Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 december 2012 - 14:22

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 1
Tyng

Vad är tyngre ljud? Högre volym, mer bas eller vad menar du egentligen? Kan du ge nåt bra exempel på ett mer moget forum?

Jag menade generellt men inte nödvändigtvis dyrare utrustning. Kanske framförallt renodlade 2-kanalsanläggningar där signalvägen från källa till högtalare är kort och där kablarna spelar en större roll.

Postad 22 december 2012 - 19:12

Unregistered7c1628dd
  • Unregistered7c1628dd
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hade inte trådet börjat med bror duktig fasoner hade jag röstat på den som "mest urspårade tråd år 2012".
Aktivt lyssnande och aktivt titande? Om man sitter och ser en film tror jag inte man sitter och ser den bild för bild utan man njuter av den.
Det måste vara en hel del människor som tillhör gruppen som skickar in bidrag till fel i filmer? T.ex. att telefonen som används i filmen borde ha rak sladd iställlet för skruvad... Men det är alltid en liten grupp som vill vara unika och ha det andra inte har för att kunna känna sig stola. men att mäta personlig framgång i vilken typ av kabel man har till sin anläggning ser jag som ett personligt misslyckande.

Postad 22 december 2012 - 21:02

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 2

Jag kan länka till ett test som även var med i tidningen hemmabio. Artikeln "kabelbluffen" http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

Sen kan man fråga sig hur alla dyra produkter oftast har bra betyg.. för vem skulle köpa en dyr bil etc och säga..
"Nej jag blev blåst och skulle inte skaffat skiten". Mitt hemmabioststem kostade mig drygt 8000Kr från Tyskland, I Sverige kostade samma delar 14300Kr. Hade det varit bättre för jag betalt mer pengar för det??????

att m3 inte skäms .... skräp tv och inte proffs calibrerade tv skärmar hur tänkte dom som att jäm föra en volvo 245 från 93 och en volvo v70 från 2012 :???

Postad 22 december 2012 - 21:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

att m3 inte skäms .... skräp tv och inte proffs calibrerade tv skärmar hur tänkte dom som att jäm föra en volvo 245 från 93 och en volvo v70 från 2012 :???

Vet inte om det framgår hur de var kalibrerade men det var iaf två likadana apparater med identiska inställningar. Man får nog leva i förnekelse (vanlig försvarsmekanism) om man inte inser det allmänpraktiska värdet av testet, även om de inte var "proffskalibrerade".

Postad 22 december 2012 - 23:16

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Tänker på alla miljoner människor med ett gediget intresse för hihi och samtliga enorma företag som utvecklar kablar,mm.
Har själv pratat med en hel del folk både vänner och obekanta ang ämnet.
Tänk vad alla dessa människor hör dåligt...helt kass ju. För många med mig märker skillnad.
Och ja blindtest är gjort vid ett par tillfällen.

Skit samma..släpper detta nu och bränner pengar på onödiga prylar!
Tack för mig,

Jag skulle väldigt gärna läsa ett sådant blindtest som faktiskt påvisar de skillnader ni hävdar. Väldigt gärna. Länka gärna.

Att bara skriva att det förekommit säger inte någonting, det hoppas jag att du inser.

Postad 24 december 2012 - 13:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 3

Super-moderator Pär,

Det som jag tycker är förvånande, och lite ledsamt att moderatorerna blundar för, är att den "teoretiska" sidan helt saknar respekt för den "empiriska" sidans erfarenheter och lyssningsintryck. De som menar att de kan höra skillnader blir närmast idiotförklarade när de entusiastiskt berättar om sina erfarenheter. Teoretikerna skriver heller aldrig "jag tycker" utan utgår ifrån att de sitter på "sanningen" eftersom skolboken säger det. Det är en distinkt skillnad i argumentationen.

Din kommentar?

Problemet är inte att den teoretiska sidan (för att använda ditt uttryck, det är ju inte ensidigt så såklart) inte respekterar den empiriska sidan, utan att de argument som t-sidan framställer inte bemöts av e-sidan, utan bara av tomt babbel med påhittade uttryck (svärta, tyngd, etc.) och irrelevanta detaljer (ex. flätningar, isoleringsmaterial och höjd från golvet). Ex. placebo-effekten bemöts inte, utan bortses från. Det finns vadspengar i miljonklassen (på riktigt, alltså inte här på forumet) utsatta för den från e-sidan som kan visa sin tes, och ingen har ens försökt göra det. Det finns en hel lavin med bevis, mätningar, lyssningar och allt möjligt annat som motbevisar e-sidan, men inget som stöder den annat är personliga upplevelser (som skiljer sig vilt åt). Vad ska t-sidan ha respekt för då? Alla har sin egen upplevelse, ja. Men den ger ingen objektiv grund till diskussioner och rekommendationer, det kräver mer.

Från t-sidans perspektiv brister respekten lika väl från e-sidan, när man sitter och rekommenderar bisarr-dyra sladdar och andra icke-påverkande prylar till varandra och nybörjare. Man håller en bluffbranch under vingarna och hjälper den att lura på fler användare deras saker istället för att förbättra användarnas upplevelse på ett riktigt sätt, med saker som har faktisk påverkan. Respekt?

Min åsikt. Min kommentar. :) God Jul på er! Hoppas era klappar blir värmande och välljudande, för både kropp och själ (och plånbok?).

Redigerat av BitterMelon, 24 december 2012 - 13:41.

Postad 24 december 2012 - 13:52

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 2
Den som tror på tomten, hör bjällran

Den som tror på kablar hör skillnaden

Den som inte tror på något alls, har nog aldrig roligt
Inte ens på Julen

;)

Postad 24 december 2012 - 14:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Den som inte tror på något alls, har nog aldrig roligt
Inte ens på Julen

Det är uppenbarligen så att verkligheten inte räcker till för att hålla alla på gott humör men vi är nog trots allt fler (hoppas jag) som kan uppskatta saker utan att tro på osannolika företeelser. Det går faktiskt att njuta av fantastiskt ljud, fantastisk musik och film utan tro på dyrkablar och det går att njuta av skönheten i naturen utan att tro på "låtsaskompisar" (för att ta ett par exempel). God jul! :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 december 2012 - 14:04.

Postad 24 december 2012 - 19:38

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
God Jul på er alla.
Kablar är bra att ha men dyra är inte nödvändigt för att kunna njuta av musik.
Simma lugnt eller raska långsamt över isen.

Postad 24 december 2012 - 23:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 5

Minhemmabio är ett relativt omoget forum när det gäller lite "tyngre" ljud och det finns ett antal teoretiker och akademiker på forumet som i sin argumentation alltid refererar till vetenskapliga "sanningar". För oss som genom erfarenhet lärt oss att ifrågasätta teorier och istället lyssna på musiken som kommer från högtalare och lita på våra egna öron är det bara att ignorera dessa inlägg.

Men jag förstår inte heller vad de vill uppnå på ett hemmabio- och hifi-forum.

Fortsätt dela med dig av dina kabel-erfarenheter!

Är det omoget att förlita sig på vetenskaplig grund och inte tro på vad som helst som folk påstår? Anser du samma sak gäller om du skulle söka vård för en sjukdom? Att du ignorerar de vetenskapliga rön som finns och istället lyssnar på de "som vet men som aldrig kan visa det"?

Postad 25 december 2012 - 09:23

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 1
Svårt att bevisa en upplevelse precis som tidigare sa. Men vi är många som har haft den bara. Sen varför, det spelar faktiskt inte mig nån roll. den finns där för mig i min anläggning och det räcker ju =)
God Fortsättning!

Postad 25 december 2012 - 10:07

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 1

Svårt att bevisa en upplevelse precis som tidigare sa. Men vi är många som har haft den bara. Sen varför, det spelar faktiskt inte mig nån roll. den finns där för mig i min anläggning och det räcker ju =)
God Fortsättning!

Japp upplevelser är subjektiva och ingen kan ta ifrån dig dom men när det basuneras ut som objektiva fakta i form av rekommendationer tex så är det fel.

inhemmabio är ett relativt omoget forum när det gäller lite "tyngre" ljud och det finns ett antal teoretiker och akademiker på forumet som i sin argumentation alltid refererar till vetenskapliga "sanningar

Då vill jag hellre vara på ett omoget forum med vetenskaplig grund och bevis bakom sig än ngt religiöst kabeldyrkar forum där ingen har ngn koll på hur kablar fungerar och bara dunkar varandra i ryggen och där man slänger sig med odefinierade uttryck som luftig, svärta, tyngd, rapp, vass, avrundad etc etc.
Och där man nämner orden "kontrollerat dubbelblint test" troligen blir bannad på stuts.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 25 december 2012 - 10:11.

Postad 25 december 2012 - 10:21

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 2

Svårt att bevisa en upplevelse

Nä inte alls svårt, men man ser sällan att det försöker göras. Trots att det finns belöning i form av stora summor pengar att hämta om det lyckas... :)

Postad 25 december 2012 - 10:23

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Alla är inte intresserade av de små detaljerna..

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 11:13.

Postad 25 december 2012 - 11:11

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Tror att många har lite tid för en liten test hemma nu under mellandagarna.
Testa att plocka ut högtalarna ca 1/3 av djupet av rummet från bakväggen.
Kanske kan bli en trevlig överraskning.
Mvh

Postad 25 december 2012 - 11:17

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Japp upplevelser är subjektiva och ingen kan ta ifrån dig dom men när det basuneras ut som objektiva fakta i form av rekommendationer tex så är det fel.

Då vill jag hellre vara på ett omoget forum med vetenskaplig grund och bevis bakom sig än ngt religiöst kabeldyrkar forum där ingen har ngn koll på hur kablar fungerar och bara dunkar varandra i ryggen och där man slänger sig med odefinierade uttryck som luftig, svärta, tyngd, rapp, vass, avrundad etc etc.
Och där man nämner orden "kontrollerat dubbelblint test" troligen blir bannad på stuts.

Har väl aldrig påstått att det är fakta?
Har sagt att jag har hört skillnad bara.
Ett forum för alla sorters åsikter vi är på?

Känns som de flesta här inne har bytt dom flesta av sina kablar mot eftermarknads?
En del för utseendet och andra för att det lät bra på reklam kanske..vad vet jag.
Som sagt..väldigt många som gått på det här jippot isåfall =)
Men vad kör ni med själva för grejer har jag försökt få svar på nu ett tag men ingen svarar?
Vad SKA man har för kablar då? ni som kan allt om detta ämnet. Så vi mindre lärda kan rätta in oss i ledet.

/Martin

Postad 25 december 2012 - 11:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

...Vad SKA man har för kablar då? ni som kan allt om detta ämnet. Så vi mindre lärda kan rätta in oss i ledet.

Svaret är lika självklart enkelt som det är kontroversiellt för "de troende".

Man skall ha TILLRÄCKLIGT bra kablar för ändamålet, och det är i stort sett bara längden som bör påverka valet bortsett från rent estetiska hänsyn.

När det gäller högtalarkablar i ett vardagsrum blir ljudet av sedan länge bevisade fysiska orsaker ALDRIG bättre än med t ex enkel högtalarkabel från classe eller t o m vanlig lampsladd, och för lågnivåkabel analog eller digital är det nästan omöjligt att hitta något som är så uselt att det inte är tillräckligt för att enligt vår hörsel vara HELT TRANSPARENT.

Kör man PA med signalvägar på 100 meter behövs grövre kablar, men absolut inte tramskablar av den typ som hembio/ljudbög-butikerna tjänar grova pengar på.

Balanserat kablage behövs dessutom ALDRIG i ett vardagsrum såvida man inte bor i en transformatorstation eller kör anläggningen på icke avstört dieselaggregat, och balanserat i sig innebär i princip alltid en smula mer dist pga transformator eller adderat inverterande steg på minusutgången.

Postad 25 december 2012 - 11:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 1

Känns som de flesta här inne har bytt dom flesta av sina kablar mot eftermarknads?
En del för utseendet och andra för att det lät bra på reklam kanske..vad vet jag.
Men vad kör ni med själva för grejer har jag försökt få svar på nu ett tag men ingen svarar?
Vad SKA man har för kablar då? ni som kan allt om detta ämnet. Så vi mindre lärda kan rätta in oss i ledet.

/Martin

Mitt inlägg var inte riktad till ngn specifik jag ville bara vara tydlig att det är subjektiva åsikter och upplevelser man förmedlar och inte "diehard facts" och det är såklart inte ngt fel med det.
Vill man köpa dyra kablar av olika anledningar jag skulle tex kunna tänka mig köpa dyrare kablar av estetiska skäl (helst vill jag iofs att dom inte ska synas alls) så är det helt ok för mig.
Det kan dock finnas fencesitters som dras in i kabelträsket pga dessa anekdotbevis som om och om igen dyker upp så därav tycker jag att det behövs en motståndarsida som är lite mer jordnära och objektiva.

Postad 25 december 2012 - 11:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 2

Alla är inte intresserade av de små detaljerna..

Och en del hittar på omständigheter om sina meningsmotståndare för att känna sig överlägsna eftersom de egentligen helt saknar argument. ;)

Problemet är att när ett gäng säger "jag hör skillnad" så är det farligt nära "man hör skillnad" för någon som läser tråden. Alltså en generell (objektiv) iakttagelse istället för en högst personlig (och personligt varierande) upplevelse. Upprepat tillräckligt många gånger så blir det "fakta". Det finns ju hur mycket exempel som helst på det från hifi-världen.

Tror du? Å andra sidan: hur många hifi-prylar följer alla nödvändiga kablar med? Högtalarkablar måste man ju alltid köpa... "eftermarknads". Eller, valfri från den normala marknaden kanske man lika gärna kan säga?

Ja, verkligen. Hifi-branchen har verkligen lyckats på den punkten. Det finns få marknader jag känner till som har lyckats så bra med att sälja produkter med så god marginal, till så liten nytta för konsumenten.

Det är rätt meningslöst att prata om. Det enda som händer är att andra sidan säger något i stil med "hahahah, [valfritt nedsättande epitet], klart ni inte hör skillnad med sån skiiitkabel!", och sen är pajkastningen igång (igen!). Men jag kör nog mest Kjell-kablar. Billiga, snygga, lätthanterade, låter bra och går att få tag i om hörnet.

Det finns inget "SKA". Man får köpa vad man vill. Vår poäng är att det är en icke-diskussion, det spelar ingen roll vilket kabel du köper, så länge den inte är trasig. Köp alltså den som är tillräckligt snygg och lämpligen så billigt som du kan hitta den.

Postad 25 december 2012 - 12:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Det är rätt meningslöst att prata om. Det enda som händer är att andra sidan säger något i stil med "hahahah, [valfritt nedsättande epitet], klart ni inte hör skillnad med sån skiiitkabel!", och sen är pajkastningen igång (igen!). Men jag kör nog mest Kjell-kablar. Billiga, snygga, lätthanterade, låter bra och går att få tag i om hörnet.

Det finns inget "SKA". Man får köpa vad man vill. Vår poäng är att det är en icke-diskussion, det spelar ingen roll vilket kabel du köper, så länge den inte är trasig. Köp alltså den som är tillräckligt snygg och lämpligen så billigt som du kan hitta den.

Hur kul är det med ditt idoga intutande att kablar inte har någon betydelse ?

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 12:06.

Postad 25 december 2012 - 12:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Man skall naturligtvis ha den kabel som man själv vill eller kan köpa och baserat på de skäl man väljer.

Det som behöver diskuteras är om det verkligen är befogat att betala stora pengar för en elektrisk ledare som skall transportera en enkel elektrisk ström i ett par meter. Detta är inte viktigt för att övertyga de redan "kabelfrälsta" utan handlar om en allmän upplysning i t.ex. ett forum som detta. Sedan får var och en välja som de vill...

Edit: Kör själv med Supra Rondo 4*2,5. Hade tidigare "Noname" 2,5 (single) och upplevde ingen skillnad vid bytet. Har även ett par Chord Carnivla Silverscreen som jag inte orkat plugga in sedan köpet för flera månader sedan.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 december 2012 - 12:21.

Postad 25 december 2012 - 12:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Är det omoget att förlita sig på vetenskaplig grund och inte tro på vad som helst som folk påstår? Anser du samma sak gäller om du skulle söka vård för en sjukdom? Att du ignorerar de vetenskapliga rön som finns och istället lyssnar på de "som vet men som aldrig kan visa det"?

Homeopati, någon? :-)

Postad 25 december 2012 - 12:42

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 2

Man skall naturligtvis ha den kabel som man själv vill eller kan köpa och baserat på de skäl man väljer.

Det som behöver diskuteras är om det verkligen är befogat att betala stora pengar för en elektrisk ledare som skall transportera en enkel elektrisk ström i ett par meter. Detta är inte viktigt för att övertyga de redan "kabelfrälsta" utan handlar om en allmän upplysning i t.ex. ett forum som detta. Sedan får var och en välja som de vill...

Edit: Kör själv med Supra Rondo 4*2,5. Hade tidigare "Noname" 2,5 (single) och upplevde ingen skillnad vid bytet. Har även ett par Chord Carnivla Silverscreen som jag inte orkat plugga in sedan köpet för flera månader sedan.

Det intressanta är för mig hur du har optimerat din anläggning, högtalareplacering och hur det ser ut i det rum du aktivt lyssnar i. Har du optimerat placeringen och sitter i sweetspot? Har sett en del hemskt extrema exempel där frugan fått bestämma mer än vad som är tillåtet. Köper man bra grejer så måste dom få andas i rummet. Då hör du skillnad i ljudbilden när du byter kabel om de nu inte har samma uppbyggnad och samma area och metall vill säga.

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 12:45.

Postad 25 december 2012 - 12:49

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 3
Bittermelon: Jag hör dig! =)
Men har bara flikat in att för mig var det skillnad. thats it! jag hoppas verkligen folk som är ute efter det dyrare kabelsortimentet av vilken anledning som helst tar sig en tur och ber att få en demostund. Hör man ingen skillnad är det ju såklart meningslöst =)
Men men..detta tar som sagt aldrig slut. Så vi kan väl lämna i god anda och inse att vi aldrig kommer överens? :)
Så är det bara..inget att göra åt.
Min önskan är att folk kanske går till en bra hifi affär och lyssnar på lite olika innan man köper en billig kabel och bildar sig en uppfattning själv bara =)

/Martin

Postad 25 december 2012 - 12:57

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Det finns ju aktiva högtalare med da omvandlare och så slipper man högtalarsladdar.

Inget tjafs längre om skillnader :P

Postad 25 december 2012 - 13:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Men har bara flikat in att för mig var det skillnad. thats it! jag hoppas verkligen folk som är ute efter det dyrare kabelsortimentet av vilken anledning som helst tar sig en tur och ber att få en demostund. Hör man ingen skillnad är det ju såklart meningslöst =)

Min önskan är att folk kanske går till en bra hifi affär och lyssnar på lite olika innan man köper en billig kabel och bildar sig en uppfattning själv bara =)

Mycket noggrannare är om man lånar hem eller köper på "öppet köp". Dels testar man då i sitt egna rum med sin egna utrustning och dels så slipper man direkt påverkan från t.ex. säjaren. Är oerhört lått att man kan bli styrd åt olika håll...
Vill man verkligen vara utan förutfattad mening kan man även be t.ex. en kompis att några gånger koppla mellan t.ex. billig och dyr för att se om man "blint" hör någon skillnad.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 december 2012 - 13:24.

Postad 25 december 2012 - 14:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

...Köper man bra grejer så måste dom få andas i rummet. Då hör du skillnad i ljudbilden när du byter kabel om de nu inte har samma uppbyggnad och samma area och metall vill säga.

I de längder som brukar krävas i ett vardagsrum är det nästan svårt att hitta såpass usla kablar att de påverkar ljudet hörbart.

Ditt resonemang är därför generellt felaktigt.

Postad 25 december 2012 - 14:25

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 1
21 sidor tjafs

Om en HDMI, USB, Optisk eller annan kabel som skall transportera digitala data är konstruerad enligt konstens alla regler så kan det inte bli bättre hur mycket man än försöker.
Detta gäller också in och utgångar på den olika enheter som man kopplar samman.

Skillnaden kan sedan komma i olika D/A omvandlare och hur dessa är konstruerade och vad som kommer efter

När det gäller Analoga kablar så fungerar de som olika filter och kan ge små skillnader om man verkligen lägger
tid till att lyssna efter dessa.

Vill man uppleva skillnader i ett och samma rum utan att göra andra ändringar i rummet än de man kan göra
med elektronik och med samma källa ( typ sonos och spotify eller Bluray/ CD spelare )
så är det först och främst högtalarna och elektroniken som gör skillnaden

Det kan vara otroligt stor skillnad på högtalare och när man väl valt vilka man gillar bäst i rummet
så kan man göra skillnad mellan att testa olika förstärkare.

Svårare än så är det inte och det behövs det inte 21 sidor för att berätta

35 års erfarenhet ligger till grund för det som står ovan

Lev väl och ha kul med era prylar

Postad 25 december 2012 - 14:36

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

21 sidor tjafs

Om en HDMI, USB, Optisk eller annan kabel som skall transportera digitala data är konstruerad enligt konstens alla regler så kan det inte bli bättre hur mycket man än försöker.
Detta gäller också in och utgångar på den olika enheter som man kopplar samman.

Skillnaden kan sedan komma i olika D/A omvandlare och hur dessa är konstruerade och vad som kommer efter

När det gäller Analoga kablar så fungerar de som olika filter och kan ge små skillnader om man verkligen lägger
tid till att lyssna efter dessa.

Vill man uppleva skillnader i ett och samma rum utan att göra andra ändringar i rummet än de man kan göra
med elektronik och med samma källa ( typ sonos och spotify eller Bluray/ CD spelare )
så är det först och främst högtalarna och elektroniken som gör skillnaden

Det kan vara otroligt stor skillnad på högtalare och när man väl valt vilka man gillar bäst i rummet
så kan man göra skillnad mellan att testa olika förstärkare.

Svårare än så är det inte och det behövs det inte 21 sidor för att berätta

35 års erfarenhet ligger till grund för det som står ovan

Lev väl och ha kul med era prylar

Håller med till 100%. Ingen hemlighet.
Men kablar är som kryddan i maträtten. Den ska inte försummas. Har man kablar runt 1 dm så påverkar dem inte nämnvärt.

Postad 25 december 2012 - 14:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Håller med till 100%. Ingen hemlighet.
Men kablar är som kryddan i maträtten. Den ska inte försummas. Har man kablar runt 1 dm så påverkar dem inte nämnvärt.

Har man kablar av några meters längd så är de antingen helt kassa eller helt transparenta för vårt hörande.

Postad 25 december 2012 - 15:19

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Har man kablar av några meters längd så är de antingen helt kassa eller helt transparenta för vårt hörande.

Tyvärr så börjar dom påverka hörbart signalen vid längre längder.

Postad 25 december 2012 - 15:35

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Kanske ett litet retsamt inlägg men jag måste bara fråga.
Om vanliga lampkablar inte är bra nog som högtalarkabel av diverse skäl.
Skulle de extra special super-duper elkablarna från bl.a. EntreQ fungera bättre som högtalarkablar?
De är väl av "bättre kvalitet", om man läser produkt-presentationerna för dem.

Skulle musiken skickas mindre påverkad i ett par EntreQ Challenger 3V än i ett par RKK-anslutningskabel?

Postad 25 december 2012 - 15:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Kanske ett litet retsamt inlägg men jag måste bara fråga.
Om vanliga lampkablar inte är bra nog som högtalarkabel av diverse skäl.
Skulle de extra special super-duper elkablarna från bl.a. EntreQ fungera bättre som högtalarkablar?
De är väl av "bättre kvalitet", om man läser produkt-presentationerna för dem.

Skulle musiken skickas mindre påverkad i ett par EntreQ Challenger 3V än i ett par RKK-anslutningskabel?

Duger dina RKK för dig så behåll dom.
Det finns diy kablar gjorda av nätverkskablar (cat 6) t.ex. som en del föredrar och rekommenderar.
Har ingen aning om vad den där EntreQ Challenger 3V är för någon typ av kabel.
Har du någon länk?
Mvh

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 15:47.

Postad 25 december 2012 - 15:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Har ingen aning om vad den där EntreQ Challenger 3V är för någon typ av kabel.
Har du någon länk?
Mvh

LÄNK

Postad 25 december 2012 - 16:01

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Denna sida http://www.entreq.co...asp?PageId=1732 visar lite priser och jag får nog säga att dessa kostar en bra slant.
T.o.m. mer än vad jag skulle betala för kablar.
RKK är ju nästan gratis ;-)

Postad 25 december 2012 - 16:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Här en trevlig tråd om en som gjort egna kablar med cat 6 nätverkskabel.

http://forums.audioh...eat-deal-3.html

Postad 25 december 2012 - 16:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Har läst recenssionerna av EntreQ:s kablar och det stora pluset får bli den extra jordningkabeln som mest troligt skärmar kabeln från andra störande vågor. Bomull är en beprövad kabelisolering. Ser enkelt ut att kunna göra något liknande.

Postad 25 december 2012 - 17:04

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Här en trevlig tråd om en som gjort egna kablar med cat 6 nätverkskabel.

http://forums.audioh...eat-deal-3.html

Har testat en cat 6 kabel som en högtalare kabel och den skäms inte för sig trots den något klena dimensionen.
En cat 6 kabel består av 8 tunnare solida ledare som är tvinnade i 4 stycken par med olika stigningar i tvinningen. Dessa ska man skala och använda de 4 starkare färgade som + och de lite mer avmattade som -.
Lite pyssel men värt mödan. Kabeln är inte speciellt dyr så ett par (2x2,5m) kan väl inte kosta så mycket.

Här en länk till gröna.. ;)
http://www.kabelbuti...kabel/cat6kabel

Finns även cat 7 med isolerande hölje för varje tvinnat par och även isolerande ytterhölje.
Säkert en hel del dyrare i detta utförande men det kan helt klart vara en fördel. Jordar man sen höljet så är vi nära EntreQ. :rolleyes:

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 17:30.

Postad 25 december 2012 - 17:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Har läst recenssionerna av EntreQ:s kablar och det stora pluset får bli den extra jordningkabeln som mest troligt skärmar kabeln från andra störande vågor

Högtalarkablar behöver ingen skärmning, som du kanske redan vet. Inget stort plus alltså.

...En cat 6 kabel består av 8 tunnare solida ledare som är tvinnade i 4 stycken par med olika stigningar i tvinningen.

"Olika stigningar"? Nej.

Dessa ska man skala och använda de 4 starkare färgade som + och de lite mer avmattade som -

Varje tvinnat par består av en ledare med solitt färgat hölje och en vit med rand i motsvarande färg, och polariteten spelar ingen roll så länge man gör likadant i bägge änder av kabeln.

Att paren är tvinnade hjälper mot störningar vid väldigt höga frekvenser, men inte ett jämrans dugg i det hörbara området.

Postad 25 december 2012 - 17:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Högtalarkablar behöver ingen skärmning, som du kanske redan vet. Inget stort plus alltså.

"Olika stigningar"? Nej.

Varje tvinnat par består av en ledare med solitt färgat hölje och en vit med rand i motsvarande färg, och polariteten spelar ingen roll så länge man gör likadant i bägge änder av kabeln.

Att paren är tvinnade hjälper mot störningar vid väldigt höga frekvenser, men inte ett jämrans dugg i det hörbara området.

Dom jag har har olika stigningar. Men kikat lite på nätet att det kanske inte är vanligt.

Ja det spelar ingen roll vilka som ska vara plus eller minus men håll isär dom för bövelen. Bränd elektronik är ingen billig historia.

Skärmning påverkar om den är jordad... känns som du är ute på hal is nu. Läs testet här, http://www.entreq.co...ster/hm0903.pdf

Redigerat av Leif B, 25 december 2012 - 18:00.

Postad 25 december 2012 - 18:54

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 1

4 stycken par med olika stigningar i tvinningen.

Vad innebär "olika stigningar i tvinningen"? Paren är likadant tvinnade i CAT6-kabel.

Postad 25 december 2012 - 18:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

...Dom jag har har olika stigningar. Men kikat lite på nätet att det kanske inte är vanligt.

Har du "olika stigning" i paren så är kabeln feltillverkad.
Det skall absolut inte vara så, och risken finns att längden skiljer mellan paren.
Inte bra alls, men kvittar när du kör lågfrekvens.

...Skärmning påverkar om den är jordad... känns som du är ute på hal is nu. Läs testet här, http://www.entreq.co...ster/hm0903.pdf

Blaskan är ute på synnerligen hal is.

Har läst och konstaterat att det inte finns någonting alls som talar för deras påståenden, och att "testet" helt enkelt bara vidarebefordrar tillverkarens påståenden om hur bra deras bluff-produkter är.

HiFi & Musik är en djupt oseriös skit-tidning som skriver smörja för att locka läsare, och Entreq är alldeles vanliga svindlare helt enkelt.

Redigerat av Unregistered277056c3, 25 december 2012 - 18:58.

Postad 25 december 2012 - 19:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Det skall absolut inte vara så, och risken finns att längden skiljer mellan paren.

Blaskan är ute på synnerligen hal is.

Har läst och konstaterat att det inte finns någonting alls som talar för deras påståenden, och att "testet" helt enkelt bara vidarebefordrar tillverkarens påståenden om hur bra deras bluff-produkter är.

HiFi & Musik är en djupt oseriös skit-tidning som skriver smörja för att locka läsare, och Entreq är alldeles vanliga svindlare helt enkelt.

Ja där bör du naturligtvis ha helt rätt att om ett par som är tvinnad med fler varv så bör kabeln vara längre än en som är har färre varv. Nu är ju jag ingen expert på nätverkskabelns funktion i en datakabel och den påverkan detta skulle påföra i en sådan applikation. Måste kolla en gång till så jag inte far med felaktiga påstående. Har någon meter kvar.

Nja de kan ha rätt och det är mer troligt än ditt ogrundade påstående när det gäller den slutledning de kom fram i testet av kabeln.

Postad 25 december 2012 - 19:23

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 2

Jo, nätverkskabel har olika tvinning på paren. De jag brukar installera mest (lexcom) ser man väldigt tydligt att paren är tvinnade olika hårt.

Det blir ju lite skillnad på längderna, det ser man t.o.m. när man mäter med ett nätverkstestare typ fluke dtx.

Antar att det är för att ännu mer motverka störningar paren emellan.

Postad 25 december 2012 - 19:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Jo, nätverkskabel har olika tvinning på paren. De jag brukar installera mest (lexcom) ser man väldigt tydligt att paren är tvinnade olika hårt.

Det blir ju lite skillnad på längderna, det ser man t.o.m. när man mäter med ett nätverkstestare typ fluke dtx.

Tackar ödmjukast för det expertutlåtandet.

Postad 25 december 2012 - 19:49

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 1
Har man ett genuint hifi intresse så tycker jag ialf att man kan kosta på sig soppa pengen och låna hem div kablar ifrån hifi återförsäljarna och testa själva.....gillar man det man hör/får feelgood känslan så köper man, svårare än så är det egentligen inte.

Men att rekommendera en 5-40k kabel med löftet om en rejäl prestanda ökning när personen inte ens haft någon tanke på rummet och dess inverkan....är inte bara löjligt utan rent befängt (vilket man kan råka ut för i vissa butiker)

Så keep it upp...tweaka...ha kul....men ha ialf inställningen att man tweakar för att det är kul i första hand och att rum/elektronik påverkar mkt mer än kablar. (särskilt rummet)

Redigerat av robert293, 25 december 2012 - 19:51.

Postad 25 december 2012 - 20:27

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 1

Har man ett genuint hifi intresse så tycker jag ialf att man kan kosta på sig soppa pengen och låna hem div kablar ifrån hifi återförsäljarna och testa själva.....gillar man det man hör/får feelgood känslan så köper man, svårare än så är det egentligen inte.

Men att rekommendera en 5-40k kabel med löftet om en rejäl prestanda ökning när personen inte ens haft någon tanke på rummet och dess inverkan....är inte bara löjligt utan rent befängt (vilket man kan råka ut för i vissa butiker)

Så keep it upp...tweaka...ha kul....men ha ialf inställningen att man tweakar för att det är kul i första hand och att rum/elektronik påverkar mkt mer än kablar. (särskilt rummet)

Helt rätt! jag utgår från att rum och elektronik och högtalare är av den kvalitet man vill ha innan man börjar exprimentera med kablar. Har själv akustikproblem jag behöver göra..det som är roligt med detta intresset! man blir sällan "klar".

Postad 25 december 2012 - 20:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

...Nja de kan ha rätt och det är mer troligt än ditt ogrundade påstående när det gäller den slutledning de kom fram i testet av kabeln.

Det är lätt att tro på trams i tidningar och falla för diverse bluffar om man är okritisk och saknar elementära kunskaper ja.

Om längden blir olika gör det definitivt mer skada än nytta, men "ojämn tvinning" kan ha viss filtrerande effekt vid "olika" högre frekvenser.

Olika hårt tvinnade är inte heller bra, eftersom det inbjuder till skador på kabeln vid böjning.

Helt klart är att fler "twistar" per längdenhet minskar överhörningen något, men ökar samtidigt kapacitansen. Olika tillverkare har sina egna recept på det där, som du förmodligen observerat.

Postad 25 december 2012 - 20:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Helt rätt! jag utgår från att rum och elektronik och högtalare är av den kvalitet man vill ha innan man börjar exprimentera med kablar. Har själv akustikproblem jag behöver göra..det som är roligt med detta intresset! man blir sällan "klar".

Helt rätt tillbaks.... man bli aldrig klar, jag har fixat rummet efter dess storlek, har elektroniken som jag är nöjd med....kablage likaså...men det saknas något....jo rummet.... vill ha lite större rum, tyvärr har jag hört mina talare i ett stort rum (minst 60kvm) med referens elektronik och jag har jagat efter det i flera år, högtalarna hittade jag och elektroniken duger men..... 40kvm till så är jag hemma så jag funderar på att bygga om lite nu ikväll :)

Postad 25 december 2012 - 20:57

weavex
  • weavex
  • Användare

• 109 inlägg
  • 1

Om längden blir olika gör det definitivt mer skada än nytta, men "ojämn tvinning" kan ha viss filtrerande effekt vid "olika" högre frekvenser.

Olika hårt tvinnade är inte heller bra, eftersom det inbjuder till skador på kabeln vid böjning.

Helt klart är att fler "twistar" per längdenhet minskar överhörningen något, men ökar samtidigt kapacitansen. Olika tillverkare har sina egna recept på det där, som du förmodligen observerat.

Ja, om skillnaden på längden är alldeles för stor är det inte bra. Men längden skiljer bara marginellt på paren. Men detta är säkert en av flera orsaker till att maxlängder på nätverkslänkar över koppar finns.

Med olika "hårt" tvinning menar jag som du skriver antal "twistar" per längdenhet. Och maximala böjningsradier finns bl.a. utskrivna för att inte tvinningen i kabeln ska förändras.

Som du också skriver är det helt rätt att olika tillverkare har sina olika recept på det där. Vissa cat6 kablar har ju t.e.x. inget plastkors i mitten och då har väl tillverkaren kommit på en ännu mer precis tillverkningsprocess där det inte behövs. Och på så sätt kunna sälja en tunnare kabel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.