ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 05 december 2011 - 08:57
Postad 05 december 2011 - 09:22
Dette er en del av Nordic spec., smart hvis det hadde fungert.Det är väl konstigt att man bara kan ställa hur länge efter ord. tid inspelningen ska köra, men inte att den ska starta tidigare. När kommer den funktionen?
Meningen er at programlevrandør skulle levert en "live" epg data slik at programmet starter korrekt selv om det er forsinket eller starter for tidlig, men ingen av de leverer en slik tjeneste.
Slik det er nå så hadde det vært best om man kunne satt tid både før og etter, og heller komme med denne løsningen senere når tjenesten er klar.
Postad 05 december 2011 - 09:42
Redigerat av Eucharist, 05 december 2011 - 10:06.
Postad 05 december 2011 - 13:33
Fråga - har du uppdaterat med decemberversionen av programvaran som jag menar har löst detta? Eller kan det vara att den inte startade exakt på rätt klockslag såsom beskrivs i inläggen ovanför detta?
Jo jag har uppdaterat den till senaste programvaran så det är nog den buggen att den inte startar på exakt rätt klockslag som gjorde det då antar jag.
Postad 05 december 2011 - 14:50
Jo jag har uppdaterat den till senaste programvaran så det är nog den buggen att den inte startar på exakt rätt klockslag som gjorde det då antar jag.
Jag upplever samma som du, hittills har det inte varit störande utan de tv-serier jag spelat in har ibland börjat mitt i intromusiken eller så, men hade gärna haft någon minut innan till godo. Spelade in Shrek från canal plus häromdan och då började filmen tyvärr en bit in så man missade lite dialog. Någon enstaka inspelning har varit åt andra hållet, alltså att jag missat slutet - det är väl det värsta scenariot - har inte varit inne och ändrat på mängden extra minuter den ska spela in dock.
Postad 05 december 2011 - 16:27
Postad 05 december 2011 - 19:16
Det skiljer mellan hd och sd samt live/inspelat menar jag. Tillräckligt för att man ska reta sig på det när man tänker på det. Går inte att hitta en fördröjning som funkar med alla varianter tyvärr...Upplever ni läppsynk-problem på vissa kanaler/program mer än andra? TV4 HD t.e.x tycker jag inte alltid det stämmer medan vissa kanaler fungerar det bra. Läppsynk-justeringen, kan undra om den gäller i realtid eller om man kan justera den så den gäller i efterhand på inspelade program??
Postad 06 december 2011 - 07:47
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 06 december 2011 - 08:16.
Postad 06 december 2011 - 09:07
Som jag skirivit om tidigara har det hänt mig en gång att den låste sig, visade b1 och enda sättet att få ordning på den var att bryta strömmen till den. Men det har inte återkommit så det är inget typfel av samma slag som plågade Sagem-boxen. Mvh HSE.Igår hängde sig min ena (av två) 5720SX boxar. Enda sätter var strömreset. Någon annan som upplevt detta? Hoppas det var en engångsföreteelse. Annars är boxen nu mycket bra FÖRUTOM att den nästan alltid börjar 1 minut sent! Hur svårt kan det vara att fixa det? Om det är programleverantörens data som är fel (vilket iofs verkar konstigt att alla har samma problem) så måste man kunna ställa krav på detta. Jag tror dock att det är tolkningen av EPG datat som är buggigt!
Postad 06 december 2011 - 09:35
Sagem-boxen, för att ett exempel, börjar alltid i tid. På samma EPG-data.
Som sagt, även på en kanal som C+, där program startar exakt när de säger, missar boxen i början av program.
Ett systemfel i boxen, en timer som inte fyrar av som den ska.
Om det i dess timer-lista står start kl 20:00 tycks den, för mig, starta någon gång mellan 20:00:20 och 20:00:59.
Mmh, finns det någon kanal kvar med en exakt klocka? en man kan lägga in en manuell timer emot och testa?
SVT har ju inte det.
Postad 06 december 2011 - 10:51
Jag fick hem en utbytesbox att testa med och den uppförde sig precis så som min egna box gjorde. Så jag tog med mig boxen till mina föräldrar som oxå har CD och testade, där fungerade det med en kabel in utan problem. Då jag inte hade dosan med mig (pucko) så kunde jag inte testa att uppgradera boxen. Att trycka EPG + RES vid uppstart fick jag aldrig att fungera.
Men efter att jag rapporterat in detta till CD fick den tekniska avdelningen upp ögonen för min situation och de var väldigt intresserade av att få reda på vad som orsakar mina problem då det är en ny box för dem och de vill förhindra att det händer på fler ställen. Så idag fick jag beskedet att de skulle ringa ut en installatör som kommer och felsöker hemma och de tar kostnaden. Tack för det.
En teori de arbetade på kan vara att signalen är överstyrd men de var rätt rådlösa de oxå. Så jag ser med spänning fram emot vad installatören kommer fram till och kommer även att meddela här vad problemet berodde på (om de hittar en lösning dvs..

Postad 06 december 2011 - 12:32

Låter lovande detta. Trevligt att se att även positiva sidor av CD kommer fram på forumet.
återkom gärna med vad de kommer fram till.
Postad 06 december 2011 - 16:05
Redigerat av Melmac, 06 december 2011 - 16:05.
Postad 06 december 2011 - 16:25
Postad 06 december 2011 - 16:59
Postad 06 december 2011 - 17:20
Postad 06 december 2011 - 18:04
Postad 06 december 2011 - 20:00
Testat? Klarar HDFury3 verkligen av HDCP?
Om det nu klarar det, är det värt pengarna? Inte enklare/billigare att köpa de serier/program man verkligen vill spara...
Postad 06 december 2011 - 21:35
Jag får då inte detta att fungera felfritt, man får mecka en jäkla massa för att det ska lira. Här betalar man en jäkla massa pengar och sen kan man inte spara en kopia på DVD om man vill. För ibland vill jag t.ex. kunna spela in något program till någon som kanske är bortrest, och sen kan de få se det via en DVD-skiva.
Postad 07 december 2011 - 08:16
Är det någon som har boxen inkopplad till TV'n via HDMI och sen SCART'en kopplad till DVD-brÄnnaren, och som sen på ett enkelt sÄtt sen kan spela in ett program till en DVD-skiva? Utan att köpa en massa extra utrustning eller göra några specialinstÄllningar i menyn.
Har ju inte ADB-boxen men det ska inte vara några problem. Testa att byta ut scart-kabeln då den kan vara felkopplad (eller defekt) för ändamålet. Eventuellt kan det bero på att din brännare inte kan hantera upplösningen så prova även att sänka den på adb-boxen. Jag spelar själv in på dvd-brännare ( Sony och Pioneer) från HD-boxen utan hårddisk. Även från Telias Motorola-box och boxers HumaxHD-box spelar jag in på brännarna...
Redigerat av echotuva, 07 december 2011 - 08:17.
Postad 07 december 2011 - 09:03
echotuva
Testat? Klarar HDFury3 verkligen av HDCP?
Om det nu klarar det, är det värt pengarna? Inte enklare/billigare att köpa de serier/program man verkligen vill spara...
Japp, fungerar till 100%. Lite dyr att köpa in men då hårddiskarna i boxarna är kraftigt underdimensionerade för HD-film så är det smutt att kunna bränna ut skivor eller bara spara på disk med bibehållen bild och ljud.
Tror minsann att någon av dem som arbetar med att utveckla HdFury har varit med och tagit fram den ursprungliga hdcp-standarden. Men jag kan minnas fel...
Postad 07 december 2011 - 09:46
Okej.Japp, fungerar till 100%. Lite dyr att köpa in men då hårddiskarna i boxarna är kraftigt underdimensionerade för HD-film så är det smutt att kunna bränna ut skivor eller bara spara på disk med bibehållen bild och ljud.
HD fury kostar kring 2 000 - 2 300 kr.
Hauppauge-kort kring 1 200-1 500 kr
Som hittat.
Fast 500 GB disk tycker jag räcker långt, samlar man på film, då kan man köpa dem imho.
men det är jag.
Postad 09 december 2011 - 11:11
Postad 09 december 2011 - 11:32
Video on demand är en intressant tjänst vet någon om det är på gång med högupplöst film där, har blivit lite bortskämd med bluray
Postad 09 december 2011 - 12:14
Postad 10 december 2011 - 11:20
Postad 10 december 2011 - 11:41
Står du och tittar in i parabolen med satteliterna bakom dig är det åt höger LNB't ska vridas. Alltså som några minuter i halv på klockan.Om jag tar fram hur mycket lnb:n ska vridas enligt http://www.satlex.ne.../azel_calc.html från vilket håll är det de visar på bilden hur den ska vridas? Får fram på exakt position att lnb:n ska ha LNB tilt (skew): 7.34° och på bilden som visas är huvudet då vridet åt vänster. Ska byta till en ny Quad LNB då min gamla är trasig på nån utgång och tänkte då passa på att få till rätt tilt på den.
Postad 10 december 2011 - 13:15
Postad 10 december 2011 - 13:49
Postad 10 december 2011 - 15:59
Gå in i MyTv/Inspelningar, när den lilla rutan visar en liten preview av det inspelade programmet. Tryck på ett kanalnummer på fjärren, så får du in den kanalen i rutan istället. Sen när man hoppar ur så får man upp en röd ruta med varning om dålig signal (eller vad det stog).
Postad 11 december 2011 - 11:07
Läs forum för PVR 101 så är tydligen Canal Digital själva skyldiga till att så många kastar in hatten alternativt köper denna nya box.
En djäkligt illa fungerande box (PVR 101) från första stund slutade för mig och för dom flesta andra nu i samband med sista uppgraderingen och detta tydligen för att strömadaptern inte orkar med..
Kan bli heligt förbannad över Canal Digitals sätt att avsluta den gamla boxens problemhistorik, kan bli djäkligt besviken på att man inte kompenserar generellt för byte till nya boxen men är samtidigt så djäkla nöjd med den nya så att jag börjar glömma det som varit..
Har tydligen några småbuggar samt saknar inledningsvis en del funktioner men åtgärder på programvaran är ju tydligen lovad till Januari och kanske håller dom det..
Visst dyr, men denna gång erbjuds en box som är ordentligt up-to-date och som hittills inte gjort mig besviken !
So far so good men varför samma gamla tråkiga fjärrkontroll...
Redigerat av Lagom Kräsen, 11 december 2011 - 11:08.
Postad 11 december 2011 - 11:24
Samt Canal Digital har inte gett upp Sagem-boxen, de säger att de ska fortsätta arbeta på den mjukvaran. Vi ska även notera senaste inlägget i tråden/senare inlägg i Sagem-tråden där åtminstone två löst problem på boxen via ny hårdvara. Men det tar vi i den tråden.
haha, den där har jag inte sett förr, du tycks ha funnit en dold funktionEn liten mini-bugg?:
Gå in i MyTv/Inspelningar, när den lilla rutan visar en liten preview av det inspelade programmet. Tryck på ett kanalnummer på fjärren, så får du in den kanalen i rutan istället. Sen när man hoppar ur så får man upp en röd ruta med varning om dålig signal (eller vad det stog).

Postad 12 december 2011 - 10:34
På Homeland har jag DD-2.0.En liten detalj, när jag spelar in svt hd program som ska ha dolby digital, homeland & på spåret så blir det inte dd-ljud. Vad kan detta bero på?
Inspelat förra veckan på Sagemboxen.
Postad 12 december 2011 - 12:01
Har inte sett till några spår av detta. Mvh HSE.En liten mini-bugg?:
Postad 12 december 2011 - 17:20
Postad 12 december 2011 - 19:18
2 500 kr för boxen (5195 kr osubventionerat)? Dyrt? Tja, Sagem-ägare har fått erbjudande om mer rabatt, Finns uppgifter om priser i denna och i Sagem-tråden. Under tusenlappen har jag sett mot att de binder upp sig för 24 månader.Canal Digital tar hutlöst betalt för boxen.
Eller ta en annan box. CD har billigare alternativ, en utan HD kan du får för några hundralappar om du tecknar abb.
Tittar på alternativen som finns, boxar som Dreambox, Clarktech, Vu+, kostar ungefär lika mycket.
Men visst, en bra digitalbox kostar pengar. (samt du får med parabol, LNB och installationscheck)
Det gör även en bra TV.
HSE
jag kan återskapa exakt det. Lite kul.
Postad 12 december 2011 - 22:22
En idiot på resa startar igår 21.32
Gran Turismo idag 22:02
Postad 13 december 2011 - 22:42
Postad 14 december 2011 - 17:51
Idag när jag skulle kolla vilka kanaler det var på, så fungerar det som vanligt igen.
Alltså ingen info som dyker upp igen efter några sekunder.
Postad 15 december 2011 - 06:33
En fundering har jag dock: Vid kanalbyte (och vid visning av EPG:n) hörs ett knäppande ljud. Har kopplat via optisk kabel till min reciever. Är det någon mer som upplevt detta?
Postad 15 december 2011 - 09:55
Hade precis Discovery HD på och efter ca 30 minuter kom kanalinfon upp några sekunder för att sen försvinna...Senaste tre-fyra dagarna har det uppstått en konstig, och lätt störande, sak med kanalinfon. Vid kanalbyte visas info som vanligt men en stund efter att den försvunnit kommer den tillbaka igen. Någon som känner igen fenomenet?
Postad 15 december 2011 - 10:08
Jag har tolkat det som en störning i signalen, har sett det ibland men inte ofta. Främst ganska snart efter ett kanalbyte.Hade precis Discovery HD på och efter ca 30 minuter kom kanalinfon upp några sekunder för att sen försvinna...
men vette tusan.
Postad 15 december 2011 - 10:11
Men hur som helst - det är väl en bug?? Varför skall en störning (100% kvalitet o styrka dessutom) initiera ett tryck på "Info"...Jag har tolkat det som en störning i signalen, har sett det ibland men inte ofta. Främst ganska snart efter ett kanalbyte.
men vette tusan.
Postad 15 december 2011 - 10:43
Bugg skulle jag inte kalla det, en (följd)funktion snarare. Bugg hade det varit om den kraschat imho. kanske kan sträcka mig till oönskad beteende.Men hur som helst - det är väl en bug?? Varför skall en störning (100% kvalitet o styrka dessutom) initiera ett tryck på "Info"...
Någon som har en lätt åtkomlig parabol? Och en villig medhjälpare?
Dra en hand, eller liknande, framför LNB-huvudet, se om samma beteende kan fås genom detta.
Postad 15 december 2011 - 10:45
så du menar att bug=krasch?? så då är problemet att inspelningen inte börjar korrekt ingen bug?? men hallå!Bugg skulle jag inte kalla det, en (följd)funktion snarare. Bugg hade det varit om den kraschat imho. kanske kan sträcka mig till oönskad beteende.
Någon som har en lätt åtkomlig parabol? Och en villig medhjälpare?
Dra en hand, eller liknande, framför LNB-huvudet, se om samma beteende kan fås genom detta.
Postad 15 december 2011 - 10:53
Okej, där blev det lite fel... en kanalbanner som poppar upp spontant är icke önskat, är en liten funktionsstörning.så du menar att bug=krasch?? så då är problemet att inspelningen inte börjar korrekt ingen bug?? men hallå!
Okej, en liten bug kanske men inte ett allvarligt problem.
Det som sker är antagligen att boxen en kort stund (tror att den) tappar signalen. Om avbrottet är längre poppar en röd ruta upp med "Signalproblem" och när denna försvinner kommer kanalbannern upp. Som förväntat.
Nu är felet så kort att den inte hinner visa dialogen men kanalbannern kommer ändå upp.
Det är min tolkning, min teori.
Bug? Okej, men inte en prioriterad. Fixa inspelningstiderna först.
Lite i klass med HDCP-varningen som den även är för snabb med/visar i onödan. De kan optimera och trimma bort.
Som sagt, någon med en lättåtkomlig parabol?
Postad 15 december 2011 - 12:53
Förlängde abonnemanget med 24 månader (har Fam.paketet med Canal+ Total samt tvillingkort.). Fick boxen för 2999k och 6 månader gratis á 489 kr (2934 kr). Boxen kostade mig 65 kr netto plus frakt på 99kr. Måste väl vara en bra deal?
Postad 15 december 2011 - 14:46
Kundeservice i Norge sier det er fordi det har skjedd en endring på satellitten, i dag endret BBC knowledge frekvens.Hade precis Discovery HD på och efter ca 30 minuter kom kanalinfon upp några sekunder för att sen försvinna...
http://www.telenorsb...age.aspx?id=691
Dette gjøres normalt dagtid så i prim time skal dette ikke skje.
Er vist rapportert som en bug.
Postad 15 december 2011 - 18:08
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar