Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2011 - 19:17

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Eller varför inte en liter standardmjölk direkt ur paketet; då vaknar man dessutom pinknödig som faen och måste kliva upp i tid. Sen att man eventuellt går upp lite i vikt av att avsluta dagen med 600 kalorier mjölk är en annan sak.

Postad 11 December 2011 - 19:34

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

En fråga som kanske inte hör hit... Men vart köper man mörk choklad som är helt sockerfri ? Alla jag tittat på innehåller ju alltid socker, även dom som är 90%.. ?

http://www.thesweets...-chocolate.html

Jag köper den dock inte från utlandet haha! Var bara menat att länka för att visa produkten. Den säljs i " 4 Gott " vilket är en välkänd godisbutik i Göteborg (med flera butiker runt om).

Vill du ha en riktigt god köper du denna ---> http://www.valorchoc...rFreeChocolates

Finns också i 4 Gott ifall du är i Göteborg. Dock 53% choklad men sinnessjukt god!

Sgart: 4dl mjölk = 20g protein varav 80% består av kasein. Det får väl heta "duga" för folk än att krångla med kaseinburkar som består utav mängder av aspartam, kiseldioxid (?) och annat skit i. Dessutom "äckligare" och annat skit i, är min uppfattning utav det. Natural all the way.,

Postad 11 December 2011 - 19:47

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

http://www.thesweets...-chocolate.html

Jag köper den dock inte från utlandet haha! Var bara menat att länka för att visa produkten. Den säljs i " 4 Gott " vilket är en välkänd godisbutik i Göteborg (med flera butiker runt om).

Vill du ha en riktigt god köper du denna ---> http://www.valorchoc...rFreeChocolates

Finns också i 4 Gott ifall du är i Göteborg. Dock 53% choklad men sinnessjukt god!

Sgart: 4dl mjölk = 20g protein varav 80% består av kasein. Det får väl heta "duga" för folk än att krångla med kaseinburkar som består utav mängder av aspartam, kiseldioxid (?) och annat skit i. Dessutom "äckligare" och annat skit i, är min uppfattning utav det. Natural all the way.,

"Jag minimerar intaget till 2dl mjölk per dag"

skrev du. Dvs 4,46g kassein. Mjölken du dricker är för övrigt pastöriserad och inte fetmjölk :)
Ser dock att jag kollade fel miniräknare nu. 5,28g kassein är det. Dvs inte särskilt mkt. Att äta en burk kesella med sked är för övrigt inte särskilt jobbigt.

Förmodligen mindre jobbigt än att hetta upp mjölk.

Redigerat av Sgart, 11 December 2011 - 19:49.

Postad 11 December 2011 - 19:49

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Sgart: Ja, ja dricker 2dl. Skrev för "folk" ang 4dl.

Förhastade mig nog lite! Finns bättre märken där ute som näringsmässigt erhåller kalium, kalcium etc i kaseintillskotten. Förmodade att det inte var så. Dessutom finns det tillgängligt utan aspartam etc. Bra pris på Optimum Nutrition enligt mig för standarden man tycks få så jag kanske rent av ska testa detta! Börjat se ljuset i det under min livsstil där jag vill krympa vätskan på kvällen (mjölken som ni säger blir boven) samt kolhydraterna totalt under dagen. 33g (4,5g kolhydrater kaseinshake) medans exempel
4dl mjölk = 20g kolhydrater. Om smaken är god och det inte blir praktiskt besvärligt så ska jag fundera på det!

Men detta är inget jag rek livet ut... Finns hypoteser om att supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism. Jag gillar att köra naturligt och ta saker och ting säkert men ni har argumenterat väl för kaseinet i shake. Kan vara kul o testa för sömnkvaliteten, om man kan värma dessa shakes och man får ut mer kasein + mindre vätska så vore det optimalt ett tag att köra så! Sgart:

Redigerat av Unregistered1734, 11 December 2011 - 19:50.

Postad 11 December 2011 - 19:58

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Sgart: Ja, ja dricker 2dl. Skrev för "folk" ang 4dl.

Förhastade mig nog lite! Finns bättre märken där ute som näringsmässigt erhåller kalium, kalcium etc i kaseintillskotten. Förmodade att det inte var så. Dessutom finns det tillgängligt utan aspartam etc. Bra pris på Optimum Nutrition enligt mig för standarden man tycks få så jag kanske rent av ska testa detta! Börjat se ljuset i det under min livsstil där jag vill krympa vätskan på kvällen (mjölken som ni säger blir boven) samt kolhydraterna totalt under dagen. 33g (4,5g kolhydrater kaseinshake) medans exempel
4dl mjölk = 20g kolhydrater. Om smaken är god och det inte blir praktiskt besvärligt så ska jag fundera på det!

Men detta är inget jag rek livet ut... Finns hypoteser om att supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism. Jag gillar att köra naturligt och ta saker och ting säkert men ni har argumenterat väl för kaseinet i shake. Kan vara kul o testa för sömnkvaliteten, om man kan värma dessa shakes och man får ut mer kasein + mindre vätska så vore det optimalt ett tag att köra så! Sgart:

Mitt tips om du inte vill ha vätskan är att i så fall ta kesellan eller äggen. Iallaf om du inte prövat men kesella borde du ju ätit i det här laget :P
Kassein vill man gärna överdossera vätska till, för det sväller mkt när man blandar. Det gör att det är svårt att dricka den om man inte har lite mer mjölk än vad som står på förpackningen typ.

Redigerat av Sgart, 11 December 2011 - 19:59.

Postad 11 December 2011 - 20:05

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Dock har jag svårt att bestämma mig ifall jag ens ska köpa en burk! Många säger att det smakar skit och har massa artificiella smakämnen vilket jag även nu märkte i en bra gömd innehållsförteckning, på de dyrare märkena som skall vara "bäst". Finns inget isolat heller inom kasein och naturell. Segt....

I stick 2 milk, tror jag :D

Postad 11 December 2011 - 20:14

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Tack för tipsen! Dock har jag svårt att bestämma mig ifall jag ens ska köpa en burk! Många säger att det smakar skit och har massa artificiella smakämnen vilket jag även nu märkte i en bra gömd innehållsförteckning, på de dyrare märkena som skall vara "bäst". Finns inget isolat heller inom kasein och naturell. Segt....

I stick 2 milk, tror jag :D

De produkter jag har testat med kassein har smakat gott. Beror väl givetvis på vad man förväntar sig men det finns så ofantligt mkt på kosttillskottmarknaden som smakar arsle i jämförelse så jag kan inte påstå att det smakar äckligt. Är väl mest konsistensen som är lite odd. Den sväller väldigt mkt som sagt. Vissa äter det som "glass" vet jag med sked. Jag föredrar att sänka den med en shaker dock.
Av de jag testat är bland annat:
http://www.gymgrossi.../night-pro-1-kg (innehåller även annat än kassein, bland annat vassle)

http://www.gymvaruhu...in-fx-750g.html

Båda tycker jag smakar schysst.

Kassein FX fanns dessutom i Naturell såg jag.
Sen har du även:

http://www.gymvaruhu...-doublepro.html

Detta proteinet säger många är det godaste på marknaden. Jag har tyvärr själv aldrig provat då jag inte sätter så stor vikt på smaken, priset är viktigare i så fall.

Redigerat av Sgart, 11 December 2011 - 20:15.

Postad 11 December 2011 - 20:22

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Jag har provat det sista proteinet (Eiselt) och det var grymt tjockt, oavsett vatten eller mjölk tillsatt. Smaksak men inte min smak helt och hållet men i övrigt en väldigt "naturlig" och god smak, om än för krämig i mitt tycke. Absolut något jag skulle rekommendera till er som gillar krämig och tjocka smaker (likt pudding).

Vet inte om jag orkar klunka naturell utan jag ska testa brorsans kasein en portion. Ifall den är god så kan jag väl stå ut med lite sötningsmedel ett litet tag under testet, och testa Optimum Nutritions version. Dem är bra på smaker och minimerar oftast sötningsmedlen.

Tack för intressanta diskussioner och hej, nu blire plugg!

Postad 11 December 2011 - 20:34

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Jag har provat det sista proteinet (Eiselt) och det var grymt tjockt, oavsett vatten eller mjölk tillsatt. Smaksak men inte min smak helt och hållet men i övrigt en väldigt "naturlig" och god smak, om än för krämig i mitt tycke. Absolut något jag skulle rekommendera till er som gillar krämig och tjocka smaker (likt pudding).

Vet inte om jag orkar klunka naturell utan jag ska testa brorsans kasein en portion. Ifall den är god så kan jag väl stå ut med lite sötningsmedel ett litet tag under testet, och testa Optimum Nutritions version. Dem är bra på smaker och minimerar oftast sötningsmedlen.

Tack för intressanta diskussioner och hej, nu blire plugg!

Ja men konsistensen är inte unik för DP utan det är kasseinet som är sådant av naturen, det sväller helt enkelt :) En sak man kan göra är att skaka ordentligt med typ lättmjölk eller vad man nu vill använda, och sen ställa in det en stund i kylen så det lägger sig.

Postad 11 December 2011 - 22:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har full koll på ketos och ketoacidos. ketos är när levern gör om fett till ketoner som används till enegi. ketoner är sura. ketoacidos är en flr kraftig försurning. sluta fula dig. jag har även påvisat ett fall har strikt ketodiet som lett från ketos till ketoacidos på en frisk individ. helt utan diabetes.

behöver jag posta info om att ketoner surar ner kroppen? Det står nog i wikilänken. du borde posta en studie där minst 20 pers ätit strikt ketodiet under ett kvartal och ingen fått skörare skelett.

Postad 12 December 2011 - 00:23

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ja men konsistensen är inte unik för DP utan det är kasseinet som är sådant av naturen, det sväller helt enkelt :) En sak man kan göra är att skaka ordentligt med typ lättmjölk eller vad man nu vill använda, och sen ställa in det en stund i kylen så det lägger sig.

Jo, men många tillsätter även förtjockningmedel.
MMSport kasein är betydligt mer lättflytande än Eiselt eller Fairing.

Postad 12 December 2011 - 00:28

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Ännu en mastodont tråd...
:(
...verkar som jag dras till dom ikväll...

Redigerat av GuessWho, 12 December 2011 - 00:29.

Postad 12 December 2011 - 00:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Jo, men många tillsätter även förtjockningmedel.
MMSport kasein är betydligt mer lättflytande än Eiselt eller Fairing.

Ok det visste jag inte :) vad är syftet med det? det är ju "svårdrucket" som det är menar jag :)

Postad 12 December 2011 - 00:42

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ok det visste jag inte :) vad är syftet med det? det är ju "svårdrucket" som det är menar jag :)

Undrar jag med, kan vara för att det ska smaka krämigare, kasein blir lätt lite grynigt.
Testa MMSports, det är gott, billigt och går att blanda med ca 50% mindre vätska jämfört med dom flesta andra kaseinpulver.

Redigerat av Unregistered7444adce, 12 December 2011 - 00:43.

Postad 12 December 2011 - 00:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Lite ot men visst har folket här också hört talas om att proteinshakar tappar i proteinvärde om dom står? Bakterier som äter upp det skulle jag gissa är förklaringen. någon som vet mer om detta? :)

Postad 12 December 2011 - 01:20

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Lite ot men visst har folket här också hört talas om att proteinshakar tappar i proteinvärde om dom står? Bakterier som äter upp det skulle jag gissa är förklaringen. någon som vet mer om detta? :)

Protein bryts ner, i pulver precis som det gör i mat.
Men inget större problem vid normala omständigheter.

Redigerat av Unregistered7444adce, 12 December 2011 - 01:20.

Postad 12 December 2011 - 06:38

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag har full koll på ketos och ketoacidos. ketos är när levern gör om fett till ketoner som används till enegi. ketoner är sura. ketoacidos är en flr kraftig försurning. sluta fula dig. jag har även påvisat ett fall har strikt ketodiet som lett från ketos till ketoacidos på en frisk individ. helt utan diabetes.

behöver jag posta info om att ketoner surar ner kroppen? Det står nog i wikilänken. du borde posta en studie där minst 20 pers ätit strikt ketodiet under ett kvartal och ingen fått skörare skelett.

Om du har koll på detta så vet du att ketoacidos inte har nåt med ketos eller ketodiet att göra eftersom en person som får ketoacidos inte har brist på glukos, tvärt om.

Ja ketoner är surt liksom många livsmedel som vi äter är, kroppen reglerar detta utan problem, mängden ketoner är väldigt låg, lika låg som halten glukos är i kroppen, c:a en t-sked.

Vid ketoacidos så blir mängden högre eftersom inte kroppen kan absorbera glukosen och skapar då i nöd ketoner vilket skapar en onormalt sur miljö.

Varför ska jag posta en studie med 20 pers på ketodiet? Det är du som kommer med påståenden som jag ifrågasätter och då är det din uppgift att styrka det du säger.
Jag har klart och tydligt bevisat att ketoacidos är nåt helt annat än ketos och den länken du posta har ju också blivit ifrågasatt som jag hitta i en annan länk samt att jag postat länkar till läkarsidor där dom tar upp exakt varför man kan få ketoacidos och ketos är inte med på listan överhuvudtaget, det nämns inte ens.
Sen har ketoacidos en rad olika negativa effekter på kroppen men det ska inte blandas ihop med ketos som du gjort.

Postad 12 December 2011 - 07:11

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Inte speciellt rimligt att leta benskörhet hos LCHFare.... de flesta som blir bensköra gör det pga kroppen inte klarar att tillgodogöra sig kalcium.... det som behövs för att göra det är D-vitamin... och för att D-vitaminet skall nyttjas ordentligt krävs fett.

Minimjölk åt pensionärer är lårbenshalsbrott på paket.

Nattlorden: -6.9kg senaste 10 veckorna (BMI 29.2 ->26.8 ) med ett i princip helt stillasittande liv f.n.

Postad 12 December 2011 - 07:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tråden känns en aning saboterad.
Vem bryr sig om erat mumbojumbo ?
Skapa en egen tråd att jämföra vetenskapliga studier på råttor .

Om nån äter LCHF strikt en period så so what ?

Knappast många som lever med 1 gram kolhydrater/dag hela livet.

Är väl bara bra att folk drar ner på socker.

Postad 12 December 2011 - 08:21

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Vore extremt svårt att komma så lågt... jag får c:a 6 gram per dag i mig enbart på vispgrädden i te/kaffe t.ex.

Postad 12 December 2011 - 08:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Lacto: menar du att om jag pumpar socker så går jag in i ketoacidos?
Jo, ställer ni er positiva till att ni ej kan bli sjuka som tokan själv sa?
Det borde finnas en mängd longitunella studier i ämnet, atkins är ju gammalt som bara den ^^

Postad 12 December 2011 - 18:19

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Lacto: menar du att om jag pumpar socker så går jag in i ketoacidos?

Jag ser att du fortfarande inte har en aning om vad ketoacidos är även att jag postat flera länkar som förklara vad det är och hur man får det, t o m på svenska, men du tror fortfarande på din egenpåhittade förklaring.

Vad mer vill du att jag ska göra för att övertyga dig eller blir du inte nöjd förrän jag blundar för vad läkare och studier säger och tror på det du hittat på?

Postad 12 December 2011 - 20:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har skrivit vad ketoacidos är. Extrem frpnvaro av kolhydrater i cellerna. händer diabetiker och det finns även fall på extrema kostprogram där individer fått det.

Du har ju skrivit att det är tvärt om, alltså en kost med extremt mycket kolhydrater. det är tvärt om och det är det som JAG blir skummad av.

Har du sett någon longitunell (eller vad det heter) studie på atkinsare btw? Har själv inte letat på någon databas efter det men om det finns på atkins så skulle det bevisa eller motsäga att ketogen kosthållning ger skelettskador.

Postad 12 December 2011 - 22:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag har skrivit vad ketoacidos är. Extrem frpnvaro av kolhydrater i cellerna.

Ehh nä, det är inte vad du skrivit tidigare, se nedan:

jag kan börja med att skriva att om man fortsätter med en ketokost så blir det ketoacidos. poängen med lchf är att undvika kolhydrater och därifrån så har jag fått att lchf leder till ketoacidos. det händer om vi ej får i oss kolhydrater. om vi helt plötsligt får äta kolhydrater så är det en annan femma igen.

Det bevisar att du inte har en aning om vad ketoacidos är.

händer diabetiker och det finns även fall på extrema kostprogram där individer fått det.

Nu har du läst på ser jag men du har bara påpekat ett fall inte flera samt att det fallet har blivit ifrågasatt, att diagnosen var felaktig, troligtvis att nån som dig som tror att ketos och ketoacidos är samma sak.

Du har ju skrivit att det är tvärt om, alltså en kost med extremt mycket kolhydrater

Nej det har jag inte skrivit, läs om läs rätt.

så skulle det bevisa eller motsäga att ketogen kosthållning ger skelettskador.

Ska jag leta upp en sån studie för att motbevisa nåt som du hittat på? Jag har ju redan plockat fram en studie där dom inte hitta nån påverkan på skelettet vid ketogen kost, om det är fel så ta fram en som bevisar det.

Postad 13 December 2011 - 05:59

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Livsmedelsverket slutar aldrig att förvåna en :unsure:

Livsmedelsverket sätter stopp för LCHF-märkningen av Valios feta merjeriprodukt smetana. Nyligen uppmärksammades att Valios smetana, en mejeriprodukt med 42 viktprocent fett märkt sin produkt med LCHF och ett hjärta.
Eftersom vi här på LCHF Sweden för knappt ett par år sedan hade fått på moppo för en liknande LCHF-märkning av livsmedel så kände jag mig tvungen att fråga Livsmedelsverket om de ändrat inställning i frågan. Svaret är ett brutalt NEJ! Livsmedelsverket har nu bett Stockholms stads miljöförvaltning att ta Valio i örat. Som framgår av svaret nedan är det totalförbjudet att ens nämna bokstavskombinationen LCHF på ett livsmedel då det dels anses utgöra ett näringspåstående och dessutom strider mot en svensk, satlig förordning som ger Livsmedelsverkets eget nyckelhålsmärke monopol på information i märkningsform, om bl a innehållet av fett och kolhydrater. Med andra ord - man får genom märkning bara informera om att en produkt är fettsnål (nyckelhålet) medan information i form av märkning av en produkt som är fettrik är strängeligen förbjuden!
Dessutom använde Valio - precis som vi här på LCHF Sweden - ett hjärta som symbol. Det anses vara ett hälsopåstående om hjärthälsa. Livsmedelsverket har dock aldrig reagerat på att Becel använder ett hjärta som symbol, liksom GB-glass.

Postad bild

Postad 13 December 2011 - 07:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du skriver att en individ som har ketoacidos inte har brist på kolhydrater, snarare tvört om högre upp. det låter alltså som att man fått i sig för mycket kolhydrater.

Det finns inga längre studier på att lchf är bra för hälsan mig veterligen, därav att märkning med hjärtat är fel.

omega6-fetter är inflammatoriska pga fler än en dubbelbindning i kolvätekedjan har jag för mig. på vilket sätt är det bra för hälsan?

http://kolhydrater.i...gt-pa-lang-sikt
där påvisas att kosten ger höga blodfetter efter viktnedgången.

Hu JF, Zhao XH, Parpia B. "Dietary intakes and urinary excretion of calcium and acids: A cross-sectional study of women in China". Am J Clin Nutr. 1993;58: 398-406.
Vart kommer kalciumet ifrån? Har jag hittat på den här studien?

" Mellan 2009 och 2010 samlade Lena Ljungkrona-Falk, vice ordförande i Dietisternas riksförbund,  in biverkningsrapporter av LCHF-kost från patienter. A v 20 fall hade åtta fått förhöjda blodfetter. Fyra fall visade på allvarliga biverkningar – bland annat ett fall av levercirros och akut leversvikt."

Redigerat av Zartok, 13 December 2011 - 07:24.

Postad 13 December 2011 - 07:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Du skriver att en individ som har ketoacidos inte har brist på kolhydrater, snarare tvört om högre upp. det låter alltså som att man fått i sig för mycket kolhydrater.

Jag trodde du hade läst på...

Bara för man inte har brist behöver inte det betyda överskott.

Det finns inga längre studier på att lchf är bra för hälsan mig veterligen, därav att märkning med hjärtat är fel.

Lika dant med glass.

omega6-fetter är inflammatoriska pga fler än en dubbelbindning i kolvätekedjan har jag för mig. på vilket sätt är det bra för hälsan?

Omega 6 är essentiell, har sina fördelar men också många nackdelar men vart kom omega6 in i bilden?

http://kolhydrater.i...gt-pa-lang-sikt
där påvisas att kosten ger höga blodfetter efter viktnedgången.

Om det gäller kolesterol så är väl ingen förvånad.

Jag har ont om tid nu så jag hinner inte kolla upp det eller det du skrev nedan.

Hu JF, Zhao XH, Parpia B. "Dietary intakes and urinary excretion of calcium and acids: A cross-sectional study of women in China". Am J Clin Nutr. 1993;58: 398-406.
Vart kommer kalciumet ifrån? Har jag hittat på den här studien?

" Mellan 2009 och 2010 samlade Lena Ljungkrona-Falk, vice ordförande i Dietisternas riksförbund, in biverkningsrapporter av LCHF-kost från patienter. A v 20 fall hade åtta fått förhöjda blodfetter. Fyra fall visade på allvarliga biverkningar – bland annat ett fall av levercirros och akut leversvikt."

Postad 13 December 2011 - 10:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Sitter själv på lektion men glass kan man väl indirekt påvisa är ohälsosamt i större mängder, non?

Postad 13 December 2011 - 11:12

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Håller med, men förutom glass som Lacto nämde så finns det mycket mat som påstår saker.
Becel talar gärna om kolesterol och växtsteroler, men risken med höga mängder fleromättat fett står det inget om.

Postad 13 December 2011 - 18:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Håller med, men förutom glass som Lacto nämde så finns det mycket mat som påstår saker.
Becel talar gärna om kolesterol och växtsteroler, men risken med höga mängder fleromättat fett står det inget om.

Ja Becell är ju en historia i sig, dom har blivit dömda flera gånger i domstol för vilseledande marknadsföring men Livsmedelsverket stöttar dom ändå till 100% och dissar smör.
Men det är ju så det blir när höjdarna på Livsmedelsverket sitter med i styrelsen på Unilever, pågen, AXA etc. Margarin och spannmål is the shit, socker oxå om vi frågar Surface.

Postad 13 December 2011 - 19:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Becel är vi visst alla eniga om. det disskuterades även att om det skulle vara så effektivt så skulle det klassas som läkemedel. Dock så står det ju smått i en del av en hälsosam kost eller något sånt, det var väl det som skulle fria becel ^^

Postad 14 December 2011 - 10:25

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ja Becell är ju en historia i sig, dom har blivit dömda flera gånger i domstol för vilseledande marknadsföring men Livsmedelsverket stöttar dom ändå till 100% och dissar smör.
Men det är ju så det blir när höjdarna på Livsmedelsverket sitter med i styrelsen på Unilever, pågen, AXA etc. Margarin och spannmål is the shit, socker oxå om vi frågar Surface.

Håller med, det är rätt komiskt att de får ha sin märkning (som ju mer eller mindre påstår att man näst intill slipper hjärtinfarkt osv om man äter av dom) men att man inte får sätta en LCHFlogga på en smetanaburk :P

Väldigt illa faktiskt. Utvecklingshämmande kan tyckas.

Hakuna: Testade ett annat sätt att äta kvarg igår, kvarg med pepparkaka. Också skitgott men inte direkt LCHF ;) Behöver inte ens sked, skopar bara upp kvargen med pepparkakan :)

Postad 14 December 2011 - 15:05

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Tråden känns en aning saboterad.
Vem bryr sig om erat mumbojumbo ?
Skapa en egen tråd att jämföra vetenskapliga studier på råttor .

Om nån äter LCHF strikt en period så so what ?

Knappast många som lever med 1 gram kolhydrater/dag hela livet.

Är väl bara bra att folk drar ner på socker.

ett stort +1 !!

Postad 14 December 2011 - 18:04

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
För att komma tillbaks till tråden lite då :)

http://www.kostdokto...st-vid-diabetes

Tycka vad man vill om låghydratkost men det verkar som "vi" är på väg åt rätt håll iaf...

mvh

Postad 14 December 2011 - 18:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Med tanke på att diabetes är nästan som en allergi mot kolhydrater så är jag inte så väldigt förvånad. men är inte lågkolhydrat och lchf två olika saker? Det är det för mig iaf. stenåldersdieten och atkins innehåller lite kollisar det med, samma med medelhavsdieten.

Postad 14 December 2011 - 18:59

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Med tanke på att diabetes är nästan som en allergi mot kolhydrater så är jag inte så väldigt förvånad. men är inte lågkolhydrat och lchf två olika saker? Det är det för mig iaf. stenåldersdieten och atkins innehåller lite kollisar det med, samma med medelhavsdieten.

LCHF - Low Carbohydrate High Fat
Lågkolhydrat - "I extrem lågkolhydratkost (10-20 E%) står fettet för mer än 50 procent av den
totala energin. Det är därför viktigt att välja livsmedel som innehåller
omättade fetter [9, 11]
." /Socialstyrelsen

LCHF är väl eventuellt ännu extremare då...

I övrigt håller jag nog med om din diabetesinställning.

Det tragiska med diabetes är att de flesta jag känner som fått åldersdiabetes kör med stuket: "Nu har jag minsann tagit min insulin så nu får jag äta hur mycket jag vill av vad jag vill"...

Att lära gamla hundar sitta osv..

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 14 December 2011 - 19:03.

Postad 14 December 2011 - 20:14

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Som sagt så är väl "riktig" LCHF ännu extremare, den ska väl bestå av högst 50 g kolisar per dag för att kunna uppnå ketos om jag förstått rätt...

Socialstyrelsen vill säkert inte använda sig av förkortningen LCHF av fjantiga orsaker... Men enligt dom så är det samma sak, dock inte "extrem lågkolhydrat kost", som dom själva kallar det...

Antar att dom syftar på strikt LCHF när dom skriver "extrem lågkolhydratkost"...

"Det är ännu oklart om extrem lågkolhydratkost kan vara bra vid diabetes, eftersom det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma långsiktiga effekter och långsiktiga risker." - Socialstyrelsen

Det viktiga i båda fallen är väl att energibalansen upprätthålls med fett...

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 14 December 2011 - 20:17.

Postad 14 December 2011 - 20:30

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Som sagt så är väl "riktig" LCHF ännu extremare, den ska väl bestå av högst 50 g kolisar per dag för att kunna uppnå ketos om jag förstått rätt...

Socialstyrelsen vill säkert inte använda sig av förkortningen LCHF av fjantiga orsaker... Men enligt dom så är det samma sak, dock inte "extrem lågkolhydrat kost", som dom själva kallar det...

Antar att dom syftar på strikt LCHF när dom skriver "extrem lågkolhydratkost"...

"Det är ännu oklart om extrem lågkolhydratkost kan vara bra vid diabetes, eftersom det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma långsiktiga effekter och långsiktiga risker." - Socialstyrelsen

Det viktiga i båda fallen är väl att energibalansen upprätthålls med fett...

Det är ju som ketodiet, den har ju folk kört länge.
Men den lägger även fokus på ett högt proteinintag.

Postad 14 December 2011 - 20:33

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0

Skulle jag inte säga. Det finns både typ ettor och tvåor som lever på frukt och grönt.

Det är inte kolhydraternas fel att man får diabetes. :-)

Postad 14 December 2011 - 21:32

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Skulle jag inte säga. Det finns både typ ettor och tvåor som lever på frukt och grönt.

Det är inte kolhydraternas fel att man får diabetes. :-)

Säger inte att jag inte håller med, men undrar vad du anser att diabetes beror på?

Postad 14 December 2011 - 21:37

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Att man äter för mycket fett, kombinerat med då kolhydrater.

Postad 14 December 2011 - 21:38

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
"Det är helt naturligt att man ställer sådana frågor. För visst har livsstilen en central betydelse för utvecklingen av diabetes, men det är viktigt att komma ihåg att man inte får diabetes bara för att man ätit för mycket sötsaker. Det är annars en vanlig missuppfattning.

Bakgrunden till diabetes är ett komplicerat samspel mellan både vårt arv och vår miljö. Eftersom det är en ärftlig sjukdom kan även en person som är slank och har varit mån om sin hälsa drabbas av typ 2-diabetes.

Vid sidan av ärftliga orsaker och en onyttig livsstil, kan olika hormonsjukdomar leda till diabetes. Även infektionssjukdomar som röda hund under graviditeten kan hos barnet ge diabetes, liksom sjukdomar i bukspottkörteln som exempelvis inflammation eller cancer. Vissa läkemedel kan också påverka effekten av insulin negativt. Följden blir ett för högt blodsocker som med tiden kan utvecklas till diabetes. Några exempel på läkemedel som ökar risken är kortison i tablett- eller injektionsform och vissa typer av hjärt- och blodtrycksmediciner. Prata med din läkare om du är orolig över hur dina läkemedel kan påverka din hälsa.

Oavsett bakgrundsorsaker är typ 2-diabetes en ämnesomsättningssjukdom där grundproblemet är att kroppen bildar otillräckligt med insulin för kroppens behov eller är oförmögen att på ett effektivt sätt använda det insulin som produceras. När diagnosen typ 2-diabetes ställs har den egna insulinproduktionen minskat med cirka hälften."

- Diabetesinfo.se

Redigerat av Unregistered93edb1ba, 14 December 2011 - 21:39.

Postad 15 December 2011 - 06:20

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men det är ju inte oklart att kolhydratskost är dåligt för diabetiker och det finns inga vetenskapliga belägg för att vi ska äta efter tallriksmodellen och 6-8 skivor bröd/dag men det har gått bra att rekommendera det ändå.

Det största problemet som dom anser är nog det mättade fettet, dom är fortfarande rädda för det och dom som varnat för det i alla år pallar inte med att ändra på sina åsikter, speciellt nu när dom blir kraftigt ifrågasatta angående sina råd så blir det ännu jobbigare att erkänna att man haft fel.

Både Rössner och Hellenius går snart i pension, tills dess lär vi inte se nån förändring i kostråden.

Postad 15 December 2011 - 14:53

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

6-8 skivor bröd/dag är väl inga problem om man håller sin vikt. De som har Diabets2 har nog ätit fler skivor (och mycket annat) per dag än detta och skall tackla det beteendet istället.

Problem kanske man inte får av 6-8 skivor... Men hur mycket bättre skulle man inte må om man bytte ut det brödet emot några ägg och lite grönsaker istället... Finns väl dom som röker 2 paket om dagen "utan problem"... Och självklart menar jag inte att det är hälsosamt att vara överviktig, men att få bort vikten inte kanske bör vara prio 1 i samtliga fall som inte lider av extrem fetma...

Jag tycker inte att det handlar om att "lyckas hålla vikten" till varje pris... Tyvärr så handlar det allt för ofta om utseendet i första hand nuförtiden... För mig kommer hälsan och välmåendet först... Utseendet/viktnedgången kommer på köpet...

Postad 15 December 2011 - 15:30

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Om man bortser från övervikt och låt säga väger normalt (inget bantningsbehov)
Man äter sina 2000 kcal/dag av valfri "model". Har inga sjukdomar.
Mår man bättre/har bättre hälsa då med LCHF än med vilken annan kost som helst (tallriksmodellen, GI, frukt, allätare etc)
Menar mycket av bättremåendet med LCHF är ju oftast relaterad till viktnedgång.
Flertalet av alla människor mår inte alltid dåligt precis.

Det har jag heller inte påstått... Men jag anser inte att frånvaron av sjukdomar enbart definierar hälsa... Sen är det ju svårt att bevisa vilken diet folk mår bäst av, det är helt och hållet individuellt... Vissa mår kanon av kolisar och klarar inte av lchf, vissa är tvärtom...

Men jag tror inte att någon människa mår bra av 6-8 skivor socker och vitt mjöl om dagen... Den lilla promillen som verkligen äter sockerfritt fullkornsbröd utan tillsatser räknar jag inte in här...

Och oavsett vad man äter kan man ju alltid må bättre, ingen mår ju liksom bäst... Det handlar om många små bäckar bara...

Postad 15 December 2011 - 16:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Finns inte en människa som är frisk. Alla är bara olika mycket sjuka.

Postad 15 December 2011 - 17:49

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Finns inte en människa som är frisk. Alla är bara olika mycket sjuka.

exakt... det handlar om att hitta metoden/livsstilen som gör dig mest hälsosam...

Postad 15 December 2011 - 18:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Att man äter för mycket fett, kombinerat med då kolhydrater.

Ok, så då inser du att kolhydrater är en del av problemet för typ 2 diabetiker?

Postad 15 December 2011 - 18:37

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

exakt... det handlar om att hitta metoden/livsstilen som gör dig mest hälsosam...

Håller med.

Postad 15 December 2011 - 18:43

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

6-8 skivor bröd/dag är väl inga problem om man håller sin vikt. De som har Diabets2 har nog ätit fler skivor (och mycket annat) per dag än detta och skall tackla det beteendet istället.

Poängen med mitt inlägg är att det rekommenderas av bla livsmedelsverket utan några långsikta studier. Men fett som ätits i en miljon år är inte bra, bättre att äta spannmål och konstgjorda fetter.

Mår man bättre/har bättre hälsa då med LCHF än med vilken annan kost som helst (tallriksmodellen, GI, frukt, allätare etc)
Menar mycket av bättremåendet med LCHF är ju oftast relaterad till viktnedgång.

Först och främst har du ett stabilare blodsocker, du äter mat som mättar bättre sen är det många med allmänna problem med tex mage som IBS, reumatiker märker av possitiva effekter, epileptiker få mindre/aldrig anfall. Det finns många fler som har blivit av med olika symptom.

Det som märks mest är ju diabetiker som kan minska på sjukt mycket på sin medicin vilket läkemedelsbolagen inte gillar...

Eller när man äter LCHF och insulinkänningarna försvinner och man samtidigt misslyckas med LCHF och äter för mycket fett... då går man också upp i vikt.
Farligt och ta bort kroppens "varningsignal" i bägge fallen.

Det spelar ju ingen större roll vad man äter för mycket av så går man upp i vikt, speciellt socker men fett är ganska svårt att äta för mycket av.

Vad för varningssignal syftar du på?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.