Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3551 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8.75 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Försteg) 3 8.75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7.5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8.333332 (2) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) 61 998:-
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9.099998 (9) Inga priser
Hegel H70 (Förstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6.42857 (6) Inga priser
Hegel P30 (Försteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.545454 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.249998 (11) Inga priser
Hegel H300 (Förstärkare) 7 9.461538 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8.374998 (7) Inga priser
Hegel P20 (Försteg) 3 7.5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Förstärkare) 5 9.447368 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9.583332 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Förstärkare) 4 9.461538 (12) Inga priser
Hegel H360 (Förstärkare) 5 8.42857 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Förstärkare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Hegel H90 (Förstärkare) 2 8.833332 (5) Inga priser
Hegel H590 (Förstärkare) 1 5.666666 (2) Inga priser
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 7 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 7 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 7 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 8 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 9 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 10 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 10 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 10 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 12 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 13 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 13 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 14 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (319 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 15 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 15 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 16 år sedan

Postad 01 June 2011 - 14:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ett test av H20:

http://soundstage.co...m...ws&Itemid=4

Postad 02 June 2011 - 09:58

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Hegel H200

Jag har bytt från en H100 till en H200 och den spelar helt klart snäppet bättre. Jag tycker dock att den inte riktigt ger mig glädje nog på lite mer normala lyssningsvolymer. Nu är ju normal ett synnerligen subjektivt begrepp men det är säkert några av er som ändå kan tänkas förstå vad jag menar. Låt säga att det handlar om volymer där det fortfarande går att föra konversationer. Hur som helst så tycker jag inte att den får fram det liv och känsla i musiken som jag vill ha. Jag tycker inte heller att den kan svara bra på starka transienter, alltså snabba och starka förändringar i musiken. Det händer liksom inte tillräckligt.

Jag var på ett mycket trevligt besök på Audio concept (fantastisk butik!) i tisdags och hade nöjet att lyssna på förstärkare från McIntosh, Mbl samt en Sugden (en 50 watts klass A-stärkare) och alla dessa gav mig mer av det jag vill ha. Jag ser dock några problem här. För det första så kostar dessa förstärkare en hel del jättemånga pengar. För det andra så har jag ännu inte gjort några seriösa försök att akustikbehandla mitt lyssningsrum.

Min fundering är om Hegeln inte klarar av det som jag är ute efter eller om det helt enkelt handlar om akustiken i rummet som sabbar musiken så mycket att jag inte kommer kunna få detta vilken förstärkare jag än väljer innan jag behandlat mitt rum. Självklart ska jag börja jobba lite med rummet men jag skulle ändå vilja ha lite tankar om det finns någon som har några kloka reflektioner kring detta.

Postad 02 June 2011 - 10:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Självklart ska jag börja jobba lite med rummet men jag skulle ändå vilja ha lite tankar om det finns någon som har några kloka reflektioner kring detta.

En tanke är att man ALDRIG kan utgå från vad man upplever i ett annat rum med helt andra högtalare. Det finns ju ingen som helst möjlighet att veta det man upplever beror på förstärkaren eller rummet eller högtalarna (eller något annat)

Postad 02 June 2011 - 10:50

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

En tanke är att man ALDRIG kan utgå från vad man upplever i ett annat rum med helt andra högtalare. Det finns ju ingen som helst möjlighet att veta det man upplever beror på förstärkaren eller rummet eller högtalarna (eller något annat)

Nu var det inte helt andra högtalare. Det var av samma modell som jag själv har. Och det är klart att man kan utgå från vad man hör i ett annat rum, det ger ju ett intryck av jag KAN uppnå. Sen att det inte går att veta precis vad som gör vad är en annan sak, det får man väl testa sig fram till.

Postad 02 June 2011 - 12:12

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag förstår precis vad du är ute efter. Jag har kämpat med det själv ett tag nu.
Det är svårt att få till subjektivt njutbart ljud vid lägre volymer. Löste detta
med att köra på referensvolym istället. Men det går inte i långa loppet.

Provade sedan en gammal Luxman som spelade upp till 8w i klass A. Då tyckte
jag att det var njutbart runt 80 dBA. Men den höll inte måttet i längden heller.
Sameness helt enkelt.

Kan gott tänka mig att du gillade Sugden stärkaren. Det är nåt med klass A
som ger tryck även på låga volymer. Jag har sett förklaringar varför, men
vill inte trassla in mig i tekniska termer. Det är jag för blåst för.

En annan bra väg är att ha rejält basstöd. Kan utan vidare lyssna på lägre
volymer med bastung musik som tex Massive Attack.

Införlivade för ett par veckor sedan en rörpreamp. Den har lyft upplevelsen
på lägre volymer här hemma. Att köra en kväll på max 90 dBA är stort för
en gammal volymmissbrukare. :D

Postad 02 June 2011 - 15:16

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Hegel H200

Jag har bytt från en H100 till en H200 och den spelar helt klart snäppet bättre. Jag tycker dock att den inte riktigt ger mig glädje nog på lite mer normala lyssningsvolymer. Nu är ju normal ett synnerligen subjektivt begrepp men det är säkert några av er som ändå kan tänkas förstå vad jag menar. Låt säga att det handlar om volymer där det fortfarande går att föra konversationer. Hur som helst så tycker jag inte att den får fram det liv och känsla i musiken som jag vill ha. Jag tycker inte heller att den kan svara bra på starka transienter, alltså snabba och starka förändringar i musiken. Det händer liksom inte tillräckligt.

Jag var på ett mycket trevligt besök på Audio concept (fantastisk butik!) i tisdags och hade nöjet att lyssna på förstärkare från McIntosh, Mbl samt en Sugden (en 50 watts klass A-stärkare) och alla dessa gav mig mer av det jag vill ha. Jag ser dock några problem här. För det första så kostar dessa förstärkare en hel del jättemånga pengar. För det andra så har jag ännu inte gjort några seriösa försök att akustikbehandla mitt lyssningsrum.

Min fundering är om Hegeln inte klarar av det som jag är ute efter eller om det helt enkelt handlar om akustiken i rummet som sabbar musiken så mycket att jag inte kommer kunna få detta vilken förstärkare jag än väljer innan jag behandlat mitt rum. Självklart ska jag börja jobba lite med rummet men jag skulle ändå vilja ha lite tankar om det finns någon som har några kloka reflektioner kring detta.

Mitt tips är att du verkligen lånar hem en Musical Fidelity M6i och lyssnar ett par dagar på denna maskin... den tar verkligen fram energi, och gnista i musiken på ett helt annat sätt än Hegel H200, den är fruktansvärt snabb, och när det svänger i musiken så svänger förstärkaren.

Sen att den inte kostar lika mkt som en bil, är ju bara positivt.

Postad 02 June 2011 - 16:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu var det inte helt andra högtalare. Det var av samma modell som jag själv har. Och det är klart att man kan utgå från vad man hör i ett annat rum, det ger ju ett intryck av jag KAN uppnå. Sen att det inte går att veta precis vad som gör vad är en annan sak, det får man väl testa sig fram till.

Även om det är samma modell så påverkar rummet så otroligt mycket att det säger typ, inget, enligt mig.
Låna hem istället.

Postad 02 June 2011 - 16:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Håller med Karlsson. Låna hem. Audio Concept brukar gå med på det.
Hade en H200 en gång i tiden. Med risk för att bli utkastad ur Hegelklubben,
så tycker jag den är lite hypad. Har inte koll på marknaden längre men
det som talade till dess fördel var väl priset vs andra liknade stärkare typ
Krell.

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 June 2011 - 17:00.

Postad 02 June 2011 - 20:26

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jo hemlån är såklart att föredra, det tycker jag med. Men min fundering var mest huruvida det jag saknar hänger mest på elektroniken eller rumsakustiken.

Jag tänkte nog börja med en ommöblering och lite diffusering så får vi se vad det kan tänkas ge för fördelar. Eller nackdelar. Men jag hoppas på det första.

Postad 11 June 2011 - 22:53

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Nu har min H200 fått nya kompisar i form av Contour s3.4. Behöver jag säga att det låter ljuvligt?.. =)

Postad 13 June 2011 - 14:16

disromance
  • disromance
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Nu har min H200 fått nya kompisar i form av Contour s3.4. Behöver jag säga att det låter ljuvligt?.. =)

Grattis, kan tänka mig att det låter riktigt bra!

Postad 14 June 2011 - 08:00

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Gött!
Tvivlar inte en sekund på att det låter bra. Riktigt fina högtalare!

Postad 15 June 2011 - 19:03

Musik_Ersken
  • Musik_Ersken
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Boys and girls !!

Ja, då gjorde jag då det som jag tänkt efter det jag provat med CD12:an som källa.

In som förförstärkare på HT-ingången på H200 åkte Linn Klimax Kontrol och på dess balanserade ingång finns nu HD20 som DA-omvandlare..

Och resultatet.. ja, jag vet inte hur jag ska beskriva detta med ord.. Men det första som man slås av är väl att det känns som man förflyttats in i lokalen Nefertiti där Bo Kaspers spelar på den Dvd jag just nu lyssnar på.. Plötsligt är allt bara musik, känslor och så förbannat roligt och helt omöjligt att sluta lyssna... En rent underbar njutning...

Det är så här musik ska beröra en som människa.. vilken lisa för själen... Detta är MUSIK... MUSIK och en helt fantastisk känsloförmedling.. Att mina Focus 140 kunde försvinna på detta sätt !!?!? Allt som finns framför mig är naturligt levande musik..

Det är som man tagit bort något och direktkopplat min hjärna med vad musikerna ville förmedla känslomässigt..

De komplexa partierna som tidigare var irriterande på Peter Gabriels Growing Up DVD är plötsligt njutbara, ger mening och är fullständigt på sin plats.. När han sjunger kör med sin dotter smälter deras röster ihop på ett sätt som gör att man får gåshud... Det här är vad musik handlar om.. Minnena från konserten i globen gör sig påmind fast jag sitter nu på bästa plats för att uppleva allt..

Nu är det Porcupine Tree Anesthezie som spelar, och den närmaste analogi med skillnaden är att det är som man fått en sladd direkt från mixerbordet in i sin egen förstärkare istället för en mikrofon från själva spelningen.. Varje liten slag och finnes som Gavin Harrison (en av trumvärldens giganter) gör, geggar aldrig ihop sig och når fram på ett sagolikt sätt..

Redigerat av Musik_Ersken, 15 June 2011 - 20:12.

Postad 16 June 2011 - 10:45

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Boys and girls !!

Ja, då gjorde jag då det som jag tänkt efter det jag provat med CD12:an som källa.

In som förförstärkare på HT-ingången på H200 åkte Linn Klimax Kontrol och på dess balanserade ingång finns nu HD20 som DA-omvandlare..

Och resultatet.. ja, jag vet inte hur jag ska beskriva detta med ord.. Men det första som man slås av är väl att det känns som man förflyttats in i lokalen Nefertiti där Bo Kaspers spelar på den Dvd jag just nu lyssnar på.. Plötsligt är allt bara musik, känslor och så förbannat roligt och helt omöjligt att sluta lyssna... En rent underbar njutning...

Det är så här musik ska beröra en som människa.. vilken lisa för själen... Detta är MUSIK... MUSIK och en helt fantastisk känsloförmedling.. Att mina Focus 140 kunde försvinna på detta sätt !!?!? Allt som finns framför mig är naturligt levande musik..

Det är som man tagit bort något och direktkopplat min hjärna med vad musikerna ville förmedla känslomässigt..

De komplexa partierna som tidigare var irriterande på Peter Gabriels Growing Up DVD är plötsligt njutbara, ger mening och är fullständigt på sin plats.. När han sjunger kör med sin dotter smälter deras röster ihop på ett sätt som gör att man får gåshud... Det här är vad musik handlar om.. Minnena från konserten i globen gör sig påmind fast jag sitter nu på bästa plats för att uppleva allt..

Nu är det Porcupine Tree Anesthezie som spelar, och den närmaste analogi med skillnaden är att det är som man fått en sladd direkt från mixerbordet in i sin egen förstärkare istället för en mikrofon från själva spelningen.. Varje liten slag och finnes som Gavin Harrison (en av trumvärldens giganter) gör, geggar aldrig ihop sig och når fram på ett sagolikt sätt..

Alltid kul att läsa sånt här. Nu längtar jag hem till min musiksamling. Blev så grymt sugen när jag läste ditt inlägg.

Postad 16 June 2011 - 12:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ersken, måste kolla så jag fattat rätt. Kör du nu alltså H200 som
slutsteg med Linn som försteg?

Postad 16 June 2011 - 17:43

Musik_Ersken
  • Musik_Ersken
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ja, jag kör mitt Klimax Kontrol försteg ansluten via HT-ingången på H200. HD20 är balanserat ansluten mot Klimax Kontrol.

http://www.linn.co.u..._klimax_kontrol

Ska få låna en uppgraderad Klimax Kontrol, men jag är rädd för att det kommer att kosta 30 kkr. Min är en MK1.

Det finns en uppgradering med nytt "moderkort" och en med dynamik nätdel som ytterligare trycker ner brusnivån så att nyanserna i nyttosignalen går fram bättre..

Jag har länge undrat varför jag tyckte t ex Tia Dalma i Pirates of Caribbean inte haft så utpräglad dialekt längre och nu har jag förstått att det var för att jag inte hade detta försteg med i signalkedjan. Ju tidigare en förbättring kommer in i kedjan dess bättre slutresultat. Onödigt brus, och distortion tidigt förstärks och blir irriterande.

Vet inte om man får skriva detta, men jag kan bara säga att Linn gör utrustning för musikförmedling medan många andra gör utrustning för ljudförmedling. Lyssnar nu på Dream Theater Live at Budokan och nu förstår jag verkligen vilka ekvilibrister dessa musiker är. De behärskar sina instrument till perfektion.

Men det är synd om musikerna, eftersom den större delen av deras fan aldrig får uppleva denna närvaro och musikalisk förståelse..

Redigerat av Musik_Ersken, 17 June 2011 - 05:35.

Postad 16 June 2011 - 20:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Det är bara att gratulera! :D

Körde H200 en månad eller så som försteg åt mitt
slutsteg. Det var tre år sen så jag kan inte ge några
detaljer. Men jag upplevde hur som helst effektstärkaren
i H200 som den bästa delen. Försteget var jag inte 100
nöjd med.

Postad 17 June 2011 - 10:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har testat dessa två DAC:ar

I senaste Hifi&Musik fick dessa två samma betyg. Valet för mig föll dock på Nuforce eftersom den hade ingång för
hörlurar.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   65.14K   1 Antal nerladdningar

Postad 17 June 2011 - 16:49

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Har testat dessa två DAC:ar

I senaste Hifi&Musik fick dessa två samma betyg. Valet för mig föll dock på Nuforce eftersom den hade ingång för
hörlurar.

Har min mac-mini inkopplad i usb-ingången till min hegel h100.
Det låter bra helt klart, men det är lägre nivå på volymen. (jämfört med tex cd)
Vad tror ni jag skulle "vinna" att ha mac-hd20-xlr-h100 istället?
Tycker dock att det är trist att det inte är hörlursutgång på hd20.
Mina andra digitala källor är idag kopplade till en dacmagic.

Postad 18 June 2011 - 07:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag skall väl inte döma ut Hegels finare DAC:ar på förhand.

De andra DAC:ar som jag prövat på markanden, satt kopplat dem via min stora anläggning har tillfört väldigt lite
i jämförelse med min nuvarande cd-spelare NAD C542. Vi är alla olika, men jag kan känna att jag blir lite rastlös av att hela tiden sitta vid datorn och zappa mellan låtarna. Därför faller jag alltid tillbaka på vinylen som medium, jag lyssnar och uppskattar musik med en annan omsorg.

Postad 18 June 2011 - 20:02

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Har väl inte testat så jättemånga dacar men iallafall, Dacmagic, MusicStreamer, HD10 och HD20. HD10 är den jag använder hemma och jag är grymmt nöjd med den. Kör alla mina källor igenom den.

Min Nad C542, Squeezebox och dator är det som körs genom dacen. Upplever helt klart stört skillnad vid användande av dator/Spotify men även vid lyssnande på cd så blir allt helt klart bättre.

Den sämsta dacen jag provat är MusicStreamer, den kändes inte alls köpvärd. Dacmagic lät helt ok men i jämförelse med HD10 så var Dacmagic mycket sämre. Framförallt då vid användning av dator. Skillnaden mellan HD20 och HD10 tyckte jag var försumbar. Helt klart inte värt de extra pengarna för att köpa HD20.

Sen att Hd10 är mycket dyrare än både Dacmagic och MusicStreamer förklarar väl en del. Frågan är väl om ljudet är så mycket bättre än priskillnaden, vilket helt klart kan diskuteras. I mina ögon är väl den mest prisvärda dacen jag testat Dacmagic. Men för mig var det helt klart pengarna för att få det där lilla extra.

Spotify ihop med HD10 låter faktiskt riktigt bra!

Vore intressant att testa även HD2, då många inte tycker den presterar jättebra. Men som sagt, än så länge är Hegels dyrare dacar de bästa jag hört.

Återigen, ÄN SÅ LÄNGE! =)

Redigerat av DePalma, 18 June 2011 - 20:05.

Postad 19 June 2011 - 13:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har jag inte testat Hegel HD2 och Nuforce uDAC2 bredvid varandra.

Men med tanke på att jag bara ville leka lite med datorljudet och boosta upp mina Soundsticks 2 ville jag inte spendera alltför mycket pengar. När jag kopplade Hegel HD2 till min anläggning och körde FLAC så kunde jag inte hålla isär ljudet från upplevelsen från cd-spealren, så det måste vara ett bra betyg.

Men när jag körde Spotify via HD2 till den stora anläggningen trillade jag inte direkt baklänges. Men enligt senaste testet i Bild och Ljud så skall HD10 ha en mycket bättre analogdel än HD2.

Sedan förvånades jag inte heller av att Nuforce uDAC2 landade på samma placering som Hegel HD2 i Hifi&Musik.

Redigerat av Glidtassen, 19 June 2011 - 14:23.

Postad 20 June 2011 - 10:00

onetwo3
  • onetwo3
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej på er,

Måste tyvärr pga ändrade förhållanden sälja min älskade anläggning

jag undrar hur mycket jag kan begära för min H200 samt CDP2a MKII Cd spelare om jag lägger ut dem som "paketpris" på blocket.

Postad 20 June 2011 - 11:43

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Beror på hur gamla dom är, onetwo.

Postad 20 June 2011 - 11:51

onetwo3
  • onetwo3
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Cd spelaren är från mitten av 2007 och h200 är från 2008....

Vad tror ni?

Postad 20 June 2011 - 12:03

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Först & främst, trist!

Med tanke på ålder & nuvarande priser så tror jag, 16-18k för båda.

Postad 20 June 2011 - 12:33

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jag bjuder 13-14tkr för H200:an, PMa vid intresse.

Mvh

Micke

Postad 20 June 2011 - 12:41

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Mvh

Micke

Finns på Hifimagasinet...

Postad 20 June 2011 - 12:43

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Finns på Hifimagasinet...

Nej?

Postad 20 June 2011 - 12:51

onetwo3
  • onetwo3
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ok tack för svar! riktigt tråkigt att behöva göra sig av med dessa guldklimpar =(

Dallan1981 - tack för budet men jag ser helst att jag kan sälja dem i ett paket.

och jo jag såg med att en h200 låg ute på hifimagasinet

Postad 20 June 2011 - 13:06

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Hej =)

Jo jag förstår att du vill sälja som paket :)

Jag såg oxå H200:an på Hifimagasinet (En enbart 6månader gammal maskin), men jag trodde att han menade att DIN maskin låg där på annons, men det gör den väl inte?

Måste säga att jag börjar bli lite sugen på en HD20 som försteg oxå :ph34r:, ihopkopplad med en sådan---> http://www.hembiocon...stereo/S125.htm - ett litet och snyggt hifi system med stor prestanda, till ett helt ok pris...

Edit: det enda jag saknar med att använda en ren DAC som försteg är att man inte får några Sub-Preouts :P

Redigerat av dallan1981, 20 June 2011 - 13:15.

Postad 20 June 2011 - 13:24

onetwo3
  • onetwo3
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
hehe bel canto slutsteget såg inte helt fel ut, gillar när det är smått och låter bra!
nä det är inte min h200 som ligger där =) då den är lite äldre än 6 månader :)

Jag lägger ut den för 16500 tsm med cd spelaren och viablue xlr kablar i dagarna. Borde inte vara några problem att få det sålt för de pengarna..... hoppas jag inte... :ph34r:

Postad 20 June 2011 - 13:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

hehe bel canto slutsteget såg inte helt fel ut, gillar när det är smått och låter bra!
nä det är inte min h200 som ligger där =) då den är lite äldre än 6 månader :)

Jag lägger ut den för 16500 tsm med cd spelaren och viablue xlr kablar i dagarna. Borde inte vara några problem att få det sålt för de pengarna..... hoppas jag inte... :P

Det blir nog absolut inga problem :ph34r: ...

Jah Bel Canto lirar väldigt bra oxå!

Redigerat av dallan1981, 20 June 2011 - 13:28.

Postad 20 June 2011 - 13:30

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Vore intressant att testa även HD2, då många inte tycker den presterar jättebra. Men som sagt, än så länge är Hegels dyrare dacar de bästa jag hört.

Återigen, ÄN SÅ LÄNGE! =)

Har du Benchmark på listan på vad som skall testas också, annars peta dit den.

Postad 20 June 2011 - 13:44

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Och Lavry DA11.

Postad 21 June 2011 - 23:10

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Snart en stolt ägare till en Hegel H200 :huh:. Funderar på att köra Anthony Gallo Strada samt en Anthony Gallo TR3 Sub, alt. B&W CM9 samt en sub från REL. Vad tror ni?

Postad 24 June 2011 - 12:18

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Snart en stolt ägare till en Hegel H200 :). Funderar på att köra Anthony Gallo Strada samt en Anthony Gallo TR3 Sub, alt. B&W CM9 samt en sub från REL. Vad tror ni?

Först och främst.. herregud vilka dretstygga högtalare Anthony Gallo Strada är!
Men smaken är som baken..:D
Jag är övertygad om att Hegeln passar till, ja allt.

Postad 27 June 2011 - 00:51

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Sådär. Då är nu en Hegel H200 och ett par Anthony Gallo Strada samt en Anthony Gallo TR3 i min ägo! :) Det har varit en lång och slitsam dag så lite bilder kommer förmodligen imorgon. Tackar fransosen för köpet av hegeln och "MR.Starwars" för gallo... Nu MÅSTE en DAC fixas omgående samt en antimode (skall prova med och utan), sov gott.

Postad 28 June 2011 - 22:12

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Mvh

Micke

Har du lämnat Musical Fidelity M6i??? Hegel lät väl ganska tråkig när du jämförde??

Postad 30 June 2011 - 20:01

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ja då var mitt system komplett ( tror jag ) , men det går väl alltid att hitta något att uppgradera . Det består av H200 , Hd20, Cdp4mk2samt B&W CM 9. Det sista jag uppgraderade med var kablar . Efter flertal test med olika kablar i olika prisklasser så tycker jag att Audioqest passar mitt system bäst . Det blev till slut Sky balanserat mellan H200 och Hd20 , Eagel eye mellan Cd och Hd20 , Oak till högtalarna samt Nrg 10 till strömmen . Jag införskaffade även en Isotek acuarius strömrenare . Troligtvis tycker nog vissa att det är vansinnigt att lägga så mycket pengar på kablar , men då har dom nog inte hört resultatet . Herrej*vlar vad fint det låter ( efter ca 20 tim spelning av kablar ) . Bör ju bara bli bättre med tiden . Ljudet går åt det ljusare hållet , men jag är fortfarande under inspelning och fin trimmningav placering av högtalare . Otroliga detaljer , massor av luft , lätt att följa enstaka instrument . Väggar och tak försvinner . Renheten som en bra klass a förstärkare . Jag är lyrisk som ni kanske förstår , får ståpäls varje gång jag lyssnar nu . Ok ...ok ska lugna ner mig och återkomma med nya intryck när jag spelat några hundra tim .

Postad 30 June 2011 - 20:50

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Har du lämnat Musical Fidelity M6i??? Hegel lät väl ganska tråkig när du jämförde??

Ja Hegeln har inte samma detalj, närvaro och fart som M6i, men till vissa högtalare så passar/är ju en H200 en bättre matchning.

Och det jag bjöd på Hegeln i denna tråden var för en god väns räkning.

Varken M6i eller H200 är dåliga.

Postad 30 June 2011 - 20:54

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Ja då var mitt system komplett ( tror jag ) , men det går väl alltid att hitta något att uppgradera . Det består av H200 , Hd20, Cdp4mk2samt B&W CM 9. Det sista jag uppgraderade med var kablar . Efter flertal test med olika kablar i olika prisklasser så tycker jag att Audioqest passar mitt system bäst . Det blev till slut Sky balanserat mellan H200 och Hd20 , Eagel eye mellan Cd och Hd20 , Oak till högtalarna samt Nrg 10 till strömmen . Jag införskaffade även en Isotek acuarius strömrenare . Troligtvis tycker nog vissa att det är vansinnigt att lägga så mycket pengar på kablar , men då har dom nog inte hört resultatet . Herrej*vlar vad fint det låter ( efter ca 20 tim spelning av kablar ) . Bör ju bara bli bättre med tiden . Ljudet går åt det ljusare hållet , men jag är fortfarande under inspelning och fin trimmningav placering av högtalare . Otroliga detaljer , massor av luft , lätt att följa enstaka instrument . Väggar och tak försvinner . Renheten som en bra klass a förstärkare . Jag är lyrisk som ni kanske förstår , får ståpäls varje gång jag lyssnar nu . Ok ...ok ska lugna ner mig och återkomma med nya intryck när jag spelat några hundra tim .

Låter som en riktigt fin och välljudande rigg, och grattis till dina fenomenala kablar.. Audioquest är verkligen en klass för sig.

Det första jag tror du kommer vilja uppgradera i detta system är högtalarna :) , sen om ett tag..

Postad 01 July 2011 - 20:18

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hmm har ju alltid velat ha ett par 802D så du har nog rätt .... ;)

Postad 02 July 2011 - 11:38

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Fin rigg du har! Tycker du verkligen att det är så stor skillnad mellan kabel och kabel? Vad är nack samt fördelar med de olika du testat?

Nu blir man sugen på att åka hem och spela lite.

Postad 02 July 2011 - 13:27

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tja för det första så tror jag att vi alla lyssnar lite olika , där jag hörde en jätteskillnad så hörde min kompis ( hifi veteran ) ej någon större skillnad . Så jag tror att det här med dyra kablar eller en vanlig lampsladd är väldigt idividuellt . Tyvärr ( dyrt ) så hör jag en väldig skillnad på kabel och kabel . Det kan också bero på vilket system man har , Hegel är ju känt för att vara väldigt avslöjande på kringutrustning . Samt att ju renare ström ( skit in skit ut ) desto " lättare " blir det att skilja på enstaka ljud / instrument / mm . Min filosofi var att först införskaffa elektroniken och högtalare som jag var nöjd med som spelades på billigare kablar från ej nämt svenskt märke och mata det med riktigt ren ström . Därefter lånade jag hem kablar från tex Lefflers och Akkelis mm i olika omgångar och provkörde både själv och med kompisar . Det var då lätt att sålla bort kablar som inte passade i " mitt " system och mina ljudideal . Vissa kablar lät för vassa , några ok men en ljudbild som ett litet frimärke . Några faktiskt välkända kablar lät dt som om du hängt en gjutesäck över högtalarna . Så till slut var det bara Chord och Audioqests bättre kablar som hade allt . Chorden kanske lite större ljudbild , men Audioqest var bättre på alla andra punkter . Bättre klarhet , skärpa , svärta djup mm sedan en viktig sak att dom är mycket " roligare " kanske fel utryck men en säljare på BRL i THN sa till mig att inte enbart lyssna på musik som jag brukar lyssna ( gillar ) utan att även ta fram skivor som man normalt inte tycker är något speciellt . Kan bara säga det att han hade rätt ..... många gamla skivor har fått nytt liv och låter otroligt bra med dom kablar jag har . Slutligen kan jag väl bara tala om den otroliga skillnad det blev när jag kopplade ur mina billigare kablar och kopplade in alla nya kablar . ( hade bara utvärderat kabel för kabel aldrig tillsammans ) . Så har ni chansen att låna hem kablar gör det . Lita på din egen hörsel och vad du är ute efter . Enligt mig så visar kablarna verkligen vad Hegel är kapabel till . Jag ör övertygad om att det finns många där ute som sitter nöjd med sitt system och inte vet vad anl verkligen är kapabel till . Jag har hört många system som är mycket dyrare och inte kommer i närheten av det ljud jag lyckats få till . Viktigt är att detta är " mina " åsikter och mitt tycke och smak . Säkert inte samma som vissa andra , men kan jag ha hjälpt någon med ideer eller svarat på någon fråga så är det ju bara bra . Nu blir det till att lyssna på Trentemoller Moan som jag fick tips om på HIFI träffen , demodagen på Lefflers i våras . Han hade rätt .... den låten är inte snäll mot många system , men spelas nu lätt med den uppsättning jag har . J-vlar vad bra det låter . Ps glömde att jag även hällde upp en liten rökig en som avnjuts i lyssnarstolen . ;)

Postad 02 July 2011 - 17:14

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Tja för det första så tror jag att vi alla lyssnar lite olika , där jag hörde en jätteskillnad så hörde min kompis ( hifi veteran ) ej någon större skillnad . Så jag tror att det här med dyra kablar eller en vanlig lampsladd är väldigt idividuellt . Tyvärr ( dyrt ) så hör jag en väldig skillnad på kabel och kabel . Det kan också bero på vilket system man har , Hegel är ju känt för att vara väldigt avslöjande på kringutrustning . Samt att ju renare ström ( skit in skit ut ) desto " lättare " blir det att skilja på enstaka ljud / instrument / mm . Min filosofi var att först införskaffa elektroniken och högtalare som jag var nöjd med som spelades på billigare kablar från ej nämt svenskt märke och mata det med riktigt ren ström . Därefter lånade jag hem kablar från tex Lefflers och Akkelis mm i olika omgångar och provkörde både själv och med kompisar . Det var då lätt att sålla bort kablar som inte passade i " mitt " system och mina ljudideal . Vissa kablar lät för vassa , några ok men en ljudbild som ett litet frimärke . Några faktiskt välkända kablar lät dt som om du hängt en gjutesäck över högtalarna . Så till slut var det bara Chord och Audioqests bättre kablar som hade allt . Chorden kanske lite större ljudbild , men Audioqest var bättre på alla andra punkter . Bättre klarhet , skärpa , svärta djup mm sedan en viktig sak att dom är mycket " roligare " kanske fel utryck men en säljare på BRL i THN sa till mig att inte enbart lyssna på musik som jag brukar lyssna ( gillar ) utan att även ta fram skivor som man normalt inte tycker är något speciellt . Kan bara säga det att han hade rätt ..... många gamla skivor har fått nytt liv och låter otroligt bra med dom kablar jag har . Slutligen kan jag väl bara tala om den otroliga skillnad det blev när jag kopplade ur mina billigare kablar och kopplade in alla nya kablar . ( hade bara utvärderat kabel för kabel aldrig tillsammans ) . Så har ni chansen att låna hem kablar gör det . Lita på din egen hörsel och vad du är ute efter . Enligt mig så visar kablarna verkligen vad Hegel är kapabel till . Jag ör övertygad om att det finns många där ute som sitter nöjd med sitt system och inte vet vad anl verkligen är kapabel till . Jag har hört många system som är mycket dyrare och inte kommer i närheten av det ljud jag lyckats få till . Viktigt är att detta är " mina " åsikter och mitt tycke och smak . Säkert inte samma som vissa andra , men kan jag ha hjälpt någon med ideer eller svarat på någon fråga så är det ju bara bra . Nu blir det till att lyssna på Trentemoller Moan som jag fick tips om på HIFI träffen , demodagen på Lefflers i våras . Han hade rätt .... den låten är inte snäll mot många system , men spelas nu lätt med den uppsättning jag har . J-vlar vad bra det låter . Ps glömde att jag även hällde upp en liten rökig en som avnjuts i lyssnarstolen . ;)

Låter härligt, grattis ! =)

Postad 04 July 2011 - 21:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack för ditt inlägg, mycket fin läsning. Men dela gärna upp texten i stycken, det blir lättare att läsa.

Postad 05 July 2011 - 18:28

Whiskey16
  • Whiskey16
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ok tack för tipset !

Postad 15 July 2011 - 08:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Fick nyligen en Musical Fidelity M6i demonstrerad med Focus 140 på Reference Audio.

Nu hade jag inte min Hegel H1mk4 på plats, och så befann vi oss i ett rum som var akustiskt behandlat. Men goddammit vad M6:an spelade fint, den kopplade verkligen högtalaren i ett järngrepp. Den enda reservationen var att jag kunde tänka tillbaka på min Hegel hemma, och hur min Hegel har ett lite varmare sound. Musical Fidelity var korrekt, blixtsnabb med en helt enorm baskontroll, men kändes samtidigt lite steril.

Redigerat av Glidtassen, 15 July 2011 - 08:08.

Postad 15 July 2011 - 08:14

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Fick nyligen en Musical Fidelity M6i demonstrerad med Focus 140 på Reference Audio.

Nu hade jag inte min Hegel H1mk4 på plats, och så befann vi oss i ett rum som var akustiskt behandlat. Men goddammit vad M6:an spelade fint, den kopplade verkligen högtalaren i ett järngrepp. Den enda reservationen var att jag kunde tänka tillbaka på min Hegel hemma, och hur min Hegel har ett lite varmare sound. Musical Fidelity var korrekt, blixtsnabb med en helt enorm baskontroll, men kändes samtidigt lite steril.

Kul att läsa Glidtassen, då M6 varit på tal i tråden innan.
Är du i bytestankar?
Ska själv iväg på demo av focus 160 nu under semestern. (vilken startar 16.15 idag) ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.