Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regas skivspelare

1278 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega P2 (Skivspelare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Rega P9 (Skivspelare) 2 (0) Inga priser
Rega P7 (Skivspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Rega P5 (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 3 (Skivspelare) 9 8.599998 (14) 6 600:-
Rega P1 (Skivspelare) 1 8.722222 (17) Inga priser
Rega P3-24 (Skivspelare) 1 9.124998 (7) Inga priser
Rega RP1 (Skivspelare) 7 8.277776 (17) Inga priser
Rega RP3 (Skivspelare) 5 8.6 (4) Inga priser
Rega RP6 (Skivspelare) 9 (0) Inga priser
Rega RP8 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Rega Planar 2 (2016) (Skivspelare) 9 8.384614 (12) 6 990:-
4 relaterade trådar

Postad 11 April 2015 - 09:27

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

I veckan så anlände mitt uppgraderingspaket från tangospinner. Ny subplatter, trippel pulley och nya remmar.

Har inte lyckats lossa på min gamla pulley hur mycket aceton jag än använder för att lösa upp limmet. Måste skaffa mig världens minsta avdragare till den...

Men subplattern passade perfekt. Skillnad i ljud på gammla är lite klarare ljud samt att jag har blivit av med ett lågt muller på riktigt tysta partier. Jag är nöjd 

Jag kör samma på min RP6 :) Dock inte vågat ge mig på pulleyn just för den verkar sitta så. 

Michael lim använder en sådan för att få loss den. Vet inte om den kan köpas separat eller bara säljs med hans sub.

DSC00161+w.jpg

Redigerat av Drobbo, 11 April 2015 - 09:28.

Postad 11 April 2015 - 11:56

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

En sådan kan inte vara svår att tillverka själv. Det är väll m3 (m2 kanske)  gängtapp som jag kan tänka mig blir knepigast att hitta på jobbet

Redigerat av Unregistered0b884712, 11 April 2015 - 12:40.

Postad 12 April 2015 - 18:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha lite feedback på intrycket av pulleyn sedan :)

Postad 12 April 2015 - 18:28

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Har också funderat lite på en ny pulley.

Kollat på Michael Lims dubbelpulley med silikonbälten, väldigt nöjd med hans andra produkter så den håller säkert samma goda kvalitet. Min rem ger av ett svagt litet gnäll när jag drar igång tallriken med motorn, vilket är helt förståeligt med tanke på modifikationerna jag gjort som resulterat i ungefär dubbelt så mycket massa för remmen att sätta i rörelse. Det påverkar inte prestandan eller något annat, men jag kan störa mig lite på det, så jag ger tallriken en liten lätt knuff innan jag slår på motorn för att spara mig den upplevelsen. Vore intressant att höra mer om pulley-uppgraderingarna  :) då det kan hända att jag kikar på något liknande i framtiden.

Om jag inte råkar hitta en gammal Thoréns att serva upp... Svågern sätter ihop en retro-rigg i samband med deras flytt och budar Thorens-maskiner och Carlsson-högtalare höger och vänster vilket smittar av sig rätt bra om man säger så.

Postad 12 April 2015 - 18:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Känner verkligen att min Rega lyft sig ett snäpp.

Sedan jag bytte ut min 2M Blue mot Dynavectorn så har mkt hänt. Genom åren har jag stått och vägt mellan vinyl kontra cd, men nu kommer svaren av sig själva.

Jag kör väldigt sällan Spotify hemma och har tagit tillbaka min MacBook Pro till jobbet igen, och spelar därav inte FLAC heller.

Jag inser emellertid att alla klyschor återkommer: musiken blir mer levande med vinyl osv. Men det är faktiskt sant i mitt fall, och musiken har fått mer kött på benen. Jag har gått från: ”det låter riktigt bra”, till ”Jeeesuss, jag vill inte lämna hemmet, tänker bara stanna hemma och lyssna på vinyl hela kvällen”.

Nu börjar musiken få en groove som jag letat efter i flera år, där jag känner att musikupplevelsen blir något extra.

Men jag har byggt upp min P3-24 sedan 2011, och har inte gjort alla uppgraderingarna på en och samma gång.

Men jag tycker att det varit väl värt det.

Och Draj, min skivspelare gnäller väldigt mkt i början också. Enstaka gånger måste jag dra igång den för hand, just för att motorn orkar inte med den nya vikten från start. Men det låter inte sämre på något sätt, det är bara lite tungt för den i början. 

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 12 April 2015 - 18:36.

Postad 12 April 2015 - 18:41

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har också funderat lite på en ny pulley.

Kollat på Michael Lims dubbelpulley med silikonbälten, väldigt nöjd med hans andra produkter så den håller säkert samma goda kvalitet. Min rem ger av ett svagt litet gnäll när jag drar igång tallriken med motorn, vilket är helt förståeligt med tanke på modifikationerna jag gjort som resulterat i ungefär dubbelt så mycket massa för remmen att sätta i rörelse. Det påverkar inte prestandan eller något annat, men jag kan störa mig lite på det, så jag ger tallriken en liten lätt knuff innan jag slår på motorn för att spara mig den upplevelsen. Vore intressant att höra mer om pulley-uppgraderingarna :) då det kan hända att jag kikar på något liknande i framtiden.

Om jag inte råkar hitta en gammal Thoréns att serva upp... Svågern sätter ihop en retro-rigg i samband med deras flytt och budar Thorens-maskiner och Carlsson-högtalare höger och vänster vilket smittar av sig rätt bra om man säger så.

Tvätta remmen med mixen 1 droppe Yes i 1dl vatten så tystnar den sen :)

Postad 12 April 2015 - 18:45

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Tvätta remmen med mixen 1 droppe Yes i 1dl vatten så tystnar den sen :)

Skulle skriva att jag provat, men nu när jag tänker efter tror jag fan jag tvätta remmen med sprit. Får prova och återkomma  :wacko:

Postad 12 April 2015 - 18:52

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Skulle skriva att jag provat, men nu när jag tänker efter tror jag fan jag tvätta remmen med sprit. Får prova och återkomma :wacko:

Skumt. Alltid fungerat för mig. Har dessutom tung rp8 tallrik på :). Jag kör Edwards blue belt och tror det varit tyst sen dess.

Postad 12 April 2015 - 18:59

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Skumt. Alltid fungerat för mig. Har dessutom tung rp8 tallrik på :). Jag kör Edwards blue belt och tror det varit tyst sen dess.

Tror både det Edwards bältet och Regas vita jag har bygger på samma princip att de är mer "klistriga" än elastiska jämfört med Regas standardbälte (det svarta) vilket kan ge upphov till slirande ljud i uppstart av en tung tallrik. Tror till och med jag läst det nånstans på en produktsida för Edwards bälte att det kan låta lite men att det inte påverkar prestandan av produkten. Provat tvätta lite i vatten och Yes-blandning nu iaf, tog och putsade upp sidorna på subplattan där remmen fäster också när jag ändå höll på, ska bara låta remmen torka så testar vi igen.

Postad 12 April 2015 - 19:05

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Känner verkligen att min Rega lyft sig ett snäpp.

Sedan jag bytte ut min 2M Blue mot Dynavectorn så har mkt hänt. Genom åren har jag stått och vägt mellan vinyl kontra cd, men nu kommer svaren av sig själva.

Jag kör väldigt sällan Spotify hemma och har tagit tillbaka min MacBook Pro till jobbet igen, och spelar därav inte FLAC heller.

Jag inser emellertid att alla klyschor återkommer: musiken blir mer levande med vinyl osv. Men det är faktiskt sant i mitt fall, och musiken har fått mer kött på benen. Jag har gått från: ”det låter riktigt bra”, till ”Jeeesuss, jag vill inte lämna hemmet, tänker bara stanna hemma och lyssna på vinyl hela kvällen”.

Nu börjar musiken få en groove som jag letat efter i flera år, där jag känner att musikupplevelsen blir något extra.

Men jag har byggt upp min P3-24 sedan 2011, och har inte gjort alla uppgraderingarna på en och samma gång.

Men jag tycker att det varit väl värt det.

Och Draj, min skivspelare gnäller väldigt mkt i början också. Enstaka gånger måste jag dra igång den för hand, just för att motorn orkar inte med den nya vikten från start. Men det låter inte sämre på något sätt, det är bara lite tungt för den i början. 

Jag har känt likadant sista tiden.

Jag har tidigare spelat mer Spotify än vinyl, av bekvämlighetsskäl och det större biblioteket för det mesta. Men på sistone har jag inte alls känt likadant för att spela upp musik från t.ex Spotify eller andra streamingtjänster. Snurrar mycket vinyl hemma nu och är rätt nöjd med den situationen  :)

Och angående ljudet då, jag vet att det inte spelar någon roll, men jag stör mig på det ändå, så jag snurrar igång tallriken själv. Men om jag fick välja skulle jag hellre slippa, då kanske en dubelpulley eller liknande kan va en bra lösning. Om inte annat är det ännu ett miniprojekt att ägna sig åt  ;)

Postad 13 April 2015 - 05:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tror att jag måste börja kolla på en ny rem

Det är mkt gnäll från min spelare just nu. Jag har även prövat diskmedel sedan tidigare, men gnället kvarstår. Det kanske blir den blå remmen istället? Underbart med ett forum med så pass nördiga värderingar så man kan diskutera skillnader mellan kvalitén på skivspelarens remmar. 

Jag vet inte vad rekommendationerna är angående byte av rem, är det vartannat år eller?

Regas vita rem är mer elastiskt och klibbig än den som medföljer, tror att det kan påverkar friktionen. Kanske greppar den vita remmen tallriken bättre? Jag tycker mig åtminstone höra en viss skillnad. 

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 13 April 2015 - 09:49.

Postad 19 April 2015 - 21:23

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tjenare!

Vilken fin och trevlig tråd.

Regaägare här med funderingar. Äger Planar2, Planar 3 och en planet. Dessa står på vinden. Jag spelar sedan tre år på en P7a med en rega exact in i en rega phono. Tycker det låter bra, väldigt bra.

Jag är sugen på att byta pick-up och riaa. Dels för att det vore kul att byta, dels för att jag tror att det kan bli en förbättring. Funderar på MC. Drömmen vore förstås en apheta med en IOS, men det blir för dyrt.

Är det någon som har ett konkret tips på en MC som passar i RB 700, som matchar spelarens "standard"? Benz Micro? Är det någon som har erfarenhet av Iphono grammofonsteg? Annat tips på MC-steg?

Tjena igen.

Dert blev en Ortofon 2M Black. Jag satte samtidigt på två vita remmar och regas egen ring för Vta justering, ni vet den svarta med fyra olika höjder. Samtidigt bytte jag olja. Jag använde en trögflytande växellådsolja som passar till Rega planarer och andra med en kula i botten av hålet. "Pinnen" på en P7a är dock spetsig, som på en Thoréns 166. På sådana spelare ska oljan vara lättflytande (symaskinsolja). Jag undrar om växellådsoljan är rätt eller om P7ans konstruktion gör att en mer lättflytande olja är att föredra. Någon som vet?

Postad 20 April 2015 - 09:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Överväger en beställning från Analouge Seduction

Det får bli en ny rem, nya fötter och kanske en röd matta istället för en lila som jag har nu. 

Vidare måste jag beställa smörjolja till min spelare. Jag tror att tallriken blivit aningen för tung i samband med subplattan, kanske hjälper med lite olja?

Frågan är om det spelar någon roll när det handlar om "Spindle Oil", tror att någon av dessa fungerar bra.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 20 April 2015 - 09:52.

Postad 20 April 2015 - 14:32

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Fick du inte med olja till IsoKinetic tallriken Tassen? Jag fick med en flaska, verkar fungera fint.

Postad 20 April 2015 - 17:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Flaskan försvann i flytten

Postad 20 April 2015 - 18:32

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det spelar någon roll och i så fall hur stor betydelse det har, men till regas modeller med kullager rekommenderas en trögflytande växellådsolja:

http://www.vinylengi...2&hilit=castrol

Till Thoréns rekkommenderas mer lättflytande symaskinsolja.

Om någon vill ha lite olja växellådsolja av typen som rekommanderas i länken, skicka bara ett PM så får ni så det räcker hela livet.

MVH

Postad 20 April 2015 - 18:44

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det spelar någon roll och i så fall hur stor betydelse det har, men till regas modeller med kullager rekommenderas en trögflytande växellådsolja:

http://www.vinylengi...2&hilit=castrol

Till Thoréns rekkommenderas mer lättflytande symaskinsolja.

Om någon vill ha lite olja växellådsolja av typen som rekommanderas i länken, skicka bara ett PM så får ni så det räcker hela livet.

MVH

Good to know! Jag har en flaska olja anpassad för just den typen av lager Rega har som medföljde när jag köpte min sub-platter, så jag har mitt på det torra (pun intended). Symaskinsolja måste väl för övrigt va den bästa universaloljan någonsin, helt sinnessjukt dryg och effektiv.

Postad 20 April 2015 - 18:53

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Mer om olja.

http://www.vinylengi...opic.php?t=4155

Tydligen är växellådsolja bäst enligt en del. :)

Postad 21 April 2015 - 22:53

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Har en Rega P1 och funderar på hur fin puppa kan man sätta på denna utan att "kasta pengarna i sjön"?

Postad 22 April 2015 - 06:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag har hört puppor runt 2000:- på en Rega P1, och det tycker jag är rimligt. 

Vad som skiljer sig ljudmässigt mellan Rega P1 och lite dyrare modeller menar jag är basåtergivning och timing. Det handlar inte lika mkt om mängden detaljer. Kanske den externa motorstyrningen spelar in här också. 

Det verkar som en ny finanskris stundar inom några år, markanden rör på sig. Tror att samtliga av Regas spelare gått upp mellan 2-3000 i pris. 

En Rega RP6 kostar numera 13 000:-

Redigerat av Glidtassen, 22 April 2015 - 09:24.

Postad 22 April 2015 - 10:53

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Har en Rega P1 och funderar på hur fin puppa kan man sätta på denna utan att "kasta pengarna i sjön"?

Håller nog med om vad Glidtassen sa. Jag har en Ortofon 2M Blue på min för strax under 2000:-, jag är tveksam till hur mycket mer prestanda du kan få ut ur en nål på RP1an utan att ta hand om flaskhalsarna först. Jag skulle tipsa om att fixa ett ordentligt fundament till spelaren eller eventuellt vägmontera för att lyfta den ett snäpp, förmodligen största uppgraderingen jag gjort bortsett från puppan.

Å andra sidan har jag aldrig testat en MC pickup på den eller en finare nål i 3-5000:- klassen. Hade jag möjligheten skulle jag gärna prova en finare MC-pickup för att se hur den skulle prestera. Om inte annat för den dagen spelaren byts ut mot en finare. Du får uppdatera oss med vad det landar i.

Redigerat av Draj, 22 April 2015 - 10:56.

Postad 22 April 2015 - 12:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Skaffade olja till Regan idag. 

Det blev symaskinsolja för 32:- och fick 25ml av märket Hanseline. Tror detta kommer att fungera mkt bra :) Med tanke på hur mycket betalt de övriga firmorna tar för liknande produkter så tänker jag inte gå i fällan.  :)

Min pappa köpte en Rega RP1 för några år sedan. Den har faktiskt trepunktsfäste för armen, kan vara bra ifall man vill justera VTA. 

De finare spelarna från Rega har inte medföljade VTA-justering, och mellan arm och plint sitter deras bjälke i metall. Tror inte att min 3-punkts VTA justering skulle sitta bra på en tex RP8. Ringarna för VTA-justeringen skulle nog hamna utanför bjälken?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 22 April 2015 - 12:36.

Postad 22 April 2015 - 12:37

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Skaffade olja till Regan idag. 

Det blev symaskinsolja för 32:- och fick 25ml av märket Hanseline. Tror detta kommer att fungera mkt bra :) Med tanke på hur mycket betalt de övriga firmorna tar för liknande produkter så tänker jag inte gå i fällan.  :)

Symaskinsolja är av flera något man inte ska använda till sin sub. Väldigt lättflytande "enkel" olja. Rega själva säger man ska ha 80W/90 och Tangospinner skickar med 10W/40 som han säger passar hans sub bäst. Växellådsolja. Har ingen erfarenhet själv men kommer köra på detta den dagen det blir oljebyte :) 

Postad 22 April 2015 - 12:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Vi får se om skivspelaren klappar ihop av fel märke på oljan  :rolleyes:

Kollade efter rekommendationer bla till Thorens, och där går det bra med symaskinsolja. Well, well jag har haft en droppe på skaftet till min platta. Kan testa en annan olja längre fram, men jag tror inte att det skall vara någon fara. 

Har sett mindre oljeflaskor till skivspelare för över 800:- det är löjligt tycker jag. 

Well, well. Min skivtallrik verkar spinna på bra just nu, och knarret vid uppstart är borta. 

Redigerat av Glidtassen, 22 April 2015 - 13:13.

Postad 22 April 2015 - 15:19

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Jag har hört puppor runt 2000:- på en Rega P1, och det tycker jag är rimligt. 

Vad som skiljer sig ljudmässigt mellan Rega P1 och lite dyrare modeller menar jag är basåtergivning och timing. Det handlar inte lika mkt om mängden detaljer. Kanske den externa motorstyrningen spelar in här också. 

Det verkar som en ny finanskris stundar inom några år, markanden rör på sig. Tror att samtliga av Regas spelare gått upp mellan 2-3000 i pris. 

En Rega RP6 kostar numera 13 000:-

Håller nog med om vad Glidtassen sa. Jag har en Ortofon 2M Blue på min för strax under 2000:-, jag är tveksam till hur mycket mer prestanda du kan få ut ur en nål på RP1an utan att ta hand om flaskhalsarna först. Jag skulle tipsa om att fixa ett ordentligt fundament till spelaren eller eventuellt vägmontera för att lyfta den ett snäpp, förmodligen största uppgraderingen jag gjort bortsett från puppan.

Å andra sidan har jag aldrig testat en MC pickup på den eller en finare nål i 3-5000:- klassen. Hade jag möjligheten skulle jag gärna prova en finare MC-pickup för att se hur den skulle prestera. Om inte annat för den dagen spelaren byts ut mot en finare. Du får uppdatera oss med vad det landar i.

Egentligen är jag inte på nått sätt missnöjd med ljudet från min skivspelare. Kör med at95e pickup med en vivid line nål från JICO och har även bytt ut den wobblande tallriken mot en i acryl. Men jag lyssnar mycket på vinyl och har nu använt min skivspelare i ca sex år skulle jag tro men mer intensivt de senaste två åren.

Känns som man borde ta steget ifrån instegsgrejer helt enkelt, att köpa en ny RP3 för 6990kr och en puppa på det för ca 2-3000kr går bort direkt! Min P1 är inte värd många kronor och punga ut med 10000kr för ett steg upp när det gäller skivspelare känns ej värt. Antingen får det bli en ny puppa eller en beggad spelare, får hålla ögona öppna helt enkelt!

Det jag funderar på är egentligen hur stor skillnad det är på olika tonarmar? Känns ju inte som det borde vara natt och dag skillnader?? Största skilllnade borde väl ändå vara pickuppen?

Postad 22 April 2015 - 19:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Första spelaren jag hade var nog 2004 

Det var en Pioneer PL-990, visst den gjorde ljud men det var dessvärre inte vad jag sökte. Sedan köpte jag en Rega Planar 2000 året efter. 

Här började det hända lite saker, men det saknades en hel del. 

Puppan var en Rega Bias 2 som var ganska bumlig och fadd i ljudet. Till den hade jag ett Vincent RIAA PHO-111. 

Första rycket kom när jag köpte mig en Goldring 2200 puppa, och senare följde mitt HEED RIAA. Så sammanfattningsvis så började det inte hända grejer förrän jag hade en vinylrigg med: RIAA, PUPPA och svarv för runt 8000:- tillsammans. Det är en bra mkt större summa en en enklare dac eller cd-spelare. 

Jag fortsatte sedan jag förälskat mig i mediet, men var inte helt säker på ljudet. När jag verkligen nördade loss med att bygga på min nuvarande Rega P3-24 med subplatta, bättre drivrem, VTA-justering så var det saker som verkligen började hända. 

Tekniskt sett har cd-tekniken ett övertag: mer dynamik, kan lagra mer information, inte lika känsligt för skador osv. Visst kan man skada en cd-skiva, men själva handhavandet är enklare än en vinylskiva. Trots cd-skivans tekniska överlägsenhet så är det någonting som fattas.

Jag menar att vinylljudet har ett egenljud, själva nålens rörelse mot plasten skapar ett eget ljud (även i partier som inte är graverade). Kanske är det detta bakgrunds-sus som slår an en sträng i vårt sinne. Detta snarare än en fläckfri inspelning på cd av Diana Krall, som enligt min mening kan låta sterilt och livlöst. 

Nej inte alla vinylplattor låter bättre än cd-utgåvorna. Men om man lyssnar ut en bra vinylrigg så har man möjligheten att prägla ljudet och söka efter en specifik karaktär, och detta gör hela upplevelsen mer personlig. 

För många år sedan startade jag en tråd som kallades "Vinyltillbehör" och i inledande kapitel diskuterade jag huruvida en tonarm kan prägla ljudet? 

Alla har sagt till mig sedan dess: det är de samlade valet av komponenter på skivspelaren som avgör dess kvalité. 

Det går att köpa tonarmar för över 50 000:- men frågan är varför folk väljer att spendera pengarna, antar att alla blir saliga på sin lott?

Redigerat av Glidtassen, 22 April 2015 - 19:04.

Postad 22 April 2015 - 19:31

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag skulle råda dig att leta begagnat. Har själv gjort flertalet nyköp, behållt ett par år och sålt av till hälften av nypriset. Se bara på min skivspelare. En nottingham Analouge i nyskick med en Clearaudio puppa samt en ritktigt fin skivpuck. Allt i orginalförpackningar, manual och kartong. fick den för knappt 9000:- nypris På allt var märmare 22 000. Hade jag köpt hela min anläggning till nypris hade det nog gått på ca 60 000. En helt absurd summa egentligen. Kommer nog aldrig köpa nya grejer i framtiden. Intr dyrare saker som högtalare och förstärkare.

Redigerat av Unregisteredd2fae390, 22 April 2015 - 19:34.

Postad 22 April 2015 - 19:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Det finns så mkt att hämta i dessa trådar. 

Vinyltillbehör

Vi har: Draj, Svensk Roger, Bongo Mongo (Bongo har dessvärre lämnat oss RIP), Kronkan, Tomano, JAS och många många fler. En del av mer erfarenhet eftersom de lekt med mediet längre, men givetvis är vi alla glada för nykomlingar. 

Postad 22 April 2015 - 20:03

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

De senaste investeringarna jag har gjort har varit beggade grejer som min primare i21 förstärkare, system audio aura 50 högtalare och en dacmagic dac. Hade jag köpt detta nytt så hade jag fått lagt ut ca 12000kr till, så begagnat lär det bli i fortsättningen med!

Men frågan e om man ska fortsätta på Rega spåret eller inte?? Det lockar även mycket att köpa nån gammal hederlig thorens eller liknande vintage skivspelare. MIn rega p1 kommer att bli kvar hursomhelst då den inte är värd nånting och det saknas skivspelare i både vardagsrummet och garaget ;)

Postad 23 April 2015 - 05:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag skulle behålla Regan och piffa upp den med lite uppgraderingar, kanske inte alla på en gång. Du kan köpa en Thorens och ha kvar Regan som ett sidoprojekt. 

Redigerat av Glidtassen, 23 April 2015 - 06:58.

Postad 23 April 2015 - 09:06

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Jag skulle behålla Regan och piffa upp den med lite uppgraderingar, kanske inte alla på en gång. Du kan köpa en Thorens och ha kvar Regan som ett sidoprojekt.

Ja det kanske man skulle göra men vad för uppgraderingar tänker du på?

Postad 23 April 2015 - 09:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Att byta ut den medföljade remmen är bra tycker jag. Regas White Belt är klibbigare och får därför bättre fäste på subplattan. 

Rega 3-point VTA justerar tonarmens höjd i relation till skivtallriken, så att den varken tippar framåt eller bakåt. Man tittar på skivtallriken i profil och justerar tonarmens höjd, mkt bra uppgradering. Ingen av dessa är vidare dyra uppgraderingar, men tillsammans gör påverkar de ljudåtergivningen. Alltså, tonarmen skall vara parallell med skivtallriken. I vissa fall måste man justera detta med tanke på att det är olika höjd på pupporna: resultatet blir att nålen spårar bättre om VTA är korrekt inställd. 

Kolla bara av så att den är kompatibel med din Rega, för mig har det fungerat bra. Jag tror att Draj har köpt en likadan. 

3-point VTA adjuster

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 23 April 2015 - 10:57.

Postad 23 April 2015 - 12:42

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Kolla bara av så att den är kompatibel med din Rega, för mig har det fungerat bra. Jag tror att Draj har köpt en likadan. 

Ingen VTA adjuster hos mig. VTAn med akryltallriken är så spot on att jag aldrig känt behovet, mer nyfikenhet isåfall över hur man kan förändra ljudbilden genom att kunna justera VTAn, men inte så jag känt mig manad att köpa  :)

Har en liten lista över mina modifikationer i mitt "Vinylt"-album om man letar efter saker att göra med sin Rega, fast bilderna är färskare i "Lyssningsrummet" om man vill se hur de ser ut.

Postad 23 April 2015 - 12:50

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har uppgraderat det mesta på min RP6. Skulle säga att nålen, subplattan och bättre utgåvor av skivor är det som gör mest skillnad. Remmar och krams tror jag ingen egentligen tar ett A/B test på. Det är nog mer en känsla man köper. Och ger känslan ett bättre resultat så är det väl kanske värt 200kr :)

Har en Groove tracer-vikt till armen på väg in nu. Kommer nog göra stooooor skillnad ;)

Redigerat av Drobbo, 23 April 2015 - 12:51.

Postad 23 April 2015 - 12:59

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag hävdar fortfarande att efter nålen så har mitt fundament till spelaren gjort störst skillnad för ljudet.

Det beror såklart på hur den står uppställd innan, står den på en vägghylla är man good to go. Men står den på en vanlig mediamöbel så är den ganska dåligt isolerad, vilket resulterar i sämre basåtergivning och en grumligare ljudbild med nervösare arm som även plockar upp vibrationer genom golvet, möbeln osv.  Detta är åtminstone sant för RP1an, jag vet inte hur mycket bättre de övriga modellerna hanterar detta, men jag anar att det är en svaghet för dem också. Det är även en av de billigare och enklare saker att fixa till sin spelare (åtminstone kan det vara det) om man bygger en isoleringsplattform själv (finns mycket på youtube) eller köper en väldigt solid sten som lämpar sig för saken, t.ex svart diabas som jag själv använder.

När får vi se lite bilder på ditt verk då Drobbo? Nyfiken ju.

Redigerat av Draj, 23 April 2015 - 13:01.

Postad 23 April 2015 - 15:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

VTA-juststeringen är viktigt för att nålen skall få rätt vinkel i spåret dvs. att den varken tippar framåt eller bakåt. Detta medför att nålen spårar bättre och man får ur mer information ur spåren. Jag har hört hur jag förändrat ljudbilden både genom korrigering av VTA men även nåltrycket. 

Beträffande symaskinsoljan som jag köpte till min spelare så råder det delade meningar. Jag pratade med säljaren på Vinylbutiken och han menade att: kvalitén på symaskinssolja varierar, att det i regel kan fungera bra, detta förutsatt att det är en bra olja. 

Jag tror inte att mitt lager på min P3:a kommer att klogga igen, i värsta fall får man byta lager. Tallriken är fortfarande trögstartad vid påslag av spelaren, men jag tycker att den snurrar lite jämnare, kanske inbillning?

Redigerat av Glidtassen, 23 April 2015 - 16:43.

Postad 24 April 2015 - 21:32

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Alltid när jag bytt olja på regor och tvättat ur hålet har det varit svart på tvättlappen. Det är antagligen små, små metallspån. Skulle tro att det är viktigt att byta olja rätt ofta. En flaska på en liter Castrol EPX80w/90 kostar åtti spänn på mekonomen och kan vara den billigaste uppgraderingen. :)

Postad 24 April 2015 - 23:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Skall kolla upp det nästa gång. 

Just nu går min Rega som smort :)

Postad 25 April 2015 - 08:12

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Ett annat husmorstips om ni får små oljud från motorn. Det där tuggande ljudet som jag haft på alla mina Rega som nya..Brittiskt kvalitet.. Ta då en droppe av samma olja och försök styra ner på motorpinnen när den snurrar. Dead silent :)

Redigerat av Drobbo, 25 April 2015 - 08:12.

Postad 25 April 2015 - 09:46

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har nu levt med min Ortofon 2M Black i några veckor och är supernöjd. Det ligger ju lite i sakens natur stt man automatiskt tycker att något är bättre för att det är nytt när byter upp sig, men detta är en verklig förbätring. Hade tidigare Rega Exact i fyra år som började låta illa efter säkert 2000 timmars speltid så jämförelsen med en dyrare och bättre ortofon är ju inte rättvis. Det är främst i basen som det finns mer definition och det känns också som om den går längre ned. Ljudet är fylligare och helt enkelt bättre.

Satte på nya vita remmar också, så vem vet vad som står för förbättringen. Men jag kan inte tro att de skulle ha en så stor förändring med de vita remmarna som med en PU.

Postad 29 April 2015 - 15:10

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Jag kör samma på min RP6 :) Dock inte vågat ge mig på pulleyn just för den verkar sitta så. 

Michael lim använder en sådan för att få loss den. Vet inte om den kan köpas separat eller bara säljs med hans sub.

DSC00161+w.jpg

Tja igen, jag kommer att tillverka en sån här nästa vecka, hojta till om du är intresserad av en. 

Postad 30 April 2015 - 05:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

3-point VTA

Detta är en av mina bästa uppgraderingar där resultatet var oväntat.

:)

Postad 30 April 2015 - 05:57

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Tja igen, jag kommer att tillverka en sån här nästa vecka, hojta till om du är intresserad av en. 

Du får börja sälja dom på Ebay/Tradera :) Berätta gärna hur det gick. 

Postad 02 May 2015 - 15:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Kollade på ett klipp på youtube om synpunkter på RP8

Användaren var kritiskt till köp av en RP8 eller RP10. Han menade på att dessa nivåer av spelare så saknas möjligheterna till tweaks som VTA, som enligt honom borde ingå. 

Jag är beredd att hålla med: det går ett köpa en äldre Rega P3 och tweaka upp den till en likvärdig standard som en RP6. Om man kollar över priserna på själva tillbehören, tweaks så behöver det inte bli superdyrt. Självklart skiljer sig ramen åt när det kommer till RP8/10, men subplatt, remmar, tallrikar kan man komma över på annat sätt. Jag kan känna att en Rega RP10 blir oskäligt dyr. 

Ironin ligger i att folk köper skivpelare för 30 000:- men undrar vad materialkostanden för "pucken" som senare pressas till en vinylskiva kostar i tillverkning. Tycker att tanken är rätt rolig att folk köper puppor som spelare som dansar på plast-diskar som kostar några kronor att pressa.

Rega har sin egen filosofi. Roy Gandy har sagt saker som: "Hur man inte behöver skivborste, eller tvätta skivorna eftersom nålen driver smutsen ur spåren". 

Sist jag kollade min samling så har alla skivor tjänat på tvätt. :)

Videos

Redigerat av Glidtassen, 02 May 2015 - 16:00.

Postad 02 May 2015 - 22:29

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ja det kanske man skulle göra men vad för uppgraderingar tänker du på?

Jag vet inte om det är ekonomiskt att uppgradera, om man kollar lite på priserna så är de ungefär

- Bättre skivtallrik, 1 500 kr

- Subplatter svarvad i metall, 1 000 kr

- Bättre motvikt, 500 - 1 000 kr

- Bättre kablage 500 kr

- Ny remskiva, 500 kr

- Bättre fötter, 500 kr

Det blir ungefär 4 000 - 5 000 kr. En RP 1a (för att ta ett exempel)  kostar nästan 3 000 kr. Och för att få den "fullt" uppgraderad blir kostnaden alltså ca 7 500 kr, inkl. spelaren. Då får man inte en förstklassig motor och ingen motorstyrning. Och man får en sämre arm. Dessutom är en RP1a sämre ihopsatt än de dyrare regorna. När det gäller skivspelare är hantverket och noggranheten mycket viktig.

Om man vill vara rega trogen men ha en bättre spelare är det ett vägval om man vill gå uppgraderingsvägen eller om man vill slå på stort på en gång. Det är inte självklart vilken väg som är bäst. :)

Om jag skulle vara rega trogen, skulle jag alla dagar i veckan slå på stort på en gång, om jag hade pengarna tillgängliga. Om jag skulle gå uppgraderings/modvägen skulle jag titta på en Thoréns 318/320, eller varför inte en 150 eller t om en 166a. :)

Ha det bra!

Postad 03 May 2015 - 07:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag utgick ifrån om man köpte en begagnad Rega P3. 

Vi börjar få en orolig ekonomi i världen igen, därför stiger priserna på bl.a Rega. Jag skulle nog inte själv fortsätta inom Regas sortiment ovanför vad jag har idag. Tycker att deras skena ovanpå de senare spelarna gör det lite bökigt att fästa korrigeringar för VTA. 

Roy Gandy kan visst hävda att deras "skelett-ram" avleder energier osv, men hur kom de fram till det? Det finns också möjligheten att det är massa mumbo-jumbo. Tycker att det övre sortimentet tappar för mkt i design för att man vill lägga pengarna. Både RP8/10 blir höjda till skyarna i pressen för deras ljudåtergivning, bara synda att utseendet inte följer samma trend. 

Postad 03 May 2015 - 11:06

Rano_Pano
  • Rano_Pano
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

RP3 eller Planar 3 eller P3 kan nog vara sweetspotten när det gäller välljud per satsad krona. Kompletta skivspelare. Om man vill ha en skivspelare länge är det nog en sådan man ska ha. Det är välbyggda och kan repareras rätt ekelt. Även uppgraderas.

Redigerat av Rano_Pano, 03 May 2015 - 11:12.

Postad 24 June 2015 - 12:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Fick hem min nya rem idag. 

Hade dessvärre angett fel hemadress till Analouge Seducton, så det tog en stund innan den kom hem. Det blev en Edwards Audio - The Little Belter. Direkt ur förpackning känns den lite styvare än Regas vita rem, men har samma sträva och klibbiga yta. Den gnäller lite mindre vid start, annars hör jag inga skillnader. Priset är aningen lägre en Regas vita rem. 

Bifogad fil(er)

Postad 24 June 2015 - 12:08

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Fick hem min nya rem idag. 

Hade dessvärre angett fel hemadress till Analouge Seducton, så det tog en stund innan den kom hem. Det blev en Edwards Audio - The Little Belter. Direkt ur förpackning känns den lite styvare än Regas vita rem, men har samma sträva och klibbiga yta. Den gnäller lite mindre vid start, annars hör jag inga skillnader. Priset är aningen lägre en Regas vita rem. 

Jämfört hastigheten?

Postad 24 June 2015 - 12:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Hör inga skillnader, men med tanke på att remmen är helt färsk så greppar den bättre vid start. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.