vi skulle haft recension på för länge sedan på PC om spelet bara hade fungerat.
Gäller förresten både Pc och konsol..
Postad 22 October 2014 - 16:26
Postad 22 October 2014 - 16:34
Väldigt bra, men vad kostar den?Hur står sig en iMac 5K som speldator?
Går man efter den här som verkar ha standardspeccarna så är den väldigt dyr i jämförelse.
Redigerat av Zoiler, 22 October 2014 - 16:37.
Postad 22 October 2014 - 16:37
Du kommer nog bara kunna spela halvkrävande Indie spel om du skall spela i 5K med den hårdvaran...Hur står sig en iMac 5K som speldator?
Det hade nog varit bättre de satsat på ett nvidia 980M istället då hade man nog kunnat spela med den i 1080p ordentligt i alla fall....
Redigerat av jimjans, 22 October 2014 - 16:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
99 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?