Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 februari 2014 - 13:04

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

Det mesta är placeboeffekt.

Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Den faktor som främst styr hur kraftfull påverkan blir beror på förväntan, men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer. Om personen tror sig lyssna på en dyr förstärkare så blir i regel placeboeffekten starkare än om personen tror sig lyssna på en billig. Även förstärkarens färg och form kan påverka hur effektivt det upplevs.

Jag har en polare som köper högtalarkablar för mellan 2-5000 kr kr och han blir så nöjd med hur mycket bättre ljudet blir när han har "uppgraderat" sig. Sa nyligen till honom att jag hade köpt nya och för mig dyra högtalarkablar. Han provlyssnade och sa att det nu låter så mycket bättre än vad det gjorde innan. Ni skulle se hans min när jag berättade som det var, att jag inte hade köpt några nya högtalarkablar utan att jag använda mina gamla.

Placebo, som sagt.

Eller så kan man lita på en polare och inte tro att han ljuger, visst förekommer det placebo.
Och jag skulle inte vilja hävda att skillnaden på kablar är så stor att jag kanske skulle märka på onsdag att det inte är samma kabel som i måndags. Men vid en växling utan avbrott och bara mellan vissa kablar.

Jag kan ju lika fullt mena att eftersom en del " vet " att det inte är någon skillnad så kan ju mycket väl denna icke upplevelse vara placebo.

Det är en svår fråga och vi är två läger här.

Postad 13 februari 2014 - 13:11

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

öhh, nej, först så måste du under kontrollerade former visa att det verkligen är en skillnad innan det överhuvudtaget är intressant att söka en mätmetod. Är det verkligen så svårt att förstå?

Men dagens " kontrollerade former " kanske inte är absoluta i sin kontroll utan bara så kontrollerade som vi i dag har kunnande till. Ja det är svårt att förstå, om vi haft denna dialog för 75 år sedan hade jag då kanske kunnat ha rätt? Eftersom dagens mätteknik inte fanns då.

Postad 13 februari 2014 - 13:12

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 1
Nocebo är en lika känd som placebo. Man försöker alltid urskilja effekten av nocebo och placebo vid studier, dels genom att randomisera deltagarna i två grupper och att dessa sen får redovisa sin data enskilt. Deltagare får heller inte veta resultatet. Båda två är faktorer som måste tas i beaktande, men att vi konstant påverkas av placebo är ett påstående som måste tas med en näve salt. I dessa tester ni har länkat till så finns en annan stor brist då man inte har kontrollerat placebo från de verkliga skillnaderna, dvs en kontrollgrupp som bara lyssnar på en och samma förstärkare. Dvs det man har är ett test utan randomiserad kontrollgrupp och där man har testat två förstärkare, som man dessutom har manipulerat, och sen dragit slutsatsen att resultatet att alla upplevda skillnader beror på placebo. Eller ja, iaf många här drar den slutsatsen..

Postad 13 februari 2014 - 13:13

Unregisteredc97e3491
  • Unregisteredc97e3491
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Söker man konsensus ? Eller är det "hifi-agnostikerna" som söker acceptans ? I vilket fall, är det inte trevligt med polaritet? Vad skulle vi slåss om när det uppstår konsensus ? : >

Postad 13 februari 2014 - 13:18

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jag kan ju lika fullt mena att eftersom en del " vet " att det inte är någon skillnad så kan ju mycket väl denna icke upplevelse vara placebo.

Absolut, det är väl därför en del här inne vill att dom som säger sig höra skillnad skall ställa upp i ett blindtest. Tänk om några av er här inne skulle pricka full pott. Då blir det nog tyst ifrån Zartok & Co. :)

Dock så verkar det lättare sagt än gjort att styra upp ett sånt. Jag förstår tveksamheten hos många. Både logistiska problem samt att det är, oavsett hur man vänder och vrider på det, rätt mycket prestige inblandad också. :)

Postad 13 februari 2014 - 13:18

Unregisteredc97e3491
  • Unregisteredc97e3491
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Eller så kan man lita på en polare och inte tro att han ljuger, visst förekommer det placebo.
Och jag skulle inte vilja hävda att skillnaden på kablar är så stor att jag kanske skulle märka på onsdag att det inte är samma kabel som i måndags. Men vid en växling utan avbrott och bara mellan vissa kablar.

+1
Det är gratis att förhålla sig prestigelöst.

Postad 13 februari 2014 - 13:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Nu har ju Zartoc valt att göra en liten timeout.

Han kanske har återuppstått som en rookie?

Postad 13 februari 2014 - 13:21

Millstone
  • Millstone
  • Användare

• 103 inlägg
  • 1
En fråga jag ställer mig, är detta med att tex förstärkare ändrar karaktär efter en tids användning. Många med mig har tagit hem nya förstärkare, och upplevt att de blommar upp efter allt från 1 dag till en månads användande. jag upplevde detta så sent som häromveckan med min nua RX-A1030. Den lät så illa, att jag var övertygad om att det var fel på den. Det var som att lyssna genom ett brevlådeinkast. Efter ett par dagar var ljud och stereobild som det skulle. Jag har svårt att tänka mig att detta går att mäta fram, men fenomenet finns där ändå. Intressant......

Postad 13 februari 2014 - 13:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Det är inte trovärdigt vad massa människor påstår i vissa lägen. Miljarder människor tror på Gud. Är det en sanning då? Nej, det är bara tro från deras sida. Den korrektaste sanningen finns inom vetenskapen, det andra är bara sagor.

Definiera vetenskap, hur kommer vi fram till vetenskap? Inom vetenskapen finns bla bevis för ett holografiskt universum bestående av informationsbitar och att en observatör genom sin observation skapar kvantmekanisk sammanflätning mellan observationen och objektet som observeras. Detta är en direkt kontradikt mot placebo vetenskapen.

Redigerat av Isaac, 13 februari 2014 - 13:33.

Postad 13 februari 2014 - 13:28

C A N N O N
  • C A N N O N
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Svår fråga? Nej, det är bevisat att placeboeffekten kan vara så hög som 100%, speciellt inom medicin. Folk som påstås få dyrare läkemedel återhämtar sig snabbare än personer som får billigare. Den dyrare medicinen var i själva fallet ett rent sockerpiller medan den billigare varianten var en äkta och dyr medicin.

Har gjort snarlika försök med andra bekanta och med familjen. Har sagt att på den vänstra högtalaren använder jag en högtalarkabel som kostar 5000 kr och att på den högra högtalaren används en som kostar 50 kr. Alla som lyssnade sa att den vänstra högtalaren lät så mycket bättre (växlade mellan högtalarna genom balance-kontrollen). Blir du förvånad om jag berättar att jag på båda högtalarna använde samma kabel.

Placebo, som sagt.

Polaren som jag berättade om ovan köpte en Nordost USB-kabel för 2,500 kr. Totalt bortkastade pengar då en 29 kronors USB-kabel från Deltaco skulle göra jobbet lika bra. Ettor och nollor som skickas, på eller av.

En fråga jag ställer mig, är detta med att tex förstärkare ändrar karaktär efter en tids användning. Många med mig har tagit hem nya förstärkare, och upplevt att de blommar upp efter allt från 1 dag till en månads användande. jag upplevde detta så sent som häromveckan med min nua RX-A1030. Den lät så illa, att jag var övertygad om att det var fel på den. Det var som att lyssna genom ett brevlådeinkast. Efter ett par dagar var ljud och stereobild som det skulle. Jag har svårt att tänka mig att detta går att mäta fram, men fenomenet finns där ändå. Intressant......

Du har helt enkelt bara vant dig vid ljudet.

Redigerat av C A N N O N, 13 februari 2014 - 13:30.

Postad 13 februari 2014 - 13:32

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Men så är det ju inte det är något som du och jag och många andra bara tror för att vi läst eller hört att det är så.
Om det inte är mätbart finns det inte.........( ironi )

Du vet väl att vi inte fick hudcancer innan vi kunde mäta UV-strålningen.......

Postad 13 februari 2014 - 13:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Definiera vetenskap, hur kommer man fram till vetenskap. Inom vetenskapen finns bla bevis för ett holografiskt universum bestående av informationsbitar och att en observatör genom sin observation skapar kvantmekanisk sammanflätning.

Vetenskap kan vara mycket enkelt ibland. Man jämför två öl och märker att den ena är mycket beskare än den andra. Vad beror det på då? Jo, den ena har humlats mycket mer med en humle som är väldigt besk i karaktären. Den förklaringen räcker för mig i det fallet. Men jag skulle vilja ha en detaljerad vetenskaplig förklaring om varför vissa högtalarkablar har strömrikningspilar.

Postad 13 februari 2014 - 13:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Många bryr sig nog inte över om det är verkliga skillnader eller om det är inbillning de har lagt 10 000 kr på. Men om man påstår det till andra, att det är skillnader, så blir det ett problem eftersom andra anser att empirin talar för att det inte är en skillnad och att många personer kanske inte vill lägga 10 000 kr (mer lr mindre) på overksamma prylar oh samtidigt bidra till en bluffmarknad där företag utnyttjar folks okunskap.

Instämmer helt.

Vill någon slänga sina pengar i sjön och njuta av det så bör den få göra det, men att försöka intala andra att det är en bra idé - där går rimligtvis gränsen. :)

Nu har ju Zartoc valt att göra en liten timeout. Men kan någon annan styrka att det gjort hundratals "vetenskapliga tester". Och då alltså under förutsättningar som överensstämmer med helt normalt användande av förstärkare.

Vad är "helt normalt användande" då?

Den definitionen existerar helt enkelt inte, och defekter som är enkelt mätbara påverkar absolut resultatet även i ganska usla rum, om än något maskerat i förekommande fall.

Om skillnaden verkligen är klart hörbar så går det att mäta också.

Vad är det förresten för egenskaper/defekter du tror skulle kunna påverka "stereobilden", vad du nu än menar med det?

...jag skulle vilja ha en detaljerad vetenskaplig förklaring om varför vissa högtalarkablar har strömrikningspilar.

Det lär du aldrig få, förutom rena lögner i svalander-klass såklart...

Postad 13 februari 2014 - 13:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Svår fråga? Nej, det är bevisat att placeboeffekten kan vara så hög som 100%, speciellt inom medicin. Folk som påstås få dyrare läkemedel återhämtar sig snabbare än personer som får billigare. Den dyrare medicinen var i själva fallet ett rent sockerpiller medan den billigare varianten var en äkta och dyr medicin.

Nu lite of topic sorry, men i morse hörde jag på nyheterna att Uppsala universitet skulle få 700 miljoner inom ramen för ett EU projekt för att inom 6 år försöka ta fram antibiotika som klarar resistenta bakterier.
Fan det är ju större slöseri än att EU parlamentet flyttar 12 gånger per år mellan Bryssel och Strasbourg, det räcker med att säga till folk att en dumle kola hjälper så blir de friska.

Postad 13 februari 2014 - 13:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Har sagt att på den vänstra högtalaren använder jag en högtalarkabel som kostar 5000 kr och att på den högra högtalaren används en som kostar 50 kr. Alla som lyssnade sa att den vänstra högtalaren lät så mycket bättre (växlade mellan högtalarna genom balance-kontrollen).

Jag tror dig att det inte är nån skillnad. Men den metoden du använt kan lura nån att tro att det är skillnad på kabeln, när det i själva verket är skillnaden vänster/höger kanal på en stereoinspelning. Lyssna på Beatles runt 65-66. Trummor och bas i en kanal och sång och gitarr i den andra.

Postad 13 februari 2014 - 13:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Men dagens " kontrollerade former " kanske inte är absoluta i sin kontroll utan bara så kontrollerade som vi i dag har kunnande till. Ja det är svårt att förstå, om vi haft denna dialog för 75 år sedan hade jag då kanske kunnat ha rätt? Eftersom dagens mätteknik inte fanns då.

Vad menar du? Att om 20 år så kanske vi som varelse, har utvecklat en mycket mer avancerad hörsel än vad evolutionen skapat under miljontal år? Den enda skillnaden mot öppna tester och kontrollerade tester är att du inte vet vad du lyssnar på och att nivån är samma. Annars så är det EXAKT samma sak.

Postad 13 februari 2014 - 13:48

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Vetenskap kan vara mycket enkelt ibland. Man jämför två öl och märker att den ena är mycket beskare än den andra. Vad beror det på då? Jo, den ena har humlats mycket mer med en humle som är väldigt besk i karaktären. Den förklaringen räcker för mig i det fallet. Men jag skulle vilja ha en detaljerad vetenskaplig förklaring om varför vissa högtalarkablar har strömrikningspilar.

Tycker mig märka av din text att du inte riktigt förstod innebörden av det jag skrev, du kanske inte följer vetenskapen, men det är helt okej, alla trossystem är välkomna. I övrigt håller jag med dig, smakar det gott så är det gott, helt klart ovetenskapligt och subjektivt, men ändå sant för oss. :)

Redigerat av Isaac, 13 februari 2014 - 13:58.

Postad 13 februari 2014 - 13:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

Vad menar du? Att om 20 år så kanske vi som varelse, har utvecklat en mycket mer avancerad hörsel än vad evolutionen skapat under miljontal år? Den enda skillnaden mot öppna tester och kontrollerade tester är att du inte vet vad du lyssnar på och att nivån är samma. Annars så är det EXAKT samma sak.

Det jag menar är att något som inte är mätbart eller ens en parameter som tas med i beräkningarna kanske är en självklar parameter i framtiden, ingen vetenskap är absolut.

Redigerat av OMD28, 13 februari 2014 - 13:52.

Postad 13 februari 2014 - 13:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Tycker mig märka av din text att du inte riktigt förstod innebörden av det jag skrev, du kanske inte följer vetenskapen, men det är helt okej, alla trossystem är välkommet. I övrigt håller jag med dig, smakar det gott så är det gott, helt klart ovetenskapligt och subjektivt, men ändå sant för oss.

Jag tror inte du förstod vad jag skrev. Enkla förklaringar är också vetenskapliga. Smakar nåt sött så kan förklaringen vara att det innhåller socker eller sötningsmedel. Troendet ligger hos kabelfantasterna.

Postad 13 februari 2014 - 13:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Det jag menar är att något som inte är mätbart eller ens en parameter som tas med i beräkningarna kanske är en självklar parameter i framtiden, ingen vetenskap är absolut.

Sannolikheten för att vi skall upptäcka några nya, okända parametrar vad gäller distribution av "hörbart ljud" är dock inte särskilt stor.

Vi får nog stå ut med att det finns nötter även i framtiden med en närmast religiös hållning till högtalarkabel och liknande skit...

Postad 13 februari 2014 - 14:03

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Jag tror inte du förstod vad jag skrev. Enkla förklaringar är också vetenskapliga. Smakar nåt sött så kan förklaringen vara att det innhåller socker eller sötningsmedel. Troendet ligger hos kabelfantasterna.

Jodå, jag förstod men det är fortfarande en kontradikt mot det jag skrev, även om man bortser från det så har vi fortfarande problemet med den begränsade och subjektiva observatören.

Personligen TROR inte jag häller på skillnader mellan syrefri koppar med samma motstånd.

Redigerat av Isaac, 13 februari 2014 - 14:07.

Postad 13 februari 2014 - 14:03

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

Sannolikheten för att vi skall upptäcka några nya, okända parametrar vad gäller distribution av "hörbart ljud" är dock inte särskilt stor.

Vi får nog stå ut med att det finns nötter även i framtiden med en närmast religiös hållning till högtalarkabel och liknande skit...

Fan vad jobbig, jag som tror på det och samtidigt har nötallergi. Får nog ta ett placebo piller innan nästa lyssning.

Men jag är kabel ateist tror inte på någon speciell kabel och inte på den dyraste.

Redigerat av OMD28, 13 februari 2014 - 14:05.

Postad 13 februari 2014 - 14:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jodå, jag förstod men det är fortfarande en kontradikt mot det jag skrev, även om man bortser från det så har vi fortfarande problemet med den begränsade och subjektiva observatören.

Är du kabeltroende?

Postad 13 februari 2014 - 14:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 2

Är du kabeltroende?

Jag tror på kablar.

Redigerat av Isaac, 13 februari 2014 - 15:07.

Postad 13 februari 2014 - 14:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Nu spelade jag inte Beatles utan en modern låt som är mixad 50/5, vilket spektrumanalysen i Audacity visade.

Ok, men det måste vara skillnad mellan kanalerna, annars är det mono. Jag vet att några har använt denna testmetod med en kabel till vänster kanal och ett annat kabelfabrikat till höger kanal. Med en stereoinspelning så blir testmetoden missvisande. Kan det vara så att många har testat på detta sätt och hört skillnad som dom sen tror beror på kabeln?

Postad 13 februari 2014 - 14:34

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 2

Nu spelade jag inte Beatles utan en modern låt som är mixad 50/5, vilket spektrumanalysen i Audacity visade.

Är det dagisnivå du ska ligga på kan du ju lämna tråden.

Det är inte dagisnivå, men ibland tröttnar man på de som vet allt och bara deras sanning är den rätta.

Jag har ett par gånger i tråden tagit upp skillnaden i kabel i en talspole, men ingen har svarat det
Det skulle var intressant om någon gjorde det.

Kort så menar ju en del att skillnader mellan kablar inte existerar t.o.m så generaliserande att materialet inte spelar ro,L bara det lider ström.

Koppartråden i en lindring i en talspole kan alls vara av vilken tjocklek som helst, den kan vara lindad hur som helst, den får inte ändrade egenskaper av värme, den påverkas inta av magnetfältet osv. Eller.

Det jag menar är att kablar i vardagligt bruk kan ligga nära en nätdel med mer eller mindre magnetiskt fält kring sig, kanske är kabeln för lång och frugan ber en linda ihop den med buntband kanske går den parallellt med en nätkabel med ett mätbart störfält som kan generera induktans strömmar i den. Ganska en digital kabel hamnar i ett HF störfält

Jag har många gånger i tråden skrivit att jag är övertygad om skillnader i kablar generellt och i framför allt skärmade kablar. Hur tät är skärmen och väl är kontakten monterat och skärmad.

Jag har även skrivit flera gånger att priset inte på något vis avspeglar kvaliten men min egen erfarenhet/uppfattning är att ofta är de absolut billigaste bulkförpackade inte så bra men redan en kabel för en hundring eller så hos Kjell eller Clas duger oftast gott.

Många här menar med rätta att bara den kan föra genom signalen så är det allt som krävs, samma ska borde ju då gälla oavsett elektrisk signal. Och jag kan med SÄKERHET skriva att LTE störningar i antenn signal vägar kan elimineras med en kabel skomärket gjord på rätt sätt ( men den kan för den sakens skull vara billig )

Ändras inte egenskaper ex i samband med att en kabel blir varm, vilket kan ske i en högtalarkabel om man spelar med hög effekt.

http://www.apiguide....nteractions.pdf

Postad 13 februari 2014 - 14:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Vet inte hur många gånger jag sagt detta men det verkar inte gå in. Vi tar det ännu en gång:Tills du kan visa under kontrollerade former att du verkligen hör en skillnad så är det du snackar om helt ointressant. När ställer du upp?

Postad 13 februari 2014 - 14:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag har många gånger i tråden skrivit att jag är övertygad om skillnader i kablar generellt och i framför allt skärmade kablar. Hur tät är skärmen och väl är kontakten monterat och skärmad.

Trådgalge låter lika som monsterkabel enligt detta. Sant eller falskt?
http://consumerist.c...monster-cables/

Postad 13 februari 2014 - 14:56

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 2

Vet inte hur många gånger jag sagt detta men det verkar inte gå in. Vi tar det ännu en gång:Tills du kan visa under kontrollerade former att du verkligen hör en skillnad så är det du snackar om helt ointressant. När ställer du upp?

Detsamma gäller dig Karlsson då det du säger om tester hit och dit är både fel och ointressant då det saknas tester som under kontrollerade (icke manipulerade) former påvisar att man inte kan höra skillnader. Vi har alltid varit och fortfarande är på ruta 0. Sen om du väljer att frångå allt vad som har med vetenskaplig metodik och se testerna som signifikanta är det din förlust, inte våran.

Postad 13 februari 2014 - 15:04

C A N N O N
  • C A N N O N
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det är inte dagisnivå, men ibland tröttnar man på de som vet allt och bara deras sanning är den rätta.

Jag skriver om placeboeffekten och som svar skriver du saker som "Får nog ta ett placebo piller innan nästa lyssning.". Det om något är dagisnivå och just nu ligger du där vare sig du vill eller inte. Sedan angående att vara allvetande så är det bara att läsa dina inlägg i denna tråd samt i andra så ser man vem av oss som tror sig vet allt.

Vetenskapen har som sagt var bevisat om och om igen att placeboeffekten kan bli så hög som 100%. Motbevisa gärna detta om du kan.

Redigerat av C A N N O N, 13 februari 2014 - 15:07.

Postad 13 februari 2014 - 15:30

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Ingen aning har inte läst något monstercable specifikt. Och det vore lite konstigt om monstercable skulle var den enda kabel tillverkaren som vill framhäva skillnader i kablar.

Postad 13 februari 2014 - 15:38

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Vetenskapen har som sagt var bevisat om och om igen att placeboeffekten kan bli så hög som 100%. Motbevisa gärna detta om du kan.

Blir upprörd över att myndigheterna inte genomför en lagförändring som gör att alla företag måste klistra på en varningsskylt på sina produkter med texten "varning för placebo".

Skämtåsido, visst placebo finns, men inte i en 100% omfattning. Mer troligt är att detta är studier från en viss situation för en specifik grupp, t.ex. människor mer smärt- och ångestproblematik. Där kan det säkert bli såna resultat om det är det man vill åstadkomma, men att dra slutsatsen att människor inte kan tänka kritiskt och enbart agera baserat på placebo är väl ändå lite för generaliserat. I sådanafall kan vi alla sitta med två golvlampor och en skolåda i våra dyra lyssningsrum om bara hifi försäljaren säger så.

Postad 13 februari 2014 - 15:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ingen aning har inte läst något monstercable specifikt. Och det vore lite konstigt om monstercable skulle var den enda kabel tillverkaren som vill framhäva skillnader i kablar.

Svårtolkad kommentar från din sida. Enligt testet så kunde ingen skilja mellan trådgalge och monsterkabel. Jag är intresserad av vad troende/icketroende anser om detta.

Postad 13 februari 2014 - 15:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Jag skriver om placeboeffekten och som svar skriver du saker som "Får nog ta ett placebo piller innan nästa lyssning.". Det om något är dagisnivå och just nu ligger du där vare sig du vill eller inte. Sedan angående att vara allvetande så är det bara att läsa dina inlägg i denna tråd samt i andra så ser man vem av oss som tror sig vet allt.

Jag har inte för avsikt att betvivla eller motbevisa placeboeffekt vara eller icke vara i olika situationer, men helt allvarligt tvivlar jag på och hoppas verklig att dyr medicin inte är så dålig att 100% av de som tar sockerpiller blir snabbare friska.

Jag är absolut inte allvetande, däremot finns det vissa saker jag kan ganska bra och vissa saker jag har stor praktisk erfarenhet av. Trots avsaknad av universitets studier.

Att man utrycker sig lite ironiskt och med en viss gnutta " dagis nivå " kan ju bero på att man indirekt blir kallad nöt och att det från mitt ringa outbildade perspektiv upplevs att dagis nivå liknande svar kommer lite här och där i tråden både från nya och tidigare inte längre aktiva deltagare.

Svårtolkad kommentar från din sida. Enligt testet så kunde ingen skilja mellan trådgalge och monsterkabel. Jag är intresserad av vad troende/icketroende anser om detta.

Hur funkar jorden/ minus i en enledad trådgalge ?
Kan man sluta en elektrisk krets med ex bara plus utan minus/jord ? Inte när jag läste el lära iaf.på tekniskt gymnasium

Redigerat av OMD28, 13 februari 2014 - 15:45.

Postad 13 februari 2014 - 15:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Hur funkar jorden/ minus i en enledad trådgalge ?

Man får ha två galgar per högtalare.

Postad 13 februari 2014 - 15:51

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Man får ha två galgar per högtalare.

OK föresten så tror jag på testet, jag har inte ens läst det men du säger två galgar per högtalare och monsterkabeln på bilden är en digital coax- kabel så kan den nog vara sämre som högtalare kabel. Undrar dock hur galgen funkar som skärmad digital kabel.

Postad 13 februari 2014 - 16:03

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Man måste inte testa allt. Man behöver inte testa något om man inte vill. Men poängen är att det är via vetenskapliga metoder som vi kan säkerställa om det är en skillnad som verkligen finns eller om vi upplever en inbillning.

Det kan vara så att ketchup X är något som verkligen du upplever som godare, men det kan även vara så att det beror på hur flaskan ser ut eller att du har påverkats av reklam eller liknande. Som vi kan se här
http://youtu.be/0HyZIMBQ8n0

För er som inte vill/orkar kolla på videon:
90% av deltagarna i läsktestet tyckte att läsk A hade godast smak.
Trots att läsk B var exakt samma fast med annan förpackning.

Hade man gjort detta på en miljon människor så hade alltså 900.000 människor föredragit läsk A. Och då måste det ju vara en skillnad, eller? Så många människor kan inte ha fel? Jo det kan de. Människan vill hitta förklaringar till allt, och är så ursprungligt inställd på att upplevda skillnader beror på verkliga skillnader. I verkligheten är kan förklaringen lika gärna vara helt andra saker än det vi tror. Vi har instinktivt svårt att acceptera faktumet hur lättlurade vi är, bara kolla på reaktionerna från folk i videoklippet. De blir helt ställda.

Samtidigt, ingen hävdar att det inte finns läsk som de facto smakar helt olika, eller att allt i världen bara är placebo. Men effekten av placebo är grovt underskattad av de allra flesta.

Från läsk till hifi då. Varje gång det blir tjafs om hurvida det går att höra skillnader eller inte, ja då får själva diskussionen i sig själv mina varningsklockor att ringa. Då drar jag slutsatsen att, oavsett vad "sanningen" i ämnet är, så bör de flesta hifiintresserade helt enkelt lägga sin begränsade tid, begränsade energi och begränsade pengar på andra områden i första hand.

Postad 13 februari 2014 - 16:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

OK föresten så tror jag på testet, jag har inte ens läst det men du säger två galgar per högtalare och monsterkabeln på bilden är en digital coax- kabel så kan den nog vara sämre som högtalare kabel. Undrar dock hur galgen funkar som skärmad digital kabel.

Läs testet innan du uttalar dig istället. Sen kan jag hålla med om att bilden inte stämmer med testet. men det spelar väl ingen roll.

Postad 13 februari 2014 - 17:24

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Jag har ett par gånger i tråden tagit upp skillnaden i kabel i en talspole, men ingen har svarat det
Det skulle var intressant om någon gjorde det.

Kort så menar ju en del att skillnader mellan kablar inte existerar t.o.m så generaliserande att materialet inte spelar ro,L bara det lider ström.

Koppartråden i en lindring i en talspole kan alls vara av vilken tjocklek som helst, den kan vara lindad hur som helst, den får inte ändrade egenskaper av värme, den påverkas inta av magnetfältet osv. Eller.

Det jag menar är att kablar i vardagligt bruk kan ligga nära en nätdel med mer eller mindre magnetiskt fält kring sig, kanske är kabeln för lång och frugan ber en linda ihop den med buntband kanske går den parallellt med en nätkabel med ett mätbart störfält som kan generera induktans strömmar i den. Ganska en digital kabel hamnar i ett HF störfält

Jag har även skrivit flera gånger att priset inte på något vis avspeglar kvaliten men min egen erfarenhet/uppfattning är att ofta är de absolut billigaste bulkförpackade inte så bra men redan en kabel för en hundring eller så hos Kjell eller Clas duger oftast gott.

Många här menar med rätta att bara den kan föra genom signalen så är det allt som krävs, samma ska borde ju då gälla oavsett elektrisk signal. Och jag kan med SÄKERHET skriva att LTE störningar i antenn signal vägar kan elimineras med en kabel skomärket gjord på rätt sätt ( men den kan för den sakens skull vara billig )

Ändras inte egenskaper ex i samband med att en kabel blir varm, vilket kan ske i en högtalarkabel om man spelar med hög effekt.

http://www.apiguide....nteractions.pdf

Vad är hög effekt ????

Postad 13 februari 2014 - 17:34

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Vad är hög effekt ????

Vad det den enklaste att replikera på, vad som är så hög effekt att den påverkar kabeln beror bl.a på kabelns tjocklek.
Men jag tror att de flesta är med på resonemanget att kablar har en gräns för hur stort strömflöde de hanterar.

Postad 13 februari 2014 - 17:50

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Läs testet innan du uttalar dig istället. Sen kan jag hålla med om att bilden inte stämmer med testet. men det spelar väl ingen roll.

Jag har nu läst, och det är intressant läsning och jag tvivlar inte den.
Som jag skrev tidigare i tråden har rören i mitt badrum syrefri koppar.

Själv har jag Van den hul högtalar kabel, varför? Blev rekommenderas den för 20-25 år sedan och köpte den och den funkar tillfredställande än i dag det har hänt att jag varit på väg att byta till en vit kabel för några år sedan men inte pga ljudet.

Däremot är det inte mer än ca 3 månader sedan jag byte antennkabeln från en skärmad på 75 ohm till en skärmad på 75 ohm när vi fick en 4G mast i området som stör lite på Tele 2 sunkiga kabel-TV men det var ingen dyr historia tror det var ca 150:-/st. En skärmad kabel ska vara bra och som sagt skärmad, betyder inte dyr.

Jag har bara en " dyr " kabel det är en HDMI som jag har för mig kostade kring 1400:-, hade strul med ARC och lånade hem några olika kablar och den funkade bäst men det var nog bara slumpen inte att den var dyrare en några av de andra.

Postad 13 februari 2014 - 17:50

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Vad det den enklaste att replikera på, vad som är så hög effekt att den påverkar kabeln beror bl.a på kabelns tjocklek.
Men jag tror att de flesta är med på resonemanget att kablar har en gräns för hur stort strömflöde de hanterar.

Utveckla det mera .

Postad 13 februari 2014 - 17:54

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Utveckla det mera .

Vad krångligt allt ska vara, det jag menar är att många parametrar påverkar ex en kabel värme är en av de faktorerna.
Du har aldrig hört om högtalarelement där spolen blivit förstörd av för hög effekt? Det är ju samma gamla hederliga koppar där också.

Postad 13 februari 2014 - 18:14

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Vad krångligt allt ska vara, det jag menar är att många parametrar påverkar ex en kabel värme är en av de faktorerna.
Du har aldrig hört om högtalarelement där spolen blivit förstörd av för hög effekt? Det är ju samma gamla hederliga koppar där också.

Det handlar om ohms lag och distorision disten bränner spolar inte hur många watt som går i genom kabeln sen brukar det vara spolens lack som ger upp först på grund av värmen som inte transporteras ur spol gapet .

Postad 13 februari 2014 - 21:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Trådgalgar leder ström alldeles utmärkt, så de inverkar knappast på ljudet, och detsamma gäller de allra flesta icke helt feldimensionerade ledare.

Postad 13 februari 2014 - 22:20

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 0

Det handlar om ohms lag och distorision disten bränner spolar inte hur många watt som går i genom kabeln sen brukar det vara spolens lack som ger upp först på grund av värmen som inte transporteras ur spol gapet .

OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig.
Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet.

Postad 13 februari 2014 - 22:32

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig.
Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet.

Det tog 4 timmar att komma på vad är det för ström som transporteras i genom ledaren
no problemas som en reklam säger har man så pass bra saker som ger i genomsnitt runt 0.00662% i dist vid 500 watt/kanal med ett försteg på samma dist siffror sedan ett par högtalare med låg dist så är det inga problemas att spela starkt .

Postad 13 februari 2014 - 22:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3 032 inlägg
  • 1

Det tog 4 timmar att komma på vad är det för ström som transporteras i genom ledaren
no problemas som en reklam säger har man så pass bra saker som ger i genomsnitt runt 0.00662% i dist vid 500 watt/kanal med ett försteg på samma dist siffror sedan ett par högtalare med låg dist så är det inga problemas att spela starkt .

Vad tog 4 timmar?
Utveckla gärna resten vad du menar.

Postad 14 februari 2014 - 00:03

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

har man så pass bra saker som ger i genomsnitt runt 0.00662% i dist vid 500 watt/kanal med ett försteg på samma dist siffror sedan ett par högtalare med låg dist så är det inga problemas att spela starkt .

B)

Postad 14 februari 2014 - 00:16

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 2

För er som inte vill/orkar kolla på videon:
90% av deltagarna i läsktestet tyckte att läsk A hade godast smak.
Trots att läsk B var exakt samma fast med annan förpackning.

Öl smakar godast ur flaska ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.